Ylivääpelöisestä kapteeni

Heikkotasoisia

Ja tason huomaa täälläkin. Oliko se nyt niin viisasta demareilta, tehdä väkisin poliittisesti kapteeneja Suomen armeijaan. Kun pitäisi olla tasoakin, ei riitä että on kapteeni vain. Kertausharjoituksiin ei edes taso riittänyt tällä eräälläkin. Julkisesti haukkunut täälläkin majurit ja everstiluutnantit.
Sentään ovat oikeita upseereita, pitkällä koulutuksella. Jo arvomaailma pitää olla kohdillaan, jos halajaa kadettikouluun (silloin).
Itse kehuu itseään, ja toinen kehuja, jokin tolvana pankkopoika.
Joka sanoi itsestään joskus, ettei ole koskaan työssä ollut.
Siinä se orkesteri. Ei oikein mene tahdilleen heillä osaaminen.
Kun osia osaaminen puuttuu, aletaan haukkumaan. Kuin rakkikoirat.
Ei nyt armeija sentään niin heikkotasoinen ole, että he ja jokin pystyyn kuollut olisi väärtiä heitä haukkua. He haukkuvat vain haukkumisen ilosta.
Itse asiasta eivät tiedä tuon taivaallista.

93

1148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IdiotisminIhanuus

No mikäs vittu sun ongelmasi sitten on tyhmyyden lisäksi ?

• Maldissimo

Kieltämättä koomista ajatuksenjuoksua, suoranaista sekoilua näillä neroilla.

• Olisit.hiljaa

Mitä sinäkin ymmärrät miesten asioista ?
        Jos napanuora vielä ei poikki.

• Saitko.munakarvaa

noloa tilannetta paritteluhetkellä

• IhmeIdiootti
        Olisit.hiljaa kirjoitti:

Mitä sinäkin ymmärrät miesten asioista ?
        Jos napanuora vielä ei poikki.

Haista sinä menneisyydessä elävä valehteleva luuseri pitkän paskan.

• " Ei nyt armeija sentään niin heikkotasoinen ole, että he ja jokin pystyyn kuollut olisi väärtiä heitä haukkua. Itse asiasta eivät tiedä tuon taivaallista."

Mutta jos sinä olisit ollut kapiainen, olisit pitänyt huolta armeijan pysymisestä korkealla tasolla. Omalla tasollasi näyttämissäsi sotilastiedoissa ja käsityksissäsi puolustusvoimien eri osa-alueiden ja eri tehtävien merkityksistä. Tietysti myös armeijan ulkoisessa kuvassakin. Korkean koulutuksesi tuottamalla ainutlaatuisella esitystaidollasi. Meillä olisi nyt armeija, josta voisimme olla ylpeitä. Eiks niin?

Mitä minä höpötän, olethan sinä ollut kapiainen, sillä ainutlaatuisesta esitystaidostasi päätellen olet palstalla tutuksi tullut evp-majuri! Tosin olet majuri vain tällä palstalla, mutta mitä siitä. "Köyhän ainoo huvitus on vilkas mielikuvitus", lauleli Junnu Vainio, eikä varmaan tarkoittanut vain aineellisesti köyhää;))

Korjaan kuitenkin jostain syystä vääräksi jäänyttä käsitystäsi ylennysperusteista ja ylentäjistä puolustusvoimissamme. Eivät ne asiat olleet demareiden määräysvallassa, vaan sotilasesimiehemme ne ylennysperusteet arvioivat meidän kunkin kohdalla.

Aliupseeriarvoissa palvellessamme joukko-osaston komentajalla (vastaavalla) oli oikeus ylentää ylennyksen mielestään ansaitsevia alaisiaan avoimien vakanssien sallimissa rajoissa. Korkeimmat aliupseeritoimetkin olivat useampien joukkojen "nipuissa" ja Pääesikunnan päällikkö minutkin sotilasmestariksi ylensi.

Mutta jo reservin vänrikiksi minutkin ylentänyt oli kai Tasavallan Presidentti - ja ylennys tapahtui pelkästään RUK:n suorittamisen perusteella, ilman sdp:n vaikutusta. Luutnantiksi ja siitä ylöspäin kapteeniksi asti minut ylentänyt oli edelleen Tasavallan Presidentti, muotoseikka vain, sillä korkeat sotilasesimieheni siitä esityksen hänelle tekivät. Ja jälleen ilman sdp:n vaikutusta.

Koeta jo hyvä mies päästä yli tuosta minun sotilasurani sinulle aiheuttaneesta pahasta traumastasi, sillä se sotilasurani on jo hyvin kaukaista menneisyyttäni, hyvin paljon sotilasuraani pitemmän ajan olen jo ollut siviilimies. Ja asia todella, siis ihan oikeasti on niin kuin tuolla toisella avauksellani sanon eräälle:

>>Itselleni ei se sotilasurani ole ollut enää aikoihin niin merkittävä, että se minua omassa mielessäni määrittäisi, kun elämässäni on sen jälkeen tapahtunut niin kovin paljon muuta.<<

Sepä siitä;))

• pervitiinipera

Kerran samoellessani sysimetsässä kohtasin piippalakkisen ylisotamiehen silmästä silmään. Herranen aika kuinka sen puntit tutisivat. Minä sitä läppäsin korville niin että tuntui. Sitten se pakeni takavasemmalle. Tämä ja muut sotakokemukseni ovat nyt myös kirjana. Kirja on viety kirjastoon ja sieltä sitä saa lainata aina kun edellinen lukija on sen palauttanut. Vahdin usein tuntitolkulla kirjaston ovella että vaihdot sujuvat ryhdikkäästi. En ole vielä saanut kirjastonhoitajalta kannustimia mutta jaksan odottaa, olen ne ansainnut, ne kannustimet siis.

• taasmokasit
        pervitiinipera kirjoitti:

Kerran samoellessani sysimetsässä kohtasin piippalakkisen ylisotamiehen silmästä silmään. Herranen aika kuinka sen puntit tutisivat. Minä sitä läppäsin korville niin että tuntui. Sitten se pakeni takavasemmalle. Tämä ja muut sotakokemukseni ovat nyt myös kirjana. Kirja on viety kirjastoon ja sieltä sitä saa lainata aina kun edellinen lukija on sen palauttanut. Vahdin usein tuntitolkulla kirjaston ovella että vaihdot sujuvat ryhdikkäästi. En ole vielä saanut kirjastonhoitajalta kannustimia mutta jaksan odottaa, olen ne ansainnut, ne kannustimet siis.

Kirjoitat kannustimista, mutta tarkoittanet kannuksia?

• kannustinloukku
        taasmokasit kirjoitti:

Kirjoitat kannustimista, mutta tarkoittanet kannuksia?

Hyvä huomautus.

"Ansaita kannuksensa= saavuttaa mainetta jollakin alalla, osoittautua pystyväksi johonkin".

• SäälittävääHorinaa

Eipä ihme ettei oikein ole "super-armejamme" pärjännyt, jos taso on ollut kaltaistesi varassa. Armeija, armeijat, varsinkin vakinaiset, koostuvat yleensä heihommista aineksista mitä kansakunnasta löytyy. Siellä ei siis mitään huippu-yksilöitöä ole kuin poikkeustapauksissa ja varsinkaan kantahenkilökunnassa.

• Muka.upseeri

.

Haista sinä menneisyydessä elävä valehteleva luuseri pitkä paska.

• Kovin.putinimaista

Vasemmistolaista liturgiaa, alkaa muiden syyttely " että jos sinäkin olisi ollut"
        ja siihen katkelma perään.

• En minä kapteeneita hauku. Päinvastoin olen suhtautunut esimerkiksi kapteeni Paavo Väyryseen varsin kunnioittavasti, vaikka olenkin viime kuukausina ihmetellyt, mitä hän luulee saavuttavansa perustamalla oman puolueen, johon ei halua muita jäseniä. Mutta kapteenit ovat omalaatuisuudestaan huolimatta usein ovelia käytännön strategeja.

• Oli.hyvä.ehdotus
    • Turhaa.siitä.nalkutat

Olen..olen ollut kapiainen, 100 %:sesti, jos et usko laitetaan 101 %.
      Enkä tosiaan ole kynällä ansioitani saavuttanut, vaan oikealla maanpuolutusasenteella. Vaikutat melko turhautuneelta armeijaan, ja keskustapuolueeseen. Haukut ylempasi upseerit tuosta vain, kuin keskustaakin haukut menen tullen. Mitä saat siitä itsellesi, haukkumisesta.
      Kun rakkikoira ei osaa sitä itse sanoa, sano sinä ! Tuo joku onneton yrittää kärryissäsi istua, edes tietämättä miten heppaa ohjataan. Ei sotilaita kouluteta toimistoihin istumaan, sitten siellä yläpäässä vasta.
      Sotilas on pilassa kun tuntuu vain, että toimistossa ne oikeat armeija työt tehdään. Jos olisit ollut alaiseni ollut, et olisi päässyt toimistoon "kehräämään".
      Kun RUKinkin toit tullessasi. Vanha ylikersantti ukko(verraten varusmiehiin RUKissa) nuorten miesten (nykyisin naistenkin) RUK jälki kursilla, ja sitä kehua retostelee, kuin se nyt olisi jotain ihmeellistä.Sotilas, upseeri on siksi että muunmuassa, on kertausharjoituksissa ns "apukouluttajana" ym muissa avustavissa tehtävissä. Se pyörii aina, ei kukaan siitä voi sivussa olla, varsinkaan evp upseeri. Sellaisia ei olekkaan, kuin sitten omaa heikkouttaan vain ao tehtäviin. Tunnen tasan tarkkaan vapautetut, kertausharjoituksista muunmuassa. Sodan ajan tehtävät voi olla ihan eriä sitten, vaikka olisikin silloin tehtävänsä esim jossain firmassa.
      Älä edes yritä mitään neuvoa.

