Milloin koiran teini ikä loppuu?? Koura nyt 1v 5kk. En tiedä onko koira aggressiivinen vai kuuluuko se teini ikään kun kira kokoajan haastaa ja murisee ja irvistää. En jaksa kauaa tätä. Monet sanoo että lähtee iän myötä. Olen jo valmis viemään koiran piikille. Sille on tilattu panta joka antaa tärinää ja sähköimpulsseja
Se on viimen keino jos se ei tehoa koira lähtee ikiuneen. En ala koiralla kuonokoppaa pitään
ärsyttää ja surettaa
20
622
Vastaukset
- heipssss
Hei! Minkä rotuinen koirasi on? Missä tilanteissa aggressiivista käytöstä esiintyy? Itselläni on ollut juuri samanlainen ongelma koirani kanssa, mutta nykyään aivan mallikansalainen. Iän myötä mitä luultavammin lähtee, mutta tuota toimintaa saatat vahvistaa ihan tietämättäsikin. Mitä tuohon sähköimpulsseja antavaan pantaan tulee, saatat pilata koirasi sillä lopullisesti. Jos nytkin esiintyy pelkoaggressiivisuutta, tuo panta pahentaa sen käytöstä siihen asti, että se hyökkii omistajiensakin kimppuun. Voimia sinnepäin! <3
- Kylmät__kädet____
Minusta ne sähköpannat saisi kieltää lailla tai sitten omistajille samanlainen.
- myyntiinvaan
Oletko miettinyt, että joku muu voisi ottaa koirasi? Muutaman kympin hinnalla nuori koira voisi saada osaavan ja siitä huolehtivan rakastavan kodin loppuiäkseen.
- eiliianhalvalla
Vastuuntuntoisen ihmisen löytäminen,jos hinta noin halpa, on haastavaa.Kaikki halvan koiran etsijät ilmoittautuvat,niin mahtaako löytyä kunnollista kotia,vaan sen sijaan havan koiran ottajia, joilloin koiran kiertolaiseksi joutuminen melko varmaa.Satasia on koirasta kyettävä maksamaan, ei koiria kympeillä myydä.
- Kylmät__kädet____
Minä olen koiraton tällä hetkellä, mutta otan seuraavan koiran löytöeläinkodista.
Koira on ihmisen paras ystävä.
- valitettavastinäin
Koira on sakemanni mix. Agressiivisuutta esiintyy ruokaan leluihin ja nukkumispaikkaan liittyen. Eli resurssiaggre eli tätä ei voi pistää teini iän piikkiin. Vaan on puhdasta agressiota?? Kaikkemme ollaan tehty uskokaa pois. Ja kaveritkin yrittänyt ja onnistumatta. En edes harkitse uutta kotia koska liian usein koira jolla ongelmia joutuu kumminki kiertoon eikä se ole koiranelämää. Mielummin laitan uneen vaikka pahalle tuntuu. Jotkut on sanonut että sakemanneilla "viiraa päästä " usein kun on liiaksi jalostuksessa käytetty päävikasia, luonnevikasia miten nyt sanooki. Että no en tiedä missä vika. Ainahan sitä sanotaan että omistajassa vika. Voi ollakkin. No katotaan miten tää tästä... Annan koiralle vielä hetken aikaa jos aggreilu jatkuu mun on pakko päästää irti...
- haastavaaseon
On ihan tosi,että monet sakut on niin haastavia,ettei omistajat niiden kanssa pärjää.On remmirähjäämistä,ja ihmkisille sekä vieraille koirille vihaisuutta.Sellaisesta koirasta tehdään sitten sekoituspentuja,ehkä koska puhtaita hankalampi,jos ei koira kykene näyttelyissäkään käyttäytymään siivosti.Noiden mixien kanssa ihmisillä ollut vaikeuksia, koska, yhdistelmistä voi tulla mitä vaan.Tiedän yhden, jossa sakua.Se on arka, alistuva, liiaksi asti.Ollut pennusta asti arka, joten sen kans ei liikuta ihan missä vaan, yrittää paeta jne.Ja on koulutuksissa käyty.Ja sitten on monia, joilla se vahtiminen, ja kaikenlainen räyhääminen menee yli.Vika on noissa tapauksissa jalostusvalinnoissa, vanhemmissa,ja jo pennussa alkujaan.Ei sellaisesta saa normaalia,täyspäistä kouluttamallakaan, kun se vika on perimässä.Normaalista koiran pennusta, on helppo kouluttaa hyväkäytöksinen ja sosiaalinen koira, jos lähtökohdat on huonot,se on miltei mahdotonta.Vaikka ihmisillä on niiden miksien kanssa ongelmia, niin aina sakua sisältävät sekoitukset menevät helposti kaupaksi.Ihmiset myös ihannoivat sakemannin vahtiviettiä,siihen asti, kunnes se ei enää ole mkitenkään hallittavaissa.Ja niin käy, valitettavan usen.
Toivottavasti löydät ratkaisun ongelmiisi, jos ei koira rauhoitu, niin toivotaan että löytäisit sille kodin jossa sen kanssa jaksetaan.Silloin vaan olisi hyvin tarkkaan mietittävä millaiselle ihmiselle koiran antaa, ettei se mene kaltoinkohdeltavaksi, vääränlaiselle ihmiselle.Koulutus tapoja on ihmisillä monen laisia,ja se ei aina ole hyvä asia.
Jos ja kun otat seuraavan koiran.Mieti tarkoin rotu/rodut, vanhempien luonteet on nähtävä.On meinaan ihan mahdollista saada samat ongelmat puhtaassa sakussa, dopperissa jne.Eli jos helpomman haluaa, on syytä valita rodullisesti helpompi,ja vanhempien on oltava tervepäisiä.Koiran kanssa on mukava lenkkeillä,harrastaa,mutta se voi olla miltei mahdotonta, jos rotuvalinta on alkujaan väärä/liian haastava, eikä omat keinot koiran hallitsemiseen riitä. - 1234593
eikös koira kannattaisi antaa kotihoitoon sellaiseen paikkaan missä on koira lauma ja koiran kouluttaja joka pystyy karsimaan ongelman pois.ei nuorta koiraa kannata piikille viedä jos on vaan mahdollista kouluttaa se.
- 42024
Se vastaus ensimmäiseen kysymykseesi on: Kolme(3)vuotiaana koira on täysikasvuinen aikuinen. Ja silloin häiriköinti vähenee dramaattisesti. Kuin eri koira.
Pari vinkkiä: Muista positiivinen suhtautuminen kohellukseen, vaikka vaikeata onkin.
Kehu koiraa heti kun pienikin syy löytyy, siis samantien kun sekunninkin ollut kunnolla. Tee sitä jatkuvasti, lenkillä ja kotona. Tulet huomaamaan että joka kerran alkaa käytös olla mallikasta pidempään ja pidempään. Puhu koirallesi paljon, se ei ole mikään saapas. Mitä enemmän puhut, sitä paremmin se alkaa tahtoasi ymmärtämään ja tekee kuten pyydät. Opeta sille paljon temppuja, se haluaa miellyttää sinua. Saku on palveluskoira mixinäkin, ja tekee mitä tahansa pyydätkin, kunhan olet ensin opettanut asian.
Omasta koirastani(mixi muttei sakua) muistan hyvin vieläkin, miten vaikea se oli. Tuntui kuin kaikki mitä sanoi tai pyysi, meni viuhahtaen toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta niin vain tuosta kuoriutui juuri 3-vuotiaana mitä täydellisin koira. Ponnisteluni ei ollut turhaa. Ja sanoisin ettei sinunkaan... kunhan ponnistelet. - saaleminpalikat
Elä ainakaan nyt herranjestas sähkötä sitä! Ja koppaa kannattaa ilman muuta käyttää, jos epäilet yhtään käykö se päälle. Näin voit olla huomattavasti rennompi sen läsnäollessa pelkäämättä purua.
Eläinlääkärin kautta koulutuskentille. Noilla lähtisin liikkeelle. Kentillä sitten kuulee kokeneemmilta mielipiteitä missä mahtaa olla vika ja mitä asialle tehdä.
Kun tosissasi olet kaikki oljenkorret ja voimavarasi käyttänyt voi sitä mahdollista piikkiä ehkä miettiä.
Noin nuorta koiraa en kuitenkaan piikille veisi vaan keskittyisin NYT (aiemmin olisi ollut tietenkin parempi) 101% kouluttamiseen ja luottamukselliseen suhteen luomiseen.
Puolitoistavuotias koira on sellainen höntsäilijä, varsinkin kouluttamaton. - sähköpahasta
Sähköä ei todellakaan tämmöseen tilanteeseen avuksi, mitä suurimmalla todennäköisyydellä siitä on enemmän haittaa ku hyötyä
- 3plus19
Ensin heität sen sähköpannan helvettiin, eihän niitä saa vissiin suomen lakien mukaan käyttää edes! Seuraavaksi käytät elukkalääkärillä tutkimuksissa, onko jotain kipuja yms. josta käytös voisi johtua. Sen jälkeen etsit ongelmakoirakouluttajan ja menet sen juttusille.
Ilmeisesti koiraa on "kokeillut" kouluttaa kaverisikin, tai sellaisen käsityksen saan kirjoituksestasi... Eihän se tiedä mitä siltä halutaan, jos moni ihminen kokeilee eri tavalla. Yleensä kun se on niin, että yhden ihmisen pitäis kouluttaa koira ja tehdä se johdonmukaisesti. Tai jos perheessä useampia jäseniä, niin kaikki toimii samalla tavalla, ja kaikki käyttää samoja komentosanoja jne... Eihän se tiedä mitä siltä halutaan, jos yhtenään joku uusi on opettamassa eri tavalla ja sinä itsekin ehkä oman ärtymyksesi ja väsymyksesi vuoksi olet kaikkea muuta kuin johdonmukainen. - valitettavastinäin
Kiitoksia vastauksista. Olen miettinyt ongelmakoirakouluttajaa myöskin, en vaan pidä kaikkien metodeista ja olen skeptinen mitä lukenut netistä... Toki typerintä varmasti kaikista on tuo sähköpanta, epätoivosena sitä vaan haluu ratkasun asioille ja nopeasti.
Olen ajatellut että otan kaikki lelut pois käytöstä kotoolta. Ainoostaan palloilla saa leikkiä ulkona metässä ja montuilla. Loppuu ainakin aggreilu lelujen suhteen. Ehkä olisi hyvä opettaa myös koiralle oma nukkumapaikka, sängyille ei tulla.
Olen paljon lukenut että ne koirat oikuttelee joilla ei ole rajoja ja joita kohdellaan kuin lapsia. No näin ei ole meillä. Koiralla on rajat, sitä on koulutettu mutta saa myös rakkautta. Eli mielestäni koiraa ei ole hemmoteltu piloille, inhimillistetty tai kasvatettu pumpulissa. Mutta pidän nyt sitten kuonokoppaa turvallisuuden takaamiseksi, eipähän tarvitse ihmisten pelätä ja täten koiran aistia sitä. Ja täytyy alkaa tekeen myös aivotyöskentelyä koiran kanssa. Aika paljon on keskitytty vaan fyysisesti tekemään ja touhottamaan koiran kanssa. Saa antaa vinkkejä lisää. Olipa hyvä kun kirjotin tänne, aloin miettimään asioita enemmän. Ehkä ei vielä tässä vaiheessa kannata luovuttaa.- 2plus16
Kuonokoppa on ihan hyvä ratkaisu tässä vaiheessa, sähköpanta taas laiton ja eläinrääkkäyksenä pidettävä. Sillä todennäköisesti vain pahentaisi ongelmia, kun alkaisi sähköiskuja sille antamaan.
Etsi netistä - fb:sta tai jostain joku paikkakuntasi koiraryhmä ymv. ja kysele sieltä, onko kenelläkään tiedossa hyvää ongelmakoirankouluttajaa paikkakunnallasi. Usein ne tekee kotikäyntejäkin, ja osaavat katsoa sekä ihmisen että koiran elekielen, ja näkevät missä mennään vikaan. Osaavat antaa neuvoja miten tehdä oikein.
Minkä kaltaisista metodeista et pidä? Kouluttajia on moneen lähtöön. Itse ehkä etsisin jonkun, joka ei ole puhtaasti "nami -kouluttaja" mutta ei todellakaan mikään "pevi -kouluttajakaan", vaan jotain vähän siltä väliltä. Enemmän kuitenkin sinne nami -koulutuksen puolelle menevä, ja jos ei "siltä väliltä" olevaa löydy, niin sitten pelkästään nami -kouluttaja. Usein se oppi menee kuitenkin paremmin perille hyvällä kuin pahalla ja lopputulos on varmempi.
Kaikenlaista aivojumppaa kannattaa tosiaan harrastaa. Sakemannit on älykkäitä koiria ja työkoiriksi jalostettuja, joten ne kaipaa tekemistä ja pelkällä fyysisellä väsyttämisellä ei energiaa saa purettua - siinähän koiralla vain kunto kasvaa ja se tarvii liikuntaa koko ajan vain enemmän ja enemmän. Aivojumppa sen sijaan on hyvinkin väsyttävää.
- impulssitoimii
Ei se edes satu koiraa se sähköisku. Kattokaa tubesta videoita missä ihmiset ja kouluttajat käyttää niitä itseensä. Ja suomessa ei myydä niitä pantoja jotka ei täytä sähköpanta/impussipannan standardeja. Mikä tahansa väline voi satuttaa koiraa väärin käytettynä, ihan normi pannat ja hihnatkin...
Ite omistan koulutuspannan joka antaa ääntä, värinää ja sähköä. Olen kokeillut itseeni ja edes suurimmalla voimakkuudella ei satu, se on tarkoitettu herätteeksi, ei satuttamiseen. Kokeilkaa ite sähköpantaa ni tajuutte, ei se todellakaan ole rääkkäämistä. Ite suosittelen 100 pros. Ite ole kouluttanut sillä 2 ongelmakoiraa ja olen erittäin tyytyväinen, koirat oppi nopeesti ja niitä ei sen jälkeen tarvittu. Remmissä kulkeminen onnistuu täydellisesti sekä myös räksytys saatiin heti kuriin ;) Eli älä missään nimessä aloittaja heitä roskiin esinettä joka voi jopa ja pelastaakin koirasi piikiltä, olen 100 pros varma. KOKEILE ET PETY ;)- Höpö-höpö-
Älä viitsi trollata... Aloittaja - älä usko. Ne pannat on ihan syystä kiellettyjä suomessa.
- heipssss
Meinasin juuri sanoa, että ilmiselvä trolli. Koiraa ei kouluteta sähköpannoin pelkäämään totellakseen, varsinkaan jos koira on jo pelkoaggressiivinen, herranjestas. Juuri tätä ne pevitäditkin tavoittelee - kauhusta kankeaa alistunutta vässykkää, joka kumartaa sillä hetkellä kun sanot sen nimen. Kolinapurkit sun muut negatiiviset koulutusmetodit kannattaa täysin unohtaa jos tahtoo selväpäisen koiran. Itselläkin oli sakumix ja oli sellaista vääntöä nuorena että oksat pois. Tärkeintä todellakin on rauhallisena pysyminen vaikka vaikeaa onkin. Suosittelen käymään tutustumassa ongelmakoirakouluttajaan ja edes juttelemassa hänen kanssaan koirastasi. Noin nuoren koiran piikille vieminen poiskoulutettavan resurssiaggren takia olisi tosi tyhmä veto. Kannattaa muistaa, että tuo vaiva on yleinen ja asialle on mahdollista tehdä ja paljonkin.
Ihan normikäytöstähän tuo on nuorelta koiralta.
Jos omat voimat ei riitä, niin vaihtoehto koiran uudelleensijoittamiselle on myös esim. kodinvaihtajat.com.- Joogikoirailijat
Miten olisi auttaisiko jooga, jotkut koirat oppii joogaamaan, se voisi kummasti rauhoittaa!!!, tai jos ei koira, niin ehkäpä koiran omistaja voisi hyötyä siitä!!!, http://beforeitsnews.com/spirit/2016/12/we-humans-are-fortunate-to-have-human-body-2506850.html
- bella-rosa
Mulla on sähköimpulssipanta koiralle kun muut keinot ei auttanut!! Yksi tai kaksi impulssia niin koira lopettaa. Tosi tehokas eikä tod mitään eläinrääkkystä. Ottakaa ihmiset asioista selvää ennenkun rupeette urputtamaan.
Oli ensin sitruunapanta mutta paskat se mitään auttanut pitkän päälle. Päätin siis ostaa sähköimpulssipannan ja häiriökäyttäytyminen on loppunut!
Värinätunnistin koiran kaulassa tunnistaa jokaisen haukun ja antaa vaarattoman, elektrostaattisen impulssin. Tämä lievä ärsyke vahvistuu kuuteen eri asteeseen koiran haukkumisen jatkuessa. Lisäksi koira kuulee ärsyttävän piippausäänen.
Tunnistin aktivoituu 30 sekuntia viimeisen haukkuäänen jälkeen - jos koira pysyy tämän ajan rauhallisena, voimakkuusmekanismi säätyy itsestään alkuun ja alkaa siis kevyimmästä voimakkuuasteesta, jos koira taas myöhemmin haukkuu. Mulla siis kovapäinen, pomotteleva jäärä koira. Jos minä kiellän sitä jossais asioissa niin se ottaa sen vain ns haasteena. Joten parempi että mun ei tarvitse tehdä mitään vaan kaulapanta antaa huomautuksen!
En tosin tiedä onko tässä aloittajan tapauksessa hyvä käyttää sähköimpulssipantaa. Mun koira ei ole ollut koskaan agressiivinen,aika pomotteleva kylläkin.(sakemannia siinäkin mutta monia muitakin rotuja)
Luulen että saat koulutettua siitä viel ihan hyvän koiran. Onhan se vasta 1.5v ja murrosikäinen! Kunhan on kärsivällinen jne. Mun koira oli myöskin tosi haasteellinen murrosiässä (vähän eri tavalla vain)mutta nykyään oikein kultamussukka.
Älä vie koiraasi vielä piikille =/
Tsemppiä sinne!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506763Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6742932Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981261- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371110- 721012
- 223917