Uskovaiset kyselevät "jumalallista ilmoitusta" päästäkseen alkuun tämän maailman selittämisessä.
Mikä se sellainen ilmoitus on?
Enpä ole kuullut kenenkään edes väittävän, että olisi jokin muu kuin ns. "Pyhä Raamattu".
Mutta kun sen jäljet johtavat auttamattomasti n. 2750 vuoden päähän menneisyyteen meidän ajastamme, ts. Juutalaisten Babyloniassa viettämään pakkosiirtolaisuuteen, niin johan putoaa ilmoitukselta pohja; kyseessä oli JO SILLOIN YLIMUISTOISTEN tarujen kirjoittaminen muistiin päämääränä kansan identiteetin säilyttäminen; itse asiassa herättäminen.
(Niin, ja sitten vielä se, että kaikkihan tiesivät että jumala on; sitä ei asettanut kyseenalaseksi ei sitten kukaan. Ei erimielisyyttä ollut kuin nimestä!)
Tosiasiassa kaikki mitä ihminen voi tietää, on hänen oma kokemuksensa, ja se on juuri sama minkä vasikka, koiranpentu tai pajunverso voi tietää.
Tykkänään eri asia on, että kukin ihminen prosessoi tätä tietoaan niillä avuin mitä kullakin on.
Me olemme kolmitahoisia olentoja, joka merkitsee että mielemme prosessoi alituisesti fyysiseltä, psyykkiseltä tai hengelliseltä sivulta tulevia virikkeitä.
Ratkaisuun vaikuttaa sitten se, onko vallitsevana fyysinen, sielullunen, vai hengellinen sivumme, ts.minkä niistä annamme täyttää mielemme kun asiaa käsittelemme.
Tästä sitten heijasuvat kullekin ominaiset käyttäytymismallit.
Jos haetaan filosofista lähestymistapaa tämän asetelman ymmärtämiseksi, niin on pyrittävä vaikka hetkeksi eroon siitä kaksinapaisuudesta mikä vallitsee kautta Raamatun, ja kulminoituu Paavalin käsityksissä, erityisesti 1.Kor.2 , niin trialismi on ainoa joka tarjoaa jonkinlaista selkeyttä, jonkinlaisen mahdollisuuden ymmärtää sitä.
Kaikki kysymykset jumalan olemassaolosta juontavat siitä kun on hylätty alkuperäinen trialismi ja omaksuttu dualistinen lähestymistapa.
Kaksinapaisuudesta on tullut oletusarvo, kun kolmitahoisuus on ollut ominaista luonnonihmiselle.
Johdatus trialismiin
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506733Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6752915Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.971249- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371100- 721012
- 241911