Palvelukoti,missä äitimme on,ansaitsee kehuja, Ruoka valmistetaan omassa keittiössä, on monipuolista ja hyvää. Siivous,pyykkihuolto,lääketilaukset,annot toimivat. Äiti on paremmassa kunnossa kun vuosiin. Ilmapiiri on erittäin positiivinen hoitajien taholta. Heijastuu selvästi asukkaihin. Kiitos
Nyt kehuja
60
626
Vastaukset
Etsihän mielikin ja Ancelinan keskustelu, mene sinne.
Älä taas ala jankuttaa.
-
Arvoisa "Omais-hoitaja" :)
H.Hyvä herra Hunksz.
On ilo aina kirjoittaa tänne,kun tiedän sinun lukevan sepustukseni. Ja vastaavan niin myönteisesti.Voisit olla ammatiltasi ulosottomies (ei kätilö),joka aina muistaa.
Yours
Lesken
Olen iloinen että saa kuulla myönteistäkin, usein on moitteita, eikä syyttä.
Hartain toiveeni olisi kuolla nukkuessaan omassa kodissani."mielikki.mummo"
Lässyti.
tyhjääki.
Kyllä se parasta on kuolla tietoisena.
Tietää kuollesasaan eläneensä.
-
Mutta aihe ei kuulu 60 -palstalle.
H.hunksz kirjoitti:
"mielikki.mummo"
Lässyti.
tyhjääki.
-
H.Onko H sitä mieltä että kuusikymppiset ei kuole :)
Olen elänyt täyttä elämää aina olosuhteiden ja vointini mukaan, ei haittaa vaikka kuolisin, mutta elän hyvin mielelläni vielä kauan jos tässä kunnossa saan olla. Jos kuolee kitumalla lääketokkurassa ei juuri elämäänsä pysty muistelemaan.
Juuri nyt elän elämäni parasta aikaa.mielikki.mummo kirjoitti:
Onko H sitä mieltä että kuusikymppiset ei kuole :)
Olen elänyt täyttä elämää aina olosuhteiden ja vointini mukaan, ei haittaa vaikka kuolisin, mutta elän hyvin mielelläni vielä kauan jos tässä kunnossa saan olla. Jos kuolee kitumalla lääketokkurassa ei juuri elämäänsä pysty muistelemaan.
Juuri nyt elän elämäni parasta aikaa.Juu ja omasihoito jos mukä kuuluu 60 ja risat tai vähä alle kun just ollaan sitä sakkia et monilla vanhemmat vaatii hoivaa ja huolenpitoa.
mielikki.mummo kirjoitti:
Juuri nyt elän elämäni parasta aikaa."mielikki.mummo"
En sanonut niin.
Sanoin että ei kuulu tälle palstalle.
Kuuluu ikä-loppuihin.
Typerää lässytystä viikosta toiseen.
Kaikki kun asiasta on jo palstalla lässytetty
H.siilimuori4 kirjoitti:
Juu ja omasihoito jos mukä kuuluu 60 ja risat tai vähä alle kun just ollaan sitä sakkia et monilla vanhemmat vaatii hoivaa ja huolenpitoa.
Sitä paisti kuolee ne nuoretki, jopa lapset. Se pitää vaan yrttää hyväksyä osaksi elämää tai elämänkaarta.
- Moo.Hoilanen
mielikki.mummo kirjoitti:
Juuri nyt elän elämäni parasta aikaa.Hän on sitä mieltä, että H. ei kuole.
Ja varmaan niin onkin. Uusi tulee aina wanhan tilalle. Eroa ei edes huomaa. - Psykoterapeutitar
Moo.Hoilanen kirjoitti:
Hän on sitä mieltä, että H. ei kuole.
Ja varmaan niin onkin. Uusi tulee aina wanhan tilalle. Eroa ei edes huomaa.H meinaa, että jääpähän ainakin seisontasonnalle, jos ei muuta!
- HaustatanJaPierasen
hunksz kirjoitti:
"mielikki.mummo"
Lässyti.
tyhjääki.
-
H.Halvatun palstapöllövästi! Aina sen pitää esittää omia sääntöjään, joita ei itsekään nousta. Palstapöllövästi kuvittelee voivansa ihan itse luoda omat säännöt tänne. Olisihan se tietty mukavaa kun ei tuolla pöllövästillä olekaan muuta paikka, jossa uskaltaisi edes avata suutaan. Se ei pöllövästi-parka ymmärrä, että toisilla on elämäkin, eikä kukaan muu kaikkia viestejä täällä lue.
- ent.siivoojaparka
HaustatanJaPierasen kirjoitti:
Halvatun palstapöllövästi! Aina sen pitää esittää omia sääntöjään, joita ei itsekään nousta. Palstapöllövästi kuvittelee voivansa ihan itse luoda omat säännöt tänne. Olisihan se tietty mukavaa kun ei tuolla pöllövästillä olekaan muuta paikka, jossa uskaltaisi edes avata suutaan. Se ei pöllövästi-parka ymmärrä, että toisilla on elämäkin, eikä kukaan muu kaikkia viestejä täällä lue.
Minä luen kaikki kommentit tällä palstalla.
Ei niitä niin kovin paljon ole ja ne on nopeasti luettu, kun ei tarvitse avata jokaista erikseen, senkun rullaa alaspäin ja samalla lukee.
Varokaa vaan. Ehkä hän on kohta niin hyvässä kunnossa että selvitä-arvioi-sijoita -työryhmä katsoo hänet kotikuntoiseksi ja kotiuttaa kotihoidon hellään huomaan :D.
Kuntoutushan olisi pitänyt tehdä jo ennen palvelukotiin "pääsemistä", turha reissu laiokseen tämä.Hän on palvelukodissa,ei laitoksessa. Halusin tuoda julki sen,että ei aina moitittaisi palvelukoteja. Sanon äidilleni,että hän on kuin viiden tähden hotellissa. Hän hymyilee,kun puhekyky meni. Sanatonta viestintää. Viimeiset vuodet kotona yksin olivat hänelle raskaita. Hän hoiti itsenäisesti kaiken. Niin hän halusi. Nyt hän menee mielellään aamiais-lounas-kahvi-päivällis-illallispöytään muiden kanssa. Kuuntelee mielellään muiden tarinointia. Eikä ole kiire mihinkään.
lesken kirjoitti:
Hän on palvelukodissa,ei laitoksessa. Halusin tuoda julki sen,että ei aina moitittaisi palvelukoteja. Sanon äidilleni,että hän on kuin viiden tähden hotellissa. Hän hymyilee,kun puhekyky meni. Sanatonta viestintää. Viimeiset vuodet kotona yksin olivat hänelle raskaita. Hän hoiti itsenäisesti kaiken. Niin hän halusi. Nyt hän menee mielellään aamiais-lounas-kahvi-päivällis-illallispöytään muiden kanssa. Kuuntelee mielellään muiden tarinointia. Eikä ole kiire mihinkään.
Miten tuo palvelukoti eroaa laitoksesta?
- ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
Miten tuo palvelukoti eroaa laitoksesta?
Kyllähän se eroaa.
Palvelukoti on koti eikä laitos. Palvelukodissa heillä on oma asunto, omilla huonekaluillaan kalustettu niinkuin mikä koti hyvänsä. Siellä asutaan niinkuin kotonaan ainakin, paitsi että on mahdollisuus sellaisiin palveluihin, mitä ei itse pysty tai jaksa tehdä; siivous, pyykinpesu, saunottaminen, sänkyyn takaisin nosto, jos on kellahtanut lattialle eikä pääse ylös ...
Ainakin minun vanhemmillani oli palvelukodissa oma kaksio omine kotoaan tuotuine kalustuksineen keittonurkkauksen kanssa. Lisäksi oli yhteisruokailu tai huonommassa kunnossa ollessa tuotiin ruoka huoneeseen.
Laitoksessa taas kaikki on laitoksen omaa ja siellä ollaan vain väliaikaisesti, kunnes kunto paranee, jos vielä paranee. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Kyllähän se eroaa.
Palvelukoti on koti eikä laitos. Palvelukodissa heillä on oma asunto, omilla huonekaluillaan kalustettu niinkuin mikä koti hyvänsä. Siellä asutaan niinkuin kotonaan ainakin, paitsi että on mahdollisuus sellaisiin palveluihin, mitä ei itse pysty tai jaksa tehdä; siivous, pyykinpesu, saunottaminen, sänkyyn takaisin nosto, jos on kellahtanut lattialle eikä pääse ylös ...
Ainakin minun vanhemmillani oli palvelukodissa oma kaksio omine kotoaan tuotuine kalustuksineen keittonurkkauksen kanssa. Lisäksi oli yhteisruokailu tai huonommassa kunnossa ollessa tuotiin ruoka huoneeseen.
Laitoksessa taas kaikki on laitoksen omaa ja siellä ollaan vain väliaikaisesti, kunnes kunto paranee, jos vielä paranee.Aijaa. Minä olen luullut että laitos on se lopullinen sijoituspaikka. Sieltä ei ole enää paluuta.
Palvelukodissa on ympärivuorokautinen hoiva.
Palvelutalossa asukas asuu vuokra-asunnossa. Palvelutalojen yhteydessä sijaitsevien palvelukeskusten henkilökunta on paikalla vain päivisin. Asukas voi ostaa palvelukeskuksesta mm. ateria- ja siivouspalveluita sekä käydä erilaisissa viriketoiminnoissa ja tapahtumissa.- ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
Aijaa. Minä olen luullut että laitos on se lopullinen sijoituspaikka. Sieltä ei ole enää paluuta.
Palvelukodissa on ympärivuorokautinen hoiva.
Palvelutalossa asukas asuu vuokra-asunnossa. Palvelutalojen yhteydessä sijaitsevien palvelukeskusten henkilökunta on paikalla vain päivisin. Asukas voi ostaa palvelukeskuksesta mm. ateria- ja siivouspalveluita sekä käydä erilaisissa viriketoiminnoissa ja tapahtumissa.Elä höpsi.
Sairaalatkin ovat laitoksia, vankilat, hullujenhuoneet ...
Tiedän moniakin, jotka ovat niistä vielä palanneet takaisin kotiinsa, takaisin palvelukoteihinkin. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Elä höpsi.
Sairaalatkin ovat laitoksia, vankilat, hullujenhuoneet ...
Tiedän moniakin, jotka ovat niistä vielä palanneet takaisin kotiinsa, takaisin palvelukoteihinkin.Nonii mut nyt luuin ainaki puhuttavan ikäihmisten asumispalveluista :D.
- ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
Nonii mut nyt luuin ainaki puhuttavan ikäihmisten asumispalveluista :D.
Ei ikäihmisetkään aina päädy laitokseen. Saattavat tehdä reissun ja toisen sairaalaan (laitokseen) ja silti kuolla omassa kotonaan (palvelukodissa). Jotkut joutuvat jäämään pitkäaikaishoitoon sairaalaan (laitokseen) kuolemaansa saakka.
Palvelukoti ei ole laitos. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Ei ikäihmisetkään aina päädy laitokseen. Saattavat tehdä reissun ja toisen sairaalaan (laitokseen) ja silti kuolla omassa kotonaan (palvelukodissa). Jotkut joutuvat jäämään pitkäaikaishoitoon sairaalaan (laitokseen) kuolemaansa saakka.
Palvelukoti ei ole laitos.Taitaa olla nimikkeitten sekamelska menossa. Joissain kunnissa nimenomaan palvelukoti on se laitos, jossa annetaan ympärivuorokautista hoitoa. Jossain puhutaan jo tehostetun palvelun asumisesta ja sekin tarkoittaa jo melkoista laitosasumista. Siinä vaan nimikkeenvaihdolla saatiin aikaan se että asukas maksaa joka risauksesta erikseen itse. Sinne on tarkat "pääsykokeet". Ei sinne ihan kuka vaan pääsekään asumaan.
- ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
Taitaa olla nimikkeitten sekamelska menossa. Joissain kunnissa nimenomaan palvelukoti on se laitos, jossa annetaan ympärivuorokautista hoitoa. Jossain puhutaan jo tehostetun palvelun asumisesta ja sekin tarkoittaa jo melkoista laitosasumista. Siinä vaan nimikkeenvaihdolla saatiin aikaan se että asukas maksaa joka risauksesta erikseen itse. Sinne on tarkat "pääsykokeet". Ei sinne ihan kuka vaan pääsekään asumaan.
Eikös se ole aika järkeenkäypää ja oikeudenmukaista, että maksaa palvelukodissa vain niistä palveluista, joita tarvitsee. Vanhempani pystyivät aluksi vielä laittamaan omia ruokiaankin, siivoamaan, hoitamaan hygieniansa, käymään itse saunassa ja sellaista.
Sitten, kun kunto huononi, niin tarvitsivat enemmän apua.
"Pääsykoe"?
Isäni kehui, että he pääsivät palvelukotiin, kun hänelle kävi sellainen hävelikki, että paskanti housuunsa. Muuten selvisivät vielä kotonaankin, kun pikkuveli kävi lämmittämässä taloa, luomassa lumia ja tekemässä kaikenlaisen muun voimia vaativan. Paskapyykkiä hän ei suostunut pesemään ja siinä meni raja. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Eikös se ole aika järkeenkäypää ja oikeudenmukaista, että maksaa palvelukodissa vain niistä palveluista, joita tarvitsee. Vanhempani pystyivät aluksi vielä laittamaan omia ruokiaankin, siivoamaan, hoitamaan hygieniansa, käymään itse saunassa ja sellaista.
"Pääsykoe"?
Isäni kehui, että he pääsivät palvelukotiin, kun hänelle kävi sellainen hävelikki, että paskanti housuunsa. Muuten selvisivät vielä kotonaankin, kun pikkuveli kävi lämmittämässä taloa, luomassa lumia ja tekemässä kaikenlaisen muun voimia vaativan. Paskapyykkiä hän ei suostunut pesemään ja siinä meni raja.Jos päivittäisistä toimista selviytyy itse ja kotihoitoa huolehtii lääkityksen ja ruoat ym, miksi pitää lähteä pois omasta kodista? Silloinkinhän maksaa vain siitä mitä tilaa.
Meillä päin palvelukotiin pääsee vasta sitten kun tarvitsee kaksi hoitajaa itseään luokittelemaan tai on täysin fementti ja kykenemätön itsestään huolehtimaan eikä omaishoitajan jaksa. Tämä sitten todetaan lääkärin todistuksella ja tpimintakykymittaukset. Ei mutu-tuntma riitä. Yksi käki siinä konkurssissa ei vielä kesää tee.- ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
Jos päivittäisistä toimista selviytyy itse ja kotihoitoa huolehtii lääkityksen ja ruoat ym, miksi pitää lähteä pois omasta kodista? Silloinkinhän maksaa vain siitä mitä tilaa.
Meillä päin palvelukotiin pääsee vasta sitten kun tarvitsee kaksi hoitajaa itseään luokittelemaan tai on täysin fementti ja kykenemätön itsestään huolehtimaan eikä omaishoitajan jaksa. Tämä sitten todetaan lääkärin todistuksella ja tpimintakykymittaukset. Ei mutu-tuntma riitä. Yksi käki siinä konkurssissa ei vielä kesää tee.Turvallisempaa niin.
He asuivat 4km sivilisaatiosta omassa talossaan. Tiedät kai minkälaista on puulämmitteisen talon pito ja pihojen hoito maaseudulla talvisin? Kesäisin isä kyllä vielä tutterehti puutarhahommissaan. Olivat kahdeksankymppisiä, noin suunnilleen kumpikin. Isällä oli verenkiertohäiriöitä aivoissa ja välillä lensi selälleen milloin minnekin tiluksilleen. Äidillä oli selkä huonossa kunnossa, välillä hyvinkin huonossa ja sitten taas paremmassa.
Toinen toistaan vartioivat ja auttoivat, mutta ei siihen voinut luottaa, etteikö kumpikin olisi ollut joskus siinä kunnossa, etteivät olisi saaneet ruokaa suuhunsa vaikka enimmäkseen saivat.
Meillä oli jatkuva huoli heistä, kun lähin meistä sisaruksistakin asui 70 km päässä, eikä pystynyt ihan joka päivä käydä katsomassa miten siellä menee.
Paljon heidän palvelukotiin pääsyynsä lie auttanut sekin, että veljeni silloisella avokilla oli hyviä yhteyksiä suuntaan ja toiseen. Hän oli pitkäaikainen rehtori ja opettaja yhdessä sosiaali- terveysalan koulussa, minkä kautta hän oli oppinut tuntemaan alan ammattilaisia paljon henkilökohtaisesti. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Turvallisempaa niin.
He asuivat 4km sivilisaatiosta omassa talossaan. Tiedät kai minkälaista on puulämmitteisen talon pito ja pihojen hoito maaseudulla talvisin? Kesäisin isä kyllä vielä tutterehti puutarhahommissaan. Olivat kahdeksankymppisiä, noin suunnilleen kumpikin. Isällä oli verenkiertohäiriöitä aivoissa ja välillä lensi selälleen milloin minnekin tiluksilleen. Äidillä oli selkä huonossa kunnossa, välillä hyvinkin huonossa ja sitten taas paremmassa.
Toinen toistaan vartioivat ja auttoivat, mutta ei siihen voinut luottaa, etteikö kumpikin olisi ollut joskus siinä kunnossa, etteivät olisi saaneet ruokaa suuhunsa vaikka enimmäkseen saivat.
Meillä oli jatkuva huoli heistä, kun lähin meistä sisaruksistakin asui 70 km päässä, eikä pystynyt ihan joka päivä käydä katsomassa miten siellä menee.
Paljon heidän palvelukotiin pääsyynsä lie auttanut sekin, että veljeni silloisella avokilla oli hyviä yhteyksiä suuntaan ja toiseen. Hän oli pitkäaikainen rehtori ja opettaja yhdessä sosiaali- terveysalan koulussa, minkä kautta hän oli oppinut tuntemaan alan ammattilaisia paljon henkilökohtaisesti.Totta ja Kiva jos pääsee vaikka suhteillakin ohi jonojen ;)
- kylmätotuus
ent.siivoojaparka kirjoitti:
"Pääsykoe"?
Isäni kehui, että he pääsivät palvelukotiin, kun hänelle kävi sellainen hävelikki, että paskanti housuunsa. Muuten selvisivät vielä kotonaankin, kun pikkuveli kävi lämmittämässä taloa, luomassa lumia ja tekemässä kaikenlaisen muun voimia vaativan. Paskapyykkiä hän ei suostunut pesemään ja siinä meni raja.Vuosia sitten Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan yleisin syy ikäihmisen joutumiseen "laitokseen" oli ulostusongelma.
Ihmettelin asiaa silloin ja kirjoitinkin siitä jollekin keskustelupastalle ja ihmettelen edelleen.
Kuinka voi olla mahdollista, että lapsi kokee "ällöttäväksi" pestä isänsä tai äitinsä pepun? Onhan se äiti tai isä pessyt hänenkin kakkapyllynsä aikoinaan.
Ei tuo toimenpide kovinkaan kummoinen ole. Se on vain osa luonnollista elämää.
"Vahingoista" voidaan tehdä todellinen ongelma, jos halutaan.
Vanhemman nöyryyttäminen ja asiasta nostettu meteli johtaa siihen, että vahinkoja tapahtuu yhä useammin. Mutta jos pesut hoidetaan asiallisesti, koko ongelma voi hävitä.
Kirjoitin tämän mielipiteeni yleisellä tasolla ja omien kokemusteni pohjalta.
Pesukonehan sen pyykin lopulta pesee. Ehkä pieni esipesu on itse tehtävä, mutta sehän hoituu helposti siinä sivussa.
Pääasia on,että puhdasta tulee. - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Vuosia sitten Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan yleisin syy ikäihmisen joutumiseen "laitokseen" oli ulostusongelma.
Ihmettelin asiaa silloin ja kirjoitinkin siitä jollekin keskustelupastalle ja ihmettelen edelleen.
Kuinka voi olla mahdollista, että lapsi kokee "ällöttäväksi" pestä isänsä tai äitinsä pepun? Onhan se äiti tai isä pessyt hänenkin kakkapyllynsä aikoinaan.
Vanhemman nöyryyttäminen ja asiasta nostettu meteli johtaa siihen, että vahinkoja tapahtuu yhä useammin. Mutta jos pesut hoidetaan asiallisesti, koko ongelma voi hävitä.
Pesukonehan sen pyykin lopulta pesee. Ehkä pieni esipesu on itse tehtävä, mutta sehän hoituu helposti siinä sivussa.
Pääasia on,että puhdasta tulee.Mutta jos lapsi joutaa käymään kaukaa omien töittensä lomassa vain pari kertaa viikossa tarkistamassa, onko tullut kakulit, niin eikö se ole aika nöyryyttävää odotella?
Isälleni se ei ollut mikään ongelma silleen, koska se oli vain se kertansa ja hän otti sen ihan huumorilla, että hän mukamas sen takia pääsi palvelukotiin (eikä laitokseen). Kun vaihdettiin eri verenpainelääkkeet, niin alkoi ruppunaru pitämään taas.
Kerroit kirjoittaneesi oman kokemuksesi pohjalta. Vilkaisepa lääkkeittesi sivuvaikutuksia. Jospa se sinullakin johtuu lääkkeistä. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Mutta jos lapsi joutaa käymään kaukaa omien töittensä lomassa vain pari kertaa viikossa tarkistamassa, onko tullut kakulit, niin eikö se ole aika nöyryyttävää odotella?
Isälleni se ei ollut mikään ongelma silleen, koska se oli vain se kertansa ja hän otti sen ihan huumorilla, että hän mukamas sen takia pääsi palvelukotiin (eikä laitokseen). Kun vaihdettiin eri verenpainelääkkeet, niin alkoi ruppunaru pitämään taas.
Kerroit kirjoittaneesi oman kokemuksesi pohjalta. Vilkaisepa lääkkeittesi sivuvaikutuksia. Jospa se sinullakin johtuu lääkkeistä.Kotihoito voi käydä neljäkin kertaa päivässä. Silloin ei tarvitse ainakaan yhden vahinkokakulin takia mennä laitokseen ja muutoinkin joku katsooo perään. Ihmeen helposti teillä on silloin laitospaikka irronnut.
kylmätotuus kirjoitti:
Vuosia sitten Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan yleisin syy ikäihmisen joutumiseen "laitokseen" oli ulostusongelma.
Pääasia on,että puhdasta tulee.Koskisiko to tutkimus heit jotka asuvat yksin ja sotkevat ulosteellaan myös ympäristönsä. Jos uloste pysyy esimerkiki vaipassa, no problem :D.
- ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
Kotihoito voi käydä neljäkin kertaa päivässä. Silloin ei tarvitse ainakaan yhden vahinkokakulin takia mennä laitokseen ja muutoinkin joku katsooo perään. Ihmeen helposti teillä on silloin laitospaikka irronnut.
Et sitten tajua vieläkään.
Eivät heillä laitospaikkaa ollut, vaan vuokrahuoneisto palvelukodissa.
Tässä kopioitu ote siitä:
""""XXXXXXXX:ssä on 20 eri kokoista vuokra-asuntoa, joista 2 asuntoa on varattu lyhytaikaista hoitoa varten, esim. omaishoitajan vapaan ajaksi.
Toiminta-ajatuksena on antaa hoitoa ja huolenpitoa kodinomaisissa olosuhteissa niille vanhuksille, jotka eivät selviydy avohoidon toimenpiteiden turvin kodissaan. Asukkaiden hoitoon osallistuu palveluvastaava, sairaanhoitaja ja lähihoitajia.
Asukkaille laaditaan hoito- ja palvelusuunnitelma. Palveluista peritään asiakasmaksuasetuksen mukaiset, perusturvalautakunnan vahvistamat asiakasmaksut. Asukkaille laaditaan huoneenvuokralain mukainen vuokrasopimus.
Henkilökunnalla on kuntouttava työote kaikissa päivittäisissä toiminnoissa huomioiden asukkaiden fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset voimavarat. Henkilökunnan työn lähtökohtana on, ettei vanhusta auteta avuttomaksi, vaan häntä tuetaan tarvittaessa yksityisyyttä ja itsemäärämisoikeutta kunnioittaen.""""
Huomioi tuo viimeinen lause eritoten:
"""""""Henkilökunnan työn lähtökohtana on, ettei vanhusta auteta avuttomaksi, vaan häntä tuetaan tarvittaessa yksityisyyttä ja itsemäärämisoikeutta kunnioittaen.""""
Aikaisemmin tuolla kirjoitinkin, mikä heitä vaivasi, ettei uskallettu antaa heidän asua kahdestaan siellä kaukana sivilisaatiosta. Valitettavasti minulla ei ole antaa sinulle heidän täydellistä sairaskertomustaan. Saathan sinä olla kateudesta vihreä, kun ei sinulle ole annettu palvelukotiasuntoa, vieläkään. Mikäpä siinä.
Nyt heille on tarpeetonta lähettää kotihoitoa kertaakaan päivässä. Äiti kuoli -97 ja isä -99. R.I.P. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Et sitten tajua vieläkään.
Eivät heillä laitospaikkaa ollut, vaan vuokrahuoneisto palvelukodissa.
Tässä kopioitu ote siitä:
""""XXXXXXXX:ssä on 20 eri kokoista vuokra-asuntoa, joista 2 asuntoa on varattu lyhytaikaista hoitoa varten, esim. omaishoitajan vapaan ajaksi.
Toiminta-ajatuksena on antaa hoitoa ja huolenpitoa kodinomaisissa olosuhteissa niille vanhuksille, jotka eivät selviydy avohoidon toimenpiteiden turvin kodissaan. Asukkaiden hoitoon osallistuu palveluvastaava, sairaanhoitaja ja lähihoitajia.
Asukkaille laaditaan hoito- ja palvelusuunnitelma. Palveluista peritään asiakasmaksuasetuksen mukaiset, perusturvalautakunnan vahvistamat asiakasmaksut. Asukkaille laaditaan huoneenvuokralain mukainen vuokrasopimus.
Henkilökunnalla on kuntouttava työote kaikissa päivittäisissä toiminnoissa huomioiden asukkaiden fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset voimavarat. Henkilökunnan työn lähtökohtana on, ettei vanhusta auteta avuttomaksi, vaan häntä tuetaan tarvittaessa yksityisyyttä ja itsemäärämisoikeutta kunnioittaen.""""
Huomioi tuo viimeinen lause eritoten:
"""""""Henkilökunnan työn lähtökohtana on, ettei vanhusta auteta avuttomaksi, vaan häntä tuetaan tarvittaessa yksityisyyttä ja itsemäärämisoikeutta kunnioittaen.""""
Aikaisemmin tuolla kirjoitinkin, mikä heitä vaivasi, ettei uskallettu antaa heidän asua kahdestaan siellä kaukana sivilisaatiosta. Valitettavasti minulla ei ole antaa sinulle heidän täydellistä sairaskertomustaan. Saathan sinä olla kateudesta vihreä, kun ei sinulle ole annettu palvelukotiasuntoa, vieläkään. Mikäpä siinä.
Nyt heille on tarpeetonta lähettää kotihoitoa kertaakaan päivässä. Äiti kuoli -97 ja isä -99. R.I.P.No meillä päin tuota sanotaan palvelutalo Kai. Palvelukotiin on laitoshoitoa. Siis nimikkeet eri. En siis ole tajuton.
- ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
No meillä päin tuota sanotaan palvelutalo Kai. Palvelukotiin on laitoshoitoa. Siis nimikkeet eri. En siis ole tajuton.
No olkoon sitten talo, missä on koti.
Mikä se nyt sit on mielestäsi ero palvelutalolla ja palvelukodilla? Kumpikaan ei ole laitos. Otetaan vaikka tuo:
http://www.palvelukotisofia.fi/palvelukoti/ ent.siivoojaparka kirjoitti:
No olkoon sitten talo, missä on koti.
Mikä se nyt sit on mielestäsi ero palvelutalolla ja palvelukodilla? Kumpikaan ei ole laitos. Otetaan vaikka tuo:
http://www.palvelukotisofia.fi/palvelukoti/Palvelutalossa asutaan vuokralla ja sinne ei välttämättä tarvitse mitään palveluja. Sitten tarpeen mukaan voi ottaa mitä tarvitsee. Palvelukotiin on laitoshoitoa jossa henkilökunta ympäri vuorokauden ja asukkaat huonokuntoisempia, eivät pärjää enää ilman ympärivuorokautisesti valvontaa ja hoivaa.
siilimuori4 kirjoitti:
No meillä päin tuota sanotaan palvelutalo Kai. Palvelukotiin on laitoshoitoa. Siis nimikkeet eri. En siis ole tajuton.
Tympiä muuten kun alat tolleen nakkelemaan henkilökohtaisuuksiin asiallisessa asiassa. En tykkää.
.....- ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
Palvelutalossa asutaan vuokralla ja sinne ei välttämättä tarvitse mitään palveluja. Sitten tarpeen mukaan voi ottaa mitä tarvitsee. Palvelukotiin on laitoshoitoa jossa henkilökunta ympäri vuorokauden ja asukkaat huonokuntoisempia, eivät pärjää enää ilman ympärivuorokautisesti valvontaa ja hoivaa.
Jäkäti jäkäti ...
Kuulostaako miltä?
"""""Palvelukodin asukkaat voivat tilata Sofian omasta Kotipalvelusta esim. siivousta, pyykkihuoltoa ja apua asiointiin."""""
Kauanko jatkat? - ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
Tympiä muuten kun alat tolleen nakkelemaan henkilökohtaisuuksiin asiallisessa asiassa. En tykkää.
.....Siinä siilimuori alkoi torumaan jo itseään. En nähnyt siinä edellisessä kommentissasi sinun itsellesi mitään henkilökohtaista nakkelevan. Ole vähän armeliaampi itsellesi.
Siinä siilimuori alkoi torumaan jo itseään. En nähnyt siinä edellisessä kommentissasi sinun itsellesi mitään henkilökohtaista nakkelevan. Ole vähän armeliaampi itsellesi.
"Valitettavasti minulla ei ole antaa sinulle heidän täydellistä sairaskertomustaan. Saathan sinä olla kateudesta vihreä, kun ei sinulle ole annettu palvelukotiasuntoa, vieläkään. Mikäpä siinä."
Minusta tuo on sellaista pikkuilkeää nakkelua. Mutta mikäpä siinä :D.- ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
"Valitettavasti minulla ei ole antaa sinulle heidän täydellistä sairaskertomustaan. Saathan sinä olla kateudesta vihreä, kun ei sinulle ole annettu palvelukotiasuntoa, vieläkään. Mikäpä siinä."
Minusta tuo on sellaista pikkuilkeää nakkelua. Mutta mikäpä siinä :D.Jaha, mutta itsellesihän sinä sen torumiskommenttisi olit kirjoittanut.
Oletko edes jonossa vielä? Eikö pitäisi? ent.siivoojaparka kirjoitti:
Jaha, mutta itsellesihän sinä sen torumiskommenttisi olit kirjoittanut.
Oletko edes jonossa vielä? Eikö pitäisi?Voipi olla että en ehi edes jonoon, aika näyttää.
Kuinka kauan aiot jatkaa? Jankuti?
- Heikunkeikku
Mukavaa. Niin on minunkin äitini tyytyväinen oloonsa palvelutalossa.
Työntekijät ovat TOOOOOOSI mukavia. Valittaisin, jos olisi valitettavaa, mutku ei ole, niin en valita. Tänään meen helssaamaan äitiä. On kuulemma kirjoittanut päiväkirjaansa tarinoita. Niitä on kiva lukea. Äitini kirjoittaa kivalla tavalla. Arkisetkin asiat hän saa kirjoitettua humoristisen hauskasti. Kun/Jos kerta kuoleminen kiinnostaa, niin tuonne vaan 80 -palstalle.
Luomaan itkun-sekaista toiveikkuutta.
Niin itselleen, kuin toisille.
Svidduako tänne, elämän-iloisten-palstalle tulette kuoleilemaan :)
H.Minua kiinnostaa kovasti. Eilen illalla kuuntelin äänikirjaa nukkumaan ruvetessa, siinä kerrottiin mitä mieltä eri uskonnot ovat kuoleman jälkeisestä ajasta. Kerrottiin myös kliinisesti kuolleiden kertomuksia. En nähnyt painajaisia.
En myöskään usko kaikkea mitä luen tai kuuntelen, olen säilyttänyt uteliaisuutta erilaisiin asioihin.
Minun elämänilooni kuolemasta puhuminen ei tee säröä.mielikki.mummo kirjoitti:
Minua kiinnostaa kovasti. Eilen illalla kuuntelin äänikirjaa nukkumaan ruvetessa, siinä kerrottiin mitä mieltä eri uskonnot ovat kuoleman jälkeisestä ajasta. Kerrottiin myös kliinisesti kuolleiden kertomuksia. En nähnyt painajaisia.
En myöskään usko kaikkea mitä luen tai kuuntelen, olen säilyttänyt uteliaisuutta erilaisiin asioihin.
Minun elämänilooni kuolemasta puhuminen ei tee säröä."mielikki.mummo"
Minulleko?
H.hunksz kirjoitti:
"mielikki.mummo"
Minulleko?
H.Sinulle, siksi että kiinnostuksen aihe voi olla vaikka kuolema, ilman surkuttelua.
Koetan välttää aihetta jos se ei sovi palstalle ;)- jos90v.elät
Älä JAKSA hunksz!!!! voisitko vaihteeksi olla kommentoimatta tämän vakavan asian tiimoilta, sinäkin vanhenet ja jonain päinänä voit löytää itsesi jostain palvelutalosta.
- HäiriköiPöllävästi
Svidduako tänne, elämän-iloisten-palstalle sinä pöllövästi tulet häiriköimään?
- blaablaaååå
Kiitos kun toit tämän taas tänne. Soita sinne hoitokotiin tai käy irl ja kiitä heitä. Oisko kenties outoa kiittää tätä kautta.
Päivän lehdessä juttua seniorikylästä. Yrittäjä Leo Tolosen ideoima, Outokummussa aloittanut jo ensimmäinen kylä. Tosi kiinnostava juttu, monenlaista ratkaisua pitää olla koska ihmisiäkin on jokalähtöön. Lahdenseudulla on alue jossa on pääsääntöisesti nuoria perheitä ja palvelut alueella senmukaiset. Siis vanhoille ihmisille voi olla myös heidän tarpeensa huomioonottava alue, ehkä tämä on tulevaisuutta. Sitä aikaa kun meitä ei enää ole.
- ent.siivoojaparka
Kammottava ajatus.
En minä ainakaan haluaisi asua kylässä, missä on pelkästään yli 55-vuotiaita.
Eikö mieluummin niitä palveluja kaiken ikäisille samaan kylään, niinkuin meidän kylällä on.
En halusisi asua talossakaan, missä on pelkästään senioreja. Haluan kuulla lasten ääniä rappukäytävästä ja nähdä niitten leikkivän pihalla. Pakko kai se joskus on kuitenkin, ellei älyä kuolla ennen sitä. Niissä kuitenkin pystyy katselemaan ikkunasta, miten nuorempia ja lapsiperheitä kulkee kadulla talon ohitse.
Kuvittele itse, jos ei lapsia eikä nuoria näkyisi missään, katsotpa minnepäin vaan. Miten masentavaa. - kiinnostunutOlen
Reeta. Missä lehdessä juttu seniorikylästä oli?
kiinnostunutOlen kirjoitti:
Reeta. Missä lehdessä juttu seniorikylästä oli?
En ole Reeta, mutta laitanpa tähän yhden toisen linkin kun kyselet seniorikylästä. Tässä uusin ja ehkä komeni.
rosaliiin kirjoitti:
En ole Reeta, mutta laitanpa tähän yhden toisen linkin kun kyselet seniorikylästä. Tässä uusin ja ehkä komeni.
tässä yksi linkki
https://www.kaarina.fi/perhe_ja_sosiaalipalvelut/kotihoito_vanhuspalvelut/fi_FI/perhehoitokyla/- Pirrepä
Kammottava ajatus.
Eikö mieluummin niitä palveluja kaiken ikäisille samaan kylään, niinkuin meidän kylällä on.
En halusisi asua talossakaan, missä on pelkästään senioreja. Haluan kuulla lasten ääniä rappukäytävästä ja nähdä niitten leikkivän pihalla. Pakko kai se joskus on kuitenkin, ellei älyä kuolla ennen sitä. Niissä kuitenkin pystyy katselemaan ikkunasta, miten nuorempia ja lapsiperheitä kulkee kadulla talon ohitse.
Kuvittele itse, jos ei lapsia eikä nuoria näkyisi missään, katsotpa minnepäin vaan. Miten masentavaa.Ei miusta, yhtään kammottavaa; ajattelen kuinka yksinäisiä vanhukset ovatkaan omissa kopperoissaan kerrostaloissa, mutta noissa kylissä on varmasti seuraa ja varmasti järjestettyäkin ohjelmaa niin haluaville. Yksinäisyys on kamalaa.
Kammottava ajatus.
Kuvittele itse, jos ei lapsia eikä nuoria näkyisi missään, katsotpa minnepäin vaan. Miten masentavaa.Naapurissani on moderni koti, jonka ideana oli yhdistää lapset ja ikäihmiset.
Toisella puolella toimi päiväkoti ja toisella hoivakoti ikäihmisille, ilmeisesti lyhytkestoisesta hoivasta oli tuolloin kysymys.
Nyt tämä ikäihmisten osasto on lopetettu ja jututin muutamaa mummelia, kertoivat että yhteistä oli vain ruokailu ja kyllä he haluavat syödä rauhassa eikä semmoisessa mekastuksessa. Asioilla tuppaa olemaan monta puolta. Nyt saavat lapset mekastaa ihan rauhassa ja mummot syö rauhassa jossain muualla.- ent.siivoojaparka
Pirrepä kirjoitti:
Ei miusta, yhtään kammottavaa; ajattelen kuinka yksinäisiä vanhukset ovatkaan omissa kopperoissaan kerrostaloissa, mutta noissa kylissä on varmasti seuraa ja varmasti järjestettyäkin ohjelmaa niin haluaville. Yksinäisyys on kamalaa.
Seuraa ja seuraa, mutta vain vanhojen ihmisten seuraa.
Ajattele itse jotain kokonaista hautaankaatuvien kylää, missä talo talon jälkeen pelkästään vanhuksia. Hyvin riittää, että vanhustentalo siellä toinen täällä keskellä normaalia elämää, niinkuin meillä on nyt.
En näe mitään järkeä siinä, että vanhukset eristetään omaan kyläänsä niinkuin spitaaliset tai ruttotautiset. - ent.siivoojaparka
rosaliiin kirjoitti:
Naapurissani on moderni koti, jonka ideana oli yhdistää lapset ja ikäihmiset.
Toisella puolella toimi päiväkoti ja toisella hoivakoti ikäihmisille, ilmeisesti lyhytkestoisesta hoivasta oli tuolloin kysymys.
Nyt tämä ikäihmisten osasto on lopetettu ja jututin muutamaa mummelia, kertoivat että yhteistä oli vain ruokailu ja kyllä he haluavat syödä rauhassa eikä semmoisessa mekastuksessa. Asioilla tuppaa olemaan monta puolta. Nyt saavat lapset mekastaa ihan rauhassa ja mummot syö rauhassa jossain muualla.Siinä palvelutalossa, missä vanhempani asuivat, oli myöskin lasten päiväkoti rakennuksen toisessa päässä.
Vanhempani pitivät sitä positiivisena asiana. Tykkäsivät kovasti istua pihakeinussa ja katsella lasten höpöstelyä pihan toisessa reunassa ja jutella heidän kanssaan.
Oli kiva, kun työntelin pyörätuolissa isääni kaupoille ja vastaan tuli pikkuisia rattaissaan, niin kaikki morjestivat isääni. Samalla tasalla kun olivat ja tunsivat toisensa.
Siellä lapset kävivät aina joskus pitämässä yhteisessä tilassa pieniä tarhassa oppimiaan esityksiä; laulua ja pikku näytelmiä. Laittoivat esille piirustusnäyttelyitä ja askartelujaan.
Vaikka heillä kerran joka arkipäivä oli se yhteisruokailu lasten kanssa, niin omissa pöydissäänhän ne lapset olivat, enkä kuullut vanhemmiltani, että kukaan olisi valittanut sen olevan häiritsevää. Ja olisihan siellä ollut mahdollisuus syödä omassa huoneessaan, jos olisi pala jäänyt kurkkuun lasten läsnäolosta.
Iltalehti, paperinen. Sähköisestä en löytänyt. Kaiku Helsinki, siellä Virkkula kyläyhd. Aira Samulin kommentoi asiaa lehdessä toisaalla, siis Iltalehti
- kiinnostunutOlen
Kiitos. Jo löytyi :)
Kommentoin eri termejä:
- missä äiti oli kun halvaantui,on laitos
- toinen sairaala, missä aloitettiin kuntoutus,puheterapia ym.on sairaala, laitos
- intetvallipaikka,jossa odotetaan pääsyä palvelukotiin, on laitos
- palvelukoti, mihin lain mukaan pitää löytyä 3 kuukauden laitosten jälkeen paikka, on Koti.
- Omaan kotiin, ei ole enää edellytyksiä asumaan.
-palvelukotiin viedään oma sänky,patjat,vuodevaatteet, lipastot,tv:t, tuolit, vaatteet. Kaikki,mikä mahtuu 21 neliöön. Huoneessa ei ole keittiöominaisuuksia ollenkaan. Ei jääkaappia jne.Toki voi viedä sen,jos tuntuu järkevältä ja mahtuu.Talon peruspalveluun ja hintaan kuuluu, hoiva,ruoka,siisteys. Nämä palvelut maksaa asukas omista eläkkeistään. Hänelle jää 120€/kk. Siitä maksuun lääkkeet n,20€/kk. Äiti on sairaskassan jäsen.Säästöihin ei kosketa. Ainoastaan, jos haluaa jalkahoidon,hierojan,kampaajan,ne veloitetaan erikseen.
Elikkä, mitä parempi eläke,sen enempi asukas maksaa peruspalvelusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164