Järjestelmävalvojan oikeudet?

käyttöoikeudeton

Ehkä olen käsittänyt jotakin väärin, mutta onneksi voi kysyä. Olen läppärissäni järjestelmänvalvoja täysin oikeuksin, mutta moni toimenpide pysähtyy Windows 7:n ilmoitukseen (Esiasennettu, Acer Aspire) "Sinulla ei ole käyttöoikeuksia." En ole itse rajoittanut järjestelmävalvojan tililtäni mitään käyttöoikeuksia.

Tänään puolestaan halusin poistaa PC:ltäni vanhan turhan tilaa vievän kansion (noin 16 GB) "Windows.old". Koneessa on Windows 10 Pro ja taas kävi niin, että Windowsin mukaan minulla ei ole käyttöoikeuksia, vaikka olen järjestelmävalvoja ja en ole rajoittanut tilin käyttöoikeuksia lainkaan. Lisäksi ainut koneen käyttäjä molemmissa koneissa.

Windows NT4:ssä ja XP:ssä aikoinaan ei järjestelmävalvojalla ollut tällaisia ongelmia, joten onko systeemi jotenkin muuttunut Vistasta alkaen? Pitääkä minun kysyä Microsoftilta tai joltakin toiselta osapuolelta lupa esimerkiksi "Windows.old" - kansion poistoon ja muihin tavanomaisiin toimenpiteisiin? Voi herran pieksut, kun on vaikeaa!

Uskaltaako Windows XP:hen tai NT4:ään enää palata?

6

57

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vikaitse

XP ja NT ovat puhdasta reikäjuustoa, ei mitään tietoturvaa - lapsikin osaa etsiä reijät.
      Toki jos ei osaa, niin sitten ei osaa - voi johtua myös siitä, ei järjestelmänvalvojan oikeuksista tai niiden rajoittamisesta. Kannattaa opetella käyttämään Win10, koska jos haluat käyttää vinkkaria 10 on kohta ainut toimiva.
      https://support.microsoft.com/fi-fi/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet

• apinajagorilla
      • käyttöoikeudeton

Kiitoksia! Olin näköjään oikeassa siinä, että järjestelmävalvojalla on paljon suppeammat oikeudet kuin Windows XP:ssä, eli systeemi on muuttunut, koska tiettyihin toimenpiteisiin järjestelmänvalvoja tarvitsee lisätoimenpiteitä. Tätä kun ei missään Win 7 - Win 10 oppaissa ole kerrotuu heti alkuunsa sellaisessa tiivistelmässä. mikä on olennaisesti uutta kyseisissä Windows-versioissa verrattuna XP:hen. Windows-versioita kun tuppaa käyttämään vanhasta muistista.

Nimimerkin Vikaitse kommentista ei ollut mitään apua.

• Terve ! Luin kirjoituksesi , vika ei ole sinussa , minulla oli aikanaan Windows 7 home Premium , mutta se vain lakkasi päivittämästä ja alkoi takkuilemaan ja sivut ei meinannut auteta kunnolla , nyt minulla uusi kone jossa Windows 10 ja hyvin on toiminut , päivittää itse itsensä ja minun ei ole tarvinnut muuta tehdä sen kummemmin ,onko sinulla vanha kone vai uusi ? Se on nimittäin se tärkeä seikka , minun vanha kone kun vanhentui niin se ei ottanut enää yhteyttä mihinkään tukeen vaan haki ja haki päivityksiä joita ei enää koskaan tullut . Suositus on että vaihdat tai ostat uuden koneen . Muuta en osaa nyt tähän hätään neuvoa . Mutta koita pärjäillä ja hyvää jatkoa sinulle ja palaillaan . :)

Terveisin : Jarkko K

• eivittuidi

Sun jutut on tyhjänkanssa. Et edes tiedä mitä "svchost 100 usage".
        "Mutta koita pärjäillä ja hyvää jatkoa sinulle ja palaillaan . :) "
        Hieno neuvoja!
        Miksi Jarkko homo kuvittelet että ymmärrät mitään?
        "onko sinulla vanha kone vai uusi" Mikä on uusi kone? Mikä vanha?

• Järjestelmänvalvojalla ei oletusarvoisesti ole oikeuksia kaikkeen. Onneksi ei ole. Oikeudet kuitenkin voi tarvittaessa ottaa itselleen. Pitää vain ottaa kansio haltuun. Sen voi tehdä käsinkin, mutta siihen on valmiita työkaluja:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownership-to-explorer-right-click-menu-in-vista/

Tuon kansion tosin voi poistaa Windowsin omilla optimointityökaluilla. Mene tietokoneeseen, valitse C-levyn ominaisuudet ja sieltä järjestä uudelleen. Kansio myös poistuu automaattisesti kuukauden kuluttua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7290
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      733
      3521
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      349
      1847
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1785
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1415
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1381
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1280
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe