Tdi moottoreissa paljon egr vikoja

Maksoinpuolet

Älkää maksako itse.on jonkinasteinen tyyppivika.

TARE - 3.11.2015 klo 8:26

EGR lukeutunee myös ocun tyyppivikoihin, ainakin 1.6 tdi. Itsellä käytössä -11 vuoden ocu, ajetu 185000 EGR vaihtoon,mutta onneksi maahantuoja tulee hinnassa vastaan, muuten aika arvokas. En tiedä vielä johtuuko samasta viasta kun öljyä menee nesteen sekaan, mutta se ratkeaa viikon sisällä.

SKODAN OMISTAJA - 7.11.2015 klo 23:22

Mihin perustuu, että maahantuoja tulee hinnassa vastaan. Meillä on 2012 mallin skoda octavia ja egr järjestelmässä vikaa. Menossa korjaukseen. Hehkun merkkivalo syttyy ja jonkin ajan kuluttua myös moottorin merkkivalo. Korvaako maahantuoja, kun uusi egr vaihdettava?

TARE - 10.11.2015 klo 19:47

Kuten edellä mainitsin, mutta vaatii merkkiliikkeen huoltohistorian. Käyppä kyselemässä huollosta lisää.

63

10447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skodahemmoidästä

      Anteeksi anteeksi.Siinäpä kaikki.skodisti maksaa nöyrästi.

      • näin.se.vaan.on

        Rahallahan maksamisesta selviää. Vain persaukiset valittavat.


      • JaVasuriArtistiMaksaa
        näin.se.vaan.on kirjoitti:

        Rahallahan maksamisesta selviää. Vain persaukiset valittavat.

        Ja voi hyvä luoja, skodisti maksaa todella! Big time, you won’t believe, and they will pay, sano Trumppi


    • Toyotamies

      Skodissa on tosiaan paljon vikoja. Siksi kannattaa ostaa TOYOTA. Toyotissa ei ole vikoja, sillä se on viattomuudestaan kuuluisa. Toyota tekee maailman kestävimmät Dieselit. D4D moottoreilla ajetaan miljoona kilometriä vain pelkät huollot tehden. Siihen muut valmistajat eivät pysty.

      • kaupunkiajossa.vähemmän

        Sarkasmia tai ei, nettiautosta löytyy satoja D4D koneita joilla on ajettu satoja tuhansia. TSI-DSG-TDI härvelit edustavat kertakäyttökulttuuria, eikä se ole edes salaisuus vaan VW on linjannut eliniäksi korkeintaan sen 200 tuhatta kilometriä.


      • Tojotaparas

        Hyvä että moderaattorit poistavat näitä Toyotan haukkujien viestejä. Voimme keskittyä täällä siihen mistä täällä kuuluukin keskustella, eli Skodaan.


      • 175tkmpermoottori
        kaupunkiajossa.vähemmän kirjoitti:

        Sarkasmia tai ei, nettiautosta löytyy satoja D4D koneita joilla on ajettu satoja tuhansia. TSI-DSG-TDI härvelit edustavat kertakäyttökulttuuria, eikä se ole edes salaisuus vaan VW on linjannut eliniäksi korkeintaan sen 200 tuhatta kilometriä.

        Egr venttiili pieni vaiva verrattuna Toyotan D4D moottoriin, joka on täysi susi jo uutena. 120 tkm mittarissa alkoi satunnainen jäähdytysnesteen lisäily, jonka syyksi epäiltiin alkuun rikkoutunutta egr-lauhdutinta ja koko venttiili uusittiin samalla. 175 tkm koko moottori uusiksi, alumiinisen sylinteriryhmän pettämisen seurauksena. Tätä on se kuuluisa Toyota "laatu" jota toiset palvovat kuin Jumalaa


    • Moniongelmaisia

      Kertakäyttö kulttuuria kertoi tm volksvaagenin tekniikasta.

      • Lähdeviittaus

        Tarkempi lähdeviittaus paikallaan tai viestisi on valhetta!


    • Vettä.tupaan

      Tosiaankin.

    • Kolmiraajarakki

      1.2 tdi.issä sama ongelma egr.n kanssa.

    • Somerolla

      Pärnäsenkorjaamolla kaverit poistavat koko erg venttilin. Sitä en tiedä miten sen tekivät, mutta tehojakin tuntui tulevan vähän lisää. Skodassa yksi heppakin lisää tuntuu jo kiihdytyksessä.

    • VAGominaisuus

      Yleinen on EGR riesa

    • Ei.mee.muutenkaan

      Ei vaan mee skeida katsastuksesta läpi.

    • K0LMEKAKARAAJARAKKI

      Miksi se pitäisi poistaa? Hyvin yksinkertainen mekaaninen venttiili. Joissain autoissa vaatii puhdistuksen 100-300tkm välein. Egr on muuten myös nykyisissä bensakoneissa.
      Edellinen dieselgolf meni 450tkm alkuperäisellä, puhdistamatta, saabissa puhdistin kolmensadantonnin kohdalla imusarjan nuohouksen yhteydessä. Oli vanha Espoon taksi ja käynyt paljon tyhjäkäyntiä.

      • ei.edes.kummallista

        Kandee pistäytyä Tukholmassa katsomassa. Vapaa kilpailu on tuonut kaduille muitakin pikkupirssejä.


      • Anonyymi

        Oli jo ainakin Matzassa ja Toyotasta 70-80 luvulla bensa koneissa.


    • Kalleita.korjauksia

      Skodassa ei puhdistus auta.egr kaput.

    • K0LMEKAKARAAJARAKKI

      Niinkö? Venttiilin valmistaja sama kun mersussa ja bemarissa. Edelleen vain yksi liikkuva osa.
      Tosin, mitä tehokkaampi voimalaitos, sen enemmän ongelmia. Egr on avoinna pintakaasulla, ongelmat johtuvat tiivistepinnan nokeentumisesta. Jos autossa on tehoja joita ei katuliikenteessä käytetä venttiili on käytännössä auki jatkuvasti. Pätee varsinkin kaupunkiliikenteeseen. Tommonen "tehoton" kone, kuten 1.2 tdi (75hv) kiihdytukset tehdään usein täydellä teholla jolloin venttiili sulkeutuu kokonaan. Siinä syy miksi raskaassa kalustossa egr ongelmia ei käytännössä ole koskaan. Vaan kuinka usein jossain kakssataaheppasessa henkilöautossa pystyy käyttämään räysiä tehoja?

      • EGRversio

        Miksikös ne tuntuu olevan erityisesti 1,6Tdin ominaisuus, niin uutena kuin käytettynäkin?


    • K0LMEKAKARAAJARAKKI

      Ei ole. Ei uutena eikä käytettynä.
      Jos joissain ominaisuus niin joissain tehokkaammissa mb.n dieseleissä, varsinkin taksikäytössä. Toki siitäkin on vuosia.

    • K0LMEKAKARAAJARAKKI

      Egr ongelmat kasaantuivat samoihin autoyksilöihin kun pdf ongelmat. Lyhyttä kaupunkiajoa. Ongelma ei ole millään muotoa merkkiriippuvainen. Nykydiesel, merkistä riippumatta, ei vaan oikein sovellu lyhyeen pätkäajoon.
      Oma lukunsa ovat toyotan ja fiatin dieselit(ja vanhemmat bemarit) jotka tukkivat imusarjansa jopa alle sadantuhannen. Egr sinänsä toimi vaan sen toiminnan seurauksena... Myös saab kärsi samasta ongelmasta.

      • JokerJanne

        Vähän offtopicia, mutta omien 1.3CDTI-kokemusten pohjalta EGR-vikoja tahtoo tulla myös pitkässä maantieajossa olleilla autoilla. Oma Opeliksi vaati puhdistuksen syksyllä ja keväällä, vaikka vuosittaisesta 45 tkm neljä viidesosaa kertyi valtatiellä.

        Kuulin "Esson baarissa", että nyky-dieseleitä ei saisi jälkikäyttää ollenkaan, koska se johtaa venttiilin jämähtämiseen. En tiedä pitääkö oikeasti paikkansa, mutta tuntuu osittain järkeenkäyvälle.


      • Igolstadtin_Rinkula

        Se on DPF... :) Joka tapauksessa omasta kulkineesta on nuo kaikki ongelmakohdat otettu pois käytöstä, huolettomia kilometrejä. Ei ole EGR, imusarja tai DPF ongelmia jatkossa, 2/3 ehti tulla jo 170tkm kohdalla. Kyseessä 3.0tdi.


      • tdi.romahtaa

        Ihan uusissa TDI:ssä on just ongelmana toi liimaventtiili eli ei juuri parane tyhjäkäyttää tai pysäyttää moottoria alle 10 km ajon jälkeen


      • KQLMEKAKARAAJARAKKI
        JokerJanne kirjoitti:

        Vähän offtopicia, mutta omien 1.3CDTI-kokemusten pohjalta EGR-vikoja tahtoo tulla myös pitkässä maantieajossa olleilla autoilla. Oma Opeliksi vaati puhdistuksen syksyllä ja keväällä, vaikka vuosittaisesta 45 tkm neljä viidesosaa kertyi valtatiellä.

        Kuulin "Esson baarissa", että nyky-dieseleitä ei saisi jälkikäyttää ollenkaan, koska se johtaa venttiilin jämähtämiseen. En tiedä pitääkö oikeasti paikkansa, mutta tuntuu osittain järkeenkäyvälle.

        Toi ykskolmonen on fiatin diesel. 90hv? Sorsa on kevyt ja toi kone lennättää sitä ihan kiitettävästi.
        Opetteleppas uus ajotapa, parilla isoimmalla vaihteella kiihdytykset tyyliin lapanen lattiaan. Pari kertaa päivässä, silloin venttiili liikkuu tappiin asti.


      • koneentuhoojaskoda
        KQLMEKAKARAAJARAKKI kirjoitti:

        Toi ykskolmonen on fiatin diesel. 90hv? Sorsa on kevyt ja toi kone lennättää sitä ihan kiitettävästi.
        Opetteleppas uus ajotapa, parilla isoimmalla vaihteella kiihdytykset tyyliin lapanen lattiaan. Pari kertaa päivässä, silloin venttiili liikkuu tappiin asti.

        Ilmankos kestää heikosti kun niitä poljetaan kylmänä koipi lattiassa


      • Anonyymi
        Igolstadtin_Rinkula kirjoitti:

        Se on DPF... :) Joka tapauksessa omasta kulkineesta on nuo kaikki ongelmakohdat otettu pois käytöstä, huolettomia kilometrejä. Ei ole EGR, imusarja tai DPF ongelmia jatkossa, 2/3 ehti tulla jo 170tkm kohdalla. Kyseessä 3.0tdi.

        Saako kysyä mitä maksoi kyseinen operaatio. Oon ajatellut samaa


    • Vastuuvapauskorjauksista

      Vw autot on kallista ylläpitää.jatkuvia kalleita korjauksia.

    • Vastuuvapauskorjauksista

      Mainonnan uhreja.

    • alamäki.alkoi

      meluisia hajoavia puolivalo kulkineita.

    • aivatco

      Daba daba tuuuuuuu

    • vw.ei.moraalia

      Hyvin kuvaavaa onkin että vagarena tulvii keskusteluja joissa EGR otetaan pois ja pistetään takaisin katsastuksen ajaksi.

      VW ei ole edes tehnyt tuota vaikeaksi. Huijaako tahallaan?

      • Diesel.lisäaine..auttaa

        Dieselin lisäaine mm. K-Gard voitelee venttiilit ja suuttimet.
        Nykydiesel on niin kuivaa ilman rikkiä ja lyijyä.


    • neuvostoliitosta

      Se siitä tulee kun skodaan laitetaan vw konsernin jäte- ja ylijäämäosat.

    • KQLMEKAKARAAJARAKKIorig

      Hyvin tuntuu jäteosat kestävän, yli 280.000km menty ja matka jatkuu😀

    • Asian_tarkistaja

      Taret ja Oskarit, missä lienevät, linkit puuttuvat, tai ainakin viittaus alkuperäiseen tekstiin.

    • toimiihyvinilmanVWskoda

      Jokos katsastus huomaa jos egr pois käytöstä tai hiukkassuodatin?

      eikös niitä osien kalliuden takia ole poistettu käytöstä

      • Nokiloukku maksaa muutaman satasen, egr saman joten ei ole kallista jos vaihtoväli luokkaa -500t.
        Molemmat lisäksi puhdistettavissa.


      • Anonyymi

        Noita kalleuksia itkevät lähinnä persaukiset, joille olisi terveellisempääKIN kävellä.


    • Leif.B

      EGR on vanha keksintö,ensimmäiset versioit lie kansanautoissa jo 70-luvulla isommissa määrin ja siitä lähtien näitä saaste ja pakokaasujen kierrätyshärpäkkeitä onkin tullut lisää kaikenmoisia ja EGR kuuluu yhä kuvioihin monesti jatkokehiteltynä.
      Sen tukkeutuminen ei ihan hetikohta tapahdu ja kuuluu ns kuluviin osiin toki sekin.
      Suurin syy sen kanssa oleviin ongelmiin on liian pitkät öljynvaihtovälit jotka aiheuttaa myös monia muita murheita moottoreihin,mm turbojen kanssa kuin hydr venttiilien säätimissä,karstoittumisessa ja jakoketjujen voiteluongelmia eli syy siihen miksi kiristimet pettää ja ketjut "venyy"tai lopulta jopa pettävät on huonojen öljyjen huono voitelu lukipa purkin kyljessä miten hieno nimi tahansa ja paljon kirjaimia iskevine turbo-sport-Gt teksteineen.
      Suomen olosuhteet ja ylipitkät vaihtovälit on tehokkain tapa hajottaa moottori jo pienilläkin kilometreillä mutta jos tuntuu siltä että kyllä valmistaja huolto-ohjelmineen tietää paremmin ja nykyöljyt kestää 30-40tkm niin ok.
      Kerran vuodessa tai max 15tkm kun öljyt vaihtaa niin suodattimenkin voi vaihtaa esim joka toinenvuosi(saa vaihtaa vuosittainkin toki ja suositeltavaa).
      Nykymoottorit tukehtuu omiin saasteihinsa koska pakokaasuja kierrätetään koneen sisällä,lopputuloksen näkee kaikkine mönjineen jos suorittaa sillointällöin koneen sisäpesun,suosittelen lämpimästi.
      Astian pohjalle tulee kuin vaseliinia ohennettuna vaikka olisi vain 60tkm ajettu auto.
      Tuon operaation jälkeen kone on putipuhdas EGR venttiliä myöden ja öljyt pysyy puhtaana pitkään,osoittaa että sisuskalut on puhtaat nostimia kuin öljykanavia myöden.
      Kone kiittää murheiden poissaololla kun voitelu pelaa,se musta tervamainen mönjä ei sitä tee. Tottahan ne ultrapitkät Long Life vaihtovälit takuuajan uusissa autoissa menee niin ettei kone isommin oikuttele... vielä ja se riittää valmistajalle.

      • KQLMEKAKARAAJARAKKIorig

        Tuo allekirjoittaneen 1.2tdi on kolmenkympin huoltovälillä kahteen neljään kymppiin asti. Sen jälkeen kaks huoltoa, ihan ITE tehden kahenkympin välillä. Seuraava huolto kolmensadan tonnin kohdalla.
        Putsautin saastevehkeet paritonnia sitten.
        Moottoripyörän vaihdan öljyt parin kolmentonnin välein mutta se onkin harrastus😝


      • Ei_pyörää_Pentillä
        KQLMEKAKARAAJARAKKIorig kirjoitti:

        Tuo allekirjoittaneen 1.2tdi on kolmenkympin huoltovälillä kahteen neljään kymppiin asti. Sen jälkeen kaks huoltoa, ihan ITE tehden kahenkympin välillä. Seuraava huolto kolmensadan tonnin kohdalla.
        Putsautin saastevehkeet paritonnia sitten.
        Moottoripyörän vaihdan öljyt parin kolmentonnin välein mutta se onkin harrastus😝

        Minkälainen pyörä sinulla on, Pentti? Helkama Raisu - ehkä? Kiinanmönkkäri on, se uskotaan.


      • KQLMEKAKARAAJARAKKIorig
        Ei_pyörää_Pentillä kirjoitti:

        Minkälainen pyörä sinulla on, Pentti? Helkama Raisu - ehkä? Kiinanmönkkäri on, se uskotaan.

        Ei ole Helkama Raisua, jos moinen myynnissä kiinnostaa kyllä☺
        Ajopelinä vanha aavikkoenska, DR 650. Ajossa ympäri vuoden☺


      • Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto

        Moottorin Forte-käsittely kannattaa tehdä TSI-moottoreissakin. Teetin sen viime huollossa lisätyönä. Autolla oli silloin ajettu n. 87.000 km. Nyt autolla on ajettu n. 102.000 km. Aikaisemmin moottori söi n. 1 litran moottoriöljyä per 15.000 km. Forte-käsittelyn jälkeen on kulunut moottoriöljyä vain 0,5 litraa per 15.000 km. Forte-käsittelyä suosittelen n. 60.000 km välein TSI-moottoreissa. Kummallista, että se pitää vaatia lisätyönä. Kyllä tehtaan olisi kannattanut sisällyttää moottorin sisäpesu huolto-ohjelmaan. Nykyään TSI-moottorin komponentteja on vahvistettu ja hyvä niin. Mutta alkusarjan lastentautisetkin TSI-moottorit olisivat kestäneet paremmin huollettuina. Ihmettelen vaan, että ihmisillä on varaa ostaa kalliita uusia autoja, mutta ei varaa pitää niistä huolta.


      • Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto
        Ei_pyörää_Pentillä kirjoitti:

        Minkälainen pyörä sinulla on, Pentti? Helkama Raisu - ehkä? Kiinanmönkkäri on, se uskotaan.

        Sä olet ihan toivoton tapaus. Se sun Penttisi on haukkunut myös Skodaa julkisesti. Ei kukaan Skodan omistaja alennu haukkumaan muita automerkkejä. Kyllä ne on ne katkerat vanhan ja rupisen takavetolintan omistajat, jotka näillä palstoilla räksyttävät.


      • KQLMEKAKARAAJARAKKIorig
        Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto kirjoitti:

        Sä olet ihan toivoton tapaus. Se sun Penttisi on haukkunut myös Skodaa julkisesti. Ei kukaan Skodan omistaja alennu haukkumaan muita automerkkejä. Kyllä ne on ne katkerat vanhan ja rupisen takavetolintan omistajat, jotka näillä palstoilla räksyttävät.

        Tuskinpa tuolla teinillä minkäänlaista autoa o😝


      • Kotkauksia
        Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto kirjoitti:

        Moottorin Forte-käsittely kannattaa tehdä TSI-moottoreissakin. Teetin sen viime huollossa lisätyönä. Autolla oli silloin ajettu n. 87.000 km. Nyt autolla on ajettu n. 102.000 km. Aikaisemmin moottori söi n. 1 litran moottoriöljyä per 15.000 km. Forte-käsittelyn jälkeen on kulunut moottoriöljyä vain 0,5 litraa per 15.000 km. Forte-käsittelyä suosittelen n. 60.000 km välein TSI-moottoreissa. Kummallista, että se pitää vaatia lisätyönä. Kyllä tehtaan olisi kannattanut sisällyttää moottorin sisäpesu huolto-ohjelmaan. Nykyään TSI-moottorin komponentteja on vahvistettu ja hyvä niin. Mutta alkusarjan lastentautisetkin TSI-moottorit olisivat kestäneet paremmin huollettuina. Ihmettelen vaan, että ihmisillä on varaa ostaa kalliita uusia autoja, mutta ei varaa pitää niistä huolta.

        Öljyn ja Forten vuorottelua, kyllä tulee halvaksi. Sitten kun se Forten irrottama paska on öljysihdissä, niin kellään ei ole mukavaa


      • Anonyymi
        Ei_pyörää_Pentillä kirjoitti:

        Minkälainen pyörä sinulla on, Pentti? Helkama Raisu - ehkä? Kiinanmönkkäri on, se uskotaan.

        Skodista se egr on pakko poistaa että pääsee edes liikkeelle


    • Juhko

      Minulle juuri skoda huolto sanoi että egr vaihto todennäkösesti kokonaan maahantuojan piikkiin.

