Kasteet ja eriparivanhemmat

Jos jossain kunnassa evlut kirkkoon kuuluu vaikkapa 70% lisääntymisikäisistä asukkaista, miten suuressa osassa perheitä on toinen ja vain toinen kirkon jäsen? Suoraan laskien osuus olisi 1-0.7^2-(1-0.7)^2=42%. Mutta mikä on todellisuus?

Ketjusta http://keskustelu.suomi24.fi/t/13800186/evlut-vihkimiset-espoossa-2014 tätä pohdittiin, mutta otetaan omaksi ketjukseen. Espoossa nimittäin kirkon "jäsenperheiden" lapsista kastettiin 87%. Mutta mitä tarkoittaa jäsenperhe?

Joskus aiemmin järkeilin, että kirkko valittaa miten jäsenten lapsia jää kastamatta, mutta todellisuudessa vähintään 3/4 sekaperheiden lapsista kastettiin. Linkittämässäni ketjussa todetaan "ALPI-idea leviää (Anna lapsesi päättää itse)", mutta mahtanen epäillä. Eiköhän vielä ole tekemistä siihen, että EDES heitettäisiin nopalla kastetaanko lapsi, jos toinen vanhempi kuuluu kirkkoon ja toinen ei.

Se, että kasteiden osuus vähenee, kertoo minusta vain siitä, että kirkosta eroaminen painottuu nuorempiin ikäluokkiin.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tärkeintä kai olisi, että ne, jotka eivät jumalaan usko, eroaisivat kirkosta ja jättäisivät lapsensa kastamatta. Tutkimusten mukaan näitä on kirkon jäseninä suuuri enemmistö ;-)

      Tilastokeskus ei pystyne tuota "ac/dc pariskuntaa" selvittämään? Itse asiassa kelailin tuossa, että parempi ehkä, että edelleen pidetään kansalaisten uskontokunnasta rekisteriä. Miten muuten saataisiin tietoa siitä, että uskonnollisuus vähenee jatkuvasti tässä maassa ;-)

      • En ymmärrä miksi ei voisi tilastokeskus selvittää. Satunnaisotos esim. kaikista tänä vuonna 2 vuotta täyttäneistä tai täyttävistä lapsista, valitaan joukosta ne, joilla on äiti evlut ja isä ei, sekä ne joilla on päinvastoin, ja sitten vain katsotaan noiden valittujen 2-vuotiaiden kirkkoonkuuluvuus.

        Mutta käytäntöä en tiedä. Voi olla, että Tilastokeskuksen touhuissa ei ihan suoraan ajeta SELECT * FROM suomalaiset WHERE svuosi=2013; . Tai voihan olla, että nimenomaan noin.


    • Huhhahheijaaa

      Todellisuudessa eriparivanhempia on vähemmän kuin tuo tilastollinen 42 %.
      Tämä johtuu siitä, että joillakin uskonnollisilla suunnilla on ohje avioitua samanuskoisen kanssa. Näin kirkon jäsenten keskuudessa (ainakin lestadiolaiset, mutta myös muut kirkkouskovaiset). Ja näin myös kirkkoon kuulumattomien uskonnollisten suuuntausten parissa (islaminuskoiset, helluntailaiset, jehovat..). Espossaa on esimerkiksi islamilaiskulttuurin taustaisia enenevästi.

      Silti, vaikka tuon kaiken jälkeen lienee niin, että ainakin puolet tai hieman yli puolet eriparivanhemppien lapsista kastetaan.

      • LuonnollinenRatkaisu

        Jokainen pari ratkaisee itse, mutta noin puolueettomasti ajatellen mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumattomuus on puolueettomampi ratkaisu kuin yhteen liittäminen. Eikö?


      • LuonnollinenRatkaisu kirjoitti:

        Jokainen pari ratkaisee itse, mutta noin puolueettomasti ajatellen mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumattomuus on puolueettomampi ratkaisu kuin yhteen liittäminen. Eikö?

        Tottakai. Eihän Kokoomuksen jäsenyyden vastakohta ole Kokoomuksen jäsenyydettömyys, vaan kilpailevan puolueen jäsenyys. On iso voitto saada yhä useampi ymmärtämään, että aivan sama soveltuu evlut kirkon jäsenyyteenkin.

        Mutta toistaiseksi lantilla heittäminenkin tuottaisi paremman tuloksen kuin mikä tilanne nyt on.


      • Humanistisesti
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tottakai. Eihän Kokoomuksen jäsenyyden vastakohta ole Kokoomuksen jäsenyydettömyys, vaan kilpailevan puolueen jäsenyys. On iso voitto saada yhä useampi ymmärtämään, että aivan sama soveltuu evlut kirkon jäsenyyteenkin.

        Mutta toistaiseksi lantilla heittäminenkin tuottaisi paremman tuloksen kuin mikä tilanne nyt on.

        Sosiaalinen paine perinteiseen uskonnollisen vaihtoehtoon on yhä suuri. Paljon suurempi kuin monet meistä ehkä pienoisessa "uskonnottomuuden kuplassa" elävistä tajuakaan.

        Sosiaalinen paine kohdistuu yhtäältä kouluaan aloitttavien vanhempiin (huoli ekaluokkalaisen erottumisesta muista) ja siten myös varhaisnuoriin itseensä(esim. 11-121-vuotiaisiin), jotka pyytävät vanhemmiltaan lupaa saada mennä enemmistön mukana.

        Tämän paineen purkaminen on mielenkiintoinen ja haastava tehtävä.


    • SanonVaan

      Eriparivanhemmat on kieltämättä fiksumpi nimitys kuin "seka-avioliitto" ;-) Siis tarkoittamaan liittoa, jos toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei kuulu siihen (eikä muuhukaan uskonnolliseen yhdyskuntaan).

    • SanonVaan

      Lain pitäisi muuttua ainakinniin, että jos huoltajilla on erilainen uskonnollinen asema tai erilaiset käsitykset, se normi on että lasta ei liitetä mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan. Tooisen huoltajan mukaan liittäminen/päättäminen ei ole oikein.

      No, itse asiassa tietenkään ketään lasta ei pitäisi virallisesti liittää juridisin seuraamuksin. Kasterituaali on eri asia.

      • Vapaa-ajattelijain liitto muuten esitti tätä. Tulevaisuudessa laki muuttuu siten, että lapsella voi olla kaksi äitiä. Tällöin uskonnonvapauslain säädöstä on muutettava. Epäilen kyllä, että muutos ei tule vielä toistaiseksi ole tulossa, vaan työryhmän esityksen mukaisesti tehdään joku erottelu tuohon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      73
      2480
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1799
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1587
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1407
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      111
      1187
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1128
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1105
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe