Mietin, että onko suunnistustaitoja kuvaavaa luokittelua olemassa? Olen joskus miettinyt kuinka eritasosia suunnistajia ihmiset ovat. Hahmottelin jotain tällaista:
TASO 0:
- ei osaamista
TASO 1: (aloittelija, koululaiset, varusmiehet)
- osaa karttamerkit
- osaa ottaa levykompassilla suunnan ja edetä kompassin osoittamaan suuntaan suoraviivaisesti rastilta toiselle
- etenee kävellen ja viipyy rastilla kauan
TASO 2: (vähän kokenut harrastelija)
- osaa myös lukea maaston muotoja ja osaa edetä maastoa lukien edeten suoraviivaisesti rastilta toiselle
- käyttää levy- tai peukalokompassia
- etenee kävellen ja hölkäten, viipyy rastilla vain leimatakseen ja kääntyääkseen lähtösuuntaan
TASO 3: (kokenut harrastelija)
- osaa hahmottaa erilaisia reittivaihtoehtoja ja valita niistä itselleen parhaiten sopivan
- käyttää peukalokompassia
- pysähtyy vain leimaamisen ajaksi
- etenee hölkäten
TASO 4: (kilpailijat)
- ei käytä kompassia juuri koskaan
- pystyy suunnittelemaan seuraavan rastivälin reittivalinnan
- leimaa pysähtymättä (kilpailuissa leimasimet ovat pukilla)
- etenee juosten.
Itse olen jossain tason 2 ja 3 välillä, enemmän kolmoseen kallellaan.
Suunnistuksen taitotasot - onko niitä määritelty?
3
938
Vastaukset
- Luontoliikkuja
Mikä on peukalokompassi? En tiedä ilman googlea. Olen käynyt iltarasteilla liki 30 vuotta.
Suunnistustaidot ovat mielestäni eri asia kuin kunto. Suunnistustaidot voivat säilyä, vaikka terveys ei enää riitä kuin kävelyyn.
Tasot ehkä kiinnostavat kilpailuhenkisiä ihmisiä, mutta tällainen omaksi ilokseen luonnossa liikkuva ei niistä piittaa. Voisi jäädä koko rastit käymättä, jos tasomittaus tulisi.- S.Ipsi
Peukalokompassi on kompassi joka on lenkillä kiinni peukalossa ja siinä ei ole kiertyvää kehää. Kehä on jaettu useaan eri sektoriin värikoodein. Huomattavan paljon parempi suunnistuksessa, kuin levykompassi.
- EpäselväRajankäynti
Mielenkiintoinen luokitteluajattelu. On siinä jonkinlaista järkeä ja ajatusta, se ei läheskään aina vastaa olemassa olevaa todellisuutta.
Kävely tai juokseminen riippuu pitkälti fyysisestä kunnosta, iästä ja ketteryydestä. Monet hyväkuntoiset aloittelijatkin juoksevat - tosin useimmiten eksyksiin. Vastaavasti iäkkäämmät hyvinkin taitavat suunnistajat lähes kävelevät, kun ketteryys on iän myötä heikentynyt.
Kompassin käytössä on henkilökohtaisia mieltymyseroja. Yleensä huippusuunnistajatkin käyttävät kompassia ja osa jopa levykompassia. Suuntaa ei välttämättä oteta, mutta sen avulla saadaan kartta pidettyä koko ajan oikeassa asennossa ilmansuuntiin nähden. Itse suunnistus sitten tapahtuu pitkälsti karttaa lukemalla. Toisaalta tiheiköissä ja köyhillä maastoalueilla ei suunnassakulkukaan ole pois suljettu vaihtoehto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851354Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670