Mulla on 24 ratasvaihteinen fillari. Hyvin on pelannut, mutta sen huolto on aika työlästä, siksipä olen harkinnut vaihtaa napavaihteiseen.
Mutta jostain syystä sellainen pyörä on vähintäänkin kömpelön näköinen (paksu runko ja muuta)
Onko sellaista napavaihteista, joka olisi vähän urheilullisemman näköinen?
Vähän menevämmän ja miesmäisemmän oloinen?
Napavoihteista ajattelen
22
291
Vastaukset
- narskis
Sinkula on yksinkertainen huoltaa. Kooklaa single speed bikes, niin näet urheilumallisia ehkä myös miesmäisiä pyöriä.
- www1
Ei ne napavaihteetkaan huoltovapaita ja lisäksi napavaihde on vähän monimutkaisempi laite itse huollettavaksi. Ratasvaihteessa on kilkkeet näppärästi esillä joten helppo putsata ja pitää voideltuna.
Ainakin tästä katsottuna hyvä napa sopii moniin runkoihin http://www.pyorahuolto.com/shop/rohloff-navat/rohloff-speedhub
Varmasti löytyy sporttisempaa runkoa ja ohuempi hyvä teräsrunkoinenkin taatusti jostain löytyy jos se miellyttää kuskia (alumiini ja hiilikuituinen yleensä paksumpia, vai mitä).
Jos ei ole huoltovapaa, niin melko pitkät huoltovälit kumminkin löytyy. Kumminkin kohtuudella täyttyy alkuperäiset vaatimukset ja laadusta ei tarvitse tinkiä :)- Alkup_maantiepyöräi
Esimerkiksi pyorahuolto.com tekee sinulle ihan minkälaisen fillarin tahansa Rohloff'in vaihteen ympärille, mutta kuten ninimerkki www1 jo totesi, napavaihteet ovat aina ketjuvaihteita kinkkisempiä vaihtaa.
- Alkup_maantiepyöräi
Siis huoltaa, ei vaihtaa.
- huolto_vapaa
Napavaihteiston huollosta löytyy videoita esim tällä haulla
https://www.google.fi/search?q=youtube bike hub gear
Ehkä ne halvemmat on huoltovapaita! Varaosia ei löydy tai hintaansa nähden liian kallista korjata? - Sporttimees
Tossa varmaankin kiva sporttipyörä:
http://www.crescent.fi/pyoramallisto/hybridipyorat/salto-v-2016- www1
Tuossahan olis aloittajalle. Itse kanssa joskus napavaihteista mietin niin mielessä kävi on-one pompetamine mutta ei taida suomesta saada.
Edelleen on todettava että on pirun hyvä että joustokeulakaikkiinpyöriin muoti on vähän hellittänyt.
- pyörätiellä
Minä tein vanhasta Helkama-retkipyörästä (6 vaihdetta, pianolankavaihteet) napavaihteisen ihan vain vaihtamalla takakiekon. Napavaihteisia kiekkoja myydään kohtuullisella hinnalla ja vaihtotyön pystyy kuka tahansa vähänkään fillareista ymmärtävä tekemään ihan itse.
- Tästäpidän
Napavaihteisella on mukava ajaa varsinkin kaupungissa kun joutuu pysähtelemään.....niks ja naks on oikea vaihde heti paikallaan. Yllättävänkin pysähdyksen jälkeen saa heti ykkösvaihteen päälle vaikka ei olisi älynnyt ennakoida.
- narskis
Miten niin napavaihde on mukava kaupungissa? Vapaaratasnavalla pakalla tai ilman on mukava ajella kanpungissa. Pysähdyksen jäkeen saa pyöräytettyä polkimet lähtöä varten.
- SturmeyArcher
Kädettömille ja muille tumpeloille nuo napavaihteet ovat kuin nyrkki omaan napaan. Muuten kivoja, mutta itse en tykkää noista niiden onnettoman hyötysuhteen takia. Käännetään sitten Suomeksi jotta tyhmempikin ymmärtää :) Kuka tahtoo tehdä 8h työpäivänä 10h töitä :D :D
- poljenkovaiilman
Elä. Aattele. Polje kun polettaa. Huolla kun huolettaa. Pole.
Avovaihde on hyvä, jos pyöräilee paljon. Ketjut vaihtaa ennen kuin naksuu ja rattaat kun naksuu senkin jälkeen. Työ on helppo ja taas kulkee. Paljon polkijalle noin 3 krt. vuodessa eli sulan aikana. Muuten voi polkea ilman käsirasvaa... Pole poika pole ketjua piisaa!!! - sama-ajettavuus
Napavaihde on suojassa pölyltä, kuralta ja suolalta. Siksi se toimii hienosta ja etenkin kestää.
- Oiva-on-oiva
Tuossa voisi olla mullekkin aika huoleton fillari.
http://www.helkamavelox.fi/tuote/oiva-1-v/ - narskis
Jättäisin oivat ostamatta, Halpa napavaihde on raskas ajaa.
- Trollistop
narskis kirjoitti:
Jättäisin oivat ostamatta, Halpa napavaihde on raskas ajaa.
Noniin, menehän siitä provoilemasta.
Mistä lähtien vaihteeton pyörä on ollut jotenkin raskas ajaa vaihteidensa vuoksi? - laahyvä
Oiva-on-oiva kirjoitti:
Tuossa voisi olla mullekkin aika huoleton fillari.
http://www.helkamavelox.fi/tuote/oiva-1-v/Ei ehkä juuri Oiva. Voisi kuitenkin ajatella helppoa ja kestävää pyörää.
Siis ihan tavallinen, mutta kohtuullisen hyvä laatu.
Eihän niitä vaihteita tarvitse, jos jaksaa kävellä ylämäet. - Soffalta_satulaan
😄 😆 😂
- Alkup_maantiepyöräi
Joo, siis ei. Napavaihteessa kaikki on vain piilossa katseelta, joten likaantumista, kulumista ja korroosiota on vaikeampi havaita.
- looginenajattelu
Koska sitä vähemmän tapahtuukin
- narskis
Onhan siinä oivassa yksi vaihde. Rasvat jähmettyy talvella. Vastasin aloittajan varsinaiseen kysymykseen, joka koski napavaihteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577250Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243418Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1581719Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3181682- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2491217- 811144