Jälleen Bavarian törmäilyistä

Bavaköli

27

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koitan vielä kerran:
      www.sxk.se/content/sprucken-och-tappad-köl


      • AsiallinenSavolaismies kirjoitti:

        Kerta kiellon päälle, josko nyt tulisi aktiivisena.

        http://urly.fi/G5O

        Kerro miten sait tuo osoite loutu??!



      • kovarauta
        AsiallinenSavolaismies kirjoitti:

        Kerta kiellon päälle, josko nyt tulisi aktiivisena.

        http://urly.fi/G5O

        Bavarian köli näyttää olevan kovasti kiinni pohjassa. Rautakin katkeaa ennen irtoamista?


      • AsiallinenSavolaismies kirjoitti:

        Netissä on näitä lyhytosoitepalveluita vaikka kuinka.
        http://urly.fi/

        Kaikkein helpointa on kuitenkin lisätä selaimeen lisäosa, jota klikkaamalla osoite syntyy. Kun on klikannut kuvaketta, niin sen jälkeen vain hiiren oikeaa nappia ja liitä. Tässä chromeen.

        https://chrome.google.com/webstore/detail/chromerly-url-shortener/ebfkcfgnlbfdnjfpoegigihcijkmnpee?hl=fi

        Kiitos AsiallinenSavolaismies !
        Olen ollut välimerellä purjehimassa joten tämä kiitos kesti.
        Aina oppii. Oli minulle täysin uutta...

        LonelyBird


    • TurhaaTrollailua

      Niin miksi tätä yli 10 vuotta vanhaa tarinaa pitää jakaa? Noin kauas pitää mennä että löytää Bavariasta ongelman?

      Kipparin kommentti: "mihinkään en oo koskaan törmännyt" LOL.

    • Pulleaperä

      Ei varmaan törmännyt kun se on haljennut keskeltä valun seos vian ansiosta. Sellaisesta törmäyksestä jossa valurautakölistä häviää puolet ei olisi bavariasta mitään jäljellä.

      En tiennyt että tällaisia on...

    • Tarkoitusperäsi

      Mihin tällä otsikollasi pyrit 10v vanhan jutun kansaa?

      • kolibava2

        Mulla on lähimuistissa häikkää mut
        klaaraa tossa 10 annumin kohdalla


      • Joakim1

        Ja vielä uudempi on Polina Start, Oyster 825, josta köli ja puoli pohjaa irtosi vuoden vanhasta veneestä ilman minkäänlaista pohjakosketusta.
        http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/12/01/major-keel-failure-what-really-happened-to-polina-star-iii/

        Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
        http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486

        SItten tietysi kesäinen bulbin menetys karilleajossa ja veneen kaatuminen Ruotsissa. Ja vastaava aiemmin Suomessa, mutta vene pysyi pystyssä ilman bulbia. Molemmat "laatuveneitä".

        Useammasta J:stä on myös lähtenyt köli. Tässä yksi J/80, josta köli lähti kesken kisan: http://www.latitude38.com/lectronic/lectronicday.lasso?date=2009-03-30&dayid=251


      • Misse__

        40.7 firstejä tehty about 1000kappaletta, näistä kahdella ollut ongelmia kölin kanssa. Ja tuo cheeki rafiki ilmeisesti oli kivitetty ennen tuota tapausta oikein kunnolla. Mut joo, eväköli ei tykkää kiville ajoista.


      • Töttörööööö
        Joakim1 kirjoitti:

        Ja vielä uudempi on Polina Start, Oyster 825, josta köli ja puoli pohjaa irtosi vuoden vanhasta veneestä ilman minkäänlaista pohjakosketusta.
        http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/12/01/major-keel-failure-what-really-happened-to-polina-star-iii/

        Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
        http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486

        SItten tietysi kesäinen bulbin menetys karilleajossa ja veneen kaatuminen Ruotsissa. Ja vastaava aiemmin Suomessa, mutta vene pysyi pystyssä ilman bulbia. Molemmat "laatuveneitä".

        Useammasta J:stä on myös lähtenyt köli. Tässä yksi J/80, josta köli lähti kesken kisan: http://www.latitude38.com/lectronic/lectronicday.lasso?date=2009-03-30&dayid=251

        Mutta eihän nää oo Bavarioita, näille varmaan löytyy luonnollinen selitys.


      • Ihmetysten
        Joakim1 kirjoitti:

        Ja vielä uudempi on Polina Start, Oyster 825, josta köli ja puoli pohjaa irtosi vuoden vanhasta veneestä ilman minkäänlaista pohjakosketusta.
        http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/12/01/major-keel-failure-what-really-happened-to-polina-star-iii/

        Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
        http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486

        SItten tietysi kesäinen bulbin menetys karilleajossa ja veneen kaatuminen Ruotsissa. Ja vastaava aiemmin Suomessa, mutta vene pysyi pystyssä ilman bulbia. Molemmat "laatuveneitä".

        Useammasta J:stä on myös lähtenyt köli. Tässä yksi J/80, josta köli lähti kesken kisan: http://www.latitude38.com/lectronic/lectronicday.lasso?date=2009-03-30&dayid=251

        "Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
        http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486"

        Hassulta tuntuu, että ilman köliä mennään noinkin pitkään ennekuin huomataan. En siis epäile jutun todenperäisyyttä vaan ihmettelen, etteikö veneen käyttäytymienen ilman köliä toisaan muutukkaan niin radikaalisti että sen heti huomaisi.


      • Joakim1
        Ihmetysten kirjoitti:

        "Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
        http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486"

        Hassulta tuntuu, että ilman köliä mennään noinkin pitkään ennekuin huomataan. En siis epäile jutun todenperäisyyttä vaan ihmettelen, etteikö veneen käyttäytymienen ilman köliä toisaan muutukkaan niin radikaalisti että sen heti huomaisi.

        Kyllähän se käytös muuttuu radikaalisti, jos yrittää luovia tai vene on tuttu. Ei tuolla taatusti olisi voinut luovia lainkaan ja sivutuulessakin voi olla hyvin vaikeaa. Avotuulilla, erityisesti kevyessä tuulessa, ja koneella ajettaessa vieraalla veneellä voi ehkä jäädä huomaamatta.

        Muistan kuulleeni toisestakin vastaavasta tapauksesta. Siinä taisi köli tipahtaa vielä omistajalta, mutta ei huomannut puutetta.

        Vastoin yleistä luuloa, nykyiset veneet eivät suinkaan menetä kokonaan stabiliteettiään kölin tipahdettua. Ko. veneen itseoikaisukulma on kölillä 110 ja ilman 78 astetta (molemmat huomioimatta ruffin positiivista vaikutusta). Oikaiseva momentti laskee 146 ->57 kgm/deg. Keula nousee 14 cm ja perä 6,5 cm.

        Tuon veneen P-mitta on 11,8 m, iso 30 m2 ja 150% genua 40 m2. Monessa 30-jalkaisessa on tuollainen P-mitta ja isopurje, mutta pienempi genua, vaikka niiden oikaiseva momentti on samaa luokkaa tai jopa alempi kuin kölittömän SO 37:n. Tietysti veneen kallistuessa enemmän tilanne muuttuu eli SO:n vakavuus huonenee paljon nopeammin.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Ja vielä uudempi on Polina Start, Oyster 825, josta köli ja puoli pohjaa irtosi vuoden vanhasta veneestä ilman minkäänlaista pohjakosketusta.
        http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/12/01/major-keel-failure-what-really-happened-to-polina-star-iii/

        Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
        http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486

        SItten tietysi kesäinen bulbin menetys karilleajossa ja veneen kaatuminen Ruotsissa. Ja vastaava aiemmin Suomessa, mutta vene pysyi pystyssä ilman bulbia. Molemmat "laatuveneitä".

        Useammasta J:stä on myös lähtenyt köli. Tässä yksi J/80, josta köli lähti kesken kisan: http://www.latitude38.com/lectronic/lectronicday.lasso?date=2009-03-30&dayid=251

        Tässä vielä yksi, joka tuli minulle uutena tietona. Maxi 1100:sta köli irtosi karilleajossa:
        http://www.ybw.com/forums/showthread.php?275096-Yacht-lost-on-Bramble-Bank

        Vene-lehden testissä kehutaan Maxi 1100 rakennetta tukevaksi ja mainitaan köliaulueen olevan 13 mm umpilaminaattia. Sama 13 mm tuomittiin foorumeilla aikoinaan aivan liian ohueksi Bavaria 42 Matchissä. Tuossa 90 jalkaisessa Oysterissa oli 15 mm, vaikka kölipainoa on 20 tonnia.


    • Kallistas

      On tää säälittävää, kun sakki yrittää myydä ylihintaista museoroinaa, jota homeskandiksikin kutsutaan. Koita keksiä jotain parempaa...

      Hinta alas niin voi mennä kaupaksi. Bavaria on kyllä fiksumpi valinta useimmille.

    • HuonoValu

      Tuo kölin katkeaminen taitaa olla niin harvinaista, että ei siitä mitään yleistystä kannata maalailla. Valuun on tullut syystä tai toisesta pieni tauko, jolloin alaosa ehti jähmettyä sen verran ettei päälle kaadettu sula tarttunut kunnolla kiinni. Köli olisi tietysti pitänyt hylätä heti.

      • köliteivätkatkea

        Merkillistä sen Bavarian tarinassa oli se, ettei valmistaja myöntänyt kölissä olevan valmistusvirhettä ja kieltäytyi omasta vastuustaan. Sellaisen pitäisi olla yhtä harvinaista ja koskea muutakin kuin katkenneita kölejä.

        Sama juttu oli sen vielä vanhemman Match 42:n tapauksessa. Valmistajien suhtautumista voi verrata vaikkapa tuohon tuoreimpaan Oysterin tapaukseen.


      • Joakim1
        köliteivätkatkea kirjoitti:

        Merkillistä sen Bavarian tarinassa oli se, ettei valmistaja myöntänyt kölissä olevan valmistusvirhettä ja kieltäytyi omasta vastuustaan. Sellaisen pitäisi olla yhtä harvinaista ja koskea muutakin kuin katkenneita kölejä.

        Sama juttu oli sen vielä vanhemman Match 42:n tapauksessa. Valmistajien suhtautumista voi verrata vaikkapa tuohon tuoreimpaan Oysterin tapaukseen.

        Millainen ero oli sitten verrattuna Oysteriin? Molemmat kielsivät aluksi kaiken ja väittivät syyksi karilleajoa. Oyesterin tapauksessahan venettä oli jo korjattu Oysterin toimesta ja myös tarkastettu heidän kauttaan. Silti se hajosi totaalisesti. Oysterin omistajalle ei tarjottu pitkään aikaan mitään kompensaatiota menetetystä veneestä. Kaipa ne lopulta sen saivat. Kuten kävi myös sen viallisen HR:n kanssa ennen kuin asia meni pitkän taistelun jälkeen toiseen oikeusasteeseen.

        38 ja 42 Matchit vahvistettiin lopulta Bavarian laskuun. Yksi suomalainen arvostettu korjaaja piti 38:ien vahvistuksia turhina. 42:ia ei Suomessa ollut, onkohan vieläkään.


      • köliteivätkatkea
        Joakim1 kirjoitti:

        Millainen ero oli sitten verrattuna Oysteriin? Molemmat kielsivät aluksi kaiken ja väittivät syyksi karilleajoa. Oyesterin tapauksessahan venettä oli jo korjattu Oysterin toimesta ja myös tarkastettu heidän kauttaan. Silti se hajosi totaalisesti. Oysterin omistajalle ei tarjottu pitkään aikaan mitään kompensaatiota menetetystä veneestä. Kaipa ne lopulta sen saivat. Kuten kävi myös sen viallisen HR:n kanssa ennen kuin asia meni pitkän taistelun jälkeen toiseen oikeusasteeseen.

        38 ja 42 Matchit vahvistettiin lopulta Bavarian laskuun. Yksi suomalainen arvostettu korjaaja piti 38:ien vahvistuksia turhina. 42:ia ei Suomessa ollut, onkohan vieläkään.

        Viimeiset, mitä Oysterin suunnasta olen lukenut, osoittaa, että ottivat täysin omalle vastuulleen. Oysterin kokoinen putiikki taitaa olla pahassa taloudellisessa tilanteessa, jos Polina Starin kokoinen vene tulee kokonaan tappioksi. Henkiin jäämiseksi on pakko edes jotain yrittää vältellä. Muut samalla tavalla tehdyt veneet kuitenkin mukinoitta korjattiin. Tilannehan oli kutakuinkin sama kuin Match 42:n tapauksessa, rakenne oli yleisesti käytetty ja normien mukainen.

        Bavarialla yksi valurautaköli ei olisi ollut minkäänlainen kustannuserä. Luulisi tuostakin seuranneen imagotappion olleen suurempi, jos yksikin ostaja kääntyi toisen valmistajan puoleen. Melkoista sarvikuonoilua sanoisin toiminnan olleen.

        Mikä lie HR:n taloudellinen tila ja kuinka suuri suhteellinen tappio virheen myöntäminen ilman kaikkea sitä julkisuutta olisi ollut. Joka tapauksessa vastuun pakoilu oli HR:llä samanlaista ja arvotonta.


      • Muistikuva

        Muistaakseni Bavaria esitti matchin tapauksessa laskelman että moititulla ohuella kölin kiinnitysalueella panelin paksuus on ihan riittävä normin mukaan. Normin laskentatapa vaan taisi säädellä yleistä runkopanelin paksuutta eikä kölin kiinnitysalueen mitoitusta.


    • MitäsTämäNytSitten

      Niin ?

    • AsiaSelvä

      Bavaria on hengenvaarallinen.

    • Talvionpitkätäällä

      Kuka kustantaa tämä "antiBavakampanja". Kilpailijat vissin tai joku pettynyt liikaa maksettu purjehtija. Voi Voi että harmittaa . Grow up.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      7016
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      703
      3123
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1310
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1291
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1285
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1187
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1180
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      236
      1136
    9. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      218
      1120
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      76
      1046
    Aihe