Akkujen hintataso

Warum_nix

Lueskelin Australialaista ZEV artikkelia jossa neuvotaan kuinka ja mistä komponenteista ajotekniikka koostuu TI tyyliin.
Siellä LiFePo4 akkujen hinnaksi muutama vuosi sitten kerrottiin 0,37 AUD joka on 0,236€ nykykurssilla.
Siis 24 kWh akkupaketin hinta olisi 5700€ ja 30 kwh 7100€.
Tuo vastaa Nissan Leafin akkujen kokoa, vaikkakin Nissan, Mitsubishi käyttävätkin Litium Ioni akkuja. Niiden eliniäksi arvioidaan 400...1200 jaksoa.
LiFePo4 akkujen eliniäksi oli ilmoitettu 3000...5000 jaksoa. Se puolestaan vastaisi 8...13 vuoden päivittäisiä jaksoja.
Eliniän odote selventää miksi sähköautoja hylätään kuin kesäkissoja 4-6 vuoden ikäisinä.
Vaihtoauton hintana 50% uudesta ja akut lopussa.
Moukan tuurilla 8 vuotta LiFePo4 akuilla.

5

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lehdellä_soittamaan

      Nyt selvisi hintaso Nissan Leaf akkupaketille.
      USA ssa Nissanin upgrade paketti maksaa 5500 US$, mitä se maksaa Suomessa on edelleenarvoitus. Kurssin mukaan se olisi 4900€. Sillä on siis 8 vuoden takuu.

    • akkulla

      kai oli pakkokin laskea akkun hintaa että jälleen myynti hintaa pysyisi vuosien päästäkin muu tekniikka kun on isältä pojalle auto keston puolesta.

    • Sähköllä

      "LiFePo4 akkujen eliniäksi oli ilmoitettu 3000...5000 jaksoa. Se puolestaan vastaisi 8...13 vuoden päivittäisiä jaksoja."

      Nuo ilmoitetut jaksot ovat tyhjästä täyteen latauksia. Kuka ajaa joka päivä akun täydestä tyhjäksi? Ei kukaan. Joten käytännössä tuon 8 vuotta voi tuplata.

      • Tänäpäivänä akkujen ikä ei ole ongelma. Lithium-akustojen BMS-järjestelmät ovat kehittyneet toimiviksi. Ongelmaksi on muodostunut akkujen toimintalämpötilat ääriolosuhteissa. Nissan Leaf luottaa ilmajäähdytykseen levyakkuilla, kun taas amerikkalainen haastaja Tesla luottaa nestejäähdytykseen ja 18650 li-Lion sauvakennoihin.


    • Lithium akkuja ei pidä, eikä saakkaan ajaa tyhjiksi ja ladata aina 100% . Ylilämpö ja ylilataus ovat suurimmat syyt miksi esim. Nissan Leaf:n akut vaurioituvat.

      Leaf:n 12-sekmenttisen polttoainemittarin varaustaso ei saa pudota 40 000km ajorupeaman jälkeen enempää kuin 1-2 pykälää. Helpoiten tämä on todetavissa ottamalla digikuva kameralla vaihdokin mittaristosta, kun auto on ajovalmis ja yön yli ladattu eli akusto täynnä.

      Monessa yli 80 000km ajetussa autossa on edelleen 10-pykälää mittarin näytössä jäljellä. Ilmajäähdytteiset levyakut (mitkä Leaf:lla) ovat käytössä, eivät pidä helteestä, eivätkä liian paljosta ajokilometreistä jo 16 000km per vuosi saattaa olla niille liikaa. 100-120km päivätaipaleet latausten välissä ovat suositeltavat.
      Latauksesta: mielummin 8/10h hidaslataus 16A kuin 32A ja välttää pikalatausasemien jatkuvaa käyttöä.
      Saksasta www.mobile.de löytyy sähköautoja reiluun puoleen hintaan, mitä niistä suomessa pyydetään. Verot n.2300-2500e huolinta n.800e Suomeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3093
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      57
      2788
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2375
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2023
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1398
    Aihe