Musiikillisesti puhuttelevin vuosikymmen?

Onko teillä mieluisinta vuosikymmentä, mitä musiikkiin tulee? Oletteko 50-luvun iskelmän ystäviä, 70-luvun progettelijoita, 60-luvun rokkareita, 80-luvun synapop-sekopäitä vai kenties 90-luvun grungejeesuksia? Tai jotain muuta?
Kaikilta vuosikymmeniltä löytyy tolkuttomasti hyvää musiikkia, mutta onko jollain vuosikymmenellä erityinen paikka sydämessänne? Miksi?
Kaikki musiikkisuositukset otetaan myös lämmöllä vastaan. :)

66

314

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • butonlyafter
      • duuud

• lgfgf
        duuud kirjoitti:

On muuten tosi hyvä bändi livenäkin. Näin pari vuotta sitten kun käväsin jenkeissä broidin luona.
        https://www.youtube.com/watch?v=2GyXMPzJW3Y

No on ainaki erittäin nykyaikainen nimi tolla bändillä! :D

• Tää oli uusi tuttavuus, mutta kuulosti tosi kiehtovalta. Pelkistetty tyyli toimii. Kiitos!

• Minun, kuten monen muunkin identiteetti on muodostunut murrosiässä. Tunnen olevani oman aikani kasvatti. Tunnen kotiseuturakkautta lähiöön, jossa silloin asuin, kannatan samaa jääkiekkojoukkuetta ja kuuntelen samaa musiikkia. Ja koska olin teini 80-luvulla, olen siis parantumaton kasari musiikkimaultani. En onneksi ulkonäöltäni. Tunnen vieläkin kauhunväristyksiä takatukista, neonvärisistä vaatteista, liian lyhyistä housunlahkeista jne...

Muistan kun siihen aikaan pojat kuuntelivat sukkahousuheviä ja työt syntsapoppia. No minä olin erilainen nuori ja kuuntelin sitä syntsapoppia ja makuani sain monta kertaa puolustaa nyrkit ojossa. Vasta yli neljäkymppisenä olen myöhäisherännyt sukkahousuheviin, mutta vuosikymmen ei edelleenkään ole vaihtunut.

• vihatipunen

Mä olin se tyttö, joka kuunteli sukkahousu/tukkaheviä. Vieläkin joskus. Ja totta, että kasari on rakkain vuosikymmen koska silloin olin nuori. Musiikkia kuuntelen kyllä sujuvasti monilta vuosikymmeniltä. Joskus parikymppisenä olin hurahtanut 60-70-luvun mukaan, "hevikauden jälkeen". Sitten tuli grunge yms. Nyt kuuntelin musaa aika metallipainotteisesti plus rokkia ja jotain punkkia.

• HerraPorkkana

Kuin myös, nuoruus elettiin 80- luvulla ja siksi se on merkittävin. Rainbow, Gary Moore, Iron Maiden, etc. The Loner tai vaikkapa I Surrender biisin tullessa tänä päivänä radiosta, iho menee kananlihalle ja aikamatka nuoruuteen alkaa.

• Mä oon elänyt nuoruuteni 2000-luvulla, mutta silti 80-luku on kaikista rakkain. Mitä härömmät synat, sen parempi. Voin kyllä kuvitella, että ajan tyyli ei ainakaan enää tunnu kovin öö... tyylikkäältä..! En myöskään odota ysäri-nappiverkkareiden paluuta.

• vihatipunen kirjoitti:

Mä olin se tyttö, joka kuunteli sukkahousu/tukkaheviä. Vieläkin joskus. Ja totta, että kasari on rakkain vuosikymmen koska silloin olin nuori. Musiikkia kuuntelen kyllä sujuvasti monilta vuosikymmeniltä. Joskus parikymppisenä olin hurahtanut 60-70-luvun mukaan, "hevikauden jälkeen". Sitten tuli grunge yms. Nyt kuuntelin musaa aika metallipainotteisesti plus rokkia ja jotain punkkia.

Joo, oli niitä sukkahousuhevimimmejäkin, tosin yhtä vähän kuin meitä syntsapoppipoikia. Systerille tosin kelpasi molemmat.

Ja tokihan minä kohtuullisesti olen musiikin perässä pysynyt aivan viime vuosiin saakka, vaikka uusia, hyviä biisejä tuntuu tulevan aina vain harvemmin.

• Marrrnie kirjoitti:

Mä oon elänyt nuoruuteni 2000-luvulla, mutta silti 80-luku on kaikista rakkain. Mitä härömmät synat, sen parempi. Voin kyllä kuvitella, että ajan tyyli ei ainakaan enää tunnu kovin öö... tyylikkäältä..! En myöskään odota ysäri-nappiverkkareiden paluuta.

80-luvun poppi-biiseistä kuuli syntsista huolimatta, että ne oli soitettu oikeilla soittimilla. Monesta nykyisestä hitistä se on popin osalta aika vaikeaa. Tyylikkääksi en ole koskaan sen ajan musiikkia mieltänyt. Siksipä me aina kavereiden kanssa fiilistellessämme suunnittelemme "huonon musiikin festareita". :-)

• HerraPorkkana kirjoitti:

Kuin myös, nuoruus elettiin 80- luvulla ja siksi se on merkittävin. Rainbow, Gary Moore, Iron Maiden, etc. The Loner tai vaikkapa I Surrender biisin tullessa tänä päivänä radiosta, iho menee kananlihalle ja aikamatka nuoruuteen alkaa.

Vanhat lempparibiisit aina säväyttää, kun niitä kuulee radiosta niin harvoin.

• pojan.kloppi.kyselee

synskapoppi ja sukkahousumimmi olitteko nuorena poikkeavia tai erillaisia nuoria miksi ja miksette kuin muut nuoret

• pojan.kloppi.kyselee kirjoitti:

synskapoppi ja sukkahousumimmi olitteko nuorena poikkeavia tai erillaisia nuoria miksi ja miksette kuin muut nuoret

Suurin piirtein saman verran kuin HIFKin kannattajat Jokereiden kannattajajista, mutta vähemmän kuin naapurilähiön teinit.

• Marrrnie kirjoitti:

Mä oon elänyt nuoruuteni 2000-luvulla, mutta silti 80-luku on kaikista rakkain. Mitä härömmät synat, sen parempi. Voin kyllä kuvitella, että ajan tyyli ei ainakaan enää tunnu kovin öö... tyylikkäältä..! En myöskään odota ysäri-nappiverkkareiden paluuta.

Itse olen syntynyt -87, mutta kasarimusa uppoo keskimäärin parhaiten. Ja nimenomaan syntsapoppi.

• Mitä se sulle kuuluu?

• No mitä vittua sitten vastasit? Mene takaisin sängyn alle mököttämään.

• Ratikkakuski kirjoitti:

No mitä vittua sitten vastasit? Mene takaisin sängyn alle mököttämään.

En puhunut sulle.

• HC-ätmel kirjoitti:

En puhunut sulle.

Et, mutta minä vastasin ja näköjään sinäkin. Mene nyt silti sinne sängyn alle.

• HC-ätmel kirjoitti:

En puhunut sulle.

Vastaa silti kysymykseeni, kuitenkin haluat.

• pussygalore
      • Siinä on kyllä artisti paikallaan.

• qqqwww111
      • erkki-täti

Kuulosti hyvin pitkälti samalta kuin joidenkin tuttujen 80-luvulla teini-angstaamisensa aikana kuuntelemat bändit.

Ei kiinnostanut isommin silloin, joten en osaa sanoa minkä nimisiä bändejä ne olivat/ketkä "musisoivat". Metallia oli, ja näköjään yhtä hassua edelleen.

Toivottavasti ei ihan samoja heppuja kuitenkaan. On kiva edes kuvitella, että ihminen oppii jossain vaiheessa soittamaan. Tuo ei nimittäin vaadi varsinaista soittotaitoa, ainoastaan halua ilmaista raivokkaan ilmaisun kautta jotain juttuaan, ja vakaata kättä jaksaa toistaa jotain kuin nakuttaja. Ja solistin on ehdottomasti jaksettava ja haluttava pilata äänensä raakkumalla kuin ilman puudutusta kastroitu gepardi lepositeissä.

Omalla tavallaan tietysti laadukkaampaa musaa kuin tunteeton ja laskelmoitu, leipämuusikoilla ja tietokoneilla tehty hölynpöly, jonka kirsikka kakan päällä on jokin tyrkkytempauksista tuttu "julkkis" tai muuten vain ulkomusiikillisilla avuillaan levy-yhtiöön päässyt otus.

On sentään sitä tunnetta mukana.

Se on tärkeä juttu, koska musiikki menee suoraan sille alueelle, joka on tiedostamaton ja vaikuttaa tunteisiin. Tämäkin tuotos piti päästää aivoihin, ja vasta sen jälkeen järjen kanssa analysoida. Mielipiteeseeni vaikuttaa suuresti se, että en osaa tiedostamattomalla aivojen alueella jakaa solistin raakkumalla ilmaisemaa tuskaa naisasioiden suhteen. En siis vaistomaisesti koe yhteyden syntymistä, ja järjellä purkaen soitanto on hyvin monotonista ja tylsää.

Mutta kaikelle on aikansa ja paikkansa. Jos olisin Guantamossa vankina, niin mieluummin tätäkin 24/7 kuin Tauskia tms..

• kunnon.muzaakkia

Teini olin minäkin 1980-luvulla ja hevari tietenkin. Aika pian alkoin kuunnella toki muutakin hyvää musaa ja soihan meillä musa himassa muutenkin, kun faija on parantumaton Beatles diggari. Paras musa tehtiin 60-70-80-luvuilla. Näin se menee...

• Pakko olla samaa mieltä. :)

• helmiä.sioille
      • helmiä.sioille

• helmiä.sioille

• helmiä.sioille
        helmiä.sioille kirjoitti:

Vaikka en silloin tätä naista tuntenutkaan, tämä on silti hänelle <3

https://www.youtube.com/watch?v=F8BMm6Jn6oU

Pakko vaan huomauttaaa, ettei jengi tiedä tai tajua kuin Loistava Muusikko Prince on....

Ok, tää jäi vähän jumiin Princeen... :)

• erkki-täti

• erkki-täti kirjoitti:

Totta!

Minullapa onkin Princen ensimmäinen albumi. Hän soittaa siinä kaikki instrumentit ihan itse, ja tyyppi oli 19-vuotias!

Tuokin linkittämäsi biisi on sillä levyllä myös mukana.

Oho, on se aika taituri!
        Pakko arvostaa ihan erityisesti niitä muusikoita, jotka tekevät kaiken alusta loppuun itse. Tähän porukkaan kuuluu Suomesta ainakin Anssi Kela. :)

• että.silleen

Minä kai korjaan rusinat pullasta kaikista vuosikymmenistä!
      50-luvulta Elvis
      https://www.youtube.com/watch?v=SU4QhhVTK7A&list=RDSU4QhhVTK7A
      60-luvulta Elvis
      https://www.youtube.com/watch?v=e8jAqvmnsIk&list=RDe8jAqvmnsIk
      60-luvulta Paul Anka
      https://www.youtube.com/watch?v=fC3tsreMgW8&list=RDfC3tsreMgW8
      70-luvulta Eagles
      https://www.youtube.com/watch?v=5NTqZ347TKY&list=RD5NTqZ347TKY
      80 luvulta aina 2000 luvulle Scorpions
      https://www.youtube.com/watch?v=Pep6nREBpS8&list=RDPep6nREBpS8

Tässä vanhaa rockia ei yhtään vielä hevy osastosta, Ozzya ja kumppaneita...
      Ei operetteja, ei klassista, ei metallin ja klassisen yhdistelmiä...olen kaikkiruokainen tarkoittaen ett kuuntelen myös 1700-luvun musiikkia... mutt vain niitä joista pidän,
      tunnettuja sekä tuntemattomia kappaleita.

Uni hiipii silmiini. Hyvää yötä!

• Jostain 60-luvun puolivälin tienoilta alkaen alkoi olla hyvää musiikkia. 50-luvun rock and roll ei vielä oikein sytytä. Vuonna -69 oli mm. Woodstock, jossa oli hyviä esiintyjiä ja samaisena vuonna perustettiin ehkä ensimmäinen todellinen heavy metal - yhtye Black Sabbath. Proge, psykedeelinen rock yms. 70- luvun tuotanto on hyvää.

80-luvulla oli niin hyvää kuin huonoakin. 80-luvun hevi on yleisesti melko hyvää, mutta jotain koomista siihen tyyliin liittyy. Mutta onneksi ei ole pakko katsoa sen ajan musiikkivideoita. 80-luvulla jopa rap oli siedettävää. 80-luvun syntetisaattoripopin kuuntelijoista tulee enimmäkseen mieleen purjehduskengät ja pikkuporvarillinen juppimeininki. Musikkina sekin ok.

90-luvulla musiikki meni suhteessa minun musiikkimakuun päin persettä. Tecno, hiphop, rap yms. musiikkityylit yrittivät tuhota kaiken hyvän mitä musiikkiin liittyy. Sen ajan brittipop oli ok.

Nykyään tehdään niin hyvää kuin huonoakin musiikkia.

• Hauskaa olla kerrankin kanssasi 100% samaa mieltä. Mikä ysäri-britpop-bändi iskee koviten? Mun rakkaus menee täysin Blurille (ja Oasiksen Wonderwallille, se on vaan niin hieno biisi, olipa ylisoitettu tai ei). Entä onko sulla jotain suosikkia progeyhtyeistä? Itse lämpenen nykyään ehkä eniten Yesille ja uudemmista sukupolvista Opethille. Oon ollut niin iloinen, että Opeth on mennyt viime vuosien saatossa progressiivisemmaksi.

• guitarrrine

Vaikka parasta oli 60- luku, CCR oli tosi makeeta.

• Marrrnie kirjoitti:

Hauskaa olla kerrankin kanssasi 100% samaa mieltä. Mikä ysäri-britpop-bändi iskee koviten? Mun rakkaus menee täysin Blurille (ja Oasiksen Wonderwallille, se on vaan niin hieno biisi, olipa ylisoitettu tai ei). Entä onko sulla jotain suosikkia progeyhtyeistä? Itse lämpenen nykyään ehkä eniten Yesille ja uudemmista sukupolvista Opethille. Oon ollut niin iloinen, että Opeth on mennyt viime vuosien saatossa progressiivisemmaksi.

"Mikä ysäri-britpop-bändi iskee koviten?"

Oasiksella toki joitain hyviä biisejä, mutta en erityisemmin pidä Liam Gallagherin laulutyylistä ja sanojen venyttämisestä. Blur on hyvää. Suede ehkä paras.

"Entä onko sulla jotain suosikkia progeyhtyeistä?"

Vähän riippuu siitä mikä kaikki luokitellaan progeksi. Jotkut yhtyeet on tehneet pari progeen viittaavaa biisiä ja jotkut laskee ne sen perusteella progeksi. Mutta hyviä ovat esim. Pink Floyd ja Jethro Tull. Suomalaisista Wigwam ja Tasavallan Presidentti. Ja ehdottomana 90-luvun helmenä Kingston Wall.

• että.silleen
        super-atm kirjoitti:

Oasiksella toki joitain hyviä biisejä, mutta en erityisemmin pidä Liam Gallagherin laulutyylistä ja sanojen venyttämisestä. Blur on hyvää. Suede ehkä paras.

Vähän riippuu siitä mikä kaikki luokitellaan progeksi. Jotkut yhtyeet on tehneet pari progeen viittaavaa biisiä ja jotkut laskee ne sen perusteella progeksi. Mutta hyviä ovat esim. Pink Floyd ja Jethro Tull. Suomalaisista Wigwam ja Tasavallan Presidentti. Ja ehdottomana 90-luvun helmenä Kingston Wall.

Mitä pidät tästä:
        https://www.youtube.com/watch?v=9YU94V1q4c8&list=RD9YU94V1q4c8

• lkljlkjlkl
        super-atm kirjoitti:

Palstan vittumaisin ja vastenmielisin paska tykkää Suedesta. Mitä mä jatkossa kuuntelen?

• lkljlkjlkl kirjoitti:

Palstan vittumaisin ja vastenmielisin paska tykkää Suedesta. Mitä mä jatkossa kuuntelen?

Höh, kuuntelet Suedee tietenkin.

• kjhkjhjgjhgkhjk
        Marrrnie kirjoitti:

Höh, kuuntelet Suedee tietenkin.

:) En voi elää ilman sitä. (Jos super-atm fanittaa myös Depeche Modea, niin sitten vasta menen hirteen..) :)

• kjhkjhjgjhgkhjk kirjoitti:

:) En voi elää ilman sitä. (Jos super-atm fanittaa myös Depeche Modea, niin sitten vasta menen hirteen..) :)

Hyvä kun tuli puheeksi, DM on ihana!

• lkjhlkjljhjhkj

• lkljlkjlkl kirjoitti:

Sitä mitä ennenkin, olethan sinä juurikin se palstan vittumaisin ja vastenmielisin paska ;) Hahahahahah :D

• Marrrnie kirjoitti:

Hyvä kun tuli puheeksi, DM on ihana!

Mielestäni parhaimmillaan hyvää, mutta pahimmillaan monotonista, melankolista ja väsyttävää.

• ajatonta-musaa

kaikki hyvät kappaleet mutta 60 luvun soundit ne vaan on kunnon soundeja monella 1-2 hyvää

• sioxtyläinen

60 -luku oli ylivoimainen.

• Faktavissivarma

Soundillisesti 70-luku.

• dgdsgdsh

Onpas täällä vanhoja ihmisiä, tai sitten muuten vaan kiinnostuneita 50-70 luvusta :O
      Kyl mun mielest tollanen kasari soundi on parasta tai sitten moderni jumputus.
      Nykyäänhän on in kaikenlainen vanhojen biisien remixaaminen kun alkaa vissiin olemaan ideat loppu. :P

Tässä esimerkki:

https://www.youtube.com/watch?v=WqPnZ4I9IdU

Ainiin, ja tuosta musiikkityylistähän on tullut ihan oma genrensä, joku tropical house. :o

• Ihan off-topiccina tuli mieleen joku lehtijuttu ~vuoden takaa, kun Paul McCartney oli fiitannu jossain Kanye Westin biisissä ja jotkut Kanye-fanit oli ihmetelly, että "kuka tää Paul McCartney on? Kanye on niin reilu ku jeesaa sitä urallaan" tms. :D

• että.silleen

Minä en kyllä elänyt vielä Mozartin aikoina,mutt kuuntelen hänen sävellyksiään, taustamusikkina usein. Joskus makoilen sohvalla toisinaan rönötän mukavassa asennossa isossa "laiskanlinnassa". Mozart syntyi joskus 1700-luvun puolivälissä.

• että.silleen kirjoitti:

Minä en kyllä elänyt vielä Mozartin aikoina,mutt kuuntelen hänen sävellyksiään, taustamusikkina usein. Joskus makoilen sohvalla toisinaan rönötän mukavassa asennossa isossa "laiskanlinnassa". Mozart syntyi joskus 1700-luvun puolivälissä.

Mozart on tehny älykästä musiikkia, kyllä sitä kelpaa kuunnella. :)

• dfhgfgjgfhkghjlk
        että.silleen kirjoitti:

Joo, mäkin kuuntelen kaikenlaista.
        Oon sellanen musiikillinen kameleontti, joka tykkää jokaisessa vuosikymmenessä jostain.
        Siltikin toi kasari kuulostaa jotenkin erityisen hyvältä. :)
        Siin on menoa ja meininkiä!

• Puhtauspääasia

Ei mitään rajoja, kaikki hyvä musa on hyvää tulee se miltä vuosikymmeneltä tahansa. Ja miten hyvään musaan voisi vetää minkäänlaisia aikarajoja? Se on oma mielipiteeni.

Siksi olin yllättynyt kun kerran tapasin muusikon, joka sanoi, että hän elää väärää vuosikymmentä. Hän oli henkeen ja vereen 60-luvun diggari. Ei sen puoleen, kunnon rockabillya ja / tai rockenrollia ei voita mikään. Tai on siinä yksi ehto; sitä pitää osata soittaa.

• Tarkoitus ei ollut tehdä mitään rajanvetoa, kunhan vaan tiedustelin, onko jotain erityisen mieluista vuosikymmentä. Olen kanssasi täysin samaa mieltä, hyvä musa on hyvää, tulipa miltä ajalta tahansa. :)

• 876

40-luvulla, 1540-luvulla. :P

• Kuullutsitäkin

Olix se silloin Barokkia ?

• ratinacage
      • Nyt on asiallista kamaa!

• rumamaija

Ehdottomasti 80-luku, eikä 90-lukukaan siitä kauas jää.

• Onko sulla erityisiä lempibändejä noilta ajoilta? :)

• rumamaija
        Marrrnie kirjoitti:

Onko sulla erityisiä lempibändejä noilta ajoilta? :)

Europe, Whitesnake, Kiss, Coldplay nyt ensialkuun. Europe noista ehdoton ykkössuosikki, ainoa käymäni livekonsertti jossa musiikki todella tuntui menevän luihin ja ytimiin.

• Final_Letdown

Kasari sukkahousu tilutusta.

• Thelonewanderer

2010. Ehdottomasti. Koskaan ei ole ollut elektronisessa musiikissa niin hyvää tarjontaa kuin nyt. Tosin vuosikymmenen ensimmäiset vuodet, tai sanotaanko 2011-2013 ovat olleet ne kaikkein parhaimmat.

• sitte_loppu

Kyllähän se oli 70 ja 80 luku, ja vielä vähän 90-luvun alkukin, eli käytännössä siis se aika kun Queen oli olemassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe