Vinkkinä tietoisuuden tutkimuksesta kiinnostuneille, tämä ruotsalaisen Axess TV kanavan haastattelusarja oli perin mielenkiintoista katsottavaa:
http://www.axess.se/tv/program.aspx?id=4682
Haastattelijana Susan Blackmore, haastateltavina Thomas Metzinger, Patricia Churchland, David Chalmers, Michael S. Gazzaniga ja Andy Clark. Todellista aihepiirin raskasta sarjaa siis.
Metzingerin haastattelu oli minusta kaikkein kiinnostavin, vaikka tuossa ei miehen tietoisuutta koskevaan teoriaan juurikaan ehditty. Sen sijaan keskustelu eteni mm. syvälliseen kuolevaisuuden pohdiskeluun.
Tuossa tuli esiin monta mielenkiintoista tämänkin palstan kannalta oleellista ajatusta siitä miten ihmiset (tieteentekijät mukaanlukien) pyrkivät kehittelemään tietoisuudestakin ennenkaikkea sellaisia ajatuksia, joilla voisivat edes jossain määrin väistää ajatusta omasta kuolevaisuudestaan. Metzinger pohtii myös sitä, josko kaikki ihmiset eivät yksinkertaisesti pysty hyväksymään sitä mitä neurotieteet asiasta kertovat, ja pelkää tuon johtavan vastaavanlaiseen denialismiin mitä kretuilu nyt on suhteessa evoluutioon. Joka ei varmastikaan ole turha pelko.
Jos kretut luulevat olevansa nyt ahtaalla tieteen puristuksessa, odottakaapa vain kun nuo neurotieteiden tulokset iskevät kunnolla yleiseen tietoisuuteen... Siinähän sitten pelastelette olematontanne.
Axess: Samtal om medvetandet
12
57
Vastaukset
Tällaisten mielenkiintoisten avausten (ja muidenkin kontribuutioiden) vuoksi tällekin palstalle tulee palattua aina yhdellä pyöröoven kiepsahduksella, vaikka olikin menosuunta ja aikeet jossain vaiheessa päinvastaiset.
- onhansetuoki
Sääli ettet mennyt. Me emme sinua tänne kaipaa.
- n.e.l.iö
onhansetuoki kirjoitti:
Sääli ettet mennyt. Me emme sinua tänne kaipaa.
Kyllähän kaikki asialliset keskusetelijat ovat tervetulleita.
onhansetuoki kirjoitti:
Sääli ettet mennyt. Me emme sinua tänne kaipaa.
Minä olen kuule tullut ja mennyt niin monta kertaa, että se luku jaettuna kreationismin todisteilla olisi varmaan jotain käsittämätöntä - mutta kun nollalla ei voi jakaa!
khaonymos kirjoitti:
Minä olen kuule tullut ja mennyt niin monta kertaa, että se luku jaettuna kreationismin todisteilla olisi varmaan jotain käsittämätöntä - mutta kun nollalla ei voi jakaa!
Tiedät tehneesi jotain oikein, kun kretutrollit kiukuttelevat läsnäolostasi ;).
- epiphaniuseikirj
"Tuossa tuli esiin monta mielenkiintoista tämänkin palstan kannalta oleellista ajatusta siitä miten ihmiset (tieteentekijät mukaanlukien) pyrkivät kehittelemään tietoisuudestakin ennenkaikkea sellaisia ajatuksia, joilla voisivat edes jossain määrin väistää ajatusta omasta kuolevaisuudestaan"
Minkä takia ihmisillä(suurella osalla) on tarve väistellä omaa kuolevaisuuttaan?
Kuolema on ollut läsnä ihmisten elämässä kautta aikain. Ennenmuinoin vielä enemmän, kun oli suurinpiirtein arkipäivää haudata sukulaisia tai naapureita.
Eikö kuolema ole maailman luonnollisin asia? Minkä takia se ahdistaa ihmisiä?
Itse uskon tällä olevan tekemistä asian kanssa:
"Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua."
"Jos kretut luulevat olevansa nyt ahtaalla tieteen puristuksessa, odottakaapa vain kun nuo neurotieteiden tulokset iskevät kunnolla yleiseen tietoisuuteen... Siinähän sitten pelastelette olematontanne."
