log1 x = 7 ?? ykkönen siis alaindeksi.
Kysymys kuuluu: Kantaluvun yksi logaritmia ei ole määritelty. Miksei?
APUA!! Miten lasketaan?
5
100
Vastaukset
- Luuloväärti
Siinä ei päde logaritmijärjestelmän muutoskaava, Tuostahan tulisi muuttamalla se luonnollisiksi logaritmeiksi lnx/ln1=lnx/0 , jota ei ole määritelty
- Luuloväärti
Oikeastaan se ongelma tulee tästä:
Normaalisti pätee esim. x=e^(lnx). Sehän voidaan osoittaa ottamalla ln puolittain:
lnx=ln(e^lnx)=lnx*lne=lnx
Nyt jos sama tehdään x=1^(¹logx), ja nyt otetaan ¹log puolittain:
¹logx=¹log(1^(¹logx))=¹logx*¹log1
Nyt ¹log1 voi olla myös 0, koska 1^0=1, ja sillä tulisi ¹logx=0, joka on mahdotonta, koska 1 mihin tahansa potenssiin on aina 1.
Tämän ristiriidan vuoksi 1 on suljettu pois logaritmien kantalukujoukosta.
- väkisinkin
Kun korotetaan 1 potenssiin 7 saadaan x. Mikä on x?
x pitää olla 1, koska kaikilla potensseilla (1^x) tulos on 1
Onko logaritmi määritelty ykköselle? Minusta tuo lasketaan niin, että
x= log1 B = 7
Joka siis tarkoittaa, että 1^7 = B
B on siis 1^7, joka on siis 1*1*1*1*1*1*1
Joka taas on 1. Eli vastaus on B=1
Tehtävässä kysytään logaritmilausekkeen vastausta, jonka siis täytyy olla 1, mikäli potenssi on 7 ja kanta 1- laskijamies
Minusta määritelmiä ei voi mitenkään tarkasti perustella vaan joku on vaan päättänyt, että ykkösen logaritmia ei ole määritelty. Jos joku haluaa luoda uuden määritelmän, ei hänen tarvitse perustella sitä mitenkään. Tämä nopeuttaa tieteen kehitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329