Hei
Tuli mieleen ajatus kun olen tutustunut rottiin. En siis tiedä vielä paljoakaan rotista mutta ajattelin, josko täältä löytyisi selvyys mieltäni askarruttavaan kysymykseen.
Onko kesyrotta ja villirotta sama asia? Millaisia eroja näissä on? Eikö kesyrotta ole ollut jos pitkään ihmisten lemmikkinä ja mahdollisesti eroavaisuuksia kun on erilaisia värejä yms. Vai voisiko villirotasta edes teoriassa saada kesyä? En kyllä tiedä miksi kukaan sellaiseen lähtisi mutta edes teoriassa :D
Olen ymmärtänyt että rottaa voisi kouluttaa suhteellisen helposti jos vain tietää mitä haluaa kouluttaa. Oletteko kouluttaneet rottianne vai onko rotat pääosin vain seurarottina?
Ystävällisin terveisin, Rotaton
Kesyrotta ja "villirotta"
1
495
Vastaukset
- Sedä
Kesyrotta ja villi isorotta on samaa lajia, mutta käyttäytymiseltään hyvin erilaisia. Villit rotat on jo nuorena paljon aggressiivisempia eikä ne välitä ihmisen seurasta, eli niistä ei saa samalla tavalla kesyä kuin satoja vuosia jalostetusta kesyrotasta. Joskus villirotta on päässyt astumaan kesyrottanaaraan vahingossa, ja tuloksena on poikasia joista ei oikein saa lemmikkinä pärjääviä, vaikka toinen vanhempi onkin kesy. Kesyrotalta puolestaan puuttuu luonnossa pärjäämiseen tarvittavia vaistoja ja se on liian luottavainen ja peloton. Villirotta esimerkiksi puree herkästi puolustautuakseen, kesyrotta ei oikeastaan koskaan vaikka sille tekisikin ikäviä toimenpiteitä.
Rotan kokemukset ihmisistä vaikuttaa tietysti myös paljon. Samoin on myös epämääräisesti kasvatettu kesyrotta voi olla saanut villin luonteen ja epätoivottuja taipumuksia.
Kesyrotan ja villirotan eroa voi ihan perustellusti verrata koiraan ja suteen, tai kesykissaan ja eurooppalaiseen metsäkissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667