      • Anonyymi

        Ei auta vaihto, se on poisto tai paaliin


    • Anonyymi

      Täällä Skoda Superb Combi 2.0 TDI, 120tkm, varoitusvalo ensin on/off tyyppisesti vilkutteli. EGR vikana ja nyt tarkistetaan meneekö samaiseen "kampanjaan" Autokeskuksen kautta. Edellytyksenä ainakin virheetön merkkihuoltohistoria ja takaisinkutsukampanja (EA189-autoon on tehty huolto 23R6) pitää täyttyä. Katsotaan miten käy.

    • Anonyymi

      1.2tdi, EGR vaihdettiin hieman alle 300tkm kohdalla, meni omaan piikkiin (töineen n. 400€) Enpä tullut kysyneeksi olisiko mennyt takuuseen, tuskin.
      Kyllä noilla kilometreillä väkisinkin remontin tarvetta tulee.

    • Ja mikset antaisi maksaa itse?

    • Anonyymi

      Toden totta, minunkin Skodasani on vain yksi ehjä EGR-venttiili. Noin on ollut 108 Mm.

    • Anonyymi

      Mikä sinä olet päättämään, maksanko jotain itse?

      • Anonyymi

        Vagarenalla on monta jotka ovat joutuneet maksamaan.


    • Onpa ollut kiinnostavaa luettavaa juuri mitään autosta tietävälle!
      Meillä vm 2013 1.4 Tsi Superb, ajettu 180000km. Tuo pakokaasujärjestelmään viittaava valo alkoi vilkkumaan mutta sammui pian. Syttyi uudestaan seuraavassa ajossa. Soitto huoltoon ja tutkittavaksi. Tulos oli aika karu. Vikakoodissa sylintereissä tuhansia sytytyskatkoksia. Niin nopeita ettei ajossa huomaa, näin huoltokin kommentoi. Imuventtiilit kuvattu endoskoopilla, olivat todella pahasti karstoittuneet, myös imukanavat. Ratkaisuna kansi irti, imukanavien ja venttiilien putsaus (700e) Myös öljypumppu vaihtoon, koska paineet pudonneet alle viitearvojen (900e). Lisänä ehkä jakopään ketjun vaihto, mikäli venymistä. (kannattanee uusia kun kone valmiiksi auki? 1500e) Nämä hinnat maahantuojan valtuutetussa myymälässä/korjaamolla. Ekaa kertaa luin koko ERG-hommasta. Jos tuo moottoripesu sisältä todella estäisi tämän ongelman, niin pesis vaikka aina
      30 000km välein. Skodalla on aika 50/50 kaupunki, sekä todella pitkää matkaa ajeltu. Kalliiksi tulee nykyautojen pito kun ymmärtääkseni sama ongelma muillakin aytomerkeillä. Muuten auto toiminut loistavasti, mitä nyt takaluukun pumput uusittu ja muutaman kerran takalasinpyyhkimen akselin suojakuppi, joka lentää helposti pois paikoiltaan jos esim lumiharjalla satut osumaan.

    • ...niin ihmettelen tosiaan miksei maahantuoja suosittele moottoripesua normaalina huoltotoimena. Lisäksi voisi maahantuojat mainita autoa ostaessa, että muuten tällä autolla ei sitten ajeta 100 000 km enempää tai vähempää (km määrät riippuen auto merkistä) ilman kallista moottoriremonttia. Onhan tämän ERG aiheuttama ongelma ollut tiedossa jo vuosi- kausia.?

      • Anonyymi

        skodan moottoritilaa ei saa pestä, sähköjohdot ja liittimet kärsivät siitä eikä mikään määrä kuivatusta tunnu riittävän.


    • Anonyymi

      Toyotakin hyötyy tästä. Terra Clean -puhdistus vähentää korjaamokuluja
      Toimii niin dieseliin kuin bensakoneeseen.

      Toimii just näiden uusien kastoittuvien koneiden kanssa.
      Muista tehdä puhdistus kerran vuodessa.
      https://www.youtube.com/watch?v=5CwUVoyGNYU

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe