Sallittu tulotaso työkyvyttömyyseläkkeellä?

ElonLaskuoppi

Ymmärtääkseni työkyvyttömyyseläkkeellä oleva saa ansaita 40% edeltävien viiden vuoden keskiarvo tuloista (ns. vakiintunut ansiotaso).

Mutta mitkä viisi vuotta (kalenterivuotta?) tähän lasketaan, jos henkilö on ensin jäänyt sairaslomalle ja ollut sillä maksimiajan (300 vrk?), jäänyt sitten kuntoutustuelle ja lopulta työkyvyttömyyseläkkeelle?

Lähinnä kiinnostaa sairausloma-ajan huomioiminen. Lasketaanko viisi vuotta siis 3 viimeistä työvuotta 2 sairaslomavuotta vai sairaslomaa edeltävät viisi työvuotta?

9

1426

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo aika lasketaan sairastumisvuotta (ns. eläketapahtumavuosi) edeltäneen viiden kalenterivuoden ansioista. Jos siihen aikaan sisältyy sairauspäivärahoja, niin laskennan perusteena on se ansio, josta sairauspäiväraha on laskettu.

Jos henkilö siirtyy kuntoutustuelta suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle, niin viiden vuoden tarkasteluaika lasketaan tuolta kuntoutustukea edeltävältä ajalta eli eläketapahtumavuotta edeltäneen viiden kalenteri-vuoden ansioista.

Eläketapahtuma on eläkkeen alkamisen laukaiseva tekijä kuten eläkeiän täyttäminen, työkyvyttömyyden alkaminen tai osa-aikaeläkkeen edellytysten täyttyminen.

Tarkempaa tietoa saat siitä eläkeyhtiöstä, josta olet saanut eläkepäätöksen.

• Vielä tarkennuksena tähän 2. kappaleeseen: "Jos henkilö siirtyy kuntoutustuelta suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle, niin viiden vuoden tarkasteluaika lasketaan tuolta kuntoutustukea edeltävältä ajalta eli eläketapahtumavuotta edeltäneen viiden kalenteri-vuoden ansioista."

Jos kuntoutustuki (määräaikainen työkyvyttömyyseläke) muuttuu työkyvyttömyyseläkkeeksi, niin eläkkeen määrä pysyy samana.

• 60% on oieka luku

• 60% väärä luku

• Jos olet täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä, voit ansaita 40 % edeltävien 5 vuoden ansiotasosta, kuten nimimerkki Elonlaskuoppi totesikin. Jos olet osa-työkyvyttömyyseläkkeellä ansaintaraja on 60 %.

Työkyvyttömyyseläkkeellä olevien työhön paluun edistämiseksi on säädetty määräaikaislaki, jonka mukaan työkyvyttömyyseläkkeellä oleva voi kuitenkin aina ansaita vähintään 743,84 euroa kuukaudessa.

• Perusteetonko

Jos ihminen on työkyvyttömyyseläkkeellä, niin eikös hän sitten ole työkyvytön? Jos taas on työkykyinen, sitten parantumisesta pitää ilmoittaa eläkeyhtiölle ja tk-eläke lakkautetaan. En yhtään ymmärrä näitä kysymyksiä töihin menosta ja sallituista tulorajoista, kun siis työkyvytön on työkyvytön. Vai onko ne työkyvyttömyyseläkepaperit saatu aikoinaan kepulikonstein, jos sitten ollaankin työhön kykeneviä? Kysyn vaan... Tiedän tosin yhden sairaanhoitajan, joka jollain ihmeen konstilla keplotteli itsensä tk-eläkkeelle ja nyt sanoo tienaavansa tekemällä keikkatyötä enemmän kuin ennen eläkettä. Tekisi mieli käräyttää kyseinen rouva...

• Rahaa-ovista-ikkunoista

Tjaa. Kuinkas käräytät jos hän tienaa tk eläkkeiden päälle sallitun tulorajan verran?
        Itse olin 5 vuotta 100% tk-eläkkeellä ja tein keikkaa minkä kerkesin, toki rajojen puitteissa, että en menettänyt etuuksiani.
        Sitten siirryin vanhuuseläkkeelle, heti kun tuli tilaisuus ja nyt paukutan hommia täysi aikaisesti.
        Tapahtui nääs IHME paraneminen, olen 100% työkykyinen. Saan sekä eläkkeet että kaikki tulot itselleni oman firman piikkiin. Ei tarvitse maksaa eläkemaksujakaan kun ei ole pakko. Pidän ne itselläni.

• Perusteetonko
        Rahaa-ovista-ikkunoista kirjoitti:

Tjaa. Kuinkas käräytät jos hän tienaa tk eläkkeiden päälle sallitun tulorajan verran?
        Itse olin 5 vuotta 100% tk-eläkkeellä ja tein keikkaa minkä kerkesin, toki rajojen puitteissa, että en menettänyt etuuksiani.
        Sitten siirryin vanhuuseläkkeelle, heti kun tuli tilaisuus ja nyt paukutan hommia täysi aikaisesti.
        Tapahtui nääs IHME paraneminen, olen 100% työkykyinen. Saan sekä eläkkeet että kaikki tulot itselleni oman firman piikkiin. Ei tarvitse maksaa eläkemaksujakaan kun ei ole pakko. Pidän ne itselläni.

No siitähän just onkin kyse, miten rehellisin eväin ollaan liikenteessä. Ainahan välistävetäjiä ja luikureita maailmassa riittää. Tuon hoitsun kohdalla kyse olikin nimenomaan siitä, että hän tienaa enemmän nyt tk-eläkkeellä kuin työssä ollessaan ja saadessaan täyttä palkkaa (siis yli noiden tulorajojen!)! Siinähän se mun kommentin ydin just oli!! Onko sulla luetun ymmärryksessä vielä kuitenkin vaikeuksia, vaikka 100-%:isesti työkykyinen väität olevasi? Pidä vaan ihan kaikki itselläsi, äläkä anna kenellekään yhtään mitään, jos sulle siitä hyvä olo tulee! Tuollainen itsekkyys vaan etoo mua. Eihän tässä maassa rehellisin keinoin usein pärjääkään. Pitää olla kiero ja juoni pärjätäkseen... Eivät tosin mitään kadehdittavia ominaisuuksia ihmisellä.

• impasilli

olen työkyvyttömyyseläkeellä teen välillä töitä opin nopeetta olen monta ammattia oppinut aina kaatuu siihen ihmisten vittuiluun kuinka toi voi tehdä noin hyvin nopeeta ilman taukoja väsymättä eli muitten kateus en ymmärrä suoritin hygieniaosaamisen ryhmän parhaana nyt asun yksin isossa asunnossa pienellä rahalla, aina positiivisella asenteella en välitä muista tietty kunnioitan naapureitani mutta en kaveeraa. jos on merkki tullut ottaan niin hyvä en välitä mulla on käynyt nuoruudessa huono munkki eli hk jota työnantajat käytävät häikäilemättä hyväksi jos osaa ja on nopee eikä ymmärrä rahasta johon mulla on neutraali suhtautuminen haluais päästä jo tästä oravanpyörästä pois mut työteko on huumetta olen vähän yksinkertainen mut äö on kumminkin 138 eli olen kaikessa keskitasoa aina kaatuu työpaikat minun älykkyyteen ja avoimuuteen olen tehnyt muutamata yrittävästä varakkaita älyä käyttämällä ja kun olen lukenut niin yritystoiminnasta kuin psykologiasta aika paljon ja kehitän ja luen jatkuvasti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7290
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      733
      3521
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      349
      1847
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1785
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1415
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1381
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1280
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe