Uusi tupakkalaki voimaan ensi viikolla

Mitäs.tykkäätte

57

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent.siivoojaparka

Minullehan tuo ei muuttaisi mitään, ei yhtään mitään, vaikka asuisin Suomessakin.

• eppu2

Minäkin jätin tupakan 32 vuotta sitten, joten henkilökohtaisesti ei kosketa.
        Ei tupakoivista ole haittaa ollut, eihän missään yleisissä tiloissa ole polttaa saanut pitkään aikaan.

• Stumppeja.tai.sätkiä.tai

miksi niitä nyt sanottaneenkin!
        Minulle muuttaa sen, että tupakan stumppeja ei ehkä enää heitellä pitkin ja poikin kerrostaloalueemme kauniita pihakäytäviä.

• ajattelematonta
        Stumppeja.tai.sätkiä.tai kirjoitti:

miksi niitä nyt sanottaneenkin!
        Minulle muuttaa sen, että tupakan stumppeja ei ehkä enää heitellä pitkin ja poikin kerrostaloalueemme kauniita pihakäytäviä.

Aivan törkeää kun tumpit heitetään lasten leikkipaikoille.

• HuomaavainenTupakoitsija

Olen tupakoinut vuosikymmenien ajan, mutta en ole koskaan heittänyt filtteritumppeja kaduille tms. paikkoihin.

Olen laittanut niitä tuhkakuppeihin, repinyt halki ja piilottanut puunjuurelle tai heinä-, jäkälä- tms. tuppaan alle, heittänyt viemäriaukoon tai taatusti sammuneen tumpin roska-astiaan tai taskussani olleeseen muovipussiin tai pikkupurkkiin tai jonnekin muuhun mielestäni hyväksyttyyn paikkaan, josta ei ole ihmisille eikä luonnolle juurikaan haittaa.

• ent.siivoojaparka
        HuomaavainenTupakoitsija kirjoitti:

Olen tupakoinut vuosikymmenien ajan, mutta en ole koskaan heittänyt filtteritumppeja kaduille tms. paikkoihin.

Olen laittanut niitä tuhkakuppeihin, repinyt halki ja piilottanut puunjuurelle tai heinä-, jäkälä- tms. tuppaan alle, heittänyt viemäriaukoon tai taatusti sammuneen tumpin roska-astiaan tai taskussani olleeseen muovipussiin tai pikkupurkkiin tai jonnekin muuhun mielestäni hyväksyttyyn paikkaan, josta ei ole ihmisille eikä luonnolle juurikaan haittaa.

Joillakin näky ottavan henkeen pelkkä savukkeen näkeminenkin.
        Olihan hupaisa esitys, kun istuin tuolla meidän sataman penkillä ja olin just ottanut tupakan käteen ehtimättä edes sytyttämään sitä, kun jotain kymmenen metrin päässä alkoi kuulumaan köh köh köh ... Joku minun ikäluokkaani oleva nainen siinä piti pienen yhden hengen teatteriesityksen. Kiersi oikein kaukaa minut kasvot toiseen suuntaan käännettynä ja kädellään aivankuin savua kasvojensa edestä pois löyhytellen; köh köh köh ...
        Alkoi naurattamaan niin, etten meinannut saada pysymään tupakkaa huulieni välissä sytyttääkseni sen vielä sittenkään vaikka hän oli jo kaukana ja lopettanut köhimisensä.

• SyöTumppisi
        HuomaavainenTupakoitsija kirjoitti:

"heittänyt viemäriaukoon" jos tarkoitat sadevesikaivoja niin ne eivät todellakaan ole mitään tuhkakuppeja,, sieltä ne myrkyt menevät vesistöihin :/

"repinyt halki ja piilottanut puunjuurelle tai heinä-, jäkälä- tms. tuppaan alle"
        tumpit kestää maatua noin 15 vuotta,sitä ennen niiden myrkyt imeytyvät sinne mättäisiin, josta taas eliöihin ja esim. marjoihin.

• Hyvä-- nuuskan käyttö tulee myös poistaa.

• Samaa mieltä, Ruotsi voisi seurata Suomea ja myös kieltää nuuskat. Vähenisi se nuuskaralli Suomeenkin.

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

Samaa mieltä, Ruotsi voisi seurata Suomea ja myös kieltää nuuskat. Vähenisi se nuuskaralli Suomeenkin.

Eikö se riittäisi, jos kiellettäisiin parvekkeella nuuskaaminen? Ja autossa, jos on alaikäisiä kyydissä?

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Eikö se riittäisi, jos kiellettäisiin parvekkeella nuuskaaminen? Ja autossa, jos on alaikäisiä kyydissä?

"Kuulostaako omasta mielestäsi kommenttisi kuinka viisaalta?" sanoi minulle esp. Mistä sekin nyt mieleeni juolahti... :))

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

"Kuulostaako omasta mielestäsi kommenttisi kuinka viisaalta?" sanoi minulle esp. Mistä sekin nyt mieleeni juolahti... :))

No eihän tupakointiakaan kerralla kielletä. Miksi sitten nuuskaaminen? Silleen vähitellen, vähitellen ...
        Sitten voitkin alkaa tekemään esitystä nikotiinipurkan kieltämiseen. Työllistäisi hyvin lisää poliisikuntaa, kun joka purkanmäyhääjän käskettäisiin avata suunsa, että saa ottaa kokeet, onko purkassa nikotiinia tai sen jätteitä.

• ent.opettajaparka
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

No eihän tupakointiakaan kerralla kielletä. Miksi sitten nuuskaaminen? Silleen vähitellen, vähitellen ...
        Sitten voitkin alkaa tekemään esitystä nikotiinipurkan kieltämiseen. Työllistäisi hyvin lisää poliisikuntaa, kun joka purkanmäyhääjän käskettäisiin avata suunsa, että saa ottaa kokeet, onko purkassa nikotiinia tai sen jätteitä.

Tuosta työllistävästä vaikutuksesta vielä: Luin juuri uudesta laista kerrottavan sellaistakin, että autotupakoinnin valvominen alaikäisten läsnäollessa kuuluu kunnalle. Eikä lain rikkomisesta seuraa mitään sanktiota.

Tämähän on sama kuin se, että kunnassa sovitaan ja nettisivulla ilmoitetaan, että koululaiset käyttävät koulumatkoillaan pyöräilykypärää. Se valvonta jää sitten sivutoimeksi meille eläkeläisille ... tuolla parvekkeella salatupakoidessamme ...

• Ruotsista.tulee

nuuskaa.

• Tupakan poltto oli kivaa, 7-vuotiaana aloiteltiin äidin pilliklubeilla, eli Klubi 77. Sitten toisella kymmenellä tuli Armirot, pikku Bostonit, Bristolit ja Nortit...ym...viinakin alkoi siinä samalla maistua hyvältä tupakkaa poltellessa.....taakse jääneitä iloja nuo.

Polta tupakka: Barry sisters.....Glamouria sauhussa...?
      https://www.youtube.com/watch?v=F9KH8WvETJk

• Kaksi vanhaa miestä istui puiston penkillä. Toinen sytytti savukkeen. Vierustoveri sanoi:
      - Tiedätkö, sillä rahalla, minkä käytit tupakkaan elämäsi aikana, olisit voinut ostaa vaikka tuon suuren, komean talon tuolla!
      - Poltatko itse? kysyi tupakoitsija.
      - En.
      - No missä on sinun talosi?
      - Ei minulla ole taloa.
      - No, minulla on. Tuo talo on nimittäin minun.

• valintakysymyksiä

Yks talon hinta menny huviin ja hummaukseen , no mitä mä kahdella talolla tekisinkään . Tupakkaa jos ei olis polttanu olis joku hieno auto ollu aikanaan mutta ei ajokorttia varmaan , nytkin seisoo turhaan pihalla , olutta kesälomalla.

• Filosofi.E.Saarinen

Jaahas, eli tupakoijalla oli siis hieno talo, mutta tupakoimaton päättikin viisastella olemattomilla taloillaan neuvoen, mitä muiden olisi pitänyt tehdä. (Laske vaikka dialogin vuorot itse, talo oli tupakoijan.)

Hyvin tyypilistä jeesustelua vaihteen vuoksi, taas jälleen kerran. Ehkä hänen (tupakoimattoman) rahat menivät sitten viinaan ja hän oli juoppo, pätemässä viinan ja tupakan "terveyseroja".

• No varppina hyvä lasten kannalta et ei tarvi passiivista tupakointia harrastaa autossa ainakaa alle 15-vuotiaana. Muutoin mulle ihan sama, ei koske meitsiä henkilökohtaisesti.

• ent.siivoojaparka

Sekin sääntö taitaa olla melko joutavanpäiväinen, kunhan näyttävät jotain lakia saavansa aikaan lohduttaakseen tupakan vastustajia.
        Kuinkahan yleistä muutenkaan on enää nykyisin ainakaan, että joku polttaisi ajaessaan, etenkään kun on pikkulapsia kyydissä.
        Tuolla kun on bussin ikkunasta töllistellyt ruuhkassa seisovia, niin en muista nähneeni kenelläkään tupakkaa kädessään. Sehän alentaa auton arvoa, jos se on sisältäpäin hyvin tupakantervassa.
        Sellaisessa vanhassa autossa joku saattaa polttaa, minkä seuraava omistaja tulee olemaan "herran haltuun" autojen hautausmaalla.

Sekin sääntö taitaa olla melko joutavanpäiväinen, kunhan näyttävät jotain lakia saavansa aikaan lohduttaakseen tupakan vastustajia.
        Kuinkahan yleistä muutenkaan on enää nykyisin ainakaan, että joku polttaisi ajaessaan, etenkään kun on pikkulapsia kyydissä.
        Tuolla kun on bussin ikkunasta töllistellyt ruuhkassa seisovia, niin en muista nähneeni kenelläkään tupakkaa kädessään. Sehän alentaa auton arvoa, jos se on sisältäpäin hyvin tupakantervassa.
        Sellaisessa vanhassa autossa joku saattaa polttaa, minkä seuraava omistaja tulee olemaan "herran haltuun" autojen hautausmaalla.

Minä olen useinkin nähnyt vielä autoissa tupakoitavan mutta en ole kyllä niissä autoissa nähnyt lapsia kyydissä. Sen sijaan tupakoivia naisia olen nähnyt vauvan/lastenvaunuja työntämässä.

Omistaja tulee olemaan "herran haltuun" autojen hautausmaalla? Siis omistajako?

• ö-Öö

Joops

Mielestäni kirjoitin yhden kommentin aloitukseen, jostain syystä ei satu nyt löytymään.

Mä ite siis poltan, aika paljonkin. Mua itteäni kiusaa tupakinsavu aivan valtavasti. Ei siis, kun ite poltan, ze menee suun kautta. Mutta normaalisti kun hengittää, nenää ärsyttää paljon, haisee pahalle, aivastuttaa jne.

Itellä muotoutuneet tupakointitavat just sen mukaisiksi, että ei itseä ärsyttäisi. Kun sen kerran tietää, miten savu voi häiritä, osaa ajatella asiaa ihan automaattisesti.

Ikinä en ole polttanut sisällä, kuin poikkeustapauksissa. Autossa poltan kyllä, ikkuna auki. Ei muuten ole tupakinhajuinen auto, tuhkaa sen sijaan saattaa löytyä. Mulla muuten yks tuttu, polttaa autossa. Sillä ollut vuosikymmenet korkkaamaton tuhkakuppi. Ei sen auto haise tupakilta. Sillä tapana käyttää tuhkakuppina jotain limsapulloa tms. Vähän hölmön kuuloista, omapahan asiansa.

Toi lapsikortin mukaantempaaminen tupakkiasioissa on käsittämätöntä. Miten niin ihmisen ikä vaikuttaa tupakansavulle altistumiseen ? Kyllä tässä asiassa pitäisi lähteä asianäkökohdista, eikä turvautua sääliin tms. Samalla lailla se savu häiritsee loispummieläkeläisiäkin, kuin lapsia.

Koko hommaa leimaa jonkinlainen noitavainotyyppinen ilmapiiri. Kiihkoilijat paasaa, minkä kerkiää, tupakoitsijoilta ei kysellä mitään, suurin osa ihmisistä ei suhtaudu oikein mitenkään. Ja kuitenkinhan kyse on terveysasioista ja siisteydestä, ilmanlaadusta, zensellaisesta, ei lapsista.

Pitää muistaa, tupakointi rinomainen tulonlähde valtiolle. Kun ikänsä polttaa tupakkia, maksaa hitosti veroja, elättää kauppoja ja ties mitä. Sitten jos nimenomaan tupakin takia sairastuu keuhkosyöpään tms, sairastaa vain lyhyen aikaa, ei tule paljoa sairaalapäiviä. Kuolee nuorena ja yhteiskunta tienannut paljon rahaa.

Elikkäs, kun tupakointi ehkä kriminalisoidaan joskus, kaikki tulot siirtyvät pimeään pisnekseen, itsekasvatettuun kessuun jne. Ihan sama, kuin nyt pötsyssä. Typerin idea aikanaan oli nuuskan kieltäminen, koskaan suomen historiassa kai ei ole käytetty nuuskaa näin paljon, kuin nykyisin. Valtio ei saa mitään tuloja siitä, rahat menevät ruotsiin ja nuuskajobbareille.

Kieltäisivät nyt sitten lailla alkoholinkin, siitähän on jo kokemuksia kieltolakiajoista :D

=DW=

• ent.siivoojaparka
        ö-Öö kirjoitti:

Joops

Mielestäni kirjoitin yhden kommentin aloitukseen, jostain syystä ei satu nyt löytymään.

Mä ite siis poltan, aika paljonkin. Mua itteäni kiusaa tupakinsavu aivan valtavasti. Ei siis, kun ite poltan, ze menee suun kautta. Mutta normaalisti kun hengittää, nenää ärsyttää paljon, haisee pahalle, aivastuttaa jne.

Itellä muotoutuneet tupakointitavat just sen mukaisiksi, että ei itseä ärsyttäisi. Kun sen kerran tietää, miten savu voi häiritä, osaa ajatella asiaa ihan automaattisesti.

Ikinä en ole polttanut sisällä, kuin poikkeustapauksissa. Autossa poltan kyllä, ikkuna auki. Ei muuten ole tupakinhajuinen auto, tuhkaa sen sijaan saattaa löytyä. Mulla muuten yks tuttu, polttaa autossa. Sillä ollut vuosikymmenet korkkaamaton tuhkakuppi. Ei sen auto haise tupakilta. Sillä tapana käyttää tuhkakuppina jotain limsapulloa tms. Vähän hölmön kuuloista, omapahan asiansa.

Toi lapsikortin mukaantempaaminen tupakkiasioissa on käsittämätöntä. Miten niin ihmisen ikä vaikuttaa tupakansavulle altistumiseen ? Kyllä tässä asiassa pitäisi lähteä asianäkökohdista, eikä turvautua sääliin tms. Samalla lailla se savu häiritsee loispummieläkeläisiäkin, kuin lapsia.

Koko hommaa leimaa jonkinlainen noitavainotyyppinen ilmapiiri. Kiihkoilijat paasaa, minkä kerkiää, tupakoitsijoilta ei kysellä mitään, suurin osa ihmisistä ei suhtaudu oikein mitenkään. Ja kuitenkinhan kyse on terveysasioista ja siisteydestä, ilmanlaadusta, zensellaisesta, ei lapsista.

Pitää muistaa, tupakointi rinomainen tulonlähde valtiolle. Kun ikänsä polttaa tupakkia, maksaa hitosti veroja, elättää kauppoja ja ties mitä. Sitten jos nimenomaan tupakin takia sairastuu keuhkosyöpään tms, sairastaa vain lyhyen aikaa, ei tule paljoa sairaalapäiviä. Kuolee nuorena ja yhteiskunta tienannut paljon rahaa.

Elikkäs, kun tupakointi ehkä kriminalisoidaan joskus, kaikki tulot siirtyvät pimeään pisnekseen, itsekasvatettuun kessuun jne. Ihan sama, kuin nyt pötsyssä. Typerin idea aikanaan oli nuuskan kieltäminen, koskaan suomen historiassa kai ei ole käytetty nuuskaa näin paljon, kuin nykyisin. Valtio ei saa mitään tuloja siitä, rahat menevät ruotsiin ja nuuskajobbareille.

Kieltäisivät nyt sitten lailla alkoholinkin, siitähän on jo kokemuksia kieltolakiajoista :D

=DW=

Vaikka itsekin poltan, niin kyllä minun nenäni haistaa, missä autossa on jatkuvasti poltettu. Etenkin kylmänä sellainen auto haisee ällölle, penkit ja kaikki.
        Vaikka polttaa ikkuna auki, niin sisälle se savu painautuu eikä ulos. Tuleehan siihen tosin vähän raitista ilmaa ulkoa sekaan.

• ö-Öö

Vaikka itsekin poltan, niin kyllä minun nenäni haistaa, missä autossa on jatkuvasti poltettu. Etenkin kylmänä sellainen auto haisee ällölle, penkit ja kaikki.
        Vaikka polttaa ikkuna auki, niin sisälle se savu painautuu eikä ulos. Tuleehan siihen tosin vähän raitista ilmaa ulkoa sekaan.

Kirjoitit täyttä paskaa.

=DW=

• ent.siivoojaparka
        ö-Öö kirjoitti:

Kirjoitit täyttä paskaa.

=DW=

Perustele tai valehtelet.

• ö-Öö

Älä trollaa.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Joops

=DW=

Kyllä tupakinhaju tarttuu autoon vaikka poltat ikkuna auki. Haju tarttuu esim istuimenpäällisiin. Ja lapsikortti vedetään esiin sen vuoksi kun lapsi on avuton aikuisten tupakoinnin edessä, siis ei valitse itse sitä passiivitupakointia.

• Tuota...ööööö
        ö-Öö kirjoitti:

Joops

=DW=

Kokeilin yhdessä uudessa autossa monta vuotta. Poltin aina ikkunat niin paljon auki kuin mahdollista ja stumppasin tupakat pieneen suljettavaan lasipulloon, ei tuhkakuppiin.

Kysyin useilta kyydissä olleilta tupakoimattomilta haisiko autossa tupakka, niin kaikki sanoivat ettei haise.

Pahinta hajun tarttumiselle taitaa olla stumppaaminen tuhkakuppiin ja polttaminen juuri ennen auton pysäköintiä, jolloin savu voi jäädä muhimaan sisään.

• Tuota...ööööö kirjoitti:

Kokeilin yhdessä uudessa autossa monta vuotta. Poltin aina ikkunat niin paljon auki kuin mahdollista ja stumppasin tupakat pieneen suljettavaan lasipulloon, ei tuhkakuppiin.

Kysyin useilta kyydissä olleilta tupakoimattomilta haisiko autossa tupakka, niin kaikki sanoivat ettei haise.

Pahinta hajun tarttumiselle taitaa olla stumppaaminen tuhkakuppiin ja polttaminen juuri ennen auton pysäköintiä, jolloin savu voi jäädä muhimaan sisään.

Heh, ne mielisteli sua tai sitten ovat tupakoitsijoita myös itse. Kyllä sellainen haistaa tupakan joka itse ei polta, vaikka olisi poltettu ikkuna auki ja tumpattu pulloon.

• eppu2
        siilimuori4 kirjoitti:

Heh, ne mielisteli sua tai sitten ovat tupakoitsijoita myös itse. Kyllä sellainen haistaa tupakan joka itse ei polta, vaikka olisi poltettu ikkuna auki ja tumpattu pulloon.

Meillä kotitilalla, kun ovat aikoinaan polttaneet sisällä siitä on noin viisi vuotta aikaa, niin kun menen sisään haistan tupakan.
        Kuitenkaan siellä ei ole mitään pesemättömiä tekstiilejä siltä ajalta.

• ö-Öö

Hankalampi tapaus.

Itsellä oli kokolailla samanlainen propleemi mökin kanssa. Äiti poltti sisällä, samaten kaikki muutkin. Ei siihen hajuhaittaan auta, kuin aika. Kaikki mahdollinen rättitavara pitää pestä. Useampaan kertaan. Seinissäkin haju, ei siihen maali auta. Pitää pestä ja maalata. Katto on halteksia, sen tuulettuminen, ennen maalausta vei muutamia vuosia. Siis yleisesti, pitääpi pestä ja tuulettaa, hajua ei voi peittää, kun se on kunnolla piintynyt.

Otsonointi voi ehkä auttaa, ainakin niin tehdään usein ongelma-asunnoissa ja kuolemantapausten yhteyksissä. Se ai kai kovin kallistakaan nykyisin ole.

Mä siis tupakoin käytännössä aina ulkona, autoilu poikeus. Tosiasia on, jos ikkuna raollaan, savu menee siitä ulos, ei jää sisätiloihin pyörimään. Eli ei ala istuimet jne haisemaan. Jos nyt autoa normaalisti pesee, ei siellä ole mitään nikotiinikerrostumia koskaan. Ainoastaan tuhkakuppi lemuaa ja tuhka nyt muutenkin helposti sotkee paikkoja. Sitä varten keksitty imuri.

Mä tosiaan tupakoin, mutta en ollenkaan siedä tupakin savua, en hajua. Nenä pirun herrkä just savulle, samaten voimakkaille kemikaaleille, kuten myskihajuvesille. Joutunut vaihtamaan junanavaunuakin usein, jos joku myskiltä löyhkäävä vosu tullut junaan. Mulla tollaset hajut ottaa kovasti hajuaistille, alkaa aivastuttamaan jne. Mutta ite tosiaan polttelen tupakkia ihan kivasti, raittiissa ilmassa. Suljetussa kaasukammiossa en voisi olla hetkeäkään. Riippumatta siitä, onko kyse tupakinhajusta, vaiko halvoista hajuvesistä.

=DW=

• hajuhaittoja
        ö-Öö kirjoitti:

Hankalampi tapaus.

Itsellä oli kokolailla samanlainen propleemi mökin kanssa. Äiti poltti sisällä, samaten kaikki muutkin. Ei siihen hajuhaittaan auta, kuin aika. Kaikki mahdollinen rättitavara pitää pestä. Useampaan kertaan. Seinissäkin haju, ei siihen maali auta. Pitää pestä ja maalata. Katto on halteksia, sen tuulettuminen, ennen maalausta vei muutamia vuosia. Siis yleisesti, pitääpi pestä ja tuulettaa, hajua ei voi peittää, kun se on kunnolla piintynyt.

Otsonointi voi ehkä auttaa, ainakin niin tehdään usein ongelma-asunnoissa ja kuolemantapausten yhteyksissä. Se ai kai kovin kallistakaan nykyisin ole.

Mä siis tupakoin käytännössä aina ulkona, autoilu poikeus. Tosiasia on, jos ikkuna raollaan, savu menee siitä ulos, ei jää sisätiloihin pyörimään. Eli ei ala istuimet jne haisemaan. Jos nyt autoa normaalisti pesee, ei siellä ole mitään nikotiinikerrostumia koskaan. Ainoastaan tuhkakuppi lemuaa ja tuhka nyt muutenkin helposti sotkee paikkoja. Sitä varten keksitty imuri.

Mä tosiaan tupakoin, mutta en ollenkaan siedä tupakin savua, en hajua. Nenä pirun herrkä just savulle, samaten voimakkaille kemikaaleille, kuten myskihajuvesille. Joutunut vaihtamaan junanavaunuakin usein, jos joku myskiltä löyhkäävä vosu tullut junaan. Mulla tollaset hajut ottaa kovasti hajuaistille, alkaa aivastuttamaan jne. Mutta ite tosiaan polttelen tupakkia ihan kivasti, raittiissa ilmassa. Suljetussa kaasukammiossa en voisi olla hetkeäkään. Riippumatta siitä, onko kyse tupakinhajusta, vaiko halvoista hajuvesistä.

=DW=

Minä puolestani en tykkää viinanhajusta.
        Mielelläni kyllä itse sitä juon paljonkin, mutta toisten viinanhaju on iljettävän tuntuista.
        Yleensä ryypiskelen aina ulkoilmassa ja jos ajelen kännissä, niin pidän kaikkia ikkunoita auki.
        Ei se viinanhaju tartu edes vaatteisiin, jos ei oikein kauheasti läikyttele päälleen.

• Tuota...ööööö
        ö-Öö kirjoitti:

Hankalampi tapaus.

=DW=

Pahoin tupakan piinttyneisiin seinäpintoihin on kehitetty oma maali
        http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tuotteet/akrostop_eristyspohjamaali.14346.shtml

• eppu2 kirjoitti:

Meillä kotitilalla, kun ovat aikoinaan polttaneet sisällä siitä on noin viisi vuotta aikaa, niin kun menen sisään haistan tupakan.
        Kuitenkaan siellä ei ole mitään pesemättömiä tekstiilejä siltä ajalta.

Kyllä tupakan haju on niin vinkerä et tarttuu tapeteihin ja seinäpintoihinkin.

• siilimuori4 kirjoitti:

Kyllä tupakan haju on niin vinkerä et tarttuu tapeteihin ja seinäpintoihinkin.

Ai se oli täällä sanottuki. Mut samaten jos menet ostamaan käytettyö autoa haistan heti jos siinä on tupakoitu, vaikka kuinka olisi tuuletettu ja pesty. Enkä semmosta osta.

• Nuoriso kiduttaa mummojaan.
      Ajaa pappansa metsien kätköihin.
      -
      Miten lie aikanaan nuorisomme nuoriso tekee?

H.

• Meil oli toisippäin, mummo kidutti minua. Kun olin laps, meille tuli yksi mummo kylään ja jouduin nukkumaan sen kanssa samassa huoneessa. Istui sänkynsä reunalla lähes läpi yön ja veti tupakkia ja minäkin siinä siis passiivisesti. Veti herneet nenuun kun roijasin patjani toiseen huoneeseen loppuyöksi.

• Lapsena näin kuinka naapurin täti imetti vauvaa tupakka suussa. Silloin lähes joka perheessä ainakin isä poltti, ei menty ulos vaikka ilma oli huoneessa sinisenä savusta.
      Meillä ei poltettu kun olivat uskovaisia.
      Itse kokeilin tupakan polttoa ei tullut tavaksi.

• Ei kai uskovaisilta ole tupakinpoltto kiellettyä?

• ent.siivoojaparka

Meillä ei poltettu myöskään kotona. Tupakoivat vieraatkin ohjattiin mielellään ulos tupakalle paitsi setälläni oli erikoislupa siitä hyvästä, että hän vain virnisti siihen kieltoon halveksuvasti äidilleni ja nimesi hänet Viipurin piruksi ja latasi piippunsa uudestaan.

Meillä ei poltettu myöskään kotona. Tupakoivat vieraatkin ohjattiin mielellään ulos tupakalle paitsi setälläni oli erikoislupa siitä hyvästä, että hän vain virnisti siihen kieltoon halveksuvasti äidilleni ja nimesi hänet Viipurin piruksi ja latasi piippunsa uudestaan.

Meillä poltettiin sisällä kotona kun olin pieni, tai isä poltti eikä tupakoivia vieraitakaan ulos ohjattu. Minun omassa kodissani ei koskaan sisällä poltettu. Kun sain ensimmäisen lapseni, ohjasin slloisen appiukonkin ulos tupakoimaan. Joku kysyi että kehtaatko tehdä niin, vastasin että kehtaako appi tupakoida vauvatalossa sisällä ja no problem, minä olin emäntä talossa :D.

• siilimuori4 kirjoitti:

Ei kai uskovaisilta ole tupakinpoltto kiellettyä?

Riippui uskonnosta. Lestadiolaiset saivat polttaa, Helluntailaisilta oli kielletty, ainakin lapsuudessani. Nyt en tiedä kun en kuulu mihinkään seurakuntaan.

• mielikki.mummo kirjoitti:

Riippui uskonnosta. Lestadiolaiset saivat polttaa, Helluntailaisilta oli kielletty, ainakin lapsuudessani. Nyt en tiedä kun en kuulu mihinkään seurakuntaan.

Onkohan monissa seurakunnissa näitä rajoitteita lievennetty?

• siilimuori4 kirjoitti:

Onkohan monissa seurakunnissa näitä rajoitteita lievennetty?

Ainakaan tuntemani helluntailaiset eivät polta, jos eivät sitten salaa.

• ö-Öö
        siilimuori4 kirjoitti:

Ei kai uskovaisilta ole tupakinpoltto kiellettyä?

Joillain on.

Esim, hellareilla tupakinpoltto on syntiä. Sellainen huoltiskkaketju, joka hellarivetoinen, "Jari Pekan huoltosemaketju", silleä ei myydä keskaria, eikä tupakkia. Samaten tunnettu "Halpa Halli" on myös hellariomisteinen, niissäkään ei myydä keskaria, eikä tupakkia. Se on niillä "myyntivaltti", elikkäs hellarit on niitten tärkein markkinointikohderyhmä.

Lestaatit puolestaan ei hyljeksi rahaa, Ne itekkin polttaa kuin korsteenit, niitten kaupoissa myydään tupakkia. Sekä keskiolutta vääräuskoisille. Tunnetuin lestaatifirmahan on Arina.

On muitakin uskisjengejä, jotka tuomitsevat kaikenlaisia nautintoja, myös tupakoinnin.

Yks asia mikä on hupaisa. Missään muualla sekatavarakaupassa en ole nähnyt niin hitosti mieskuntoon vaikuttavia luontaistuotteita, kuin Kärkkäisellä. Se siis myös lestaatifirma. Kaljaa ei myydä, tupakkaa toki. Myös Halpa Halleissa on erinomaiset luontaistuotevalikoimat.

Mainiten, mikään uskisfirma ei myöskään myy kortonkeja. Uskonnollista kirjallisuutta sen sijaan löytyy hyllyistä.

Ei pidä olla naivi, uskikset pelaa omia pelejään. Ja vähän joka sektorilla, mieluiten ikäänkuin huomamattomasti ja vaivihkaa, siis umpikierosti. Nyt mielenkiinnolla odotellaan, milloin viesti poistuu. Pitää muistaa suoli24:n toimitusjohtaja, Mikko Aalto-Setälä on hellari.

=DW=

• o-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

Joillain on.

Esim, hellareilla tupakinpoltto on syntiä. Sellainen huoltiskkaketju, joka hellarivetoinen, "Jari Pekan huoltosemaketju", silleä ei myydä keskaria, eikä tupakkia. Samaten tunnettu "Halpa Halli" on myös hellariomisteinen, niissäkään ei myydä keskaria, eikä tupakkia. Se on niillä "myyntivaltti", elikkäs hellarit on niitten tärkein markkinointikohderyhmä.

Lestaatit puolestaan ei hyljeksi rahaa, Ne itekkin polttaa kuin korsteenit, niitten kaupoissa myydään tupakkia. Sekä keskiolutta vääräuskoisille. Tunnetuin lestaatifirmahan on Arina.

On muitakin uskisjengejä, jotka tuomitsevat kaikenlaisia nautintoja, myös tupakoinnin.

Yks asia mikä on hupaisa. Missään muualla sekatavarakaupassa en ole nähnyt niin hitosti mieskuntoon vaikuttavia luontaistuotteita, kuin Kärkkäisellä. Se siis myös lestaatifirma. Kaljaa ei myydä, tupakkaa toki. Myös Halpa Halleissa on erinomaiset luontaistuotevalikoimat.

Mainiten, mikään uskisfirma ei myöskään myy kortonkeja. Uskonnollista kirjallisuutta sen sijaan löytyy hyllyistä.

Ei pidä olla naivi, uskikset pelaa omia pelejään. Ja vähän joka sektorilla, mieluiten ikäänkuin huomamattomasti ja vaivihkaa, siis umpikierosti. Nyt mielenkiinnolla odotellaan, milloin viesti poistuu. Pitää muistaa suoli24:n toimitusjohtaja, Mikko Aalto-Setälä on hellari.

=DW=

Itseasiassa.

Nimensä on Pauli. Tunnettu julkisuudenhenkilö. Mä jostain syystä joskus sekoitan sen nimen yhteen toiseen kaheliin uskikseen. Se, mihin sekoitan, on lestaati. Se ja sama, umpikieroja molemmat.

=DW=

• kesi.vä

Se lie ennen vanhaan, ammoisna aikoinaan, ollut niin, että vanhat eukotkin vetivät piippua. Muistelen Kalle Päätalon äidinkin poltelleen piippua. Omat mummoni eikä äitini polttaneet. Minä kyllä joskun tytön hupakkona, pitihän sitä.
      Ei minua haittaa jos ei pakkasella tulla tupruttamaan ihan viereen.

• Tupakan_tuontia

Tupakkaa on tuotu rajan takaa Venäjältä kiihtyvällä vauhdilla. Kartonki maksaa Venäjällä suunnilleen 15-17 euroa. Suomessa kartongin hinta lienee jotain 60 euroa?
      Nyt siihen tuontiin tulee 24 tunnin rajoitus uuden lain myötä. Pitää olla tuon ajan maasta poissa. Tuossa tapahtuu nyt sellainen asia, että ihmiset tuovat myös viinaa, viinejä ja kaljaa samalla. Nythän alkoholin aikarajana on 21 tuntia.
      Taitaa käydä niin, että valtio menettää nyt veroina melkoisesti.

• korppukahvit

Jo eteisessä pakkaspäivänä kun tulin koulusta, tiesin et isä on tullut kotiin työstä, joka oli eri kunnassa.
      Tupakansavua oli, mutta ei silloin haitannut, kaikki melkein poltti ja myös kahvi kun kiehu hellalle toi lisää tunnelmaa, et kaikki hyvin ja isä kotona taas.

• Tupakoitsijat valittavat siitä että on niin vaikeaa lopettaa, ja sitten kun valtio koettaa vähän auttaa ja tuupata oikeaan suuntaan, alkaa itku. Tupakoikitisijöiden tulisi ainakin olla mielissään näistä savuttomuus-pyrkimyksistä.

• ent.siivoojaparka

Vedät yhdellä kammalla (yleistät) kaikki tupakoitsijat. Kuulostaako omasta mielestäsi kommenttisi kuinka viisaalta?

Mistä savuttomuuspyrkimyksistä oikein puhut?
        Minusta olisi hyvin valitettavaa ja terveydellenikin (omalleni ja naapureitten) haitallista, jos parveketupakointi kiellettäisiiin meidän talossa.
        Joutuisin vetämään tupakansavua henkeeni 24t vuorokaudessa täällä sisällä sen sijaan, että nyt vain silloin tällöin parvekkeella raittiilla ilmalla lantrattuna.

Ja kuvittele, mikä hajuhaitta se olisi naapureille, kun pölläyttäisin milloin minkäkin ikkunan kautta ne kaikki savut kerrallaan naapureitten tuuletusikkunoihin. Ja entäs rappukäytävä? Kuinka paljon savua pöllähtäisi sinne joka kerran ovea avatessani.

Ja sit vielä, ajattele kuinka pahalle kaikki vaatteeni haisisivat komeroissakin, jos joutuisin savustamaan niitä siksi, ettei parvekkeella saisi polttaa. Olisiko sit kiva istua vieressäni bussissa vaikka olisin ottanut savustetusta komerosta pesun jälkeen käyttämättömät vaateet päälleni ja ne haisisi vanhalle tupakan savulle?

En ymmärrä mitenkään terveyspyrkimykseksi sitä, että tupakointi siirrettäisiin ulkoa sisätiloihin.

Vedät yhdellä kammalla (yleistät) kaikki tupakoitsijat. Kuulostaako omasta mielestäsi kommenttisi kuinka viisaalta?

Mistä savuttomuuspyrkimyksistä oikein puhut?
        Minusta olisi hyvin valitettavaa ja terveydellenikin (omalleni ja naapureitten) haitallista, jos parveketupakointi kiellettäisiiin meidän talossa.
        Joutuisin vetämään tupakansavua henkeeni 24t vuorokaudessa täällä sisällä sen sijaan, että nyt vain silloin tällöin parvekkeella raittiilla ilmalla lantrattuna.

Ja kuvittele, mikä hajuhaitta se olisi naapureille, kun pölläyttäisin milloin minkäkin ikkunan kautta ne kaikki savut kerrallaan naapureitten tuuletusikkunoihin. Ja entäs rappukäytävä? Kuinka paljon savua pöllähtäisi sinne joka kerran ovea avatessani.

Ja sit vielä, ajattele kuinka pahalle kaikki vaatteeni haisisivat komeroissakin, jos joutuisin savustamaan niitä siksi, ettei parvekkeella saisi polttaa. Olisiko sit kiva istua vieressäni bussissa vaikka olisin ottanut savustetusta komerosta pesun jälkeen käyttämättömät vaateet päälleni ja ne haisisi vanhalle tupakan savulle?

En ymmärrä mitenkään terveyspyrkimykseksi sitä, että tupakointi siirrettäisiin ulkoa sisätiloihin.

Sitä mä tässä provoilin, että miksei polttajat ota savuttomuuspyrkimykset siltä kannalta, että saa tilaisuuden lopettaa tuo haitallinen ja kallis tapa. Eikä siltä kannalta, että täytyy keksiä missä muualla mahdollisesti nyt sitten vois polttaa.

Sun kirjoituksesta tuli vähän sellainen fiilis, että on sitten viranomaisten vika jos joudut polttamaan omassa kämpässäsi.

Pitää tähän perään sanoa, että olen itsekin polttanut, 12-30 vuotiaana. Tiedän mikä taivaallinen riesa se on. Ja miten vaikeaa on päästä siitä eroon.

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

Sitä mä tässä provoilin, että miksei polttajat ota savuttomuuspyrkimykset siltä kannalta, että saa tilaisuuden lopettaa tuo haitallinen ja kallis tapa. Eikä siltä kannalta, että täytyy keksiä missä muualla mahdollisesti nyt sitten vois polttaa.

Sun kirjoituksesta tuli vähän sellainen fiilis, että on sitten viranomaisten vika jos joudut polttamaan omassa kämpässäsi.

Pitää tähän perään sanoa, että olen itsekin polttanut, 12-30 vuotiaana. Tiedän mikä taivaallinen riesa se on. Ja miten vaikeaa on päästä siitä eroon.

Viranomaisten vikahan se. Niitten, jotka parvekkeella tupakoinnin kieltävät.

En näe mitään kansanterveyttä edistävää siinä, että tupakoitsijat siirretään polttamaan parvekkeelta sisätiloihin, missä on kenties lapsiakin.

• eppu2

Viranomaisten vikahan se. Niitten, jotka parvekkeella tupakoinnin kieltävät.

En näe mitään kansanterveyttä edistävää siinä, että tupakoitsijat siirretään polttamaan parvekkeelta sisätiloihin, missä on kenties lapsiakin.

Meidän kerrostalossa tupakkapaikka on grillikatoksen luona.
        Parvekkeilla tupakointia ei ole kielletty ainakaan vielä.
        Pienemmissä asunnoissa vain ei ole parvekkeita.

• Laskelmia

Savuton Suomi 2030. On mainittu tupakkaveron menetys, mutta se on pikkuhiluja verrattuna siihen kuinka paljon menot kasvavat, kun tupakoimattomien terveydenhoitokulut ovat 25% eli neljänneksen suuremmat kuin tupakoivilla.

Tupakoinnin lopettaneista todennäköisesti osa tai kaikki elävät pidempään ja nauttivat eläkettä kauemmin kuin tupakoivana. Kaikki palkansaajat ovat osaltaan olleet keräämässä eläkevaroja, joita on sitten jakamassa enemmän ihmisiä ( lisäysarvio 800.000 ). Se ei ainakaan kenenkään yksittäisen tupakoimattoman eläkettä nosta.

Terveydenhoito- ja eläkekulujen lisäykset ovat miljardien menetyksiä.

Joku mainitsi, että tupakoitsija kuolee nuorena. Tupakkasairaudet vaatii vuosikymmenten altistuksen. Tupakan takia kuolevat ovat aloittaneet teineinä ja kuolo korjaa haarukassa n. 55-70v.

Naureskelkaa vaan tupakoimattomat, vielä itkette.
      Järkyttävän kalliiksi tulee Savuton Suomi - tupakoimattomille.

• jamävaansauhuun

Minulle ei ole tullut mieleenkään lopettaa tupakoimista!
        Ainoa huvi kipujen ja särkyjen maailmassa.
        Kuitenkin se on täysin laillinen tuote, joten minkä takia siitä yritetään tehdä jotakin yhteiskunnalle ydinpommia vastaavaa nautintoainetta.
        On jokaisen oma valinta, jos haluaa poltella.
        Ja tämä huoli tupakan aiheuttamista terveysvaikutuksista on niin kaksinaamaista touhua kuin olla vain voi:
        Samaan aikaan lasketaan kuumeisesti niitä uusia säästökohteita, joista menetetty tupakkaveron tuotto saataisiin!

Miksi ei käydä samalla innolla ja paatumuksella viinan ja autoilun aiheuttamiin ongelmiin.
        Nyt ollaan niin huolissaan tänne tulleiden pakolaisten mielenterveysongelmista, että omat kansalaiset saavat pärjätä omillaan.
        Se on tietysti vain eduksi hallituksen päättäjille:
        Mitä enemmän ihmisiä alkaa nykytilanne ja epäkohdat vituttamaan ja eläminen menee tiukemmalle, niin sitä enemmän menee tupakkaa ja rahaa tulee valtion kassaan.

Niin, että poltellaan me vaan kaikessa rauhassa niitä tupakoita.
        Kyllä kunnon hermosavut aina ovat paikallaan.
        Ja onhan se mukavampi vetää nenäänsä savua kuin herneitä.
        Milloinkahan muuten keksivät sen, että voisivat pistää kiukkuiset tupakanvastustajat maksamaan erityistä ns.herneveroa?
        Voisi tulla kummasti ylimääräistä valtion pohjattomaan kirstuun!

• torstainherkku

Herneistäkin voi tulla hajua, olen sen huomannut, mutta terveellistä muuten syödä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe