Miksi te (siis entiset adventistit) olette niin katkeria entistä kirkkoanne kohtaan ?
Tätä minä olen usein miettinyt .. ja siksi kysyn sitä nyt ..
Osaako kukaan antaa todellista vastausta -- siis en tarkoita että te olette eri mieltä asioista .. vaan kysyn miksi niin monet ovat silmin nähtävästi erittäin katkeria entistä kirkkoaan kohtaan ??
Minä erosin luterilaisesta kirkosta koska en jaa sen oppeja .. mutta en minä tunne mitään katkeruutta entistä kirkkoani kohtaan - vaan oikeastaan päin vastoin olen tyytyväinen että tajusin lähteä..
alex
Rehellimnen kysymys entisille adventisteille..
74
301
Vastaukset
- akuutti.amnesia
Alex väittää tuntevansa adventismia ja kehtaa vielä kysellä tuollaisia?
Voi minun päiviäni!
Alexin olisi syytä hakeutua vikkelästi lääkäriin ja kertoa lääkärille, että tietyt muistialueet ovat pyyhkiytyneet tykkänään puhtaiksi.
Miten muuten tuon Alexin kyselyn voi tulkita?
Vaiko oliko vain häikäilemätön provokaatio??? kuinka se voi olla minun vikani, että entiset adventistit ovat niin usein niin katkeria ??
alex- esiintyykö.vain.taukkina
alex.kasi kirjoitti:
?? kuinka se voi olla minun vikani, että entiset adventistit ovat niin usein niin katkeria ??
alexKarmeaa, kuinka Alexilla luetun ymmärtäminen on nyt vaikeaa!
Ei kukaan ole väittänyt katkeruutta Alexin viaksi.
Alexin ongelma on joko se, että hän on unohtanut suurimman osan, mitä adventismista on lukenut,
tai ei ole lukemaansa ymmärtänyt,
tai jos ei ole unohtanut ja jos on vielä ymmärtänytkin,
miksi hän nyt piruilee entisille adventisteille?
Eivätkö ex-adventistit ole hänen mielestään tarpeeksi kärsineet?
Mikä olisi Alexin mielestä sopiva määrä kärsimystä? esiintyykö.vain.taukkina kirjoitti:
Karmeaa, kuinka Alexilla luetun ymmärtäminen on nyt vaikeaa!
Ei kukaan ole väittänyt katkeruutta Alexin viaksi.
Alexin ongelma on joko se, että hän on unohtanut suurimman osan, mitä adventismista on lukenut,
tai ei ole lukemaansa ymmärtänyt,
tai jos ei ole unohtanut ja jos on vielä ymmärtänytkin,
miksi hän nyt piruilee entisille adventisteille?
Eivätkö ex-adventistit ole hänen mielestään tarpeeksi kärsineet?
Mikä olisi Alexin mielestä sopiva määrä kärsimystä?Mutta minä kysyinkin, että miksi te olette niin KATKERIA ?
Et tainnut oikein ymmärtää kysymystäni. Minä en tajua, että joku antaa katkeruudelle sellaisen vallan elämässään kuin täällä on niin usein tullut esiin entisten adventistien keskuudessa .
Minusta SE on ihan sairasta oman elämän turmelemista ja vastauksestasi päätellen on asia erittäin arkaluontoinen - lähes TABU .. oli kuin sinua olisi tuikattu neulalla takamuksiin ..
alex
Kysyt, miksi olen katkera entistä kirkkoani kohtaan.
Se ei ole pelkkä kysymys, vaan siinä on myös väite. Ja se väite on väärä. Siksi en voi vastata kysymykseesi.
Miksi sinä olet kateellinen ateisteille?Ei ole vain väite - eivät entiset adventistit olisi vapaaehtoisesti vuodesta toiseen Adventismin palstalla puhumassa palturia ihmisten uskosta jos ei taustalla olisi katkeruutta. Tämän nyt tajuaa lapsikin ..
alexalex.kasi kirjoitti:
Ei ole vain väite - eivät entiset adventistit olisi vapaaehtoisesti vuodesta toiseen Adventismin palstalla puhumassa palturia ihmisten uskosta jos ei taustalla olisi katkeruutta. Tämän nyt tajuaa lapsikin ..
alexAika lapsellinen päätelmä tuo tosiaan on.
Sinulle on useaan kertaan kerrottu, mikä eräitä entisiä adventisteja motivoi osallistumaan keskusteluun Adventismi-palstalla. Joko et usko, muista tai ehkä et kertakaikkiaan ymmärrä lukemaasi.
Katkeruus ei useimpien kohdalla liity asiaan millään tavalla.
Onhan täällä tuo nauraja, joka on kertonut vihaavansa adventistipappeja. Oliko muita?v.aari kirjoitti:
Aika lapsellinen päätelmä tuo tosiaan on.
Sinulle on useaan kertaan kerrottu, mikä eräitä entisiä adventisteja motivoi osallistumaan keskusteluun Adventismi-palstalla. Joko et usko, muista tai ehkä et kertakaikkiaan ymmärrä lukemaasi.
Onhan täällä tuo nauraja, joka on kertonut vihaavansa adventistipappeja. Oliko muita?Vaari. Onko sinut lapsena liitetty, lupaa kysymättä tai lupaa kysyen, mutta mielipidettäsi kunnioittamatta, adventistikirkkoon tai vastaavaan? kysyn tätä siksi, koska olen sitä mieltä, ettei Herraan luottavilla ihmisillä ole tarvetta liittyä adventisteihin.
Muuten. Miksi vaikutat ateistilta, siis henkilöltä, joka ei ole koskaan ollut Kristuksen uskossa?alex.kasi kirjoitti:
Ei ole vain väite - eivät entiset adventistit olisi vapaaehtoisesti vuodesta toiseen Adventismin palstalla puhumassa palturia ihmisten uskosta jos ei taustalla olisi katkeruutta. Tämän nyt tajuaa lapsikin ..
alexAlex. On selvää, että ateistit vihaavat Jumalan lapsia.
Joh. 15:18 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.- pyhpyh
yurki1000js kirjoitti:
Vaari. Onko sinut lapsena liitetty, lupaa kysymättä tai lupaa kysyen, mutta mielipidettäsi kunnioittamatta, adventistikirkkoon tai vastaavaan? kysyn tätä siksi, koska olen sitä mieltä, ettei Herraan luottavilla ihmisillä ole tarvetta liittyä adventisteihin.
Muuten. Miksi vaikutat ateistilta, siis henkilöltä, joka ei ole koskaan ollut Kristuksen uskossa?Herraan luottavan ihmisen ainoa oikea paikka on adventtikirkko.
Alex-kasi on tasan oikeassa. Onhan se nähty tällä palstalla miljoona kertaa, että ex-advari on aina KATKERA. pyhpyh kirjoitti:
Herraan luottavan ihmisen ainoa oikea paikka on adventtikirkko.
Alex-kasi on tasan oikeassa. Onhan se nähty tällä palstalla miljoona kertaa, että ex-advari on aina KATKERA.Pyhpyh. Valitettavasti tokaisusi ei vakuuta. Mahdatko tietää onko asiaa tutkittu? Esim. onko jäseniltä kysytty miten heistä tuli jäseniä?
Alex on varmaankin osittain oikeassa. Nimittäin tällä palstalla ilmenee katkeruutta. Mutta se ei tarkoita, että kaikki ex-advarit olisivat katkeria, varsinkaan jos heistä on tullut Herraan luottavia ihmisiä.v.aari kirjoitti:
Onhan täällä tuo nauraja, joka on kertonut vihaavansa adventistipappeja. Oliko muita?Kuulin kerran kun yksi pikku poika lauloi että "älä kerro satuja - en mä jaksa kuunnella "
----
Et kai sinä ihan tosissasi väitä että joku "entinen adventisti" vuodesta toiseen käyttää halventavia sanoja ihmisistä - pilkkaa heidän Jumalaansa - heidän kykyään ymmärtää asioita - ja niin edelleen ... hyvää tarkoittaen .. Haloo - tiedät varsin hyvin mitä tarkoitan .. Siis ??
Normaalia ei sellainen ole .. en minä ainakaan voi nähdä mtään muuta motiivia moiseen kuin kauna ja katkeruus ..
Minulla ei ole mitään sitä vastaan että ihmisillä on omat ajatukset asioista ja keskustelevat niistä ja ovat eri mieltä .. mutta siitä ei ole kysymys .. siis keskustelusta .. aikuisten keskusteluun ei normaalisti liity esimerkiksi ihmisten uskon pilkkaaminen tai heidän ajatuksiensa tahallinen vääristely.
Eikö vain olekin niin, että kun argumentit alkavat loppumaan silloin aletaan usein käyttäytymään hävyttömästi .. ja halveksivasti ...
Aikanaan olivat adventistit herätysliikkeet palstalla ja sieltä heitä kaiken aikaa häädettiin pois .. sanottiin että "tehkää itsellenne oma palsta ja menkää sinne ...
kunnes joku pyysi adventisteille oman palstan - ja kaikki rauhalliset keskustelijat menivät sinne -- ja kaikki oli ihan rauhallista, keskustelut asiallisempia ja kukaan ei häätänyt ketään minnekään -- viikon päivät -- sen jälkeen siirtyivät entiset adventistien mollaajat herätysliikkeet palstalta adventismi palstalle ja sama mollaaminen jatkui .. nyt adventismi palstalla ..
Ja nyt minä kysyn miksi näin ... mistä tämä katkeruus adventisteja ja heidän uskoaan vastaan johtuu .. miksi kaikki pilkka, vääristely ja asiattomuus?
Mitä minä kysyin ja vastauksia ei tule .. sen sijaan arvostellaan minua koska minä kysyin sellaista .. :)) .. Siis ??
Kerrohan nyt sinä vaari - jos tiedät miksi kaikki tämä katkeruus? Lopeta minun arvosteleminen ja kerro .. tai etkö tiedä ?
Suomessa on uskonvapaus - eikö? Ja jos joku sanoo uskovansa johonkin ja tekevänsä sen jostain syystä ja jollain tavalla .. Sen ei pitäisi tuottaa kenellekään vaikeuksia .. mutta se näyttää tuottavan kuitenkin .. MIKSI?
alex
alex- iloinen_naurajaa
v.aari kirjoitti:
Onhan täällä tuo nauraja, joka on kertonut vihaavansa adventistipappeja. Oliko muita?Vaari, minä vihaan KAIKKIA pappeja riippumatta lahkosta. En vain adventisteja.
- pyhpyh
Mene sitten psykiatriseen hoitoon.
- naurajan.näköalaan
iloinen_naurajaa kirjoitti:
Vaari, minä vihaan KAIKKIA pappeja riippumatta lahkosta. En vain adventisteja.
Aivan niin, tuot vain esiin sen isäsi sydämen, joka on p.erkele ja vihan siemen. Siksi sanasi ja sydämesi siemen on samanmielinen.
Vihaat, koska sielunvihollinen vihaa ja on samanhenkinen.
ts. ole "vihanlapsi" siksi epäpyhä, koska vihassasi ei ole mitään Pyhää.
Siitähän se IsoKirja kertoo valkeuden kautta, mitä siellä pimeydessä on.
Mutta, pakkoko on olla p.erkeleen talutusnuorassa, se on oma kysymyksensä, mutta ilmeisesti siinä talutusnuorassa et vielä ole sikakaukalossasi siinävaiheessa, ettei enää sinulle siellä mitää anneta. Et ole nälkäinen, eikä todelliseen Kotiin ole kaipuuta.
Sinun nauraja pitää mussuttaa niistä jätteitä, millä sinua ruokitaan.
Myös näytät edelleen "lihovan" niistä jätteistä. Syöt isäntäsi pöydästä.
Mutta, kun nälkä iskee, eikä enää ne eväät ruoki, tai niitä anneta, muista, että Herran Pöydässä on se todellinen elämä. - iloinen_naurajaa
naurajan.näköalaan kirjoitti:
Aivan niin, tuot vain esiin sen isäsi sydämen, joka on p.erkele ja vihan siemen. Siksi sanasi ja sydämesi siemen on samanmielinen.
Vihaat, koska sielunvihollinen vihaa ja on samanhenkinen.
ts. ole "vihanlapsi" siksi epäpyhä, koska vihassasi ei ole mitään Pyhää.
Siitähän se IsoKirja kertoo valkeuden kautta, mitä siellä pimeydessä on.
Mutta, pakkoko on olla p.erkeleen talutusnuorassa, se on oma kysymyksensä, mutta ilmeisesti siinä talutusnuorassa et vielä ole sikakaukalossasi siinävaiheessa, ettei enää sinulle siellä mitää anneta. Et ole nälkäinen, eikä todelliseen Kotiin ole kaipuuta.
Sinun nauraja pitää mussuttaa niistä jätteitä, millä sinua ruokitaan.
Myös näytät edelleen "lihovan" niistä jätteistä. Syöt isäntäsi pöydästä.
Mutta, kun nälkä iskee, eikä enää ne eväät ruoki, tai niitä anneta, muista, että Herran Pöydässä on se todellinen elämä.Vittu, että osaatkin taas olla sekaisin. :-):-):-)
- iloinen_naurajaa
pyhpyh kirjoitti:
Hei pyhpyh! Vihani on syvää ja katkeraa. Valehtelevat loiset eivät saa anteeksi, GRRRRRRRR....!!!
- kerettiläinen--
alex.kasi kirjoitti:
alexMinä en oikeastaan viitsisi vastata koko kysymykseen, koska se todennäköisesti on aivan turhaa, mutta vastaanpa nyt jotain, kun sitä niin sitkeästi peräänkuulutat... Ensinnäkin olen samaa mieltä kuin v.aari, että eivät kaikki entiset adventistit kirjoittele tänne siksi, että ovat katkeria. Sinähän niputat siinä samalla tavoin kaikki entiset adventistit yhteen nippuun, vaikka itse juuri olet sanonut, ettei mitään ihmisryhmää saisi leimata joidenkin yksilöiden perusteella...esim. kaikki pakolaiset ovat potentiaalisia terroristeja ja raiskaajia ja kaikki entiset adventistit ovat katkeria potaskanjauhajiaja tai samanlaisia ateisteja kuin bushmanni...eihän se ole totta...
Et mielestäni myöskään ota vakavasti sitä, mitä entiset adventistit kirjoittavat, vaan tiedät mielestäsi paremmin, vaikka et ole koskaan ollut Adventtikirkon jäsen, etkä siis nähnyt ja kokenut sitä touhua sisältä päin...joten miksi kannattaa vastata sinulle mitään, koska sinä jo mielestäsi tiedät vastauksen eli entiset adventistit ovat vain katkeria...ja vieläpä aivan aiheetta...ja vain vääristelevät adventismia ja adventistien uskoa...Jostain syystä et kuitenkaan epäile, että entiset Jehovan todistajat olisivat vain katkeria, vaan heidän puheissaan saattaa jotain perää ollakin...vai kuinka..ovatko hekin mielestäsi vain katkeria ja panettelevat Vartiotorniseuraa ja vääristelevät Jehovan todistajien uskoa...? Entäpä entiset helluntailaiset jne... - Exap
kerettiläinen-- kirjoitti:
Minä en oikeastaan viitsisi vastata koko kysymykseen, koska se todennäköisesti on aivan turhaa, mutta vastaanpa nyt jotain, kun sitä niin sitkeästi peräänkuulutat... Ensinnäkin olen samaa mieltä kuin v.aari, että eivät kaikki entiset adventistit kirjoittele tänne siksi, että ovat katkeria. Sinähän niputat siinä samalla tavoin kaikki entiset adventistit yhteen nippuun, vaikka itse juuri olet sanonut, ettei mitään ihmisryhmää saisi leimata joidenkin yksilöiden perusteella...esim. kaikki pakolaiset ovat potentiaalisia terroristeja ja raiskaajia ja kaikki entiset adventistit ovat katkeria potaskanjauhajiaja tai samanlaisia ateisteja kuin bushmanni...eihän se ole totta...
Et mielestäni myöskään ota vakavasti sitä, mitä entiset adventistit kirjoittavat, vaan tiedät mielestäsi paremmin, vaikka et ole koskaan ollut Adventtikirkon jäsen, etkä siis nähnyt ja kokenut sitä touhua sisältä päin...joten miksi kannattaa vastata sinulle mitään, koska sinä jo mielestäsi tiedät vastauksen eli entiset adventistit ovat vain katkeria...ja vieläpä aivan aiheetta...ja vain vääristelevät adventismia ja adventistien uskoa...Jostain syystä et kuitenkaan epäile, että entiset Jehovan todistajat olisivat vain katkeria, vaan heidän puheissaan saattaa jotain perää ollakin...vai kuinka..ovatko hekin mielestäsi vain katkeria ja panettelevat Vartiotorniseuraa ja vääristelevät Jehovan todistajien uskoa...? Entäpä entiset helluntailaiset jne...Tässä asiassa olen täysin samaa mieltä kerettiläisen ja v.aarinkin kanssa.
Yksi suurimpia ongelmia kommunikaatiossa kenen tahansa kahden ihmisen välillä on se, kun toinen "olettaa" tiettyjä asioita niin syvästi että on aivan 100% vakuuttunut toisen motiiveista vaikkei niitä itse asiassa edes haluakaan tuntea. Keskustelupalstoilla tämä korostuu entisestään.
Onkin mielenkiintoista havaita miten joillakin kirjoittelijoilla on hyvin vahvat ennakkoasenteet toisia kohtaan, kun taas jotkut oikeasti haluavat keskustella asioista ja jopa saada selville toisen ihmisen ajattelutapaa.
Omien ennakkoluulojen projisoiminen toista ihmistä kohtaan on usein jopa loukkaavaa, ja sitä tulisi itsekunkin välttää. Koetetaan muistaa että kysymyksessä on toinen ihminen, jonka ajatuksia emme voi ennalta tietää. Tämä pätee etenkin niitä kohtaan jotka kirjoittelevat jotakin muuta kuin täysin ennalta odotettavasti... on tosin totta että joidenkin kirjoittelijoiden kirjoitukset eivät juuri koskaan poikkea odotuksista. Mutta silloinkin... on viisaampaa kysyä kuin väittää jotakin toisen luonteesta, tunteista tai ajatuksista. pyhpyh kirjoitti:
Herraan luottavan ihmisen ainoa oikea paikka on adventtikirkko.
Alex-kasi on tasan oikeassa. Onhan se nähty tällä palstalla miljoona kertaa, että ex-advari on aina KATKERA.Miksi olet itse niin tavattoman vihainen koko ajan?
Johtuuko se advetistisesta uskostasi vai jostakin muusta?alex.kasi kirjoitti:
Kuulin kerran kun yksi pikku poika lauloi että "älä kerro satuja - en mä jaksa kuunnella "
----
Et kai sinä ihan tosissasi väitä että joku "entinen adventisti" vuodesta toiseen käyttää halventavia sanoja ihmisistä - pilkkaa heidän Jumalaansa - heidän kykyään ymmärtää asioita - ja niin edelleen ... hyvää tarkoittaen .. Haloo - tiedät varsin hyvin mitä tarkoitan .. Siis ??
Normaalia ei sellainen ole .. en minä ainakaan voi nähdä mtään muuta motiivia moiseen kuin kauna ja katkeruus ..
Minulla ei ole mitään sitä vastaan että ihmisillä on omat ajatukset asioista ja keskustelevat niistä ja ovat eri mieltä .. mutta siitä ei ole kysymys .. siis keskustelusta .. aikuisten keskusteluun ei normaalisti liity esimerkiksi ihmisten uskon pilkkaaminen tai heidän ajatuksiensa tahallinen vääristely.
Eikö vain olekin niin, että kun argumentit alkavat loppumaan silloin aletaan usein käyttäytymään hävyttömästi .. ja halveksivasti ...
Aikanaan olivat adventistit herätysliikkeet palstalla ja sieltä heitä kaiken aikaa häädettiin pois .. sanottiin että "tehkää itsellenne oma palsta ja menkää sinne ...
kunnes joku pyysi adventisteille oman palstan - ja kaikki rauhalliset keskustelijat menivät sinne -- ja kaikki oli ihan rauhallista, keskustelut asiallisempia ja kukaan ei häätänyt ketään minnekään -- viikon päivät -- sen jälkeen siirtyivät entiset adventistien mollaajat herätysliikkeet palstalta adventismi palstalle ja sama mollaaminen jatkui .. nyt adventismi palstalla ..
Ja nyt minä kysyn miksi näin ... mistä tämä katkeruus adventisteja ja heidän uskoaan vastaan johtuu .. miksi kaikki pilkka, vääristely ja asiattomuus?
Mitä minä kysyin ja vastauksia ei tule .. sen sijaan arvostellaan minua koska minä kysyin sellaista .. :)) .. Siis ??
Kerrohan nyt sinä vaari - jos tiedät miksi kaikki tämä katkeruus? Lopeta minun arvosteleminen ja kerro .. tai etkö tiedä ?
Suomessa on uskonvapaus - eikö? Ja jos joku sanoo uskovansa johonkin ja tekevänsä sen jostain syystä ja jollain tavalla .. Sen ei pitäisi tuottaa kenellekään vaikeuksia .. mutta se näyttää tuottavan kuitenkin .. MIKSI?
alex
alexAlex kirjoitti: «Normaalia ei sellainen ole .. en minä ainakaan voi nähdä mtään muuta motiivia moiseen kuin kauna ja katkeruus .. »
Kyse ei siis ole katkeruudesta, vaan kyvyttömyydestäsi tajuta toisten motiiveja. Ja tämä kyvyttömyys vain jatkuu, vaikka asia on sinulle selväkielisesti kerrottu useaan kertaan.
Oudosti rajaat normaalisuuden. Yhtä hyvin voisi sanoa, että helvettioppia vastaan kirjoittelu vuodesta toiseen on hyvin kaukana normaalista.
Minusta normaalius on laaja alue ja hyvin mahdutaan.
Mistä johtuu oma katkeruutesi? Olet silminnähden ja aivan ilmeisesti pohjattoman katkera. Pystyn tarvittaessa perustelemaan tämän väitteeni aika aukottomasti.
Se laulu on muuten Saukin ja pikkuoravien "Jöröjukkarock".iloinen_naurajaa kirjoitti:
Tiedätkö jonkin tavoitteen, jonka edistämiseen voisit käyttää tuon vihasi antamaa energiaa?
Pelkkä vihan vallassa pöhiseminen ilman mielekästä toimintaa on haitaksi omalle terveydelle.
Minä juttelin oikein miellyttävästi yhden papin kanssa eilen illalla. Fiksun oloinen kaveri.kerettiläinen-- kirjoitti:
Minä en oikeastaan viitsisi vastata koko kysymykseen, koska se todennäköisesti on aivan turhaa, mutta vastaanpa nyt jotain, kun sitä niin sitkeästi peräänkuulutat... Ensinnäkin olen samaa mieltä kuin v.aari, että eivät kaikki entiset adventistit kirjoittele tänne siksi, että ovat katkeria. Sinähän niputat siinä samalla tavoin kaikki entiset adventistit yhteen nippuun, vaikka itse juuri olet sanonut, ettei mitään ihmisryhmää saisi leimata joidenkin yksilöiden perusteella...esim. kaikki pakolaiset ovat potentiaalisia terroristeja ja raiskaajia ja kaikki entiset adventistit ovat katkeria potaskanjauhajiaja tai samanlaisia ateisteja kuin bushmanni...eihän se ole totta...
Et mielestäni myöskään ota vakavasti sitä, mitä entiset adventistit kirjoittavat, vaan tiedät mielestäsi paremmin, vaikka et ole koskaan ollut Adventtikirkon jäsen, etkä siis nähnyt ja kokenut sitä touhua sisältä päin...joten miksi kannattaa vastata sinulle mitään, koska sinä jo mielestäsi tiedät vastauksen eli entiset adventistit ovat vain katkeria...ja vieläpä aivan aiheetta...ja vain vääristelevät adventismia ja adventistien uskoa...Jostain syystä et kuitenkaan epäile, että entiset Jehovan todistajat olisivat vain katkeria, vaan heidän puheissaan saattaa jotain perää ollakin...vai kuinka..ovatko hekin mielestäsi vain katkeria ja panettelevat Vartiotorniseuraa ja vääristelevät Jehovan todistajien uskoa...? Entäpä entiset helluntailaiset jne...Ok - oikaisen asiaa - koska olet oikeassa siinä, että eivät kaikki entiset adventistit ole niitä jotka puhuvat tahallisesti vääristellen ihmisten uskosta .. (eikä vain vain adventistien uskosta, vaan myös esimerkiksi sinun ja minun uskosta ..
En todellakaan ajatellut, että kaikki entiset adventistit olisivat sellaisia .. joten se oli virhe minulta kirjoittaa niin että sen voi siten käsittää - tosin useimmat entiset adventistit tällä palstalla ovat sellaisia että he vääristelevät ihmisten uskoa Jumalaan ... ja motivoivat (usein ateistisia) kannan ottojaan siten.
Minulla ei ole minkäänlaisia vaikeuksia jos joku haluaa itsepäisesti olla ateisti - tai ihan mikä vain - mutta miksi puhua lööperiä muiden ihmisten uskosta? Ja siihen minä hain vastausta .. koska palstalla on muutamia entisiä adventisteja jotka eivät muuta teekään kuin puhuvat lööperiä ihmisten uskosta .. Vaikka se ei kenenkään uskoa muutakaan on se palstaa pilaava ilmiö .. ja toisaalta tietenkin myös opettava .. koska se osoittaa miten sellaisen ihmisen voi käydä joka hylkää Jumalan viisauden, oikeudenmukaisuuden ja rakkaudellisen armon .
Minä henkilökohtaisesti pidän sellaista pelkkänä häiriköintinä ..
alex- Taitaapa.olla
pyhpyh kirjoitti:
Taitaapa olla kirjoitukiesi perusteella sinulla eniten tarvetta psykiatriselle hoidolle ja voisin veikata että olet ollutkin.
yurki1000js kirjoitti:
Alex. On selvää, että ateistit vihaavat Jumalan lapsia.
Joh. 15:18 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.>On selvää, että ateistit vihaavat Jumalan lapsia.
Saatko paljonkin jaxuenergiaa kiihottavasta ajatuksesta, että jumalattomat vihaavat sinua? Olen kyllä aivan varma, että heidän johtava tunteensa on tässä sääli eikä alkuunkaan viha.iloinen_naurajaa kirjoitti:
Oletko ihan varma? Vihaaminen on nimittäin aika kova sana. Eikö inhoaminen tai yökköäminen riitä?
RepeRuutikallo kirjoitti:
>On selvää, että ateistit vihaavat Jumalan lapsia.
Saatko paljonkin jaxuenergiaa kiihottavasta ajatuksesta, että jumalattomat vihaavat sinua? Olen kyllä aivan varma, että heidän johtava tunteensa on tässä sääli eikä alkuunkaan viha.Onko varma aina varma? Mistä sääli? Mistä tunteet? Mistä ajatukset? Mistä luovuus? Mistä elämä? Mistä kaikki?
RepeRuutikallo kirjoitti:
Oletko ihan varma? Vihaaminen on nimittäin aika kova sana. Eikö inhoaminen tai yökköäminen riitä?
Paree on luottaa Luojaan. Langenneessa maailmassa voi olla yli 7 mrd mielipidettä. Psalmi 118:8 on Raamatun ytimessä.
https://www.youtube.com/watch?v=EkWSI3j5wQk
"IN THE BEGINNING"
https://www.youtube.com/watch?v=ZV0hUldrYp4
- teelusikalla.annettu
Alex,
et sinä eka viestissäsi kirjoittanut
"Mutta minä kysyinkin, että miksi te olette niin KATKERIA ? "
Sinä kirjoitit yllä olevan rivin viimeisen sanan "katkeria", ja kun kysymyslauseesi aloitti sana Miksi, on luonnollista, että lukija käsittää sanan Miksi tärkeämmäksi kuin sanan katkeria.
Tätäkö et tosiaan käsitä?
No, jos lusikalla on annettu, ei kauhalla voi ammentaa.
Onko kysymyksesi käsitettävä niin, että ihmiselle saa tehdä mitä tahansa, mutta siitä ei saa katkeroitua, ainakaan jos pahantekijana on ollut adventtikirkko?Upps..
Kysyin : (aloituksesta kopioitua)
#Miksi te (siis entiset adventistit) olette niin katkeria entistä kirkkoanne kohtaan ?
Osaako kukaan antaa todellista vastausta --
==> siis en tarkoita että te olette eri mieltä asioista .<===. vaan kysyn miksi niin monet ovat silmin nähtävästi erittäin katkeria entistä kirkkoaan kohtaan ??#
_____
Tätä minä kysyin ja ihmettelen - joten vastaapa siihen .. jos osaat .
alexLisätään tähän vielä pikkuisen .. Mietihän hetki .. Kuka kärsii siitä että joku on katkera .. sekö joka (mahdollisesti) on syy katkeruuteen tai sekö joka kantaa katkeruutta elämässään .. Minun vastaukseni on että se joka ei voi päästä eroon katkeruudestaan on häviäjä .. hän häviää suuresti .. ja huomaa myös että me olemme vain ihmisiä ja jos/kun sen huomaat niin ehkä huomaat että katkeruus on aivan turhaa .. parempi olla kiitollinen ja iloinen jokaisesta valonpilkusta elämässämme .. Katkeruus sokaisee .. sano mitä sanot .. niin näin se on ..
alexalex.kasi kirjoitti:
Lisätään tähän vielä pikkuisen .. Mietihän hetki .. Kuka kärsii siitä että joku on katkera .. sekö joka (mahdollisesti) on syy katkeruuteen tai sekö joka kantaa katkeruutta elämässään .. Minun vastaukseni on että se joka ei voi päästä eroon katkeruudestaan on häviäjä .. hän häviää suuresti .. ja huomaa myös että me olemme vain ihmisiä ja jos/kun sen huomaat niin ehkä huomaat että katkeruus on aivan turhaa .. parempi olla kiitollinen ja iloinen jokaisesta valonpilkusta elämässämme .. Katkeruus sokaisee .. sano mitä sanot .. niin näin se on ..
alexJuuri niin Alex. Jumala on sydämemme (syvä)luotaaja.
Sananl. 4:23 Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.
Matt:
15:11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
15:12 Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?"
15:13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.
15:14 Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."
15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.yurki1000js kirjoitti:
Juuri niin Alex. Jumala on sydämemme (syvä)luotaaja.
Sananl. 4:23 Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.
Matt:
15:11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
15:12 Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?"
15:13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.
15:14 Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."
15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.Aivan .. usein eivät ihmiset tajua että pilkatessaan muita - he itse asiassa turmelevat omaa elämäänsä aivan yhtä paljon - tai jopa enemmän kuin sen jota he pilkkaavat, jonkinlaista itsensä uhraamista panettelun alttarilla .. ja se ei todellakaan kannata .. sen nyt tajuaa jokainen .. joka ajattelee asiaa..
alex
- pyhpyh
Syy on yksinkertainen. Ex-adventisti on hylännyt totuuden (adventismi) ja vaihtanut sen valheeseen (mikä muu tahansa). Siksi ovat katkeria, koska eivät kestä sitä, että joku pysyy uskollisena totuudelle, jonka he itse ovat hylänneet ja sitä nyt julkisesti pilkkaavat. Valon hylkääjä menee aina pimeyteen. Siinä.
- pyhpyh
Kyllä sinä sen tiedät.
pyhpyh kirjoitti:
Kyllä sinä sen tiedät.
Tehdään "publikaanit". Simbeliä :D
Biblia (1776) Ja Publikani seisoi taampana, eikä tahtonut silmiänsäkään nostaa ylös taivaaseen päin, mutta löi rintoihinsa ja sanoi: Jumala, armahda minun syntisen päälleni!
TODISTAJIA
https://www.mahdollisuus.fi/
Hei!
Jokainen käy yksilöllistä taivalta.
Siellä missä ihmisiä on syntyy aina ristiriitojakin. Hengellinen yhteisö on hyvin herkkä yksilön odotuksien ja ryhmän toiminnan suhteen. Toiveet eivät aian toteudu. Vaatimukset eivät aina täyty.
Järjestö-yhdistystoiminnassa on aina paljon työtä käytännön yhdistystoiminnan pyörittämisessä. Niin paljon tehdään maallikko-pohjalta. "Poropeukaloita" on, ja toiveiden ja tarpeiden ristiriidat yksilö- ja ryhmän tasolla siksikin olemassa.
Taitavia tiedollisia ihmisiä ryhmän toiminnan asioissa-seurakunnasta huolehtimiseen on harvassa. Niitä joita kiinnostaisi seurakunnan jatkuvuuskin.
Ihmisyksilöllä kun tahtoo olla omat perhe-edut, itsensä viihdyttäminen, ja jopa oman kunnian pyyntökin vaikuttimena ainakin osittain, estämässä 100% pyhitystä, ja seurakunnan etua. Kun sitten vajaasti pyhittyneet ihmiset ovat hengellisissä luottamustehtävissäkin voi joku joutua kärsimäänkin toisen tyhmyydestä ja vajavaisuuksista. Kun yhdeksi minuutiksi päästää Jumalasta irti voi loukata siinä ajassa jonkun jo lopullisesti seurakunnan ulkopuolelle, ja toisinaan lopullisesti maailman teillekin. Harmaahapset joihin uskossa palava nuori uskoon tullut luottaa osoittautuukin omista ehdoistaan kiinni pitäväksi, ja Jumalan normien vaatimukset toissijaisena osittain, niin nuori palava usko voi kaatua kokonaan ihmiseen.
Yhdistystoimintaa pyörittävät kiireelliset perheelliset ihmisetkin, jotka joutuvat jakamaan itsestään näin, ja ihmisen voimat ja ajankäyttö ovat rajoitetut.
Inhimillinen ihminen väsyykin myös liiallisesta mielekkään rehkimisestä.
Sitten on evankeliumin vaatimuksetkin- monet toisinaan sotkevat ammattiteologien Raamatun tutkimuksen pelastuopin ehtoihin ja kompastuvat isoihin teologioihin joita heillä ei ole valmiuksia ymmärtää vielä.
Ristiriidat yksilön ja ryhmän toiminnan vaatimuksien ja odotuksien suhteen- ja väärinkäsitykset näissä asioissa aiheuttavat pettymystä. Ihmisiä jää yksinäisiksi yhdistystoiminnassakin. Toisilla on vahvat perhe- ja suhdeverkostot jotka auttavat ryhmässä pysymistä. Ihmiset ovat aina ihmisiä hengellisessäkin yhdistystoiminnassa, eivät enkeleiksi muutu vaikka aina pitäisi käyttäytyä enkelin tavoin. Jokainen käy omaa henkilökohtaista polkuaan uskon tiellä, ja joutuu uskonsa kanssa hankaluuksiinkin. Jokainen ihminen oppii yksilönä Jumalasta käytännössä.
Jokaisen ihmisen tieto ja näkemys on erilainen jota omat kokemukset ja tarpeet ohjaavat, eikä ymmärtäjää aina ole hengellisessä yhdistystoiminnassakaan kaikessa sellaisia "sisaria ja veljiä" jotka välittäisivät toisen hyvinvoinnista vilpittömästi, ja sellaisia "vanhempia" joilla oma etu jäisi toissijaiseksi, ja ajattelisi toisen etua ensin.
Minä olin aikoinaan niin ahkera suorittaja, että tusinan luottamustehtävieni kanssa väsyin, ja tein turhan nopean ratkaisun jäädä lepäämään. Säestin seurakunnan jokaisen laulun, pidin paljon saarnoja ja Raamattu-tunteja. Vedin kahden tunnin tilaisuuksia yksin pienissä lähiseurakunnissa kun soittelivat minua ohjelman vetoon.
Olen elämässä poikkeuksetta kaatunut ihmissuhde-asoihin, työelämässä ja yhdistystoiminnassa, mutta nuo syyt voivat olla moninaiset. Nainen tavalla tai toisella on ollut kompastumisen laukaisija. Pitkäkestoinen stressi on aina poikkeuksetta aiheutunut ihmissuhteista, mutta kuitenkin paljo työnteko ja yhtä-aikaiset opintoni, paikkakunnan vaihdokset, kesälomien pitämättä jättäminen, markkinatilanteet, liika työ ja ristiriidat joita en itse tilannut ja ollut suoraan syyllinen kasasivat kuitenkin sitä summaa myönteiselläkin stressillä, sillä rakastin työntekoa, -että rasitusta en levännyt pois kun kasasin uutta rasitusta päälle.
Evankeliumin työssäkin voi tehdä liikaa ja väsyä. Kunnon bourn out kestää vuosikymmenen toipua, ja toivuttuaan on alan vaihto edessä työelämässä tavallisesti. Samaan ei ole palaamista missä alkoi mennä huonosti.
Minä en voinut istua leväten seurakunnan penkillä, sillä olin tottunut jatkuvasti nousemaan säestämään laulua, tai ohjelman vetoon. Oli pakko ottaa eroa.
Kun hengellisiä ystäviä ei ollut, oli ystäväpiiri maailmassa, ja sitä kauppa kuoppa uskon tiellä valmis. San 24:10, Dan 12:10.
> Mutta Jumala itse on huolehtinut minusta, ja saan aina huomata että Jumalan Henki on läsnä, -pahat hengetkin ovat läsnä varjedag, -Mutta Jumala itse on nk. itsekin kirjoitan foorumilla usein Raamatunkohdan; Hebr 8:10, 10:12-18, -puhuttelemassa ja lohduttamassakin.
Elämä uskovaisena ei ole linnunmaitoa aina, ei silkkiä eikä samettia ja ruusutarhaa, evankeliumista -lla, on taakkansa, mutta ihminen voi havaita taivaallisen pyhäkön väen huolehtivan ihmisen uskosta, ja uskon ylläpitämisestä. Ihmisiä istuu omassa himassa nenä kiinni Raamatussa, uskossa, inhimillisistä ja maantieteellisistä syistä erossa vertaisryhmistäkin.
Minä voin elämässäni havaita Jumalan seuran ja läsnäolon edelleenkin.
Jumala näkee ihmisen sisältä toisella tavalla kuin lajikumppanit arvioivat toisia.
Baana on liukas
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaLisäys siihen mitä kirjoitin;
Hengellisessä järjestötoiminnassa joka paikassa joutuu törmäämään mielivallan käyttöön.
1920 luvun isin opettamat metodit eivät toimi.
Teologian kandidaatti on saanut opetuksen teologian perus- ja aineopinnoissa, ja erilaisia valmiuksia kuudessa kielessä. Maisteri syventää ja kvalifikoituu joihinkin em. asiaan. Pappisvirkaa voi hakea teologian maisterin määrtyn kvalfikoitumisen myötä.
Näillä ihmisillä on tieto teologian asioista, ei hallinnosta, ryhmien työskentelystä-
ei johtamisesta, ei demokratian asioista- ja 1920 metodit ovat joillakin vielä vallalla, ja vastuunkantajien mielivallan käyttö ilmeistä.
Näin on yleensä tavallista hengellisessä toiminnassa järjestö-yhdistyksissä.
Ohjesaannöt perustuvat paljolti 1920 luvun pappis-isien metodeihin.
Nykyajan koulutettu ja yhteistyökykyinen ihminen ei voi mielivaltaan alistua, vaan on tottunut ryhmien työskentelyyn jossa vallitsee oikea demokratia, ilman että ihmisiä nostettaisiin kepin nenään käyttämään mielivaltaa, -vaan toteutuisi todellinen tasa-arvon mitta.
Ohjesäännöt antavat mahdollisuuden ns. matalan organisaatimallin- jossa ihmiset ottavat vastuuta laajasti koko organisaation toimintaan nähden- kokee kuuluvansa siihen siksikin- vastakohtana vertikaaliseen nokkimisjärjestykseen arvovalta-mielivallan metodissa. Ohjesäännöt kyllä ovat tasa-arvon metodissa jos ohjesääntöä osataan oikein ymmärtää. Toimielimissä istuu sekä maallikoita että palkattuina henkilöinä järjestöjen toiminnassa kyllä.
Ihmiset jotka kasvavat maakunnan mökkien puuvajoissa-, karjalaisessa ompelimossa-, tai pohjalaisessa hieromossa, taikka saavat teologian perustiedot teologisessa tiedekunnassa eivät ymmärrä mitään sellaisinaan hyvän hallintotavan, hyvien johtamistapojen, demokratian, taikka järjestö-yhdistystoiminnastakaan-
Vertikaalinen nokkimisjärjestys toteutuu usein ilman ohjesääntöjen noudattamista, ja ikäjärjestyksessä- ei osaamisen ja kyvykkyyden mitassa.
Yhdistystoiminnoissa joka on vapaaehtoista arvo- etujärjestötoimintaa ei saa esimiespaikkaa suhteessa toiseen ihmiseen kuitenkaan koskaan, (esimiesasema suhteessa toiseen ihmiseen kuuluu työelämään kun vastike-suorite-perusteiset sopimukset on solmittu) -vaan ko. yhdistuksiin järjestöihin liittyvät ovat vapaaehtoisessa palvelussa ja tasa-arvoisia aina periaatteessa, näihin ei voi saada johtajan paikkaa samalla tavalla kuin työelämässä toisen on orientoiduttava yhteistyöhön velvoitteena, ja jollakin on työnjohdollista asemaa suhteessa toiseen ihmiseen. Kepin nenään mielivaltaa käyttämään nostetut ajavat omat perhe-etunsa, viihdyttävät itsensä ja pyytävät oman kunniansa- vailla todellista uhrautumista ryhmän etujen ja yksilöistä huolehtimisen arvossa, -ja ovat kyvyttömiä huolehtimaan ihmissuhteista ja ryhmän toiminnan normeista ja metodeista.
Ovat "antaa-mennä-hällä-väliä-johtajia" joiden arvojen ja normien etunenässä kulkevat omat edut, ja itsekkäät omien ehtojen vaikuttimet ainakin osittain.
Jokaisen on kuitenkin huolehdittava omastakin hyvinvoinnistaan ja johtajien omalla vastuulla on heidän oma työhyvinvointi aina. Hengellisissä yhdistyksissä jäsenet ovat moraalisesti työnanantajan asemassa sillä nämä maksavat palkkahenkilöstöjen palkat.
Yhdistys-järjestö-toiminnassa on jokaisen jäsenen itsenäinen toimivalta äänestyslappu, ja vastuuta kantavien ihmisten tulisi oppia käyttämään vastuutaan toimi-elimessä. Toimielin kantaa aina juridisen vastuun, ja toimielimen jäsenet henkilökohtaisen juridisen vastuun ryhmän päätöksien vaikuttavuuden tuloksista.
Ei voi olla mielivaltaa käyttävää "vanhemmistoa" joka ilman tilivelvollisuutta puheistana ja toimistaan hyppäisivät ihmisten henkilökohtaisilla asioilla itsenäisesti, ja kuluttaisivat päivät pitkät toisen ja kolmansien persoonien arvosteluun, ja käyttäisivät mielivaltaa ohi subjektin subjektia koskevassa.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaVielä lisästä kahteen edelliseeni;
Järjestö-yhdistystoiminta joka on vapaaehtoinen asia ihmiselle perustuu siihenkin että jäsenet hoitelevat käytännön yhdistystoiminnan- ja ohjelman kaikkea mahdollista voimavarojensa mukaan. Näissä ei voi ihmisille esittää pätevyysvaatimuksia, vaan on ajateltava että olemassa oleva pyhittynyt usko riittää pätevyydeksi. Ihminen sitten itse näkee itsensä jotakin suorittamassa, muut havaitsevat ja arvelevat että joku voisi jotakin suorittaa, niin näihin juokseviin asioihin ja ohjelman suorittajaksi sitten hakeudutaan ja pyydellään.
Kirkon teologian kirjoitus on oikein ja korkeassa kurssissa, ja lepää korkean professionaalisen akateemisen tiedon, sekä pyhittyneen uskon Ilm 19:10 Jeesuksen profetian metodissa. Adventtikirkon teologia on tukevasti Kristus kalliolla, eikä hievahda koskaan maailman synnin puolelle teologiassa kirkko, -yksilöt kulkevat omaa yksilöllistä taivaltaan aina omassa koulussaan ja omassa uskossaan.
Ihmisten vajavaisuus tässä ajassa on tietenkin aina olemassa.
Usko ei joka miehen ole, oman valinnan mukaan, ja kilpajuoksu kuoleman ja elämän kanssa ei ole ongelmaton kenellekään. Vilpitön usko voi havaita erehdyksistään huolimatta Ilm 3:6,17-19 metodissa rakkaudessa. Jaak 2:12, 3:2, Dan 12:10, San 24:16.
1 Joh 4:8. Hurskaan vilpittömän kivikkoinen tie on välillä sileä ja lopussa aurinko paistaa kun vanhurskaat saavat palkan. Autuaan onni on pienestä kiinni, ja lepo Herrassa runsas, mutta jumalaton ei rauhaa saa, Matt 51-26, 13 luku, 25 luku.
Jokainen tulee näkemään omat erehdykset ja virheensä aina ennemmin tai myöhemmin. Jokainen jossakin vaiheessa tekee ratkaisuja aina johonkin suuntaan myös tietenkin silloin kun on joutunut hankaluuksiin uskonsa kanssa, Jumala ei jätä puhuttelematta lopullisesta ratkaisusta ihmisistä joka on Kristuksen kerran vakavissaan vastaanottanut. Jumala osaa huomikoida vaikeuksiin johtaneet syyt, ja auttaa ennen pitkään vaikeuksista pois ettei liian raskaaksi käy kenellekään.
Ihmisen oman tahdon yhtyminen Jumalaan rakkaudessa on aina askel parempaan ja aina ehdoton askel joita on otettava aina lähemmäksi Jumalaa. Toinen vaihtoehto on ottaa askelia kauemmaksi Jumalasta. Jumala osaa ymmärtää ihmisen inhimillisyyden, ja jokainen joutuu nöyrtymään havaitsessaan omat vajavaisuutensa ja ylpeytensäkin.
Silloin kun taikinoidaan ryhmässä ja kokonaisessa järjestössä on tottakai monenlaiset ristiriidat olemassa. Taitavia tarvitaan aina mukana vastuuta kantamassa, mutta haaleat seurakunnat pitävät vain vähän sisällään sellaisia ihmisiä jotka ovat motivioituneet niiden hyväksi joilla ei tietoa ole. Oppineiden opettajia aina on, oppimattomien auttajia vähemmän, mutta jokainen liikauttaa eväänsä jollakin tavalla toiminnan eteen eikä koskaan kaikki voi suorittaa samaa asiaa, vaan tehtävät jakautuvat aina ryhmän hyväksi. Näin jokainen persoona on tärkeä. Ihmiset ovat kiireisiä ja työllisiä perheellisiä. Monet eivät jaksa rehkiä lepopäivänä yhdistysasioiden ohjelmassa, mutta elämän varrella jokaisen voimavaroissa on aina erilaisia aikakausia miten voi vakaumus-etuarvo-harrastustoimintansa yhdistys-jäjestötoiminnassa olla hyödyksi.
Ihmisiä ei saa ottaa liikaa vakavissaan niin että pitäisi ottaa ihmisestä mallia.
Ihminen ei koskaan kelpaa uskon mallikappaleeksi. Vain Jeesus Kristus on antanut mallit ja arvot joita voi seurata. Ihminen joka uskonsa ihmisen varaan perustaa, pettyy aina jossakin vaiheessa, sillä tulee se hetki jolloin toisen auttava toiminta jos sellainen onkin lakkaa kantamasta.
Joh 14 luku, Jaakobin kirje on mainiosti kattava kaikessa ja lyhyt ja ytimekäs.
Mitä kirjoitin koskee kaikkia hengellisiä tai/ ja uskonnollisia järjestö-yhdistystoiminnan ryhmiä universaalisti- en Adventtikirkkoa kritisoi- vaan kerroin pikaisesti spontaanisti lyhyesti intuitiivisesti ongelmista missä hengellisyys- uskonnollisuus- käytännön järjestö-yhdistystoimintaryhmän- ja ihmiset tarpeet ja toiveet kokevat ristiriitoja.
Olen ryhmien toimintaa nähnyt sisältä ja riittävän etäältäkin.
Pyhittynyt usko Herrassa Jeesuksessa on aina ensimmäinen ja riittävä asia ja pätevyys. Tämä on toive ja tavoite. Kaikki muu tulee perässä.
Ensimmäinen asia on aina pyhittynyt usko, ja vakaa vilpitön tavoite siihen suuntaan.
Inhimillinen ihminen on inhimillisyytensä rajoissa aina kuitenkin.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaJaa-a Jari .. että usko voikin olla noin monimutkaista ? jos se nyt on kaikkea tuota .. Tai oikeastaan eihän kaikella tuolla ole paljoakaan Jumalan kanssa tekemistä. En minä ainakaan näe että olisi ..
Mutta se voi hyvinkin olla niin, että olet oikeassa siinä että syyt ihmisten katkeruuteen johtuvat enemmän ihmissuhteista, kuin uskon asioista. Kysymys jonka jokainen voisi esittää itselleen onkin että kuinka viisasta on alkaa pilkkaamaan Jumalaa siitä ettei suhteet muihin vajavaisiin ihmisiin ole kunnossa? Kenessä se syy sitten onkin .. kaikissa ehkä --
Toinen kysymys olisi että onko ihminen joka katkeroituu olemattomien ihmissuhteiden tähden koskaan oikeastaan uskonut siihen mitä kirkko opettaa - ja jos kirkossa ollaan "pipo tiukalla" ja kotona ehkä "pipo on vieläkin tiukemmalla" .. ja kaikki kyseenalaistaminen katsotaan periaatteessa "kerettiläisyydeksi" .. niin voi olla että sen seurauksena ihmissuhteet sitten kehittyvät eräällä tavalla ikäänkuin valheellisiksi - kun ollaan "oikeassa" puolin ja toisin ja siinä sitten uskon rippeetkin voivat kadota ja aletaan etsimään "todisteita" että "nuo muut" ovat väärässä.. ja asiasta tulee n.s. TÄRKEÄ. Jopa niin tärkeä että sama "todistelu" jatkuu sitten vaikka internetin foorumeilla.. vuodesta toiseen .. haetaan jos jonkinlaista linkkiä jolla todistellaan ties mitä ..
Taidat Jari olla - itse asian kokeneena ymmärtänyt asian aika oikein ... sinä et kuitenkaan syytä Jumalaa ihmissuhteiden hajoamisesta .. mutta suhteet ihmisiin taitaa olla lopullisesti poissa ..
Katkeruus on suuri taakka sitä kantavan elämässä - mutta uskon että jokainen voi päästä eroon katkeruudestaan, jos jaksaa analysoida ja tunnustaa itselleen sen todelliset syyt .. ja että kyse on lähes aina ihmissuhteista enemmän kuin uskosta Jumalaan - usko Jumalaanhan ei oikeastaan koskaan voi katkeroittaa .. katkeruus voi kuitenkin aikaa myöten tuhota uskon Jumalaan täydellisesti ..
Todetaan lopuksi että katkeruus on typerää oman elämän turmelemista ..
alexalex.kasi kirjoitti:
Jaa-a Jari .. että usko voikin olla noin monimutkaista ? jos se nyt on kaikkea tuota .. Tai oikeastaan eihän kaikella tuolla ole paljoakaan Jumalan kanssa tekemistä. En minä ainakaan näe että olisi ..
Mutta se voi hyvinkin olla niin, että olet oikeassa siinä että syyt ihmisten katkeruuteen johtuvat enemmän ihmissuhteista, kuin uskon asioista. Kysymys jonka jokainen voisi esittää itselleen onkin että kuinka viisasta on alkaa pilkkaamaan Jumalaa siitä ettei suhteet muihin vajavaisiin ihmisiin ole kunnossa? Kenessä se syy sitten onkin .. kaikissa ehkä --
Toinen kysymys olisi että onko ihminen joka katkeroituu olemattomien ihmissuhteiden tähden koskaan oikeastaan uskonut siihen mitä kirkko opettaa - ja jos kirkossa ollaan "pipo tiukalla" ja kotona ehkä "pipo on vieläkin tiukemmalla" .. ja kaikki kyseenalaistaminen katsotaan periaatteessa "kerettiläisyydeksi" .. niin voi olla että sen seurauksena ihmissuhteet sitten kehittyvät eräällä tavalla ikäänkuin valheellisiksi - kun ollaan "oikeassa" puolin ja toisin ja siinä sitten uskon rippeetkin voivat kadota ja aletaan etsimään "todisteita" että "nuo muut" ovat väärässä.. ja asiasta tulee n.s. TÄRKEÄ. Jopa niin tärkeä että sama "todistelu" jatkuu sitten vaikka internetin foorumeilla.. vuodesta toiseen .. haetaan jos jonkinlaista linkkiä jolla todistellaan ties mitä ..
Taidat Jari olla - itse asian kokeneena ymmärtänyt asian aika oikein ... sinä et kuitenkaan syytä Jumalaa ihmissuhteiden hajoamisesta .. mutta suhteet ihmisiin taitaa olla lopullisesti poissa ..
Katkeruus on suuri taakka sitä kantavan elämässä - mutta uskon että jokainen voi päästä eroon katkeruudestaan, jos jaksaa analysoida ja tunnustaa itselleen sen todelliset syyt .. ja että kyse on lähes aina ihmissuhteista enemmän kuin uskosta Jumalaan - usko Jumalaanhan ei oikeastaan koskaan voi katkeroittaa .. katkeruus voi kuitenkin aikaa myöten tuhota uskon Jumalaan täydellisesti ..
Todetaan lopuksi että katkeruus on typerää oman elämän turmelemista ..
alexHei!
Minä otin kysymyksesi siltä kantilta ettet siinä vihjaa katkeruuteen.
Katkera ei tarvitse olla ja sellaisen voi voittaa. Minä tottakai turhauduin, mutta koin uupumuksen ja uupumusta seuranneen masennuksen. Tämä on tavallista suorittaville ihmisille, sellaisille jotka itseltään vaativat paljon.
Sohvaperunoiden hommaa ei depressiot ole tavallisesti, vaan ihmisten tauti jotka tekevät ja vaativat itseltään. Mutta on totta että vain ihmissuhdeasiat aiheuttivat pitkäksestoisen stressin josta uupumus.
Minun 12- luottamustehtävää jotka demokratia toi sujuivat kuin tanssi- valssi kesällä.
Lisään vielä siihen mitä kirjoitin että hengellisessä elämässä ei ole varsinaista johtajuutta. Vastuuta ja palvelua voi olla hengellisessä elämässä, ja jokaisen olevaisen persoonan johtaja on Pyhä Henki. Näin se pitää olla.
Esim. Adventtikirkon korkeimman toimielimen puheenjohtaja käyttää äänestyslapun verran itsenäistä omaa toimivaltaa nk. toimielimissä yleensäkin.
Organisaatiolla on pakko olla säännöt ja rakenne, ilman niitä organisaatiota ei ole olemassa ja ilman sääntöjä ei voi rekisteröidä Suomessa.
Säännöt merkitsevät tasa-arvoa nekin.
Halusin vain kertoa mahdollisista ristiriidoista mitä voi syntyä.
Minä en uskostani ole luopunut. Luopio luopuu uskosta ja Jeesuksesta lopullisesti.
Järjestöjen yhdistystoiminnan rekisterit eivät kulje yhtä taivaan kirjojen kanssa, ja ihmisten koroamiset tässä suhteessa ei minua liikuta.
_ Mutta minulla ei ole Adventtikirkon toimintaa eikä teologian kanssa mitään sellaista mikä olisi syy. Paiskin liikaa yhdistystoiminnan hommia, ja rakastuin naisiin, ja kannoin huolia muistakin ihmissuhteista liikaa.
Minulla oli tosi ankara 50- vee villitys- tosi riisika, mutta olen taas toipumassa naisista, ja suunnittelen vain senioripäiviä, eikä minua paina mikään muu asia raskaana kuin Suomen- Euroopan ja maailman talous.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
- ex-adventistisisar
Miksi käyn tällä palstalla?
Siitä syystä, että täällä vallitsee niin lämmin ja kotoisa henki, kuten adventtikirkon piirissä yleensäkin. Kaikki adventistit ovat aina oikeassa ja he ovat niin hurskaita ja vanhurskaita, että se oikein tahtoo häikäistä. Pastorikuntakin on aina auttamassa niin taloudellisesti kuin muutoinkin. Se sanoin kuvaamaton ilo, mikä vallitsee adventtikirkoissa ympäri Suomen ja se oikeaoppisuuden ihana henki, jota voi aistia kaikissa adventisteissa on niin suurenmoista. Palstan nimimerkki "pyhpyh" on niin kaunis esimerkki pyhästä adventismista. Kaikki ovat niin yksimielisesti Raamattutunnilla nyökyttämässä päätään. Niin ihanaa!
Tästä syystä kuitenkin erosin adventtikirkosta, koska itse koin itseni niin syntiseksi ja kurjaksi ja täysin sopimattomaksi niin hurskaiden ihmisten seuraan. Olen nyt entisenä adventtikirkon jäsenenä riippuvainen vain ja ainoastaan Jeesuksesta.- pyhpyh
Herjasi ei kuule hetkauta. Eikä tekopyhyytesi.
- advariveli
Rauhaa ex-adventistisisar! ymmärrän sinua meitä kun on niin moneen junaan.
Tätä samaa sanoo yksi hyvä ystäväni joka kuuluu Hellareihin.
Kaikissa uskon suunnissa on niitä jotka elävät lähellä Jeesusta ja niitä jotka eivät elä lähellä Jeesusta.
Siunausta sinulle kyllä Jeesus on hyvä - kerettiläinen--
Ex-adventistisisar puki sanoiksi minunkin kokemukseni. Tästä adventismin lämmöstä kertoo paljon sekin, että yhä edelleenkin kiihkeä adventismin ja Adventtikirkon oikeaoppisuuden puolustaja Jari ei itsekään jaksa olla kyseisen kirkon lämpimässä oikeaoppisuuden ilmapiirissä, vaan pitää pysytellä sieltä poissa, jotta voisi toipua vakavasta masennuksesta ja burn outista... eikös se pitäisi olla aivan päin vastoin? Adventtikirkossahan "pidetään kaikki käskyt" ja Raamatun mukaan "käskyn päämäärä on rakkaus" ja "kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus"... Koska laittomuudesta ei siis voi olla kyse Adventtikirkon kohdalla, niin ihmisenhän pitäisi päin vastoin parantua kaikki käskyt pitävän Adventtikirkon rakkauden lämmössä....ja tällaisen lämmön luulisi todella vetävän ihmisiä puoleensa tässä kylmässä laittomuuden maailmassa, mutta jostain syystä taitavat Adventtikirkot kumista tyhjyyttään... Eli tästä on tehtävä se johtopäätös, että joko Adventtikirkossa valehdellaan käskyjen pitämisestä tai Raamattu ei pidä paikkaansa...
- pyhpyh
Puhut taas kerran potaskaa.
Tärkeä havainto tuo adventistien hurskauden häikäisevyys. Suosittelen aurinkolasien käyttöä tätä palstaa lukiessa.
pyhpyh kirjoitti:
Herjasi ei kuule hetkauta. Eikä tekopyhyytesi.
Toisen tekopyhäksi leimaaminen liippaa aika läheltä niitä juttuja, joista Jeesus varoitti jyrkkään sävyyn. Ansaittuna on suuren neuvoston tuomio ellei suorastaan helvetin tuli.
Jos jokin on Jeesuksen opetuksessa läpikäyvää ja johdonmukaista, se on kehotus pitäytyä toisten tuomitsemisesta ja antaa kärsivällisesti anteeksi. Eikä kyse ole vain siitä, että tulkitsemme toisen ihmisen motiivit myönteisesti, vaan myös aivan aidon loukkauksen anteeksi antamisesta.
Sitten voi rukoilla: "Anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa."kerettiläinen-- kirjoitti:
Ex-adventistisisar puki sanoiksi minunkin kokemukseni. Tästä adventismin lämmöstä kertoo paljon sekin, että yhä edelleenkin kiihkeä adventismin ja Adventtikirkon oikeaoppisuuden puolustaja Jari ei itsekään jaksa olla kyseisen kirkon lämpimässä oikeaoppisuuden ilmapiirissä, vaan pitää pysytellä sieltä poissa, jotta voisi toipua vakavasta masennuksesta ja burn outista... eikös se pitäisi olla aivan päin vastoin? Adventtikirkossahan "pidetään kaikki käskyt" ja Raamatun mukaan "käskyn päämäärä on rakkaus" ja "kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus"... Koska laittomuudesta ei siis voi olla kyse Adventtikirkon kohdalla, niin ihmisenhän pitäisi päin vastoin parantua kaikki käskyt pitävän Adventtikirkon rakkauden lämmössä....ja tällaisen lämmön luulisi todella vetävän ihmisiä puoleensa tässä kylmässä laittomuuden maailmassa, mutta jostain syystä taitavat Adventtikirkot kumista tyhjyyttään... Eli tästä on tehtävä se johtopäätös, että joko Adventtikirkossa valehdellaan käskyjen pitämisestä tai Raamattu ei pidä paikkaansa...
Jos katsot Raamattua ja uskot siihen - silloin olet raamatullinen uskova .. ja silloin ei mieleesi oikeastaan pitäisi tulla noin tuomitsevaa sävyä.. siis minun mielestäni. Miksi? Juu, koska me olemme kaikki vajavaisia - parhaassa tapauksessa Jumalan vanhurskautta etsiviä ihmisiä. Siksi .. ja että Jari uskoo siihen mihin Jari uskoo ei käsittääkseni ole ensisijaisesti adventtikirkon, vaan Raamatun antamaa uskoa ..
Minä en pidä minkään kirkon jäsenyyttä Jumalan valtakuntaan pääsyn takeena .. ja ei kai sitä pidä kukaan mukaan ..
Jos joku meistä ottaa vakavasti Raamatun opetukset - niin uskokin voi kasvaa siitä ja eikös Jarikin juuri niin tuossa kirjoittanut että usko on henkilökohtainen valinta ja siihen perustuva usko .. jos joku perustaa uskonsa ihmisiin .. on sellainen usko heikoilla pohjalla ..
Minä en usko ihmiseen vaan ainoastaan Jumalaan - ja näin on siitäkin huolimatta että monet ihmiset ovat ymmärtäneet Raamatun kokonaissanoman oikein hyvin - minä voin kuunnella - lukea ja olla samaa mieltä - mutta usko on aina suunnattu Jumalaan ..
alex- kerettiläinen--
alex.kasi kirjoitti:
Jos katsot Raamattua ja uskot siihen - silloin olet raamatullinen uskova .. ja silloin ei mieleesi oikeastaan pitäisi tulla noin tuomitsevaa sävyä.. siis minun mielestäni. Miksi? Juu, koska me olemme kaikki vajavaisia - parhaassa tapauksessa Jumalan vanhurskautta etsiviä ihmisiä. Siksi .. ja että Jari uskoo siihen mihin Jari uskoo ei käsittääkseni ole ensisijaisesti adventtikirkon, vaan Raamatun antamaa uskoa ..
Minä en pidä minkään kirkon jäsenyyttä Jumalan valtakuntaan pääsyn takeena .. ja ei kai sitä pidä kukaan mukaan ..
Jos joku meistä ottaa vakavasti Raamatun opetukset - niin uskokin voi kasvaa siitä ja eikös Jarikin juuri niin tuossa kirjoittanut että usko on henkilökohtainen valinta ja siihen perustuva usko .. jos joku perustaa uskonsa ihmisiin .. on sellainen usko heikoilla pohjalla ..
Minä en usko ihmiseen vaan ainoastaan Jumalaan - ja näin on siitäkin huolimatta että monet ihmiset ovat ymmärtäneet Raamatun kokonaissanoman oikein hyvin - minä voin kuunnella - lukea ja olla samaa mieltä - mutta usko on aina suunnattu Jumalaan ..
alex>> Jos katsot Raamattua ja uskot siihen - silloin olet raamatullinen uskova .. ja silloin ei mieleesi oikeastaan pitäisi tulla noin tuomitsevaa sävyä.. siis minun mielestäni. Miksi? Juu, koska me olemme kaikki vajavaisia - parhaassa tapauksessa Jumalan vanhurskautta etsiviä ihmisiä. >>
Kun sinä kritisoit sitä ikuisen piinan helvettioppia, niin se ei ole ihmisten tuomitsemista, mutta jos minä kritisoin Adventtikirkon opetuksia ja perustelen sen Raamatulla, niin se on ihmisten tuomitsemista, niinkö...?
Eli Adventtikirkon väite ja perusta, mille se on syntynyt, on aivan alusta lähtien ollut se, että nimenomaan Adventtikirkko muodostaa sen Jumalan valitseman "jäännöskansan", joka "pitää kaikki käskyt". Kuitenkin, jos tätä väitettä alkaa tarkemmin tutkimaan, niin se ei pidä paikkaansa, sillä myös Adventtikirkossa on katolisuudesta perittyjä harhaopetuksia ja yksi pahimmista niistä on juuri tuo "ainoa oikeaoppinen kirkko", sillä ensinnäkin koko kirkkolaitos on epäraamatullinen seurakunnan malli ja jo se pelkästään rikkoo 1. käskyä. Toista käskyä rikotaan siinä, kun asetetaan katolisen kirkon esimerkin mukaisesti joitakin harvoja ihmisiä siihen asemaan, että ainoastaan he toimivat jonain seurakunnan päänä ja "totuuden kanavana". Seurakunnalla ei ole Raamatun mukaan mitään muuta päätä kuin Kristus. Eli "koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä hyvää on" ja "älkää olko ihmisten orjia" ovat ainakin kaksi sellaista Raamatun antamaa kehoitusta, joita ei ole lupa toteuttaa käytännössä juuri missään virallisessa ihmisten johtamassa keskusjohtoisessa seurakunnassa. Ja jos tutkitaan lisää Adventtikirkon opetuksia ja verrataan niitä Raamattuun ja käytäntöön, niin se väittää >julistavansa< kolmen enkelin sanomaa, mutta miten se >ilmenee käytännössä< ...sitenkö, että Adventtikirkko nauttii nyt siitä, että se on virallisesti tunnustettu kristilliseksi seurakunnaksi niiden taholta, joiden se on aikaisemmin opettanut olevan Babylon..? Ja tästä kiitollisena se on myös vastalahjaksi tunnustanut nämä ekumeeniset seurakunnat kristillisiksi, mukaan lukien >katolisen Äitikirkon<...eli sen kirkon, joka on istuttanut myös tämän ikuisen piinan helvettiopin tähän kristikuntaan, jota sinä niin kovasti jatkuvasti täällä arvostelet. Eikä Adventtikirkko ole edes poistanut koko helvetti-sanaa opeistaan, vaikka ei siihen uskokaan, toisin kuin esim. Jehovan todistajat, jotka aivan oikein puhuvatkin gehennasta. Mistä luulet sen johtuvan? Minulla on hyvä arvaus eli Adventtikirkko ei halua erottua liikaa tästä "kristikunnasta", kun se on nyt saavuttanut tämän "kristillisen kirkon" statuksensa...Timo Flink voi oikaista, jos olen väärässä ja antaa pätevämmän selityksen...
Eli jos kirkko väittää pitävänsä kaikki käskyt, mutta aivan selvästikään se ei käytännössä pidä paikkaansa, niin siihen käskyjen rikkomislistaan voidaan lisätä vielä valehteleminen. Ja jos Adventtikirkossa katsotaan sormien läpi seurakuntalaisten "älä tee huorin" käskyn rikkomista, niin lista vaan pitenee...ja sitten seurakuntalaisille sanotaan "katso vain Kristukseen", kun he ihmettelevät kaikkea tätä ristiriitaista käskyjen pitämistä ja "ekumeenista uskonpuhdistusta"..
Eli minun mielestäni tässä on kyse pelkästä kaksoisviestinnästä, jossa uhrilla ei ole lupaa luottaa omaan ymmärrykseensä ja näkökykyynsä, vaan mustaa väitetään valkoiseksi jne. ja annetaan ymmärtää, että itsessäsi on vika, jos et sitä näe... Ja jos joku adventisti ottaa sitten kirkkonsa opetukset todesta, niin häntä syytetään fundamentalistiksi eli uskoa pitäisi, mutta vain leikisti...
Ja kaiken kruununa Adventtikirkko jos mikä on kirkko, jossa todella arvostetaan >maailmallisia< arvoja...titteleitä, rahaa, asemaa, oppiarvoja jne...
>> Siksi .. ja että Jari uskoo siihen mihin Jari uskoo ei käsittääkseni ole ensisijaisesti adventtikirkon, vaan Raamatun antamaa uskoa .. >>
No kyllä Jari on mielestäni näkyvin henkilö tällä palstalla, joka suitsuttaa nimenomaan AdventtiKIRKKOA ja sitä, miten sen "oppi seisoo vakaasti Kristuskalliolla"...käytäntö ja henkisesti pahoinvoivat ihmiset huitelevatkin sitten missä sattuu, Jarikin kirkon ulkopuolella... Mutta selitys onkin siinä, että yksikään kirkko ei seiso missään Kristuskalliolla, vaikka jotkut ihmiset saattaisivatkin seisoa...tai hoiperrella pää pyörällään sekaisin kirkkojen ja seurakuntien ristiriitaisista opetuksista...
- omalehmä
Jospa ne on pettyneitä tai kokevat tulleensa petetyiksi.
- Molemmat.petetty
"Jospa ne on pettyneitä tai kokevat tulleensa petetyiksi."
Ex-adventistin sekä adventistin kokemus, vain sillä erolla, että vielä adventtikirkon jäsenenä jollain muotoa roikkuva ei ole uskaltanut tunnustaa itselle tosiasiaa adventismin pettävyydestä. Hän on ummistanut silmänsä tosiasioille ja nukkuu kirkon jäsenrekisteriin kuuluvana. - omalehmä
Molemmat.petetty kirjoitti:
Ex-adventistin sekä adventistin kokemus, vain sillä erolla, että vielä adventtikirkon jäsenenä jollain muotoa roikkuva ei ole uskaltanut tunnustaa itselle tosiasiaa adventismin pettävyydestä. Hän on ummistanut silmänsä tosiasioille ja nukkuu kirkon jäsenrekisteriin kuuluvana.Niin, no, tuohan oli meikäläiseltä vain arvelu "alexin" ihmettelyyn, 'miksi (jotkut) entiset adventistit ovat katkeria.
Toisaalta: eiväthän kaikki varmaan kaikki (entiset tai nykyiset) varmaan ole pettyneitä. Monet tuntevat varmaan tutun yhteisön kotoisaksi ja turvalliseksi ja jo 'äidinmaidossa' omaksuttu elämäntapa on ainoa oikea. - pyhpyh
Molemmat.petetty kirjoitti:
Ex-adventistin sekä adventistin kokemus, vain sillä erolla, että vielä adventtikirkon jäsenenä jollain muotoa roikkuva ei ole uskaltanut tunnustaa itselle tosiasiaa adventismin pettävyydestä. Hän on ummistanut silmänsä tosiasioille ja nukkuu kirkon jäsenrekisteriin kuuluvana.Puhut potaskaa. Jumala ei petä.
- omalehmä
pyhpyh kirjoitti:
Puhut potaskaa. Jumala ei petä.
>>Puhut potaskaa. Jumala ei petä.>>
Ei kai siinä Jumalan tarvitsee pettää, kos jolu tulee petetyksi tai tuntee jostakin syystä itsensä pettyneeksi. - Sitä patsi! "Suuresta pettymyksestähän koko adventismi alkoikin. - pyhpyh
kos jolu patsi? mitä siansaksaa oikein kirjoitat???
- omalehmä
pyhpyh kirjoitti:
kos jolu patsi? mitä siansaksaa oikein kirjoitat???
Kas vain! Kiitoksia!
pyhpyh kirjoitti:
Puhut potaskaa. Jumala ei petä.
Mutta kirkon johtajat ovat pettäneet, pettävät parasta aikaa ja jatkavat pettämistä niin kauan kuin jäseniä on sen verran jäljellä, että palkka ja eläkkeet juoksevat.
Toisaalta ihan ymmärrettävää. Täytyyhän heidänkin elää ja elättää perheensä.
Vai eikö täydy??
Eikös se mennyt niin, että jos ei pidä huolta perhekuntalaisistaan, on uskotontakin pahempi?- pyhpyh3
Puhut täyttä paskaa.
Näin "ei adventistina" - joka kuitenkin olen seuraillut heidän kirjoituksiaan ja opetuksiaan .. voin sanoa että he ovat monissa opeissaan raamatullisia, mutta eivät ihan kaikessa ... Se mikä on positiivinen asia - on että he eivät esimerkiksi usko ikuiseen piinaan.. vaikka pyhpyh helvetistä jauhaakin (aivan väärin) niin totuus on että Raamatussa ei helvettiä ole lainkaan ja ikuista piinaakin saa toisiaan etsiä - sitä ei löydy. Ei sen enempää vanhassa testamentissa .. kuin uudessa.
Siis ainakin tässä ovat adventistit ihan oikeassa - jos heitä vertaa esimerkiksi helluntailaisiin - ja koska usko ikuiseen helvetin piinaan muuttaa niin paljon Raamatun Jumalan olemuksesta ja esimerkiksi lunastuksesta on adventismi oikeammassa kuin kaikki helvetin ikuiseen piinaan uskojat ..
alexNäin ex-adventistina - joka kuitenkin olen seuraillut heidän kirjoituksiaan ja opetuksiaan ja elämäänsä ihan perheenjäseniä myöten - voin sanoa että he ovat monissa opeissaan epäraamatullisia, mutta eivät ihan kaikessa ...
Kun vain saisin mieleeni, mitkä ovat niitä asioita, joissa he ovat oikeassa.
Täytyyhän niitä olla...
Vai täytyykö sittenkään?- Kyselijät
Miten sinä Tuomas-kuoma ymmärrät lapsi kasteen, vai uskovien kaste?
Miten Kyselijät ymmärtävät ankaran painostuksen alaisena suoritetut leirikasteet?
Kuuluvatko ne lapsikasteisiin vai uskovien kasteisiin? Etenkin kun kastettavalla ei ollut hajuakaan siitä, miten ihminen pelastuu.
Se kun adventistienkin pelastuminen, jos aikuisten keskusteluja kuunteli, tuntui olevan hyvinkin epävarma juttu.- pyhpyh3
Älä valehtele. Mitään ankaraa painostusta ei ole olemassakaan.
pyhpyh3 kirjoitti:
Älä valehtele. Mitään ankaraa painostusta ei ole olemassakaan.
Hauska lukea, että nykyään ei painosteta.
Toisin oli 50-luvulla.
Asian voin tarvittaessa vahvistaa valallani.Tuomas-kuoma kirjoitti:
##Kun vain saisin mieleeni, mitkä ovat niitä asioita, joissa he (adventistit) ovat oikeassa. ##
Adventistit ovat raamatullisia seuraavissa asioissa:
He tietävät että synnin palkka on kuolema - että ihmisellä itsessään ei ole kuolemattomuutta (että ainoa jolla on kuolemattomuus itsessään on Jumala) .
He tietävät että syntisen lunastus tarkoittaa että Jumala itse Pojassaan kantoi kaikki ihmisten syntien seuraukset - ottamalla heidän kohtalonsa (heidän kuolemansa itselleen) - syntinen pelastuu koska Synnitön kantoi kaikki ne syntisen syntien seuraukset jota hän itse ei voi kantaa. Toisin sanoen synnitön kuoli syntisten edestä - jotta he voisivat saada elää..
He tietävät että kaikkivaltias Jumala ja kaiken Luoja ei koskaan tai missään tapauksessa sallisi luotujensa kitua ikuisesti ..
He tietävät että Raamatussa ei ole ikuista piinaa ..
Siinä sinulle näin aluksi muutama asia joissa adventistit ovat oikeassa ..
Sitten on myös asioita joissa minäkin olen eri mieltä adventistien kanssa - esimerkiksi kaikki nämä turhat "ennustukset" ja eräänlainen "tiukka pipoisuus" tai sanoisinko "lahkolaisuus" .. mutta olisi epärehellistä sanoa että he ovat väärässä silloinkin kun he itse asiassa ovat OIKEASSA..
alex )- Huikeaero
alex.kasi kirjoitti:
Tuomas-kuoma kirjoitti:
##Kun vain saisin mieleeni, mitkä ovat niitä asioita, joissa he (adventistit) ovat oikeassa. ##
Adventistit ovat raamatullisia seuraavissa asioissa:
He tietävät että synnin palkka on kuolema - että ihmisellä itsessään ei ole kuolemattomuutta (että ainoa jolla on kuolemattomuus itsessään on Jumala) .
He tietävät että syntisen lunastus tarkoittaa että Jumala itse Pojassaan kantoi kaikki ihmisten syntien seuraukset - ottamalla heidän kohtalonsa (heidän kuolemansa itselleen) - syntinen pelastuu koska Synnitön kantoi kaikki ne syntisen syntien seuraukset jota hän itse ei voi kantaa. Toisin sanoen synnitön kuoli syntisten edestä - jotta he voisivat saada elää..
He tietävät että kaikkivaltias Jumala ja kaiken Luoja ei koskaan tai missään tapauksessa sallisi luotujensa kitua ikuisesti ..
He tietävät että Raamatussa ei ole ikuista piinaa ..
Siinä sinulle näin aluksi muutama asia joissa adventistit ovat oikeassa ..
Sitten on myös asioita joissa minäkin olen eri mieltä adventistien kanssa - esimerkiksi kaikki nämä turhat "ennustukset" ja eräänlainen "tiukka pipoisuus" tai sanoisinko "lahkolaisuus" .. mutta olisi epärehellistä sanoa että he ovat väärässä silloinkin kun he itse asiassa ovat OIKEASSA..
alex )Minä en sano ikinä että olen oikeassa. Minä sanon että USKON OLEVANI OIKEASSA ja siksi tulkitsen niinkuin tulkitsen samalla muita toisin ajattelevia kristittyjä kunnioittaen. Siinä on aivan huikea ero..
Uskonnonvapauslaissa olisi pitänyt olla pykälä, jossa olisi säädetty, että
"Tämä laki koskee myös adventistikotien lapsia adventistisessa ympäristössä."- advariveli
Kiitos hyvästä vastauksesta Tuomas-kuoma. vajavaisia me olemme.
Sanon vain Herra armahda meitä. Rakas taivaallinen Isä, anna minulle Jeesuksen Kristuksen nimessä anteeksi, jos olen rikkonut sinua vastaan ajatuksin, sanoin tai teoin. Tiedän, ettei kätesi ole lyhyt pelastamaan eikä korvasi kuuro kuulemaan, mutta tiedän myös, että rikkomuksemme ja syntime voivat erottaa meidät sinusta ja sinun runsaista siunauksistasi Jes. 59:1,2. Minulla ei ole varaa olla sinusta erossa hetkeäkään, joten pyydän sinua panemaan kaiken kuntoon välillämme. advariveli kirjoitti:
Kiitos hyvästä vastauksesta Tuomas-kuoma. vajavaisia me olemme.
Sanon vain Herra armahda meitä. Rakas taivaallinen Isä, anna minulle Jeesuksen Kristuksen nimessä anteeksi, jos olen rikkonut sinua vastaan ajatuksin, sanoin tai teoin. Tiedän, ettei kätesi ole lyhyt pelastamaan eikä korvasi kuuro kuulemaan, mutta tiedän myös, että rikkomuksemme ja syntime voivat erottaa meidät sinusta ja sinun runsaista siunauksistasi Jes. 59:1,2. Minulla ei ole varaa olla sinusta erossa hetkeäkään, joten pyydän sinua panemaan kaiken kuntoon välillämme.Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
- oikeampisana
Katkera on väärä sana, ärsyyntynyt ja pettynyt oikeampi. Adventtikirkossa on farisealaistyylisiä ajattelijoita erittäin paljon ja veljet hyljätään jos he vaihtavat seurakuntaa. Osa ei edes tervehdi jos tulee vastaan.
- armonkerjäläinen
Farisealaisia on kaikissa suunnissa.
- oikeampisana
On kaikissa suunnissa mutta se miten paljon prosentuaalisesti on toinen asia. Isoimmissa kristinuskon haaroissa ollaan yleisesti huomattavasti vähemmän tuomitsevia ja annetaan ihmisten tehdä valinnat itsenäisesti ilman siitä seuraavaa paheksuntaa tai ystävien välisten suhteiden katkeamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124