Peräsimen tasapainotus

Peränpitäjä

Terve,

Miten purjeveneen (normaali eväkölinen) peräsimen tasapainottavan osan suuruus määritellään?

Ostin nykyisen veneeni viime syksynä ja peräsin tuntui hieman raskaalta. Nostaessani veneen ylös totesin peräsimen tasapainottavan osan olevan todella pieni verrattuna itse ohjaavaan osaan.
Esimerkiksi edellisessä paatissani tasapainottava osa oli huomattavasti suurempi ja peräsin tuntui huomattavasti kevyemmältä ja tuntuma oli parempi.

Onko jollain tietoa tai kokemuksia asiasta? Entä tietoa alan kirjallisuudesta...?

Eli ajattelin laminoida peräsimen etureunaan lisää tasapainottavaa pintaa...

16

3817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peräsin

      Kysynpä tässä samalla itsekkin, kun olen aina miettinyt mitä peräsimen tasapainotuksella tarkoitataan? Tasapaino on varmaankin johonkin voimaan nähden(kö), tuskin koko veneeseen vai vain ohjautuvuvuuteen?

      Kokeilin googlettaa hieman asian tiimoilta, mutta missään ei kerrota mitä ko termi tarkoittaa ja miten tasapainoittamaton peräsin eroaa tasapainotetusta ja mitä eroa sillä on purjehdittaessa?

      • Joakim

        Jos peräsinakselin sijoitetaan täysin tasapainokohtaan, peräsimen pitämiseksi missä tahansa asennossa ei tarvita lainkaan voimaa. Käytännössä edelliseen ei pääse, koska akselin "optimaalinen" paikka riippuu peräsimen asennosta.

        Tasapainoituksella on lisäksi hieman sama seuraus kuin auton ohjaustunnon puutteella. Kurssin pitäminen ei enää onnistu takapuolituntumalla, peräsimen pidon menetyksestä ei tule lainkaan varoitusta ja väärää purjetrimmiä ei huomaa peräsimen voimasta (asennosta kylläkin). Näistä syistä johtuen peräsintä ei pyritäkään täysin tasapainottamaan, varsinkaan sporttisissa veneissä.


      • Joakim
        Joakim kirjoitti:

        Jos peräsinakselin sijoitetaan täysin tasapainokohtaan, peräsimen pitämiseksi missä tahansa asennossa ei tarvita lainkaan voimaa. Käytännössä edelliseen ei pääse, koska akselin "optimaalinen" paikka riippuu peräsimen asennosta.

        Tasapainoituksella on lisäksi hieman sama seuraus kuin auton ohjaustunnon puutteella. Kurssin pitäminen ei enää onnistu takapuolituntumalla, peräsimen pidon menetyksestä ei tule lainkaan varoitusta ja väärää purjetrimmiä ei huomaa peräsimen voimasta (asennosta kylläkin). Näistä syistä johtuen peräsintä ei pyritäkään täysin tasapainottamaan, varsinkaan sporttisissa veneissä.

        Tarkennan vielä, että veneen tasapaino on täysin eri asia kuin peräsimen tasapaino.

        Kun vene on tasapainossa, se kulkee suoraan, vaikka peräsimestä päästää irti. Jotkut pitävät tätä toivottavana, mutta paras tuntuma (ja vauhti) saadaan, kun vene pyrkii ainakin lievästi nousemaan tuuleen. Tällöin sopivan kurssin pitäminen on helppoa ja peräsin kantaa osansa veneen sivuttaisvoimista parantaen suorituskykyä. Jos vene on liian luovikärkäs, peräsin tulee raskaaksi ja kovasti vinossa ollessaan se myös jarruttaa.


    • Purjehtija

      Ilman varsinaista tietoa asiasta voisi päättelemällä tulla siihen johtopäätökseen, että jos peräsimen kääntöakseli on keskellä peräsinlapaa niin sen pitäisi olla lähellä tasapainokohtaa. Peräsimen etuosa ikäänkuin haukkaa vettä ja synnyttää voiman, joka pyrkii kääntämään sitä lisää. Akselin takapuolella olevaan peräsimen pintaan virtauksen kohdistama voima taas pyrkii kääntämään peräsimen takaisin. Näiden voimien ollessa samansuuruiset ne kumoavat toisensa. Tämä on maallikon päätelmä ottakaapa kantaa ne joilla on parempaa tietoa,

      • arvaus

        Suoralla levyllä nostovoimakeskiö olisi 1/4 etureunasta taaksepäin. Tämä ilmiö selittää mm. sen miksi paperiarkki ei liidä pudotesaan vaan "keinuu" ilmassa. Painopiste on aina nostovoimakeskiön takapuolella liikesuunataan nähden. Tästä aiheutuva momentti kääntää aina etumaisena menevän reunan ylös. Etureunaan kohdistuu suurempi paine-ero koska se kääntää virtausta enemmän kuin takareuna.
        Peräsinprofiileilla kai nostovoimakeskiö on myös likimain 1/4 etureunasta.
        Jos akseli olisi keskellä lapaa etureuna kyllä haukkaisi enempi kuin takareuna jaksaisi kääntää takaisin.


      • Joakim
        arvaus kirjoitti:

        Suoralla levyllä nostovoimakeskiö olisi 1/4 etureunasta taaksepäin. Tämä ilmiö selittää mm. sen miksi paperiarkki ei liidä pudotesaan vaan "keinuu" ilmassa. Painopiste on aina nostovoimakeskiön takapuolella liikesuunataan nähden. Tästä aiheutuva momentti kääntää aina etumaisena menevän reunan ylös. Etureunaan kohdistuu suurempi paine-ero koska se kääntää virtausta enemmän kuin takareuna.
        Peräsinprofiileilla kai nostovoimakeskiö on myös likimain 1/4 etureunasta.
        Jos akseli olisi keskellä lapaa etureuna kyllä haukkaisi enempi kuin takareuna jaksaisi kääntää takaisin.

        Yleensä purjeveneen peräsin ei ole levy vaan siipiprofiili, jonka "tasapainopiste" on ~1/3 etureunasta.

        Täytyy muistaa myös se, että peräsinakselin kulmalla on merkitystä.


      • Baloo-Bear

        H-veneessä, jota nyt kai voi pitää perusveneenä, on peräsimen alareunasta 1/3 - 1/4 ylöspäin akselin etupuolelle menevä osa, joka siis on se tasapainottava. Kuvakin kai löytyy.... H-veneessä balanssi kohdallaan tai riippuu trimmaajasta. Peräsin tuntuma kuitenkin hyvä ja tarkka ja veneen balanssi kiinni trimmaajasta. Vene yleensä trimmattu nousukärkkääksi, ja trimmataan kovalla tuulella purjeet kelin mukaan. Kokematon pinassa ei saa kulkemaan venettä suoraan, jos on tottunut pitkäkölisiin (rullapurje-)matkaveneisiin.


    • Purjehtija

      Olen tutkinut muutamien veneitten piirrustussarjoja ja niissä on >40 jalkaisissa vallankin usein vaihtoehtona piirustukset kahdelle peräsimelle. Milloin siitä olisi hyötyä?

      • honkkeli

        Kun vene kallistuu voimakkaasti, nousee peräsin asentoon, jossa sen ohjauskyky on hyvin heikko. Kun perässä on kaksi peräsintä, kummallakin reunalla ulospäin vinossa, on toisella peräsimellä aina edullinen asento. Tämä oli siis pelkkää päättelyä, joku asiasta tietävä korjatkoon.


      • JH.
        honkkeli kirjoitti:

        Kun vene kallistuu voimakkaasti, nousee peräsin asentoon, jossa sen ohjauskyky on hyvin heikko. Kun perässä on kaksi peräsintä, kummallakin reunalla ulospäin vinossa, on toisella peräsimellä aina edullinen asento. Tämä oli siis pelkkää päättelyä, joku asiasta tietävä korjatkoon.

        ..aiheuttaa sen, että veneen kallistuessa peräsin nousee vedestä ylös ja ohjauskyky hukkuu. Kun peräsimiä laitetaan perän kummallekin reunalle, toinen niistä pysyy vedessä vähän isommillakin kallistuksilla.
        Solakassa rungossa tällaista ongelmaa ei ole.

        Joskus kahta peräsintä harrastetaan nostoköliveneissä, jotta peräsimen/nten pinta-ala saataisiin riittäväksi ilman, että se ulottuu kölin alapuolelle.


    • whistler

      Periaatteessa ei omistajan tehtävä ole laminoida mitään peräsimeen.Omistaja tasapainottaa peräsintä muuttamalla purjebalanssia tuulen mukaan.Eli pienennä keulaa isoa sopivissa suhteissa tuulen noustessa,ja hyväksy että toiset veneet on vain huonommin suunniteltuja kuin toiset.Tai rakenna itsellesi "tunnoton ruoriohjaus".

    • purje

      Itse pähkäilin saman ongelman kanssa muutama vuosi sitten, kun sain kaksin käsin hampaat irvessä vääntää, ettei vene karannut käsistä puuskissa.Puolitin akselin edessä olevan skekin ja ala osaan tein tasapainottavan osan joka on noin 10% koko peräsimen pintaalasta. Homma toimii hyvin, eikä pinna tuntuma kadonnut.

      • Peränpitäjä

        Kiitoksia vastauksista! Joku muukin on siis taistellut saman ongelman kanssa...

        Veneeni on alunperin itsetehty eli peräsin ei liene ihan suunnittelijan kynästä. Taidan siis laminoida peräsimen etureunaan pienen kaistaleen lisää ja katsoa mitä tapahtuu. Peräsin on remontissa jokatapauksessa.

        Tällä hetkellä tasapainottava osa on arviolta 5% peräsimen pinta-alasta.

        Voisitko Purje vielä selventää... mitä tarkoitat skegillä ja mihin osaan peräsintä siis lisäsit tasapainottavaa osaa? Nyt sulla on siis noin 10 % peräsimen pinta-alasta akselin etupuolella sivulta katsottaessa, jos ymmärsin oikein?


    • opiskelia

      jos vene tuntuu rastaalta ohjata niin kanntaa katsoa että venee balanssi on kohdallaan eikä vene ole liian nousuherkkäja. ja jos veneen laskemisesta tahtoo tietää lisää niin hanki tai lainaa kirja principles of yacht design kirjoittajina lars larsson ja rolf e eliansson kirja on eglannin kielinen mutta veneen tekiän raamattu
      t: tuleva venealan insinööri ja paljon purjehtinut

    • tepu

      Aikaisemmisssa viesteissä on vähän arvailtu painekeskiön paikkaa peräsimessä. Enimmillään se on 25 % etureunasta (syvä peräsin) ja neliönmuotoisella peräsimellä enää n. 10 %. Jos peräsinakseli sijoitetaan painekeskiön kohdalle, peräsimessä ei ole "tuntoa". Sijoittamalla akseli n. 20 - 50 mm painekeskiön etupuolelle, saadaan hyvä purjehdustuntuma. Peräsin on "syvä", kun sen syvyys > 3*leveys.

      Esim. Peräsin, jonka leveys on 400 mm ja syvyys 1200 mm on "syvä" ja sen painekeskiö on lähes 25 % kohdalla, eli n. 100 mm etureunasta. Sopiva akselin keskilinjan paikka on silloin 80 - 50 peräsimen etureunasta.

    • Veneen airo/hydrodynaaminen tasapainoitus on ensisiainen. Kallista/siirrä masto eteenpäin. Tarkista purjeen syvintä kohtaa (tulisi olla max 30 % mastosta/staagista. Jollei auta lisää kölin pintaala takana.
      Jos lisäät ruorin akselin edessä olevaa pintaala väärän tasapainon korjaamiseksi toimii se kuin käsijarru olisi päällä koko ajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe