Aikuiset: mikä oli lempikouluruokanne?

Aurika

Itse olin peruskoulussa vuosina 1985-1993. Minulla oli kolme lempikouluruokaa, jonka syömistä oikein odotin aina.

Ensimmäinen oli Lindströmin pihvit, keitetty peruna, raaste.

Toinen oli Mesikämmenkastike, keitetty peruna, raaste. Jos joku ei tiedä, niin se oli jauhelihakastike, jonka sekaan oli laitettu Mesikämmen-sulatejuustoa. En tiedä, myydäänkö sitä sulatejuustoa enää.

Kolmas oli Pinaattiletut, puolukkahillo, savukalasalaatti. Ai ai tämä yhdistelmä oli mahtava!

Kouluruoka, josta en yhtään tykännyt, oli Pinaattikeitto, jonka seassa oli joskus epämääräisiä keitetyn kananmunan repaleita. Jotkut meidän luokalla tykkäsi siitä valtavasti, mitä aina ihmettelin.

Mistä te tykkäsitte?

10

508

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xkyfjsyjt

Olin tuolloin jo käynyt peruskoulun , eli muutama vuosi aiemmin suosikkejani :
      -lihapyörykät perunoilla , en muista enää oliko muusi.
      -se pinaattikeitto siinä oli se munan puolikas , lisäksi liha-tai karjalan piiras ja trippi mehu
      -hyviä olivat liha ruuat , merimiespihvi , jauhelihakastike linströminpihvit.
      Pahoja muistaakseni:
      -joku puuro johon tuli siivu maksamakkaraa.
      -rajatapauksena kalapyörykät ?

• res_ylil

Mulla ei erityisiä suosikkeja ollu. Kaikki oli hyvää. Vähävaraisen yh-äidin poikana kaikki kelpasi. Ja jos vain oli mahdollista, santsasin. 5 koulua eri puolella maata ehdin peruskouluaikana kiertää äidin työpaikan takia 1974-1983. Lukion sain sit käydä kiertelemättä. Ruoka sielläkin oli hyvää.

Ja niin oli Karjalan Jääkäripataljoonassa myös. RUK:n komennuksella taso hieman laski, mutta kelpasi. Kova koulu söi miestä ja energiaa.

• kansakoululainen

Klimppisoppa.

• Magisteri

Aiemmin ruoka peruskoulussa oli hyvää, kun se tehtiin koulun keittiöllä. Lempiruokia olivat : nakkikastike ja muusi, monien inhokki kanaviillokki ja poronlihakastie (Lapissa kun oltiin). Pororuokia ei ole kuulemma ollut vuosikymmeniin, nyt ne ruoat tehdään riista-nimisestä lihasta.

• enjummarra

Miten se koulun keittiö tekee ruoasta parempaa? Tuolla teorialla kotona tehty ruoka olisi automaattisesti parempaa mitä koulun keittiössä tehty.

Jos nyt kuitenkin arvostettaisiin enemmän raaka-aineita ja ammattitaitoa kuin sitä missä mikäkin on valmistettu.

• Kulinaristikokki

Hän tarkoittaa varmaan sitä, että kun ruoka on tehty koulun keittiössä siinä on vielä makukin tallella :). Toisin kuin silloin, kun ruoka tulee Amiga-keittiöltä, jolloin ruoka vain lämmitetään koululla. Amiga-tyyppinen ruoka on mautonta eikä siitä pysty sanomaan, onko se lihaa, kalaa vaiko kanaa. Kaikki on samanlaista ruskeaa mössökastiketta.

Tietenkin kotona tehty ruoka on parempa kuin kouluruoka. Nykypäivänä, kun kouluruoka on einestä ja valveutuneet kansalaiset tekevät ruuan kotona alusta asti laadukkaista raaka-aineista. Toki on uusavuttomiakin, jotka tekevät uuniranskalaisia ja nakkeja ja paistavat kalapuikkoja ja nugetteja. Mutta pääasiassa vain koulussa lapset joutuvat nykyään syömään epäterveellisesti.

• xfjgzhn

Hyviä oli paljon ,
      -lihapullat
      -pinaattikeitto
      -lihamakaronilaatikko
      -melkein kaikki , pari kolme oli mistä silloin ei tykännyt , oli maksalaatikko ,kalapyörykät ja se puuro maksamakkara viipaleella oli ns. rajatapaus.

• näinmuistan

En ole käynyt peruskoulua vaan kansakoulun 60- ja 70-luvun vaihteessa ja silloin kaikki saamani ruoka oli yksinkertaisesti vain hyvää kiitos paikallisen kokkaajan Määttäsen. Ruoka tehtiin silloin tosiaan paikalla eikä ulkopuolisiin eineksiin pahemmin turvauduttu.

Ruoan taso heikkeni siirtyessäni keskikouluun, jossa käytettiin lähinnä eineksiä ja ruoka oli lähinnä lämmitettyä mössöä.

Lukiossa en enää käynyt syömässäkään - asuin lähellä ja söin mieluummin kotona.

• Lempparitt

Hernekeitto
      Makaronilaatikko
      Helmipuuro

• turve.naattori

PAISTETTY TURVE

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1118
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      840
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      834
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60