Erilainen joulu

Minttu

Minulla edessa ensimmainen joulu ilman omaa perhetta ymparilla ja kaiken lisaksi vietan jouluni ulkomailla. Nyt olenkin joulun alla tajunnut mika on tehnyt minun omista jouluistani niin ikimuistoisia ja tarkeita. Ei se syy loydy lahjoista tai herkullisista ruoista vaan lahimmaisista ymparilla, yhdessaolosta, rauhoittumisesta, tuoksuista, maailman kauneimmista joululauluista (suomalaiset siis, uskokaa pois), perinteista (haudalla kaynti)yms. Haikeaa aikaa siis nyt joulun aika minulle mutta ainakin yksi asia taalla "maailmalla" on selvinnyt: joulun merkitys minulle.
Nauttikaa ihmiset Suomen ihanasta joulusta, ensi vuonna otan itse siita kaiken irti! Nyt yritan loytaa itselleni joulumielta vaikka se vaikeampaa onkin. MERRY CHRISTMAS!! (Onko kellaan muuten antaa osoitetta missa voisi kuunnella suomalaisia joululauluja, niita kaipaa niiiiiiin paljon....kiitos paljon!!)

6

614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manu

tuollapa ois jouluradio
         www.cdon.com

Tsemppiä ja hyvää joulua

• Minulla on sikäli erilainen tilanne, että jouluni on samanlainen kuin ennenkin.

Joululaulut radiosta mainosten ja urheilumölyn välistä, jos korvat vain niitä kestää. Ei vaivana naapureita, tuttavia, eikä sellaisia kuin ystävät, mitä niillä sitten tarkoittaneekaan. Jääkaapista syön mitä löydän (ainakin hernekeittoa purkista), kämppää lämmitän ja lumitöitä teen jos on lunta. Ehkä vielä veroilmoituksen esitäyttöä.
      Todellakin, RAUHALLISTA Joulua, tosi rauhallista... nyt kuten aina ennenkin.

• Anmari

Yksinäisyydessä on kaksi puolta, on rauhaa ja hyvä kun osaa siitä nauttia. Itse kuitenkin kaipaan läheisiä.

Minun jouluni muodostuu joulun valoista, lauluista ja parikymppisten lasteni saapumisesta aattoiltapäivällä. Kinkkua ja laatikoita. Puhetta ja naurua ja lämmintä yhdessäoloa.

Yksin olen varmaan jatkossa jossain vaiheessa, kun lapsilla on perheet ja välillä ollaan appivanhemmilla. Jotenkin se on ekaa kertaa tänä jouluna ajatuksissa taustalla.

Lapuuden joulutkin ovat mielessä taustalla.

Sydämeeni joulun teen ...

• Titi

Ensimmäinen joulu omasta kodista muualla oli ankea. Aikuiset avaa paketit ja jää lopuksi iltaa tuijottamaan televisiota. Olen tottunut siihen että ympärillä pyörii lapsia aina ja paljon ja pelkkä aikuisjoulu oli kamala.
      Mitä se haittaa jos joulu on kaupallista hälinää ja hössötystä. Mitä siitä jos on kiire ja pipareista palaa aina se viimeinen pelti. Kaikki se kuuluu minun Nykyajan jouluperinteisiin. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
      Jokainen viettäköön joulunsa tahtomallaan tavalla, meillä siihen kuuluu lahjojen haaliminen ja hirveä hössötys, mutta itselleni se joulu syntyy juuri siitä.

• jouluna

Olin vuonna 95 ensimmäisen ja ainoan jouluni "yksin" ulkomailla ollessani Lontoossa tarjoilijana. Ei ollut yksinäinen joulu eikä kurja, kun viime hetkellä muutkin yksinäiset ulkomaalaiset alkoivat kaivata seuraa.

Niinpä käytiin muun muassa katolisessa messussa ja käveltiin ihastelemassa paikallista joulurauhaa. Köyhää oli, mutta kimpassa sovittiin että jokainen ostaa jotain oman kulttuuriin kuuluvaa - kun en itse mitään suomalaista jouluruokaa löytänyt niin hain merimieskirkolta hernekeittoa ja näkkäriä.

Ihmiset olivat minulle vieraita ennen joulua, mutta kyselemällä ja juttelemalla löysin näitä muitakin yksinäisiä. Joulu oli kovin epäjoulumainen, mutta hauska ja mieliinpainuva, ja omalla laillaan harras kun kaikilla oli kuitenkin ikävä kotiin.

Siis joulu voi olla kaunis vaikkei siinä olisi omia jouluperinteitä, ihmiset ja ajatuksethan sen joulun tekevät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6873
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      676
      2978
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223