Kymppi ladattu

Nyt se kymppi on koneella, ja ohjeet tulevat sujuvalla englannin kielellä reippaasti kuvien kera. Nuoli kiitää paikasta toiseen.
Saako suomen kielen asennetuksi? Miten?
Nimim. "Aina yhtä tumpelo"

46

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjoutava

Pitäisikö minunkin tehdä uudempi ladaus kun jo kerran latasin ja ehdin jo tykästyä kymppiin, mutta sitten tuli pankkiyhteyksien kanssa vaikeuksia , ei toiminut, siinä sitten meni hermo vaikka ei se kympin vika ollut vaan pankin yhteyksissä oli ollut häiriötä.

• "Miksi sä latasit sen kympin?"

(kysymyksen sävy sama kuin Bepanthen-mainoksen pojalla.)

Olen monen kuullut taukkailevan jlkeen päin

sen latauksen kanssa LIVE:ssä

ja täälläkin yhden.

• Tarkoitin_edellisessä

yhden ennen sinua, Makriina.

• Jatkan_hiukan

Pidän siitä mainoksesta tosi paljon. Poika katsoo, kun äiti laittaa Bepanthen-voidetta iholleen ja kysyy: "Miksi sä laitat sitä?"
        Tulee mieleeni oma poika.

Tuo oli nyt vähän asian vierestä, mutta kuitenkin.

Meidän pikkupoika on nykyisin parimetrinen keski-ikäinen.
        Hän sanoo usein kuunneltuaan minun juttujani niitten jälkeen: "Mutta kuitenkin..." :)

• kumpiko

• jjoutava

EN taukkaillut vaan ajattelin ladata uudelleen kun itse hätiköiden poistin jo lataamani kympin ja lataan kohta uudelleen sen.

• Meillä on kaksi läppäriä. Toiseen ladattiin kymppi, mutta toinen ei huolinut sitä millään. Poika vei sen kotiinsakin ja yritti putsata sitä ja ladata, mutta ei. Palautti sen eilen, ja olin niin tyytyväinen, koska seiskassa on minulle mieluinen pasianssi, joka ei enää kympissä näy.
      Pelailin illalla, ja sitten suljin konetta, joka sanoikin, että haluaapi nyt päivittää tässä, älä sulje konetta. Päivitti ja latasi koko illan, ja jäi vielä kun menin nukkumaan. Aamulla koneessa oli Kymppi. Valmiina käyttöön! Pyytämättä.
      Menetin sen pasianssinkin samaan syssyyn. Voi voi.
      Olisi se yksi riittänyt.

• jjoutava

No prehana minä pelaan seiskassa pasianssia, mutta kai minä kympistäkin jonkin vastaavan löygdän. Jonakin pvnä kympin lataan sikäli, että arvelen siitä tuntemisesta olevan hyötyä jossakin alku-tulevaisuudessa.

• makkarasukka
        jjoutava kirjoitti:

No prehana minä pelaan seiskassa pasianssia, mutta kai minä kympistäkin jonkin vastaavan löygdän. Jonakin pvnä kympin lataan sikäli, että arvelen siitä tuntemisesta olevan hyötyä jossakin alku-tulevaisuudessa.

Pelaan usein Spider pasianssia ja Vapaakenttää. Molemmat mielenkiintoisia noin niinkuin mielenvirkistykseksi. Varsinkin Vapaakenttä vaatii pitkäjänteisempää suunnittelua, hiukan samaan malliin kun Shakki.

Kait se on uusi kone ostettava piakkoin, sanoivat Toshiban olevan ihan jees, tietty uusimmalla kympillä. Aina uusi järjestelmä vatii uutta asennoitumista koneen saloihin.

• Voi teitä!

Olen rohjennut suositella luopumista kympistä. 8.1 on tuttu läppäriajoilta, mutta nyt käytän iPadia, joka on toki ihan "filetto fantastiko". Ostin tämän korottomasti pienellä kk-maksulla.

Kieliongelmaan lupaa apua Mirosoft Answer Desk.

• Minulla on ollut kymppi syksystä lähtien, mutta pääsiäisenpyhinä
      se vaihtuu takaisin vanhaan, kun poika tulee käymään.

Kympin word tekee niin paljon kirjoitusvirheitä, että en kestä enää!
      Pelit mitä siinä on, ovat niin pienikokoisia että en näe kunnolla
      kun on silmissä vikaa, eikä jaksa suurennuslasi kädessä pelata.
      Niitä ei saa suurennettua muuten kuin vaihtamalla ohjelma.

Kaikki muutkin jutut, mihin oli ehtinyt tottua, ovat nyt hakemisessa,
      kuten kuvien lataaminen.

Ei ollut ainakaan minulle mikään "hitti" tämä ohjelma.

• Käytin aikanaan tuota 8.1:tä. enkä yrittänytkään kymppiä. Nyt on iPad käytössä ja on kyllä ihan "filetto fantastico".

Microsoft Answer Desk lupaa kielipalveluja.

• alperttialakulo

Olen yritänyt varoittaa kympistä sen vaikeuden takia.

itse käytän nyt tablettia, jossa näitä murheita ei ole.

Microsoft Answer Desk lupaa kielipalveluja!

• Kerta kiellon päälle!

Vastasin kolme kertaa, mutta kelvottomaksi todettiin. Ei kai meikäpoikaa näin osaaviin ja tietäviin piireihin enää huolitakaan! Nyyyh!

• makkarasukka

Kyllä, kyllä sinulla on tämän päivän tietoa tietsikoista ja I Padista, kiitos! Paljon on tämän ikäryhmäläisten pitänyt oppia uusia asioita tietotekniikasta, tulla tutuksi se käytön mahdollisuuksien kanssa. Näyttää siltä että pääkopan kovalevyllä on vielä tilaa uusille asioille. Tyhjää kiintiötä on hyvä täydentää.

Läppäriini on asennettu seiska ohjelmisto, toimii hyvin. Vainkerran on kaatunut ohjelmisto, jolloin läppäri kassiin ja puolessa tunnissa nuori yrittäjä oli korjannut tilanteen. Sanoi koneen olevan hyvässä kunnossa, joten olen tyytyväinen.
        Jätän Toshiban unelmiini ja seuraava hankinta on I Pad.

Ruuneperi, sinä tuot iloa ja vankkaa tietämystä palstalle näistä tekniikan asioista. Huomaan joskus ajattelevai, näinhän Ruuneperi toi esille asian hyvällä tuntemuksella.

• Kiitos kohteliaisuudesta! Olenhan ollut palstalla kauimmin, vaikka haju muuta väittää. Jotain on vaatteisiin tarttunut ja mukana ainakin rimpuilen.

• haju-voi-haista
        ruunemanni kirjoitti:

Kiitos kohteliaisuudesta! Olenhan ollut palstalla kauimmin, vaikka haju muuta väittää. Jotain on vaatteisiin tarttunut ja mukana ainakin rimpuilen.

Olenhan ollut palstalla kauimmin, ??? kuin kuka? älä "ukko" ylpeile.

Et todellakaan minua ennen ja en ole se "moninikki" joka täällä aina muistelee teidän menneitä riitoja naisista.

Hajukaan en ole, enkä "maalaismies"!

• No , pistänpä paremmaks--- Minun Jerry Cottoni olis nyt 15 v muttakun kuoli. ja sekin oli minun syyni --kun luulin , että minä kuolen ennen --mutta enpäkuollutkaan - Niin ,jäin yksin ,suku tykkäs , että ei heillä ole aikaa koiralle --kun toi muarikin sai asen kehkokuumeen . En kuallu kiusallakaan .
        Niin mikäs olikaanse Pääasia --juu sillon kun sain pojalta sen pkkusen Jerrycottonin --olin juuri saanut ensimmäisen internettini Jola pli 2000 millemium !!!!
        Niin , että minähän sehän olenkin vanhin näissähommissa --Äkkääkä "ukot" kukkoilko näin pääsiäisenä .
        U.M

• muistojen_aikaan

Ruune haluaa olla palstan vanhin ja annettakoon hänelle se kunnia, vaikka todellisuudessa näin ei olekaan. Topi on sieltä palstan alkupäästä eikä
      Railikaan ole kovin nuori palstalainen. Onhan meitä monia?

En ole moninikki ekä myöskään "maalaismies".

• vanhimpia

Skillan ja Venlastiina, Late vaan ovat vanhimpia, Hintriikka ja Katjeija ja ym.

• makkarasukka

Nyt sitten tulee totuus joka ei pala tulessakaan, Ruuneperi on sitä alkuporukkaa joka kirjoitti jo monta moninaista vuotta sitten 55v edelleen 65v ikäisten palstalle, oli muuten silloin chefinä pitkän aikaa. Erittäin hyvin hoiti hommansa.

Myöhemmin sitten ilmaantui moninikki Hajupoika joka vonkasi Penelopea yhteiselle reissulle, oli olevinaan kuten kreikalainen tarusto kertoo Odysseus. Muistelen Penelopen antaneen Odysseukselle pakit. SE oli sitä aikaakun senõra Lyylikin hauskoin tempaavin jutuin piristi palstaa.. Itse olin niin nuori ja viaton Kirsikka, hämmentyneenä seurasin palstalaisten jutustelua. Taisipa Skillan kirjoitella Pionina. Voi aikoja ja tapoja, aika mennyt ei koskaan enää palaa.

• Satu-Liisa-Merilii

Oliko Helena silloin myös, myöhemmin Atolfia, häntä on ollut ikävä,
        mutta hän ei enää tule tänne. Samoin Mdk:ta muistan kaivaten.

Tuossa kirjoittajana kaikki kolme nikkiäni.
        Ne kaikki ovat minussa edelleen, aivan samoin kuin vauva, lapsi, pikkutyttö, kouluttyttö, teini, opiskelija, morsian, aviovaimo, äiti, anoppi isoäiti huhhuh paljon eri " omia itsejäni " on minussa läsnä.

• ruuneperiitte
        makkarasukka kirjoitti:

Nyt sitten tulee totuus joka ei pala tulessakaan, Ruuneperi on sitä alkuporukkaa joka kirjoitti jo monta moninaista vuotta sitten 55v edelleen 65v ikäisten palstalle, oli muuten silloin chefinä pitkän aikaa. Erittäin hyvin hoiti hommansa.

Myöhemmin sitten ilmaantui moninikki Hajupoika joka vonkasi Penelopea yhteiselle reissulle, oli olevinaan kuten kreikalainen tarusto kertoo Odysseus. Muistelen Penelopen antaneen Odysseukselle pakit. SE oli sitä aikaakun senõra Lyylikin hauskoin tempaavin jutuin piristi palstaa.. Itse olin niin nuori ja viaton Kirsikka, hämmentyneenä seurasin palstalaisten jutustelua. Taisipa Skillan kirjoitella Pionina. Voi aikoja ja tapoja, aika mennyt ei koskaan enää palaa.

senora lyyli on jäänyt ikuiseksi mieleeni. Olen usein harkinnut kirjoittaa jotain pysyvää lyylistä. lyyli, äpärätyttö, voisi olla otsikkona.

lyyli itse kutsui itseään äpärätytöksi.

• matkamiehen_tuttu

Nyt taitaa jonkun muisti pettää. Yli 15 vuotta palstalla olleista ei oo montaa jäljellä. Meeri, Liena, Fuula, matkamies ja Anu tulivat mukaan melko alussa paljon myöhemmin tulivat Pioni, Kirsikka, Seni-Ori, Hintriika, Saara, merimona, harmaapantteri jne.

• entinen.eeva

Fiuliin ja eeva olivat mukana melko alussa.

• makkarasukka
        matkamiehen_tuttu kirjoitti:

Nyt taitaa jonkun muisti pettää. Yli 15 vuotta palstalla olleista ei oo montaa jäljellä. Meeri, Liena, Fuula, matkamies ja Anu tulivat mukaan melko alussa paljon myöhemmin tulivat Pioni, Kirsikka, Seni-Ori, Hintriika, Saara, merimona, harmaapantteri jne.

Aivan oikein "matkamiehen tuttu", varmasti on monia muitakin jo ennen vuosisadan vaihtumista palstoille kirjoittaneita, useita on vielä mukana. Hyvä että kirjoittajat tulevat esille.

MdK kirjoittelee joskus "Ikinörtit" palstalle sekä kahvipirttiin.
        Harmaa pantteri kinastelee Keskustan palstalla. Hänen elämän kuvaukset toivat palstalle vilkasta elämää elävän kapteenin mielenkiintoisia muisteloita YK-ajoilta. Viimeksi luin ja katselin valokuvia hänen ympäri maailmaa kertovia matkakuvauksia. Hänen hobbynsa on matkustelu vielä ikääntyneenäkin.

Allekirjoittanut on saanut tulta ja tulikiveä paljon niskaan, kirjoitetaanpa minusta mitä tahansa kestän kaiken, sillä itsepähän olen tähän saunaan itseni tunkenut.
        Senvuoksi olen vaihtanut nimimerkkiä muutaman kerran.

Summa summarum. Kirjoittaminen palstalle tuo uutta virkistystä elon päiviin.
        "Vierivät kivet eivät sammaloidu", näinhän se menee ja annetaan "kaikkien kukkien kukkia", uutta eloa ja iloa ne tuovat mukanaan, sopuisat jutut palaavat aina moninkertaisina takaisin.

• onko.näin

Kuulin että Piooni on nykyisin Skillan.

• Muista.myös

Iili.

• Iili-tosiaankin-oli

hyvä kirjoittaja.

• Kirjoittaisitkin Ruuneperi, sellaiset suoraan sydämestä koetut asiat ovat arvokkaita lukijoillekin.

Vaikka en koko palstahistoriaa tunnekaan, muistan sadepäivinä Kesäheinässä löytäneeni Lyylin tarinoita arkistosta. Mikä ilmeikäs kertoja :D hän olikaan! Ihan saattoi nähdä pihapiirinsä ja koiransa, Jehu hevosensa, kissaystävineenkin, jotka änkesivät samaan sänkyynkin Lyylin kanssa.

Lahjakas kansannainen Jalmareineen, joka tietokoneen ja kanssanne palstakirjoittelun myötä pääsi uudestaan elämään kiinni. Ja myöhemmät vaiheetToivon "pelastaminen" alkoholismista.

• Kiva kun joku näkee lyylissä naispuolista Aleksis Kiveä! Kovin tekisi mieli tuo "elokuvan käsikirjoitus tehdä" .

• hyväon

• En ehkä ole ollut täällä kauimmin, mutta kuitenkin kauan.
      Eka kerran syys-lokakuussa 2001. Taisi olla 50 palstalla.
      Osuin erään Mopomiehen perustamaan Ellinpoksiin, missä
      kirjoittelivat savon murteella ja kysyin saanko olla mukana
      omaa murretaitoani verestämässä.

Muissa ketjuissa tapasin nimimerkkejä señora lyyli (jonka kanssa
      olin myöhemmin yhteyksissä muutenkin), ruuneperi, Frederiikka,
      fiiulin (Liena), Katleija (Leny), merimona, maalaismies (jolla on
      tällä hetkellä paljon muuta tekemistä), merilii, saaradma (joka on
      poistunut joukostamme) ja lukemattomia muita, joitten kanssa
      oli kivoja keskusteluja ja myös hulvattoman hauskaa.

Mutta on eräs henkilö, joka sai aikaan riidan jopa itsensä señora
      lyylin kanssa. Arvata saattaa kuka henkilö on. Keskustelun aiheena
      oli AIDS. Besser-wisserimme tiesi kertoa sairauden alkujuuret.
      Señora lyyli uskalsi oikaista ja kertoi kuinka asia on. Siitä seurasi
      nimittely tyhmäksi kanaksi niinkuin asiaan kuuluu. Puolustin señoraa
      ja iskin "dokumentit" esiin, niinkuin termi kuuluu.
      Señora lyyli pahastui saamastaan nimittelystä ja muusta höykytyksestä
      niin paljon että otti kuukauden time-outin koko palstalta, mutta fiksuna
      ihmisenä hän ei haukkunut takaisin.
      lyylin elämä olisi kertomisen arvoinen tarina.

Palstaelämä muuttui kovin riitaiseksi ja normaali keskustelu oli aivan
      mahdotonta. V 2007 meitä oli muutamia kirjoittajia, jotka siirryimme
      toisaalle kirjoittelemaan. Foorumi on takuuvarmasti riidaton palsta.
      Viime kesän jälkeen, kun muutin Suomeen, olen alkanut kirjoitella
      täälläkin ja takkiin on tullut. Kahvipirtti (summpilaksi nimitetty) on
      tämän palstan taukotupa, jonne mielellään pistäytyy juttelemaan
      arkipäivän asioista.

• Satu-Liisa-Merilii

minä muistaakseni tulin tuohon aikaan 2007 tai siinä, muistan lähinnä ne hauskat kirjoitukset, joiita kirjoittelit MdK Merimonan kanssa, samoin muistan Hintriikan ja Venlastiinan hauskuudet ja Maalaimiehen hyvät viestit.

• En koskisi Microsoft:in tuotteisiin pitkällä kepilläkään, jos ei olisi ihan pakko.
      Parempiakin vaihtoehtoja on; jotkut maksaa ja jotkut ei. Eli rahalla ja rahatta saa.
      Se vain vaatii uuden oppimista ja ehkäpä asenteenkin muuttamista.

Itse kypsyin Microsoft:in tuotteisiin jo 90 luvulla. Silloin tutustuin Unix:iin. Siltä pohjalta on tehty moniakin käyttöjärjestelmiä, jotka järjestään ovat parempia kuin esim. mitkään Windows:it.
      Syykin on selvä: muut tiedostojärjestelmät perustuvat aivan eri ideologiaan (Unix -ideologia vallitsevin) kuin alkuun DOS pohjainen Windows. Microsoft on yrittänyt päästä samaan lopputulokseen kietoteitä pitkin, mutta on onnistunut vain tekemään vaikeasti hallittavan kokonaisuuden, jossa on paikkaa paikan päällä. Jokainen paikkaus on tuonut esiin uusia reikiä. Lopulta on saatu kasaan vain mammuttimainen pugi -kokoelma (pugi=ohjelmavirhe).

OS X on Apple:n käyttämä Unix:ia muistuttava kaupallinen käyttöjärjestelmä ja sitten on Linux pohjaiset ilmaiset käyttöjärjestelmät. Linux on kehitettu Unix:in pohjalta.

Mutta helpoin tapa on pistää rahaa menemään ja ostaa aina uusi kone, kun tulee uusi Windows -versio. Toimii varmasti, kun vain muistaa päivitykset ja ostaa kunnollisen virus/haittaohjelma torjunnan (siinä menee lisää rahaa). Jos vielä haluaa tehdä jotain muutakin, kuin netsissä surffailla ja pelata pasianssia, niin voi rahalla ostaa lisää ohjelmia.

Näihän se on, että "rahalla saa ja hevosella pääsee"

• linuxpersaukisenvalinta

Minulla on ollut Windows käytössä vuodesta 1996,kaikki mallit paitsi 2000 ja Vista.
        Ei ikinä mitään ongelmia,toimii kuin junan vessa.

"...ostaa aina uusi kone, kun tulee uusi Windows -versio."
        Ei välttämättä, muistin lisääminenkin auttaa usein. Nykyinen koneeni on 4v ja kymppi toimii hyvin.

"...ja ostaa kunnollisen virus/haittaohjelma torjunnan (siinä menee lisää rahaa). "
        Miksi,kun Wintoosan omilla ja muiden ilmaisilla pärjää oikein hyvin.

"Jos vielä haluaa tehdä jotain muutakin, kuin netsissä surffailla ja pelata pasianssia, niin voi rahalla ostaa lisää ohjelmia."
        Niinpä,rahalla saa ja taksilla pääsee. Jos ei ilmaisohjelmat riitä,sitten täytyy ostaa.
        Oli käyttöjärjestelmä mikä tahansa. Linux-järjestelmälle on tietysti useita ilmaisia ohjelmia, ainakin joku erittäin tehokas kuvankäsittelyohjelma.

• linuxpersaukisenvalinta kirjoitti:

Minulla on ollut Windows käytössä vuodesta 1996,kaikki mallit paitsi 2000 ja Vista.
        Ei ikinä mitään ongelmia,toimii kuin junan vessa.

"...ostaa aina uusi kone, kun tulee uusi Windows -versio."
        Ei välttämättä, muistin lisääminenkin auttaa usein. Nykyinen koneeni on 4v ja kymppi toimii hyvin.

"...ja ostaa kunnollisen virus/haittaohjelma torjunnan (siinä menee lisää rahaa). "
        Miksi,kun Wintoosan omilla ja muiden ilmaisilla pärjää oikein hyvin.

"Jos vielä haluaa tehdä jotain muutakin, kuin netsissä surffailla ja pelata pasianssia, niin voi rahalla ostaa lisää ohjelmia."
        Niinpä,rahalla saa ja taksilla pääsee. Jos ei ilmaisohjelmat riitä,sitten täytyy ostaa.
        Oli käyttöjärjestelmä mikä tahansa. Linux-järjestelmälle on tietysti useita ilmaisia ohjelmia, ainakin joku erittäin tehokas kuvankäsittelyohjelma.

Onkohan se sitten kiinni laitteistosta? Joillakin on pelkkää takkuamista.

Juuri pari tuntia sitten luovuin Windowssin kanssa yrittämisestä. Joku pieni asia piti hoitaa ja näytti siltä, että kyllähän tuo Windossilla hoituu helposti. Puoli tuntia meni, että sain kaikki asiat käyntiin (vain posti ja nettiyhteys oli ne, joita tarvitsin). Sitten koitin siirtää valokuvia teetettäväksi tarjouksen tehneeseen firmaan, jota olen ennenkin käyttänyt. Kun oli siirtänyt hitaasti 21 %, niin jumahti. Odottelin puoli tuntia, ei tapahtunut mitään. Suljin selainen ja aloitin alusta. Yhteyttä en heti saanut ja taas puolen tunnin päästä kyllästyin odotteluun. Siirryin linux -koneelle ja jätin tuon toisen avaamaan nettiyhteyttä. Sain kuvien siirron onnistumaan ensi yrittämällä ja vei aikaa jonkun 50 minuuttia. Tuo Windows -kone oli ekalla yrityksellä povaillut 3 tunnin siirtoaikaa. Nyt sitten tarkistin, että olisiko tuolla Windows koneella jo nettiyhetys avautunut. Ei ollut. suljin laitteen ja totesin, että toivoton tapaus.
        Tuhlasin aikaa 2,5 tuntia Windows koneella saamatta mitään aikaiseksi. Linux koneella meni vajaa tunti ja sain tehtävän suoritettua.

Kummassakin koneessa on ollut ostettaessa Windows, vieläpä samaa versiota, eli koneen toimittaja on koneensa Windowssille sovittanut. Toiseen koneeseen on Linux pohjainen käyttöjärjestelmä asennetuu jälkeenpäin.

Onhan tietenkin selvää, että Linux koneissa ei Windows ohjelmat pyöri eli jos ne vain kelpaavat, niin on syytä pitäytyä Windowssissa.
        Onhan, niin kuin totesit, linux-järjestelmälle saatavissa useita ilmaisia ohjelmia, mutta ehkä n. 40 000 ohjelmaa ei vielä riitä Windowssiin tottuneelle.

Ihan tiedoksi vaan, että olin työelämässä ATK ammatilainen ja tein työtäni nimenomaan Microsoftin tuotteiden kanssa ja siksi uskon tuntevani nuo tuotteet melko hyvin. Tutustuin myös muihin käyttöjärjestelmiin, että sain hiukan vertailupohjaa.

• takaisintenavapalstalle
        AkanUkko kirjoitti:

Onkohan se sitten kiinni laitteistosta? Joillakin on pelkkää takkuamista.

Juuri pari tuntia sitten luovuin Windowssin kanssa yrittämisestä. Joku pieni asia piti hoitaa ja näytti siltä, että kyllähän tuo Windossilla hoituu helposti. Puoli tuntia meni, että sain kaikki asiat käyntiin (vain posti ja nettiyhteys oli ne, joita tarvitsin). Sitten koitin siirtää valokuvia teetettäväksi tarjouksen tehneeseen firmaan, jota olen ennenkin käyttänyt. Kun oli siirtänyt hitaasti 21 %, niin jumahti. Odottelin puoli tuntia, ei tapahtunut mitään. Suljin selainen ja aloitin alusta. Yhteyttä en heti saanut ja taas puolen tunnin päästä kyllästyin odotteluun. Siirryin linux -koneelle ja jätin tuon toisen avaamaan nettiyhteyttä. Sain kuvien siirron onnistumaan ensi yrittämällä ja vei aikaa jonkun 50 minuuttia. Tuo Windows -kone oli ekalla yrityksellä povaillut 3 tunnin siirtoaikaa. Nyt sitten tarkistin, että olisiko tuolla Windows koneella jo nettiyhetys avautunut. Ei ollut. suljin laitteen ja totesin, että toivoton tapaus.
        Tuhlasin aikaa 2,5 tuntia Windows koneella saamatta mitään aikaiseksi. Linux koneella meni vajaa tunti ja sain tehtävän suoritettua.

Kummassakin koneessa on ollut ostettaessa Windows, vieläpä samaa versiota, eli koneen toimittaja on koneensa Windowssille sovittanut. Toiseen koneeseen on Linux pohjainen käyttöjärjestelmä asennetuu jälkeenpäin.

Onhan tietenkin selvää, että Linux koneissa ei Windows ohjelmat pyöri eli jos ne vain kelpaavat, niin on syytä pitäytyä Windowssissa.
        Onhan, niin kuin totesit, linux-järjestelmälle saatavissa useita ilmaisia ohjelmia, mutta ehkä n. 40 000 ohjelmaa ei vielä riitä Windowssiin tottuneelle.

Ihan tiedoksi vaan, että olin työelämässä ATK ammatilainen ja tein työtäni nimenomaan Microsoftin tuotteiden kanssa ja siksi uskon tuntevani nuo tuotteet melko hyvin. Tutustuin myös muihin käyttöjärjestelmiin, että sain hiukan vertailupohjaa.

Kuvailemasi ongelmat eivät tuota vaikeuksia ATK ammattilaiselle, käyttipä mitä käyttöjärjestelmää tahansa. Eivätkä johdu Window'sista......
        Voi lapsi hyvä, olet pätemässä aivan väärällä palstalla.

• takaisintenavapalstalle kirjoitti:

Kuvailemasi ongelmat eivät tuota vaikeuksia ATK ammattilaiselle, käyttipä mitä käyttöjärjestelmää tahansa. Eivätkä johdu Window'sista......
        Voi lapsi hyvä, olet pätemässä aivan väärällä palstalla.

Kyllä toimimaton kone tuottaa ongelmia kenelle tahansa. Siinä ei ollut aikaa syventyä jumittamisen syihin. Varmaan se vielä selviiä, kun ehdin taas kerran lekkimään tuolla lelukäyttöjärjestelmällä.

Siinä olet täysin väärässä, kun kaksi samanlaista konetta samalla tavalla kytkettynä ja molemmat koneet toimivat toisella käyttöjärjestelmällä, vaikka se ei ole edes valmistajan koneeseen tarkoittama käyttöjärjestelmä, mutta toinen ei toimi kuin ajoittain Windowssilla, niin ainoa ero on käyttöjärjestelmässä.
        Sen verran olen sentään asioihin paneutunut, että osaan nähdä, että missä milloinkin vika piilee.

Mutta siinä olet täysin oikeassa, että olen jonkun lapsi, kuten myös Sinäkin. Minun vanhempani ovat vain jo haudassa, jos eivät olisi niin olisivat nyt 105 ja 103 vuotiaita.

Ja mitä kummaa tarkoitat pätemisellä? Pidätkö pätemisenä sitä, kun kerron kokemuksistani?

Yritätkö suojella tämän palstan lukijoita realitiedoilta? Mielestäni on ihmisten aliarviointia, että antaa heille vain yksipuolista tietoa. Mielestäni tämän ikäluokan ihmisille on tietotekniikan puolella myös muita edullisempia vaihtoehtoja kuin suurella rahalla markkinoidut vaihtoehdot. Monet meistä eläkeläisistä ovat melko tiukilla tulojen puolesta ja kaikilla ei aina ole rahaa pistää palamaan satoja euroja vuosittain pelkän tietotekniikan ylläpitoon.

Kummallisilla kommenteilla yrität torjua ihan järkevää vaihtoehtoa.

Windows on hyvä vaihtoehto pelaamiseen tottuneelle ja ihmettelen suuresti, jos noita (kalliita) huippupelejä enemmistö tässä ikäluokassa pelailisi.

Windows vaatii tehokkaan koneen toimiakseen sujuvasti. Windowssin toimintaa hidastaa tarvittava virus ja haittaohjelmasuoja.

Windowskin voidaan virittää toimimaan melko nopeasti, mutta se vaatii jo paljon tietämystä, osaamista ja intoa. Tuskin monikaan tavallinen käyttäjä ryhtyy konettaan virittelemään.

Onhan toinenkin kaupallinen järjestelmä, joka on melkoisen paljon kalliimpi kuin Windows -järjestelmä, nimittäin Applen OS X. Toimii hyvin ja on nykykoneilla siedettävän nopeakin.

Sitten on nämä ilmaiset Linux -pohjaiset käyttöjärjestelmät, jotka eivät tarvitse virus ja haittaohjelma suojausta.
        Niissäkin on omat ongelmansa, kun on vain muutama konemalli, joihin on valmiiksi asennettu ko. käyttöjärjestelmä. Nekin on markettimikroja kalliimpia. Tosin halpaan markettimikroon voidaan jälkiasentaa jokin Linux pohjainen käyttöjärjestelmä, mutta siinä on hiukan tekemistä. Vaikeaa se ei ole, kun ei vaadita kuin hyvä suomen- tai englanninkielen taito ja kyky tehdä ohjeiden mukaan.

On se harmillista, että kerron sellaisistakin asioista, jotka eivät ole juoruja, toisten panettelemista tai muuten huu haata.

• uuno-utelias
        AkanUkko kirjoitti:

Kyllä toimimaton kone tuottaa ongelmia kenelle tahansa. Siinä ei ollut aikaa syventyä jumittamisen syihin. Varmaan se vielä selviiä, kun ehdin taas kerran lekkimään tuolla lelukäyttöjärjestelmällä.

Siinä olet täysin väärässä, kun kaksi samanlaista konetta samalla tavalla kytkettynä ja molemmat koneet toimivat toisella käyttöjärjestelmällä, vaikka se ei ole edes valmistajan koneeseen tarkoittama käyttöjärjestelmä, mutta toinen ei toimi kuin ajoittain Windowssilla, niin ainoa ero on käyttöjärjestelmässä.
        Sen verran olen sentään asioihin paneutunut, että osaan nähdä, että missä milloinkin vika piilee.

Mutta siinä olet täysin oikeassa, että olen jonkun lapsi, kuten myös Sinäkin. Minun vanhempani ovat vain jo haudassa, jos eivät olisi niin olisivat nyt 105 ja 103 vuotiaita.

Ja mitä kummaa tarkoitat pätemisellä? Pidätkö pätemisenä sitä, kun kerron kokemuksistani?

Yritätkö suojella tämän palstan lukijoita realitiedoilta? Mielestäni on ihmisten aliarviointia, että antaa heille vain yksipuolista tietoa. Mielestäni tämän ikäluokan ihmisille on tietotekniikan puolella myös muita edullisempia vaihtoehtoja kuin suurella rahalla markkinoidut vaihtoehdot. Monet meistä eläkeläisistä ovat melko tiukilla tulojen puolesta ja kaikilla ei aina ole rahaa pistää palamaan satoja euroja vuosittain pelkän tietotekniikan ylläpitoon.

Windows on hyvä vaihtoehto pelaamiseen tottuneelle ja ihmettelen suuresti, jos noita (kalliita) huippupelejä enemmistö tässä ikäluokassa pelailisi.

Windows vaatii tehokkaan koneen toimiakseen sujuvasti. Windowssin toimintaa hidastaa tarvittava virus ja haittaohjelmasuoja.

Windowskin voidaan virittää toimimaan melko nopeasti, mutta se vaatii jo paljon tietämystä, osaamista ja intoa. Tuskin monikaan tavallinen käyttäjä ryhtyy konettaan virittelemään.

Onhan toinenkin kaupallinen järjestelmä, joka on melkoisen paljon kalliimpi kuin Windows -järjestelmä, nimittäin Applen OS X. Toimii hyvin ja on nykykoneilla siedettävän nopeakin.

Sitten on nämä ilmaiset Linux -pohjaiset käyttöjärjestelmät, jotka eivät tarvitse virus ja haittaohjelma suojausta.
        Niissäkin on omat ongelmansa, kun on vain muutama konemalli, joihin on valmiiksi asennettu ko. käyttöjärjestelmä. Nekin on markettimikroja kalliimpia. Tosin halpaan markettimikroon voidaan jälkiasentaa jokin Linux pohjainen käyttöjärjestelmä, mutta siinä on hiukan tekemistä. Vaikeaa se ei ole, kun ei vaadita kuin hyvä suomen- tai englanninkielen taito ja kyky tehdä ohjeiden mukaan.

On se harmillista, että kerron sellaisistakin asioista, jotka eivät ole juoruja, toisten panettelemista tai muuten huu haata.

Voisiko ATK-ammattilainen kertoa mikä tai mitkä laitevalmistajat tekevät tietokoneita vain Linux tai vain Windows käyttöjärjestelmille.

• kevättäetumuksella
        AkanUkko kirjoitti:

"Kyllä toimimaton kone tuottaa ongelmia kenelle tahansa."
        Joku voisi aluksi selvittää onko kyseessä softa- vai rautavika.....ja muutaman muun asian.
        "Sen verran olen sentään asioihin paneutunut, että osaan nähdä, että missä milloinkin vika piilee."
        Sittenhän ei ole ongelmaa, ainakaan ammattilaisella;)

• uuno-utelias kirjoitti:

Voisiko ATK-ammattilainen kertoa mikä tai mitkä laitevalmistajat tekevät tietokoneita vain Linux tai vain Windows käyttöjärjestelmille.

Ei mitkään vain Linux käyttöjärjestelmille.
        Mutta mainoksista olen nähnyt, että esim. Dell ja HP Lenovo toimittavat myös Linux pohjaisella Ubuntu käyttöjärjestelmällä varustettuja koneita. Molemilta ja monilta muilta saa myös Windows koneita.

• kevättäetumuksella kirjoitti:

"Kyllä toimimaton kone tuottaa ongelmia kenelle tahansa."
        Joku voisi aluksi selvittää onko kyseessä softa- vai rautavika.....ja muutaman muun asian.
        "Sen verran olen sentään asioihin paneutunut, että osaan nähdä, että missä milloinkin vika piilee."
        Sittenhän ei ole ongelmaa, ainakaan ammattilaisella;)

Tietenkin selvitin heti, että onko softa vai rautavika ja rautavika ei ollut.

Ammatilaisena nimenomaan aikoinaan työssäni painiskelin ongelmien parissa. Kaikki ongelmat selvitettiin toiset nopeammin ja toiset pidemmän kaavan mukaan.
        Sehän on juuri ammattilaisen työtä sekin.

Lisäksi työhöni kuului järjestelmäsuunnittelu, sekä firman laitekannan hankinta, ohjelmistojen hankinta, verkkojen suunnitelu ja hankinta. Mutta koska firmassa siirryttiin aikanani minikone maailmasta mikro maailmaan, niin muutos oli aika suuri. Mikromaailmasta ei siinä firmassa ollut ennestään mitään kokemusta ja koko mikroympäristön jouduin opettelemaan, rakentamaan, hankkimaan ja käyttäjät kouluttamaan.
        Tosin määrä oli suhteellisen pieni, vain 150 mikrotyöasemaa.
        Myös laitekaannan nopea kehittyminen toi haasteita tullessaan.

Mutta nyt olen eläkkeellä, enkä ole enää ATK-ammattilainen, vaan korkeintaan entinen ATK-ammatilainen ja nykyinen eläkeläinen. Joten virnuilun ammatilaisesta voi jo unohtaa.

• kevättäetumuksella
        AkanUkko kirjoitti:

Tietenkin selvitin heti, että onko softa vai rautavika ja rautavika ei ollut.

Ammatilaisena nimenomaan aikoinaan työssäni painiskelin ongelmien parissa. Kaikki ongelmat selvitettiin toiset nopeammin ja toiset pidemmän kaavan mukaan.
        Sehän on juuri ammattilaisen työtä sekin.

Lisäksi työhöni kuului järjestelmäsuunnittelu, sekä firman laitekannan hankinta, ohjelmistojen hankinta, verkkojen suunnitelu ja hankinta. Mutta koska firmassa siirryttiin aikanani minikone maailmasta mikro maailmaan, niin muutos oli aika suuri. Mikromaailmasta ei siinä firmassa ollut ennestään mitään kokemusta ja koko mikroympäristön jouduin opettelemaan, rakentamaan, hankkimaan ja käyttäjät kouluttamaan.
        Tosin määrä oli suhteellisen pieni, vain 150 mikrotyöasemaa.
        Myös laitekaannan nopea kehittyminen toi haasteita tullessaan.

Mutta nyt olen eläkkeellä, enkä ole enää ATK-ammattilainen, vaan korkeintaan entinen ATK-ammatilainen ja nykyinen eläkeläinen. Joten virnuilun ammatilaisesta voi jo unohtaa.

"Joten virnuilun ammatilaisesta voi jo unohtaa."
        Virnuilu vaihtuu nauruun..... No joo,se siitä;)

• kevättäetumuksella kirjoitti:

"Joten virnuilun ammatilaisesta voi jo unohtaa."
        Virnuilu vaihtuu nauruun..... No joo,se siitä;)

"Virnuilu vaihtuu nauruun..... No joo,se siitä;)"

Vanha sanonta: "Mies se tulee räkänokastakin vaan ei tyhjän naurajasta".

• kahen.vaiheilla

Kovasti ne tyrkyttää kymppiä. Kalastely-yrityksetkin tyssäävät ja kaikenlaiset hyökkäykset poistuvat kun on 10 käytössä.
      Ohjeet englanniksi vai? Maksaako 10?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      120
      3287
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2116
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1905
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      406
      1826
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1671
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1487
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      122
      1353
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1241
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1216
    10. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      442
      1116
    Aihe