Paljonko eläkettä kertyy?

Tulevaisuutoivo

Menen työhön 01.01.2017. Saan palkkaa 2854,00 euroa kuukaudessa. Olen 24 vuotias. Aikaisempaa työhistoriaa ei ole opintoajan,5 vuotta, lisäksi. Paljonko saan eläkettä,kun ahkerasti palvelen seuraavat 44 vuotta,jolloin olen 68 vuotta ja jään ansaitulle vanhuuseläkkeelle.

14

1357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meni.jo.ohi

Silloin viissiin ei ole nykyinen eläkejärjestelmä voimassa.

• senkintomppeli

Pitäs mennä nykysten mukaan

• Tulevaisuudessa eläketaso jäänee alle 50 %:n tasoon työhistorian aikana ansaituista keskimääräisistä bruttoansioista. Ohessa Eläketurvakeskuksen raportti 2013 (katso sivu 31 kohta 4.3.5): http://www.etk.fi/julkaisu/lakisaateiset-elakkeet-pitkan-aikavalin-laskelmat/. Kysymys on siis keskieläkkeestä suhteessa keskiansioihin.

Tarkka eläkkeen määrä voidaan laskea vasta eläkkeelle siirryttäessä.

• makakiapina

On tärkeää ymmärtää, että nykyisenkaltainen eläkejärjestelmä on historialtaan vasta 50 vuoden ikäinen. Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta alkoi rakentua vähitellen toisen maailmansodan jälkeen, jonkinlaisena "syntyhetkenä" pidetään yleisesti 1960-lukua. Samaan aikaan Suomeen alettiin rakentaa työeläkejärjestelmää. Hyvinvointivaltiollinen ajattelutapa on pureutunut suomalaisiin niin tiukasti, että kaikki "uhkatekijät" tuntuvat suorastaan mahdottomilta vääryyksiltä. On luonnollista olla huolissaan omasta elintasosta eläkkeelle jäädessä. Kuitenkin väestön vanheneminen, huoltosuhteen heikkeneminen, ja erityisesti palkkatyön tulevaisuus ovat asioita, jotka vaikuttavat arvaamattomalla tavalla tulevien vuosikymmenten aikana siihen, millaiseksi myös eläkejärjestelmä uudelleenmuotoutuu Suomessa. Siksi tulevaisuuteen kannattaa suhtautua avoimin silmin eikä suojautua poteroon. Kenties yhteiskuntajärjestelmämme muuttuu tavoin, joita emme osaa vielä ennustaa.

• tosipessimisti

Olen 48 v mies. työeläke kertymäni on nyt 1000 € / kk. Tähän saakka eläke kertymäni on kohonnut muutaman kympin joka vuosi. Kertymä ei kuitenkaan ole kyennyt taistelemaan inflaatiota vastaan kovin hyvin. Kelan kansaneläke kuitenkin luo jonkinnäköisen suojan aina 1200 € kk asti jonka jälkeen ainoastaan työeläke jää. Nyt poistuu yli 53 v kertyneet lisä promillet, joten eläketurvan kasvu heikkenee lisää siinä määrin ettei inflaatio enää kumoudu. Toisin sanoen kertymä on eläkkeelle jääntiin asti ostovoimaltaan persnettoinen. Olen hyvin tietoinen että eläkkeeni ei tule riittämään ihmisarvoiseen elämään. Toisaalta duunarin palkat on suomessa niin heikot ettei ylimääräistä sijoitusomaisuutta juuri jää paikkaamaan tulovajetta eläkkeellä. En tiedä tappaisko itsensä nyt heti vai sitten vasta eläkkeelle jäädessä.

• makakiapina

Kai se tänä päivänä on sellainen ajattelutapa, että jokaisen tulisi pysyä työelämässä niin pitkään kuin pystyy. Eläkkeelle jääminen on tässä mielessä taloudellinen ja sosiaalinen riski, mikä ikävä kyllä ei pitäisi niin olla. Pienellä eläkkeellä kitkuttaminen on monen palkansaajan todellisuutta tänä päivänä, erityisesti jos ei ole onnistunut kerryttämää varallisuutta.

