Majatalo

arvoitus

Tämä on hyvä arvoitus kaikille helpon matematiikan ystäville:

Kolme miestä meni majataloon ja jokainen maksoi 10 euroa yöstä. Isäntä tuli kuitenkin katumapäälle hinnasta, ja käski poikansa palauttaa miehille yhteensä 5 euroa. Poika ei osannut jakaa viittä euroa kolmelle miehelle, joten hän palautti jokaiselle yhden euron ja piti itsellään kaksi euroa.

Noh, nyt jokainen miehistä oli siis maksanut yöstään 9 euroa, eli yhteensä 27 euroa (3 x 9 = 27). Ja sitten pojalle jäi 2 euroa, se tekee yhteensä 29 euroa. Mihin ihmeeseen katosi yksi euro ??? Kukaan ei poistu tältä sivulta ennekuin syyllinen löytyy :)

13

6148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallinaama

Maksu 30 €:

Palautus miehille...: 3 €
      Poika piti itsellään: 2 €
      Majatalon isännälle.: 25 €
      Yht.................. 30 e

Voi hitsiläinen kun oli jukuri arvoitus.

• Matikanope

Ei se mihinkään kadonnut. Sellainen ei voi kadota, mitä ei ole olemassakaan. Mutta kun laskit tuon 27 2 euroa = 29 euroa, otitko huomioon, että pojan pitämä 2 euroa tulee lasketuksi kahteen kertaan? Ota se pois 29 eurosta, erotus kolmestakympistä on kolme euroa, eli palautettu euro per nokka!

• kypärä

ei saatana enää ikinä tätä vitun arvoitusta.
      perkele minne vittuun se yksi saatanan euro on hävinnyt.
      onko ollu joku vitun miljoona kertaa tämä saatanan tarina täällä!
      minne vittuun on hävinnyt euro tai markka jumalauta!

• jusu

Voi voi, kylläpä 'kypärää' harmittaa raskaasti kun ei keksi nyt ratkaisua, eikä näköjään ole keksinyt aikaisemminkaan. Minäpä kerron vastausken, niin pääsee kaikki pälkähästä. Verottaja vei sen euron. Verottaja vie aina osansa, sekä markoista että euroista. Ja yleensä enemmään kuin yhden. Aamen.

• Vaari

Tämä on tosi fiksu tehtävä. Aika kauan sitä saa pähkäillä.

• sikamieszombi

FUU FUU T:aQ

• mikhälijhfury

no 30 -3=27 siihen Plus 2m on Taas 30 voila

• munkkirinkeli

Onko oikein jos se poika on yksi herroista joille se 5€ pitää jakaa. Silloin hän jakaa 2:lle miehelle sekä itselleen 1€ ja ottaa lisäksi itselleen 2€. 3€(miehille) 2€ (itselle)=
        5€. Euroa ei puutu jos tjusitte?????

• arvuutelija

Mä en oo varma vastauksesta mut jo se poika jonka piti viedä rahat oli yksi herroista joille piti antaa tasan 5€. Silloin se jakaa kahdelle muulle euron ja itselleen yhteensä 3€ (2 3=5) Euroa ei siis puutukkaan...

• eitarviimatikkaasiihen

Mä luulen että se aikuinen poika jako itteensä ja sai noi kaikki rahat maksuks siitä.

• kiekkoilija61

Aika kompa mut helppo

• mathlogica

pallinaama ratkaisi tehtävän mutta välittämättä illuusiosta, joka tietenkin pitää selittää ;)

" jokainen miehistä oli siis maksanut yöstään 9 euroa, eli yhteensä 27 euroa (3 x 9 = 27). Ja sitten pojalle jäi 2 euroa, se tekee yhteensä 29 euroa. Mihin ihmeeseen katosi yksi euro ?"

Illuusio syntyy siitä kun sekoitetaan eri asioita.
      Ei pidä laskea yhteen menoja ja saatavia.
      Miehet maksoivat 27 euroa.
      Pojan 2 euroa on eri asiaa, siksi ei lasketa 27 2 vaan lasketaan 27 - 2 = 25.
      Myös isännän 25 on samaa asiaa kuin pojan 2 euroa, joten vähennetään se äskeisestä tuloksesta
      25 - 25 = 0.
      Mitään ei puutu.

Toinen tapa on pallinaaman tapaan olla välittämättä illuusiohuijaustarinasta ja kylmästi vaan "follow the money" :
      30 isännälle, joka jättää kassaan 25 ja antaa pojalle 5.
      Poika antaa kolmelle miehelle 3 ja pitää 2. Joten 30 - 25 - 3 -2 = 0.
      Mitään ei puutu.

• EnOleLääkäri

Vanha juttu. Sillä kolmannella miehellä oli ientulehdus. Joka kolmannella suomalaisella on ientulehdus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      111
      3607
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      64
      3232
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2714
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      83
      2533
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2154
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2113
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1716
    Aihe