Raskaanaoleville/olleille kysymys.

Kummastelija.

Mikä ihme siinä on, että raskaana olevat/olleet
alkavat hirveän painostamisen, syyttelyn ja
syyttävästi katselun kun ei olla vaimon kanssa hankittu lasta?

Itse olen 25 ja vaimo 28. Melkein joka kerta
kun tälläisiä ihmisiä tapaa niin heti alkaa:

"Jokos on lapsia harkittu?"
"Milloinkas tullaan kastetilaisuuteen?"
"Tehkää niillä elimillänne jotain muutakin..."
"Pistäkää tekin nyt jo lapset alulle."
jne jne...

Pari kertaa joutunut sanoon suoraan eräille
ihmiselle, että loppuu tuo vinkuminen:
"Sitten kun menet naimisiin lapsen isän kanssa." (Yh äidille)
"Me harjotellaan ahkerasti. Eri tavoilla." (Uskovaiselle)

En ole ajatellut pitää mitään kiirettä kyseisen
asian kanssa...

Kismittääkö heitä kun eivät enää itse voi mennä ja tehdä mitä haluaa?

17

2323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äityliini

Tiedän kyllä tuon tunteen...

On todella raivostuttavaa kun toiset ihmiset puuttuu noin yksityiseen asiaan...Itsekkin kohtasimme sitä paljon silloin kun ei lasta ollut vielä.

Ehkäpä ihmiset vain ovat niin onnellisia lapsistaan,että soisivat sen onnen kaikille ja siksi kyselevät..

Ja toisille se on itsestäänselvyys että pariskunta hankkii lapsia...

Monet taas eivät vaan yksinkertaisesti tajua yhtään mitä tekevät ja sanovat...luulevat että se on normaalia,että kuuluu kiusata lapsettomia pareja...

Että eipä siihen kummempaa syytä taida olla...en usko...kai se vaan täytyy yrittää ottaa vastaan...kunnes alkaa liikaa tökkimään....Itselläni kerran lopulta tuli itku...olipahan kyselijä nolona..

Kai se pitää koittaa kestää huumorina ja hymyillen sanoa että pidä huoli omista asioista.. :)

• Kummastelija.

Hyvin vastattu. Tippiä siitä. :)

Sen on huomannut karikatyyrisesti miten suhteessa olevaa pariskuntaa pommitetaan:

Seurustelu - No jokos on kihlat? Näytäppä sormea.
        Avoliitto - No jokos kirkonkellot lyö? Näytäppä toista sormusta.
        Avioliitto - No jokos niitä lapsia on tulossa? Näytäppä massua.

Tuntuu nykyään siltä, että jos menee avioliittoon niin heti mulle kaikki tänne nyt nii lapsi/lapseja pitää vääntää. Melkein seuraavana päivänä :D

• mutsi
        Kummastelija. kirjoitti:

Hyvin vastattu. Tippiä siitä. :)

Sen on huomannut karikatyyrisesti miten suhteessa olevaa pariskuntaa pommitetaan:

Seurustelu - No jokos on kihlat? Näytäppä sormea.
        Avoliitto - No jokos kirkonkellot lyö? Näytäppä toista sormusta.
        Avioliitto - No jokos niitä lapsia on tulossa? Näytäppä massua.

Tuntuu nykyään siltä, että jos menee avioliittoon niin heti mulle kaikki tänne nyt nii lapsi/lapseja pitää vääntää. Melkein seuraavana päivänä :D

...sitten kun on raskaana, tullaan taputtelemaan vatsaa, että onpas iso/pieni!!!
        Törkeetä!

• pikku-y
        mutsi kirjoitti:

...sitten kun on raskaana, tullaan taputtelemaan vatsaa, että onpas iso/pieni!!!
        Törkeetä!

Kaikki nuo vaiheet vuorotellen läpi käyneenä ja tällä hetkellä, herravarjele jos joku tulee luvatta minun rantapalloa taputtelemaan....! Kiinnostunut saa olla mutta hienovaraisuutta kaikkiin tilanteisiin :)

• joo
        pikku-y kirjoitti:

Kaikki nuo vaiheet vuorotellen läpi käyneenä ja tällä hetkellä, herravarjele jos joku tulee luvatta minun rantapalloa taputtelemaan....! Kiinnostunut saa olla mutta hienovaraisuutta kaikkiin tilanteisiin :)

itse kolme kertaa ollut raskaana ja joka kerta karvat nousi pystyyn jos joku luvatta massua kävi taputtelemaan!!! Mieheni ja isommat lapset toki saavat taputella, mutta muiden minusta pitäisi kysyä ehdottomasti odottavalta lupa jos moista haluaa tehdä. Ystäväni odottaa nyt lasta ja taatusti pyydän kohteliaasti, että saanko kokeilla;)

• minä

Itse en tätä ole harrastanut koska olen aina ajatellut että mahdollisesti on myös pareja jotka eivät voi saada lapsia...

Heistä tällaiset älyttömät kyselyt varmasti tuntuvat tosi pahalta.

Eiköhän se ole jokaisen oma asia milloin niitä lapsia tekee vai tekeekö milloinkaan.

• Luulisin!

Luulisin näiden kysymysten (joita alempaa löytyy lisää seurusteleville ja avopareille) olevan vain alku keskustelulle. Eiköhän säät ole jo kaluttu loppuun? Tiedän monia, joita tämä sama asia vaivaa, enkä ole koskaan ymmärtänyt miksi. Olen itse käynyt nämä kaikki "kehitysasteet" läpi ja aina on ollut mukavaa kun joku on ollut kiinnostunut minun tulevaisuudestani. Mitä ihmeen pahaa siinä on?? Eikö kyselijöille voi sanoa kohteliaastikin jos asiasta keskustelu ei tunnu luontevalta? Eihän se varmasti helppoa ole, jos on vaikka seurustelu loppumassa ja joku tulee kihloista kyselemään, mutta voihan kyselyn toki kohteliaastikin lopettaa. Nykyään ihmiset ovat tosi töykeitä toisilleen, joten iloitaan heistä jotka ovat kiinnostuneita muistakin kuin itsestään! Heitä ei liikaa ole..
      Hyvää jatkoa kaikille, ei tämä elämä saa niin salamyhkäistä olla!

• eppu

myin kirpputorilla hääpukuani ja lapsen pieniä vaatteita niin nainen äitinsä kanssa päivittelemään miksen säästä pukua ja miksi myyn pienet vaattet,kun vielä ehtii lisää tekemään. ventovieraat ihmiset! mitä minun asiani niille kuuluu.äiti vielä sanoi puvustani että ehdin toisenkin kerran sitä käyttää!!! olin vähällä tiuskaista etten tee lisää lapsia koska en pysty,vaikkei se edes pidä paikkaansa.olisin halunnut nähdä ilmeet,josko olisi vähän hillinnyt tulevaisuudessa kommentteja.

• kyllästynyt

eikä kysely lopu siihen jos ja kun sen ensimmäisen lapsen saa..hyvä jos ristiäiset on pidetty kun joillain tuntuu olevan tärkeää tietää josko on jo seuraavaa suunniteltu. jos lapsi ehtii vuodenkin vanhaksi ennenkuin on seuraavaa lasta tulossa niin johan se on kumma kun ei lapselle leikkikaveria aiota hankkia! mutta näinhän se taitaa olla ettei näillä kyselijöillä taida olla muutakaan puheenaihetta, näistä tällasista "elämän suurista asioista" saa hyvin jutunjuurta..

• Emilia

Tuli vain mieleen, että jos joku kysyy, eikö toinen ole suunnitteilla, voisi vastata: "Ei ole suunnitteilla toinen vaan viides." (riippumatta siitä onko suunnitteilla yhtään mitään) Olisikohan siinä riittävästi vähäksi aikaa.

• Meiltäkin samaa asiaa tivattiin vuosikausia. Aivan kuin elämän tarkoitus olisi pelkkä lisääntyminen! Pahimpia kyselijöitä olivat omat vanhempamme ja ne sisaruksemme, joilla itsellään on paljon lapsia (sattuneista syistä). En kehdannut sanoa heille, että kaikkipa eivät sikiä kuin siat... me kun emme saa - tosin emme myöskään halua - enempää lapsia.

Nyt kyselijät ovat hiljenneet kun poika toisella kymmenellä... tajuavat kai jo itsekin, että lisää ei tule.

• ansku

itse en ole avopuolisoni kanssa kun ihan leikillään sanonut kavereillemme että: "millonkas te alatte perhettä perustaan?" ei siis mun mielestä minkäänlaista painostusta vaan ihan leikkimielessä..

• pikku-y

Tässä kaiken maailman kyselyjen ja taputtelujen kohteena vatsansa kanssa pyöriskelen... Tuli vaan mieleen että pitänee vastata aina ja kaikille että "hyvin suunniteltu on puoliksi tehty" :P Miettikööt siitä sitten....

• jokaisen oma asia

Enpä ole itse koskaan moiseen törmännyt. Tuskinpa raskaana olevat nyt on sen kummoisempia kuin muutkaan. Hienotunteisuus kunniaan kaikille!

• Kaunis nainen

On joskus joku uskaltanut vihjaista.. mutta enään ei kukaan uskalla puhua mitään kun varmaan paistaa kauas että en todella pidä lapsista :) Ettäs niin *hymyilee leveästi*
      Takuuvarma keino tukkia kyselijöiden naama.

• ei vielä

Meillä on melko samanlainen tilanne. Minä (vaimo) olen 25-v. ja mieheni 27.v. Kaikki lapsen hankkineet tai raskaana olevat tulevat sanomaan päin naamaa, että eikö olisi teidänkin jo aika tehdä lapsia. Ja että jäämme paljosta paitsi. Emme me aio mistään jäädä paitsi, vaan teemme lapset kun on niiden aika. Voisiko töksäyttää lapsen hankkineille, ei- avioituneille, että "miksipäs ette ole naimisissa, vaan olette tehneet aviottoman lapsen". Miltähän se tuntuisi heistä, jos näin suoraan sanoisin.
      Kunnioitetaan toistemme valintoja, eikä aliarvosteta esim. lapsettomia tai aviottoman lapsen tehneitä. Kyllä jokainen tekee lapsia silloin kun itse haluavat, mutta ei toisten ouuttumisen ansiosta.
      Köyhää on ihmisten elämä, jotka toisten elämään puuttuvat!

• on ihmisen

uteliaisuutta.Tuttavat jolla ei ole lapsia , usein kysyy miksi olen hommannut lapsia .Kuinka niin nuorena , eikö ole kamalaa kun ei omaa aikaa ym.. ym.. että eiköhän se ole puolin ja toisin ne typerät kysymykset !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4830
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1434
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1342
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1336
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1141
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1065
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      255
      968
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      957
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    Aihe