Jäähdytysnesteeksi mitä? Ocu 1 -04-

Tyhmäkö?

Tyhmääkin tyhmempi kysymys:

Käykö mikä vain "bensiksen" jäähdytysneste kunhan suhde on oikea vai onko jäähdytysnesteen tyypillä jotain väliä? Manuaalissa höpistään jostain tietystä punertavasta nesteestä jota saa, yllätys yllätys, skoda liikkeistä.

Nimimerkki "kunhan varmistelen"

14

1781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neste

Siihen käy nimenomaan se punainen jäähdytinneste.Ei saa sotkea sekaisin tavan vihreän nesteen kanssa.Saa hyvin varustetuilta huoltamoilta ja varaosaliikkeistä.Ja tietenkin merkkiliikkeestä myös.

• Jussi

Jäähdytysnesteen tyyppi on G12 ja eikös se ole mainittu siinä paisuntasäiliön kyljessäkin. Punaista ja vihreää ei pidä sekoittaa keskenään.
      Ihmetyttää mihin noin uudessa autossa nestettä tarvittaisikaan. Normaalisti sitä nimittäin ei kulu havaittavia määriä.

• Dynamic

Viittaan aikaisempaan viestiini. Lämpövalo?, otsikolla.
        Mulla siis rupesi lämpötilan merkkivalo vilkkumaan ja syyksi selvisi kuin selvisikin alhainen jäähdytysnesteen pinta.
        En tiedä minne kyseinen neste oli kadonnut, mutta joka tapauksessa sitä oli kadonnut noin kuukauden aikana sen verran, että noin litran lisäsin.
        Ja perhana vieköön. Lisäsin vanhasta kannustani, missä oli sinistä nestettä, jota olen aikaisemmin käyttänyt VW-Transportterissani, diesel!

Mitäs nyt tapahtuu? Onko nesteet vaihdettava? Tapahtuuko joku kemiallinen reaktio vai eikö mitään?
        Entäs takuun laita? On nimittäin vielä melkeen 1,5 vuotta takuuta jäljellä ja vehje toimii kuin enkeli ja eka huolto on vasta kaukana. Ajettu 20000km. Tuliko ylimääräinen reissu huoltoon?

• Teemu
        Dynamic kirjoitti:

Mulla siis rupesi lämpötilan merkkivalo vilkkumaan ja syyksi selvisi kuin selvisikin alhainen jäähdytysnesteen pinta.
        En tiedä minne kyseinen neste oli kadonnut, mutta joka tapauksessa sitä oli kadonnut noin kuukauden aikana sen verran, että noin litran lisäsin.
        Ja perhana vieköön. Lisäsin vanhasta kannustani, missä oli sinistä nestettä, jota olen aikaisemmin käyttänyt VW-Transportterissani, diesel!

Mitäs nyt tapahtuu? Onko nesteet vaihdettava? Tapahtuuko joku kemiallinen reaktio vai eikö mitään?
        Entäs takuun laita? On nimittäin vielä melkeen 1,5 vuotta takuuta jäljellä ja vehje toimii kuin enkeli ja eka huolto on vasta kaukana. Ajettu 20000km. Tuliko ylimääräinen reissu huoltoon?

Koneessa on jotain vikaa jos nestettä häviää. Pahimmassa tapauksessa kannentiiviste on sökö. Jääkö auton alle läikkiä, eli vuotaako nestettä jostain?

• Dynamic
        Teemu kirjoitti:

Koneessa on jotain vikaa jos nestettä häviää. Pahimmassa tapauksessa kannentiiviste on sökö. Jääkö auton alle läikkiä, eli vuotaako nestettä jostain?

Ei näy läikkiä, eikä kosteutta/vuotoja missään. Eikä minkäänlaisia käyntihäiriöitä ollut koskaan havaittavissa.

Tolle yhdelle viestittäjälle terveisiä, että kyllä manuaali on tullut luettua, mutta kiire ja hämärä ja väärät muistikuvat pistivät mokaamaan.

Mutta ilman moraalisaarnoja; tietääkö joku miten noi eriväriset nesteet eroaa keskenään, eli onko jotain todella pahaa tapahtumassa, kun niitä sekoittaa keskenään? En nimittäin ole 30-vuotisen autonomistusurani aikana paljoa kiinnittänyt pakkasnesteiden laatuun huomiota, vaan pitänyt huolta niiden pakkaskestävyydestä. Nytkään en siis tullut ajatelleeksi noita väri/laatujuttuja, vaikka tajunnassa kyllä "häämötti" muistikuva manuaalin värimaininnasta.

No, moka on tehty, mutta kuinka suuri??
        Lohduttavaa vastausta odotellen.

• rellu
        Dynamic kirjoitti:

Ei näy läikkiä, eikä kosteutta/vuotoja missään. Eikä minkäänlaisia käyntihäiriöitä ollut koskaan havaittavissa.

Tolle yhdelle viestittäjälle terveisiä, että kyllä manuaali on tullut luettua, mutta kiire ja hämärä ja väärät muistikuvat pistivät mokaamaan.

Mutta ilman moraalisaarnoja; tietääkö joku miten noi eriväriset nesteet eroaa keskenään, eli onko jotain todella pahaa tapahtumassa, kun niitä sekoittaa keskenään? En nimittäin ole 30-vuotisen autonomistusurani aikana paljoa kiinnittänyt pakkasnesteiden laatuun huomiota, vaan pitänyt huolta niiden pakkaskestävyydestä. Nytkään en siis tullut ajatelleeksi noita väri/laatujuttuja, vaikka tajunnassa kyllä "häämötti" muistikuva manuaalin värimaininnasta.

jos sotket nesteet keskenään voi jäähdytys järjestelmä mennä tukkoon/syöpyä= seuraa konerikko ja PALJON €€€€€€€€!!!!!

• Janne
        Dynamic kirjoitti:

Taitaa olla parasta kysellä huollosta. Sekoittaminen voi ilmeisesti johtaa nesteen hyytelöitymiseen ja joidenkin lisäaineiden ?? saostumiseen tai kiteytymiseen. Tällöin on riskinä, että jäähdytysjärjestelmä tukkeutuu. Tuo hyytelöityminen kai aiheuttaa aikamoista sotkua, joten se selvinnee kurkaamalla paisariin. En kuitenkaan ole mikään ekspertti, vaan tieto löytyi lähinnä pikaisella nettihaulla.

Olen itse ollut siinä luulossa, että perinteiset nesteet aiheuttaisivat korroosio-ongelmia alumiinikoneissa. Mene ja tiedä.

Minulla muuten oli omasssa Ocussa ihan samanlainen nestekato noin 9400 km ajelun jälkeen.Huomasin tosin ennen "hälytysrajaa". Missään ei minullakaan näkynyt vihjeitä siitä mihin neste oli kadonnut. Mihin lienee meni?

• G12
        Dynamic kirjoitti:

Korjausoppaassa varoitetaan moottorivauriosta, jos sinivihreätä nestettä (G11) sekoitetaan punaiseen G12-nesteeseen. Ruskeaksi muuttunut sekoitus käsketään vaihtamaan heti ;-( Tarkemmin ei sanota, saako väärää nestettä olla ollenkaan G12:n seassa. Olen ymmärtänyt, että kevytmetalliosat tarvitsee tuota G12-nestettä korroosiosuojan takia.

G12 on periaatteessa ikuista, mutta suositellaan Suomessa vaihdettavaksi viiden vuoden välein. Seossuhde G12/vesi ja vastaava pakkasraja: 50%/50% -35C; 60%/40% -40C.

Ei tuo nesteen vaihto välttämättä vaikeata ole. Itsellä on tyhjennyshana jäähdyttäjässä alavesiletkun yhteessä. Tärkeintä on nesteen hidas täyttö paisuntasäiliöön, jotta ilmataskuja ei jää. Motonetissä taisi G12 maksaa noin 8 euroa 1.5 litran puteli.

• juhux
        Dynamic kirjoitti:

Fabiaan olen surutta lisännyt monen vuoden ajan vihreää jäähdytysnestettä ja mitään tavallisuudesta poikkeavaa en ole huomannut. Eihän nämä jäähdytysnesteet mitään rakettipolttoaineita ole.

• säästö ;-)
        juhux kirjoitti:

Fabiaan olen surutta lisännyt monen vuoden ajan vihreää jäähdytysnestettä ja mitään tavallisuudesta poikkeavaa en ole huomannut. Eihän nämä jäähdytysnesteet mitään rakettipolttoaineita ole.

Kannattaako tehdä vastoin ohjeita? Jos tavallinen neste pitää vaihtaa kokonaan vaikka parin vuoden välein ja tuota kallista ei välttämättä ollenkaan, niin se 8 euron pullo oikeaa ainetta (G12, 1.5litraa) kestää kyllä iät ja ajat. Luultavasti säästöä väärässä paikassa, minkä saattaa todeta auton seuraava omistaja ;-(

Muistaakseni uudessa suomenkielisessä Alfamerin Golf IV -oppaassa käskettiin vaihtamaan nesteet heti ja tekemään vielä jäähdytysjärjestelmän huuhtelukin, jos nesteet on sekaantuneet.

• h.moilanen

Kun ostat tuotteita esim.Auton mukana tullee Suomen kielinen käyttöopas se on sitä varten että se luetaan ettei tehdä "TYHMYYKSIÄ"

• tekevälle sattuu

Katsopa mitä Veikko Huovinen kirjoittaa Havukka-ahon ajattelijassa ns. jälkiviisaudesta.

Minusta se on niin osuvaa tekstiä, että aina kun itse meinaa jälkiviisastella, niin muistuu mieleen tuo kohta ja koetan pitää turpani kiinni tai sitten en kirjoita.

• Dynamic
        tekevälle sattuu kirjoitti:

Katsopa mitä Veikko Huovinen kirjoittaa Havukka-ahon ajattelijassa ns. jälkiviisaudesta.

Minusta se on niin osuvaa tekstiä, että aina kun itse meinaa jälkiviisastella, niin muistuu mieleen tuo kohta ja koetan pitää turpani kiinni tai sitten en kirjoita.

Kiitos solidaarisuudesta!
        Kuten vihjaisit, tekevälle sattuu, eikä tässä tapauksessa taida aivan tyhmyydestä homma kiinni olla.

Terveisiä vielä tuolle yhdelle mesterille, että pysyy vain kotonaan lukemassa sitä kässäriä ulkoa, että aivan 100% varmasti, joka ainoassa tilanteessa muistaa AIVAN KAIKEN , mitä siellä kerrotaan!!!!

Ja nyt taidan ensi tilassa ottaa huoltoon yhteyttä, varmuuden vuoksi. Sen verran kovia pelkotiloja monet vastaukset ovat aiheuttaneet, ilmeisesti todella aiheesta!

Osasyy huolimattomuuteeni on kyllä siinä, että aikaisempiin autoihini olen aina surutta lisännyt sitä pakkasnestettä, mitä on käsiini sattunut. Logiikkahan menee niin, että jos vesikin kelpaa, niin kyllä kai nyt mikä tahansa pakkasnestekin. Ja hyvin on vehkeet pelanneet.
        Nyt tosiaan ovat materiaalit muuttuneet radikaalisti, alumiinia, kevytmetallia ja ties mitä, joten on ilmeisesti uskottava tiettyjä laatuvaatimuksia, eikä aina vaan epäiltävä, että on maahantuojan markkinointitemppu kehoittaa aina vaan käyttämään heidän tiettyjä tuotteitaan. Ne nyt jostakin syystä aina sattuvat olemaan kalliimmasta päästä, joten ainakin minua nuukana miehenä on aina kiinnostanut myös "harakirituotteet".
        Nyt kuitenkin on ilmiselvästi kysymys väärästä "litkusta" syylärissä, joten, eikun huoltoon ja mitä pikimmin.

Ps. Korostan vielä, että sen litkun joutuminen jäähdyttäjään ei johtunut nuukuudesta, vaan kiireestä ja huolimattomuudesta.
        Kiitos oikein asiallisista mielipiteistä. Kuka muuten väittää, ettei "ainakaan tältä palstalta saa asiallista tietoa"!!!????

• Dynamic kirjoitti:

Kiitos solidaarisuudesta!
        Kuten vihjaisit, tekevälle sattuu, eikä tässä tapauksessa taida aivan tyhmyydestä homma kiinni olla.

Terveisiä vielä tuolle yhdelle mesterille, että pysyy vain kotonaan lukemassa sitä kässäriä ulkoa, että aivan 100% varmasti, joka ainoassa tilanteessa muistaa AIVAN KAIKEN , mitä siellä kerrotaan!!!!

Ja nyt taidan ensi tilassa ottaa huoltoon yhteyttä, varmuuden vuoksi. Sen verran kovia pelkotiloja monet vastaukset ovat aiheuttaneet, ilmeisesti todella aiheesta!

Osasyy huolimattomuuteeni on kyllä siinä, että aikaisempiin autoihini olen aina surutta lisännyt sitä pakkasnestettä, mitä on käsiini sattunut. Logiikkahan menee niin, että jos vesikin kelpaa, niin kyllä kai nyt mikä tahansa pakkasnestekin. Ja hyvin on vehkeet pelanneet.
        Nyt tosiaan ovat materiaalit muuttuneet radikaalisti, alumiinia, kevytmetallia ja ties mitä, joten on ilmeisesti uskottava tiettyjä laatuvaatimuksia, eikä aina vaan epäiltävä, että on maahantuojan markkinointitemppu kehoittaa aina vaan käyttämään heidän tiettyjä tuotteitaan. Ne nyt jostakin syystä aina sattuvat olemaan kalliimmasta päästä, joten ainakin minua nuukana miehenä on aina kiinnostanut myös "harakirituotteet".
        Nyt kuitenkin on ilmiselvästi kysymys väärästä "litkusta" syylärissä, joten, eikun huoltoon ja mitä pikimmin.

Ps. Korostan vielä, että sen litkun joutuminen jäähdyttäjään ei johtunut nuukuudesta, vaan kiireestä ja huolimattomuudesta.
        Kiitos oikein asiallisista mielipiteistä. Kuka muuten väittää, ettei "ainakaan tältä palstalta saa asiallista tietoa"!!!????

Mulla on felitsiaanossa punainen neste.
        Talven tullen sitä alkaa kulua,just öylön laitoin paisuntasäiliön täyteen,meni vajaa litra.
        Mahtaisko johtua lohkolämppärin käytöstä,mene ja tiedä.
        Kesällä nestettä ei kulu tippaakaan.
        Tätä on jatkunut jo useamman vuoden mutta ei se menoa haittaa kun sen tietää ja muistaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4830
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1434
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1342
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1336
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1141
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1065
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      255
      968
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      957
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    Aihe