Sossu maksoi saman tuen kaksi kertaa kuun sisällä

allurainen

Elikkäs hain huhtikuun alusta toimeentulotukea, sain silloin 870e ja päätös tuli postissa. Tänään ovat maksaneet sen vahingossa uudestaan tililleni, kun on kuun viiminen päivä. Soitin maksatusneuvontaan, en kertonut että ovat maksaneet sen jo aiemmin, esitin vain kysymyksen: "Onko tuki maksettu oikein, onko määrä oikein?". Vastaus oli että kyllä joo, näkyy että päätös lähetetty kuuun alussa ja rahasumma pitäisi olla ihan oikein.

Eli, jos ja kun huomaavat tämän maksun virheellisesti toistuneen kuukauden sisällä kahteen otteeseen, niin voivatko periä sitä takaisin? Maksatusneuvonnan puheluita ei käsittääkseni edes tallenneta?? Laitoin kalenteriini nyt merkinnän että olen soittanut sinne, pistin kellonajan ylös mahdollista tulevaa takaisinmaksuriitaa silmällä pitäen. Onko sossun laitonta periä takaisin, kun olen vielä itse soittanut ja kysynyt että onko maksu oikein??

9

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 814

Josko ovat tehneet 2 kuukauden ttt-päätöksen ja maksu on tullut vuorokautta liian aikaisin.

• Allurainen

Ei ole. Päätöksiä on tullut 1 kpl ja siinä lukee että vain yhdelle kuulle

• Tuo riippuu pitkälti asiakkaan vilpittömyydestä, ja osin myös taloudellisesta tilanteesta. Et liene ihan vilpitön. Etenkin siinä vaiheessa jos tukea ruvetaan perimään takaisin ja kerrot, että juuri takaisinperintää varten olet laittanut muistiin ko. maksuun liittyviä asioita, koska olet arvannut, että kyseessä on virhe, ja voipi olla että jutun sitten häviät.

• Tuo riippuu pitkälti asiakkaan vilpittömyydestä, ja osin myös taloudellisesta tilanteesta. Et liene ihan vilpitön. Etenkin siinä vaiheessa jos tukea ruvetaan perimään takaisin ja kerrot, että juuri takaisinperintää varten olet laittanut muistiin ko. maksuun liittyviä asioita, koska olet arvannut, että kyseessä on virhe, ja voipi olla että jutun sitten häviät.

• 1444

Kyllä nuo yleensä huomataan. Itselläni on kela tehnyt muutaman kerran virheen. Paristi olen itse ilmoittanut virheestä, mutta silti minua kohdeltiin melkein rikollisena ja uhkailtiin tuen lakkauttamisella. Viimeisellä kerralla en enää vaivautunut itse ilmoittamaan, mutta virkailija korjasi päätöksen seuraavassa kuussa.

Sossun kanssa tilanne on varmasti vielä hankalampi, jos et ilmoita vahingosta. Toisaalta, jos et enää hae tukea, niin voithan odotella, miten käy.

Eikös noihin hakemuksiin muuten yleensä tarvita tiliotteet. Huomaahan ne sitten seuraavan kuun hakemuksessa liikaa maksetun summan, eli ehkä on parempi nyt ilmoittaa ihan ite.

• allurainen

Kela ja sossu onkin ihan eri asia. Kela perii aina takaisin. Jos ne sossusta huomaa, niin en tietenkään sano, että kirjotiin sen puhelun ylös sitä varten että ruvetaan perimään takaisin, vaan koska pidän muutenkin "päiväkirjaa" ja teen kaikenlaisia merkintöjä, niin siellä kirjaus tästä, koska olin ihmetellyt asiaa. En hae enää tukea kun sain työpaikan. Tiliotteet lähetinkin silloin kuun alussa, kun tukea hain. Enää ei tarvitse lähettää kun en hae tukia. Kaipa ne sen joskus äkkäävät ja saattavat yrittää pyytää takaisin. Luin kuitenkin netistä muutaman vuoden takaisia, samankaltaisia tapauksia, joissa sossu oli yrittänyt periä takaisin, ja siinä oli kyse laittomasta perinnstä, koska saavat kuulemma periä vain siinä tapauksessa, että tukea on hankittu vilpillisesti, esim. jätetty toimittamatta joitakin pyydettyjä asiakirjoja tms. Kaiketi tämäkin menisi siis laittoman perinnän piikkiin, varsinkin kun olen itse soittanut sinne ja kysynyt onko tuki aiheellisesti maksettu tililleni.

• allurainen

Näin lukee finlexin sivuilla toimeentulotuesta määrätyssä laissa:

Toimeentulotuen takaisinperintä
      19 §
      Takaisinperintäkielto

Toimeentulotukea ei saa periä takaisin, ellei tässä luvussa toisin säädetä.
      20 § (26.6.2015/815)
      Takaisinperinnän perusteet

Päättäessään toimeentulotuen myöntämisestä Kansaneläkelaitos tai kunnan toimielin voi samalla määrätä, että toimeentulotuki tai osa siitä peritään takaisin:

1) tuen saajalta, jos hänellä on tuloja tai varoja tai oikeus elatusta turvaavaan etuuteen, mutta tulot, varat tai etuus eivät ole tukea myönnettäessä hänen määrättävinään tai hän ei muusta syystä voi niitä silloin käyttää;

2) tuen saajalta, jos hän on tahallaan laiminlyönyt velvollisuuden pitää huolta omasta elatuksestaan;

3) tuen saajalta, jos tuen myöntäminen on aiheutunut lakkoon osallistumisesta, kuitenkin vain lakkoon osallistuneelle itselleen myönnetyn tuen osalta; sekä

4) tuen saajan elatusvelvolliselta, jos hän on tahallaan laiminlyönyt elatusvelvollisuutensa.

Jos tuen myöntäminen on perustunut tahallaan annettuihin erehdyttäviin tietoihin tai 17 §:ssä säädetyn ilmoitusvelvollisuuden tahalliseen laiminlyöntiin, Kansaneläkelaitos tai kunta voi periä tuen takaisin näiden tietojen antajalta tai ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöneeltä siltä osin kuin tuen myöntäminen on perustunut tästä syystä virheellisiin tietoihin.

Eli toisinsanoen eivät voi periä sitä sossusta takaisin? Koska en ole toiminut vilpillisesti, vaan olen palauttanut kaikki tarvittavat ja pyydetyt asiakirjat määräaikaan mennessä enkä ole antanut erehdyttävää tietoa tuloistani. Minulla ei ole ollut tuloja silloin kun etuutta on haettu, vaan tuloja on alkanut tulla vasta tuen maksamisen jälkeen. Eikös tämän perusteella perintä olisi siis laiton?

• en_saa_mitään

Anteeksi ehkä asiaton kysymykseni, mutta millä perusteella saa esim. tuon 870€/kk?

• allurainen

Sairaanhoitokuluja oli koitunut sen verran paljon, että maksoivat niihin. Pyysin myös ruokaan, vaatteisiin, vakuutuksen maksuun ym.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7290
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      733
      3521
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      349
      1847
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1785
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1415
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1381
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1280
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe