Kun näemme itsemme osana vähemmistöä suurta enemmistöä vastaan, on ensimmäinen reaktiomme yleensä tuntea olomme hieman huono-osaisemmaksi ja pelokkaaksi. Miksi minä koen asiat eri tavoin? Miksi minä kärsin enemmän kuin muut? Miksi minä löydän lohtua omasta yksinäisyydestäni? Miksi minä huomaan ja tunnen asioita jotka muilla on tapana sivuuttaa?
Mutta siihen väestön viidennekseen kuuluminen, jotka tunnistavat olevansa erityisherkkiä ihmisiä (HSP, highly sensitive person), ei ole varsinainen haitta, eikä lokeroi sinua “erilaiseksi”. On hyvinkin mahdollista, että läpi elämäsi, ja erityisesti lapsuudessasi, sinä olit hyvin tietoinen tästä emotionaalisesta etäisyydestä muuhun maailmaan nähden ja miten sinusta joskus ehkä tuntui siltä, kuin asuisit jonkinlaisessa yksinäisyyden ja vieraantuneisuuden kuplassa.
"Korkea herkkyys on lahja, työkalu joka mahdollistaa sinun sukeltaa syvemmälle ja eläytyä asioihin paremmin. Vain harvat ihmiset pystyvät saavuttamaan tämän olennaisen pisteen oppimisessa."
Saamme kiittää Elaine N. Aronia, joka 90-luvun alussa tutki introverttiä persoonallisuustyyppiä pintaa syvemmältä, ja kuvaili yksityiskohtaisesti korkeasti herkkätunteisten ihmisten yhteisiä ja yhdistäviä piirteitä — huomaavaisuus, empaattisuus ja samalla emotionaalinen herkkyys ja reagoivuus.
Jos sinä pystyt samastumaan näihin tohtori Aronin meille “Erityisherkkä ihminen”-kirjansa muodossa jättämiin piirteisiin, niin sinun on tärkeää ymmärtää myös, että erityisherkkyys ei ole syy tuntea itsensä vieraantuneeksi tai erilaiseksi. Päin vastoin, sinun tulisi kokea itsesi juurikin onnekkaaksi ollessasi yksi niistä, joilla on hallussaan seuraavat neljä lahjaa ja kykyä.
1. Tunteiden syvä ymmärtäminen
Jo hyvin nuorella iällä erityisherkkä lapsi hahmottaa päivittäisen elämänsä eri puolista yhdistelmää tuskaa, ristiriitaisuutta ja kiehtovaa kummallisuutta. Heidän silmänsä sieppaavat ja vangitsevat yksityiskohtia joita edes aikuiset eivät tule ottaneeksi huomioon.
Heidän opettajiensa turhautumisen irvistykset, huolestunut ilme äitinsä kasvoilla — he pystyvät erottamaan asioita joita toiset lapset eivät näe ja tämä taasen opettaa heille nuoresta pitäen, että elämä on toisinaan vaikeaa ja ristiriitaista. He näkevät maailman lapsen silmin, sellaisin jotka aukenevat liian varhain tunteiden maailmalle, ilman ymmärrystä siitä mikä niitä hallitsee, mikä ne saa sykkimään, tai mikä terävöittää aikuisuuden kärsimyksen kokemuksia.
"Tunteiden syvä ymmärtäminen on korkeajännitteinen ase. Se tuo meidät lähemmäksi muita ihmisiä jotta voisimme ymmärtää heitä, mutta samaan aikaan se tekee meistä haavoittuvaisia ja herkkiä kivulle."
Herkkyys on kuin valo joka loistaa kirkkaasti, mutta samaan aikaan tekee meistä haavoittuvaisempia toisten käytöksen suhteen, kuten valkoisten valheiden, pettymysten, ironian… Sinä aina niin takerrut kaikkeen! he usein sanovat sinulle, Sinä olet niin herkkä! kommentoivat toiset.
Ja näinhän se on, mutta sinä olet kuka olet. Lahjasi vaatii korkeaa vastuuntuntoa, sinun syvä tietämyksesi tunteista edellyttää myös että osaat suojella omiasi. Että todella osaat huolehtia itsestäsi.
2. Yksinäisyyden arvostaminen
Erityisherkät ihmiset saavat eräänlaista nautintoa yksin vietetystä ajasta. He etsivät nurkkauksia joissa tehdä läksynsä valmiiksi tai harjoitella harrastustaan. He ovat luovia ihmisiä jotka nauttivat musiikista, lukemisesta ja muista taiteellisista harrasteista. Ja vaikkakaan tämä ei aina tarkoita heidän nauttivan vähemmän muiden seurasta, löytävät he eniten tyydytystä yksinolosta.
Korkeasti tunneherkät ihmiset eivät pelkää yksinoloa. Nämä ovat niitä hetkiä jolloin he voivat mitä intiimeimmällä tasolla olla yhteydessä itseensä, omiin ajatuksiinsa, vapaana kiinnikkeistä, riippuvaisuuksista ja muiden tuijotuksista.
3. Eläminen sydämestä käsin
"Korkea herkkyystaso on sydämestä käsin elämistä. Ei kukaan koe elämää yhtä intensiivisesti, ei kukaan löydä suurempaa iloa pienistä päivittäisistä eleistä, ystävyydestä, kiintymyksestä…"
Erityisherkkä ihminen on usein taipuvainen kärsimään emotionaalisesti. Heillä on taipumus masentua, kokea surua, tuntea olonsa haavoittuvaiseksi kohdatessaan ulkopuolisia ärsykkeitä ja muiden ihmisten käytöstä. On kuitenkin jotain mitä ulkopuoliset eivät tiedä: korkeasti tunneherkät ihmiset kokevat myös rakastamisen ja rakastetuksi tulemisen tunteet voimakkaammin kuin muut.
Ja emme puhu nyt ainoastaan tunteikkaista ihmissuhteista. Ystävyys, päivittäinen huolenpito tai yksinkertainen tekeminen kuten nähdä ja ymmärtää kauneus maalauksessa, maisemassa tai melodiassa — nämä kokemukset syöpyvät ja juurtuvat erityisherkkien ihmisten sydämiin ja mieliin.
http://mielenihmeet.fi/nelja-lahjaa-ansaitsee-erityisherkka-ihminen/
Jatkuu..
Neljä lahjaa,jotka ansaitsee erityisherkkä ihminen
104
1773
Vastaukset
- NeljäLahjaa
4. Sisäinen kasvu
Erityisherkkyyteen ei ole olemassa hoitokeinoa. Tulet tähän maailmaan sen kanssa, tämän erikoisuuden, tämän lahjan jonka voi havaita jo pienessä lapsessa. Se tuo mukanaan kysymyksiä, intuitiota, perfektionistisia taipumuksia, korkeaa kivunsietokykyä, ärsyyntymistä kirkkaista valoista tai vahvoista tuoksuista, emotionaalista herkkyyttä…
Tämän lahjan kanssa ei ole helppo elää. Mutta kunhan tunnistamme sen puhtaasti sinä mitä se itsessään on ja mitä se elämäämme lisää, seuraa lopulta myös hetki jolloin voimme oppia elämään monien näiden epäolennaisuuksien kanssa. Sinun täytyy vain pitää huoli, että et salli itsesi täyttyä kielteisillä tunteilla.
Sinun täytyy oppia myös, että muut marssivat oman pillinsä tahtiin, että heidän kynnyksensä tunnetasolla ei ole sama kuin sinulla. He eivät koe joitakin asioita samalla intensiteetillä kuin sinä, mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita että he esimerkiksi rakastaisivat sinua yhtään vähempää. Kunnioita heitä, ymmärrä heitä. Ymmärrä itseäsi.
"Kun olet saanut selville oman olemuksesi ja luonnonlahjasi, voimasi ja kykysi, niin etsi tasapainosi ja huolehdi henkilökohtaisesta kasvustasi. Sinä olet ainutlaatuinen ja elät sydämestäsi käsin. Mene rauhassa, mene turvassa, ja ole onnellinen."
http://mielenihmeet.fi/nelja-lahjaa-ansaitsee-erityisherkka-ihminen/- paljonhyvääkin
Tuntuu tutulta omalla kohdallani. Olen huomannut sen myös työssäni. Minun on helppo olla sellaisten ihmisten lähellä joissa vaistoan erilaisuutta. Ihmiset kyllä huomaavat, että esim. lapsi on jollain tavalla erilainen, mutta eivät osaa useinkaan hahmottaa koko tilannetta ja eivät aina tiedä miten toimia.
- 0223
Minä käyttäisin tästä ominaisuudesta hiukan toista sanaa kuin lahja.
- LahjallaOnHintansa
"Kun olet saanut selville oman olemuksesi ja luonnonlahjasi, voimasi ja kykysi, niin etsi tasapainosi ja huolehdi henkilökohtaisesta kasvustasi. Sinä olet ainutlaatuinen ja elät sydämestäsi käsin. Mene rauhassa, mene turvassa, ja ole onnellinen."
Kaikki ihmiset on "erityisherkkiä" jos rupeavat sellasiksi..
- virhepäätelmä
Erot on havaittavissa jo lapsissa, eivätkä lapset ole vielä ruvenneet yhtään minkäänlaisiksi. Ei pidä tehdä virhettä, että ajattelee muiden olevan automaattisesti samanlaisia kuin itse on.
virhepäätelmä kirjoitti:
Erot on havaittavissa jo lapsissa, eivätkä lapset ole vielä ruvenneet yhtään minkäänlaisiksi. Ei pidä tehdä virhettä, että ajattelee muiden olevan automaattisesti samanlaisia kuin itse on.
Riippuu vähän siitäki kuka sitä lasta on analysoimassa.
Sitten kun se lapsi on saanu tälläsen diagnoosin, ne vanhemmat alkaa vahvistamaan sitä herkkyyttä.- virhepäätelmä
Eräkettu kirjoitti:
Sitten kun se lapsi on saanu tälläsen diagnoosin, ne vanhemmat alkaa vahvistamaan sitä herkkyyttä.Erityisherkkyys ei ole tauti, siitä ei anneta diagnoosia, kuten ei vasenkätisyydestäkään. Se on ominaisuus, jossa on sekä hyvät että huonot puolensa.
Oma muksuni oli herkkä tenava. Poika laitettiin harrastamaan taekwondoa, jotta saatiin hyvän fysiikan kautta itsevarmuutta hänelle. Nykyisin hän on kaksimetrinen tuleva dippainssi, jolta ei puutu itsevarmuutta, mutta joka on herkkyytensä ansiosta myös esim. hyvin taitava lukemaan ihmisten elekieltä.
Jokaisen tulisi tuntea itsensä ja omat ominaisuutensa sekä osata hyödyntää niitä. - eräörkki
Eräkettu kirjoitti:
Sitten kun se lapsi on saanu tälläsen diagnoosin, ne vanhemmat alkaa vahvistamaan sitä herkkyyttä.Eräkettu todisti juuri, ettei hänellä ole herkkyyttä, ja kun sitä ei ole, niin ei voi sitten tietääkään.
Kyse on hermostollisesta ylivilkkaudesta. Se voi vaikuttaa niin, että kahvi aiheuttaa rytmihäiriöitä, auringon valo pistellä silmiä kuin tikarit, jotkut tuntevat jopa myötätuntokipua. Lapsena muiden lasten melu ryhmässä, voi olla erityisherkästä kiduttamista, joka saa lapsen jopa itkemään. Erityisherkkä näkeekin pieniä yksityiskohtia jotka muilta jäävät näkemättä. Toisaalta siitä oli myös etuakin. Esim: jalkapallossa olin lapsena huippulahjakkuus, koska reaktionopeuteni ja pelisilmäni oli ylivertainen muihin lapsiin. Väitän, että vaikkapa Messin kaltaisen lahjakkuuden on oltava erityisherkkä, että hän reagoi tilanteisiin kaikkia muita nopeammin ja näkee mitä muut eivät näe. Muutoin fyysisesti hän ei ole mitenkään erityinen ja palloa osaa pompotella muutkin jalkapalloilijat.
Oma isäni kuului samaan paukapäiden machokategoriaan kuin eräkettukin. Hän tapasi sanoa, että: "Ethän sinä voi noin kokea, kun enhän minäkään niin koe". Hän päähänsä ei koskaan mahtunut, että lapsi voi yksilönä kokea maailman tyystin eritavalla kuin vanhempi koskaan. Monen erityisherkän tragedia onkin, että vanhemmat ovat örkkejä. - virhepäätelmä
eräörkki kirjoitti:
Eräkettu todisti juuri, ettei hänellä ole herkkyyttä, ja kun sitä ei ole, niin ei voi sitten tietääkään.
Kyse on hermostollisesta ylivilkkaudesta. Se voi vaikuttaa niin, että kahvi aiheuttaa rytmihäiriöitä, auringon valo pistellä silmiä kuin tikarit, jotkut tuntevat jopa myötätuntokipua. Lapsena muiden lasten melu ryhmässä, voi olla erityisherkästä kiduttamista, joka saa lapsen jopa itkemään. Erityisherkkä näkeekin pieniä yksityiskohtia jotka muilta jäävät näkemättä. Toisaalta siitä oli myös etuakin. Esim: jalkapallossa olin lapsena huippulahjakkuus, koska reaktionopeuteni ja pelisilmäni oli ylivertainen muihin lapsiin. Väitän, että vaikkapa Messin kaltaisen lahjakkuuden on oltava erityisherkkä, että hän reagoi tilanteisiin kaikkia muita nopeammin ja näkee mitä muut eivät näe. Muutoin fyysisesti hän ei ole mitenkään erityinen ja palloa osaa pompotella muutkin jalkapalloilijat.
Oma isäni kuului samaan paukapäiden machokategoriaan kuin eräkettukin. Hän tapasi sanoa, että: "Ethän sinä voi noin kokea, kun enhän minäkään niin koe". Hän päähänsä ei koskaan mahtunut, että lapsi voi yksilönä kokea maailman tyystin eritavalla kuin vanhempi koskaan. Monen erityisherkän tragedia onkin, että vanhemmat ovat örkkejä.Meillä opittiin nopeasti, että lapsen kanssa ei ääntä kannata korottaa. Lapsi ei kestänyt kovaa ääntä ollenkaan, vaan liika ääni vain teki tilanteesta hankalamman.
eräörkki kirjoitti:
Eräkettu todisti juuri, ettei hänellä ole herkkyyttä, ja kun sitä ei ole, niin ei voi sitten tietääkään.
Oma isäni kuului samaan paukapäiden machokategoriaan kuin eräkettukin. Hän tapasi sanoa, että: "Ethän sinä voi noin kokea, kun enhän minäkään niin koe". Hän päähänsä ei koskaan mahtunut, että lapsi voi yksilönä kokea maailman tyystin eritavalla kuin vanhempi koskaan. Monen erityisherkän tragedia onkin, että vanhemmat ovat örkkejä.Näitä erityisherkkiä ihmisiä syntyy tietyissä olosuhteissa kuin sieniä sateella.
Monet henkilöt ovat niin itsekeskeisiä että vinkuvat toisten käytöksestä jatkuvasti.- exkeittiöekspertti
virhepäätelmä kirjoitti:
Meillä opittiin nopeasti, että lapsen kanssa ei ääntä kannata korottaa. Lapsi ei kestänyt kovaa ääntä ollenkaan, vaan liika ääni vain teki tilanteesta hankalamman.
Lapsille ei saa huutaa eikä niitä saa hakata.
exkeittiöekspertti kirjoitti:
Lapsille ei saa huutaa eikä niitä saa hakata.
Kuulostaa että vanhemmat on joutunu lapsen tossun alle..
Ilmeisesti se lapsen yliherkkyys ei päde kolttosten tekoon kun pitää hänelle ruveta huutamaan..- virhepäätelmä
Eräkettu kirjoitti:
Kuulostaa että vanhemmat on joutunu lapsen tossun alle..
Ilmeisesti se lapsen yliherkkyys ei päde kolttosten tekoon kun pitää hänelle ruveta huutamaan..Kyllä minä olen ääntäni korottanut lapsille, kun pinna on kiristynyt liian tiukalle. En ole huutanut pää punaisena, mutta kyllä äänensävy on ollut tarvittaessa aika tiukka.
Herkkä lapsi vetää vanhempien pinnaa kireälle siinä missä vähemmänkin herkkä tenava.
Ei herkkyys tarkoita, että mukula on kuin herran enkeli. Herkkä muksu vain reagoi ärähtämiseen ihan toisella tavalla kuin vähemmän herkkä. Siitä huolimatta ei herkkyys meillä ole koskaan ollut tekosyy siihen, että lapset olisivat saaneet olla tottelemattomia.
Oma lapsi pitää tuntea ja tietää miten hän reagoi asioihin, jotta voi käyttää juuri häneen parhaiten tehoavia keinoja saada oma viesti perille. virhepäätelmä kirjoitti:
Kyllä minä olen ääntäni korottanut lapsille, kun pinna on kiristynyt liian tiukalle. En ole huutanut pää punaisena, mutta kyllä äänensävy on ollut tarvittaessa aika tiukka.
Herkkä lapsi vetää vanhempien pinnaa kireälle siinä missä vähemmänkin herkkä tenava.
Ei herkkyys tarkoita, että mukula on kuin herran enkeli. Herkkä muksu vain reagoi ärähtämiseen ihan toisella tavalla kuin vähemmän herkkä. Siitä huolimatta ei herkkyys meillä ole koskaan ollut tekosyy siihen, että lapset olisivat saaneet olla tottelemattomia.
Oma lapsi pitää tuntea ja tietää miten hän reagoi asioihin, jotta voi käyttää juuri häneen parhaiten tehoavia keinoja saada oma viesti perille.On tullu tässä duunissa vastaan vähän liian monta näitä "yliherkkiä" ihmisiä..
Jos tenava on kerran herkkä tunteille jne. niin hänen täytyy tietää minkälaisia tunteita hänen käytöksensä herättää.. Ja siltikkin hän valitsee ärsyttämisen tien.
"yliherkkä" tenava ei tee sitä tietämättömyyttään niinkuin vähemmän "herkkä" pässi.
Jos joku futari Messi huomaa pelinkulun ja vieraan koutsin strategiat... Se vaan tarkottaa että hän on vierasta koutsia älykkäämpi.Eräkettu kirjoitti:
On tullu tässä duunissa vastaan vähän liian monta näitä "yliherkkiä" ihmisiä..
Jos tenava on kerran herkkä tunteille jne. niin hänen täytyy tietää minkälaisia tunteita hänen käytöksensä herättää.. Ja siltikkin hän valitsee ärsyttämisen tien.
"yliherkkä" tenava ei tee sitä tietämättömyyttään niinkuin vähemmän "herkkä" pässi.
Jos joku futari Messi huomaa pelinkulun ja vieraan koutsin strategiat... Se vaan tarkottaa että hän on vierasta koutsia älykkäämpi.Kiitti noista sun ajatuksista :)
Itse olen tuollainen liian herkkä, ja olen silti sun kanssa samoilla linjoilla. Vaikka olis kuinka herkkä, oppii kyllä elämään sen kanssa. Jos ei opi, en tiedä onko kyse enää pelkästä herkkyydestä vaiko jo silkasta tyhmyydestä. Terve ihminen oppii selviytymään kolauksista. Jokaisella on omat keinonsa säilyttää minuutensa.- virhepäätelmä
Eräkettu kirjoitti:
On tullu tässä duunissa vastaan vähän liian monta näitä "yliherkkiä" ihmisiä..
Jos joku futari Messi huomaa pelinkulun ja vieraan koutsin strategiat... Se vaan tarkottaa että hän on vierasta koutsia älykkäämpi.Tenavat, sekä herkät että vähemmän herkät tietävät kyllä täsmälleen mistä narusta vetää jos haluavat ärsyttää vanhempiaan. Lapset eivät ole hölmöjä, mutta he ovat lapsia. Heillä ei ole samoja kykyjä säädellä käytöstään ja arvioida kunnolla tekojensa seurauksia. Aikuisen on oltava aikuinen ja opetettava tenavat tavoille. Meidän muksut eivät ole koskaan mitään kummoisia pahojaan tehneet ja kunnon aikuisia ovat nykyisin. Herkkyys ei liity mitenkään siihen pidetäänkö lapset kurissa vai ei.
exex-atn kirjoitti:
Kiitti noista sun ajatuksista :)
Itse olen tuollainen liian herkkä, ja olen silti sun kanssa samoilla linjoilla. Vaikka olis kuinka herkkä, oppii kyllä elämään sen kanssa. Jos ei opi, en tiedä onko kyse enää pelkästä herkkyydestä vaiko jo silkasta tyhmyydestä. Terve ihminen oppii selviytymään kolauksista. Jokaisella on omat keinonsa säilyttää minuutensa.Eiköhän sitä ite kukanenkin ole herkkä.. Ei kenenkään sielu ole tehty kivestä.
virhepäätelmä kirjoitti:
Tenavat, sekä herkät että vähemmän herkät tietävät kyllä täsmälleen mistä narusta vetää jos haluavat ärsyttää vanhempiaan. Lapset eivät ole hölmöjä, mutta he ovat lapsia. Heillä ei ole samoja kykyjä säädellä käytöstään ja arvioida kunnolla tekojensa seurauksia. Aikuisen on oltava aikuinen ja opetettava tenavat tavoille. Meidän muksut eivät ole koskaan mitään kummoisia pahojaan tehneet ja kunnon aikuisia ovat nykyisin. Herkkyys ei liity mitenkään siihen pidetäänkö lapset kurissa vai ei.
Mutta tämä "hermostollinen yliherkkyys" pitäis nostattaa nämä "yliherkät" tenavat muiden yläpuolelle... Heillä kun on tällänen hermostollinen lahja joka tekee heidän aisteistaan kireämmät kuin viulun kieli.
Sanojesi mukaan nämä herkkikset pitäis tuntea mitä mieki tunnen.. Ja tämä tuntemus pitäis saada heidät murtumaan..
"yliherkät" ihmisethän murtuu itkeväksi, avuttomaksi läjäksi koska he tuntevat toisten kivun...
Vai päteekö tämä vain silloin kun he eivät halua tehdä jotain josta eivät tykkää?- virhepäätelmä
Eräkettu kirjoitti:
Mutta tämä "hermostollinen yliherkkyys" pitäis nostattaa nämä "yliherkät" tenavat muiden yläpuolelle... Heillä kun on tällänen hermostollinen lahja joka tekee heidän aisteistaan kireämmät kuin viulun kieli.
Sanojesi mukaan nämä herkkikset pitäis tuntea mitä mieki tunnen.. Ja tämä tuntemus pitäis saada heidät murtumaan..
"yliherkät" ihmisethän murtuu itkeväksi, avuttomaksi läjäksi koska he tuntevat toisten kivun...
Vai päteekö tämä vain silloin kun he eivät halua tehdä jotain josta eivät tykkää?Milloin minä mitään tuollaista paskaa olisin kirjoittanut, että he tuntevat sen mitä sinäkin tunnet jne.? Lukevat ehkä paremmin toisen eleitä ja arvaavat mielialan, mutta eivät todellakaan tunne sitä mitä sinä tunnet. Enkä minä kirjoittanut myöskään mistään hermostollisesta yliherkkyydestä. Minusta nämä ihmiset eivät ole hermostoltaan yliherkkiä, vaan he ovat vain muita herkempiä. Minusta on turha tehdä mokomasta ominaisuudesta mitään naistenlehtien lässynlässyä. Se vain tekee hallaa erityisherkille. Ihmiset suhtautuvat heihin pian kuin vitsiin. Sinullakin on mielessä vain hermostuneet, hemmotellut sekä fyysisesti että psyykkisesti heikot ihmiset. Mitä tekemistä heillä on erityisherkkyyden kanssa?
Erityisherkkä tenava ei nouse kenenkään yläpuolelle sen takia, että on herkkä, hän on vain tenava. virhepäätelmä kirjoitti:
Milloin minä mitään tuollaista paskaa olisin kirjoittanut, että he tuntevat sen mitä sinäkin tunnet jne.? Lukevat ehkä paremmin toisen eleitä ja arvaavat mielialan, mutta eivät todellakaan tunne sitä mitä sinä tunnet. Enkä minä kirjoittanut myöskään mistään hermostollisesta yliherkkyydestä. Minusta nämä ihmiset eivät ole hermostoltaan yliherkkiä, vaan he ovat vain muita herkempiä. Minusta on turha tehdä mokomasta ominaisuudesta mitään naistenlehtien lässynlässyä. Se vain tekee hallaa erityisherkille. Ihmiset suhtautuvat heihin pian kuin vitsiin. Sinullakin on mielessä vain hermostuneet, hemmotellut sekä fyysisesti että psyykkisesti heikot ihmiset. Mitä tekemistä heillä on erityisherkkyyden kanssa?
Erityisherkkä tenava ei nouse kenenkään yläpuolelle sen takia, että on herkkä, hän on vain tenava.Olenko mieki "yliherkkä" kun pystyn lukemaan eleitä ja arvaamaan mielialan?
Täytyy kyllä olla aika pässi jos ei pysty tuohon.
Vaikea sanoa mitä kukin kirjoittaa kun ei ole rekisteröidytty käyttäjä kyseessä.
Jokainen ihminen on herkkä... Sinun opetustyylisi vaan hemmottelee kakaraa kun kategorioit hänet herkäksi..- virhepäätelmä
Eräkettu kirjoitti:
Olenko mieki "yliherkkä" kun pystyn lukemaan eleitä ja arvaamaan mielialan?
Täytyy kyllä olla aika pässi jos ei pysty tuohon.
Vaikea sanoa mitä kukin kirjoittaa kun ei ole rekisteröidytty käyttäjä kyseessä.
Jokainen ihminen on herkkä... Sinun opetustyylisi vaan hemmottelee kakaraa kun kategorioit hänet herkäksi..No nimenomaan, jokainen on herkkä. Vähän sama asia kuin kutiaminen, kaikki me kutiamme kun kutittaa, yksi vain enemmän kuin toinen.
Minua on turha moittia lasten hemmottelusta. Ei erityisherkkyys tarkoita, että lapsi kääritään pumpuliin ja selitetään, että mitään ei tarvitse tehdä kun olet erityisherkkä. Minusta on kuitenkin tärkeää, että ihminen tuntee omat ominaisuutensa ja osaa käyttää niitä elämässä hyödykseen ja osaa myös varoa jos jokin asia ei sovi itselle. virhepäätelmä kirjoitti:
No nimenomaan, jokainen on herkkä. Vähän sama asia kuin kutiaminen, kaikki me kutiamme kun kutittaa, yksi vain enemmän kuin toinen.
Minua on turha moittia lasten hemmottelusta. Ei erityisherkkyys tarkoita, että lapsi kääritään pumpuliin ja selitetään, että mitään ei tarvitse tehdä kun olet erityisherkkä. Minusta on kuitenkin tärkeää, että ihminen tuntee omat ominaisuutensa ja osaa käyttää niitä elämässä hyödykseen ja osaa myös varoa jos jokin asia ei sovi itselle.Jeps jokanen ihminen on herkkä..
Raiskaaja jonka takia jouduin linnaan oli itkunen paska loppupeleissä..
Hän oli myös herkkä ja raiskaaja mutta mie löysin sen kultaisen keskitien missä hän itki ja pyysi lopettamaan pieksäntäjuhlat..
Summataan tää keskustelu ja sanotaan että herkille tai yliherkille ei pidä antaa sen enempää tilaa kuin vähemmän herkille yksilöille.
- exkeittiöekspertti
Vittu näitä aloituksia....
- Ikis..M
Aika vänkää että vaikken ole itseäni koskaan pitänyt mitenkään eritisen herkkänä, pikemminkin päinvastoin, niin tunnistan tuossa tekstissä kyllä paljon itseäni. Pitääköhän tässä nyt sitten alkaa kaikille mainostamaan tätä erityisherkkyyspuolta?
- exkeittiöekspertti
Sammuta valot ja mee viltin alle piiloon.
- Ikis..M
Sammuta valot ja mee viltin alle piiloon.
Et nyt ihan taida ymmärtää mistä siinä on kyse. Ei siinä mitenkään piilotella tarvitse mutta kovaääniset ihmiset, kirkas auringonvalo ym. ärsyttää ja tuntee tarvitsevansa omaa aikaa niin että jos ei sitä saa voisi olla aika rasittavaa elo.
- exkeittiöekspertti
Ikis..M kirjoitti:
Et nyt ihan taida ymmärtää mistä siinä on kyse. Ei siinä mitenkään piilotella tarvitse mutta kovaääniset ihmiset, kirkas auringonvalo ym. ärsyttää ja tuntee tarvitsevansa omaa aikaa niin että jos ei sitä saa voisi olla aika rasittavaa elo.
Oon minäkin erityisherkkä, pihtareita en kestäisi.
- Ikis..M
Oon minäkin erityisherkkä, pihtareita en kestäisi.
Kaipa se on joku herkkkyyden laji tuokin, varmaan kannattaa välttää kilttejä & kunnollisia naisia kun ne saattaa alkaa pihtaamaan ja etsiä nymfomaani, itse kyllä veikkaan että se käy rasittavammaksi pidemmän päälle.
- exkeittiöekspertti
Ikis..M kirjoitti:
Kaipa se on joku herkkkyyden laji tuokin, varmaan kannattaa välttää kilttejä & kunnollisia naisia kun ne saattaa alkaa pihtaamaan ja etsiä nymfomaani, itse kyllä veikkaan että se käy rasittavammaksi pidemmän päälle.
Erityisherkkyys voi ilmetä monella tapaa.
Joku voi nähdä tähtiä kun akka jäkättää ja sitten meni hermo... - Ikis..M
Erityisherkkyys voi ilmetä monella tapaa.
Joku voi nähdä tähtiä kun akka jäkättää ja sitten meni hermo...Tuota kutsuisin kyllä impulsiivisuudeksi. Useinhan jännämiehet on juurikin impulsiivisia jännämiehiä joille se jäkätys on liikaa ja siinä missä erityisherkkä pyrkisi tilanteesta pois impulsiivisella jännämiehellä heilahtaa nyrkki.
Ikis..M kirjoitti:
Tuota kutsuisin kyllä impulsiivisuudeksi. Useinhan jännämiehet on juurikin impulsiivisia jännämiehiä joille se jäkätys on liikaa ja siinä missä erityisherkkä pyrkisi tilanteesta pois impulsiivisella jännämiehellä heilahtaa nyrkki.
"Tuota kutsuisin kyllä impulsiivisuudeksi."
No ihan oikein kutsut, kun Sitähän Se On.. ;P
Erityisherkkyys
Erityisherkkyys on synnynnäinen, hermostollinen ominaisuus. Erityisherkän ihmisen (engl. Highly Sensitive Person, HSP) hermosto käsittelee aistien välittämää tietoa tavallista laajemmin ja syvällisemmin. Käytännössä se ilmenee tarkkana havainnointikykynä, kokemisen syvyytenä sekä monipuolisena ja syvällisenä asioiden käsittelykykynä.
Herkän ihmisen voimakas kokemusmaailma on vaikeasti avattavissa ihmiselle, joka ei itse ole erityisherkkä. Monet erityisherkät tuntevat olevansa ulkopuolisia ja erilaisia tämän vuoksi. Erityisherkkyys lisää alttiutta kuormittua ja herkät voivat kokea ristiriitaa ympäristön vaatimusten ja omien tarpeidensa välillä. Tunnistaessaan ominaisuuden itsessään ja löytäessään vertaisiaan erityisherkän ihmisen itsetuntemus ja omanarvontunto lisääntyvät. Tällöin hänellä on paremmat valmiudet huolehtia jaksamisestaan.
http://erityisherkat.wixsite.com/erityisherkat
Tutkimusten mukaan noin 15–20 prosenttia ihmisistä on erityisherkkiä. Vaikka heidät voidaankin luokitella yhtenäiseksi ryhmäksi, kaikki erityisherkät ovat kuitenkin erilaisia sekä aistiherkkyydeltään, tunnetasoltaan että luonteenpiirteiltään.
Millainen erityisherkkä ihminen on?
Kaikki herkät eivät ole introvertteja ja ujoja, vaan herkkä voi olla myös ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen tapaus.
– Kuvaan erityisherkkyyttä myös ominaislaaduksi. Erityisherkkyyteen liittyy tunnetason herkkyyttä, mikä voi näkyä voimakkaana tunnekokemuksena, liikuttumisen kykynä ja voimakkaana empatiana, psykologi ja kouluttaja – itsekin erityisherkkä – Heli Heiskanen kuvailee.
http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/erityisherkka-ihminen-kokee-kaiken-voimakkaammin-ja-unohtaa-siina-samassa-huolehtia-itsestaan/4751432- Olevaisuudessa
Parisuhdemielessä erit.herkälle voisi parhaiten sopia toinen vastaava? Tapailin joskus muutamia kertoja erit.herkäksi itseään myöhemmin luonnehtinutta naista ja joitakin yllämainittuja piirteitä hän toi julki. Päällimmäisenä ilmeni jatkuva, hieman raskassävyinen olemus, kuin olisi kokoajan miettinyt jotakin tragediaa. Se jatkuva murehtiminen joistakin läheisistään, mitä heille voisi tapahtua, mitä ei ulkopuolinen kuulemansa perusteella voisi odottaa tapahtuvaksi. Siinä ei oikeastaan voinut rennommin keskustella mistään ihmissuhteisiin liittyvästä ilman, että hän olisi suhtautunut siihen jutusteluna, ei, hän otti niin selkeästi kaiken kuulemansa omakohtaisena asiana, että jopa kaltaiseni puupääkin sen huomasi alusta alkaen. Varsinaisesta suhteesta tässä ei ollut kysymys ja ystävyydellä erkanimmekin ja mielessäni toivotin hänelle enemmän sisäistä tyyneyttä tai sellaista ainakin näin hänen tarvitsevan.
- exkeittiöekspertti
Minä sain avioliittoni aikana tarpeekseni normiherkistäkin naisista, mihinkään erityisherkkiin en koskisi kepilläkään.
Tämä aine on niin loppuun kaluttu. Käsittämätöntä itsensä korostamista. Oikeasti erityisherkällä ihmisellä ei taatusti ole mitään tarvetta sellaiseen. Enkä muutenkaan ymmärrä, miksi tuota täytyy tälle palstalle tunkea. Ei jokaisen ihmisen erilaista persoonallisuuspiirrettä tai ominaisuutta tarvitse erikseen nostaa jalustalle.
- korostan.itseäni
Eikö sinulla ole lahjoja? Oletko kateellinen? 8)
korostan.itseäni kirjoitti:
Eikö sinulla ole lahjoja? Oletko kateellinen? 8)
Olen täysin lahjaton ja pohjattoman kateellinen mollosilmäisille nenättömille sulkeille.
- flowersreally
Jokin asia on siis muuttunut sen jälkeen kun itse postasit ujoutta ja erityisherkkyyttä koskevan kirjoituksen palstalle vai onko tietyt aiheet varattu vain harvojen valittujen erityisoikeudeksi?
flowersreally kirjoitti:
Jokin asia on siis muuttunut sen jälkeen kun itse postasit ujoutta ja erityisherkkyyttä koskevan kirjoituksen palstalle vai onko tietyt aiheet varattu vain harvojen valittujen erityisoikeudeksi?
Avaatko vähän enemmän mitä tarkoitat, jos tuo kommenttisi oli mulle?
Minä selitän sulle tarkemmin, mitä minä tarkoitan. Tässä(kin) ketjussa noista kirjoituksista tulee mulle mieleen vain itsensä korostaminen. Jotain sellaista, että erityisherkkä olisi jotenkin parempi tai erityisempi ihminen ominaisuuksineen kuin ihminen, joka ei ole erityisherkkä. Ettei muka muut voisi erityisherkän maailmaa ymmärtää, koska ovat mitä nyt sitten ovatkaan. Mua tuollaisena herkkänä hävettää kyseinen esitystapa.
Ihmisillä on vaikeuksia ymmärtää toisiaan ihan riippumatta siitä, onko joku erityisherkkä tai vaikkapa vasenkätinen. Tai vaikka vaaleatukkainen vasemmistolainen.- korostan.itseäni
exex-atn kirjoitti:
Minä selitän sulle tarkemmin, mitä minä tarkoitan. Tässä(kin) ketjussa noista kirjoituksista tulee mulle mieleen vain itsensä korostaminen. Jotain sellaista, että erityisherkkä olisi jotenkin parempi tai erityisempi ihminen ominaisuuksineen kuin ihminen, joka ei ole erityisherkkä. Ettei muka muut voisi erityisherkän maailmaa ymmärtää, koska ovat mitä nyt sitten ovatkaan. Mua tuollaisena herkkänä hävettää kyseinen esitystapa.
Ihmisillä on vaikeuksia ymmärtää toisiaan ihan riippumatta siitä, onko joku erityisherkkä tai vaikkapa vasenkätinen. Tai vaikka vaaleatukkainen vasemmistolainen.En nyt silti ihan ymmärrä tuota sinun keuhkoamista tästä. Erityisherkkyydestä on sekä etu että haittaa. Herkkiä lapsia usein kiusataan ym., on vaan hyvä, että asiaa tuodaan esille, sillä voi olla ihan ratkaiseva merkitys monille erityisherkille, joiden on vaikea sopeutua yhteiskuntaan tai sosiaalisiin piireihin.
Ja minä kun sitä korostankin jatkossakin itseäni niin, että perse repeää, että tiedä säkin se! Voitaisiin palata normaaliin päiväjärjestykseen keskustelemaan aiheista joista ei vähintään vuoteen ole puhuttu mitään.
- flowersreally
exex-atn kirjoitti:
Ihmisillä on vaikeuksia ymmärtää toisiaan ihan riippumatta siitä, onko joku erityisherkkä tai vaikkapa vasenkätinen. Tai vaikka vaaleatukkainen vasemmistolainen.Niin, mä en vaan ymmärrä, että miksi sun aiempi aloitus erityisherkkyyttä koskien oli ok, mutta toisen tekemänä ei.
Jos sä et aiemmin kirjoittanut nimimerkillä atännä, niin olen erehtynyt ja pyydän anteeksi. flowersreally kirjoitti:
Niin, mä en vaan ymmärrä, että miksi sun aiempi aloitus erityisherkkyyttä koskien oli ok, mutta toisen tekemänä ei.
Jos sä et aiemmin kirjoittanut nimimerkillä atännä, niin olen erehtynyt ja pyydän anteeksi.En ole tehnyt koskaan sellaista aloitusta. Ei ole juuri muutenkaan tehnyt aloituksia, muutaman vaan. Onkohan joku sitten trollaillut. Olen saattanut joskus linkittää johonkin keskusteluun jotain selvennykseksi.
Mutta vastasin sulle tuohon sun kysymykseesi miksi tämä ei ollut minusta asiallista, jos huomasit.korostan.itseäni kirjoitti:
En nyt silti ihan ymmärrä tuota sinun keuhkoamista tästä. Erityisherkkyydestä on sekä etu että haittaa. Herkkiä lapsia usein kiusataan ym., on vaan hyvä, että asiaa tuodaan esille, sillä voi olla ihan ratkaiseva merkitys monille erityisherkille, joiden on vaikea sopeutua yhteiskuntaan tai sosiaalisiin piireihin.
Ja minä kun sitä korostankin jatkossakin itseäni niin, että perse repeää, että tiedä säkin se!En yhtään epäile. Mahtaa olla persekin herkkänä.
scrg kirjoitti:
Voitaisiin palata normaaliin päiväjärjestykseen keskustelemaan aiheista joista ei vähintään vuoteen ole puhuttu mitään.
Ei olla keskusteltu, koska täällä on ollut vähemmänniitä itsestään tärkeitä sen puolen vuoden aikana.
Mulle tämä on kuitenkin niin arkipäivää, että tällainen kultaaminen tuntuu pelkästään paskalta. Ei kukaan herkkä ole niin avuton ja tyhmä, että tarvitsisi erityiskohtelua. Paitsi jos on avuton ja tyhmä, mutta niin voi olla "kovakin" ihminen. Eikö sekin tullut jo moneen otteeseen mainituksi, ettei tämä ole mikään vammaisuus.
Siis osui ja uppos.- flowersreally
exex-atn kirjoitti:
En ole tehnyt koskaan sellaista aloitusta. Ei ole juuri muutenkaan tehnyt aloituksia, muutaman vaan. Onkohan joku sitten trollaillut. Olen saattanut joskus linkittää johonkin keskusteluun jotain selvennykseksi.
Mutta vastasin sulle tuohon sun kysymykseesi miksi tämä ei ollut minusta asiallista, jos huomasit.Aika aidonoloista atännää oli:
"Herkkyys on ominaisuus muiden joukossa. Miksei siitä saisi keskustella?"
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14027778/sosiaalisuudesta-ja-ujoudesta
Jokin on tässä välissä siis muuttunut. korostan.itseäni kirjoitti:
En nyt silti ihan ymmärrä tuota sinun keuhkoamista tästä. Erityisherkkyydestä on sekä etu että haittaa. Herkkiä lapsia usein kiusataan ym., on vaan hyvä, että asiaa tuodaan esille, sillä voi olla ihan ratkaiseva merkitys monille erityisherkille, joiden on vaikea sopeutua yhteiskuntaan tai sosiaalisiin piireihin.
Ja minä kun sitä korostankin jatkossakin itseäni niin, että perse repeää, että tiedä säkin se!"asiaa tuodaan esille, sillä voi olla ihan ratkaiseva merkitys monille erityisherkille, joiden on vaikea sopeutua yhteiskuntaan tai sosiaalisiin piireihin."
Juuri tämä on Se Juttu.. Kannattaa pitää asia pinnalla.. Ei siksi, että korostaa sitä, vaan siksi, että moni kuka ei ole vielä osannut nimetä tätä asiaa itsessään oikein tunnistaisi mistä on oikein kyse.. Eli saisi Sille Selityksen, miksi itsellä asiat ovat niin kuin ovat, ja kuinka paljon omat jutut voi poiketa usean muun jutuista.. ;P- korostan.itseäni
exex-atn kirjoitti:
Ei olla keskusteltu, koska täällä on ollut vähemmänniitä itsestään tärkeitä sen puolen vuoden aikana.
Mulle tämä on kuitenkin niin arkipäivää, että tällainen kultaaminen tuntuu pelkästään paskalta. Ei kukaan herkkä ole niin avuton ja tyhmä, että tarvitsisi erityiskohtelua. Paitsi jos on avuton ja tyhmä, mutta niin voi olla "kovakin" ihminen. Eikö sekin tullut jo moneen otteeseen mainituksi, ettei tämä ole mikään vammaisuus.
Siis osui ja uppos.Et sä kyllä rehellisesti sanoen vaikuta sun kirjoitusten perusteella (mitä niitä olen aiemminkin nähnyt) ainakaan erityisen "erityisherkältä". Tai uskon, että sulla nuo kriteerit saattaa juuri ja juuri täyttyä, mutta et ole sieltä herkimmästä päästä. Korkeassa herkkyydessä on aste-eroja, ja veikkaan, että sulla jokseenkin herkkänä on nyt vähän sama asenne niihin ääriherkkiin, joka ei-ollenkaan-herkillä on usein herkkiin ihmisiin.
Tai kun erityisherkkyyteen liitetään usein sellaisia asioita kuin luovuus ja taiteellinen lahjakkuus, niin hiertääkö sinua se, että sinulla ei niitä lahjoja ole (jos ei ole)? Vähän sama juttu, kun joku pistää aloituksen älykkyydestä tai äo:sta ja sanoo itse olevansa älykäs, niin aina joku triggeröityy ja tulee ketjuun nillittämään, että "luuletko olevasi fiksumpi kuin muut?". Keskiverrot ihmiset ei joskus tahdo oikein kestää sitä, että joku erottuu joukosta edukseen tai ylipäätään mitenkään.
P.S. Joo, on se perse välillä herkkänä, jos on tullut löysää paskaa ja pitää pyyhkiä niin moneen kertaan, että vessapaperi raastaa peräaukon ruvelle. >:( - korostan.itseäni
NuuskaMuikkune kirjoitti:
"asiaa tuodaan esille, sillä voi olla ihan ratkaiseva merkitys monille erityisherkille, joiden on vaikea sopeutua yhteiskuntaan tai sosiaalisiin piireihin."
Juuri tämä on Se Juttu.. Kannattaa pitää asia pinnalla.. Ei siksi, että korostaa sitä, vaan siksi, että moni kuka ei ole vielä osannut nimetä tätä asiaa itsessään oikein tunnistaisi mistä on oikein kyse.. Eli saisi Sille Selityksen, miksi itsellä asiat ovat niin kuin ovat, ja kuinka paljon omat jutut voi poiketa usean muun jutuista.. ;PKyllä mä itse joskus olen osittain kieli poskessa hehkuttanut omaa "erityisherkkyyttä", mutta sitten taas joskus vastannut suoraan joidenkin kroonisesta ahdistuksesta valittavien viesteihin, että kannattaa tutustua tuohon HSP-juttuun. Monella niistä ei ole ollut hajuakaan koko asiasta, eli kyllä siitä kannattaa aina välillä tiedottaa netissä tai live-elämässä.
Kyllä mä itse joskus olen osittain kieli poskessa hehkuttanut omaa "erityisherkkyyttä", mutta sitten taas joskus vastannut suoraan joidenkin kroonisesta ahdistuksesta valittavien viesteihin, että kannattaa tutustua tuohon HSP-juttuun. Monella niistä ei ole ollut hajuakaan koko asiasta, eli kyllä siitä kannattaa aina välillä tiedottaa netissä tai live-elämässä.
Just Näin.. Ja ei ole ollenkaan huono asia olla itsestään Ylpeä ja Arvostaa niitä Ominaisuuksia, jotka sinulle on SyntymäLahjana annettu.. ;P
exex-atn kirjoitti:
Siis osui ja uppos.Aihe on kuitenkin selvästi sinulle(kin) henkilökohtainen. Jos on jonkin asian suhteen tavallista herkempi, niin yksi selviytymisstrategia varmaan yrittää kieltää tuo ominaisuus itsessään ja samalla muissakin. Mutta kuten sanoit ne on ominaisuuksia eikä vammoja. Ei kukaan nyt varsinaisesti voi vaatia erityiskohtelua, mutta toisaalta esim. jonkun aistiyliherkän kanssa eläessä on hyvä tietää ja ymmärtää tuo puoli jolloin sen voi jopa ottaa huomioon.
Kyllä mä itse joskus olen osittain kieli poskessa hehkuttanut omaa "erityisherkkyyttä", mutta sitten taas joskus vastannut suoraan joidenkin kroonisesta ahdistuksesta valittavien viesteihin, että kannattaa tutustua tuohon HSP-juttuun. Monella niistä ei ole ollut hajuakaan koko asiasta, eli kyllä siitä kannattaa aina välillä tiedottaa netissä tai live-elämässä.
Sä kommentoit n. vuosi sitten aihetta nimimerkillä "kovaääninen.vajaaälyinen" ?
flowersreally kirjoitti:
Aika aidonoloista atännää oli:
"Herkkyys on ominaisuus muiden joukossa. Miksei siitä saisi keskustella?"
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14027778/sosiaalisuudesta-ja-ujoudesta
Jokin on tässä välissä siis muuttunut.Olit oikeassa, minä väärässä. Hyi kamala, todellakin...
Olipa huono aloitus, mun on tosiaan vaan parempi pysyä rivihuutelijana. Nyt muistellessani tuossa ympärillä tais olla asiaan liittyvää keskustelua. Ainakin noin irroitettuna en ole onnistunut lainkaan ilmaisemaan itseäni.
Sun kantasi on muuttunut. Näin kirjottelit vielä tuolla:
" Eivät erityisherkät ole sen enempää homoja, erityisiä lumihiutaleita, muita sielukkaampia tai ujojakaan - defaulttina. He ovat "vain"erityisherkkiä. (josta by the way aistiherkkyys voi olla monelle kuvaavampi sana)"
Mun kirjoittamanani tuo ajatus ei enää ollutkaan ok.
Kyllä mun mielipiteet erilaisista asioista ja tilanteista riippuu paljon fiiliksistä. Jos on ihan tupaten täynnä itseään korostavia ja erityiskohtelua vaativia ihmisiä, se aika varmasti näkyy mun sen hetkisissä kirjoituksissa ja siinä minkä näen. Toi on ihan yleistä muillakin kuin mulla.scrg kirjoitti:
Aihe on kuitenkin selvästi sinulle(kin) henkilökohtainen. Jos on jonkin asian suhteen tavallista herkempi, niin yksi selviytymisstrategia varmaan yrittää kieltää tuo ominaisuus itsessään ja samalla muissakin. Mutta kuten sanoit ne on ominaisuuksia eikä vammoja. Ei kukaan nyt varsinaisesti voi vaatia erityiskohtelua, mutta toisaalta esim. jonkun aistiyliherkän kanssa eläessä on hyvä tietää ja ymmärtää tuo puoli jolloin sen voi jopa ottaa huomioon.
Joo, tuo oli hyvin ilmaistu, voin allekirjoittaa.
Ihan samalla tavalla voi kertoa kuin vaikkapa huononäköisyydestään tai -kuuloisuudestaan, tai liikuntarajoitteisuudestaan. Kyllä se omaa olemista helpottaa porukassa. Tosin tulee mieleen, että onko aistiyliherkkyys yhtään sen vähempää vamma kuin aistialiherkkyys.. ;)
Mun herkkyyteni on mentaalipuolella, ei niinkään aisteissa. Ei kyllä tulisi mieleenkään ehdotella kenellekään minkäänlaista hienovaraisuutta läsnäollessani :) Olen opetellut erottamaan asiat ja tunteet tietyissä tilanteissa, joskus se vaatii enemmänkin prosessointia. Työelämässä (tai missä vaan) olisi aika tukalaa olla kaikilla, jos siellä joku yliherkkä nostaisi jatkuvasti omat ylikierroksilla käyvät tunteensa asioiden edelle.scrg kirjoitti:
Aihe on kuitenkin selvästi sinulle(kin) henkilökohtainen. Jos on jonkin asian suhteen tavallista herkempi, niin yksi selviytymisstrategia varmaan yrittää kieltää tuo ominaisuus itsessään ja samalla muissakin. Mutta kuten sanoit ne on ominaisuuksia eikä vammoja. Ei kukaan nyt varsinaisesti voi vaatia erityiskohtelua, mutta toisaalta esim. jonkun aistiyliherkän kanssa eläessä on hyvä tietää ja ymmärtää tuo puoli jolloin sen voi jopa ottaa huomioon.
Hmm.. tuo selviytymisstrategia-ajatuksesi on aika mielenkiintoinen. Kieltää.. no en kyllä kiellä. Minusta se on normaalia hyvää käytöstä, että osaa hillitä itseään tietyissä tilanteissa.
Et sä kyllä rehellisesti sanoen vaikuta sun kirjoitusten perusteella (mitä niitä olen aiemminkin nähnyt) ainakaan erityisen "erityisherkältä". Tai uskon, että sulla nuo kriteerit saattaa juuri ja juuri täyttyä, mutta et ole sieltä herkimmästä päästä. Korkeassa herkkyydessä on aste-eroja, ja veikkaan, että sulla jokseenkin herkkänä on nyt vähän sama asenne niihin ääriherkkiin, joka ei-ollenkaan-herkillä on usein herkkiin ihmisiin.
Tai kun erityisherkkyyteen liitetään usein sellaisia asioita kuin luovuus ja taiteellinen lahjakkuus, niin hiertääkö sinua se, että sinulla ei niitä lahjoja ole (jos ei ole)? Vähän sama juttu, kun joku pistää aloituksen älykkyydestä tai äo:sta ja sanoo itse olevansa älykäs, niin aina joku triggeröityy ja tulee ketjuun nillittämään, että "luuletko olevasi fiksumpi kuin muut?". Keskiverrot ihmiset ei joskus tahdo oikein kestää sitä, että joku erottuu joukosta edukseen tai ylipäätään mitenkään.
P.S. Joo, on se perse välillä herkkänä, jos on tullut löysää paskaa ja pitää pyyhkiä niin moneen kertaan, että vessapaperi raastaa peräaukon ruvelle. >:(Tuo sun kirjoituksesi oli sen verran ikävän henkinen, että se siitä.
exex-atn kirjoitti:
Olit oikeassa, minä väärässä. Hyi kamala, todellakin...
Olipa huono aloitus, mun on tosiaan vaan parempi pysyä rivihuutelijana. Nyt muistellessani tuossa ympärillä tais olla asiaan liittyvää keskustelua. Ainakin noin irroitettuna en ole onnistunut lainkaan ilmaisemaan itseäni.
Sun kantasi on muuttunut. Näin kirjottelit vielä tuolla:
" Eivät erityisherkät ole sen enempää homoja, erityisiä lumihiutaleita, muita sielukkaampia tai ujojakaan - defaulttina. He ovat "vain"erityisherkkiä. (josta by the way aistiherkkyys voi olla monelle kuvaavampi sana)"
Mun kirjoittamanani tuo ajatus ei enää ollutkaan ok.
Kyllä mun mielipiteet erilaisista asioista ja tilanteista riippuu paljon fiiliksistä. Jos on ihan tupaten täynnä itseään korostavia ja erityiskohtelua vaativia ihmisiä, se aika varmasti näkyy mun sen hetkisissä kirjoituksissa ja siinä minkä näen. Toi on ihan yleistä muillakin kuin mulla.Piti olla rivin vaihto:
"Olit oikeassa, minä väärässä.
Hyi kamala, todellakin... Olipa huono aloitus, mun on tosiaan vaan parempi pysyä rivihuutelijana."exex-atn kirjoitti:
Joo, tuo oli hyvin ilmaistu, voin allekirjoittaa.
Ihan samalla tavalla voi kertoa kuin vaikkapa huononäköisyydestään tai -kuuloisuudestaan, tai liikuntarajoitteisuudestaan. Kyllä se omaa olemista helpottaa porukassa. Tosin tulee mieleen, että onko aistiyliherkkyys yhtään sen vähempää vamma kuin aistialiherkkyys.. ;)
Mun herkkyyteni on mentaalipuolella, ei niinkään aisteissa. Ei kyllä tulisi mieleenkään ehdotella kenellekään minkäänlaista hienovaraisuutta läsnäollessani :) Olen opetellut erottamaan asiat ja tunteet tietyissä tilanteissa, joskus se vaatii enemmänkin prosessointia. Työelämässä (tai missä vaan) olisi aika tukalaa olla kaikilla, jos siellä joku yliherkkä nostaisi jatkuvasti omat ylikierroksilla käyvät tunteensa asioiden edelle.Mua on toisaalta epäilty täällä aspergeriksikin, mutta toisaalta itse arvioisin itseni suht herkäksi nimenomaan tunnetilojen havaitsemisessa, ei niinkään aistiherkäksi. Mutta en mä näe tuosta mitään suoraa yhteyttä siihen, ettei osaisi hillitä omia tunteitaan saati käytöstään. En mä ainakaan vaadi keneltäkään yhtään sen enempää kuin sen, että saan olla aikani yksin ilman muiden ihmisten tunteita. Jos taas puhutaan jostain vaikkapa äänille herästä, niin varmaan riittäisi ymmärrys että kaikki ei koe ääniä samalla tavalla: eli se mikä minulle on ärsyttävää voi toisella olla sietämätöntä.
Tuohon sanailuusi flowersreallyn kanssa: sä vastustit tässä asiasta puhumista, mikä oli tuohon aiempaan nähden hassua. Ei sun mielipiteitä olla tyrmäämässä tai kieltämässä.scrg kirjoitti:
Mua on toisaalta epäilty täällä aspergeriksikin, mutta toisaalta itse arvioisin itseni suht herkäksi nimenomaan tunnetilojen havaitsemisessa, ei niinkään aistiherkäksi. Mutta en mä näe tuosta mitään suoraa yhteyttä siihen, ettei osaisi hillitä omia tunteitaan saati käytöstään. En mä ainakaan vaadi keneltäkään yhtään sen enempää kuin sen, että saan olla aikani yksin ilman muiden ihmisten tunteita. Jos taas puhutaan jostain vaikkapa äänille herästä, niin varmaan riittäisi ymmärrys että kaikki ei koe ääniä samalla tavalla: eli se mikä minulle on ärsyttävää voi toisella olla sietämätöntä.
Tuohon sanailuusi flowersreallyn kanssa: sä vastustit tässä asiasta puhumista, mikä oli tuohon aiempaan nähden hassua. Ei sun mielipiteitä olla tyrmäämässä tai kieltämässä.Ilmaisin itseäni huonosti. Toistan n. kymmenettä kertaa, että oli just silloin sieto täynnä erityisen erityistärkeinä itseään pitäviä ihmisiä.
On paljon muitakin asioita, mitä en ymmärrä (en tiedä onko se vastustamista).
Sellainen erityishuomio tästä ketjusta, että monet erityisherkät ovat myös erityisilkeitä.- korostan.itseäni
scrg kirjoitti:
Sä kommentoit n. vuosi sitten aihetta nimimerkillä "kovaääninen.vajaaälyinen" ?
Kuulostaa kyllä tutulta, mutta en kyllä enää muista sen tarkemmin, mitä silloin kirjoitin.
- korostan.itseäni
exex-atn kirjoitti:
Ilmaisin itseäni huonosti. Toistan n. kymmenettä kertaa, että oli just silloin sieto täynnä erityisen erityistärkeinä itseään pitäviä ihmisiä.
On paljon muitakin asioita, mitä en ymmärrä (en tiedä onko se vastustamista).
Sellainen erityishuomio tästä ketjusta, että monet erityisherkät ovat myös erityisilkeitä.Itsehän sinä tulit tähän ketjuun ikäväsävyisellä viestillä, jossa ajattelit pelkästään kaikkea negatiivista avauksesta ja sen postaajasta. If you can stand the heat get stay out of the kitchen.
Mun viesti oli provo, mutta olen edelleen sillä kannalla, että sinä et todennäköisesti ihan ymmärrä, että on olemassa ihmisiä, jotka on vielä paljon herkempiä kuin sinä ja että niille erityisherkkydestä puhuminen voi olla siksi tärkeämpää kuin sinulle. Älä oleta, että kaikki herkät ihmiset ovat niin kuin sinä. korostan.itseäni kirjoitti:
Itsehän sinä tulit tähän ketjuun ikäväsävyisellä viestillä, jossa ajattelit pelkästään kaikkea negatiivista avauksesta ja sen postaajasta. If you can stand the heat get stay out of the kitchen.
Mun viesti oli provo, mutta olen edelleen sillä kannalla, että sinä et todennäköisesti ihan ymmärrä, että on olemassa ihmisiä, jotka on vielä paljon herkempiä kuin sinä ja että niille erityisherkkydestä puhuminen voi olla siksi tärkeämpää kuin sinulle. Älä oleta, että kaikki herkät ihmiset ovat niin kuin sinä.Tällä palstalla olen kyllä huomannut, että myös jokainen erityisherkkä on täysin erilainen yksilö. Moni normaaliherkkä on paljon herkempi, tunneälykkäämpi ja empaattisempi kuin palstaeritysherkkä.
Joka tapauksessa olen tosi pahoillani, että loukkasin sua noin pahasti että piti ns. käydä mun henkilööni. Puhuin yleisellä tasolla ja kyse on mun mielipiteestäni.- korostan.itseäni
exex-atn kirjoitti:
Tällä palstalla olen kyllä huomannut, että myös jokainen erityisherkkä on täysin erilainen yksilö. Moni normaaliherkkä on paljon herkempi, tunneälykkäämpi ja empaattisempi kuin palstaeritysherkkä.
Joka tapauksessa olen tosi pahoillani, että loukkasin sua noin pahasti että piti ns. käydä mun henkilööni. Puhuin yleisellä tasolla ja kyse on mun mielipiteestäni.Et sinä minua loukannut, mutta hyökkäsit epäsuorasti ketjun aloittajaa vastaan ja vihjasit, että se ei voi olla oikeasti erityisherkkä:
"Tämä aine on niin loppuun kaluttu. Käsittämätöntä itsensä korostamista. Oikeasti erityisherkällä ihmisellä ei taatusti ole mitään tarvetta sellaiseen."
Ja sitten itse loukkaannuit, kun heitin vastaprovon. 8)
"Moni normaaliherkkä on paljon herkempi, tunneälykkäämpi ja empaattisempi kuin palstaeritysherkkä."
Sano nyt vaan rohkeasti suoraan, että tarkoitat minua tuolla "palstaerityisherkällä". Suora vittuilu on aina parempi kuin epäsuora vittuilu. 8)
Mistä sä muuten olet saanut idean, että oikeasti erityisherkällä ei voisi olla tarvetta korostaa itseään siinä missä kenella tahansa muulla? Erityisherkkyys ei tarkoita sitä, että ihminen on oletusarvoisesti joku enkeli, jolla ei voi olla samoja vikoja kuin normaaliherkillä. Se tarkoittaa tieteen näkökulmasta yksinkertaisesti sitä, että hermojärjestelmä on herkempi kuin normaaliherkällä, tuossa pari tutkimusta:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3023077/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3409988/ - korostan.itseäni
exex-atn kirjoitti:
Tällä palstalla olen kyllä huomannut, että myös jokainen erityisherkkä on täysin erilainen yksilö. Moni normaaliherkkä on paljon herkempi, tunneälykkäämpi ja empaattisempi kuin palstaeritysherkkä.
Joka tapauksessa olen tosi pahoillani, että loukkasin sua noin pahasti että piti ns. käydä mun henkilööni. Puhuin yleisellä tasolla ja kyse on mun mielipiteestäni.Tuo erityisherkkien empaattisuuskin ymmärretään usein väärin. Kun puhutaan "empaateista", niin se tarkoittaa sitä, että ihminen eläytyy vaistonvaraisesti toisten tunnetiloihin tai esim. jonkun porukan yleiseen ilmapiiriin. Empatian osoittaminen teoilla on asia erikseen.
Tuo erityisherkkien empaattisuuskin ymmärretään usein väärin. Kun puhutaan "empaateista", niin se tarkoittaa sitä, että ihminen eläytyy vaistonvaraisesti toisten tunnetiloihin tai esim. jonkun porukan yleiseen ilmapiiriin. Empatian osoittaminen teoilla on asia erikseen.
Ja sitten kun luetaan herkästi toisten tunnetiloja ja lähdetäänkin nostamaan itseään toisen kustannuksella, onkin kyse narsistista. Aloitus oli lainaus. Siinä ei ollut persoonaa, ei aloittajaa, sitä vastaan ei voi "hyökätä epäsuorasti". Esitin mielipiteeni asiasta.
Sinä hyökkäsit mun persoonani kimppuun, et mun mielipiteeni. Tuliko sulle edes hyvä olo tuosta, vai mitä tyydytystä saat? Tuohan ei ollut empaattista. Kirjoittelet erittäin ilkeästi. Mitä kohtaa sillä täytät itsessäsi?
Mjoo, olen toisinaan kuullut ihmisien sanovan minuakin erityisherkäksi. Jopa lääkärit ovat jotkut olleet sitä mieltä, että kaikki kipuni voisivat johtua herkkyydestä reagoida asioihin kivulla. Olen ikäni ollut sellainen, että joku kertoo kivuistaan jossain kohtaa kehoaan ja tunnen itsessäni samassa kohtaa kuvatunlaista kipua, aidosti.
Ehkä tuo "kyky" on tullut siitä, että kipukroonikkona vaan pystyy samaistumaan siihen miltä toisesta tuntuu.
Psykosomaattiset jutut on kyllä tullut tutuksi, mutta en tiedä onko se kuitenkaan erityisherkkyyttä. :)- herkkyydestä
kipuherkkyys ei ole erityisherkkyyttä
Ellei sitten erityisherkkyyttä jaeta eri osioihin, jolloin joku on kivussa erityisherkkä, joku toinen tunneälykkyydessä jne. eri asioita herkkyydestä kirjoitti:
kipuherkkyys ei ole erityisherkkyyttä
Ellei sitten erityisherkkyyttä jaeta eri osioihin, jolloin joku on kivussa erityisherkkä, joku toinen tunneälykkyydessä jne. eri asioitaNo niimpä. Toisaalta taas psykosomaattisuus on juuri herkkyyttä reagoida psyykkisiin muuttujiin, se vain aistitaan kropassa fyysisinä oireina. Mutta aisti yliherkkyyskin on herkkyyttä. Voisikohan herkkyys olla erilaista?
Kuka kuinkakin reagoi? Kuka millekin ja mitenkin on erityisherkkä. ;)zönggö kirjoitti:
No niimpä. Toisaalta taas psykosomaattisuus on juuri herkkyyttä reagoida psyykkisiin muuttujiin, se vain aistitaan kropassa fyysisinä oireina. Mutta aisti yliherkkyyskin on herkkyyttä. Voisikohan herkkyys olla erilaista?
Kuka kuinkakin reagoi? Kuka millekin ja mitenkin on erityisherkkä. ;)Tässä nyt vielä testi.
http://anna.fi/liikunta-ja-terveys/itsetuntemus/testaa-oletko-erityisherkka- korostan.itseäni
zönggö kirjoitti:
No niimpä. Toisaalta taas psykosomaattisuus on juuri herkkyyttä reagoida psyykkisiin muuttujiin, se vain aistitaan kropassa fyysisinä oireina. Mutta aisti yliherkkyyskin on herkkyyttä. Voisikohan herkkyys olla erilaista?
Kuka kuinkakin reagoi? Kuka millekin ja mitenkin on erityisherkkä. ;)"Mutta aisti yliherkkyyskin on herkkyyttä. Voisikohan herkkyys olla erilaista?"
Nuo kulkee yleensä nähdäkseni käsi kädessä, eli aistiherkät ovat yleensä myös tunneherkkiä. Ei aina, mutta siis yleisesti ottaen. Pitää minun kohdalla myös paikkansa, olen herkkä esim. kylmälle, kuumalle ja häiriöäänille, ja sitten myös tunneherkkä. En mikään nyyhkivä homppeli tosin (tai no, kyllähän sitä joskus tulee heruteltua), vaan tarkoittaa sitä, että kaikki tunteet, sekä negatiiviset että positiiviset tuntuu suuremmilta kuin keskivertojanarilla. korostan.itseäni kirjoitti:
"Mutta aisti yliherkkyyskin on herkkyyttä. Voisikohan herkkyys olla erilaista?"
Nuo kulkee yleensä nähdäkseni käsi kädessä, eli aistiherkät ovat yleensä myös tunneherkkiä. Ei aina, mutta siis yleisesti ottaen. Pitää minun kohdalla myös paikkansa, olen herkkä esim. kylmälle, kuumalle ja häiriöäänille, ja sitten myös tunneherkkä. En mikään nyyhkivä homppeli tosin (tai no, kyllähän sitä joskus tulee heruteltua), vaan tarkoittaa sitä, että kaikki tunteet, sekä negatiiviset että positiiviset tuntuu suuremmilta kuin keskivertojanarilla.Minä kans luulen, että kaikki herkkyys hommat liittyy toinen toisiinsa. Fyysinen ja psyykkinen kokonaisuus, ne kulkee käsikädessä ja ilmenee eri tavoin eri ihmisillä. Itse tein tuon testin ja olen tehnyt muitakin testejä ja niiden kaikkien mukaan ole erityisherkkä ihminen.
Omissa oloissani viihtyvä ja melusaasteelle, hajuille, valoille herkkä...mikään vaate ei saa kiristää tai ärsyttää, ihmismassat uuvuttaa, kylmä ja kuuma vaikuttaa oleellisesti myös olotilaan, mielipaha tekee kipuja, suru tekee kipuja, toisen ihmisen suru (myötäeläminen)tekee kipuja, muiden mieliala vaikuttaa omaan jne. Tunnontarkka ja herkkä aistimaan ihmisien fiiliksiä sanattomastikin. Lukemaan myös rivienvälejä...aika moni asia kohtaa.
Olen tietoisesti siedättänyt itseäni moneen asiaan.
Itkeminen on yhtä sallittua miehille, kuin naisillekin. Sanokoon perinnekasvatus mitä lystää, se on muutekin aika takapajuista. :)- enkipuherkkä
Itse olen erityisherkkä, mutta en ole kipuherkkä. Kipukynnykseni on korkeahko. Siedän massoja välillä, välillä en. En ole hajuille herkkä.
Erityisherkkyys on paljon tuota että lukee muita ihmisiä ja tilanteita paremmin kuin muut ja näkee asioita, näkee kokonaisuudet paremmin myös.
jne. enkipuherkkä kirjoitti:
Itse olen erityisherkkä, mutta en ole kipuherkkä. Kipukynnykseni on korkeahko. Siedän massoja välillä, välillä en. En ole hajuille herkkä.
Erityisherkkyys on paljon tuota että lukee muita ihmisiä ja tilanteita paremmin kuin muut ja näkee asioita, näkee kokonaisuudet paremmin myös.
jne.Jep.
Tuo kipuherkkyys ei tosiaan ole siunaus. Mutta senkin kanssa oppii elämään, minullakin on korkea kipukynnys, kestän hyvin kipua, mutta aistin sitä ehkä herkemmin kuin moni yleensä aistii. Mm. kutittaminen on kivuliasta ei suinkaan kivaa ja kutittavaa. Allodynia. :)
Olen ollut monesti kipujen kanssa liian sitkeä ja on ollut hengenvaarallisia tilanteitakin sen vuoksi, etten kivusta ole moksiskaan. Enkä isostakaan...sisäinen verenvuoto, munuaisaltaan tulehdus x 2 joka johti verenmyrkytykseen jne. Se on huono juttu kuitenkin, kun kestääkin liikaa. Joskus olis parempi, kun ei kestäis.
Tommonen ihmisistä aistiminenkin on minusta enempi kenkku juttu, kun lahja sinällään. Koska sitä ei saa kytkettyä pois päältä, se osaa myös rasittaa. :)- ihmetyttäävastaus
zönggö kirjoitti:
Jep.
Tuo kipuherkkyys ei tosiaan ole siunaus. Mutta senkin kanssa oppii elämään, minullakin on korkea kipukynnys, kestän hyvin kipua, mutta aistin sitä ehkä herkemmin kuin moni yleensä aistii. Mm. kutittaminen on kivuliasta ei suinkaan kivaa ja kutittavaa. Allodynia. :)
Olen ollut monesti kipujen kanssa liian sitkeä ja on ollut hengenvaarallisia tilanteitakin sen vuoksi, etten kivusta ole moksiskaan. Enkä isostakaan...sisäinen verenvuoto, munuaisaltaan tulehdus x 2 joka johti verenmyrkytykseen jne. Se on huono juttu kuitenkin, kun kestääkin liikaa. Joskus olis parempi, kun ei kestäis.
Tommonen ihmisistä aistiminenkin on minusta enempi kenkku juttu, kun lahja sinällään. Koska sitä ei saa kytkettyä pois päältä, se osaa myös rasittaa. :)Kipuherkkyys on alhainen kivunsietokyky ja vastakohta korkealle kipukynnykselle,
ihmetyttäävastaus kirjoitti:
Kipuherkkyys on alhainen kivunsietokyky ja vastakohta korkealle kipukynnykselle,
Herkkyys tuntea kipua on eri asia kuin korkea kivunsietokynnys. Ihminen siis aistii herkästi kipua, mutta kestää sitä kuitenkin hyvin. Googlettamalla varmaan löytyy selkokielisemmin. :)
Kivun sieto ei kuitenkaan liity mitenkään siihen miten herkästi kipua aistii eli tuntee.zönggö kirjoitti:
Herkkyys tuntea kipua on eri asia kuin korkea kivunsietokynnys. Ihminen siis aistii herkästi kipua, mutta kestää sitä kuitenkin hyvin. Googlettamalla varmaan löytyy selkokielisemmin. :)
Kivun sieto ei kuitenkaan liity mitenkään siihen miten herkästi kipua aistii eli tuntee.Eli joo kipukynnys on alentunut, kun aistii herkästi kipua, mutta kivun sieto on korkea. Sanavirhe. Luin tarkemmin ajatuksella. :)
- jokuonherkempikuintoinen
Koko sana erityisherkkä on naurettava.Erityisherkiksi luokiteltuja on jopa 20 prosenttia ihmisistä,ei silloin voida puhua erityis-jostain,pelkkä herkkä riittää näin yleisen ominaisuuden ollessa kyseessä.
- exkeittiöekspertti
Kuuluukohan jännämiehet tuohon ryhmään?
- Saatananpöljät
Erityisherkkyys ei tarkota sitä että on introvertti, eikä tarvi olla ekstrovertti myöskään. Lopettakaa ihmisten lokerointi ja laatikointi.
Antakaa ihmisten olla sitä mit äno ilman luokitteluja. - Äädämi11111
Vaikuttaa aikamoiselta huuhaalta. Elaine-täti kuitenkin löi varmaan rahoiksi sillä kirjallaan. Uppoaa erityisherkiksi itsensä tunteviin hönöihin (ja niitähän riittää) kuin kyrpä huoraan.
Aika hauska tuo kommettisi, laittoi ajattelemaan :)
Meillä taitaa olla tarve tulla hyväksytyksi. Tämäkin erityisherkkyysasia on sellainen josta saamme hyväksyntää vioillemme, joista tuleekin nyt lahjoja.
Tuo myös täyttää yhteisöön kuulumisen tarvettamme. Kaikki me koemme olevamme erilaisia ja omituisempia kuin muut, olemme niiin erityisiä. :)
Vähän niin kuin horoskoopeista ja ennustuksistakin, aivan kaikki löytävät jotain itseään koskevaa ja tuntevat itsensä - erityisiksi. Ihan minkä tahansa luonteenpiirteen osalta voisi varmaan rakentaa samanlaisen erityis-jutun, jolla haetaan ihmisistä heitä itseään imartelevat piirteet esille.
No joo, kun olen yön nukkunut ja lajitellut fiilikseni, eipä kai tästäkään asiasta ole sen kummempi keskustella kuin muistakaan erityisominaisuuksista, vaikkapa ruokahalusta. ;)
Hyvähän se on, jos ihmiset löytävät lohtua. Oli se sitten raamattu tai joku muu "olet hyväksytty ja rakastettu juuri sellaisena kuin olet" -liike. Silti ihan vähän pitää vielä kritisoida sitä itsensä muiden yläpuolelle nostamista, sehän minut sai alkujaankin tähän ketjuun kirjoittamaan...
Tosikukkanen on kyllä taas kiukkuinen. :)exex-atn kirjoitti:
Meillä taitaa olla tarve tulla hyväksytyksi. Tämäkin erityisherkkyysasia on sellainen josta saamme hyväksyntää vioillemme, joista tuleekin nyt lahjoja.
Tuo myös täyttää yhteisöön kuulumisen tarvettamme. Kaikki me koemme olevamme erilaisia ja omituisempia kuin muut, olemme niiin erityisiä. :)
Vähän niin kuin horoskoopeista ja ennustuksistakin, aivan kaikki löytävät jotain itseään koskevaa ja tuntevat itsensä - erityisiksi. Ihan minkä tahansa luonteenpiirteen osalta voisi varmaan rakentaa samanlaisen erityis-jutun, jolla haetaan ihmisistä heitä itseään imartelevat piirteet esille.
No joo, kun olen yön nukkunut ja lajitellut fiilikseni, eipä kai tästäkään asiasta ole sen kummempi keskustella kuin muistakaan erityisominaisuuksista, vaikkapa ruokahalusta. ;)
Hyvähän se on, jos ihmiset löytävät lohtua. Oli se sitten raamattu tai joku muu "olet hyväksytty ja rakastettu juuri sellaisena kuin olet" -liike. Silti ihan vähän pitää vielä kritisoida sitä itsensä muiden yläpuolelle nostamista, sehän minut sai alkujaankin tähän ketjuun kirjoittamaan...
Tosikukkanen on kyllä taas kiukkuinen. :)Tuossa on jollekin ahneelle ketkulle loistava idea rikastumiseen!
Erityisruokahalukkaat :)
"Yli puolet aikuisista on vähintään ylipainoisia (painoindeksi vähintään 25 kg/m2), ja joka viides voidaan luokitella lihavaksi (painoindeksi vähintään 30 kg/m2)." (thl)
Mahdollisuus miellyttää 50 % aikuisväestöstä, vois olla markkinoita. Vois kehua, miten heillä on hienostuntut makuaisti tai ihanan rento suhtaantuminen elämään, miten vararavainnolla pärjää paremmin pakkasessa ja miten tärkeää on hyväksyä itsensä vaikka ihanana erityislihavana, jne. Jos ruoka maistuu niin antaa maistua, kaikilla ei ole tätä lahjaa! (Minä voin sitten tulla kirjoittelemaan negoja itsehillinnästä, joku erityshalukas taas voi vaatia kaikkia muita huomioimaan tarjoiltavissa hänen erityisyytensä)
Ja jos joku erityishalukas tai -herkkä ihan oikeasti nyt otti tästä nokkiinsa, niin voivoi, kovasti anteeksi. :)- odoottaja
exex-atn kirjoitti:
Tosikukkanen on kyllä taas kiukkuinen. :)Kissatappelu tulossa?
- flowersreally
odoottaja kirjoitti:
Kissatappelu tulossa?
Olisi julmaa raadella noin vakavasti haavoittunutta yksilöä.
- 121212121212
odoottaja kirjoitti:
Kissatappelu tulossa?
Heti kun ilmoitan että joudun työkiireiden takia vähentämään palstailua, täällä on täysi catfight meneillään.
Pitkän työpäivän päätteeksi ei jaksaisi heti alkaa kaitsemaan näitä riitapukareita :/ - 121212121212
exex-atn kirjoitti:
Tosikukkanen on kyllä taas kiukkuinen. :)Ylempien vastausten perusteella flowersreally aivan johdonmukaisesti huomautti omasta ketjustasi.
Vaikuttaa enemmänkin siltä että kun minä en ollut täällä, purat kiukkuasi suosikkipalstanaiseeni.
Taidan myös olla vähän huomionkipeä? :/ - 121212121212
* taidat :D :D :D
- 121212121212
NuuskaMuikkune kirjoitti:
Freudilainen.. ;D
No, tavallaanhan minä yritän tässä herrasmiehenä vetää (negatiivista) huomiota itseeni jotta palstanaiset eivät olisi kiinni toistensa kurkuissa.
Mullakin on noita erityisherkkyyteen liitettyjä ominaisuuksia, kuten valo, haju- ja ääniherkkyys kamalan nopea uupuminen ihmisten seuraan, koska heidän tulkitsemisensa vie energiaa. Olen kuitenkin päättänyt, että varsinkin viimeisen kanssa opettelen olemaan vähemmän herkkä, koska kyllähän se alkaa vituttamaan jos koko ajan yrittää toista sanattomasti ymmärtää ja kannatella. Nämä yliaktiiviset tuntosarvet sain "lahjaksi" alkoholistivanhemmaltani, kiitos vaan kovasti. En koe, että tässä on mitään ylevää tai että se tekisi minusta erityistä, enempi vaan hankaloittaa elämää. Siitä kylläkin olen aidosti kiitollinen, että olen pystynyt tutustumaan itseeni ja omaan luovuuteeni syvällisesti. Hyvä perstuntuma ja kokonaisuuksien hahmottaminen auttavat elämisessä melkoisesti; se, että liittyvätkö nämä ominaisuudet ns. erityisherkkyyteen mitenkään jää avoimeksi kysymykseksi.
Miten alkoholistiäidin/isän kanssa tarvitsee "tuntosarvia". Sama aikuinen voi käyttäytyä tilanteesta riippuen odottamattomasti ja lapsen pitää olla varuillaan?
scrg kirjoitti:
Miten alkoholistiäidin/isän kanssa tarvitsee "tuntosarvia". Sama aikuinen voi käyttäytyä tilanteesta riippuen odottamattomasti ja lapsen pitää olla varuillaan?
Joo, siis vanhempi on täysin arvaamaton viinapäissään. Joskus on jostain asiasta tosi hyvillään, seuraavalla hetkellä saattaa olla samasta asiasta aggressiivinen. Kyllä siinä väkisin oppii tarkkailemaan myös tiedostamattomasti toisen mielenliikkeitä, koska selviytymisvaisto löytyy kai jokaiselta.
disappearer kirjoitti:
Joo, siis vanhempi on täysin arvaamaton viinapäissään. Joskus on jostain asiasta tosi hyvillään, seuraavalla hetkellä saattaa olla samasta asiasta aggressiivinen. Kyllä siinä väkisin oppii tarkkailemaan myös tiedostamattomasti toisen mielenliikkeitä, koska selviytymisvaisto löytyy kai jokaiselta.
Ok. Ja olen pahoillani. Olisi kohtuullista että vanhemmat olisi vähintään johdonmukaisia.
Erityisherkät miehet ja naiset pitää viedä armeijaan.
No pääseehän sinne jos haluaa.. Minäkin Pääsin.. JohtajaKoulutukseen, vaikka en olisi ensin halunnut, mutta Kapteeni oli hyvä suostuttelemaan ja pätevä argumentoimaan vastaväitteisiini.. Se oli hyvä Jantteri muutenkin, joten se varmaan auttoi myös.. ;P
Kyllä kannatti.. Parasta aikaa Intissä.. Motivoitunut Porukka saa ihmeitä aikaan ja mukava olla sellaisessa hengessä osallisena.. ;PNuuskaMuikkune kirjoitti:
No pääseehän sinne jos haluaa.. Minäkin Pääsin.. JohtajaKoulutukseen, vaikka en olisi ensin halunnut, mutta Kapteeni oli hyvä suostuttelemaan ja pätevä argumentoimaan vastaväitteisiini.. Se oli hyvä Jantteri muutenkin, joten se varmaan auttoi myös.. ;P
Kyllä kannatti.. Parasta aikaa Intissä.. Motivoitunut Porukka saa ihmeitä aikaan ja mukava olla sellaisessa hengessä osallisena.. ;P"No pääseehän sinne jos haluaa."
Jotkut pääsee, jotkut joutuu, riippuen sukupuolesta. Se on juuri sitä feministien arvostamaa tasa-arvoa.
- Knoplok
Fyysisistä herkkyyksistä, itselläni ollut jo vuosia jotenkin hiljalleen voimistunut silmien valoherkkyys. En tiedä, voisiko liittyä esim. ikääntymiseen mutta nykyään iholinssit sietää tosi huonosti auringonvaloa tai pimeällä perinteisiä ajovaloja. Valoja sytyttäessä todennut hyväksi kikaksi pitää toinen silmä kiinni ja avata vasta hetken kuluttua=> molempien silmien nopeampi sopeutuminen valoon.
No en tuosta tiedä, mutta jos on pimeässä ja tottunut jo siihen, niin helpottaa pimeässä näkemistä, kun pitää toisen silmän kiinni, jos joutuu hetkellisesti olemaan valoisammassa.. Mut tää koskee kaikkia ihmisiä.. ;P
- Erityisperityis
Itse erityisherkkänä ihmisenä olen sitä mieltä, että tuo kasvojen ja eleiden tunnistaminen on vähän niin ja näin. Normaalit lapset pystyvät tunnistamaan ilmeet, ja ihmisten ilmeitä ylipäätään on tutkittu, että ne ovat universaaleja, ja kaikissa kulttuureissa ne tunnistetaan. EH on ilmeille herkempi siten, että ne synnyttävät EH:n itsensä sisällä tunnereaktion. EH saattaa kuvitella, että "tuolla ihmisellä on pahat mielessä" vaikka oikeasti sitä ihmistä vain sattui kutittamaan nenään lentänyt pöly.
Kaikilla on tunteet mutta olen tullut siihen loppupäätelmäån että EH ei ole mitenkään herkempi ulkomaailmalle vaan ainoastaan luo psyykeesään erityisen herkästi näitä omia tulkintoja. Se on viheliäinen vaiva, jonka kanssa oppii elämään kun muistaa pysähtyä ja miettiä että "hei älä nyt tee taas johtopäätöksiä ja rauhoitu" - Trollipeikko
”Jos sinä pystyt samastumaan näihin tohtori Aronin meille “Erityisherkkä ihminen”-kirjansa muodossa jättämiin piirteisiin, niin sinun on tärkeää ymmärtää myös, että erityisherkkyys ei ole syy tuntea itsensä vieraantuneeksi tai erilaiseksi.”
Huutonaurua!! 😂😂😂
Tätä ei ole voinut sanoa kukaan muu kuin sellainen ihminen, joka ei itse ole erityisherkkä. - Anonyymi
Minä olen ekstrovertti ja koen herkkyyteni ihan söpönä asiana.
Olen hävennyt loukkaantumis herkkyyttäni, arkuuttani uusissa tilanteissa, (koska olen oikeasti sosiaalinen! ) mutta mielestäni pitää oppia hyväksymään oma erilaisuutensa.
On joskus tylsää ja hankalaa olla yksin iloinen ja onnellinen. Mikään ei ole tullut tekemättä kovaa työtä. Päivittäin. Ehkä iloisimmat todella on niitä joille se tunne ei ole ollut aina itsestäänselvyys.
Koitan jättää soittamatta, viestaamatta kaikille joista kumpuaa negatiivisuus ja mieleni menee niiiin matalaksi.
En pidä negatiivisesta asenteesta ja koen myös herkät ihmiset joilla on negatiivinen ajatustyyli erittäin raskaina.
Aina pyrin ymmärtämään ja osaan ajatella moniulotteisesti ,toisen ihmisen elämäntilannetta, ikää yms.
Rakastan vesisadetta.Käytän suurimman osan ajastani miettimällä mitä kivaa tekisin vielä tänään. Käytän paljon aikaa myös palautumiseen.
Olen huolehtivainen äiti ja rakastava kumppani. Kun mies antoi äitienpäivälahjaksi kokovartalo hieronnan liikutuin kyyneliin siitä eleestä.
Minä en pidä itsensäpaljastelusta, ihmisistä joista heti näkee ettei ajatella omaa napaa pidemmälle. Kaikki tällainen kehonhetkutus ja tyhmät tosi tv ohjelmat tuntuu turhilta. Ajattelen aina että jospa ne joskus tajuaa että kaikki lähtee sieltä sisältä.
On paljon taitoja ja osaamista jota muilta ei löydy. Niistä täytyy pitää kiinni. Herkille ollaan usein kateellisia mutta kyllä herkät saa tuntea olevansa hyviä. - Anonyymi
Mjoo
Oikein viihdyttävää tekstiä; ensin luulin, että luen päivän horoskooppia, mutta koska en lue horoskooppeja, niin ihmettelin, että missä minä sitten olen.
Täällähän minä.
(hihitystä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911234Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221088- 48814
- 70810
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53760Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49677- 33662
- 60659
- 52627
- 50615