Nuorenmaan kreationisteistä en tiedä, mutta ainakaan minun uskoni ei lepää tieteen varassa.
Raamatun keskeinen sanoma on uskominen, ei tietäminen. En oletakkaan että aivoista löytyisi sielu tms.
Uskon kohde ei siis edes voi olla jotain sellaista mikä on objektiivisesti nähtävissä ja testattavissa.- kunhan.pohdiskelen
"Minkä takia ihmisillä(suurella osalla) on tarve väistellä omaa kuolevaisuuttaan?"
Onko?
"Eikö kuolema ole maailman luonnollisin asia? Minkä takia se ahdistaa ihmisiä?"
Eniten se tuntuu ahdistavan uskovia. Viime hetkien tullessa tiukinkin kreationisti turvautuu ateistis-evolutionistiseen lääketieteeseen (toisin kuin siinä myytissä että viime hetkien tullessa ateistikin muka rukoilee). Taitaa olla kyse siitä että hurskaintakin pelottaa ajatus, että hän saattaa sittenkin joutua kadotukseen (jonne Jumala saattaisi kaikki tekopyhikset passittaakin jos se olisi olemassa.) En tiedä, olenko jotenkin poikkeava, mutta en muista ikinä pelänneeni omaa kuolemaani. Nyt olen jo siinä iässä, että laskeutuisvalot alkavat varmaan kohta jo näkyä, kuten vanha työkaverini asian ilmaisi. Pyrin elämään rikkaasti sen ajan, mitä minulla on jäljellä. Kuolema tulee kun tulee. Ei sitä ikävä ole, mutta eipä se iso mörkökään tunnu olevan. Kuoleminen on kuitenkin asia, josta minua kehnommatkin ovat suoriutuneet. Miksi en minäkin.
Kuolemaan liittyvää mahdollista kipua kyllä pelkään siinä kuin varmaan kaikki muutkin. Vielä enemmän pelkään kuitenkin sitä, että viettäisin elämäni viimeiset vuodet kroonikko-osastolla toisten passattavana. Kauan sitten, kun kävin vielä salilla, siellä kävi pari sen ikäistä miestä kuin minä nyt. Heistä sanottiin, että he menevät raudoista lautoihin. Parempi lähteä lenkkipolulta täysissä ruumiin- ja sielunvoimissa kuin hiipua hiljaa kasviksen tasolle kronikko-osastolla.
Eteenpäin sano mummo lumessa."Minkä takia ihmisillä(suurella osalla) on tarve väistellä omaa kuolevaisuuttaan?"
Sinähän tässä viittaat ihmisiin, joilla on selvästi ollut tuollainen tarve, kun ovat kehitelleet ajatuksia ikuisuudesta. Kysymys näyttää siis ilmeisen samalta kuin se mikä on ollut noiden ihmisten motiivina, kun ovat tuollaisia ajatuksia kehitelleet.
"ainakaan minun uskoni ei lepää tieteen varassa."
Ei mikään uskonnollinen usko lepää. Tiede ei tarjoa lepopaikkaa irrationaalisille uskomuksille.
"Raamatun keskeinen sanoma on uskominen, ei tietäminen."
Niin, se mystinen uskominen, jota ei osata käytännössä edes määritellä. Se kuitenkin tiedetään mihin todellisuudessa uskotaan: tuntemattomiin muinaisiin kirjoittajiin, jotka ilmiselvästi yrittivät tarinoillaan väistellä omaa kuolevaisuuttaan.
"En oletakkaan että aivoista löytyisi sielu tms."
Joka tarkoittaa ettei sielua tarvita yhtään mihinkään, koska aivot saavat aikaan kaiken sen mitä ihminen tekee ja ajattelee. Sielu on siis perusteeton ja hyödytön oletus. Merkityksetön ja olematon.agnoskepo kirjoitti:
En tiedä, olenko jotenkin poikkeava, mutta en muista ikinä pelänneeni omaa kuolemaani. Nyt olen jo siinä iässä, että laskeutuisvalot alkavat varmaan kohta jo näkyä, kuten vanha työkaverini asian ilmaisi. Pyrin elämään rikkaasti sen ajan, mitä minulla on jäljellä. Kuolema tulee kun tulee. Ei sitä ikävä ole, mutta eipä se iso mörkökään tunnu olevan. Kuoleminen on kuitenkin asia, josta minua kehnommatkin ovat suoriutuneet. Miksi en minäkin.
Kuolemaan liittyvää mahdollista kipua kyllä pelkään siinä kuin varmaan kaikki muutkin. Vielä enemmän pelkään kuitenkin sitä, että viettäisin elämäni viimeiset vuodet kroonikko-osastolla toisten passattavana. Kauan sitten, kun kävin vielä salilla, siellä kävi pari sen ikäistä miestä kuin minä nyt. Heistä sanottiin, että he menevät raudoista lautoihin. Parempi lähteä lenkkipolulta täysissä ruumiin- ja sielunvoimissa kuin hiipua hiljaa kasviksen tasolle kronikko-osastolla.
Eteenpäin sano mummo lumessa."Kuoleminen on kuitenkin asia, josta minua kehnommatkin ovat suoriutuneet. Miksi en minäkin."
Niin tiettävästi kukaan ei ole siinä vielä epäonnistunut.
Metzinger viittasi tuossa haastattelussaan tähän:
https://en.wikipedia.org/wiki/Terror_management_theory
"In social psychology, terror management theory (TMT) proposes a basic psychological conflict that results from having a desire to live, but realizing that death is inevitable. This conflict produces terror, and this terror is then managed by embracing cultural values, or symbolic systems that act to provide life with meaning and value."
...
"The terror of absolute annihilation creates such a profound – albeit subconscious – anxiety in people that they spend their lives attempting to make sense of it."
Tuolta löytyy listattuna palstalta kovin tuttuja aiheita:
"The simplest examples of cultural values that manage the terror of death are those that purport to offer literal immortality (e.g. belief in afterlife, religion).[3] However, TMT also argues that other cultural values – including those that are seemingly unrelated to death – offer symbolic immortality. For example, value of national identity,[4] posterity,[5] cultural perspectives on sex,[6] and human superiority over animals[6] have all been linked to death concerns in some manner. In many cases these values are thought to offer symbolic immortality either a) by providing the sense that one is part of something greater that will ultimately outlive the individual (e.g. country, lineage, species), or b) by making one's symbolic identity superior to biological nature (i.e. you are a personality, which makes you more than a glob of cells)."- valettapu
utti kirjoitti:
"Kuoleminen on kuitenkin asia, josta minua kehnommatkin ovat suoriutuneet. Miksi en minäkin."
Niin tiettävästi kukaan ei ole siinä vielä epäonnistunut.
Metzinger viittasi tuossa haastattelussaan tähän:
https://en.wikipedia.org/wiki/Terror_management_theory
"In social psychology, terror management theory (TMT) proposes a basic psychological conflict that results from having a desire to live, but realizing that death is inevitable. This conflict produces terror, and this terror is then managed by embracing cultural values, or symbolic systems that act to provide life with meaning and value."
...
"The terror of absolute annihilation creates such a profound – albeit subconscious – anxiety in people that they spend their lives attempting to make sense of it."
Tuolta löytyy listattuna palstalta kovin tuttuja aiheita:
"The simplest examples of cultural values that manage the terror of death are those that purport to offer literal immortality (e.g. belief in afterlife, religion).[3] However, TMT also argues that other cultural values – including those that are seemingly unrelated to death – offer symbolic immortality. For example, value of national identity,[4] posterity,[5] cultural perspectives on sex,[6] and human superiority over animals[6] have all been linked to death concerns in some manner. In many cases these values are thought to offer symbolic immortality either a) by providing the sense that one is part of something greater that will ultimately outlive the individual (e.g. country, lineage, species), or b) by making one's symbolic identity superior to biological nature (i.e. you are a personality, which makes you more than a glob of cells)."Valetta pukkaat!
- plörtsis
valettapu kirjoitti:
Valetta pukkaat!
Niin meinaat kai sitä, että itse Jeeveli voitti kuin voittikin kuoleman? No se nyt on kuitenkin vain myytti, jolla on korkeintaan jotain allegorista merkitystä. Vai meinaatko rajakokemuksia? Ne ovat bullshittiä. Sitä on kuollut vasta sitten kun on kuollut, ja sitä rajaa ei ylitetä takaisinpäin samana oliona samoin persoonin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496385Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6512679Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831219- 841145
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.841124Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601088Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2901080- 871072
- 70971
- 228864