Juhannuksen siirtäminen todelliselle keskikesälle!

Juhannus-setä

Keskikesän juhla, eli juhannus, pitäisi siirtää kalenterissa mitattuna keskikesälle, eli heinäkuun puoliväliin, silloin todennäköisempää olisi, että riittäisi lämpöä, ei sataisi, eikä itikoistakaan olisi vaivaa. Ja ennen kaikkea kalenterikesä olisi juuri puolivälissä.

Nykyinen keskikesän juhla, eli juhannus, ei täsmää. Ei valoisin aika vuodesta tarkoita, että kesä olisi saavuttanut puolivälin, kun se kalenterivuodenaikoja mitaten olisi vasta heinäkuun puolivälissä (kesäkuu, heinäkuu ja elokuu). Terminen kesäkin on tarina erikseen, eikä sitä juuri voi soveltaa.

Lapissa saattaa nykyisen juhannuksen aikaan olla vielä keväiset oltavat, mitä keskikesää se nyt on, kun ei kesä ole edes kunnolla alkanut?

Hiiteen wanhanaikainen määritelmä keskikesän juhlalle ja päivitystä toivoisin, päivämäärät kohdilleen ja ihmiset kiittää, kun kelit ja lämmöt olisi kohdillaan. Vuodesta toiseen nykyinen juhannus tuottaa ihmisille vain pettymyksiä sään ja lämpötilojen suhteen, eikä ihmekkään, kun ei ole keskikesä vielä silloin.

Viettäköön keskikesää viileässä ja sateisessa säässä ken haluaa tänään, minä vietän sitten kun se todella on, eli kuukauden päästä!

Ps. Myös nykyaikana turha kesäaika joutaa hiiteen jo!

2

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työläinen555

Juhannuksen on tarkoitus sijoittua kesäpäivän tasaukseen, joka nyt sattuu olemaan tänävuonna sunnuntai.

Mielestäni on turha meuhkata yhdestä vapaasta, ellet ole kokoomuslainen alkueläin.
      Ainoa hyvä kokoomuslainen on kuollut kokoomuslainen.

• Juhannus-setä

Sehän on selvä, että juhannus sijoittuu kesäpäivänseisaukseen (ei tasaukseen), mutta keskikesän kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, kun kesä ei ole nykyjuhannuksen aikana saavuttanut lähellekkään puoliväliä.

Vuoden valoisin aika ei yksinkertaisesti tarkoita sitä, että itse kesä olisi saavuttanut puoliväliä. Tällä logiikalla syksyn pitäisi alkaa jo heinäkuun puolivälin tienoilla ja kesän jäädä n. 6 viikon mittaiseksi tynäksi, kun se kuitenkin kesää useita kuukausia termisen kesän mittakaavassa ja 3 kk kalenterivuodenaikojen mittakaavassa.

Ei tämä ole meuhkausta, tämä on vain toivomus keskikesän juhlan siirtämistä kalenterivuodenaikoja mukaillen oikeasti sinne keskikesälle. Ei kolmiokaan ole pyöreä tai kuu juustoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3308
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3077
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2560
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2353
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2323
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2006
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1666
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1663
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1529
    Aihe