• PRKleenKielenRääkkääjä

Pitäisiköhän Sinun nimimerkki "Turhaa.siitä.nalkutat" mennä kertaus harjoittelemaan suomen kielioppia.

• Insinöörimajuri

Noista sota-ajan puolustusvoimien tehtävistä vapautetuista.

On niitä, jotka on raakattu b-luokkaan jo varusmiehenä, sitten on jokunen rauhanliikkeessä päänsä vinksauttanut, sotilaspassinsa polttaja.

Varusmieskoulutuksen kunnialla suorittaneita reserviläisiä vapautetaan myös jos heillä on maanpuolustuksen kannalta tärkeä siviilityö. Vaikkapa voimalaitosten käyttöhenkilöstö tai vastaava, nykyisin myös tietoliikenne eksperttejä pidetään avainalana kansallisessa turvallisuudessa. Tavallaan he siis ovat puolustusvoimien osaa, ja osallistuvat erilaisiin valmiusharjoituksiin. Kertausharjoituksia vastaaviin.

Vakituisena väessä palvelleet pääsevät reserviin, ja heille on varattu yleensä ihan tärkeä tehtävä myös vakituisen palveluksen jälkeem. Heitä ei armeija anna vapaaksi vaikka joku firma kuinka haluaisi, sotilastetävä on niin paljon tärkeämpi. On niitäkin jotka vapautetaan jonkun firman pyynnöstä. He ovat palveluksessaan epäonnistuneita, joko juoppoja tai sitten aatteiltaan epäilyttäviä, sotilastehtäviin kovin heikosti sopivia. Heistä armeija mielellään luopuu. Todellisista sotilasosaajista ei luovuta. Jos joku evp sotilas joutuu vap- mieheksi, on se merkki hänen sotilasuransa surkeudesta

• ihan.eriä

Käypä lelumajuri taas kuumana.

• Pakko tuota on vielä kommentoida tässä ottelujen tauolla:

>>Olen..olen ollut kapiainen, 100 %:sesti, jos et usko laitetaan 101 %.<<

Säästyäksesi enemmiltä jo säälittäviksi menneiltä puheiltasi sinulla on hyvin helppo konsti saada epäilijäsi hiljaisiksi ja häpeämään: Esitä jokin vakuuttava todiste siitä, että olet ollut kapiainen ja olet arvoltasi majuri! Niin minä olen joutunut tekemään myös tuota sotilasuraani koskien, eli olen esittänyt todisteet siitä, että asia on todella niin kuin olen kertonut. Saman toki olen joutunut tekemään myös kumotakseni todisteilla vääriksi teidän mielikuvituksenne minusta tuottamaa.

Vakuudeksi ei tietenkään riitä kuva sotilaspuvusta ja kauluslaatoista ilman arvomerkkejä, ei majurin arvomerkeilläkään ilman "pärstää", sillä niitä arvomerkkejä voi ostaa kuka vaan. Toki myös jonkun sotilaspukuisen majurin kuvankin voi netistä löytää, joten ainoa täysin pitävä todiste olisi kertoa, kuka olet ja missä olet palvellut. Niin minä olen joutunut tekemään.

Sen voin ainakin varmalla vakuudella sanoa, että niissä kuudessa joukko-osastossa, jossa minä palvelin, ei ollut yhtäkään kaltaistasi majuria; kaltaistasi ei sotilaallisilla tiedoillaan ja ymmärryksellään sotaväen kokonaisuuksista eikä esitystaidollaan. Ei muuten ollut kaltaisiasi toimiupseereitakaan niillä kursseilla, joiden opettajana tai kurssinjohtajana toimin. Jos joku olisi onnistunut kurssin pääsykokeet läpäisemään "esitystaidollasi", ei hän olisi enää ainakaan kurssia läpäissyt, se on ehdottoman varmaa.

Mutta nythän sinulla on erinomainen tilaisuus häpäistä minut esittämällä ehdottamani todisteet! Ellet sitä tee, lopeta jo viimein nuo moiset puheesi, sillä eivät ne enää ketään huvittane, ja säälinhän olet jo saanut, jos sitä olet metsästänyt.

• kapivslelumajuri100-0
        kapi_ kirjoitti:

Pakko tuota on vielä kommentoida tässä ottelujen tauolla:

Säästyäksesi enemmiltä jo säälittäviksi menneiltä puheiltasi sinulla on hyvin helppo konsti saada epäilijäsi hiljaisiksi ja häpeämään: Esitä jokin vakuuttava todiste siitä, että olet ollut kapiainen ja olet arvoltasi majuri! Niin minä olen joutunut tekemään myös tuota sotilasuraani koskien, eli olen esittänyt todisteet siitä, että asia on todella niin kuin olen kertonut. Saman toki olen joutunut tekemään myös kumotakseni todisteilla vääriksi teidän mielikuvituksenne minusta tuottamaa.

Vakuudeksi ei tietenkään riitä kuva sotilaspuvusta ja kauluslaatoista ilman arvomerkkejä, ei majurin arvomerkeilläkään ilman "pärstää", sillä niitä arvomerkkejä voi ostaa kuka vaan. Toki myös jonkun sotilaspukuisen majurin kuvankin voi netistä löytää, joten ainoa täysin pitävä todiste olisi kertoa, kuka olet ja missä olet palvellut. Niin minä olen joutunut tekemään.

Sen voin ainakin varmalla vakuudella sanoa, että niissä kuudessa joukko-osastossa, jossa minä palvelin, ei ollut yhtäkään kaltaistasi majuria; kaltaistasi ei sotilaallisilla tiedoillaan ja ymmärryksellään sotaväen kokonaisuuksista eikä esitystaidollaan. Ei muuten ollut kaltaisiasi toimiupseereitakaan niillä kursseilla, joiden opettajana tai kurssinjohtajana toimin. Jos joku olisi onnistunut kurssin pääsykokeet läpäisemään "esitystaidollasi", ei hän olisi enää ainakaan kurssia läpäissyt, se on ehdottoman varmaa.

Mutta nythän sinulla on erinomainen tilaisuus häpäistä minut esittämällä ehdottamani todisteet! Ellet sitä tee, lopeta jo viimein nuo moiset puheesi, sillä eivät ne enää ketään huvittane, ja säälinhän olet jo saanut, jos sitä olet metsästänyt.

Pakko myöntää uskottavuutesi olevan paremmalla pohjalla kuin leikkimajurilla. Sen myöntänee jokainen, joka on seurannut leikkimajurin palstaesiintymistä.
        Tässä asiassa leikkimajuri on yksin. Siitä ei ole kahta puhetta.

• yo-alikessu
        kapi_ kirjoitti:

Jospa tuo sittenkin on majuri. Esikunnassa majurit yleensä olivat. Hankkivat sitten esikuntaansa kirjoitustaitoisia toimiupseereita ja saivat kunnian niiden kirjoittamista laittaessaan oman nimensä kirjoitusten alle.
        Majuriksi päästäkseen oli tietenkin käytävä kadettikoulu. Ei ne sinne menneet mitään kuuden "ällän" ylioppilaita olleet, mutta ylioppilaita kuitenkin.
        Miten tuon majurin kirjoitustaidolla olisi selvitetty lukio ja yo-kirjoitukset? Vaikka koulun rehtori ja koko johtokunta olisi ollut kepulaisia, viimeistään yo-lautakunnassa olisi ollut muitakin kuin kepulaisia.
        Menee yli ymmärryksen, sanoi isäntä kun tukastaan täitä haroi.

• Yksi_mahdollisuus

Sai jo armeijan leivistä lähdettyään kertausharjoituksissa päävamman, joka vei kirjoitustaidon?

• Majuri.kammoa
        kapi_ kirjoitti:

Sääliä olet saanut"
        Eihän teitä monta ole kolme et neljä, jotka sitä sääliäsi antavat.
        Yksi täysin hupsu, toinen pihalla ao asioista, sylkee silti sekaan..
        Kapi tietää minkä tietää, taas, aika muuttunut ajoistaan.
        Mitä pahaa teille majurit tehneet? Kun niin tuntuu vastaista olevan.
        Majuri yksi korkeakoulutettu, muitten korkeakoulutettujen joukossa.
        Mitä ihmeellistä siinä. Virkaura kuitenkin suhteellisen lyhyt 25 vuotta. 5-kymppisenä, tai vähän jälkeen eläkkeelle. Jälkeenkin kyvkkäämmät vielä kiertelee viikkoja vuodessa, isänmaan palveluksessa.
        Puolustusvoimat tarvitsee myös kehitystä, vaikkapa laitteina, koneina, systeemeinä, järjestelyinä..jne -lukemattomia. Voisin muutaman mainita, joita saatu aikaiseksi, muttempa kuitenkaan tänne niitä kirjoita.
        esim. perustamispaikkojen toiminta vaatii jatkuvaa toimintaa, kun uutta ikäpolvea tulee vanhan, jo oppineitten tilalle. Se on kertausharjoitusta jatkuvasti. Vanhemmat reserviläiset opettaa nuorempia, sillälailla ratas pyörii. Opitaan tuntemaan tehtävät, ja toiset.
        Perustamispaikka, on se tila jossa reserviläinen saa varusteet, monesti jokin koulu, tai mikä tahansa vastaaava tila. Kun varusteet saatu, lähdetään nopsaan väistöpaikkaan, joka useimmin, jossain metsässä.
        Siitä varsinainen reservikoulutus alkaa, kuka mihinkin tehtävään määrättynä. Useimmin siirrytään sitten kenttälounaisiin, mainioihin kenttäköökin keitoksiin. Jo sotien aikaan oli nämä mainiot "soppatykit".
        Tulipesä, jonka päällä kuin "muuripata" , tuli ei lämmitä suoraan keittoastiaa, vaan välissä on haudeneste, ei tule pohjaanpalamisia siten.
        Haudeneste on jäätymätöntä öljyä, soppatykin kupeessa, mittatikku, kuin auton moottorissa, katsotaan haudenesteen määrä. Siksipä ruoka niin maukasta, kun hautumalla valmistuu. Vaikka keittoastian muona kiehuukin, ei silti tule palon makua ruokiin.
        Muistetaan SDP edustajankin sanoneen, kuinka kaksi eläkkeellä olevaa veturimiesta teki lihasoppaa SAK:n ruostuneilla soppatykeillä, kun ruokittiin tilaisuuden ihmisiä. Hän ehkä narrasi vähän, kun oli mukaansa tuki vain tällaista SAK:lla ja Ay -liikeellä politikoille, kun äänestäjiä ruokittiin.

• yo-alikessu
        Majuri.kammoa kirjoitti:

Sääliä olet saanut"
        Mitä ihmeellistä siinä. Virkaura kuitenkin suhteellisen lyhyt 25 vuotta. 5-kymppisenä, tai vähän jälkeen eläkkeelle. Jälkeenkin kyvkkäämmät vielä kiertelee viikkoja vuodessa, isänmaan palveluksessa.
        Puolustusvoimat tarvitsee myös kehitystä, vaikkapa laitteina, koneina, systeemeinä, järjestelyinä..jne -lukemattomia. Voisin muutaman mainita, joita saatu aikaiseksi, muttempa kuitenkaan tänne niitä kirjoita.
        esim. perustamispaikkojen toiminta vaatii jatkuvaa toimintaa, kun uutta ikäpolvea tulee vanhan, jo oppineitten tilalle. Se on kertausharjoitusta jatkuvasti. Vanhemmat reserviläiset opettaa nuorempia, sillälailla ratas pyörii. Opitaan tuntemaan tehtävät, ja toiset.
        Perustamispaikka, on se tila jossa reserviläinen saa varusteet, monesti jokin koulu, tai mikä tahansa vastaaava tila. Kun varusteet saatu, lähdetään nopsaan väistöpaikkaan, joka useimmin, jossain metsässä.
        Siitä varsinainen reservikoulutus alkaa, kuka mihinkin tehtävään määrättynä. Useimmin siirrytään sitten kenttälounaisiin, mainioihin kenttäköökin keitoksiin. Jo sotien aikaan oli nämä mainiot "soppatykit".
        Tulipesä, jonka päällä kuin "muuripata" , tuli ei lämmitä suoraan keittoastiaa, vaan välissä on haudeneste, ei tule pohjaanpalamisia siten.
        Haudeneste on jäätymätöntä öljyä, soppatykin kupeessa, mittatikku, kuin auton moottorissa, katsotaan haudenesteen määrä. Siksipä ruoka niin maukasta, kun hautumalla valmistuu. Vaikka keittoastian muona kiehuukin, ei silti tule palon makua ruokiin.
        Muistetaan SDP edustajankin sanoneen, kuinka kaksi eläkkeellä olevaa veturimiesta teki lihasoppaa SAK:n ruostuneilla soppatykeillä, kun ruokittiin tilaisuuden ihmisiä. Hän ehkä narrasi vähän, kun oli mukaansa tuki vain tällaista SAK:lla ja Ay -liikeellä politikoille, kun äänestäjiä ruokittiin.

Olet ollut kertausharjoituksissa kun niistä noin tiedät.
        Keittiömiehenä varmaan, kun soppatykin hyvin tunnet.
        Tuliko hyvää hernesoppaa, nam, nam.

• KielenRääkkäysJatkuu
        Majuri.kammoa kirjoitti:

Sääliä olet saanut"

Majuri.ei.enääKiusananne
        16.6.2016 23:41
        http://www.suomi24.fi/profiili/evp_Majuri
        Itse poistuin palstalta lopullisesti, tämä viimeinen viestini.
        Taisin mainitakin "katsotaan kesään", miten palsta on ryhdikäs.
        Mielestäni ei ole ryhdikäs. En syytä ketään, otan kaiken omaksi syykseni, kun en kykene tasoissanne olemaan. Jospa nyt olisi aikaa se puuttuva alakoulu käydä...no..vitsi !
        Kaikille hyvää kesää !

Yllä oleva teksti on oiva osoitus kepulaisesta lupausten noudattamisesta ja rehellisyydestä yleensäkin.

• Korkeakoulu-korpraali
        yo-alikessu kirjoitti:

Olet ollut kertausharjoituksissa kun niistä noin tiedät.
        Keittiömiehenä varmaan, kun soppatykin hyvin tunnet.
        Tuliko hyvää hernesoppaa, nam, nam.

Soppatykki hernekeitto aina hyvää, ellei parasta.
        nam nam -tosiaan.

• oikia.sotaurho

Minä olin 40-luvulla Savon Prikaatissa komendanttina. Kun Minä karjaisin: "Päin vihollista hopi hopi ! " niin koko prikaati avasi ensin tulen ja sitten syöksyi ja piippalakit saivat kyytiä. Taisin yhtä ihan avokämmenelläkin läimäyttää, jollen väärin muista. Nämä talvisodasta. Jatkosodan aikana olin lepovuorossa lomilla ja presidentit ylentelivät minua kilvan aina neljän leijonan korpraaliksi saakka. Mannerheimin lastensuojelumitalin sain heti asbestikurssin käytyäni, priimuksena. Niin että älkääs yhtään ruvetko.

• Haminan-teurastaja

Oikia sota(isa)urhohan ei edennyt kuin kersantiksi.

• Olen nyt katsonut noita EM-matseja (Slovakia-Englanti ja Venäjä-Wales) poikkeuksellisesti tämän kirjasto-työhuoneeni pienemmästä televisiosta - en siis olohuoneen isosta tv:sta, kuten aina aikaisemmin), ja kun ne eivät ole niin kovin merkittäviä olleet, olen niitä katsoen surffaillut tv 2:n ja tv-femman välillä. Ja siinä ohessa myös heittänyt muutaman viestinkin tälle palstalle.

Noiden matsien päätyttyä ja jo iltapesuilla käytyäni tulin vielä pistäytymään täällä luvatakseni, että tästä alkaen jätän tuon palstan ”majurin” häntä mitenkään kommentoimatta. Kuten olen jo paljolti tehnyt myös tuon toisen palstan ”merkittävän sotilaan”, palstalla johtajaksikin munakarvojeni kera ylenneen suhteen.

Luulenpa, että jätän jatkossa tyystin vaille huomiotani myös tuon, joka minua aina ressukaksi nimitellen kokee itsensä myös opettajakseni. Edesmennyt vaimoni oli sairaanhoidon opettaja, ja joskus ”leukailin” hänelle, että lukiko hän itsensä sairaanhoitajasta opettajaksi siksi, kun ”ne tekevät, jotka osaavat, jotka eivät osaa, ne opettavat”. Sain vaimoltani nopean vastakysymyksen: ”siksikö sinäkin olit myös opettajana siellä koulussasi”. No, varmaan vaimoni kuten itsenikin myös opettajaksi päätymiselle olivat muut perusteet.

Tuossa edellä joku sanoo:

>>Esikunnassa majurit yleensä olivat. Hankkivat sitten esikuntaansa kirjoitustaitoisia toimiupseereita ja saivat kunnian niiden kirjoittamista laittaessaan oman nimensä kirjoitusten alle<<

Ei se aivan noin mennyt. Toki me toimiupseerit - esikuntavääpeleinä ja myöhemmin toimistoupseerina ja toimistopäällikköinä - kirjoitimme rutiiniluonteiset, toistuvat asiakirjat kuten päiväkäskyt yms. kun tehtäviimme kuului ylläpitää niiden aineistoja - ylennyksiä, nimityksiä yms. - ja esimiehemme ne sitten vain allekirjoittivat. Totta kai esikuntien johdossa haluttiin ja valittiin sinne sellaisia toimiupseereita, joiden tiedettiin noista tehtävistä esitystaitonsakin puolesta selviytyvän.

Mutta kyllä myös ne majurit joutuivat ihan itse kirjoittamaan paljonkin erilaisia asiakirjoja. Esim. toimintaan liittyviä käskyjä, suunnitelmia, ylennys- ja nimitysesityksiä - vielä ylemmiltään päätökset saatuaan - yms. Sellaisia ei todellakaan olisi kirjoitettu palstan ”majurin” kirjoitustaidolla.

Lupasinkohan liikaa, kun sanoin jättäväni tuon palstan ”majurin” tästä alkaen tyystin vaille huomiotani? Pakkohan minun on vielä tulla hänelle häveten anteeksipyyntöni esittämään sitten, kun hän esittää ”majuriudestaan” ne todisteet, joita edellisessä viestissäni pyysin.

Öitä!

• Jombenrakasihkujohtajasi

Olet sinä herra kappteeni melkoisen trauman tuosta majurista saanut.

Esitystaidoltaan majuri ei ole huippua, mutta paljon parempi kuin sinä, herra kappteeni.

Tyyli on toinen, halki poikki pinoon, sinä taas jaarittelet ja pyörität asiaa tyhjin koukeroin. Tuolla kirjoitustaidollasi on saatettu tosiaankin joitain liibalaaba päiväkäskyjä kirjoittaa, ymmärrettävää tekstiä ei kuunaan. Eihän tuota synny täälläkään. Itsestäsi kirjoittelet aina, muusta ei. Niin tuossakin edellä.

Totuushan on, että olit pelkkä papereiden leimaaja siellä esikunnassa, otit vastaan esityksen kentältä, leimasit ja kopioit sen, veit eteenpäin päätettäväksi, kopioit sitten päätöksestä arkistokappaleet ja lähetit sen edelleen kentälle. Siis tyypillistä toimistoapulaisen puuhaa, ajattelua ei siinä vaadita.

Mitä se muille kuuluu mistä telkkaristasi matseja katselet, tai missä huoneessa. Jos sinulle on tärkeintä kertoa kenelle et aio vastailla, niin mikäs siinä, mutta mitä sekään muille kuuluu. Etenkään kun et kuitenkaan malta olla vastailematta noille sinua vedättäville majureille, opettajille ja johtajille.

• ET.OLE.OIKEA.KAPTEENI

Laittaisit itsesi sulkeisiin ylivääpelöinen "kapteeni".

• Ihan.ihmeissäni

Eikö tämä palsta enään olekkaan keskustan palsta? Miksi ei palstan aihetta ole muutettu, kun palstan keskustelu on ihan muuta kuin Keskustan politiikkaa?
      Pyyntö niin majurille (leikkimajurille) kuin kapillekin. teille olisi tuommoisia keskusteluja varten oikeampi palsta:

http://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/maanpuolustus

• Voi_vittu

Nyt iski maansuru, majuri ei saa enää kapilta huomiota !!!

Voi vittu tuota Paloheinän idioottia, on sillä kiima päällä viikosta toiseen. Ei olisi ikinä arvattu ettei kapi enää vastaa majurille kiimakutsuihin...

• OpeOulusta

Paloheinän kusipää, munakarva-au on onneton luuseri.
        Syntyi korvessa karjakon äpäränä, ei kyennyt kouluttamaan itseään.
        Lusi mitättömän elämänsä aliupseerina ja nyt on täällä suuna, päänä kehuen itseään olemattomilla meriiteillään....:)

• Ilman.kouluja.upseeriksi

Sdp:stä on tullut totalitaristinen liike

Demukat on nytten jo niin viherpunaisia että äklöttää. Se ei ole kuitenkaan pahinta, vaan siitä, mitä määräyksiä ja valvontaa voisivat ihmisille saada elämään. Ai että se tekee hyvää demukalla, kun pienituloinen joutuu keräämään leipänsä esim. kun SDP vastusti takuueläkettäkin, miksi ?. Sehän ei myöskään käy päinsä, että kukaan saisi koulussa yhtään tasokkaampaa koulutusta. Oli sitten välkky tai idiootti, oppimisstandardit menee sen keskiverron mukaan ja idiootille annetaan tukiopetusta. Sitten ihmetellään, että miksei niitä välkkyjä aikuisia ihmisiä, jotka osaa ja tekee enää löydy Suomesta. Eikä löydy kyllä muutakaan, kun kaikkeen laitetaan tuplavarmistus, niin siihen se homma hyytyy. Hyytyy tekeminen täysin.
      SDP piti saada upseereja armeijaan, ilma ao koulupohjaa.
      Palstallakin yksi tälläinen, itsensä peilaaja. Niitä demukka todistulksiaan tuonut esille, kuin ne parhaita, ainutlaatuisia mielestään.
      Mutat, kun piti näitten demari ylennettyjen cielä liittyä SDP:hen, ja olla listoillaan vaalissa.
      Kummia vaateita upseeri ylennyksiin.

• Turha.kuvitella.edes

Ei Kapi olisi päässyt kansakoulu pohjalla majuriksi.
      Eli, toimistoon vain, osaamis perusteensa. Toimistoapulaiseksi, joka muunneltu hälle sopivaksi.

"Majurina mies on tyhmimmillään", väittää vanha sanonta. Upseeriliitto on kuitenkin nyt hermostunut siitä, että sen mielestä reservin majuriksi pääsee jatkossa liian helposti. Suomen reserviupseeriliitossa ollaan tietysti toista mieltä.

Pääesikunta julkisti uuden ylennysohjeen 2015, jossa reservin majuriksi ylentämisen vaatimuksista poistettiin korkeakoulututkinto. Upseeriliitossa pelätään uusien reservin majureiden vyöryä, joka syö koko ylennysjärjestelmän perusteita.
      http://www.hs.fi/kotimaa/a1440381674231
      "Tulevaisuudessakaan esiupseeriylennykset eivät voi perustua pelkkään maanpuolustustahtoon, vaan niihin tulee aina liittyä ylennettävän upseerin osalta suoritettu yliopistotasoinen korkeakoulututkinto, monialainen osoitettu osaaminen sodan ajan joukoissa sekä sijoitus sodan ajan joukkoihin."

• Hohhohohhoooooooo

Tässä siis syy, että Kapi halusi erota jopa reservistä?

Alahaisen koulutustasonsa vuoksi ei olisi päässyt reservin majuriksi, kuten monasti muut toimiupseerikapteenit reserviin siirryttyää ylennetään. Kapi häpesi tilannetta niin, että haki vapautuksen jopa sodanajan palveluksesta.

Hohhohohohhoooooooooooo tuota kapia

• Vasemmistolaiseksi.tybe
        Hohhohohhoooooooo kirjoitti:

Tässä siis syy, että Kapi halusi erota jopa reservistä?

Alahaisen koulutustasonsa vuoksi ei olisi päässyt reservin majuriksi, kuten monasti muut toimiupseerikapteenit reserviin siirryttyää ylennetään. Kapi häpesi tilannetta niin, että haki vapautuksen jopa sodanajan palveluksesta.

Hohhohohohhoooooooooooo tuota kapia

Sehän on sivari.
        Itse vain kaunistellut senkin.

• Johtajia_kaiki_tyynni

EIKÖS MY LAIN JOUKKOMURHAN JOHTAJAKIN, TUO KAPTEENI ERNEST MEDINA OLLUT KERSANTISTA "MASTER SGT" KAPTEENIKSI YLENNETTY. TUO MASTER SGT VASTANNEE JOKSEENKIN SUOMEN YLIVÄÄPELIÄ.

• Voi Hyvä Luoja, millaisen trauman ovat saaneet sotilasurastani nuo eräät, joilla sekin on ilmeisesti jäänyt vain mielikuvituksen tuottamaksi! Miksi helevatissa minun olisi armeijasta eläkkeelle jäätyäni täytynyt käydä vielä kertausharjoituksissa, kun se case was over, ja uudet mielenkiintoiset tehtävät uusine haasteineen odottivat!

Sen majurin arvon saadakseniko? Mikään ei olisi voinut vähemmän kiinnostaa. Sitä paitsi ei niitä maurin arvoja ole tietääkseni myönnetty yhdellekään evp-toimiupseerille, vaikka heistä muutamista on tullut tohtoreita, kunnallisneuvoksia, liikuntaneuvoksia, kamreereita ja muita. Muutama vuosi sitten kuulin yhden evp-opistoupseerin sellaisen arvon saaneen, ja suurena harvinaisuutena siitä kerrottiin.

Kyllä täytyy todellakin noilla eräillä olla suorastaan mielen sairastuttanut paha trauma tuon minun sotilasurani vuoksi! Uran, joka kesti vain hyvin selvästi pienemmän kuin kolmasosan tähänastisesta elämästäni. Työn ohella yksityiselämäni on tainnut olla sittenkin ykkössijalla, eikä siitäkään ole värikkyyttä ja vaiherikkautta puuttunut. Mutta aika paljon muuta olen tehnyt töiksenikin ihan muualla kuin siellä armeijassa. Laitanpa piruuttani tähän vähän luetteloa siitä:

Ennen vuotta 1951: pentu, kansakoululainen, pientilan palkaton renki, metsätöissä, propsin kuorinnassa, uitossa ym.
      1951-1956: tsuppari eli juoksupoika, varastoapulainen, myymäläharjoittelija, alistaja silkkipainossa, nissepoika hotelli-ravintolassa, valurin apulainen metallivalimossa, laitosmiesharjoittelija tehtaalla, rakennusapumies rakennuksilla, tukkijätkä ja uittomies Lapin savotoilla, lattapoika ja vaaituskoneen käyttäjä suonkuivauksen suunnittelutöissä, oppilas metsätöiden aputyönjohtajakurssilla, aputyönjohtaja eli metsäharjoittelija (”mittamies ja ”metsänhiihtäjä”) Lapin savotoilla, uittomies Ounasjoella, varusmies (alokas, jääkäri, au-oppilas, alikersantti ja kersantti) JP 2;ssa Santahaminassa, kapiaiseksi va-kersanttina.
      1956-1980: Kapiainen (kersantti, ylikersantti, vääpeli, ylivääpeli, sotilasmestari, luutnantti, yliluutnantti ja kapteeni) kuudessa joukko-osastossa ja kolmessa YK:n rauhanturvaajaoperaatiossa, siinä sivussa kanta-aliupseerien peruskurssi, talousaliupseerikurssi, RUK (josta res. vänrikiksi), mestarikurssi, luutnanttikurssi, monia lyhyempiä kursseja (mm. lähitaistelukurssi, sissikurssi). Tuona aikana suuressa roolissa yhdistystoiminta, mm. oppilaskunnan pj ”rottakoulussa”, kerhon puheenjohtaja kahteen kertaan, liiton hallituksen jäsen ym.
      1980-1998: konttoripalveluesimies, isännöitsijä (sinä aikana isännöitsijäkurssi ja -tutkinto ja lukuisia lyhyempiä kursseja työnantajan kustantamana mm. johtamistaidon opistossa, laajaa ammatillista yhteydenpitoa, kansainvälisiä messumatkoja ym.) Kuinka olin unohtaakaan - myös se täällä suurimpaan kuuluisuuteen päässyt, asbestikurssi, eli asbestinpurkutöiden johtaminen rakennusta purettaessa;))
      1998- eläkeläinen, jona aikana tullut leskeksi, saanut lisää jälkikasvua, mukana useissa yhdistyksissä, kahta ollut perustamassakin ja tuon ohessa jo kauan ollut puolipäätoiminen maailmamatkaaja.

Melko monessa olen siis mukana ollut, ja olen yhä, ja korkeasta iästäni huolimatta elämältä tämä yhä tuntuu! Ilmeisesti huomattavasti enemmän elämältä kuin noiden minun sotilasuraani - munakarvojeni lisäksi - tarrautuneiden tuntuma on omasta elämästään.

Eihän minun tarvinne enää puhua tästä aiheesta, eihän?

• Hohhohohhooooooooo

Kiitos, vahvistit sen mitä palstalla on sinusta havaittu.

Listaamasi "nuoruuden savotat" (anteeksipyyntö Mikko Niskaselle ja Kalle Päätalolle kun lainaan tämmöisen turhimuksen yhteydessä tuota termiä) osoittavat, ettet ole menestynyt yhdessäkään työssäsi, vaan olet muutamassa vuodessa joutunut kiertämään toistakymmentä työpaikkaa ja vielä sotaväki päälle. Jos olisit osoittanut edes auttavaa osaamista missä tahansa listasi työssä, olisit siinä pidempää pysynyt.

Edellä manittu tietysti koskee myös sotilasuraasi, jossa viruit pahaisena kersanttina/ylikersantina toistakymmentä vuotta, eikä se ura siitäkään sen kummemmin kehittynyt. Lopulta siirrettiin avustaviin hallintohommiin esikuntaan, suojatyöpaikkaan jossa sotilaallinen osaamattomuus ei haitannut.

Ennakoivan ajon kurssi ja pommisuojan valvojam kurssi taisivat listasi jäädä pois, mutta onhan siellä messumatkat!!!! hohhohohooooooooooo

• KOTIKOMMUNISTI

MINÄHÄN SANOIN, ALISTAJA !

• Suksi.ei.luista

et saanut maurin arvoja, et.
      Siksihän upseerit pääsee aikaisin eläkkeelle, jotta ovat vielä kertausharjoituksissa.
      Armeijassa oli ja lienee yhäkin, että kersantti, ylikersantti ja kapteeni, heillä oikeus päästä jo 4/5 osan eläkkeelle, kun katsottu aikanaan, että he ihan sitä kärkikaartia ole (noin nätisti sanottu), että pääsevät aiemmin eläkkeelle, jotta parempaa ainesta saadaan tilalle.
      Pääsitkö sinä kapi 4/5 osan eläkkeelle, 5 vuotta aiennettuna.
      Heitä ei edes kelpuuteta kehtausharjoituksiin.
      He oli virassaan ja toimessaan komennettuna varastoihin, toimistoihin jne.
      Kenttämiehiksi heistä ei yksinkertaisesti ollut. Monet heistä tunsin aikanana. Yksi oli varastolla korjaamolla, antamassa avaimia asentajille. Yksi oli toimistossa naisten seurana, toimistoapulaisena, siihen laitettuna sotilas nimike. Yhdenkin muistan, oli polkupyräkorjaamolla pinnoja kiristelemässä jne. Hälläkin oli jokin hieno sotilasnimike siihen.
      Eihän se omavika ole, jos on heikompisaattoinen, ei sille välttämättä itse mahda mitään. He vain tuo itseä esille kovasti, mutta sitten oikea osaaminen on hukassa, kun se ei yksinkertaisesti jää päälle.

Kuin vanha hevonen, vaikka kuin isäntä hakkasi ja pieksi, ei se tapojaan muuttanut.

• hääähhhääähhh

"maurin arvo"?

• KepulupausEiPidä

"Majuriko" edelleen täällä suomen kieltä raiskaa, vaikka muutama päivä sitten lupasi poistua palstalta.
        Majuri.ei.enääKiusananne
        Mielestäni ei ole ryhdikäs. En syytä ketään, otan kaiken omaksi syykseni, kun en kykene tasoissanne olemaan. Jospa nyt olisi aikaa se puuttuva alakoulu käydä...no..vitsi !
        Kaikille hyvää kesää !

• Pankkomajurille
        KepulupausEiPidä kirjoitti:

"Majuriko" edelleen täällä suomen kieltä raiskaa, vaikka muutama päivä sitten lupasi poistua palstalta.
        Majuri.ei.enääKiusananne
        Kaikille hyvää kesää !

Räkänokastakin tulee mies, mutta paskanpuhujasta ei ikinä.

• Ei mennyt näköjään perille tuo äskeinen viestini. Syy ei varmaan ollut lähettimessä, vaan noiden vastaanottimessa, jonka paha viallisuus nähdään noiden kommenttiviestin kirjoitusasustakin.

Onkohan tuon pahan vian aiheuttanut katkeruus siitä, että oma elämä on ollut kokemusrikkaudeltaan ja muutenkin kovin tyhjää ja väritöntä minun elämääni verrattuna? Se varmaan on syy, ja se saa todennäköisesti nostomiehenä sotaväessä palvelleen tekemään itsestään upseerin ja sotilasasioiden asiantuntijan - siis sillä tietämyksellä ja ymmärryksellä, jonka vain nostomiehenä on voinut saada. Jolloin ei ole tietoa siitäkään, että minun aikanani täyteen eläkkeeseen riitti 25 vuoden palvelus, ja aikaan luettiin myös varusmiespalvelus, jos se liittyi suoraan palkalliseen palvelukseen, kuten minulla. Noin ollen palvelin palkallisena vain vähän yli 24 vuotta ja sain täyden eläkkeen - ja pääsin toista eläkettäni tienaamaan.

Joo, monia eri työpaikkojakin minulla on ollut - jos myös monta muuta, mm. naisia ja useampi vaimokin. Olen ollut varsin elävää ja liikkuvaa sorttia - ja olen kai sitä vähän vieläkin, korkeasta iästäni huolimatta.

Mutta omasta halustani ja aloitteestani aina ovat nuo työpaikatkin vaihtuneet. Nuorukaisena houkutin vaihdokseen oli yleensä parempi palkka. Sotaväessä joskus heräsi kiinnostus uusiin haasteisiin, ja sainhan niillä siirroilla pari kertaa vakanssiparannuksenkin. Vakanssitilanne kun silloin oli varsin huono niissä joukoissa, joissa palvelin. Ei sentään niin huono, kuin Hämeen Jääkäripataljoonassa, jossa eräs kaveri 12 vuotta kersanttina palveltuaan totesi olevansa maailman toiseksi vanhin kersantti; häntä vanhempi kersantti kuulemma oli vain sarjakuvasankari ratsupoliisi King, joka oli kersantti jo hänen lapsuusaikanaan ja oli yhä kersantti;))

Kahteen viimeiseen tehtävääni sotaväessä menin tosin pyydettynä. Luutnanttikurssin priimuksena suoritettuani koulun johtaja - joka muuten oli joukkueeni johtaja RUK:n kurssillani - pyysi minua opettajaksi Esikuntakouluun, ja mielelläni siihen suostuin. Ja viimeiseen sotaväen työpaikkaani Pääesikuntaan valtakunnallisten toimiupseeriasioiden vastuulliseksi hoitajaksi menin jo rauhanturvajoukkoon lähtiessäni sovitusti, kun tehtävän edellinen hoitaja tuli ottamaan minulta vastaan komentotoimiston toimistoupseerin - samalla rotaatioupseerin - tehtävän.

Nyt saa riittää minulta, ja keskityn loppuillaksi vain noiden EM-matsien katsomiseen, jossa joutuu surffailemaan kahden kanavan välillä. Mutta teitä eräitä sellainen ei varmaan kiinnosta, kun täällä palstalla on eräs niin suunnattomasti enemmän kiinnostava, joten tietenkin jäätte tänne puhumaan siitä. Mutta eihän minun enää tarvinne tulla puhumaan noista teidän mielenne täysin valloittaneista asioista, eihän?

• MunakarvaEJombenJOHTOA

Eli juoksit oman etusi perässä koko ajan, kykenemättä pitkäjänteiseen työntekoon Suomen hyväksi.
        Siksi mm. halveksin Sinua Munakarvaveljeni POHJATTOMASTI!!

• Ilmkos.lamassa.ollaankin

"asbestikurssi, eli asbestinpurkutöiden johtaminen rakennusta purettaessa"
      AINA VAIN PARANEE, jopa sotilasasiantuntijakin.
      "nostomiehenä sotaväessä palvelleen tekemään itsestään upseerin ja sotilasasioiden asiantuntijan"
      Armeija "menetti paljon", kun eläkeikä koitti.
      Jopa niin paljon, ettei edes kertausharjoituksiin tullut kutsuja.

• Porsittaja

Kapi ollut sotilassian tuntija.

• Kersantti.King

>>Kahteen viimeiseen tehtävääni sotaväessä menin tosin pyydettynä. Luutnanttikurssin priimuksena suoritettuani koulun johtaja - joka muuten oli joukkueeni johtaja RUK:n kurssillani - pyysi minua opettajaksi Esikuntakouluun<<
      Ylivääpelöisellä ollut vientiä.
      On se mukava, kun on rikas mielikuvitus.

• NäinOnJombet

Ei kapi reppanalla ole ihan kaikki muumit enää laaksossa: "todennäköisesti nostomiehenä sotaväessä palvelleen".

Missähän ne nostomiehet sotaväessä palvelevat? Sodan aikana ehkä täydennysmieheksi kutsutaan jos silloinkaan, aikamoisen vähissä on silloin miehet jos nostomiehiä palvelukseen kutsutaan.

Kapi tosin joutui nostomieheksi heti kohta vakituisen palveluksen jätettyään, jopa reservistä hänet poistettiin.

Kapilla on tuota omakohtaista kokemusta nostomiehenä olemisesta, yleensä kun reserviinkin kuulutaan kuusikymppiseksi, paitsi siis kapin tavoin palveluskelpoisuudeltaan alempiin luokkiin kuuluvat.

• Hohhohooohooooo

"Syy ei varmaan ollut lähettimessä..."

Ei ollut. Syy oli lähettimen käkättimessä.

• Ehkä hiukan kaunistelin asiaa edellä kertoessani perusteitani monille työpaikkojen vaihdoksilleni. Oli niihin tosin ihan järkisyitäkin, mutta kai jonkin verran myös seikkailunhalua. Se halu kai vaikutti paljon siihenkin, että nuorukaisena tulin tänne Helsinkiin - tosin sille oli myös ihan ymmärrettävät järkisyyt - mutta Lappiin sitten lähtiessäni varmaan voimakkain vaikutin oli seikkailunhalu. Lappi kun oli silloin hieman samanlaisessa tarunhohtoisessa maineessa kuin aikoinaan Kanadan pohjoisosassa sijaitseva Klondyke joskus 1800-luvun lopulla.

Se seikkailunhalu varmaan vei minua nuorempana yksityiselämässäni sellaisiinkin tuloksiin, joista ei pelkästään hyvää koitunut. Sellaiseen sortui ensimmäinen avioliittonikin, mutta onneksi eromme ei katkaissut suhteitani poikiini, ja jo kauan olen ollut aivan hyvissä väleissä myös heidän äitinsä kanssa. Seikkailunhalu varmaan johti minut sitten toiseen avioliittoon, jonka paras puoli oli sen kesto - yksi vuosi. Mutta hyväoppisena kokemuksistani opin niin, että kolmannessa, pisimmässä, onnellisessa avioliitossa ollessani minkäänlaista seikkailunhalua sillä alueella ei minulla enää ollut.

Eikä työelämässäni enää myöhemmin ollut seikkailunhalua - no, ehkä hieman halutessani ja päästessäni monta kertaa noihin rauhanturvatehtäviin, jossa oli toki muitakin vaikuttimia. Mutta vain kerran, Siinain reissullani yhtenä vaikuttimena oli vero- ja tullivapaa auto. Niin tai näin, elämää se kaikki on ollut. Sitä voi kai kuvata niinkin, kuin palkintolautakunta on kuvannut antaessaan lausuntoaan perinnekilpailun voittaneista muistelmistani: ”Elämä kuljettaa kuin vaahtopäillä, se antaa paljon, jos ottaakin”. Noin kai paljolti meni aikoinaan, mutta jo kauan on olut hieman hiljaisempaa;))

Profiilillani sanon: ”Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin”. Mutta en sentään muista omasta elämästäni kaikkea sellaista, mitä siitä ”muistavat” nuo eräät, joilla ei liene omasta elämästään paljon muisteltavaa.

Olette varmaan nyt onnellisia, kun näin paljon annoin teille huomiotani sitä hyvin monilla viesteillä tässä ja muuallakin houkuteltuanne. Enempää ei nyt tipu eikä lirise, eikä muustakaan enää tänä iltana, kun noiden Saksa-Pohjois-Irlanti ja Puola-Ukraina -matsien päätyttyä heti alkavat matsit Kroatia-Espanja ja Tsekki-Turkki ja niitä kahdelta kanavalta surffaillen katsellessani menee loppuilta varsin myöhään. Ja niitä katsellessa varmaan kuluu vähän naposteltavaa ja muutama lasillinen viiniäkin, sitä vahvempia ei tänä iltana.

• Mitä_ihmettä_höpiset

saatanan paskaläjä joitain ikiaikaisia valheita tekemisistäsi. Suksi vittuun täältä.

• Onko Tolliskomaan Yli-Opisto, KADETTIKOULU, TEKU JNE. TYHJENNETY UMPIHULLUISTA TOLLISKOISTA JA PÄÄSTETTY HEIDÄT NETTIIN?
      Ihmettelen miten ihmiset voivat tulla noin hulluiksi kuin nuo omatekoiset inssit, kepukemistit upseerit, Helsingin dosentti jne.
      Vaikka onkin keputotuuden saastuttama jo lapsesta asti ollut ja sitä ankaraa vihaa, kaunaa ja kateutta mitä kepupamput ja -pamputtaret ajavat näiden mitättömien elättietanoiden, maataloussyöttiläiden, ja kepuloisien päihin ja jonka tollerotolliskot totena uskovat niin pitäisi sentään olla joku tolkku näillä kepuänkyröillä ja tolliskoilla.
      Kyllä pitää ihmisellä olla tosi huono itsetunto kun esiintyy inssinä, vaikka ei tiedä mitään lämpölaajenemisesta, veden olomuodoista, kuten alijäähtyneestä vedestä, ei hajuakaan matematiikasta, kemiasta, fysiikasta, ei edes harmainta aavistusta fotosynteesistä. Eikö hänen lapsensa tai sukulaisten lapset ole käyneet mitään koulua? Onko Tolliskomaa tosiaan näin nimensä mukainen?
      Omatekoinen Ylil. evp. kertoo pelkkiä valeita OMASTA, tosin kuvitellusta SOTILASURASTAAAN.
      Onko näistä mitättömyyksistä kukaan pystynyt omalla työllään itseään elättämään? Tukiaisissa rypeminen ja Jontikan päällä makaaminen noin 10 kuukautta vuodessa ei ole itsensä elättämistä.
      Kertokaa mitä oikeaa työtä te olette tehneet, vai oletteko mitään? Satu siitä, että pankkomajuri olisi muurannut palomuureja ei tunnu uskottavalta. Jos se olisi niin helppoa, että sitä hullujen huoneen inssi yms. pystyisi tekemään ei muurareita tarvittaisi!

• NytPitääKysyä

Onko Osmiumilta taas unohtunut ottaa lääkkeet?

Olisi hyvä muistaa, tervehtymisesi ei edisty jos jatkuvasti jätät lääkkeesi ottamatta. Saatat joutua jussiksi taas suljetulle, niinkuin kävi viime vuonakin. Silloin valkotakit hakivat sinut kun polttelit Ämmässulta kaivamaasi 22% rikkiä sisältänyttä turvetta ja haistelit sitä.

• Tohditko.alkaa

Lyödään Osmium vuoden tulo veikkaa, että olen kadettiupseeri.
        Sitten sulle avaan itseni.

• NytPitääKysyä kirjoitti:

Olisi hyvä muistaa, tervehtymisesi ei edisty jos jatkuvasti jätät lääkkeesi ottamatta. Saatat joutua jussiksi taas suljetulle, niinkuin kävi viime vuonakin. Silloin valkotakit hakivat sinut kun polttelit Ämmässulta kaivamaasi 22% rikkiä sisältänyttä turvetta ja haistelit sitä.

Ihanko ite keksit tuon? En ole ikinä ollut Tolliskomaan Yli-Opistossa, Kadettikoulussa tai tekussa siellä Seinähullujenjoella Törnävällä Hullujen huoneella, enkä missään muussa mielisairaalassa ja en ole ikinä syönyt mitään mielialalääkkeitä, oikeista hullujen lääkkeistä puhumattakaan, mutta uskon että tämä "inssi", "Kepukemisti" lukemattomine upseeriarvoineen on ja paljon ja usein.
        En usko, että kukaan täysjärkinen valehtelee noin usein ja törkeästi vielä sen jälkeen kun jää jatkuvasti kiinni, vaikka kepuänkyrä ja tollisko olisikin ja vaikka valehtelu olisi aitoon keskustalaiseen perinnetapaa peritty jo äidinmaidosta.
        lisään tähän vielä ne kymmenet tappouhkaukset mitä tällä saitilla olen saanut sen vuoksi, että kirjoitan aina totta.
        Näin toimii keskusta-aate käytännössä!

• Tohditko.alkaa kirjoitti:

No mikäs siinä, millä hullujenhuoneella olet Kadettikoulusi suorittanut? Seinähullujenjoella vai jossakin muualla, no ei kai koko Suomessa voi olla niin paljon hulluja kuin Tolliskomaassa.
        Voi tietysti olla niin, ettet olekaan Ylil. evp. Kapt. evp. tai kukaan muukaan itsetehty upseeri, mutta todennäköisyys on pieni.
        Miten tiedän kenen kanssa lyön vetoa? Umpihullun Inssin, vai jonkun muun?
        Yksi ala josta voisimme aloittaa on vaikka aseet, toinen logistiikka hyökkäysten tai perääntymisen vaiheessa.
        Mitä ehdotat?

• NytPitääKysyä kirjoitti:

Olisi hyvä muistaa, että Geologian laitos tekee analyysejä myös Tolliskomaalla ja sen läheisyydessä.
        Et siis osaa lainata kirjastosta sitä kirjaa missä on näitä analyysituloksia koko Suomen alueelta, sitä mitä sinulle suosittelin.
        Turvekeskustelussa sinun hengenheimolaisesi, mistään mitään tietämättömät tollerot, kaikki kepulaisia, väittivät, että "TURVE ON AITO LUONNONTUOTE JA SE EI SAATUTA".
        Tiedätkö miksi rikki on saastuttava alkuaine polttoaineessa? Mitä palotapahtumassa syntyy ja mitä sitten myöhemmin?
        Entä typpi? Käsittele koko polttotapahtumaa. Miksi typpi on haitallista?
        Elohopean käyttäytymisen sinä tietysti tiedät kuin vettä vaan ja nuklidit uraanista alkaen.
        Mitä kuuluu sinne tyhmyyden, tietämättömyyden mutta vihan, kaunan ja kateuden kovaan ytimeen, kepulaisten keskuuteen. Sinne ei totisesti koskaan rehellisyyden, tiedon ja taidon valo yllä.

• Tohditko
        osmium1 kirjoitti:

No mikäs siinä, millä hullujenhuoneella olet Kadettikoulusi suorittanut? Seinähullujenjoella vai jossakin muualla, no ei kai koko Suomessa voi olla niin paljon hulluja kuin Tolliskomaassa.
        Voi tietysti olla niin, ettet olekaan Ylil. evp. Kapt. evp. tai kukaan muukaan itsetehty upseeri, mutta todennäköisyys on pieni.
        Miten tiedän kenen kanssa lyön vetoa? Umpihullun Inssin, vai jonkun muun?
        Yksi ala josta voisimme aloittaa on vaikka aseet, toinen logistiikka hyökkäysten tai perääntymisen vaiheessa.
        Mitä ehdotat?

Majuri ehdotti.
        Sen kyllä normaali sai selville.

• mistäteitäsikiää
        Tohditko.alkaa kirjoitti:

Vuoden tulo veikkaa? Voi noita lapsellisuuksia.

:D

• Ei.suuret.panokset
        mistäteitäsikiää kirjoitti:

Vuoden tulo veikkaa? Voi noita lapsellisuuksia.

:D

Sossunturvilla elävän omatekoisen "kadettiupseerin" vuoden tulot on pienet. Jos ne menettää, saa uudet sossusta. Niin aina.

• Sepä.siitä
        Tohditko kirjoitti:

Majuri ehdotti.
        Sen kyllä normaali sai selville.

"Majuri ehdotti".

Kuka tai pikemminkin mikä majuri? Jos kyseessä on oikea majuri, olisi todisteet "majuriudesta" ollut palstalla jo ajat sitten, vaan eipä ole leikkimajuria kummempaa näkynyt.

"Sen kyllä normaali sai selville".

Miten sen saisi yhdestä lauseesta selville? Netissä kuka tahansa voi esittää olevansa kadettiupseeri tai peräti kenraali, ja vieläpä itse uskoa sen. Kuinka normaali pitäisi olla, että tekstin perusteella kykenisi selvittämään kirjoittajan olevan oikea majuri?

• opelius

Täytyy kyllä vastata et kun 80 luvun alussa intin kävin mikkelissä ei ollut kuin juoppoja kapiaisia varuskunta täynnä.

• kummavaruskunta

Eikö siellä ollut varusmiehiä laisinkaan?

• Ylimajurievp

Ettet vaan ollut Lappeenrannassa ja Rottakoulussa. Sehän oli täynnä juoppoja kapiaisia. Tai sitten muuten vaan hulluja.

• Varmaan.karkasi

opelius nähnyt ihmeellisen varuskunnan.

• Totta.se.on

Aliupseeereilla oli suurin arvo ylivääpeli.

• Tiedoksi.vaan

sotaväkeä käymättömälle. Korkein aliupseeriarvo oli sotilasmestari. Sellainen kapikin oli ennen kuin kohosi upseeriarvoihin.

• Älä.neuvo.isääsi
        Tiedoksi.vaan kirjoitti:

sotaväkeä käymättömälle. Korkein aliupseeriarvo oli sotilasmestari. Sellainen kapikin oli ennen kuin kohosi upseeriarvoihin.

Ei..ei..Älä kapia sotke tähän. En ole kapista maininnut mitään, kun kirjoitin:"Aliupseereilla oli suurin arvo ylivääpeli."

Aliupseereilla oli korkein sotilasarvo ylivääpeli.
        Vasta myöhemmin tuli sitten mainitsemasi sotilasmestarit.

Enköhän itse tiedä nämä vähän paremmin. Kun hisrtoriikin tunnen tähän.
        "sotaväkeä käymättömälle"
        -mistä kummasta sinä nyt tuon tempaisit.
        Kyllä minä olen armeijan käynyt kuin monet muutkin, ja RUKin kautta oli kulku, kuten monella muullakin.
        ps oletko itse käynyt armeijaa ? Vaikutat niin uunolta.

• Valiolle.maitopojaksi

Reservissä aliupseerin opiskelu upseeriksi on ollut mahdollista vuodesta 2000 alkaen. Tällöin aloitettiin aliupseerista upseeriksi reservissä -kurssit Reserviupseerikoulussa. Näille vapaaehtoisille ja vuoden ajalle sijoituville opinnoille valitaan aliupseereita, jotka ovat sopivia koulutettaviksi upseereiksi ja jotka on suunniteltu sijoitettavan upseerikoulutusta vaativiin sodan ajan tehtäviin.
      Miksi edes sotilas on palveluksessa, jos ei ole sitten sodanajan tehtävää.
      Pullautetaan reserviin, ilman jatkoa. Eikö se ole hukkaan mennyttä aikaa, ja vienyt tilan toiselta sodan ajan tehtäviin kykeneviltä.

• Niin.se.on

Miksi edes sotilas on palveluksessa, jos ei ole sitten sodanajan tehtävää.
      Pullautetaan reserviin, ilman jatkoa. Eikö se ole hukkaan mennyttä aikaa, ja vienyt tilan toiselta sodan ajan tehtäviin kykeneviltä.

• Taidat.kapia.tarkoittaa

Se antoi tänään selitystä pitkässä viestissään. Jäi armeijan palvelukseen sattumalta, vain kesäksi, joka sitten erinäisistä syistä jatkui melko pitkään. Oli sotaväessä vain töissä. Tienaamassa elantoa itselleen ja perheelleen. Niin me yleensä kaikki. Rakennusmiehet, veturinkuljettajat, opettajat, poliisit, lääkärit ja muut. Yrittävät tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Niin kapikin. Siinä onnistui ja meni uralla eteenpäin. Uran päätyttyä lähti sitten töihin siviilissä. Samalla periaatteella ja menestyksellä teki työnsä sielläkin. Se on arvostettavaa. Mitä enempää voisi mieheltä vaatia?

• Siellä.syö.jugurttia
        Taidat.kapia.tarkoittaa kirjoitti:

Se antoi tänään selitystä pitkässä viestissään. Jäi armeijan palvelukseen sattumalta, vain kesäksi, joka sitten erinäisistä syistä jatkui melko pitkään. Oli sotaväessä vain töissä. Tienaamassa elantoa itselleen ja perheelleen. Niin me yleensä kaikki. Rakennusmiehet, veturinkuljettajat, opettajat, poliisit, lääkärit ja muut. Yrittävät tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Niin kapikin. Siinä onnistui ja meni uralla eteenpäin. Uran päätyttyä lähti sitten töihin siviilissä. Samalla periaatteella ja menestyksellä teki työnsä sielläkin. Se on arvostettavaa. Mitä enempää voisi mieheltä vaatia?

Mitä sota aikana sotilas tekee, joka siihen koulutettu ?
        Vanhojenpiikojen kanssako kellarissa.

• Sotaako.toivot
        Siellä.syö.jugurttia kirjoitti:

Kun siihen koko ajan valmistut. Useimmat meistä ei sitä toivo. Eletään sitä aikaa, joka meillä on. Toivotaan, että sotaa ei tule, kun sovussa naapurien kanssa yritetään olla. Jos sotaan silti joudutaan, varmaan sielläkin ovat parhaita ne, jotka ovat pyrkineet tekemään parhaansa myös rauhan ajan töissään.

• PeniskarvaJompenJOHTO
        Siellä.syö.jugurttia kirjoitti:

Jombe kuuluu niihin, jotka syövät aina parhaat päältä. HO HOO, HO HOO!

Ylivääpelöisen ylemmyksen esittivät upseerit, jotka olivat tuota "yhden yön upseeriutta" vastaa, haluten näyttää millaisia tolvanoita toimiupseerit ovat.
        Nyt eräs heistä kekkaloi täällä besservisserinä. HO HOO, HO HOO!

• Kapi oikeasti ylivääpelöinen.

Ajan henki sdp johdolla teki kapteenin.
      Että kokousti sdp tyyliin ja lopputulos kapteeniksi.
      Kuin Ay-liike kokous, mitä saadaan lisäpalkkaa. mm saunalisä..heh. sekin yhtä hassu.

Kouluttamaton kapteenina, kuka tohtisi lentokoneensa kyytiin?

Olisi nyt SDP johonkin muuhun ottanut kiintopisteen, kun piti vallassaan näistä tehdä upseereja. Kyllä aina pitää tämän luontoisissa olla ao osaamistakin, ei riitä että on SDP ehdokkaana että saisi varuskunnan ääniä demareille.

Kapteenin vaatimuset olleet
      -lukio
      -ruk
      -kadettikoulu
      -ja siitä eteenpäin koulutauduttu

Nyt tämä Kapi kansakoululla samaan ? Demareille oli tärkeää saada heitä näistä onnettomista, jotka ei olisi kouluissa menestyneet. Toimistossa nyt sama tälläkin koulutuksella, kun toimistoissakin yleensä merkonomeja ja merkantteja koulutuksillaan.

• Heikommat.toimistossa

Ilmeisesti koulutuksensa ollut rättivarastolle, pussihousuja viikaamaan.
        Varmaan sen aikaisena tietää, miten pussihousujen saumoihin jäi töhkää.
        Olisko komentaja kehunut, kun housuistaan teki niin puhdas saumaiset.
        Nämä vanhat kiväärimiehet, luulee että siinä pystykorvassa kaikki tiedot
        piilee. Pystykorva ja sotkun munkit, siinä se tieto.

• sepä.siitä

Kertoisitko miksi olet Kapille kateellinen?

Asia voisi olla toisinkin päin eli Kapi olisi hieman kateellinen sinulle, jos oikeasti olisit ollut majuri kuten olet jo monta vuotta väittänyt. Laita näytille jotain muutakin todistetta kuin puukokardi ja karvahattu, niin saatamme ehkä uskoa väitettäsi.

• Tein päivällä avauksen ”Keskustassa kuohuu”. Kävin nyt sitä vilkaisemassa, mutta eivät palstan kepulit ole tulleet sinne kuohumaan, kun heillä on eräs muu, paljon kuohuttavampi aihe. Kuohutti heitä jo kaksi vuotta sitten ja kuohuttaa edelleen niin, että täytyi tuo kasi vuotta vanha avauksensa palstalle kaapia. Onhan se kauheaa, että jostakusta on tullut kapteeni, kun itse ei päässyt edes alikessuksi, tuskin korpraaliksikaan!

Näyn minäkin tuolle avaukselle jo kaksi vuotta sitten laittaneen tosiasioihin perustuvan tietoiskun:

>>Korjaan kuitenkin jostain syystä vääräksi jäänyttä käsitystäsi ylennysperusteista ja ylentäjistä puolustusvoimissamme. Eivät ne asiat olleet demareiden määräysvallassa, vaan sotilasesimiehemme ne ylennysperusteet arvioivat meidän kunkin kohdalla.

Aliupseeriarvoissa palvellessamme joukko-osaston komentajalla (vastaavalla) oli oikeus ylentää ylennyksen mielestään ansaitsevia alaisiaan avoimien vakanssien sallimissa rajoissa. Korkeimmat aliupseeritoimetkin olivat useampien joukkojen "nipuissa" ja Pääesikunnan päällikkö minutkin sotilasmestariksi ylensi.

Mutta jo reservin vänrikiksi minutkin ylentänyt oli kai Tasavallan Presidentti - ja ylennys tapahtui pelkästään RUK:n suorittamisen perusteella, ilman sdp:n vaikutusta. Luutnantiksi ja siitä ylöspäin kapteeniksi asti minut ylentänyt oli edelleen Tasavallan Presidentti, muotoseikka vain, sillä korkeat sotilasesimieheni siitä esityksen hänelle tekivät. Ja jälleen ilman sdp:n vaikutusta.

Koeta jo hyvä mies päästä yli tuosta minun sotilasurani sinulle aiheuttaneesta pahasta traumastasi, sillä se sotilasurani on jo hyvin kaukaista menneisyyttäni, hyvin paljon sotilasuraani pitemmän ajan olen jo ollut siviilimies. Ja asia todella, siis ihan oikeasti on niin kuin tuolla toisella avauksellani sanon eräälle<<

Kyllähän se sotilasurani aikoinaan oli merkittävä itselleni, kun siltä 25 vuotta elantoni sain, ja on sillä merkitystä minulle edelleen, kun jo 38 vuotta olen siltä eläkettä saanut, ja olenhan edelleen mukana myös erinäisissä evp-riennoissa, mutta ei se todellakaan minua itselleni määritä niin kuin näkyy määrittävän heidän mielessään. Elämässäni kun on sen jälkeen, 38 vuoden aikana, tapahtunut niin kovin paljon muuta ja merkittävämpää, mm. 18-vuotinen siviilityöura, sen sotilasurani päättymisen jälkeen solmittu 21 vuotta kestänyt onnellinen ja monin tavoin antoisa ja tapahtumarikas avioliitto, josta siitäkin olen valitettavasti ollut jo leskenä 13 vuotta.

Mutta elämä yhä jatkuu ja sen antamista moninaisista anneista nauttien ja jo kolmeen alenevaan polveen kasvaneen jälkikasvuni elämää seuraten se sotilasurani tuntuu jo hyvin, hyvin kaukaiselta menneisyydeltäni. Mutta tietysti se on tätä päivää niille, joille kaukaisemmatkin, mm. nuo sadan vuoden takaiset tietyt tapahtumat ovat tätä päivää.

• MajuriFani

Ei ole palstan majuri ikinä valehdellut, jos hän kertoo tiluksilleen hiihtoladun tehneensä ja siitä valokuvan todisteeksi esittää, niin ei punikit sitäkään usko, vaan väittävät kuvan Sveitsistä olevan.
        Samoin kun majuri Australian matkaltaan hienoja matkakuviaan esittelee, niin taas ovat puniikit hyeenana paikalla ja uskottelevat kuvien olevan matkailuesitteistä kopioituja.
        Majurin esitellessä paljon keskustelua herättäneen numeroidun sotilasansiomitalinsa kehtaavat palstan puniikkisivarit väittää kuvan olevan divarin katalogista

• Sairaseläkeläinen

Tästä muistelmani jatkuvat sitten varusmiespalvelusaikani kuvauksella (jonka aikana mm. Porkkala palautettiin Suomelle ja olin kaksi viikkoa sitä vastaanottamassa alikersantin arvoisena partion johtajana), jäämisestä ”kesäkersantiksi” puolustusvoimiin, sotilaurastani (johon sisältyivät mm. nuo YK-palvelukseni), opiskeluistani sotakouluissa ja siviiliopinnoistakin, osallistumisestani yhdistys- ja muuhun harrastustoimintaan, avioliitoistani ja perhe-elämästäni, sotilasuraa seuranneesta siviiliurastani sairastumisen ja ohitusleikkauksen johdosta tapahtuneeseen hieman ennenaikaiseen lopulliselle eläkkeelle siirtymiseen saakka. Mutta ”se on toinen juttu”, kuten Kipling tapasi sanoa siityessään asiasta toiseen. Noita asioita minä tuskin myöhemminkään muistelen tällä areenalla.

• Kaikkea.sitä.kuuleekin

ylennys tapahtui pelkästään RUK:n suorittamisen perusteella

Varusmies kurssi, sinnekkään ei oikealla ajalla vaan suhteilla 10 vuotta myöhemmin.

• sepä.siitä

Kateutesi armeijan käyneitä kohtaan saa aina vaan surkuhupaisampia piirteitä. Voit lievittää tuskaasi pukemalla päällesi kirpparilta ostamasi asepuvun ja karvahatun, ja pitää kertausharjoitukset rantamökin pakolaisille.

• sepä.siitä
        sepä.siitä kirjoitti:

Kateutesi armeijan käyneitä kohtaan saa aina vaan surkuhupaisampia piirteitä. Voit lievittää tuskaasi pukemalla päällesi kirpparilta ostamasi asepuvun ja karvahatun, ja pitää kertausharjoitukset rantamökin pakolaisille.

Lisään vielä, että päivystän täällä pääsiäisenkin, ja vaadin poistoon, joka ei minua miellytä.

• VanhaViisaus
        sepä.siitä kirjoitti:

Kateus on ehtymätön voimavara Kapulandiassa. Erityisen vahvoja siinä ne, joita kenelläkään ei ole aihetta kadehtia. Vaikka ne onkin majureita, johtajia ja metsänomistajia;-D

• Eikö.sulla.ole.mitään
        VanhaViisaus kirjoitti:

Kateus on ehtymätön voimavara Kapulandiassa. Erityisen vahvoja siinä ne, joita kenelläkään ei ole aihetta kadehtia. Vaikka ne onkin majureita, johtajia ja metsänomistajia;-D

Miksi kadehtien aina itket muista.

• EiNiinVaanNäin
        VanhaViisaus kirjoitti:

Vanha sanonta vaan ei viisas. Kateus ei ole voimavara. Se syö kadehtijan omat voimavarat. Aina mielessä oleva kateuden kohde vie lopulta kadehtijan vähäisenkin mielen. Esimerkkejä siitä nähdään täälläkin.

• Anonyymi

Majurin puheet eivät ole vuosien saatossa kaikessa sekavuudessaan pätkääkään kulkeneet ainakaan selväpäisempään suuntaan.

Tämä ketju on ihan klassikko! Kannattaa lukea.

• Anonyymi

Näin on näreet.

• Anonyymi

Pankon näreet?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe