kyselylomake

utelevat_opettajat

Taustaa, olen ulkosuomalainen äiti.
Meillä on opettajilla tapana pyytää oppilaita täyttämään kyselylomake ensimmäisellä oppitunnilla. Henkilötietojen lisäksi opettaja kysyy vanhempien ammatit, ovatko vanhemmat naimisissa, eronneet ja onko isä- tai äitipuolia, harrastukset jne. Itse asiassa jokainen opettaja kyselee mitä haluaa.

Tämä on opettajille ihan perinteinen juttu (perinteinen = opettajiin piinttynyt tapa.) On tahoja, jotka osoittavat kyselyn olevan jopa negatiivinen asia, lokeroidaan oppilas sosiaalisen taustansa mukaan (esim. vanhempien ammatit...)
Perus tiedothan löytyvät jokaisen oppilaan oppilaskortista, vai miksi sitä kutsutaan, jota pidetään koulussa. Kyse on siis opettajan itsensä laatimista kysymyksistä ihan omaan tietoon.

Miten on, saako ja tekeekö Suomessa opettaja oppilaillaan tällaisia kyselyjä?

3

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulevainen
    • käytännössä.sama

Pienellä paikkakunnalla tiedetään oppilaista kaikki asiat. Sitä kautta se lokerointi tapahtuu täällä. Ja vielä tänä päivänä on niitä opettajia, jotka antavat ne paremmat numerot, jos vain tietävät "Kallen" tai "Liisan" olevan paremmasta perheestä.
      Isommilla paikkakunnilla on sitten eri. Kyselyjä ei teetetä, mutta vanhempien yhteystiedoista, varsinkin sähköpostista, pyritään päättelemään ainakin työpaikka ja sen jälkeen googlailemalla yrtitetään selvittää asema.
      Varsin takapajuista toimintaa.

• Amishope

Olen opettanut 12 vuotta toisen asteen ammatillisella puolella. Pätkääkään ei kiinnosta opiskeijoiden taustat, tietysti omien lasten kaverit tunnistaa joukosta ja ehkä heidän sisaruksiaankin. Ja jos on hyvät tissit, niin ehkä tulee juteltua vähän pitempään. Mutta muuten otan jokaisen ilman mitään ennakkoasenteita saati -tutkimuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      830
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      824
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60