Työntekijät pihalle ja vuokratyövoimaa tilalle? Tutkija: ”Moraalitonta toimintaa”
Irtisanomisten jälkeinen vuokratyövoiman käyttö ei ole lain silmissä yksiselitteinen asia. Työntekijöiden motivaatiota se kuitenkin rapauttaa pahasti, tutkija uskoo.
Keskipohjalainen mies irtisanottiin kiinteistönhoitoyhtiöstä sen huonon taloustilanteen perusteella. Kun mies kuukauden kuluttua meni hakemaan tavaroitaan, samoja tehtäviä hoitivat vuokratyöyrityksen työntekijät.
– He kertoivat olevansa lomia tuuraamassa, mutta minä tiesin, ettei siellä lomia kenelläkään ollut. Työnantajalta sain aika ympäripyöreitä vastauksia, ei tullut mitään selkeää vastausta, mies kertoo.
Myöhemmin mies sai tietää, että hänen yhtä aikaa irtisanottu kollegansa oli otettu uudelleen samoihin töihin niin ikään vuokratyöfirman kautta.
– Hänet oli ohjattu hakeutumaan sinne kirjoille ja sitä kautta hän sai suoraan jatkaa töitä. Minulle ei missään vaiheessa mainittu koko asiasta, joskin sanoin irtisanomistilanteessa kiivastuksissani, että minä en sitten tee pätkätöitä. Mutta tämä entinen työkaverini on tehnyt lähes täysiä tunteja.
Työnantajan edustaja ei halunnut kommentoida tapausta.
Erilaisia tulkintoja
Työterveyslaitoksen erikoistutkijan Liisa Lähteenmäen mukaan työnantajilla on selvästi sellainen pyrkimys, että vakituisia työntekijöitä korvataan vuokratyövoimalla.
– Kerrotaan esimerkiksi työnhakijoille, että töitä kyllä on, mutta hakeudu vuokratyöyrityksen kautta. Jo rekrytointi on siirretty niille, Lähteenmäki kuvailee.
Tutkijan mukaan irtisanomisten jälkeinen vuokratyövoiman käyttö ei ole yksiselitteinen asia. Eri alojen työehtosopimukset suhtautuvat asiaan eri tavalla, lisäksi oikeudessakin on päädytty erilaisiin tulkintoihin riippuen esimerkiksi irtisanomisperusteista.
– Näistä pitäisi saada enemmän oikeuden päätöksiä, että mikä on laillisuuden raja. Ongelmana on, etteivät ihmiset uskalla lähteä ajamaan omia oikeuksiaan, koska siinä saa äkkiä hankalan työntekijän maineen, Lähteenmäki harmittelee.
”Seuraavaa tilalle”
Irtisanottu mies harkitsee asian viemistä oikeuteen.
– Jossain vaiheessa firmojen täytyy tajuta, ettei työntekijöitäkään voi kohdella miten haluaa. Olen kuullut ja nähnyt vastaavia tapauksia muissa yrityksissä. Joillakin työnantajilla tuntuu olevan sellainen ajatusmaailma, että työntekijöitä voi suurin piirtein kohdella kuin eläimiä. Otetaan vain seuraavaa tilalle ja laitetaan yt-neuvottelut käyntiin.
Tutkija Liisa Lähteenmäki uskoo, etteivät kyseenalaiset käytännöt ole pitkällä tähtäimellä yritystenkään etu.
– Ei tämä varmasti kasvata kenenkään motivaatiota tai sellaista ajatusta, että haluanpa nyt toimia tämän työnantajan töissä parhaan taitoni mukaan. Kyllä minä näen, että tämä on hyvin moraalitonta toimintaa.
http://yle.fi/uutiset/tyontekijat_pihalle_ja_vuokratyovoimaa_tilalle_tutkija_moraalitonta_toimintaa/8193016
Seuraavaksi tarvittaisiin laki vuokratyön kieltämisestä. Näillä nykykonsteilla Suomen talouden kääntäminen kasvu-uralle ei onnistu.
Työntekijät pihalle ja vuokratyövoimaa tilalle?
SuomiNousuunPrkl
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33682
- 60679
- 50665
- 52657