Käännä toinenkin poskesi

käärme-snake

"Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin poskesi"
Kuka typerys opettaa esim. lapselleen: Jos sinua lyödään, älä puolustaudu, älä hae apua, älä pakene vaan anna lyömisen jatkua.
Jeesus olisi voinut sanoa suoraan: väkivalta sinua kohtaan on sallittua, älä puolustaudu. tai jos sinut raiskataan, anna raiskata toisenkin kerran jne mikä on oikea tulkinta?
Kylläpä viisas Jeesus teki typerän jutun: puhui vertauksilla, joista erkkikään ei ota selvää.
Tekipä viisas Jeesus ehkä vieläkin typerämmän tempun: katosi jäljettömiin Jumalan ja pyhänhengen kanssa. Ei jäänyt selittämään ja kertomaan, mitä oikeasti vertauksillaan tarkoitti, tarvetta olisi näköjään vieläkin.
Sen sijaan Jeesus jätti pienen ihmisen, pienelle maapallolle suureen avaruuteen täysin yksin selittelemään.
Näyttää siltä, että Jeesus 2 olomuotoa ovat mykkiä ja kuolleet. Ei ole Jeesus hengissä vaikka jotkut väittävät hänen olevan elossa jossakin, ei ole todisteita eikä havaintoja kyseisestä tyypistä.
Tämä on vain yksi esimerkki sekavasta Raamatusta.

27

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satuja-ja-tarinoita

Satuolennon opetukset voi jättää omaan arvoonsa.

• Onhan sekin melko epäilyttävää, kun Jeesus Raamatun mukaan vaati ihmisiä rakastamaan häntä, siis Jeesusta, enemmän kuin muita ihmisiä.
      Siis esim. miesten tulisi rakastaa Jeesusta, miestä, enemmän kuin naisia.
      Naisten kohdalla asia on jonkin verran ymmärrettävämpi.

• sikamaista.käytöstä.taas
      • sikamaista.käytöstä.taas

Kristityt osaavat poskeenottamisen ja vääristelyn.. siten syntyi Raamattu ja sen Luojat desifisoitiin Kristeilyohjuksilla!

• alfa123om2222

Niin, jos kaikki olisivat kääntäneet toisen poskensa esim. Hitlerille niin hänestä olisi tullut maapallon laajuinen diktaattori. Silloin itäiset kansat olisi kaikki määrätty orjiksi ja juutalaiset olisi tuhottu tyystin. Kaikki tuo on perusteltavissa raamatulla tosin, mutta jokin ihmisissä pani heidät olemaan sietämättä väkivaltaa ja väkivallan avulla hankittua raamatun toteutumista.

Kansat valitsivat Jumalan vastustamisen eivätkä kääntäneet poskeaan.

• hieno.uskonnollinen.tapa

"Käännä toinenkin poskesi"

Juu, se on tarkoitettu määräyksesi näitä maahamme saapuvia uusia tulokkaita ajatellen, jotta he saisivat kähmiä oikein kunnolla. Pitää kääntää myös persposket taputeltaviksi.

• käärme

Voi luoja mitä kärjistämistä ja ihmisten yksinkertaisuutta. :D
      Ei ole ihme, että maailma on täynnä surkeutta, mikäli näin korkeasti koulutetunkin maan kansalaisilla on vaikea hyväksyä sitä, että jonkun toisen kuppikunnan poppoolla on viisaita opetuksia. Jeesuksen opetushan on loistava ja sisältää syvemmän ulottuvuuden, joka ei avaudu tyhmille tai vastahakoisille.

• Jos joku sanoo: "Palvokaa minua!", onko se nyt niin kovin syvällistä?

• käärne-snake

Käärme voisit omien selittelyjen ja tulkintojen sijaan kysyä suoraan jumalaltasi, mitä hän tarkoittaa.
        Olet varmasti yhteydessä elävään jumalaasi päivittäin pyhän hengen kautta, vai onko yhteyttä ollenkaan?
        Nyt tämä Jeesuksen loistava opetus on pelkkää vertauksilla leikittelyä ja todella tyhmiä neuvoja täynnä.

