Moottorimurheita

kysyvä

Purjeveneen 2-tahtimoottori on kipeänä (ajattelin että täältä löytyy enemmän moottoriorientoituneita ihmisiä, niin siksi kysymys tänne).

Kone siis temppuilee. Lähtee nätisti käyntiin ja pyörii tasaisesti tyhjäkäynnillä mutta kun ilman vaihdetta antaa kierroksia, kierrokset nousevat ja vaikka kaasun pitää päällä ne alkavat laskea ja lopulta kone sammuu. Vaihde päällä kone käy todella nuhaisesti ja vähänkin kaasua laitettaessa kierrokset laskevat ja kone sammuu. Kiristin kaikki bensansyötön letkut. Seuraavaksi puran kaasarin ja putsaan sen ja tarkastan ettei pakoputkessa ole mitään rottaa isompaa tukkeena. Onko kenelläkään kokemuksia mistä päin vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Moottori on siis vanha Valmet Vire.

15

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipä-enempää

      Viittaisi bensan saanti ongelmaan.
      Tsekkaa putkisto, tukos tai mutka ja suodatin kuvaamillasi toimilla pitäisi vika hävitä.

    • Parempaan_vaihdan

      Viisimetrinen purjejollani on vailla moottoria, kun 2-tahtinen evtech moottori jouduttiin dumppaamaan 2-tahtisten hautausmaalle muiden romujen sekaan. Ajattelin hommata 150 hv:n 4-tahtisen Hondan V-TECH moottorin.

      • Teuvoo

        Mitä turhia !
        Hanki heti kunnonkokoinen, eli 250 hp


      • Teuvoo kirjoitti:

        Mitä turhia !
        Hanki heti kunnonkokoinen, eli 250 hp

        Ei vaan johnson v8


    • viisiitä

      Kaasari on kulunut ja saa ilmaa.

      • Båtsman

        Ehkä vähän asian vierestä, mutta Vire moottorista kertova kirja
        Kun Vire teki vireenit - suomalaisen venemoottorin vaiheita
        on juuri ilmestynyt.


    • eekkimeekki

      Puhdista tosiaan se kaasari ja vaihda vähintään tiiviste samalla. Tarkista bensapumppu, voi olla kalvot ja/tai tiivisteet vaihtokunnossa. Ja bensasuodatin kannattaa myös vaihtaa.

    • olymppia

      2-tahtikoneissa voi pakoaukko muuraantua kiinni liiallisen voiteluaineen takia. Voi kokeilla kaasutinspriitä josko auttaisi. Itselläni oli aikonaan tapana lisätä peroolin joukkoon vähän kaasutinspriitä, ei nokeentunut tulppa sen jälkeen.

    • Yamaha_V6

      Jos vika on talven jäljiltä, niin suuttimet tukossa. Kaupoista saatavalla bensiinin lisäaineella voi saada nuo aukeamaan. Itselläni oli parina keväänä sama ongelma, mutta kun viime syksynä sain kaasarit ihan tyhjiksi ja suojaöljyjä perään, niin ei ollut keväällä mitään ongelmia. Eli oire on se, että käynnistyy ihan hyvin ja tyhjäkäynnillä pysyy, Kun antaa kaasua, niin stumppaa samantien. Nykybensat kun jää kaasariin, niin bensan haihduttua hartsiaineet tukkii suuttimet. Jos on välillä käynyt ja kesken kauden alkaneet oireet, lienee kyse kuitenkin polttoaineen saannissa. Suodattimet tarkistaisin/vaihtaisin ensin.

    • Raunoks

      Onko sinun moottorisi kalvokaasuttimella? Siellä on todennäköisesti vika. Kuka osaa sen korjata?

    • jukka1112

      Hei,

      monta mahdollisuutta. Mulla on ollut 3 Virettä - aikoinaan. Yks mahdollisuus on akselin tiivisteen (defa?) falskaaminen, on kuluva osa.

    • Gullervi1

      Kaikki edellä mainitut ehdotukset on hyviä. Lisäisin vielä yhden tarkistuskohteen, eli pakoputken metallisen käyrän, heti moottorin jälkeen. Se muurautuu pikkuhiljaa umpeen. Omassa Vireessä oli vain sormenmentävä reikä. Putken saa auki, kun kaasutohottimella polttaa karstan pois. Varaa kunnolla tilaa, karstan syttyessä putkesta tulee pitkä liekki. Karstottuminen johtuu siitä että kone käy "kylmänä" koska ottaa jäähdytysvettä suoraan järvestä/merestä. Koneessahan ei ole termostaattia.
      Gullervo1

    • Kasussa

      Polttooaineongelma:
      - vettä / paskaa polttoaineessa. Ei paljon tarvi olla.
      - edellinen päässyt suodattimiin -> tukos
      - edellinen päässyt kaasuttajaan, tukos sen sisällä.

      Voi olla myös että kaasarin uimirukammio ei täyty, tukos venttiilissä.

      ". Seuraavaksi puran kaasarin ja putsaan sen ja tarkastan"

      Tätä suosittelen. Itselläni oli täysin samat oireet, kaasarin puhdistus auttoi. helppo rasti.

    • Vire7

      Vire 7 vai vire 12? Kantikkaampi malli?

    • NäinSeMeni

      Ostin muutama vuosi sitten purjeveneen jossa tuli mukana pikku moottorikin kumiveneeseen. 3:n kaasuttimen purkamisen jälkeen alkoi toimia ja sen jälkeen suljen hanan ja käytän kuivaksi. Kaadan tankin tyhjäksi ja pidän korkkia auki niin ettei jää bensan hajuakaan talveksi. Kun kausi alkaa kaadan uutta bensaa ja toisella nykäsyllä tulille. Nykybensaa ei kannata jätää yhtään koska se kuivaa tönkiksi tukkien kaiken.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3103
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2814
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2385
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2033
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1398
    Aihe