Mitä silloin voi ihminen tehdä, kun tajuaa, että pitkäaikainen elämänkumppani
kosiskelee toista? Vaikka konkreettisia "todisteita" ei ole, niin sen huomaa
pienistä asioista, jotka yhtäkkiä vain loksahtavat pakoilleen, kun yksi puuttuva
palanen osuu kohdalleen.
Tunnen itseni haavoitetuksi, nöyryytetyksi, loppuunkäytetyksi haaskaksi, jolla
ei ole mitään arvoa. Haluaisin puhua asiasta ja toisaalta en haluaisi, sillä en
usko siitä olevan enää mitään hyötyä enkä haluaisi kumppanini (tai oikeastaan
nyt jo mielessäni ex-sellaisen) näkevän pahaa oloani ja nöyryytystäni. Mieluiten
keräisin tavarani kaikessa hiljaisuudessa ja katoaisin jälkiä jättämättä, mitäpä sitä
väkisin pitämään kiinni kenestäkään, varsinkaan kun siitä tulee vain itselle paha mieli.
Tiedän että elämä jatkuu ja joskus kenties vielä hyväksikin muuttuu, mutta miten
selviän tästä raastavasta irtaantumisvaiheesta? Ja miten esittäisin asian tulevalle
exälleni, kun hän kuitenkin kieltää kaiken? Osaisiko kukaan neuvoa - tai edes
lohduttaa vähän... :(
Miten jaksaisin
24
1218
Vastaukset
- vaihtaa osia
Olisin ikionnellinen jos pitkäaikainen aviopuolisoni alkaisi katteleen toisia, sillä...olen h ä k i s s ä. Tämä se vasta elämää onkin.
- selvinnyt
Koin saman vuosi sitten. Puolisoni on nykyään entinen sellainen. Väkisin, uuvutustaktiikkaa käyttäen sain nyhdettyä häneltä tiedot uskottomuudesta, jota olikin jatkunut vuosia. Hän suostui lähtemään perheterapiaan, mutta jatkoi sivusuhteitaan. Joten lopulta ilmoitin hänelle, etten jaksa enää, tämä liitto päättyy tähän. Hän suostui helpottuneena. Kuulostaa iisiltä, mutta on kaikkea muuta.
Kun puolisoni lähti, romahdin, masennuin, vaivuin lähes lapsen tasolle. Enkä uskonut ikinä selviytyväni hengissä. Mutta varsinkin ystävien avulla, terapioiden ja vähitellen kasvaneen sisun ja elämänhalun avulla olen selvinnyt. Välillä on parempia aikoja, välillä huonompia. Mutta parempaan suuntaan olen menossa, elämä alkaa maistua ja ilokin irrota. Enkä suostuisi enää ikinä samanlaiseen elämään, jossa elin parikymmentä vuotta.
Pelkäsit, miten selviät tästä irtautumisvaiheesta. Se on se helpompi osa eroamista, jos päätöksen on tehnyt. Sitä toimii kuin huumassa järjestellessään uutta elämäänsä, etsiessään asuntoa tms. Putoaminen tulee, jos on tullakseen, vasta itse fyysisen erotapahtuman jälkeen. Mutta jos olet päättänyt selvitä siitä, niin sinä selviät, kukaan ei voi ottaa sitä sinulta pois. Sinä itse teet elämäsi, ei kukaan muu.- Maalaismies*
Tietenkin, jos totta puhutaan, monesti liian nopeasti heitetään hohtimet kaivoon. Ehkä ei sittenkään olisi kannattanut, ehkä sittenkin ymmärrän häntä, ehkä sittenkin minäkään en auttanut silloin, kun olisi pitänyt. Ehkä en ymmärtänyt hänen vaikeuksiaan. Yritinkö edes? "Näinkö meille aina täällä käy käy käy...?
Jos voit, älä heitä kirvestä kaivoon, äläkä edes hohtimia! - Alvariina
Maalaismies* kirjoitti:
Tietenkin, jos totta puhutaan, monesti liian nopeasti heitetään hohtimet kaivoon. Ehkä ei sittenkään olisi kannattanut, ehkä sittenkin ymmärrän häntä, ehkä sittenkin minäkään en auttanut silloin, kun olisi pitänyt. Ehkä en ymmärtänyt hänen vaikeuksiaan. Yritinkö edes? "Näinkö meille aina täällä käy käy käy...?
Jos voit, älä heitä kirvestä kaivoon, äläkä edes hohtimia!Ymmärrän hyvin ajatuksesi, Maalaismies, ja olen sisimmässäni samaa mieltä. Käytäntö vain ei aina oikein toimi niin kuin ajatus.
Onhan tässä 21 vuoden yhteisellä taipaleella toki jo nostettu kaivosta muutamat hohtimet ja kirveetkin. En varmasti ole aina ymmärtänyt kaikkea enkä ojentanut auttavaa kättä joka kerta kun sitä olisi tarvittu, mutta se on taatusti molemminpuolista ja niin peri-inhimillistä, ettei sen takia sentään pitäisi rinnakkaissuhdetta aloittaa. Kumpi meistä lieneekään rukkasensa naulaan laittanut? - Alvariina
Kiitos rohkaisevasta vastauksestasi. Tiedän kyllä itsekin, että lopulta selviän, mutta juuri nyt on olo niin pohjattoman surullinen ja järkyttynyt, että en juuri saa lohtua tuosta tiedosta. Terapia saattaisi auttaa, mutta se taitaa olla niin kallista ja vaikeasti saatavaa, että en jaksa ryhtyä siihen. Onneksi on ystäviä.
- Ei-vielä-selvinnyt
Minua rohkaisee kuulla, että toivuit vuodessa. Olen nyt itse juonut samanlaista katkeraa kalkkia muutaman kuukauden, ja valo vasta häämöttää tämän "viemäriputken" toisesta päästä jos edes sitä tekee.
En itse aivan romahtanut, mutta lähellä se kävi, ja mistä sitä vieläkään tietää. Alkushokki oli sellainen, että tuli tehdyksi muutamia taloudellisiakin tyhmyyksiä, mutta ei mitään vakavampaa silti.
Masennuin ainakin jollakin tavoin, tuntui että, henki lähtee, ja olen (kai vieläkin jotenkin) masentunut, mutta jokseenkin työkykyinen - ainakin juuri nyt. Lapsen tasolle, hmm? Kyllähän sitä näissä jutuissa taantuu. Pettänyt puoliso tuntui niin tärkeältä ja ihanalta ne viimeiset kerrat, kun...
Nyt ehkä eniten vain surettaa, itkettää, mikä parhaassa tapauksessa vapauttaa. Ei tosin aina. Täytyy tässä koettaa jaksaa, jos vuodessa, parissa helpottaa.
Ystävistä ovat jyvät (harvoja) erottuneet akanoista (useampia).
Säästöeuroista kiinnipito on kokemukseni mukaan syytä lopettaa silloin, kun epätoivo uhkaa viedä elämän, vaikken tarkoitakaan uskovani, että terapeutit voivat tehdä ihmeitä.
- Juniperus
Rakkaus on nöyrä. Jos hylkäät suhteen yrittämättäkään korjata sitä, voit katua myöhemmin. Miehesi uusi ihastus voi mennä ohi nopeasti sen jälkeen, kun salarakkaasta tulee julkinen. Ehkä miehesi ei edes hyväksyisi häntä vaimokseen.
Et sinä ole se, jolla on hävettävää. Jos yrität kaikkesi liittonne korjaamiseksi, ei sinulle jää mitään kaduttavaa; voit myöhemminkin todeta, että teit voitavasi. Tietoisuus siitä on myös vahva pohja uutta elämää aloittaessasi.
Mielestäni sinun on - itsesi vuoksi - käytävä tämä keskustelu miehesi kanssa.jospa me ihmiset oppisimme noudattamaan sitä!
Kun keskustelu sen kaikkein läheisimmän ihmisen kanssa voi olla uskomattoman vaikeaa, elämä voi joskus ohjautua kummallisille urille pelkän väärinkäsityksen ja vääränlaisen ylpeyden vuoksi.- Alvariina
Pieni idealisti sisälläni sanoo myös noin. Keskustella pitää ja se on oikein ja järkevää. Mutta onko sellaisessa keskustelussa mitään mieltä, joka perustuu valheelle?
Kaiken kaikkiaan olemme keskustelleet vuosien varrella kuukausitolkulla, ehkä vuosiakin. Usein hyvin ja hedelmällisesti, nykyään yhä useammin harmittavan riitasointuisesti. Tällä hetkellä ja tässä tilanteessa on mahdotonta saada aikaan sellaista oivalluksia synnyttävää keskustelua, josta olisi jotain hyötyä. Suru ja pettymys sisälläni on liian suuri, sen ohi ei nyt mahdu ymmärrys. Hänellä taas on varmasti niin suuri ilo uudesta suhteestaan, että sen läpi ei pääse myötätunto eikä kunnioitus vanhaa, virttynyttä vaimoa kohtaan. - pullaulla
Alvariina kirjoitti:
Pieni idealisti sisälläni sanoo myös noin. Keskustella pitää ja se on oikein ja järkevää. Mutta onko sellaisessa keskustelussa mitään mieltä, joka perustuu valheelle?
Kaiken kaikkiaan olemme keskustelleet vuosien varrella kuukausitolkulla, ehkä vuosiakin. Usein hyvin ja hedelmällisesti, nykyään yhä useammin harmittavan riitasointuisesti. Tällä hetkellä ja tässä tilanteessa on mahdotonta saada aikaan sellaista oivalluksia synnyttävää keskustelua, josta olisi jotain hyötyä. Suru ja pettymys sisälläni on liian suuri, sen ohi ei nyt mahdu ymmärrys. Hänellä taas on varmasti niin suuri ilo uudesta suhteestaan, että sen läpi ei pääse myötätunto eikä kunnioitus vanhaa, virttynyttä vaimoa kohtaan.piristää itseäsi laittamalla hiuksesi toisella lailla kammatuksi ,ja hankkisit jotain kaunista päällesi . Mene teatteriin hyvän ystäväsi kanssa tai ala vaikka harrastaan jotain mikä on ollut ajatuksissasi jo monta vuotta . Koita tulla kiinnostavaksi miehesi silmissä ja unohdus on paras lääke !
- @lvariins@
Alvariina kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan olemme keskustelleet vuosien varrella kuukausitolkulla, ehkä vuosiakin. Usein hyvin ja hedelmällisesti, nykyään yhä useammin harmittavan riitasointuisesti. Tällä hetkellä ja tässä tilanteessa on mahdotonta saada aikaan sellaista oivalluksia synnyttävää keskustelua, josta olisi jotain hyötyä. Suru ja pettymys sisälläni on liian suuri, sen ohi ei nyt mahdu ymmärrys. Hänellä taas on varmasti niin suuri ilo uudesta suhteestaan, että sen läpi ei pääse myötätunto eikä kunnioitus vanhaa, virttynyttä vaimoa kohtaan.Jos kerran miehelläsi on jo uusi suhde..miksi kiusaat itseäsi koska sinulla on oma elämä elettävänäsi ja se on tärkeintä..kipu kestää aikansa sille ei voi mitään mutta se myös kasvattaa sinua ihmisenä ja eräänä aamuna se on poissa ja jotain parempaa löytyy nyt kokemasi tilalle :)
- Juniperus
Alvariina kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan olemme keskustelleet vuosien varrella kuukausitolkulla, ehkä vuosiakin. Usein hyvin ja hedelmällisesti, nykyään yhä useammin harmittavan riitasointuisesti. Tällä hetkellä ja tässä tilanteessa on mahdotonta saada aikaan sellaista oivalluksia synnyttävää keskustelua, josta olisi jotain hyötyä. Suru ja pettymys sisälläni on liian suuri, sen ohi ei nyt mahdu ymmärrys. Hänellä taas on varmasti niin suuri ilo uudesta suhteestaan, että sen läpi ei pääse myötätunto eikä kunnioitus vanhaa, virttynyttä vaimoa kohtaan.Viestistäsi kuvastuu ymmärrettävä katkeruus. Keskustelu ei tietenkään saa olla valheelle perustuvaa, vaan siinä on puhuttava tosiasioista. Uskon, että miehesi lopettaa valehtelun, kun huomaa, että hänen edessään on valinta.