• käärmr-snake
        käärne-snake kirjoitti:

Käärme voisit omien selittelyjen ja tulkintojen sijaan kysyä suoraan jumalaltasi, mitä hän tarkoittaa.
        Olet varmasti yhteydessä elävään jumalaasi päivittäin pyhän hengen kautta, vai onko yhteyttä ollenkaan?
        Nyt tämä Jeesuksen loistava opetus on pelkkää vertauksilla leikittelyä ja todella tyhmiä neuvoja täynnä.

...sehän on selvää, että kuka keksii näistä syvällisistä vertauksista parhaan selityksen ja tulkinnan, on kaikkein viisain. Kaikki muut ovat tyhmiä ihmisiä ja joutavat kadotukseen. Näin sanotaan Raamatussa(?).

• käärne-snake kirjoitti:

Vastaapa nyt yksinkertaiseen kysymykseen: oliko/onko Jeesus Jumala vai ei?

• käärme-snake
        kekek-kekek kirjoitti:

Vastaapa nyt yksinkertaiseen kysymykseen: oliko/onko Jeesus Jumala vai ei?

Minä olen liian tyhmä vastaamaan tuohon kysymykseen.
        En kuitenkaan pidä todennäköisenä, että Jeesus=Jumala=Pyhähenki olisi totta, niin että Jeesus on Jumala vain Raamatussa (taisi Jeesus puhua hiukan sekavasti itsestään mutta kuitenkin niin tämän Raamattu-kirjoitelman perusteella jotkin ihmiset väittävät).

• käärme-snake
        käärme-snake kirjoitti:

Minä olen liian tyhmä vastaamaan tuohon kysymykseen.
        En kuitenkaan pidä todennäköisenä, että Jeesus=Jumala=Pyhähenki olisi totta, niin että Jeesus on Jumala vain Raamatussa (taisi Jeesus puhua hiukan sekavasti itsestään mutta kuitenkin niin tämän Raamattu-kirjoitelman perusteella jotkin ihmiset väittävät).

Jätän Jumalan todistelun suosiolla (tosi)uskoville. Näitä selityksiä on joskus hauska lukea, kun ei vaan tule valmista ja jokaisella on toinen toistaan parempi tulkinta.
        kun kaiken uskon pohjalla on Raamattu, on uskon pohja todella hatara. Sen takia uskovaisetkin ovat syvällä selityksien suossa, ja tahtoo olla, että kaikilla on se oikea totuus itsellään.
        Uskossa johonkin ei sinänsä ole mitään väärää. Kun oma oikea totuus tungetaan väkisin toisen ihmisen totuudeksi, menee se jo väkivallan puolelle.
        Liian moni ihminen on saanut ja saa edelleen kärsiä toisen ihmisen uskonnollisesta väkivallasta.
        Niin ja voinhan vastata suoraankin: Jeesus ei ollut eikä ole Jumala. Jumala on kuollut.

• käärme
        kekek-kekek kirjoitti:

Jos joku sanoo: "Palvokaa minua!", onko se nyt niin kovin syvällistä?

Ei. Kuinka niin?

• käärme
        käärne-snake kirjoitti:

"Käärme voisit omien selittelyjen ja tulkintojen sijaan kysyä suoraan jumalaltasi, mitä hän tarkoittaa."
        Onko Jumala olemassa? Ja vaikka olisikin, olisiko Jumala kirjoittanut Uuden Testamentin? Ja vaikka olisikin, vastaisiko Hän minulle?

"Olet varmasti yhteydessä elävään jumalaasi päivittäin pyhän hengen kautta, vai onko yhteyttä ollenkaan?"
        Vaikka olisinkin, miksi olisit siitä varma? Onko Jumalaa olemassa? Ja mikäli on, miksi oletat Hänen olevan elossa? Onko Pyhä Henki olemassa? Ja mikäli se on olemassa, miksi oletat sen toimivan Jumalan ja minun välikappaleena?

"Nyt tämä Jeesuksen loistava opetus on pelkkää vertauksilla leikittelyä ja todella tyhmiä neuvoja täynnä."
        Olet väärässä. Mikäli Jeesuksen vertaukset tuomitaan tyhmiksi, niin samassa muuttuu kaikki luova ilmaisu tyhmäksi. Esim.:

"All our words are but crumbs that fall down from the feast of the mind."
        –Khalil Gibran

Sanat eivät kirjaimellisesti ole muruja, joten Khalilin lause on paskaa. Eikö vain?
        (no ei tietenkään ole, vaan kyseessä on loistava vertauskuva). Todellisuudessa se, että yksinkertainen mieli ei käsitä vertauskuvaa, ei tee vertauskuvasta huonoa.

Yleisesti ottaen sanoisin sinulle, että älä nolaa itseäsi ottamalla varaslähtöä ja tekemällä hätäisiä olettamuksia minusta. Sinä et tunne minua, eikä sinulla ole edes järkiperäistä syytä olettaa minun olevan kristitty.

• käärme
        käärme-snake kirjoitti:

Jätän Jumalan todistelun suosiolla (tosi)uskoville. Näitä selityksiä on joskus hauska lukea, kun ei vaan tule valmista ja jokaisella on toinen toistaan parempi tulkinta.
        kun kaiken uskon pohjalla on Raamattu, on uskon pohja todella hatara. Sen takia uskovaisetkin ovat syvällä selityksien suossa, ja tahtoo olla, että kaikilla on se oikea totuus itsellään.
        Uskossa johonkin ei sinänsä ole mitään väärää. Kun oma oikea totuus tungetaan väkisin toisen ihmisen totuudeksi, menee se jo väkivallan puolelle.
        Liian moni ihminen on saanut ja saa edelleen kärsiä toisen ihmisen uskonnollisesta väkivallasta.
        Niin ja voinhan vastata suoraankin: Jeesus ei ollut eikä ole Jumala. Jumala on kuollut.

"Näitä selityksiä on joskus hauska lukea, kun ei vaan tule valmista ja jokaisella on toinen toistaan parempi tulkinta."
        Politiikka on väärin, sillä poliitikoilla on eriävä tulkinta maailman asioista. Pohjois-Korea on mukava poikkeus, sillä siellä ei ole eriäviä tulkintoja. (Ainoa tapa olla ajautumatta eriäviin tulkintoihin asioista on olla tulkitsematta asioita.)

"kun kaiken uskon pohjalla on Raamattu, on uskon pohja todella hatara. Sen takia uskovaisetkin ovat syvällä selityksien suossa, ja tahtoo olla, että kaikilla on se oikea totuus itsellään."
        Puhut totta.

"Niin ja voinhan vastata suoraankin: Jeesus ei ollut eikä ole Jumala. Jumala on kuollut."
        Mihin Jumala kuoli?

• käärme-snake
        käärme kirjoitti:

"Näitä selityksiä on joskus hauska lukea, kun ei vaan tule valmista ja jokaisella on toinen toistaan parempi tulkinta."
        Politiikka on väärin, sillä poliitikoilla on eriävä tulkinta maailman asioista. Pohjois-Korea on mukava poikkeus, sillä siellä ei ole eriäviä tulkintoja. (Ainoa tapa olla ajautumatta eriäviin tulkintoihin asioista on olla tulkitsematta asioita.)

"kun kaiken uskon pohjalla on Raamattu, on uskon pohja todella hatara. Sen takia uskovaisetkin ovat syvällä selityksien suossa, ja tahtoo olla, että kaikilla on se oikea totuus itsellään."
        Puhut totta.

"Niin ja voinhan vastata suoraankin: Jeesus ei ollut eikä ole Jumala. Jumala on kuollut."
        Mihin Jumala kuoli?

Jos Jeesus niminen ihminen on yleensä ollut maanpäällä, hän kuoli niin kuin kaikki muutkin ihmiset(syöpään, vanhuuteen...). Ihmiset ovat hänestä tehneet omissa kirjoituksissa Jumalan.
        Ja jos Jeesus oli Jumala, hän on kuollut. Pyhähenki...niinpä.
        En tiedä sinusta käärme mitään muuta kuin voin lukea kirjoituksiasi täällä. Ja niihin olen vastannut joihinkin omilla kirjoituksilla.
        Ainakin jotkin uskovaiset (oletko sinä,on sinun oma asiasi) väittävät olevansa yhteydessä jumalaansa pyhänhengen avulla. On hyvinkin perusteltua esim. pyytää heitä toimittamaan Jumalansa avulla uusi selkeämpi Raamattu, koska pyhänhengen avullahan se väitetään kirjoitetun. Ja minä en väitä, että Jumala on elossa tai että Raamattu on elävä kirja.
        Vertaukset ovat näissä uskon asioissa ongelmallisia, koska tulee likaa tulkintoja. Totta on, ettei kaikki vertaukset avaudu kaikille mutta on järjetöntä väittää tyhmiksi tai harhauskoviksi niitä, jotka eivät näe samanlaista opetuksellista tarkoitusta näissä Jeesuksen vertauksissa. Eikä Jumalan tarkoitus liene ollut harhauttaa omaksi kuvakseen luotua ihmistä?
        Kiitos varoituksesta käärme mutta olen jo nolannut itseni monta kertaa ettei yksi tai useampi kerta tunnu enää missään.

• käärme
        käärme-snake kirjoitti:

Jos Jeesus niminen ihminen on yleensä ollut maanpäällä, hän kuoli niin kuin kaikki muutkin ihmiset(syöpään, vanhuuteen...). Ihmiset ovat hänestä tehneet omissa kirjoituksissa Jumalan.
        Ja jos Jeesus oli Jumala, hän on kuollut. Pyhähenki...niinpä.
        En tiedä sinusta käärme mitään muuta kuin voin lukea kirjoituksiasi täällä. Ja niihin olen vastannut joihinkin omilla kirjoituksilla.
        Ainakin jotkin uskovaiset (oletko sinä,on sinun oma asiasi) väittävät olevansa yhteydessä jumalaansa pyhänhengen avulla. On hyvinkin perusteltua esim. pyytää heitä toimittamaan Jumalansa avulla uusi selkeämpi Raamattu, koska pyhänhengen avullahan se väitetään kirjoitetun. Ja minä en väitä, että Jumala on elossa tai että Raamattu on elävä kirja.
        Vertaukset ovat näissä uskon asioissa ongelmallisia, koska tulee likaa tulkintoja. Totta on, ettei kaikki vertaukset avaudu kaikille mutta on järjetöntä väittää tyhmiksi tai harhauskoviksi niitä, jotka eivät näe samanlaista opetuksellista tarkoitusta näissä Jeesuksen vertauksissa. Eikä Jumalan tarkoitus liene ollut harhauttaa omaksi kuvakseen luotua ihmistä?
        Kiitos varoituksesta käärme mutta olen jo nolannut itseni monta kertaa ettei yksi tai useampi kerta tunnu enää missään.

"Jos Jeesus niminen ihminen on yleensä ollut maanpäällä, hän kuoli niin kuin kaikki muutkin ihmiset(syöpään, vanhuuteen...)."
        Jeesus (tai Yeshua pikemminkin) on hyvin todennäköisesti ollut olemassa. Käsittääkseni moni historioitsija näkee Jeesuksen ristinkuoleman historiallisena faktana riippumatta kyseisen historioijan maailmankatsomuksesta.

"Ihmiset ovat hänestä tehneet omissa kirjoituksissa Jumalan."
        Mistä kirjoituksista puhut? Aika vaikea on ainakaan Uudesta Testamentista saada kuvaa, että Jeesus olisi opettanut olevansa Jumala. Päinvastoin, hän puhui Jumalasta ja itsestään erillisinä entiteetteinä.

"On hyvinkin perusteltua esim. pyytää heitä toimittamaan Jumalansa avulla uusi selkeämpi Raamattu, koska pyhänhengen avullahan se väitetään kirjoitetun."
        Älä nyt hyvä mies rohkaise seuraavaa kahjoa julistautumaan profeetaksi ja kirjoittamaan kaikkivaltiaan Jumalan tahtoa papyrukselle.

"Totta on, ettei kaikki vertaukset avaudu kaikille mutta on järjetöntä väittää tyhmiksi tai harhauskoviksi niitä, jotka eivät näe samanlaista opetuksellista tarkoitusta näissä Jeesuksen vertauksissa."
        Mikä muu tarkoitus niissä olisi kuin opetuksellinen tarkoitus? Kertoiko Jeesus tarinoita tuhlaajapojista ja siemenistä aikansa ja yleisönsä ajan kuluksi?

" Eikä Jumalan tarkoitus liene ollut harhauttaa omaksi kuvakseen luotua ihmistä?"
        Miksi oletat, että joku persoonallinen Jumala olisi Jeesuksen sanojen taustalla?

• käärme-snake
        käärme kirjoitti:

"Jos Jeesus niminen ihminen on yleensä ollut maanpäällä, hän kuoli niin kuin kaikki muutkin ihmiset(syöpään, vanhuuteen...)."
        Jeesus (tai Yeshua pikemminkin) on hyvin todennäköisesti ollut olemassa. Käsittääkseni moni historioitsija näkee Jeesuksen ristinkuoleman historiallisena faktana riippumatta kyseisen historioijan maailmankatsomuksesta.

Mistä kirjoituksista puhut? Aika vaikea on ainakaan Uudesta Testamentista saada kuvaa, että Jeesus olisi opettanut olevansa Jumala. Päinvastoin, hän puhui Jumalasta ja itsestään erillisinä entiteetteinä.

"On hyvinkin perusteltua esim. pyytää heitä toimittamaan Jumalansa avulla uusi selkeämpi Raamattu, koska pyhänhengen avullahan se väitetään kirjoitetun."
        Älä nyt hyvä mies rohkaise seuraavaa kahjoa julistautumaan profeetaksi ja kirjoittamaan kaikkivaltiaan Jumalan tahtoa papyrukselle.

"Totta on, ettei kaikki vertaukset avaudu kaikille mutta on järjetöntä väittää tyhmiksi tai harhauskoviksi niitä, jotka eivät näe samanlaista opetuksellista tarkoitusta näissä Jeesuksen vertauksissa."
        Mikä muu tarkoitus niissä olisi kuin opetuksellinen tarkoitus? Kertoiko Jeesus tarinoita tuhlaajapojista ja siemenistä aikansa ja yleisönsä ajan kuluksi?

" Eikä Jumalan tarkoitus liene ollut harhauttaa omaksi kuvakseen luotua ihmistä?"
        Miksi oletat, että joku persoonallinen Jumala olisi Jeesuksen sanojen taustalla?

Jeesus ihminen on todennäköisesti kuollut ristillä (minäkin olen taipuvainen uskomaan tieteelliseen tutkimukseen).
        Jeesuksen suuhun laitetut puheet ovat ristiriitaisia. Ihmiset ovat näiden perusteella ja nimenomaan vetoamalla kirjoituksiin Raamatussa pitäneet Jeesusta jumalana maanpäällä, no tämä on tulkintaa, minä en näin väitä.
        Ihminen on tarpeeksi kahjo julistautumaan vaikka miksi profeetaksi jopa ilman minun rohkaisuja. Pyhähenki on aika vaikea näyttää todeksi.
        En tiedä, miksi Jeesuksen vuorosanat ovat vertauksia, varmaankin opettavassa ei harhauttavassa tarkoituksessa, sekavia ne ainakin ovat.
        Jumalan olemassaolo on yhtä arvailua, kun mitään oikeaa todistusta ei ole.
        En tiedä sinun oletuksista ja päätelmistä käärme mutta minä pidän hyvin paljon todennäköisempänä ettei "oikeaa" jumalaa ole olemassa kuin että jumala eläisi edes jossain olomuodossa (ja muuta kuin ihmisten omana luotuna jumalana).

• käärme-snake
        käärme kirjoitti:

Tästä kolmiyhteisestä jumalasta on varsin yksinkertainen tosielämän vastinen:
        itse luotu jumala minä mielikuvitukseni.
        ja oletko varma, että olen mies?

• kihelmoikö

Kyseessä on tietenkin puhdas käänösvirhe. Oikea käännös menee näin: jos joku lyö sinua poskellaan kämmeneesi, tarjoa auliisti hänelle toinenkin kämmen, toista poskea varten.
      Tästä johtuu se, miksi ennen vanhaan ihmisillä oli ns. terve punoitus poskillaan.

• Mielestäni Jeesuksen opetukselle on melko selkeä tulkinta. Eli, tulkinta jonka alkuseurakunta otti. Jos luet Apostolin teoista, niin heillä oli siellä jonkin lainen köyhyys lupaus ja kaikesta luovuttiin. Samoin myöhemmin alkoi ilmaantumaan erakoita, hermiitteja ja munkkeja (ensimmäinen tunnettu näistä oli Antonios Suuri, jonka elämänkerran kirjoitti Athanasios Suuri: teos: "Antonios Suuren elämä").

Olen kyllä siitä samaa mieltä, että kaikki modernit tulkinnat Raamatulle ovat täyttä paskaa. Jeesuksen oppi on kuten hän sen itse sanoo "ei tästä maailmasta". Sitä seuraava siis ei tule menestymään tässä maailmassa, vaan juuri mäin vastoin. Hän tulee kärsimään ja kuolemaan ennenaikaisesti "vanhurskautensa" tähden. Mutta kuten Jeesus sanoi, sille joka näin tekee on luvassa palkinto.

Oli Jeesuksen lupaukset palkinnosta totta, tai ei, niin näin Jeesuksen puheet on ymmärrettävä.

• käärme-snake

Niin, ihmisten tulkinta Raamatusta on muuttunut muun yhteiskunnan mukana.
        Yksinkertaisesti voidaan sanoa, että omalla tulkinnalla (=oikea totuus) Raamatusta ihminen yrittää epätoivoissaan täyttää Raamatun Jumalan vaatimukset täydellisestä uskosta Häneen, että ihminen itse pelastuisi.
        Ihmisen omien selityksien avulla, autuus odottaa juuri ihmistä itseään, eikä joudu kadotukseen.
        Jos olisikin niin, että tätä kilvoittelua jumalansa kanssa jokainen tekisi vain itsekseen ja saman mielisten kanssa, ei riitoja oikeasta totuudesta, uskosta ja oikeasta jumalasta olisi ihmisten kesken. Jokainen ratkaisisi itsenäisesti suhteensa (luotuun) jumalaansa.
        Jos esim. Raamatusta otetaan vain Jeesuksen "oikeat" ja hyvät opit tai ainakin tulkitaan ne hyviksi ja jos se myös näkyy hyvänä tahtona ihmisten kesken (eikä helvettiin tuomitsemisena jne) , sehän on hienoa.
        Yhteiskunta tarvitsee lakeja ja säännöksiä toimiakseen (jotka ihmiset ovat keskenään päättäneet olevan hyviä), ei kenenkään itse luodun jumalan lakeja. Niin, jos valtio ja uskonto yhdistetään, ei tulokset ole ehkä hyviä....

• 12_13

"Kuka typerys opettaa esim. lapselleen: Jos sinua lyödään, älä puolustaudu, älä hae apua, älä pakene vaan anna lyömisen jatkua...."

Mielestäni ajattelusi todistaa, ettei Raamattu ole kokonaan ihmisestä, vaan opetus on Jumalasta, koska muuten siellä olisi juuri sellaista opetusta kuin sinä kehittäisit. :)

• käärme-snake

Minun ajatteluni ei todista jumalasta yhtään mitään :).

• kysyn-vaan

Olivatko Gandhinkin ajatukset jumalasta? Tuskin ainakaan kristittyjen jumalasta.

• käärme-snake
        käärme-snake kirjoitti:

Minun ajatteluni ei todista jumalasta yhtään mitään :).

...varmasti joidenkin mielestä minun ajatukseni todistavat minun tyhmyydestä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3277
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3027
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2520
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2303
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2303
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1903
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1646
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1643
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1479
    Aihe