Työsopimukseni on juuri loppumassa ja siitä parin kuukauden päästä jään äitiyslomalle. Miehen työtilanne on parhaimmillaankin hutera täällä Suomessa (lyhyitä pätkätöitä), mutta Virosta löytyisi kyllä töitä. Ilmiselvä ratkaisu asiaan olisi, että mies menisi vuodeksi tai kahdeksi Viroon töihin kartuttamaan työkokemusta ja minä sinne mukaan kotiäidiksi. Mutta.... Ilmeisesti joutuisin heti Viron sosiaaliturvan piiriin, jolloin lapsilisä ja äitiysraha/kotihoidontuki olisi minimaaliset verrattuna Suomen vastaaviin. Tämä tekisi suunnitelman taloudellisesti mahdottomaksi, sillä meillä on täällä Suomessa pieni kaksio (pistettäisiin vuokralle, mutta vuokra vastikkeiden ja verojen jälkeen kattaisi ehkä noin puolet lyhennyksestä - joka sentti on siis tarpeen kun Virossakin pitäisi asua). Myöskin se, että vain mies lähtisi Viroon ja minä jäisin Suomeen, pistäisi minut Viron perhe-etuuksien piiriin ja on siten mahdoton ajatus.
Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa ja miten olette sen ratkaisseet? Voiko jotenkin pysyä Suomen sosiaaliturvan piirissä vaikka muuttaa Viroon? (Kelan sivuilla kerrottiin, että "paikalta palkatut työntekijät" ja heidän perheenjäsenensä voivat anoa poikkeusta, muttei kerrottu, keitä tämä tarkoittaa.)
Kiukuttaa ajatella, että pahimmillaan me kummatkin istumme kotona Suomen sosiaaliturvasta "nauttien", kun pienellä joustolla toinen olisi töissä. :-(
Perheenjäsenenä Viroon mukaan?
pian_äiti123
0
52
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60679
- 50665
- 52657