Ensin sinun on ratkaistava, onko liittonne säilyttämisen arvoinen. Jos on, sinun tulee antaa miehellesi mahdollisuus palata luoksesi. Myös sinun tulee tuntea vastuusi erosta, vaikka miehesi onkin "syyllinen".
Eron jälkeen uuden suhteen luominen ei ole välttämättä helppoa: kunnollisia miehiä on vähän, eivätkä he edes välttämättä hae vakisuhdetta. Luepa netin kirjeenvaihtopalstoja: fiksuja naisia on paljon, miehiä vähän. Tänne kirjoittelevista naisista useat elävät eron jälkeisen vapauden euforiassa eivätkä edusta kaikkia eronneita naisia. - yopollo
Alvariina kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan olemme keskustelleet vuosien varrella kuukausitolkulla, ehkä vuosiakin. Usein hyvin ja hedelmällisesti, nykyään yhä useammin harmittavan riitasointuisesti. Tällä hetkellä ja tässä tilanteessa on mahdotonta saada aikaan sellaista oivalluksia synnyttävää keskustelua, josta olisi jotain hyötyä. Suru ja pettymys sisälläni on liian suuri, sen ohi ei nyt mahdu ymmärrys. Hänellä taas on varmasti niin suuri ilo uudesta suhteestaan, että sen läpi ei pääse myötätunto eikä kunnioitus vanhaa, virttynyttä vaimoa kohtaan.kun aikoinaan tuli samanlainen kriisi. Sitten sitä keskusteltiin ja käytiin kaikki perheterapiat sun muut ja lopputulos oli että viiden vuoden päästä erosimme koska tasan mikään ei muuttunut. Viisi hukkaan mennyttä vuotta oli sen keskustelun saldo.
- Alvariina
Juniperus kirjoitti:
Viestistäsi kuvastuu ymmärrettävä katkeruus. Keskustelu ei tietenkään saa olla valheelle perustuvaa, vaan siinä on puhuttava tosiasioista. Uskon, että miehesi lopettaa valehtelun, kun huomaa, että hänen edessään on valinta.
Ensin sinun on ratkaistava, onko liittonne säilyttämisen arvoinen. Jos on, sinun tulee antaa miehellesi mahdollisuus palata luoksesi. Myös sinun tulee tuntea vastuusi erosta, vaikka miehesi onkin "syyllinen".
Eron jälkeen uuden suhteen luominen ei ole välttämättä helppoa: kunnollisia miehiä on vähän, eivätkä he edes välttämättä hae vakisuhdetta. Luepa netin kirjeenvaihtopalstoja: fiksuja naisia on paljon, miehiä vähän. Tänne kirjoittelevista naisista useat elävät eron jälkeisen vapauden euforiassa eivätkä edusta kaikkia eronneita naisia.En kutsuisi ylpeydeksi tätä tunnetta. Ennemminkin se on
pelkuruutta. En uskalla nähdä toisen totuutta - sitä että
olen ollut huono ja osaamaton vaimo, kelvoton kumppani.
Eniten mieltäni vaivaa nyt se, onko meillä mitään mistä
pitää kiinni - onko se, mitä on jäljellä, sellaista
että sen eteen kannattaisi nähdä vaivaa. Katkeruuden ja
pettymyksen ohella tunnen syyllisyyttä siitä että olemme
ajautuneet tähän tilanteeseen. Tunnistan syyt - yhteiset
ja molempien omat - enkä pysty hyväksymään sitä, että
emme ole osanneet suhdettamme paremmin hoitaa. Asiaa
sivuavia keskusteluja on käyty jo pitkään, mutta ne eivät
yksinään riitä.
Olisi osattava myös tehdä jotain konkreettista ja se on
todella vaikeaa. Vaikka konkreettistahan on tietysti tämäkin,
että toinen hoitaa osuutensa yhteisestä asiasta omin päin.
Hän on ainakin yrittänyt jotain. Minä en. - Alvariina
yopollo kirjoitti:
kun aikoinaan tuli samanlainen kriisi. Sitten sitä keskusteltiin ja käytiin kaikki perheterapiat sun muut ja lopputulos oli että viiden vuoden päästä erosimme koska tasan mikään ei muuttunut. Viisi hukkaan mennyttä vuotta oli sen keskustelun saldo.
Niinpä. Olen monesti elämän varrella törmännyt siihen totuuteen, että pelkkä puhe, oli se kuinka rakentavaa tahansa, ei muuta mitään. Tarvitaan myös - ja ennen kaikkea - tekoja.
- ellumari
loppuosassa oli mielenkiintoinen kohta.
Sanoit:"Ja miten esittäisin asian tulevalle exälleni, kun hän kuitenkin kieltää kaiken?"Miksi arvelet hänen kieltävän? Luulen että siksi koska hän ei halua erota sinusta.
Mielestäni sinun ei pitäisi kiinnittää koko äijän sekoiluun mitään huomiota. Tarkoitan, että yrität olla mahdollisimman "normaali."
Pidä itsesi ja kotisi kunnossa ja anna ukon kulkea harharetkensä loppuun. Hän palaa häntä koipien välissä ja älä puhu mitään vielä silloinkaan! Puhumisen aika tulee joskus myöhemmin, mutta vaikka sinulta vaaditaankin melkein yli voimiesi käypää itsehillintää ja kärsivällisyyttä, niin koska ukko ei halua puhua, niin sinä olet niinkuin et tietäisi mitään. Tämän tien ovat lukemattoman monet naiset käyneet ja joku miesten uskottomuutta puolusteleva sanoikin olevan kysymyksessä geneettisen asian, eli mies on luonnostaan moniavioinen. Minä en siihen usko, mutta uskon että "geneettisiä" tapauksia löyty molemmista sukupuolista. Jos se mies on muuten hyvä, niin eikö hän nyt keski-iällään vielä voisi saada kokea olevansa hurmaava, vastustamaton naisten mies? Kyllä se ukkosi palaa, älä edes epäile!
Taistellahan kannattaa jos rakastat häntä, mutta taisele viisaasti! Sotaisuus sanan täydessä merkityksessä riitoineen ja tappeluineen ei vie voittoon, vaan aivan päinvastainen taktiikka. Ole lempeä, hellä, mutta napakka emäntä teidän yhteisessä kodissanne! - Sonua odottaa uusi elämä
Katso tulevaisuuteen sinua odotta uusi kiehtova elämä, vain sinä päätät kaikesta mitä sinulle tapahtuu. Alku ei helppoa. Mutta, pois mielestä kaikki kateus kauna ja katkeruus, tilalle lämpö rauha ja rakkaus.Katso kuinka kauniisti aurinko paistaa.
- sanottu!
Ja niin tulee tapahtumaan, jos pystyy irrottautumaan katkeruudesta säällisen ajan jälkeen.
Niin kävi minullekin!
- Selvitään!
Jotenkin noin kävi minullekin.
"Haavoja" olen miettinyt: ei riitä, että aukeaa uusi tai uusia, vaan vanhatkin tuntuvat aukeavan, liki koko elämän varrelta. Itse tunsin myös häpeää ikään kuin olisin tullut raiskatuksi (vaikka päinvastaisestahan oli kysymys, eli tulin jätetyksi, ainakin noin niinkuin moraalisesti).
Meillä tuli kuvioon kolmas, joka kyllä myös meni mutta ehti tehdä jo vahingon, eli luottamus meni. Siis minulta kumppaniin, joka puolestaan jäi suremaan tuota menetystään (ja sanoi kyllä surreensa sitten minunkin menettämistäni). En katsonut voivani jäädä lohduttelemaan toista TUOLLAISESTA menetyksestä, masokisti kun en ole niin pitkälle.
Yritä, Alvariina, puhua "pä allvar" eli aivan tosissaan. Tosin itse opin, että toinen kokee sen vain rasitukseksi, ehkä. Edelleen, opin, ettei ehkä itse kestäkään kuulla mitä toisella on menossa. Itse sain kuulla vaikka minkälaista sänkykamaritavaraa. En tunne inhoa sellaisten asioiden edessä, mutta en halua tirkistellä enkä tulla itse tirkistellyksi!
Muuten, jos olet luterilainen, tai jos et(te) aivan kaihda mitä tahansa kirkkoa, niin lut. kirkolla on ilmainen perheasiainneuvonta. En tiedä, missä asut, mutta ehkä jokin heidän toimipisteensä on lähellänne. Käsittääkseni he hyvinkin laittavat etusijalle kovassa kriisissä parhaillaan olevat, vaikkei esim. pieniä lapsia olisi kuviossa. Palvelunsa on aivan ilmaista! Itsekin sinne voi mennä, ellei kumppani tule.
Sanoisin myös, että jos mieli alkaa mennä maahan, ei kannata tarttua jokaiseen säästöeuroon, vaan maksaa itse vaikkapa terapeutille se mitä esim. KELA ei ehkä korvaa. - Pirre*
mustasukkainen ja et pysty nielemään loukattua ylpeyttäsi, kun sanot, että "...exälleni, kun hän kuitenkin kieltää kaiken? Osaisiko kukaan neuvoa - tai edes
lohduttaa vähän... :(", elikkä "kieltää kaiken", jos etsitkin vain itse syytä erota - oliko pahasti sanottu?- Alvariina
Olen mustasukkainen (tietystikö?) ja vihainen, pettynyt ja surullinen, peloissani ja raivoissani ja paljon muuta. En etsi syytä erota, tässähän se on tarjolla ihan etsimättä. Jollain tavalla ehkä helpottaisi, jos tekisin päätöksen itse sen sijaan että minulle vain kerrottaisiin, että on löytynyt uusi, parempi.
Alvariina kirjoitti:
Olen mustasukkainen (tietystikö?) ja vihainen, pettynyt ja surullinen, peloissani ja raivoissani ja paljon muuta. En etsi syytä erota, tässähän se on tarjolla ihan etsimättä. Jollain tavalla ehkä helpottaisi, jos tekisin päätöksen itse sen sijaan että minulle vain kerrottaisiin, että on löytynyt uusi, parempi.
Jospa kuitenkin istahtaisitte rauhassa - vielä kerran - keskustelemaan. Jos miehesikin osaa kirjoittaa, ottakaa avuksi kynä ja paperia.
Jos molemmat olette siihen valmiita, voisitte kumpikin ensin miettiä vastauksia vaikkapa alla mainuttuihin kysymyksiin ja keskustella niistä sen jälkeen yhdessä.
Mikä sai teidät rakastumaan toisiinne?
Mitä ominaisuuksia ihailette puolisoissasi?
Mitkä asiat ärsyttävät?
Mitä haluaisitte muuttaa suhteessanne?
Mitä olette itse valmiita tekemään?
Haluatteko erota?
Miksi?
... jatka itse listaa.
Tulevaisuutta ajatellen asioiden ajattelemisesta ja niistä keskustelemisesta on varmasti joka tapauksessa teille kummallekin hyötyä. Tiedättehän ainakin, mitä tahdotte ja mitä ette.
Tiedän, että on olemassa pariskuntia, joissa toinen on pelkästään omanarvon tunteen ylläpitämiseksi käynnistänyt avioeroprosessin pelätessään joutuvansa hylätyksi. - Onko arvokkaampaa hylätä kuin tulla hylätyksi?
Yhdet ystäväni ovat sellaisen kokemuksen jälkeen muuttaneet myöhemmin takaisin yhteen ja ovat taas eläneet toista kymmentä vuotta yhdessä. Kertovat oppineensa pitämään huolta suhteestaan ja keskustelemaan oikeista asioista: suhteestaan, arvoistaan, odotuksistaan, toiveistaan, pettymyksistään jne. sekä ilmaisemaan tunteitaan paremmin - niin positiivisia kuin negatiivisiakin.
Vaikka onkin houkuttavaa leikkiä kahvikuppi-psykologia ja heittää hyvässä tarkoituksessa ilmaan ajatuksia, asiantuntija olet SINÄ itse.
Toivotan sinulle hyvää jatkoa ja voimia jaksaa taas huomiseen!- Nimetön
optimisti-orvokki kirjoitti:
Jospa kuitenkin istahtaisitte rauhassa - vielä kerran - keskustelemaan. Jos miehesikin osaa kirjoittaa, ottakaa avuksi kynä ja paperia.
Jos molemmat olette siihen valmiita, voisitte kumpikin ensin miettiä vastauksia vaikkapa alla mainuttuihin kysymyksiin ja keskustella niistä sen jälkeen yhdessä.
Mikä sai teidät rakastumaan toisiinne?
Mitä ominaisuuksia ihailette puolisoissasi?
Mitkä asiat ärsyttävät?
Mitä haluaisitte muuttaa suhteessanne?
Mitä olette itse valmiita tekemään?
Haluatteko erota?
Miksi?
... jatka itse listaa.
Tulevaisuutta ajatellen asioiden ajattelemisesta ja niistä keskustelemisesta on varmasti joka tapauksessa teille kummallekin hyötyä. Tiedättehän ainakin, mitä tahdotte ja mitä ette.
Tiedän, että on olemassa pariskuntia, joissa toinen on pelkästään omanarvon tunteen ylläpitämiseksi käynnistänyt avioeroprosessin pelätessään joutuvansa hylätyksi. - Onko arvokkaampaa hylätä kuin tulla hylätyksi?
Yhdet ystäväni ovat sellaisen kokemuksen jälkeen muuttaneet myöhemmin takaisin yhteen ja ovat taas eläneet toista kymmentä vuotta yhdessä. Kertovat oppineensa pitämään huolta suhteestaan ja keskustelemaan oikeista asioista: suhteestaan, arvoistaan, odotuksistaan, toiveistaan, pettymyksistään jne. sekä ilmaisemaan tunteitaan paremmin - niin positiivisia kuin negatiivisiakin.
Vaikka onkin houkuttavaa leikkiä kahvikuppi-psykologia ja heittää hyvässä tarkoituksessa ilmaan ajatuksia, asiantuntija olet SINÄ itse.
Toivotan sinulle hyvää jatkoa ja voimia jaksaa taas huomiseen!Mikä sai teidät rakastumaan toisiinne? - Olimme toinen toistemme mielestä kiinnostavia ja erilaisia, emme samanlaisia tylsimyksiä kuin kummankaan siihenastiset. Sitä paitsi olimme molemmat suhteissa, joista olimme aktiivisesti pyristelleet irti jo jonkin aikaa. Edelleen, jotenkin alkuvaiheen "etärakkaus" siivitti.
Mitä ominaisuuksia ihailet puolisoissasi ja hän tietosi mukaan sinussa? - Hän on ollut reipas, tarmokas ja vastuuntuntoinen, leikkisä ja aktiivinen, oma-aloitteinen ja siisti. Hänen mukaansa minä olen ollut energinen ja ahkera, huumorintajuinen ja luotettava.
Mitkä asiat ärsyttävät? - Osin nekin, jotka aluksi olivat kivoja. Hän tuntuu usein yliaktiiviselta, liian toiminnalliselta, liian sosiaaliselta, pedantilta pikkusielulta. Hän ei ole(kaan) keskusteleva eikä empaattinen tosi paikan tullen, siis näin minusta tuntuu. Puolestaan minussa on ärsyttänyt häntä vetäytyneisyyteni töihini, yliaktiivisuuteni työni aherruksessa, ajoittainen "epäsosiaalisuuteni" (en ole kauheasti kaivannut taloa vieraita täyteen enkä lähtöä huvituksiin) ja toisaalta liika puheliaisuuteni. Arvojenkin erilaisuus on alkanut hangata. Haluaisin itse ulkomaille, hän pysyä kotimaassa, haluaisin teatteriin ja elokuviin, hän pitää tv:stä tai sellaisista huvinäytelmistä, joita pidän mitättöminä. Hän pitäytyy iskelmiin, minä diggaan jazzia ja pidän klassisesta. Hän lukee viihdelehtiä, minä "kirjallisia" romaaneja kun sille päälle satun.
Mitä haluaisitte muuttaa suhteessanne? - Haluaisin tehdä hänestä suvaitsevaisemman ja keskustelevamman ja joustavamman. Itse haluaisin tasapainon siten, etten yhtäältä kaipaisi häneltä alati hellyyttä, sitten suuttuisi, kun hän torjuu minut. Olen valmis kohtuullistamaan työntekoaan, mutta en tiedä, voiko hän tehdä vastaavaa.
Mitä olette itse valmiita tekemään? - En näe vaihtoehtoa, minun on pakko muuttua, joskaan en tiedä, "pelastaako" se avioliiton. En oikein tiedä, mihin hän on valmis. Sanoo enemmänkin vain haluavansa olla rauhassa ja levätä, vaikka toisaalta tuntuu ärtyvän pienimmästäkin asiasta.
Haluatteko erota? - Tuntuu, ettei se ole halusta kiinni. Paljon on asiasta puhuttu, ja teknisesti asia on hallussa. Taidamme olla molemmat tavattoman ristiriitaisia tältä osin, mutta eri tavoin. Minä rakastan enemmän mutta toisaalta olen turhautuneempi ja siltä osin vihainen. Hän rakastaa vähemmän mutta haluaisi jatkaa arkea ja säilyttää elämänpuitteet vaikka sitten vähän kulissien tapaan. Riitamme, tai jonkinlaiset keskinäiset tuskanpurkauksemme, rasittavat meitä, ajoittain suorastaan tavattomasti. Eli saattaa käydä niin, että ero tulee, vääjäämättä, jotta säästyy vieläkin pahemmalta.
- Aino
Hei Alvariina, kuinka jakselet? Kirjoituksesi herätti heti myötätuntoni varsinkin, kun itse koin aikoinani saman. Erohan siitä tuli, ei auttanut mikään. Mies kun oli päätöksensä jo tehnyt. Ei vain ollut uskaltanut erohaluistaan puhua vuosiin. Eivät auttaneet minkäänlaiset yritykset mitään.
Kovillehan se ero otti, mutta kyllä siitä selvittiin. Ja lopulta koitui siunaukseksi, ainakin minulle. Sain kasvaa ja muuttua paljon. Eikä sekään kivuitta sujunut. Nyt on jo ihan kivaa olla ja elellä itsekseen. Enkä olisi uskonut, että miehetkin alkavat jälleen kiinnostaa. On mukavaa kulkea silmät ja mieli avoinna kaikelle, mikä eteen tulee.
Uskon että sinäkin selviät tästä ja elät onnellista elämää, vaikket siihen tällä hetkellä uskoisikaan. Ja ihmisestä löytyy tarvittaessa aivan uskomattomia voimavaroja! Onnea tämänhetkiseen ja tulevaan elämääsi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih517016Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7033101Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831310Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981291- 841285
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891170
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361136Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181086- 721022