Miettinyt tätä

Mietiskelijää

Mitenhän on, onko vaihdevuosioireet fyysisesti kovinkin sidoksissa henkiseen oireiluun? Eli jos suhtautuu positiivisella mielellä vaihdevuosiin niin fyysisesti on helpompi olla. En ainakaan tippaakaan tule kaipaamaan rättiksiä ja sen tuomia "rajoitteita". :-) Mutta onko monia jotka ns suree vaihdevuosia siksi että kokee sen yhtenä merkkinä vanhuudesta ja ikääntymisestä, ettei olisi enää jollain tavalla Nainen? Miten koette asian?

6

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdghdfhfhdfhdfhdf

Omasta mielestäni korrelaatio ei mene suoraviivaisesti. Meillä suvussa on paljon psyykkistä herkkyyttä, mutta silti vaihdevuosista on selvitty helpolla. Eli vaikka ihminen on herkkä, masentuva, huono itsetunto jne. Toisaalta taas tiedän tapauksia, joissa vaihdevuodet ovat laukaisseet vakavan psyykkisen sairauden. Ehkä siihenkin osaltaan vaikuttavat täysin väärät valinnat, kuten naimisiinmeno puolison kanssa, jota ei ole koskaan rakastanut. Eli elämänsä uhraaminen, hukkaaminen. Tietyissä skitsofrenioissa taitaa olla ilmaantumispiikki vaihdevuosissa.

Uskoisin kohtuullisen älyllisen kapasiteetin olevan vahvuus vaihdevuosi-iässäkin, kun pää saattaa takkuilla muutenkin. Helpottaahan se, jos voi älyllistää, mikä johtuu hormoniheittelyistä ja mikä muusta. Ja jos pystyy säätelemään toimintaansa, eikä ole ihan viettien vietävissä (esim. saa pakotettua itsensä lenkille, kun vaihtoehto olisi maata sohvalla, syödä ja lihoa).

Itseäni harmittaa tässä vaiheessa lähinnä lapsettomuus. Olen liian hauras ja heikoilla saamaan lapsia - ja ikäkin meni jo ohi. Jotenkin varhain ilmestyneet harmaat hiukset ja naaman uurteet ovat entistä masentavia, kun muuttuu mummoksi olematta lainkaan äiti. Toisaalta taas koetan saada itseäni kuntoon ja olen ylpeä hiljalleen löytyvistä lihaksista. Oma äitini on hyvä esimerkki. Hän pääsi uuteen vauhtiin kuusissa kymmenissä, vakavien sairauksien jälkeen. Kuntoutui, laihtui ja piristyi. Ja järki kulkee kadehdittavasti.

• Masentavaa

Minusta tuntuu, että kun vaihdevuodet alkoi, vanhuus tuli kerralla, rupsahdin samantie myös ulkoisesti, olin ollut ikäistäni nuoremman näköinen aina.

• Ryppykääkkä

Ihan sama juttu! Vasta hetki sitten tuttuni sanoi, että eihän sussa ole ryppyjä. No, ei ollut katsonut minua ilman ehostusta ja kirkkaassa valossa! Nyt on viime kesästä tähän hetkeen suupielet alkaneet roikkua, nahka löystyä, silmäryppyjä kamalasti, silmänaluset tummuneet ym ym, kiitos ohuen ja kuivan ihon! Liikun ja nukun hyvin!

• enuskoyhteyteen

Niin päin kyllä, että hormonien vähenemisestä aiheutuu esim. masennusta. Se taas on aika friikki ajatus, että joku aiheuttaisi itselleen vaikkapa limakalvojen kuivumisen haikailemalla nuoruutta.

Vaihdevuosioireet saa esimerkiksi joistain lapsettomuushoitoon liittyvistä hormonijutuista, ja tuskinpa kukaan tuntee mitään erityistä surua vaikka jarrupiikin pistämisestä.

Ihmisellä on psykologinen taipumus ottaa kaikesta hyvästä kunnia itselle. Jos itsellä menee jossain asiassa hyvin, niin se selitetään omalla oikealla toiminnalla ja nähdään ansaittuna palkintona.

• Aboriginaali
    • skorppioni55

Täälläkin kipuillaan vaihdevuosien kanssa . Olen 55 vuotias ja tuntuu että koko elämä pyörii tämän ympärillä. Lieneekö syynä se että kun lapset ovat jo maailmalla on aikaa enemmän kuunnella omia tuntemuksia. Tiedä häntä. Itsellä pahimpina oireina unettomuus ja sydämen muljahdukset. Vaikka syöpä pelottaa 4 päivää Femoston tabletteja syötynä. Vielä ei ole kummempia tuloksia näkyvissä. Valoisampaa kevättä kaikille kanssasisarille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1254
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      824
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      820
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      760
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      695
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      672
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60