"Aluehallintovirasto
Aluehallintoviraston (AVI) toiminta tähtää väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen sekä syrjäytymisen ehkäisemiseen. AVI ohjaa ja valvoo asuinkunnassasi tarjottavia julkisia ja yksityisiä terveyspalveluja.
Suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän perusta on valtion tuella toteutettu kunnallinen terveydenhuolto.
Potilaan asema ja oikeudet
Aluehallintovirasto ohjaa ja valvoo alueensa perusterveydenhuoltoa (terveyskeskukset), erikoissairaanhoitoa (sairaalat, poliklinikat), yksityisiä terveydenhuollon laitoksia sekä terveydenhuollon ammatinharjoittajia.
Potilaan oikeuksiin kuuluvat mm:
* hoitoon pääsy
* kiireettömän hoidon hoitopaikan valinta
* potilasasiamiesjärjestelmä
* muistutus ja kantelu
Hoitoon pääsy
Aluehallintovirasto valvoo hoitotakuulain mukaista hoitoon pääsyä sekä siitä tiedottamista väestölle terveyskeskuksissa sekä yksittäisillä erikoisaloilla.
Kaikki kiireellistä hoitoa tarvitsevat saavat Suomessa apua välittömästi terveyskeskusten ja sairaaloiden päivystysvastaanotoilla, riippumatta potilaan asuinkunnasta. Arkisin terveyskeskuksen aukioloaikana sinne on saatava välittömästi puhelinyhteys tai sinne on voitava mennä käymään.
Kiireetöntä hoitoa tarjotaan kunnan asukkaille terveyskeskuksissa. Hoitoon pääsylle on annettu määräajat.
Kiireettömän hoidon hoitopaikan valintaoikeus
Potilaana voit valita, mistä kuntasi terveyskeskuksen terveysasemalta saat terveydenhuoltolain 2 ja 3 luvussa tarkoitetut terveydenhuollon palvelut. Valintaoikeuden piiriin kuuluvat: terveysneuvonta ja terveystarkastukset, seulonnat, neuvolapalvelut, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, työterveyshuolto, iäkkäiden neuvontapalvelu, todistukset, sairaanhoito/tutkimus/hoito /hoitotarvikkeet/ lääkinnällinen kuntoutus, kotisairaanhoito, suun terveydenhuolto, mielenterveystyö, päihdetyö ja lääkinnällinen kuntoutus.
Terveysaseman vaihtamisesta on tehtävä kirjallinen ilmoitus sekä sille terveysasemalle, jota henkilö käyttää että sille, jonka hän valitsee. Vaihdon voi tehdä vuodeksi kerrallaan eikä sitä voi keskeyttää kesken vuoden.
Asiakas/potilas joka asuu tai oleskelee säännönmukaisesti tai pidemmän aikaa kotikuntansa ulkopuolella esim. opiskelun, työn, vapaa-ajan vieton tai muun vastaavan syyn vuoksi, voi käyttää hoitosuunnitelmansa mukaisen hoidon toteuttamiseen myös muun kuin kotikuntansa perusterveydenhuollon palveluja hoidosta vastaavan terveyskeskuksen muuttumatta.
Asiakkaan/potilaan on tehtävä tällöinkin kirjalliset ilmoitukset terveysaseman vaihtamisesta ja toimitettava hoitosuunnitelma omalta terveysasemalta sille terveysasemalle, johon hoitosuunnitelman mukainen hoito siirretään.
Potilasasiamies
Potilaslaki takaa sinulle potilaana tietyt oikeudet. Näitä ovat: oikeus hyvään hoitoon ja kohteluun, hoidon tapahtuminen yhteisymmärryksessä potilaan kanssa, tiedon saantioikeus, tietosuoja sekä potilasasiamiesjärjestelmä. Potilaiden yhdenvertaisuus edellyttää, että riippumatonta ja laadukasta potilasasiamiespalvelua on saatavillasi paikkakunnasta tai terveydenhuollon toimintayksiköstä riippumatta.
Potilasasiamiehen tehtävänä on:
1. neuvoa potilaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
2. avustaa potilasta muistutuksen ja kantelun tekoon liittyvissä asioissa
3. avustaa potilasta potilasvahinkoon liittyvissä asioissa
4. tiedottaa potilaan oikeuksista
5. toimia potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
Potilasasiamies ei ota kantaa potilaan taudinmääritykseen tai hoidon sisältöön. Hänen yhteystietonsa saat hoitopaikasta.
Muistutus tai kantelu
Jos potilaana tai hänen omaisenaan olet tyytymätön terveydenhuollossa saatuun hoitoon tai kohteluun, asia kannattaa heti ottaa puheeksi hoitohenkilökunnan kanssa. Jos ongelmaa ei saada tyydyttävästi selvitettyä tai ratkaistua, potilaalla tai hänen omaisellaan on oikeus tehdä kirjallinen muistutus hoitavan yksikön johtajalle tai ääritilanteessa kannella asiasta. Muistutukseen on saatava vastaus kohtuullisessa ajassa (noin 1 kk).
Terveydenhuoltoa koskeva kantelu tehdään vapaamuotoisesti tai kantelulomakkeella siihen aluehallintovirastoon, jonka alueella potilas on ollut hoidettavana. Jos hoitovirhe-epäily koskee hoidossa menehtyneen tai vaikeasti vammautuneen potilaan hoitoa, kantelu tehdään Valviraan.
Kantelusta tulee käydä ilmi se laitos tai ammattihenkilö, jonka toimintaan kantelija on tyytymätön, sekä ne perusteet, joiden takia hoito tai menettely on koettu epäasian-mukaisena. Myös kantelijan nimi, osoite ja muut mahdolliset yhteystiedot tulee mainita selvästi.
Kantelun tutkiminen on maksutonta ja se käsitellään puolueettomasti. Aluehallintovirasto antaa kanteluun kirjallisen päätöksen."
Lähdeaineisto:
Aluehallintovirasto
https://www.avi.fi/web/avi/potilaan-asema-ja-oikeudet#.VrClOPBXerU
Potilaan Oikeudet
Oikeudenkäytäntö
1
202
Vastaukset
- Oikeudenkäytäntö
"Terveydenhuollon toiminnan on perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin. Terveydenhuollon toiminnan on oltava laadukasta, turvallista ja asianmukaisesti toteutettua."
Lähdeaineisto:
Suomen terveydenhuoltolain ajantasainen lainsäädäntö.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911254Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221108- 48824
- 70820
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53760Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50695- 33672
- 60659
- 52637
- 50625