Älä nyt hyvä mies edes ajattele itsesi tappamista, vaan koita mieluummin keskittyä siihen, mitä mukavaa tuleva kesä mahdollisesti tarjoaa. Sinulla on kuitenkin tässä vielä mahdollisuus kerryttää sitä eläkettä vielä tulevina vuosina, pääasia että vaan koittaa pysyä terveenä. Ja ennen kaikkea yrittää nauttia elämästä nyt. Se eläkeaika koittaa väkisinkin eräänä päivänä, sitä ennen voi tapahtua monia hyviä asioita.

• Itsekkin

olen ajatellut sitä että kannattaako täällä kituuttaa ja sairastella tämän kauempaa. Eläke on alle 1000e/kk laskujen mukaan nyt kun olen töitä tehnyt 35v 7v joita ei lasketa eläkkeeseen. Olen siis väliinputoaja joka suhteessa. Eläkeikään on n. 9v. Siihen asti en koskaan pysty tekemään töitä. Tälläkin hetkellä puolikuntoisena. Olen hakenut osaaikaeläkettä mutta olen kuulema ihan hyvässä työkunnossa heidän mielestään. Luulisi että edes jotenkin helpoitettaisiin ihmisen halua olla töissä, eikä jatkuvilla pitkillä sairaslomilla. Mutta ei. Miettinyt olen mikä keino olisi parhain tämän ainaisen sairastelun lopettamiseksi.. Varmaan iso pullo vodkaa ja monta purkkia lääkkeitä sekaisin. luulisi nirrin lähtevän. Junan alle ei ole vielä pokkaa mennä.

• Itsekkin kirjoitti:

olen ajatellut sitä että kannattaako täällä kituuttaa ja sairastella tämän kauempaa. Eläke on alle 1000e/kk laskujen mukaan nyt kun olen töitä tehnyt 35v 7v joita ei lasketa eläkkeeseen. Olen siis väliinputoaja joka suhteessa. Eläkeikään on n. 9v. Siihen asti en koskaan pysty tekemään töitä. Tälläkin hetkellä puolikuntoisena. Olen hakenut osaaikaeläkettä mutta olen kuulema ihan hyvässä työkunnossa heidän mielestään. Luulisi että edes jotenkin helpoitettaisiin ihmisen halua olla töissä, eikä jatkuvilla pitkillä sairaslomilla. Mutta ei. Miettinyt olen mikä keino olisi parhain tämän ainaisen sairastelun lopettamiseksi.. Varmaan iso pullo vodkaa ja monta purkkia lääkkeitä sekaisin. luulisi nirrin lähtevän. Junan alle ei ole vielä pokkaa mennä.

saat saman käteen on eläkkeesi 700€ -1300 ja vuokra 600€ ,koska eläkeläisen asumistukim on suurempi kuin työssä käyvän ja jos alle 1300€ saat sotetaksin ilmaiseksi.Ei kannata työnteko pienellä palkalla .Tarkista KELAn sivuilta .

• feafs

2060-luvulla yleinen eläkeikä on nostettu 85 vuoteen, ja samalla rahamääräisestä eläkkeestä on siirrytty täysihoitoon laitoksessa.

• kaikillesama

Tuskin eläkejärjestelmää on olemassa v.2060. kaikki saa sen 1000€ /kk.

• MeetwurstiReissumies

Olen 58 vuotias. Minulle on kertynyt eläkettä n. 2700e. Tiedän kuuluvani parempaan puoliskoon, mutta takana on yli 30 vuotta matkustamista ympäri maailmaa, lähinnä perähikiöissä käynnistämässä laitoksia. Olen vielä töissä firmassa joka on toimiva firma mutta meitä on matkan varrella vähentynyt ja konsulttirman miehiä on aina vaan enemmän. Sää nähdä myydäänkä meidän engineering porukka etteplanille. Toivottavasti riittää vielä töitä muutamaksi vuodeksi

• marhais

et pääse 68 vuotiaana eläkkeelle 44 vuoden päästä
      silloin on eläkeikä jo 78 vuotta tai jopa 80 vuotta
      ja eläkkeesi noin 1900€ Vähennyksien johdosta.

• YÖKUSKI

EIKÖ ÄLY JEKKASE ANOKAA TOLPPATALON YLIMIELISILTÄ KONNAKAARTILTA S, S, S ELI KOK SOPEUTUMISELÄKE N 5000 E KK. SUTKI, SÄTKY, SOTKU 100 VARMASTI PÄÄTTÄÄ ETTÄ 1000 E ELÄT KK JA RIITTÄÄ.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7090
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      710
      3228
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      125
      1455
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      223
      1259
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe