Pielisellä on liikennöinyt kolme ”Pielinen” -nimistä laivaa. Ensimmäinen höyrylaiva Pielinen seilasi Nurmeksen, Lieksan ja Enon väliä vuodesta 1871 vuoteen 1888, jonka jälkeen se aloitti seuraavan tehtävänsä hinaajana Laatokalla.
Toinen höyrylaiva Pielinen aloitti liikenteen Lieksan ja Kolin välillä vuonna 1937. Omistajana ja kapteenina oli lieksalinen rakennusmestari David ”Taavi” Koistinen. Laiva oli kapea ja sen takia hyvin kiikkerä. Sen savupiipussa olivat omistajansa nimikirjaimet TK, jonka vääräleuat keksivät tarkoittavan ”taitaa kaatua”. Laiva lopetti liikennöinnin 40-luvun lopulla ja se ankkuroitiin kaarisillan alavirran puolelle puomin viereen keskelle Lieksanjokea. Vuonna 1960, huhtikuun 23. päivänä se sitten kaatuikin ja osittain upposi, mutta jäi kuitenkin pinnalle nojaamaan puomia vasten. Todettiin, että laivaan oli murtauduttu ja avattu pohjaventtiili, mikä aiheutti uppoamisen. Alus nostettiin pinnalle kesäkuussa 1961, mistä Lieksan Lehti kirjoitti 15.6. suurin otsikoin ja kuvin ”Pielinen” taas pinnalla. Laiva kuitenkin romutettiin pian operaation jälkeen.
Kolmas Pielinen on moottorikäyttöinen autolautta, joka aloitti seilaamisen Lieksan ja Kolin välillä vuonna 1982. Sen matka ilmeisesti vielä jatkuu ensi kesänäkin. Ainakin tämän vuoden aikataulut ovat jo ilmestyneet.
https://www.flickr.com/photos/trondheim_byarkiv/9929892014
Wanha lieksalainen ja Pielisen Pieliset
20
288
Vastaukset
- ruskisoldat
Siinäpä uutukainen Holgeri!Muistaako kukaan mikähän höyrylaiva?Oisikko ollut 90 luvulla kuvattu sarja/elokuva luultavasti Helsingissä.Laivan nimeä en muista mutta LIEKSA komeili perässä.
Höyrylaiva Lieksa on liikennöinyt Nurmeksen ja Joensuun väliä viime vuosisadan alkuvuosikymmeninä. Itse en muista, mutta kuvia löytyy. Lieneekö sama laiva?
https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-162376
https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-53101
https://www.finna.fi/Record/nurmes.M011-34652- ruskisoldat
wanha_lieksalainen kirjoitti:
Höyrylaiva Lieksa on liikennöinyt Nurmeksen ja Joensuun väliä viime vuosisadan alkuvuosikymmeninä. Itse en muista, mutta kuvia löytyy. Lieneekö sama laiva?
https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-162376
https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-53101
https://www.finna.fi/Record/nurmes.M011-34652Kyllä laivan ja peränmalli on samanlainen,mutta siinä oli joku lisänimikin Lieksa tekstin yläpuolella,toki voihan laivan nimenkin muuttaa.
Hienoa muistelua sinulta.
Matkustin joskus Kolille ja takaisin Koistisenkin laivalla.
Sitten Tolkin Jussin veneillä ja viimeksi tuolla "uudella" aluksella.- rotestimökinpoika
Toinen Tolkin vesibusseista oli Tuula niminen, oliko toinen Sotka?
rotestimökinpoika kirjoitti:
Toinen Tolkin vesibusseista oli Tuula niminen, oliko toinen Sotka?
Toisen Tolkin vesibussin nimi oli Lokki. Lintu kumminkin.
- rotestimökinpoika
Niinpä olikin, niin on tuo muisti mennyt.
- mukavia.muisteloja
rotestimökinpoika kirjoitti:
Niinpä olikin, niin on tuo muisti mennyt.
kuka se kaikkia vanhoja jaksaa muistaa en minä ainakaan siks luen näitä
mukavia.muisteloja kirjoitti:
kuka se kaikkia vanhoja jaksaa muistaa en minä ainakaan siks luen näitä
En minäkään muista kaikkea, mutta onneksi on hyvät arkistot.
- onkirjoitettu-OIKEA
kamuttaja kirjoitti:
En minäkään muista kaikkea, mutta onneksi on hyvät arkistot.
kuka sinä olet arkistoinesi haaskansyöjä ruikkukurki hyppää halkoon
- Raateri
Sillä Tolokin Jussin Tuulalla sillon -60-70 lukujen vaihteessa muutamina juhannuksina Kolille seilattiin ja tunnelma oli korkeella, lähes käsinkosketeltava suorastaan. Suave haisi ja vähä joku muukin välillä.
Lieksanjoen rautatiesilta oli alkujaan rakennettu kääntösillaksi, jotta joen laivaliikenne pääsi kirkkorantaan ja Havukkaniemeen saakka. Sillan kääntyvä osa oli Kaupunginniemen puoleisessa päässä. Laivan lähestyessä siltaa, sillan korvassa asuva siltavahti käänsi siltaosan auki kammella pyörittämällä. Aluksen ohitettua sillan, vahti kieputti sillan takaisin. Kaarisillan mataluuden takia sen ylemmäksi ei suuremmilla laivoilla päässyt.
Varsinaista satamaa ei ollut. Oli vain kirkkorannan laituri, joka oli tarkoitettu matkustajaliikenteelle. Laivat ilmoittivat saapumisestaan ”rykiin” eli laituriin sireenillään eli tyfoonilla. Myös laivan lähtö ilmoitettiin. Havukkaniemessä venevajojen luoja ja meijerin puoleisella laiturilla olivat hinaajien tukikohdat. Näillä paikoilla ne olivat myös talviteloilla.
Silta uusittiin osittain kymmeniä vuosia sitten ja kääntösillasta tehtiin kiinteä, jonka jälkeen laivat eivät päässeet enää sillan ali tai ohi. Laivalaituri rakennettiin Kaupunginnimen kärkeen ja aluetta sanotaan lieksalaisittain korostaen satamaksi, vaikka se on vain virkistyskäytössä oleva rantautumispaikka venelaitureineen ilman palveluita, yhtä kesäkioskia lukuunottamatta.- ruskisoldat
Mutta tankkaus mahdollisuus tulossa tai ainakin suunnitelmissa.
Sataman alkuaikoina pitkän laiturin vieressä oli polttoainetankki, joka oli viime vuosikymmenet poissa käytöstä. Muskelivenekaudella halvan polttoaineen aikaan Pielisellä oli vielä pienveneliikennettä. Nykyään ajankulukseen ajelijoita on enää vähän. Monet veneet näyttävät olevan talviteloilla kesälläkin. Nyt tankkikin lienee viety pois. Meriläisen Esso toi aikoinaan pyydettäessä polttoainetta veneisiin. Jokunen retkiveneilijä pistäytyy kesäisin laiturissa.
- JotainHyvääkin
Myös septitankkien tyhjennys, ja vedenjakelukin olisi hyvä olla, polttoaineen jakelusta puhumattakkaan? Ei isommat veneet enää tule pieliselle kun eivät saa polttoainetta? Ne käy joensuussa ja lähtevät sitten etelään takaisin! Mutta toisaalta ei tarvitse mökkiläisten valittaa veneiden melusta, eikä kaupungin ylimääräisestä rahantulosta!
Siitä on jo aikaa kun luin lehdestä bensavarkaiden "pikku" erehdyksestä.
En tiedä minkämaalaisia olivat, mutta luulivat septitankkia polttoainetankiksi.
Olivat laittaneet letkun ja imaisseet siitä päästä, että polttoaine lähtisi tuleman.
Poliisin kertoman mukaan paikalla oli jälkiä rajusta oksentelusta, ja vene oli jätetty rauhaan.- oikein.rosvoille
kamuttaja kirjoitti:
Siitä on jo aikaa kun luin lehdestä bensavarkaiden "pikku" erehdyksestä.
En tiedä minkämaalaisia olivat, mutta luulivat septitankkia polttoainetankiksi.
Olivat laittaneet letkun ja imaisseet siitä päästä, että polttoaine lähtisi tuleman.
Poliisin kertoman mukaan paikalla oli jälkiä rajusta oksentelusta, ja vene oli jätetty rauhaan.Voi kun olisi ollut salaa näkemässä HUIPPU JUTTU
- VoPivvuSnaoiCarl
Nykyään voi kameravalvalvontaa laitta tärkeämpiinkin hommiin kuin mamaujen uomahommiin? Uimahallin kmerta joutaisi satamaan kuvaamaan polttoainesäiliöitä? Mamut voisi uida ilman valvontaakin? Jos joku hukkuu, niin se näkyy sossun tilastoissa!
- Justtiisa
"En ihhaellu Piellisen pinttoo, vaek se ollii niin kaanis ja tyyn, mulla rakkaas korventi rinttoo, Elli uavisti taatini syyn". "Kun Ellin kans seilattiin Vuonislahtteen, juhannuksena seihtemenkymmentänelejä". Voe, voe, kun nuo tuntteett takasi saes, mittää en niin paljo elämästä ikinä kaeppoo....
- toesellaelli
Että vissiin kihloja ostanu?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567217Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243391Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1501665Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2911583- 841365
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 911250
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2401184- 811134