Ja haluaisin saada myös asiallisia kommentteja.
Olen nuori nainen. Minulla ei ole kokemusta seksistä, eikä paljon miehistäkään.
Olen matkustellut paljon ja seurustelen turkkilaisen pojan kanssa (20v).
Hän käy kouluja ja opiskelee ( ei työskentele yökerhossa, vaatekaupoissa, baareissa.)
Voin rehellisesti sanoa olevani kaunis ruskeahiuksinen..hyvävartaloinen suomalainen naisen alku. Tämän sanoin siksi, että ette heti haukkuisi lihavaksi vaaleahiuksiseksi blondiksi, joka ei saisi suomalaista miestä. Kyllä minulla on monia ottajia, mutta olen todella rakastunut tähän mieheen.
Olen tavannut hänen perheensä ja viettänyt aikaa hänen äitinsä kanssa, hoitanut pikkuveljeä.
Hän on sanonut olevansa tosissaan kanssani ja sunnittelemme romanttista tulevaisuuttamme ( varmaan kaikki rakastuneet tekee niin).
Hän ei ole "köyhästä" perheestä vaan tavallisesta. Heillä on rahaa kustantaa opiskelut ym. He ovat normaalisti toimeen tulevia.
Alempaa luin siitä, kuinka turkkilainen mies voi ottaa eurooppalaisen vain "seksi touhuihin", mutta turkkilaisen naisen vaimoksi.
Hmmm....Minä olen "kunniallinen". En ole koskaan harrastanut seksiä, pukeudun asiallisesti, lukio menee mahtavasti ja tulevaisuudessa haluaisin lääketieteelliseen. Hänen perheensä pitää myös minua erittäin kunnollisena!
Olin jopa yllättynyt siitä, että he ovat osoittaneet arvostusta ja minusta tuntuu, että olen edustanut hyvin suomalaista naista.
Myös poikaystäväni on sanonut arvojeni olevan erittäin hyvät.
Puhumme avoimesti menneisyydestä. Poikaystäväni on tietysti seksuaalisesti paljon kokeneempi ja välillä se todella häiritsee minua.
Mutta tiedän, että hän aidosti välittää ja rakastaa minua. Kyllä se vaan huomaa ihmisen katseesta ja käytöksestä.
En halua olla helppo! En halua olla hyväuskoinen!
Haluan vain aitoa rakkautta.
Minun on jostain syystä vaikea luottaa mieheen.
Hän vain on aivan erilainen. Ei pakota tai painosta mihinkään. Osoittaa koko ajan rakkautta ihan vain koskettamaalla. Hän on älyttömän ylpeä minusta!!
En sitten tiedä, mutta hän ei näytä "perinteiseltä" turkkilaiselta. Ei niin tummat hiukset ja ei ruskeita silmiä. Joskus jopa mietin onko hänet adoptoitu jostain ( ei se niin tieystikkään voi olla).
Pian hän tulee Suomeen ja olemme menossa Lappiin laskettelemaan ja tietysti hän haluaa tavata perheeni.
Puhumme keskinäisestä luottamuksesta ja sydämmessäni luotan häneen täysin. Luotan hänen perheeseensä, hänen silmiinsä, hänen sanoihinsa.
Ensin hän riitaantui isänsä kanssa täysin kun hän kuuli minusta, mutta kun tapasimme ja puhuimme. Hän sanoi minun olevan erikoinen ja erilainen kuin "turistit". Ja olen!
Minulla on tietynlainen itsekunnioitus. olen tehnyt ihan pieniä mallinhommia, mutta lopetin ne hänet tavattuani.
Hänen perheensä maksoi minun asumiseni Turkissa (olin kuukauden). Se ei voi olla valhetta. Eihän kukaan turkkilainen isä maksaisi pohjoismaalaisen naisen elämistä Turkissa ja antaisi hänen olla "osa perhettä" jos poikaystäväni ei olisi tosissaan kanssani. Hänhän loukkaisi perheen kunniaa.
Ja minusta se kun sain hoitaa hänen veljeään päivän, oli eräänlainen luottamuksen osoittaminen.
Mitä olette mieltä? Haluaisin asiallisia tekstejä, koska mielestäni minäkin olin asiallinen.
Anteeksi kirjoitusvirheet!
Yritän kirjoittaa asiallisesti ja saada.....
28
4066
Vastaukset
- sinulle!
Älä suotta vaivaudu täältä odottelemaan mitään asiallista palautetta. Täällä suurin osa kirjoittajista on vain rasistisia miehiä, joiden sivistys rajoittuu muutamiin sanoihin ja niitä he toistavat joka kirjoituksessa. Et tule saamaan myönteistä palautetta ja pahoitat vain mielesi.
Ole onnellinen suhteessasi, älä välitä mitä muut sanovat.Kyseessä on sinun elämäsi. Varovaisuus tietysti kannattaa, mutta se päätee kaikkiin uusiin suhteisiin. - vastaus
Sinun kannattaa ehdottamasti pilata elämäsi unohtamalla jatko-opiskelut ja sen sellaiset turhuudet ja mennä naimisiin tämän "miehen" kanssa heti kuin mahdollista (hän tulee sitä ehdottomaan parin kuukauden sisään). Vanhempasikin ovat varmaan tosi ylpeitä sinusta kun toit lomamatkalta kotiin turkkilaisen rantapojan, se on merkki tasokkaasta ja hyvin kasvatetusta suomalaisesta naisesta.
Tai sitten olet provo ja puhut täyttä p:tä.- rinsessa
Kiitos asiallisesta viestistä.
Isäni ei aluksi voinut missään nimessä hyväksyä häntä, mutta tapaamisen jälkeen oli eri ääni kellossa. Vaikeeta se kyllä oli. Todella vaikeata.
Poikaystäväni käyttäytyy erittäin sivistyneesti ja asiallisesti häntä kohtaan.
Piti kaikki hänen koulutodistukset ym..näyttää. Opiskelupaikat.
Hänen perheellään ei ole erikoista "uskonnollista" taustaa. Ei kiihkoilua. He eivät ole perinteiden orjia.
Muuten. Ei kukaan mene naimisiin näin nuorena ja ihan tuosta vaan. Ehei, naimisiin mennään vasta vuosien seurustelun jälkeen!
Ja pidän itseäni kunniallisena ja pidän omat rajani. Olen toiminut täysin oikein ja omia rajoja rikkomatta. Minulla ei ole mitään syytä hävetä seurusteluani nuoren kunnollisen miehen kanssa ja varsinkaan jos olen onnellinen.
Toivon jokaiselle naiselle onnea. Seurustelee sitten turkkilaisen, suomalaisen tai afrikkalaisen miehen kanssa.
-Kunnioitan jokaista suomalaista naista.
Syitä ei varmaan tarvitse edes kertoa. - tyttö
rinsessa kirjoitti:
Isäni ei aluksi voinut missään nimessä hyväksyä häntä, mutta tapaamisen jälkeen oli eri ääni kellossa. Vaikeeta se kyllä oli. Todella vaikeata.
Hänen perheellään ei ole erikoista "uskonnollista" taustaa. Ei kiihkoilua. He eivät ole perinteiden orjia.
Muuten. Ei kukaan mene naimisiin näin nuorena ja ihan tuosta vaan. Ehei, naimisiin mennään vasta vuosien seurustelun jälkeen!
Ja pidän itseäni kunniallisena ja pidän omat rajani. Olen toiminut täysin oikein ja omia rajoja rikkomatta. Minulla ei ole mitään syytä hävetä seurusteluani nuoren kunnollisen miehen kanssa ja varsinkaan jos olen onnellinen.
Toivon jokaiselle naiselle onnea. Seurustelee sitten turkkilaisen, suomalaisen tai afrikkalaisen miehen kanssa.
Syitä ei varmaan tarvitse edes kertoa.Olet varmasti ihan kunnollinen mukava naapurintyttö. mutta yleensä naapurintytöt tuppaa olemaan aika naiiveja... ei millään pahalla.
- rinsessa
tyttö kirjoitti:
Olet varmasti ihan kunnollinen mukava naapurintyttö. mutta yleensä naapurintytöt tuppaa olemaan aika naiiveja... ei millään pahalla.
Olen tavattoman rakastunut, mutta
en sentään niin ettei olisi omaa harkintakykyä.
Olemme kummatkin älyttömiä romantikkoja ja rakennamme unelmia. En sitten tiedä miten ne unelmat kestää. - tyttö
rinsessa kirjoitti:
Olen tavattoman rakastunut, mutta
en sentään niin ettei olisi omaa harkintakykyä.
Olemme kummatkin älyttömiä romantikkoja ja rakennamme unelmia. En sitten tiedä miten ne unelmat kestää.mä olen ainakin menettänyt uskon kaikkeen...
kokemuksieni perusteella...
mutta hyvä on olla unelmia.
pidä niistä kiinni! - noin
rinsessa kirjoitti:
Syitä ei varmaan tarvitse edes kertoa.Ja tapasit hänet lomalla?
- Satu
noin kirjoitti:
Ja tapasit hänet lomalla?
eiköhän sinulla ole se musta pippeli vain mielessä ..tunnusta vaan
Takuuta ja täyttä varmuutta ei ihmissuhteissa voi koskaan saada. Naapurin pojan kanssa elämä olisi varmasti helpompaa ja parisuhteen onnistuminen todennäköisempää, mutta jokainen on oman onnensa seppä.
On varmaan hyvä olla hieman varuillaan ja terveesti epäluuloinen, ethän voi tietää millaisin ajatuksin sinua ollaan ottamassa perheeseen.
Koska teillä ei ole varsinaista yhteistä kieltä, syvällisempi tutustuminenkin vaatii paljon tavallista enemmän aikaa. Anna itsellesi ja suhteesi kehittymiselle paljon aikaa, älä hätiköi.
Toivotan sinulle onnea.
Nauti elämästä ja (ensi?)rakkaudestasi.
Vaikka olisit valmis riisumaan pöksysi, pidä kuitenkin järki päässäsi.
Silloin voit vanhana keinutuolissa muistella enimmäkseen positiivisia kokemuksia.
Toivoo täti-ihminen
PS: hyvä muistisääntö ylioppilaskirjoituksiin: sydämeen ei mahdu kahta "ämmää".- Hmmmmm
Suomalaiset naisen koulutustaustan ja yhteiskuntaluokan voi päätellä melkeinpä sataprosenttisella varmuudella hänen ulkomaisesta poikaystävästään tai aviomiehestään. Jos ns. keskiluokkaa ja ylöpäin akateeminen koulutus, miehet ovat brittejä, jenkkejä, ranskalaisia, muita länsimaalaisia. Joskus ehkä aasialaisia ja joskus hyvin harvoin afrikkalaisia.
Jos taas köyhemmästä taustasta/työväenluokasta, silloin miehet ovat turkkilaisia, arabeja, afrikkalaisia yms. tummia.- höh
Meneehän jo mielenkiintoiseksi, kun voi kertoa naisen koulutuksen/aseman miesystävän kansallisuudella!
Täyttä soopaa. Sinuna en kehtaisi edes kirjoittaa mitään noin älytöntä. - Hmmmmm
höh kirjoitti:
Meneehän jo mielenkiintoiseksi, kun voi kertoa naisen koulutuksen/aseman miesystävän kansallisuudella!
Täyttä soopaa. Sinuna en kehtaisi edes kirjoittaa mitään noin älytöntä.Ei se kyllä mitään soopaa ole. Harvemmalla fiksulla, akateemisesti koulutetulla suominaisella on turkkilaista miestä. Niinikään harvemmalla varattomalla "lähiön ruusulla" on englantilaista tai saksalaista poikaystävää.
- höh
Hmmmmm kirjoitti:
Ei se kyllä mitään soopaa ole. Harvemmalla fiksulla, akateemisesti koulutetulla suominaisella on turkkilaista miestä. Niinikään harvemmalla varattomalla "lähiön ruusulla" on englantilaista tai saksalaista poikaystävää.
kyllähän se niin on, että useimmilla turkkilaisilla maahanmuuttajilla ei ole paljonkaan rahaa. Vaan he ovat aika tyhjätaskuja. Mun näkemyksen mukaan tyhjätaskut useimmiten hakeutuvat rikkaiden naisten tykö,(ei siis varattomien lähiönruusujen) koska siinä heillä on sitten oma elättäjä. Onhan tietysti poikkeuksia.
- rinsessa
höh kirjoitti:
kyllähän se niin on, että useimmilla turkkilaisilla maahanmuuttajilla ei ole paljonkaan rahaa. Vaan he ovat aika tyhjätaskuja. Mun näkemyksen mukaan tyhjätaskut useimmiten hakeutuvat rikkaiden naisten tykö,(ei siis varattomien lähiönruusujen) koska siinä heillä on sitten oma elättäjä. Onhan tietysti poikkeuksia.
Monet miehet (köyhemmissä maissa) juoksevat rikkaampien länsimaalaisten naisten perässä.
Muta on miehilläkin kunniansa.
Poikaystäväni ei voi missään tapauksessa hyväksyä sitä, että antaisin hänelle rahaa tai maksaisin hänen elämistään.
Auhteen alussa ehdotin sitä, kun en vielä paljoa tiennyt hänestä ja hänen perheestään.
Kauhea meteli alkoi! En olisi missään nimessä saanut ehdottaa sitä. Sovimme asian jälkeenpäin ja lupasin hänelle etten enää koskaan ehdota antavani hänelle rahaa.
Suomessakin hän kustantaa oleilunsa täysin ja vielä maksaa myös minun kuluja.
Hänen mielestään se on miehen tehtävä ja ehkä hän myös sillä yrittää osoittaa perheelleni jotain.
Itse en siihen suostu, että mies elättäisi minut tulevaisuudessa tai yleensäkkään. - :-(
rinsessa kirjoitti:
Monet miehet (köyhemmissä maissa) juoksevat rikkaampien länsimaalaisten naisten perässä.
Poikaystäväni ei voi missään tapauksessa hyväksyä sitä, että antaisin hänelle rahaa tai maksaisin hänen elämistään.
Auhteen alussa ehdotin sitä, kun en vielä paljoa tiennyt hänestä ja hänen perheestään.
Kauhea meteli alkoi! En olisi missään nimessä saanut ehdottaa sitä. Sovimme asian jälkeenpäin ja lupasin hänelle etten enää koskaan ehdota antavani hänelle rahaa.
Hänen mielestään se on miehen tehtävä ja ehkä hän myös sillä yrittää osoittaa perheelleni jotain.
Itse en siihen suostu, että mies elättäisi minut tulevaisuudessa tai yleensäkkään."Auhteen alussa ehdotin sitä, kun en vielä paljoa tiennyt hänestä ja hänen perheestään.
Kauhea meteli alkoi"
Tuo on se klassinen höynäytys. Leikitään loukkaantunutta kun länsimainen nainen tarjoaa rahaa. Näin varmistetaan, että nainen luulee miehen olevan itsensä perässä. Tämä mies on kuitenkin enemmän kuin pelkän rahan perässä, hän haluaa kohottaa elintasoaan ja turvallisuuttaan muuttamalla Suomeen. Onneksi hänelle ei todennäköisesti tulla oleskelulupaa myöntämään, koska olet itse vielä niin nuori. - rinsessa
:-( kirjoitti:
"Auhteen alussa ehdotin sitä, kun en vielä paljoa tiennyt hänestä ja hänen perheestään.
Kauhea meteli alkoi"
Tuo on se klassinen höynäytys. Leikitään loukkaantunutta kun länsimainen nainen tarjoaa rahaa. Näin varmistetaan, että nainen luulee miehen olevan itsensä perässä. Tämä mies on kuitenkin enemmän kuin pelkän rahan perässä, hän haluaa kohottaa elintasoaan ja turvallisuuttaan muuttamalla Suomeen. Onneksi hänelle ei todennäköisesti tulla oleskelulupaa myöntämään, koska olet itse vielä niin nuori.joskus muuttaisi Suomeen..Se tapahtuisi 5-6 vuoden kuluttua. Ja ei sittenkään.
Hän on sanonut, että "rakastaa" maataan ja ei haluaisi muuttaa sieltä pois.
Hänen on helpompi tehdä työtään omassa maassa TAI sitten me kummatkin muutamme ulkomaille.
Ja yliopiston jälkeen hänellä on vielä armeija, joten aikaa menee yli kuusi vuotta.
Niin kuin sanoin. Onhan usealla suomalaisellakin miehellä (jos ei kaikilla) sellainen perjaate, ettei elä naisen rahoilla.
Myös sama on siellä. Ei tietenkään kaikilla, mutta osalla.
Mitä nyt olen hänen elämäänsä nähnyt niin miksi hän edes haluaisi sieltä pois. Kyllä ymmärrän joidenkin rahattomien tarpeen päästä pois, mutta hänen elämänsä on ihan normaalia. On auto, mahdollisuus kouluihin, kiva asunto ja muutakin omaisuutta. Ei monella turkkilaisella ole samanlaisia oloja kuin hänellä ( näin sen itse kun olin siellä).
En todellakaan haluaisi uskoa, että hän juoksisi rahan perässä. Se vaan ei voi olla niin. - höh
rinsessa kirjoitti:
Itse en siihen suostu, että mies elättäisi minut tulevaisuudessa tai yleensäkkään.Mä en siis todellakaan tarkoittanut, että sun poikaystäväsi olisi sellainen. Tarkoitin huomautukseni jätkälle joka puhui naisten koulutuksesta ym.
Sun poikaystäväsi vaikuttaa oikein kunnolliselta, ja hyvä kun olet löytänyt noin mukavan miehen! - Niksu
:-( kirjoitti:
"Auhteen alussa ehdotin sitä, kun en vielä paljoa tiennyt hänestä ja hänen perheestään.
Kauhea meteli alkoi"
Tuo on se klassinen höynäytys. Leikitään loukkaantunutta kun länsimainen nainen tarjoaa rahaa. Näin varmistetaan, että nainen luulee miehen olevan itsensä perässä. Tämä mies on kuitenkin enemmän kuin pelkän rahan perässä, hän haluaa kohottaa elintasoaan ja turvallisuuttaan muuttamalla Suomeen. Onneksi hänelle ei todennäköisesti tulla oleskelulupaa myöntämään, koska olet itse vielä niin nuori."Tuo on se klassinen höynäytys. Leikitään loukkaantunutta kun länsimainen nainen tarjoaa rahaa." Et nyt ihan oikeaan osua tässä väittämässä. Turkkilaiselle kunnolliselle miehelle on loukkaus tarjota rahaa edes omien kulujen maksamiseen. Ystävättäreni naureskelee vieläkin sitä, ettei mies suostu siihen, että hän maksaisi kymmenen vuoden avioliiton jälkeenkään missään heidän yhteisiä laskujaan. Joskus on kuulemma pöydän alta saanut antaa rahat miehelle, joka sitten oli maksanut ravintola laskun. Mieheltä oli silloin jäänyt lompsa autoon.
- kukkis
höh kirjoitti:
olikohan asia niin etta akateemisesti koulutetut naiset eivat katsele tyhjataskuisten tummien peraan..
- 33-v. mies
Katselehan, miten heidän perheessänsä kohdellaan perheen naisia, mitä heiltä odotetaan ja mitä oikeuksia annetaan. Se voi antaa suuntaa, miten sinua tultaisiin kohtelemaan.
Kaikkea hyvää! - Hemmo
Ihan asialliselta kuulostaa, vaikka ei sinulla ole mitään syytä puolustella itseäsi ja tekojasi täällä. Pääasia että olet itse tyytyväinen ja onnellinen. Mies kuulostaa vastuulliselta ja asialliselta tyypiltä, joten älä anna ennakkoluuloisten ihmisten pilata onneasi. Elämänsä ihmisen voi löytää muualtakin kuin kotimaasta.
- rinsessa
Hänen siskonsa erosi juuri miehestään (en tiedä kumpi otti eron ym). Heillä 6-vuotias poika, joka muutti poikaystäväni siskon mukana pois Istanbulista. Isä kuitenkin tapaa poikaansa, mutta hän asuu äidin luona eli poikaystäväni perheen kanssa.
Mielestäni perheen naisia kohdellaan hyvin. Sisko käy töissä, mutta poikaystäväni äiti ei käy.
Poikaystävälläni on paljon tavoitteita ja hän tietää, että meillä ei voi olla yhteistä tulevaisuutta jos hänellä ei ole kunnon koulutusta. Hän itse kyllä haluaa käydä paljon kouluja ja kouluttautua niin pitkälle kun hänen on mahdollista. Perheeni vaatisi sitä myös!
Kaikilla perheessäni ja lähisukulaisilla on yliopisto koulutus ( opettajia, lääkäreitä, juristeja, johtajia), joten tietysti kaikki olettavat minun poikaystäväni ja tulevan mieheni olevan hyvin koulutettu ja fiksu =/
Tietysti minäkin vaadin aika paljon.
Itse minua ei ole koskaan "pakotettu" lukemaan, mutta olen aina tehnyt niin ja keskittynyt opiskeluun. Olen ajatellut : Jos kerran koulun penkillä joutuu ne vuodet istumaan..Miksi sitä ei sitten tekisi kunnolla.
Luin tuolta alempaa ton "vaimon" kirjoituksen ja olen samaa mieltä siinä, että pitä osata vaatia tiettyjä asioita.
Poikaystäväni on jopa hieman innoissaan siitä, että olen hyvin määrätietoinen ja tiedän mitä haluan enkä suostu vähempään.
Osaan vaatia tiettyjä asioita ja pitää puoleni.
Noh..Hyvää uuta vuotta!
Lähden tästä hiihtolenkille : ) - Pave
rinsessa kirjoitti:
Hänen siskonsa erosi juuri miehestään (en tiedä kumpi otti eron ym). Heillä 6-vuotias poika, joka muutti poikaystäväni siskon mukana pois Istanbulista. Isä kuitenkin tapaa poikaansa, mutta hän asuu äidin luona eli poikaystäväni perheen kanssa.
Mielestäni perheen naisia kohdellaan hyvin. Sisko käy töissä, mutta poikaystäväni äiti ei käy.
Poikaystävälläni on paljon tavoitteita ja hän tietää, että meillä ei voi olla yhteistä tulevaisuutta jos hänellä ei ole kunnon koulutusta. Hän itse kyllä haluaa käydä paljon kouluja ja kouluttautua niin pitkälle kun hänen on mahdollista. Perheeni vaatisi sitä myös!
Kaikilla perheessäni ja lähisukulaisilla on yliopisto koulutus ( opettajia, lääkäreitä, juristeja, johtajia), joten tietysti kaikki olettavat minun poikaystäväni ja tulevan mieheni olevan hyvin koulutettu ja fiksu =/
Tietysti minäkin vaadin aika paljon.
Itse minua ei ole koskaan "pakotettu" lukemaan, mutta olen aina tehnyt niin ja keskittynyt opiskeluun. Olen ajatellut : Jos kerran koulun penkillä joutuu ne vuodet istumaan..Miksi sitä ei sitten tekisi kunnolla.
Luin tuolta alempaa ton "vaimon" kirjoituksen ja olen samaa mieltä siinä, että pitä osata vaatia tiettyjä asioita.
Poikaystäväni on jopa hieman innoissaan siitä, että olen hyvin määrätietoinen ja tiedän mitä haluan enkä suostu vähempään.
Osaan vaatia tiettyjä asioita ja pitää puoleni.
Noh..Hyvää uuta vuotta!
Lähden tästä hiihtolenkille : )Kyllähän loppujen lopuksi kaikki riippuu teistä kahdesta itsestänne oli sitten ympäristön paine mitä tahansa. Ei kukaan toinen voi tulla juuri teille sanomaan onnistutteko TE suhteessanne vai ette. Eikä sekään kerro mitään, että suhteelisen moni avioliitto ulkomaalaisen kanssa on loppujen lopuksi kariutunut kulttuurillisiin eroihin koska on myös olemassa niitäkin tapauksia jotka ovat kestäneet läpi pitkän elämän ja molemmat ovat olleet onnellisia.
Parempi kuitenkin olla onnellinen kuin jossain onnettomassa parisuhteessa suomalaisen kanssa vain tavan vuoksi.
Sitäpaitsi ihmistä ei pidä tuomita sen mukaan mistä maasta/kulttuurista on kotoisin sillä jokainen meistä on yksilö. (Jos sillä perusteella tuomittaisiin niin silloinhan suomalaiset miehet olisivat kaikki juoppoja vaimonsa hakkaajia jne..)
Onnea vaan Teille ja nauttikaa yhteisistä hetkistänne ja hyvää uutta vuotta!!!
- minä
Olet ilmeisesti aika nuori ja tässä vaiheessa voi tuntua että hän on se ainoa ja oikea, mutta miten sitten jatkossa. Jos tästä miehestä tuleekin ero, voi olla hankalaa, mutta jos tosiaan haluat ja tiedostat "riskit" niin onnea!
- Akateeminen Suomi-poika
"Naiset Turkissa
2.kesäkuuta 2004
Vähintään joka kolmas – ja mahdollisesti jopa puolet – turkkilaisista naisista joutuu fyysisen väkivallan kohteiksi kotonaan, ihmisoikeusjärjestö Amnesty International arvioi keskiviikkona julkaistussa raportissaan.
Naisiin kohdistuva väkivalta on EU-jäsenyyttä havittelevassa Turkissa vakava ihmisoikeusongelma, johon maan hallituksen tulisi viipymättä puuttua sekä lainsäädännön, lakien tehokkaamman toimeenpanon että naisten turvallisuutta lisäävien palveluiden avulla.
Amnestyn raportti käy läpi naisiin perheissä kohdistuvan väkivallan syitä, tuo esiin väkivallan kohteeksi joutuneiden naisten tapauksia sekä korostaa nais- ja kansalaisjärjestöjen merkitystä väkivallan vastaisessa työssä.
Raportin mukaan naisiin kohdistuvaa väkivaltaa siedetään Turkissa yleisesti ja siihen jopa kannustetaan. Tähän osallistuvat sekä yhteisöjen johtajat että hallituksen ja oikeuslaitoksen korkeimmat virkamiehet. Viranomaiset tutkivat vain harvoin ilmoitukset naisiin kohdistuneista väkivallanteoista, murhista ja lavastetuista itsemurhista. Tuomioistuimet ovat alentaneet raiskaajien tuomioita sillä perusteella, että he ovat sitoutuneet menemään naimisiin uhrinsa kanssa, raportissa kerrotaan.
Naisten pahoinpitelyyn syyllistyvät Turkissa paitsi aviomiehet ja sulhaset, myös veljet, isät ja pojat. Joissain tapauksissa väkivallan ja jopa murhien taustalla on suvun yhteinen päätös. Tarkkoja lukuja murhista on mahdotonta saada. Useissa tapauksissa murhat lavastetaan itsemurhiksi – tai suku painostaa naista tekemään itsemurhan. Kun naisiin kohdistuvan väkivallan rikostutkinta on puutteellista, heikotkin lavastusyritykset saattavat mennä läpi ongelmitta.
Osa väkivallanteoista on sidoksissa perinteisiin ja kulttuuriin, esimerkkinä ns. kunniamurhat sekä pakkoavioliitot. Väkivallan perimmäinen syy on kuitenkin sukupuoleen perustuva syrjintä, joka asettaa naiset kaikilla elämän osa-alueilla eriarvoiseen asemaan miesten kanssa, raportissa todetaan.
Amnestyn mukaan Turkin lainsäädäntö on kehittymässä myönteiseen suuntaan. Turkin hallitus on kuitenkin toistaiseksi epäonnistunut lakien tehokkaassa toimeenpanossa.
”Turkin hallituksella on velvollisuus suojella naisia väkivallalta, eikä vain viranomaisten ja poliisin harjoittamalta väkivallalta, vaan myös kodeissa tapahtuvalta. Hallituksen on taattava naisten oikeus tasa-arvoiseen kohteluun, elämään, vapauteen ja turvallisuuteen, kansainvälisten ihmisoikeussopimusten mukaisesti. Vastaavasti naisia on myös suojeltava syrjinnältä, kidutukselta sekä julmalta, epäinhimilliseltä ja alentavalta kohtelulta”, Amnesty korostaa.
Amnesty vaatii Turkin hallitusta varmistamaan, että
o Naisten turvallisuutta lisätään tarjoamalla turvakoteja, oikeuspalveluita, riittävä terveydenhuolto sekä korvauksia heihin kohdistuneista rikoksista
o Syyttäjät ja poliisi tutkivat naisiin kohdistuvat väkivallanteot perinpohjaisesti ja nostavat niistä syytteitä
o Naisiin kohdistuvaa väkivaltaa seurataan ja tilastoidaan järjestelmällisesti
o Naisten suojelemiseksi säädetyt lait pannaan täytäntöön ja niiden toteutumista valvotaan
o Naisten oikeuksien puolesta taistelevia kansalaisjärjestöjä tuetaan heidän työssään naisten syrjintää ja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan.
Lisätietoa: Amnestyn Suomen osaston tiedottaja Noora Jokinen, p. 5860 4422; 050-406 2534"
-------------------------------------------------
http://www.likekustannus.fi/kirjakeko/tiedot.php?id=2920
-------------------------------------------------
Jokaisella maalla ja yhteiskunnalla on omat tapansa ja perinteensä. Mitä kauemmas suomalainen menee täältä omasta lintukodosta, sitä suuremmat saattavat yllätykset ajan saatossa olla siellä jossakin.
Monissa maissa naisen asema on jotakin aivan muuta kuin täällä Suomessa. Tämä ei näy heti ensikosketuksella vaan asiasta saatetaan antaa sikäläisten toimesta ruusuinen kuva. Ruusun piikit työntyvät ehkä esiin vasta sitten, kun suomalainen nainen on saatu "satimeen" = ollaan esim. naimisissa ja on yksi tai useampi lapsi.
Ole varovainen!- mut
On totta että turkissa naisia pahoinpidellään, mutta missä sitä ei tapahtuisi? Uusimpien tutkimusten mukaan Suomessa on kasvamassa koko ajan suuremmaksi perhe väkivalta. Ei ole pelkästään turkkilaisten ongelma.
- suomipoika
Ei kannata välittää muiden ihmisten mielipiteistä. Kerran täällä vaan eletään eikä sitä kannata pilata ainakaan muiden ihmisten typerien ennakkoluulojen takia.
Minulla olisi omakohtainen esimerkki siitä että suhteet ulkomaalaisten kanssa voi jossakin tapauksessa jopa toimia. Olin reppumatkalla Kreikan saaristossa joitakin vuosia sitten ja tapasin ihanan naisen ja rakastuin ja jostakin ihmeen syystä hänkin rakastui. Ensi kesänä tulee kolme vuotta seurustelua täyteen (sisältää noin puolen vuoden tauon jolloin katseltiin olisiko parempia vaihtoehtoja tarjolla..ei ollut). Luonnollisesti emme näe kovin usein eikä muutto toiseen maahan ole kummallakaan vielä ajankohtainen opiskelujen takia.
Kummankin perheisiin ollaan tutustuttu ja ei se suomipojan hyväksyminen ole etelän ihmiselle kovinkaan helppoa eli tämä pätee myös näin päin. Isänsä varsin suorasukaisesti epäili minun olevan sivistymätön, väkivaltainen barbaari jonka lempiharrastus on juopottelu.. eli hieno kuva oli jostakin syystä muodostunut pohjoismaalaisista. Tosin äijän mieli muuttui varsin nopeasti ja parin viikon tutustumisen jälkeen ei ole enää ilmennyt mitään ongelmia. Vielä tuon tutustumisreissun päätteeksi toivotti tervetulleeksi perheeseen.
Eli älä välitä muiden typeristä ennakkoluuloista vaan menettele tämän turkkilaisen kanssa niinkuin sinusta itsestäsi oikealta tuntuu. Aina kannattaa olla varovainen mutta ei pidä antaa muiden ihmisten mielipiteiden vaikuttaa omiin henk.koht. ratkaisuihin! - Nanna
Tunnen kolme turkkilaista miestä. Tutustuin heihin lomalla Turkissa. Jouduin pahempaan kuin pulaan siellä ollessani ja yksi näistä miehistä auttoi minut pois pulasta. Hänellä meni siihen aikaa ja rahaa ja hän joutui tavallaan puolustamaan itseään, koska hänen perheensä ihmetteli hänen toimintaansa minua kohtaan.
Kun erosimme tarjouduin maksamaan kaiken mitä hän oli maksanut puolestani ja se ei tullut kuuloonkaan. En ole tavannut tai ollut häneen missään yhteydessä tämän jälkeen.
Joka maassa löytyy jokalaista tyyppiä Itse tiedät oman "tapauksesi" parhaiten. Mielestäni ne jotka ovat sinulle asiallisesti vastanneet ovat antaneet hyviä neuvoja.
Kuulostat keskivertoa fiksummalta naiselta joten uskon sinun kyllä selviytyvän ja varmasti löydät oikean ratkaisun ajan kanssa. Nauti nyt ihanasta huumasta!
Onnea eteenpäin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527040Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7043138Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1021332Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831320- 841305
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891180
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181149Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 781069