metsästyskokemukset

ymmärrystä vailla

Tulin tänne sivuille etsimään kokemuksia ja kertomuksia metsästyksestä, lähinnä positiivisia kai. Itse kun en metsästä, vaan kiinnostunut olen silti tästä alkukantaisesta vietistä.

Harmikseni löysin keskusteluista enimmäkseen vihaa ja riitelyä. Ei tee mieli astua metsästyksen maailmaan enää, kun tuntuu olevan porukka kovin hajaantunutta. Ja moni metsästysseurakin tuntuu olevan kovin sisäänpäin kääntynyttä porukkaa.

Toivon kuitenkin, että voisitte kertoa omista metsästyskokemuksistanne, onnistumisista, mokailuista, kaikesta joka välittäisi sitä tunnelmaa/tunnetta, mikä saa palaamaan metsään aina uudestaan ja uudestaan.

Kiitän kaikkia jotka näin vaivautuvat tekemään.

21

1034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsämies

hermolepoa,mitä minä tiedän on metsästys.Metsästän yleensä Suomenpystykorvieni kanssa ja se jos mikä on mielen terapiaa.Käyn metsällä vähintään 40 starttia/vuosi,niin kotimaisemissa,kuin kauempanakin.Saalista en ammu,kuin 1-2 lintua kauteen ja nekin koiraa varten,muuten hyvät haukut tallennan kameralla myöhempää tarkastelua varten.Suosittelen tätä harrastusta kaikille,joille se vaan on mahdollista.Mikä on sen hienompaa,kun istua nuotiolla ja katsella uskollista kaveriaan järsimässä evästään onnistuneen jahdin jälkeen.Silloin tuntuu velatkin saatavilta.

• ajokoiramies

tykkään että on parasta hermolepoa kun ajokoirankanssa metsään lähtee. kävelen ja kuuntelen koiran haukkua jos jänis löytyy.alueella missä käyn on vähän jänojä joten ammun pari talvessa, parina vuonna en yhtään.tästä suojelusta olen sitä mieltä että jos jotain elikkoa on alueella liikaa niin harvennus käyntiin heti( hirvi, susi, pienpedot, karhu,ja
        nyt myös joutsen).luonnon tasapaino järkkyy kun
        joidenkin lajien luontaiset olosuhteet muuttuvat
        (joidenkin paremmaksi, joidenkin huonommaksi) ja tähän on ihmisen puututtava.
        esim pienpetopyynti on loppunut lähes kokonaan ja sen seurauksena supi ja minkki leviää ja syö kanalinnunpojat ja jänikset ym. metsästysseurat keskittyy hirvijahteihin ja jättää tämän muun riistanhoitotyön tekemättä(ja tosiaan seurat ukkoontuvat,keskiikä lähentelee kai 70vuotta)

• ymmärrystä vailla

Metsämies ja Ajokoiramies, juuri oli sellaisia tarinoita mitä kaipasinkin. Muutenkin on näköjään aihe lähtenyt vähän rönsyilemään tähän vastakkainasetteluun puoltajien ja vastustajien kesken, vaan mikäpäs siinä.

Pitänee pikkuisen valottaa tuota taustaa kysymykseni takana. Eli kiinnostunut olisin aloittamaan metsästysharrastuksen kyllä. Koko asia viehättää, osaksi myös siksi että koiraharrastaja olen ollut koko ikäni ja haluaisin päästä kokeilemaan miten saumatonta yhteistyö voi olla koiran ja ihmisen välillä.

Oman (kuullun) tarinani tähän liittyen voin kertoa minäkin. Laitoin tuossa kesän alussa maailmalle 8 koiranpentua, vahinkolapsia ja sekarotuisia, vaan ihania yksilöitä kaikki. Joulun alla eräs uusista omistajista soitti ja tarinoi heidän ensimmäisestä metsäreissustaan:

Metsään oli lähdetty ilman odotuksia saaliista, olihan koira vielä pentu ja oppia vailla. Sattumaltako lie teeri osunut matkan varrelle, vaan koira nostatti sen lentoon ja isäntä pudotti. Lintu putosi kuitenkin metsälampeen ja isännältä se olisi sinne jäänytkin, vaan koirapa sen kummemmin pyytämättä lähti uimaan ja haki saaliin pois. "Minun koira se on" kehui isäntä puhelimessa ja ylpeys kaverista kuului äänestä selvästi. Ja kyllä täytyy myöntää, että `kasvattajana` olin hyvin ylpeä itsekin.

Tuollaisia hetkiä kun pääsisi joskus itsekin kokemaan... Lisäksi uskon että on paljon eettisempää syödä vapaana kasvaneen eläimen lihaa kuin tuotantotalouden kasvatin. Puhumattakaan ruuan puhtaudesta. Sellaista metsästäjää minusta tuskin tulisi, joka pelkästä tappamisen ilosta kaiken ampuisi mikä liikkuu, tai että kilpailevia petoja lähtisin lahtaamaan sukupuuton partaalle.

Muutama vuosi sitten muutin tänne luonnon keskelle ja resursseja uuteen harrastukseen täällä olisi. Oppia metsästykseen tuntuu vain olevan kovin hankala saada vaikka intoa riittäisi. Tarinoita kyselin, jotta into pysyisi yllä ja jaksaisin vielä yrittää. Ei kai tässä mikään muu niin paljoa vastusta kuin se että olen väärää sukupuolta. Nainen.

• ajokoiramies
        ymmärrystä vailla kirjoitti:

Metsämies ja Ajokoiramies, juuri oli sellaisia tarinoita mitä kaipasinkin. Muutenkin on näköjään aihe lähtenyt vähän rönsyilemään tähän vastakkainasetteluun puoltajien ja vastustajien kesken, vaan mikäpäs siinä.

Pitänee pikkuisen valottaa tuota taustaa kysymykseni takana. Eli kiinnostunut olisin aloittamaan metsästysharrastuksen kyllä. Koko asia viehättää, osaksi myös siksi että koiraharrastaja olen ollut koko ikäni ja haluaisin päästä kokeilemaan miten saumatonta yhteistyö voi olla koiran ja ihmisen välillä.

Oman (kuullun) tarinani tähän liittyen voin kertoa minäkin. Laitoin tuossa kesän alussa maailmalle 8 koiranpentua, vahinkolapsia ja sekarotuisia, vaan ihania yksilöitä kaikki. Joulun alla eräs uusista omistajista soitti ja tarinoi heidän ensimmäisestä metsäreissustaan:

Metsään oli lähdetty ilman odotuksia saaliista, olihan koira vielä pentu ja oppia vailla. Sattumaltako lie teeri osunut matkan varrelle, vaan koira nostatti sen lentoon ja isäntä pudotti. Lintu putosi kuitenkin metsälampeen ja isännältä se olisi sinne jäänytkin, vaan koirapa sen kummemmin pyytämättä lähti uimaan ja haki saaliin pois. "Minun koira se on" kehui isäntä puhelimessa ja ylpeys kaverista kuului äänestä selvästi. Ja kyllä täytyy myöntää, että `kasvattajana` olin hyvin ylpeä itsekin.

Tuollaisia hetkiä kun pääsisi joskus itsekin kokemaan... Lisäksi uskon että on paljon eettisempää syödä vapaana kasvaneen eläimen lihaa kuin tuotantotalouden kasvatin. Puhumattakaan ruuan puhtaudesta. Sellaista metsästäjää minusta tuskin tulisi, joka pelkästä tappamisen ilosta kaiken ampuisi mikä liikkuu, tai että kilpailevia petoja lähtisin lahtaamaan sukupuuton partaalle.

Muutama vuosi sitten muutin tänne luonnon keskelle ja resursseja uuteen harrastukseen täällä olisi. Oppia metsästykseen tuntuu vain olevan kovin hankala saada vaikka intoa riittäisi. Tarinoita kyselin, jotta into pysyisi yllä ja jaksaisin vielä yrittää. Ei kai tässä mikään muu niin paljoa vastusta kuin se että olen väärää sukupuolta. Nainen.

ei haittaa metsällä. itselläni on 18v tyttö ollut
        kolmen vuoden ajan mukana joka ainoalla reissulla.
        hänellä on metsästyskortti ja ampumakokemusta minun haulikolla. toinen ajokoiramme on hänen ja
        intoa riittää kesälläkin sitä pyörällä juoksuttaa.
        asumme kaupungissa mutta onneksi on ollut tuttuja
        maanomistajia että on päässyt harrastamaan.parhaan eräkaverini avovaimo suoritti myös kortin miehensä innoittamana ja heillä alkoi koiramäärä kasvaa. on ajokoira, pystykorva ja saksanseisoja.asuvat kylläkin maalla
        tosi hyvien metsämaiden vierellä.
        tässä muutama esimerkki tästä sukupuoli asiasta ja
        onhan metsästäjä lehdessäkin joskus juttuja akkainjahdeista ym.

• ymmärrystä vailla
        ajokoiramies kirjoitti:

hänellä on metsästyskortti ja ampumakokemusta minun haulikolla. toinen ajokoiramme on hänen ja
        maanomistajia että on päässyt harrastamaan.parhaan eräkaverini avovaimo suoritti myös kortin miehensä innoittamana ja heillä alkoi koiramäärä kasvaa. on ajokoira, pystykorva ja saksanseisoja.asuvat kylläkin maalla

Todella hienoa että olet tyttäresi ottanut mukaan! Nostan hattua kaikille näin ennakkoluulottomille.

Minäkin asustan nykyään seudulla jossa maita riittäisi, ogelma on lähinnä se ettei ole ketään joka opettaisi, isäni ei jaksa enää ja ympäristön metsästäjät suhtautuvat todella ennakkoluuloisesti ja torjuvasti. Maalaisia ja vanhempia herroja. Muita metsästäviä naisia ei myöskään löydy lähistöltä.

Vaan ei se mitään, kyllä vielä joku väylä löytyy, täytyy vain sinnikkäästi jatkaa etsimistä. Kiitos kannustuksesta!

• ajokoiramies kirjoitti:

metsästäjä minustakin tuli miesystäväni innoittamana. Kurssit kävin 4 vuotta sitten.
        Saaristossa linnustetaan ja kyllä on hienoa istuskella luodoilla nauttia hiljaisuudesta ja meren tuoksusta.
        Mies kyllä ennen selitti ettei siellä päin ikinä oteta naisia mukaan linnustamaan mutta hyvin ovat minut porukkaan ottaneet ja seuraan myöskin, vaikka kaupunkilainen olenkin.
        Kerran ollaan oltu jänistämässä mutta eipä jönöjä löytynyt.

• ymmärrystä vailla kirjoitti:

Todella hienoa että olet tyttäresi ottanut mukaan! Nostan hattua kaikille näin ennakkoluulottomille.

Minäkin asustan nykyään seudulla jossa maita riittäisi, ogelma on lähinnä se ettei ole ketään joka opettaisi, isäni ei jaksa enää ja ympäristön metsästäjät suhtautuvat todella ennakkoluuloisesti ja torjuvasti. Maalaisia ja vanhempia herroja. Muita metsästäviä naisia ei myöskään löydy lähistöltä.

Vaan ei se mitään, kyllä vielä joku väylä löytyy, täytyy vain sinnikkäästi jatkaa etsimistä. Kiitos kannustuksesta!

Hyvä ettet ole vielä luovuttanut! Itse olen pienestä pitäen kulkenut isäni mukana metsällä ja sitä kautta pääsin metsästys seuraan. Muuten olisi varmaan ollut todella hankalaa,nainen kun olen...
        Niistä metsästys kertomuksista, itsekin lueskelen niitä paljon, käypä kirjastossa ja lainaa Eränkävijä-kirjoja, niistä löytyy hyviä kirjoituksia.

• jouskalla
        ymmärrystä vailla kirjoitti:

Olen harrastanut metsästystä 10.v ja tätäkin ennen aktiivisesti ollut mukana jahdeissa ja hirvijahdissa ajamassa. Ei se sukupuoli mikään este ole. Ainut että joskus olisi mukavaa jakaa metsästys juttuja myös naisten kesken mutta minulla ei ole yhtään metsästävää nais tuttua eli meitä on vaan vähemmän.Minä aloitin haulikolla pienriistaa ja pienpetoja, nykyään jousella olisi tarkoitus enempi jahdata. Mukavaa touhua eikä se mitään kouluja vaadi.Ota yhteyttä lähimpään seuraan ja lue kortti siitä se lähtee.Varmasti on joku innokas ottamaan alussa sinut mukaan metsälle..kyllä ne vanhat neuvoo hyvät konstit.

• minävuon

jepulis oon tänne joskus kirjoitellu susia puoltavia kirjoituksia,mutta en sinänsä vastusta kaikkea metsäststä kerron kuitenkin pari tosi tarinaa vuosien takaa itäsuomesta.Entinen ystäväni tapasi kertoa kuinka monta kanahaukkaa oli tappanu vuoden aikana ei koskaan jättäny ampumatta kun näki(takertu monasti kynsillä oksaan kuolleena).Toinen ns metsästäjä tarkkuutti hirviasetta(kiikaria)kuikkaan järvellä hyvin osu.Nämä ei toki koske kaikkia metsästäjiä,mutta todennäköisesti samanlaista sakkia sielä on pilvin pimein vieläkin.Välillä pistää vituttamaan tämä kirjoittelu kuinka kaikki metsästäjät ovat niin luonnon ja eläimien hyvin voinnin kannalla.Tosin tunnen kyllä niitäkin.Edellä mainitut tapaukset ovat täyttä totta ja vain pieni osa.

• Kalle II

Jep olen myös tänne joskus kirjoitellut metsästystä puoltavia kirjoituksia, mutta en sinänsä vastusta kaikkea metsästyksen vastusta, kerron kuitenkin myös pari tosi tarinaa muutamien viikkojen takaa helsingistä.
        Entinen ystäväni tapasi kertoa kuinka monta huume sätkää oli viikon aikana oli poltellut ja kuinka monta piikkiä itseensä pistellyt, yhtäkään viikkoa ei hänellä kulunut etteikö ollut pilvessä. hän rahoitti pilven polttoansa potkimalla ja ryöstämällä mummoja, hän nautti kuinka mummot takertuivat viimeisillä voimillaan käsilaukkuihinsa.
        Toinen entinen ystäväni kävi soittelemassa eläkeläisten ovikelloja ja sisälle päästyään tarkkuutti nyrkkiänsä mummon tai vaarin leukaperiin ja vain saadakseen rahaa huumeisiin usein hänen saaliit olivatkin ruhtinaallisia jopa 5-10 euroa ajatelkaa.
        Metsästyksen vastustajissa näitä hemmoja on varmasti pilvin pimein vielläkin, tämä ei tietenkään koske kaikkia vastustajia, mutta Samanlaista sakkia siellä varmasti on ja paljon.
        Välillä pistää vituttamaan nämä kirjoitukset kuinka metsästyksen vastustajat olisivat muka oikealla asialla ja vain he ovat oikeassa ei mikään muu taho.
        Edellä mainutut tapaukset ovat täyttä totta.

• minävuon
        Kalle II kirjoitti:

Jep olen myös tänne joskus kirjoitellut metsästystä puoltavia kirjoituksia, mutta en sinänsä vastusta kaikkea metsästyksen vastusta, kerron kuitenkin myös pari tosi tarinaa muutamien viikkojen takaa helsingistä.
        Entinen ystäväni tapasi kertoa kuinka monta huume sätkää oli viikon aikana oli poltellut ja kuinka monta piikkiä itseensä pistellyt, yhtäkään viikkoa ei hänellä kulunut etteikö ollut pilvessä. hän rahoitti pilven polttoansa potkimalla ja ryöstämällä mummoja, hän nautti kuinka mummot takertuivat viimeisillä voimillaan käsilaukkuihinsa.
        Toinen entinen ystäväni kävi soittelemassa eläkeläisten ovikelloja ja sisälle päästyään tarkkuutti nyrkkiänsä mummon tai vaarin leukaperiin ja vain saadakseen rahaa huumeisiin usein hänen saaliit olivatkin ruhtinaallisia jopa 5-10 euroa ajatelkaa.
        Metsästyksen vastustajissa näitä hemmoja on varmasti pilvin pimein vielläkin, tämä ei tietenkään koske kaikkia vastustajia, mutta Samanlaista sakkia siellä varmasti on ja paljon.
        Välillä pistää vituttamaan nämä kirjoitukset kuinka metsästyksen vastustajat olisivat muka oikealla asialla ja vain he ovat oikeassa ei mikään muu taho.

toi on varmasti myös totta valitettavasti.kyllä mailmaan pöhköjä mahtuu niin metsästäjiä kuin muitakin.hyvää talven jatkoa kaikille tasapuolisesti.

• Ylikonstaappeli mopon selästä.
        minävuon kirjoitti:

toi on varmasti myös totta valitettavasti.kyllä mailmaan pöhköjä mahtuu niin metsästäjiä kuin muitakin.hyvää talven jatkoa kaikille tasapuolisesti.

Onkohan kukaan tai mikään taho tutkinut kuinka paljon metsästäjät tekevät rikoksia ja taas vastaavasti kuinka paljon nämä niin sanotut metsästyksen vastustajat, luonnonsuojeliat ja muut aktiivitin Evr jne...OLisi mukava tietää mikä näistä tahoista tekee rikoksia eniten, tarkoitan rikoksia yleensä siis laidasta laitaan. Mitäs luulette hyvät palstalaiset.

• Synnillinen
        Ylikonstaappeli mopon selästä. kirjoitti:

Onkohan kukaan tai mikään taho tutkinut kuinka paljon metsästäjät tekevät rikoksia ja taas vastaavasti kuinka paljon nämä niin sanotut metsästyksen vastustajat, luonnonsuojeliat ja muut aktiivitin Evr jne...OLisi mukava tietää mikä näistä tahoista tekee rikoksia eniten, tarkoitan rikoksia yleensä siis laidasta laitaan. Mitäs luulette hyvät palstalaiset.

Joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven!
        Jokainen, joka yleensä tekee jotain, tekee myös väärin! Tämä on yksi elämän lahjomattomia totuukksia.
        Metsästäjiä on joka lähtöön - aivan kuin meitä kaikia.
        Viisas lukija/kirjoittaja ei kuitenkaan samaista yksilöitä harmaaksi massaksi.

• Ylikonstaappeli mopon selästä.
        Synnillinen kirjoitti:

Joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven!
        Jokainen, joka yleensä tekee jotain, tekee myös väärin! Tämä on yksi elämän lahjomattomia totuukksia.
        Metsästäjiä on joka lähtöön - aivan kuin meitä kaikia.
        Viisas lukija/kirjoittaja ei kuitenkaan samaista yksilöitä harmaaksi massaksi.

Totta, mutta kun noita tutkimuksia nyt kun on joka lähtöön niin ajattelin vaan.

• etpä tietty,,,
        Kalle II kirjoitti:

jos on ystävinä tuollaisia sikoja,niin arvata saattaa millainen itse olet. Vanha Saksalainen sananlasku sanoo "Kerro minulle keiden kanssa sinä seurustelet, niin minä kerron,millainen sinä olet" Et siis antanut ilmi,arvasinhan.

• ajokoiramies
        Ylikonstaappeli mopon selästä. kirjoitti:

on tiukka. jokainen metsästäjä syyllistyy joskus
        metsästysRIKKOMUKSEEN HUOM!!! , mutta siitä ei
        yleensä koidu vahinkoa muille ihmisille.
        yleisin rike varmaan on koiran hakemattajättäminen
        vieraalta maalta puolen tunnin vierailun jälkeen.

• minävuon
        etpä tietty,,, kirjoitti:

jos on ystävinä tuollaisia sikoja,niin arvata saattaa millainen itse olet. Vanha Saksalainen sananlasku sanoo "Kerro minulle keiden kanssa sinä seurustelet, niin minä kerron,millainen sinä olet" Et siis antanut ilmi,arvasinhan.

tähän pakkovastata,että toinen kavereista on tuomittu metsästys rikoksesta toisesta en tiedä,mutta edelleen käsityksenimukaan kumpikin metsästää.jos itse olet pieneltä paikka kunnalta niin varmasti itse tiedät syyn miksi en antanut ilmi.monta kertaa pienissä piireissä asia tiedetään mutta se saa mieluummin olla kun ,että pidettäisiin oman pesän likaajana.

• joten ok
        minävuon kirjoitti:

tähän pakkovastata,että toinen kavereista on tuomittu metsästys rikoksesta toisesta en tiedä,mutta edelleen käsityksenimukaan kumpikin metsästää.jos itse olet pieneltä paikka kunnalta niin varmasti itse tiedät syyn miksi en antanut ilmi.monta kertaa pienissä piireissä asia tiedetään mutta se saa mieluummin olla kun ,että pidettäisiin oman pesän likaajana.

ymmärrän ,kyllä siellä lähes kaikki tietävät. Eli terveempänä säilyy ja ehkä elossa kauemmin...

• villasukan omistajatar

sinua ei pelästytä, taikka metsästysintoasi laannuta täällä käytävät keskustelut.Sillä harrastuksena se on mitä mukavin. Itse olin toistakymmentä vuotta ensin "vain" sivustaseuraajana, eli hirvimiehen muijana, kunnes sitten, hirvikoiraharrastus imaisi mukaansa ja sitä kautta käytännön metsästykseen mukaan. Jo kesällä alkaa, kun metsästysharrastuskaverin kanssa juttelee, puheet sivuamaan tulevaa syksyä ja jahtikautta, samalla siinä koirien kunnot ym. tulee käydyksi läpi. Ja oi sitä autuutta kun se sitten alkaa! Vaikka usein on passissa kylmä, ja räntää tihuuttaa, ne unohtuu kun saa elukan kiikariin. Tai miten mukavaa on samota koiran perässä ja seurata sen työskentelyä, ja vielä jos saa haukkuun..Näitä tunnelmia ei voi välittää näillä eikä muillakaan sivuilla,niitä ei voi kirjoittaa vaan ne täytyy itse kokea. Elämyksiä toivotellen..

• Metsämies 16

Olen 16 vuotias nuorukainen. Olen metsästys sekä hirviporukassa. Hirviä olen ampunut 5 samoin peuroja. 1 kauris on tullut kohdalleni ja paljon rusakoita ynnä muuta pienriistaa.

• JuZZe

Eläpä höpötä kuule se o semmonen juttu et et usko itekkää...Unissasko oot metällä läyny vai mitenkö muuten muka oot ampunu? alakaahan tässä kuitenki olla jo juksauksen makua....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6763
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      674
      2932
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1270
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1261
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1235
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1144
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1130
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1110
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1012
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223