Olen syntynyt 10/1961, eli täytän 55v. loppuvuodesta 16. Työeläkekertymäni on nyt 1180e. Kuukausipalkkani on 3300e. Oli pääsisin eläkkeelle noin 10 vuoden kuluttua, jolloin työurani pituus olisi 45 vuotta. Kertymä lienee ihan surkea nykyisin tuonne 65:teen asti.
Ongelmana kuitenkin on, että olen nyt jo aivain uupunut työstäni. Tiedän, että työkyvyttömyyseläkkeelle ei kirveelläkään pääse.
Miten eläkkeelleni käy jos irtisanoudun 5 vuoden kuluttua, koska en halua työelämästä suoraan hautaan ja koska mielestäni 40-vuotisella työurani ansiosta olen jo vpaan ansainnut. Varsinkin, koska en ole juurikaan sairaslomila koskaan ollut.Ainakin omalla työpaikallani nuoret fitnes-intoilijat sairastavat vuoden aikana enemmän, mitä minä olen ollut koko työuran aikana.
Alkaako eläkkeen maksu vasta tuolloin 65 vuotiaana, ja minkä kokoisena eläkkeen saisin tuolloin?
Miten käy työeläkkeeni?
11
1347
Vastaukset
Eläkeuudistus tulee voimaan 2017. Vanhuuseläkeikää nostetaan vuoden 2017 jälkeen kolmella kuukaudella vuodessa, kunnes vanhuuseläkeiän alaraja on 65 vuotta. Uudet ikärajat koskevat vuonna 1955 tai sen jälkeen syntyneitä. Lue tarkemmin eläkeuudistuksesta osoitteesta www.elakeuudistus.fi
- suussa
Kiittele vaan liittoja miten surkeat on eläkkeet, verotuskin on kovempi kuin työssä ollessa.Palkat on niin surkeat , että eläke on n.1000€ mihin se nykyisillä hinnoilla riittää?? Jos satut tarviimaan esim. gyn.tarkastuksen ja otetaan hiiva näyte hinta n.180€ onko mitään järkeä?Jos markka aikaa olis 1000 mk ollut tutkimus olis varmasti jäänyt väliin.Kyllä liittojen herrat on itselleen hyvät rahat pedanneet , niiltä on täysin unohtunut keiden etuja olisikaan ajettava.Jos nyt tienaat esim.2200€ jää kätee eläkkeellä n.1180€ verojen jälkeen siitä revi huumoria.
- Sanninjuttu
seppis kirjoitti:
Sama saatko eläkettä 700 tai 1300€ asumis ja toimeentulotuki antaa molemmilla saman käteen.
Kaikki eivät saa asumistukea vaikka saisi eläketta vain 700 e/kk.
Esim. äitini saa tuon summan eläkettä eikä aumistukea tule vaikka on haettu. - JokuNytBlakaa
Oma äitini saa eläke jotain tonni,ja säästössäkin jotain ja silti saa eläkkeensaajien asumistukea,vuokra kaksiosta vajaat kuusisataaeuroa.
- Suussa
moi
- suussa
Kiittele
Vanhuuseläkeikäsi on 64 vuotta ja 9 kuukautta. Vanhuuseläkkeenä maksetaan sen alkamiseen mennessä karttunut eläke. Koska eläkeuudistus tulee voimaan vuoden 2017 alusta, ei tarkempia eläkearvioita voida tällä hetkellä antaa.
- Kohtuus
Milloin etuudet ja ansiotulot saadaan saman yhtenevän verotuksen piiriin? Nyt pienistä samansuuruisista tuloista eläkeläinen maksaa enemmän veroa.
Milloin eläkkeiden leikattu indeksi puretaan, se on ollut väliaikainen Ahon hallituksesta 1994 asti? - selvätsävelet-
Ei sitä pureta,tehdään vielä huonompi laki jatkossa.
- 0703
Työuupumukseen sanon heti että ota vuorotteluvapaa. Nukut vaikka ensimmäisen kuukauden ja sitten pikkuhiljaa rupeat katselmaan ympärille ja liikkumaan. Käännät elämässäsi uuden lehden.
Sitten eläkkeestä... Itse olen syntynyt samoihin aikoihin. Viime keväänä minulle kerrottiin että virallinen eläkkeelle jäämisikäni olisi 73v. Vähän kylmäsi, mutta se kylmäsi enemmän että nyt kertynyttä eläkettä on noin 740e. Olin vuosia ulkomailla Suomalaisen yrityksen reppumiehenä ja jossain vaiheessa sanottiin että näistä ulkomaanvuosista ei kerrykkään eläkettä. Tiedusteluun sitten siitä saisiko maksetut maksut takaisin tuli vastauksena "ei".
Ensin vähän harmitti mutta sitten päätin että kun piruuttanikin elän 100-vuotiaaksi, saan valtiolta enemmän rahaa kuin mitä olen sinne maksanut. Ja vaikka tekisin jäljellä olevan ajan niska limassa töitä en pääsisi edes minimieläkkeeseen. Joten, miksi hikoilla? Minimi tulee kaikille.
Nuorisotyöttömyyden katsottiin olevan sen verran suurta että päätin kantaa korteni kekoon. Siksi viimevuodenvaihteessa lopetin firmani ja nyt katselen kun omenapuut kukkivat. Elämä on ihanaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081