Nastat pelasti päivän. Sitä ihmettelen miksi lapsia kuljettavassa bussissa on nastattomat renkaat.
http://www.iltalehti.fi/autot/201612142200040507_au.shtml
Nastat pelasti päivän
66
510
Vastaukset
- Selityksiä_fanaatikot
Ja taas joku pelkuri ja taitamaton kuski, jonka pitäisi jäädä kotiin talviaikaan. Miksei kaveri ajanut ennakoiden pidemmillä ajoväleillä ja liukkauden huomioiden. Näinhän nämä kiihkeimmät kitkafanaatikot ovat toitottaneet vuosikausia....
No niin kitkafanaatikot, selityksiä selityksiä. Mistä moinen johtuu? Miksi bussinkuljettajaksi oli päässyt täysin osaamaton? Ja jouduttiin turvautumaan nastarenkaalliseen kuljetukseen?- KokematonTietääKaiken
Nyt pääsi ääneen taas kaiken tietävä ja osaava kaveri jolla itsellään ei ole minkäänlaista ajokokemusta Corollaa suuremmista autoista puhumattakaan että olisi ajanut sellaista äärimmäisen liukkaalla kelillä. Elää kuitenkin keskivertoa paremman kuljettajan kuvitelmissa itsestään.
- laaaa
KokematonTietääKaiken kirjoitti:
Nyt pääsi ääneen taas kaiken tietävä ja osaava kaveri jolla itsellään ei ole minkäänlaista ajokokemusta Corollaa suuremmista autoista puhumattakaan että olisi ajanut sellaista äärimmäisen liukkaalla kelillä. Elää kuitenkin keskivertoa paremman kuljettajan kuvitelmissa itsestään.
Luehan uudelleen ajatuksen kanssa viesti johon vastasit.
Jos bussissa olisi ollut kitkarenkaat alla, ei ongelmaa olisi ollut. Vaan eipä taida busseihin olla kitkakumeja tarjolla.
Juuri tällaisten ajoneuvojen takia suolausta ja hiekotusta tarvitaan.- Delfin31
Kitkarenkaan kaltainen kumiseos. Otetaanpa huomioon se, että linja-auto on jopa kymmen kertaa henkilöautoa raskaampi, joten myös renkaan pinta painautuu tiukemmin ajoradan pintaa vasten ja se antaa enemmän pitoa. Eli henkilöautoissa kitkarenkaat eivät juurikaan pääse oikeuksiinsa liian vähäisen painon takia.
- Delfin31
TheRat kirjoitti:
Jos bussissa olisi ollut kitkarenkaat alla, ei ongelmaa olisi ollut. Vaan eipä taida busseihin olla kitkakumeja tarjolla.
Juuri tällaisten ajoneuvojen takia suolausta ja hiekotusta tarvitaan.Siis peilijää eli ei siis mitään asiaa kitkarenkailla tuollaiselle tielle. Missä ihmeen harhakuvitelmassa oikein elät. Et ilmeisesti ole ajanut sellaisella tiellä missä edes nastarenkaatkaan eivät kunnolla pidä. Itse olen, jotenka tuo kaltainen kelitilanne on tuttu. Ajettu on niin kitka- kuin nastarengastuksella ja silloin kun tie peilijäässä ei renkaisiin ole luottamista.
- KokematomTietääKaiken
laaaa kirjoitti:
Luehan uudelleen ajatuksen kanssa viesti johon vastasit.
Ei tarvitse lukea uudelleen. Oikealle kaverille tuli ja sisällöltäänkin ihan oikein.
- Pito.Ilman.Lamelleja
TheRat kirjoitti:
Jos bussissa olisi ollut kitkarenkaat alla, ei ongelmaa olisi ollut. Vaan eipä taida busseihin olla kitkakumeja tarjolla.
Juuri tällaisten ajoneuvojen takia suolausta ja hiekotusta tarvitaan.Busseissa eikä missään raskaankaluston ajoneuvoissa ole mitään kitkarenkaita vaan karkeakuvioisia renkaita. Niissä ei ole mitään nk.lamelleja vaan kuviointi on pelkästään karkeaa. Jokainen voi ajatella asiaa niin että millainen ero on henkilöauton kitkarenkaan ja nastattoman talvirenkaan välillä. Raskaankaluston talvirenkaan pito ei perustu lamellien tuottamaan pitoon koska lamelleja ei ole vaan pito perustuu karkean kuvioinin ja suuremman painon tuottamaan pitoon.
Delfin31 kirjoitti:
Siis peilijää eli ei siis mitään asiaa kitkarenkailla tuollaiselle tielle. Missä ihmeen harhakuvitelmassa oikein elät. Et ilmeisesti ole ajanut sellaisella tiellä missä edes nastarenkaatkaan eivät kunnolla pidä. Itse olen, jotenka tuo kaltainen kelitilanne on tuttu. Ajettu on niin kitka- kuin nastarengastuksella ja silloin kun tie peilijäässä ei renkaisiin ole luottamista.
Minä ajan päivittäin kitkarenkailla. Kaikissa säissä. Ajan myös melkein päivittäin nastarenkailla. About kaikissa säissä. Olen ollut kelissä, jossa nastarenkaalla ei tahdo tiellä pysyä. Ja yllättäen, kitkarenkaallakin on ollut liukasta. Olen myös ollut kelissä, jossa kitkarenkaalla on todella liukasta, ja kas kummaa, liukasta on ollut nastallakin.
Ero on siinä, että kitkarenkaan liukkauden havaitsee heti liikkeelle lähdettäessä. Nastarenkaalla vasta ensimmäisessä mutkassa/jarrutuksessa/reippaassa kiihdytyksessä. Jos sinne asti ymmärtää ajaa rauhallisesti, niin ongelmia ei tule nastoillakaan...
Kitkoilla pärjää kaikkialla missä nastoillakin. Ajotyyli vain tuppaa olemaan säähän paremmin sopiva. Ehkä siksi kitkarengaskuskit ovat harvemmin syyllisiä osapuolia onnettomuuksissa...Pito.Ilman.Lamelleja kirjoitti:
Busseissa eikä missään raskaankaluston ajoneuvoissa ole mitään kitkarenkaita vaan karkeakuvioisia renkaita. Niissä ei ole mitään nk.lamelleja vaan kuviointi on pelkästään karkeaa. Jokainen voi ajatella asiaa niin että millainen ero on henkilöauton kitkarenkaan ja nastattoman talvirenkaan välillä. Raskaankaluston talvirenkaan pito ei perustu lamellien tuottamaan pitoon koska lamelleja ei ole vaan pito perustuu karkean kuvioinin ja suuremman painon tuottamaan pitoon.
Mikä se henkilöauton nastaton talvirengas on? ns. etelänkitka? Siinäkin on lamelleja, vaikkei se talvikeleihin oikein sovellukaan...
Pikemminkin bussien ja raskaan liikenteen nastattomat renkaat vastaavat kesärengasta. Toki paino auttaa, eikä pidemmästä akselivälistäkään varmaan haittaa ole.- valosumu
TheRat kirjoitti:
Minä ajan päivittäin kitkarenkailla. Kaikissa säissä. Ajan myös melkein päivittäin nastarenkailla. About kaikissa säissä. Olen ollut kelissä, jossa nastarenkaalla ei tahdo tiellä pysyä. Ja yllättäen, kitkarenkaallakin on ollut liukasta. Olen myös ollut kelissä, jossa kitkarenkaalla on todella liukasta, ja kas kummaa, liukasta on ollut nastallakin.
Ero on siinä, että kitkarenkaan liukkauden havaitsee heti liikkeelle lähdettäessä. Nastarenkaalla vasta ensimmäisessä mutkassa/jarrutuksessa/reippaassa kiihdytyksessä. Jos sinne asti ymmärtää ajaa rauhallisesti, niin ongelmia ei tule nastoillakaan...
Kitkoilla pärjää kaikkialla missä nastoillakin. Ajotyyli vain tuppaa olemaan säähän paremmin sopiva. Ehkä siksi kitkarengaskuskit ovat harvemmin syyllisiä osapuolia onnettomuuksissa...Oikeiden tutkimusten mukaan kitkakuskit on suhteessa enemmän syyllisiä osapuolia onnettomuuksiin liukkaalla. Tutkimusten mukaan myös muuta piittaamattomuutta esiintyy enemmän nimenomaan kitkoilla ajavilla.
Kitkarenkaan ylivoimaisesti huonoin ominaisuus on se, että pito putoaa varoittelematta murto-osaan heti kun rengas luistaa vähänkään jolloin ollaan tilanteessa josta ei selviä Vatanenkaan. Nastarenkaan pito perustuu eri tekijöihin eikä pito häviä yhtä dramaattisesti pienessä liu`ussa joten on vielä mahdollisuuksia tilanteesta selvitä. Pito ei ole koskaan sama koko matkan ajan. valosumu kirjoitti:
Oikeiden tutkimusten mukaan kitkakuskit on suhteessa enemmän syyllisiä osapuolia onnettomuuksiin liukkaalla. Tutkimusten mukaan myös muuta piittaamattomuutta esiintyy enemmän nimenomaan kitkoilla ajavilla.
Kitkarenkaan ylivoimaisesti huonoin ominaisuus on se, että pito putoaa varoittelematta murto-osaan heti kun rengas luistaa vähänkään jolloin ollaan tilanteessa josta ei selviä Vatanenkaan. Nastarenkaan pito perustuu eri tekijöihin eikä pito häviä yhtä dramaattisesti pienessä liu`ussa joten on vielä mahdollisuuksia tilanteesta selvitä. Pito ei ole koskaan sama koko matkan ajan.Oikeat tutkimuksesi taitavat olla pääsi sisältä peräisin. :)
Kokemuksesi ja näkemyksesi kitkarenkaan pidon muutoksista ovat kahdenkymmenen vuoden takaa. Muistan vielä, kun 90-luvulla TM:n artikkelissa ihmeteltiin, miten kitkarenkaassa poikkeuksellisesti jääajossa pito pysyi jonkinlaisena myös luistossa...- KokematonTietääKaiken
TheRat kirjoitti:
Mikä se henkilöauton nastaton talvirengas on? ns. etelänkitka? Siinäkin on lamelleja, vaikkei se talvikeleihin oikein sovellukaan...
Pikemminkin bussien ja raskaan liikenteen nastattomat renkaat vastaavat kesärengasta. Toki paino auttaa, eikä pidemmästä akselivälistäkään varmaan haittaa ole.Henkilauton nastaton talvirengas on nastarengas josta on nastat nypitty tai ne on kuluneet pois. Talvirenkaaseenhan (M S) ei ole uutenakaan pakko nastoja laittaa, yleensä aina laitetaan tosin. Kitkarenkaaseen ei nastoja edes voi laittaa vaikkakin myös on nastaton talvirengas. Joko tiedät mikä on kitkarenkaan lisäksi myös nastaton talvirengas?
KokematonTietääKaiken kirjoitti:
Henkilauton nastaton talvirengas on nastarengas josta on nastat nypitty tai ne on kuluneet pois. Talvirenkaaseenhan (M S) ei ole uutenakaan pakko nastoja laittaa, yleensä aina laitetaan tosin. Kitkarenkaaseen ei nastoja edes voi laittaa vaikkakin myös on nastaton talvirengas. Joko tiedät mikä on kitkarenkaan lisäksi myös nastaton talvirengas?
> millainen ero on henkilöauton kitkarenkaan ja nastattoman talvirenkaan välillä
Eli yleensä ei minkäänlaista? Hyvin harvoin käytetään talvirenkaina nastarenkaita, joista nastat on nypitty pois (jos käytetään, ovat ne yleensä muutenkin aika lopussa, eli turha vertailu). Lisäksi niissä nastarenkaissakin on lamelleja nykyään niin paljon kuin renkaaseen järkevästi saadaan (kitkarengasta vähemmän, kun nasta tarvitsee isohkon alan johon kiinnittää).- valosumu
TheRat kirjoitti:
Oikeat tutkimuksesi taitavat olla pääsi sisältä peräisin. :)
Kokemuksesi ja näkemyksesi kitkarenkaan pidon muutoksista ovat kahdenkymmenen vuoden takaa. Muistan vielä, kun 90-luvulla TM:n artikkelissa ihmeteltiin, miten kitkarenkaassa poikkeuksellisesti jääajossa pito pysyi jonkinlaisena myös luistossa...Onhan nämä kerrottu ennenkin, mutta tulos ei miellytä kaikkia joten jotakin vikaahan tutkimuksessa täytyy olla.
VTT tutkimus kitka- ja nastarenkaiden osuudesta kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Julkaistu 2014. Johtopäätöksiä
"Talvirengastyyppejä tarkasteltaessa osoittautui, että onnettomuuden syntyyn
ratkaisevimmin vaikuttaneella osallisella (A-osallisella) talvirenkaat olivat sitä
useammin ei-nastoitettavat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut."
"Tulosten mukaan vaikutti siis siltä, että osasyy ei-nastoitettavien suureen
osuuteen liukkaampien kelien onnettomuuksissa oli se, että tutkijalautakuntien
aineistossa ei-nastoitettavat renkaat liittyvät useammin sääntöjenvastaiseen tai
ainakin huolimattomaan käytökseen." valosumu kirjoitti:
Onhan nämä kerrottu ennenkin, mutta tulos ei miellytä kaikkia joten jotakin vikaahan tutkimuksessa täytyy olla.
VTT tutkimus kitka- ja nastarenkaiden osuudesta kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Julkaistu 2014. Johtopäätöksiä
"Talvirengastyyppejä tarkasteltaessa osoittautui, että onnettomuuden syntyyn
ratkaisevimmin vaikuttaneella osallisella (A-osallisella) talvirenkaat olivat sitä
useammin ei-nastoitettavat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut."
"Tulosten mukaan vaikutti siis siltä, että osasyy ei-nastoitettavien suureen
osuuteen liukkaampien kelien onnettomuuksissa oli se, että tutkijalautakuntien
aineistossa ei-nastoitettavat renkaat liittyvät useammin sääntöjenvastaiseen tai
ainakin huolimattomaan käytökseen."Niinpä. Ja saman tutkimuksen tilastoista, selviää, että kitkoilla ollaan useammin syyttömiä, kuin mitä kitkakuskien osuus onnettomuuskuskeista on.
Jeps. Mitä liukkaampaa, sitä paremmin nasta toimii kitkaan verrattuna. Pahimmissa keleissä voi olla jopa parempi. Toisaalta kyllä tuo kuskien heikko laatu (tutkimuksen mukaan) kitkapuolella vihjaa pikemminkin siihen, että näin ei ole...- Hiekkalaatikolla
Kitkapelle ei tiedä mitään, kun ei ole vielä ajanut 5 km kauemmaksi Tapiolasta.
- HeavyTrans
TheRat kirjoitti:
Mikä se henkilöauton nastaton talvirengas on? ns. etelänkitka? Siinäkin on lamelleja, vaikkei se talvikeleihin oikein sovellukaan...
Pikemminkin bussien ja raskaan liikenteen nastattomat renkaat vastaavat kesärengasta. Toki paino auttaa, eikä pidemmästä akselivälistäkään varmaan haittaa ole.Renkaat joita raskaskalusto, siis "oikea" raskaskalusto eikä mitkään paketti-tai jakeluautot, käyttävät kesäisin ovat kuvioiltaan aivan erilaiset kuin talvella. Talvella kuviointio on reilusti karkeampaa.
Tuossa nk. kesäpintainen rengas https://www.vannetukku.fi/images/Goodride CR976A kuorma_auton rengas.jpg
Tuossa taas talveen sopivaa pintaa http://rengasmestarit.fi/wp-content/uploads/2013/01/kuorma-autorenkaat-470x310.jpg - HeavyTrans
HeavyTrans kirjoitti:
Renkaat joita raskaskalusto, siis "oikea" raskaskalusto eikä mitkään paketti-tai jakeluautot, käyttävät kesäisin ovat kuvioiltaan aivan erilaiset kuin talvella. Talvella kuviointio on reilusti karkeampaa.
Tuossa nk. kesäpintainen rengas https://www.vannetukku.fi/images/Goodride CR976A kuorma_auton rengas.jpg
Tuossa taas talveen sopivaa pintaa http://rengasmestarit.fi/wp-content/uploads/2013/01/kuorma-autorenkaat-470x310.jpgKesärenkaan linkki ei aukea mutta tuossa toinen kuorma-auton kesärengas. https://www.vannetukku.fi/images/Goodride CR976A kuorma_auton rengas.jpg Se ei missään muodossa muistuta kitkarengasta. tai onhan se pyöreä, kumia ja terästä sekä musta.
- liekkö-kehittyneet
HeavyTrans kirjoitti:
Kesärenkaan linkki ei aukea mutta tuossa toinen kuorma-auton kesärengas. https://www.vannetukku.fi/images/Goodride CR976A kuorma_auton rengas.jpg Se ei missään muodossa muistuta kitkarengasta. tai onhan se pyöreä, kumia ja terästä sekä musta.
Oikeat kuorma-auton kitkarenkaat eivät kestä. Noin kymmenen vuotta sitten kokeiltiin niitä kitkarenkaita kuorma-autoissa, niin ne sulivat autojen alle, jopa kevyiden kuorma-autojen alle.
- HeavyTrans
liekkö-kehittyneet kirjoitti:
Oikeat kuorma-auton kitkarenkaat eivät kestä. Noin kymmenen vuotta sitten kokeiltiin niitä kitkarenkaita kuorma-autoissa, niin ne sulivat autojen alle, jopa kevyiden kuorma-autojen alle.
Juuri näin. Mitään kitkerenkaita, millaisina ne henkilöautojen kohdalla ymmärretään, ei raskaassakalustossa ole käytössä vaikka yllä eräs nimimerkki niin antoi ymmärtää. Karkeakuvioiset renkaat ja paino luovat sen pidon mitä on ylipäätään saatavilla. Nastat ei raskaissa ajoneuvoissa pysy, ainakaan vetopyörissä. Lisäksi tiestö olis vieläkin hirveämmässä kunnossa jos isot autot alkaisi nastoilla rouhimaan asfalttia.
TheRat kirjoitti:
Minä ajan päivittäin kitkarenkailla. Kaikissa säissä. Ajan myös melkein päivittäin nastarenkailla. About kaikissa säissä. Olen ollut kelissä, jossa nastarenkaalla ei tahdo tiellä pysyä. Ja yllättäen, kitkarenkaallakin on ollut liukasta. Olen myös ollut kelissä, jossa kitkarenkaalla on todella liukasta, ja kas kummaa, liukasta on ollut nastallakin.
Ero on siinä, että kitkarenkaan liukkauden havaitsee heti liikkeelle lähdettäessä. Nastarenkaalla vasta ensimmäisessä mutkassa/jarrutuksessa/reippaassa kiihdytyksessä. Jos sinne asti ymmärtää ajaa rauhallisesti, niin ongelmia ei tule nastoillakaan...
Kitkoilla pärjää kaikkialla missä nastoillakin. Ajotyyli vain tuppaa olemaan säähän paremmin sopiva. Ehkä siksi kitkarengaskuskit ovat harvemmin syyllisiä osapuolia onnettomuuksissa...Eli kokomustakin löytyy.. Ihan järkeviä kyllä kirjoitit aikalailla samalla linjalla, mitä kirjoitit.
- tie-voi-olla-jäinen
Onneksi on muutama älyllinenkin kuljettaja joukossa. Liian moni urheilee peilijäällä, ja aivan täysin tuurilla. Sitten kun se tuuri loppuu, niin seuraukset luetaan uutisista kuolonuhreina.
- KenetPelasti
Olipa harvinaisen fiksu linja-auto kuski. Tuskin tuollaisia kuskeja kovin paljoa on. Noin ison auton alla pitäisi olla monen millin piikkirenkaat, ennen kuin tuollaisella tiellä voisi ajaa edes joten kuten. Noin iso auto liukuu jo omalla massallaan niin helposti, ettei mikään nastannysä sitä pysäytä ihan heti. On ollut varmasti henkilöautollakin tosi vittumaista ajaa tuota tietä, vaikka alla olisi mitä vain. Imukuppeja ei kennelläkään ole.
> Imukuppeja ei kennelläkään ole.
Itse asiassa kitkarenkaan pidosta merkittävä osa perustuu imukuppi-ilmiöön. Nykyaikaisissa nastoissa toki samoin, paitsi että lamelleja on vähemmän...
- 16plus18
Onneksi kuitenkin löytyi vapaa nastarenkailla varustettu pikkubussi, joka huolehti lasten kuljetuksesta loppumatkan.
Ei suolaus ja hiekoitus mitenkään voi aina olla reaaliaikaista, joten fiksua on huolehtia itse kukin oman autonsa osalta liukkaudentorjunnasta eikä luottaa vain toisten tekevän sen sinun puolestasi. Nastoja parempaa liukkaudentorjuntaa ei ole.
Jos siis vaihtoehtona ei ole auton jättäminen kotiin tai sinne missä se juuri silloin on kun liukkas keli osuu kohdalle.
Todella fiksu bussikuski muuten. - jänkäaslak
Kuka perkeleen talidomi vielä halajaa kitkarenkaita arktisissa olosuhteissa,esim.napapiirin pohjoispuolella.Etelän varekset ajakaa millä haluatte,vaikka pelkillä jarrulevyillä.
- ininää
Aslakki senkun painaa vaan poroa perseeseen, nasta kortsulla!
- Kaikilla_pärjää
delfin84 kirjoitti:
Kyllä kitkarenkailla pärjää, mutta ajotapa ratkaisee pysyykö tiellä ja kuinka kauan.
Millä tahansa renkailla pärjää, kun kuljettajan järki toimii ja ajotapa huomioi olosuhteet. Tuossa aloittajan linkissähän oli juuri tällainen fiksu ammattikuljettaja.
Juurikin näin.. Tosin varsin usealta kuljettajalta puuttuneet tuo järki ja puutteen aiheuttamista harmista saa lukea sitten lehtien sivuilta.
Eikös Nastojen pitänyt pelastaa päivä? Eivät tehneetkään talvesta kesää...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612272200046016_uu.shtml
Keli kyllä taisi olla sellainen, että jopa kitkarenkailla olisi voinut olla haasteita. Toki tuo auto on etuvetoinen, mikä osaltaan selittää ojaanjoutumista.- KitkoillaEiLiukkaille
Juu, ei pelastanut edes lumiketjutkaan. Kitkarenkailla ei olisi ollut mitään asiaa tuollaiseen keliin, jos kunnollisilla liukkaankelin talvirenkaillakaan eikä lumiketjuillakaan selvinnyt.
Tuossa nelivetoisessa kevyessä hiekoitusautossa, joka mahdollisti hiekoituksellaan raskaan suola-hiekka-auton saapumisen, oli nastarenkaat kuten niissä tavallisesti aina onkin.
Eli nastarenkaathan myös tässä tapauksessa pelasti päivän jälleen kerran. - 10plus6
Kun ei ole kokemusta nastoista eikä ilmeisesti tietoakaan, niin näköjään uskomus nastojen noin täydellisestä pidosta eli kesäpidon saavuttamisesta on olemassa. Ja kun sitten näin ei olekaan, niin se näyttää olevan jopa yllättävä uutinen sinulle.
Tosiasia kuitenkin on, että vaikka nastat ovat kitkoihin verrattuna ylivoimaiset pitokyvyltään liukkailla keleillä, niin kesää ne eivät silti tee. Ei edes tuliterät. Tämä on hyvä sinunkin tietää. 10plus6 kirjoitti:
Kun ei ole kokemusta nastoista eikä ilmeisesti tietoakaan, niin näköjään uskomus nastojen noin täydellisestä pidosta eli kesäpidon saavuttamisesta on olemassa. Ja kun sitten näin ei olekaan, niin se näyttää olevan jopa yllättävä uutinen sinulle.
Tosiasia kuitenkin on, että vaikka nastat ovat kitkoihin verrattuna ylivoimaiset pitokyvyltään liukkailla keleillä, niin kesää ne eivät silti tee. Ei edes tuliterät. Tämä on hyvä sinunkin tietää.Ongelma vain on se, että kun on paljon kokemusta molemmista, niin ihan oikeasti tietää missä ne erot ovat ja paljonko niitä on... Ja vieläpä mihin suuntaan.
Olisi muuten kiva nähdä lähde sille tiedolle, että tuossa "nelivetoisessa kevyessä hiekotusautossa" oli nastat alla.- EiMeneRotalleJakeluun
TheRat kirjoitti:
Ongelma vain on se, että kun on paljon kokemusta molemmista, niin ihan oikeasti tietää missä ne erot ovat ja paljonko niitä on... Ja vieläpä mihin suuntaan.
Olisi muuten kiva nähdä lähde sille tiedolle, että tuossa "nelivetoisessa kevyessä hiekotusautossa" oli nastat alla.No kitkarenkaita siinä ei ainakaan ollut koska raskaaseen kalustoon ei ole olemassa nk. kitkarenkaita vaan karkeakuvioisia M S-merkittyjä renkaita talvirenkaiksi. Tämäkin on sinulle monta kertaa useamman kirjoittajan toimesta.
EiMeneRotalleJakeluun kirjoitti:
No kitkarenkaita siinä ei ainakaan ollut koska raskaaseen kalustoon ei ole olemassa nk. kitkarenkaita vaan karkeakuvioisia M S-merkittyjä renkaita talvirenkaiksi. Tämäkin on sinulle monta kertaa useamman kirjoittajan toimesta.
Mistä lähtien kevyet autot ovat olleet raskasta kalustoa?
- 10plus6
TheRat kirjoitti:
Ongelma vain on se, että kun on paljon kokemusta molemmista, niin ihan oikeasti tietää missä ne erot ovat ja paljonko niitä on... Ja vieläpä mihin suuntaan.
Olisi muuten kiva nähdä lähde sille tiedolle, että tuossa "nelivetoisessa kevyessä hiekotusautossa" oli nastat alla.Jos olisi kokemusta molemmista, niin silloin tuskin kirjoittaa noin kuten sinä teet. Koska silloin tosiaan tietää ja varsinkin sen 'mihin suuntaan'.
Kokeneet oikeasti tietävät, ettei nastat tuo kesäkeliä eikä se ole edes mikään uusi juttu,jota tarvitsisi ihmetellä kuten sinä teit. Vaikka liukkaudenpitokyky on ylivoimainen kitkoihin nähden, niin se ei tarkoita todellakaan, että olisi kesäkeli.
Tai sitten ongelmasi onkin ihan muualla.
Yleisesti noissa nelivetoisissa kevyissä hiekoitusautoisaa on aina nastarenkaat. Niinkuin muissakin ammattiliikenteen autoissa lähes 100%:sti raskasta liikennettä lukuunottamatta. 10plus6 kirjoitti:
Jos olisi kokemusta molemmista, niin silloin tuskin kirjoittaa noin kuten sinä teet. Koska silloin tosiaan tietää ja varsinkin sen 'mihin suuntaan'.
Kokeneet oikeasti tietävät, ettei nastat tuo kesäkeliä eikä se ole edes mikään uusi juttu,jota tarvitsisi ihmetellä kuten sinä teit. Vaikka liukkaudenpitokyky on ylivoimainen kitkoihin nähden, niin se ei tarkoita todellakaan, että olisi kesäkeli.
Tai sitten ongelmasi onkin ihan muualla.
Yleisesti noissa nelivetoisissa kevyissä hiekoitusautoisaa on aina nastarenkaat. Niinkuin muissakin ammattiliikenteen autoissa lähes 100%:sti raskasta liikennettä lukuunottamatta.Käytännössä kaikilla kitkarenkailla ajavilla on kokemusta molemmista. Ne nastat kun ovat edelleen oletuksena alla melkein kaikissa autoissa.
Kyllä, kitkat ovat tietyissä tilanteissa heikommin pitäviä kuin nastat. Nastojen suurin ongelma on meteli ja tiestön kulutus. Alussa. Käytettynä tilanne muuttuu. Kitka pitää paremmin ja nasta huonommin (jarrutuksissa).
Lisäksi kokeneet kuljettajat tietävät, että renkaassa on paljon muitakin ominaisuuksia kuin pito, jotka vaikuttavat turvallisuuteen. Tämän takia kokeneet kuskit suosivatkin kitkoja.
Esimerkiksi tänään kun töihin lähdin, oli lämpötila juuri ja juuri plussan puolella. Kitkoilla huomasi heti, että liukasta on ja ajolinjat ja nopeudet tuli valittua sen mukaan. Nastoilla näki aikamoisia suorituksia, kun urpo paahtaa moottoritielle 140 km/h nopeudella, rapisee huojuen suoraan ohituskaistalle, siitä takaisin oikealle ja tiputtaa nopeuden 80 km/h lukemiiin... Eivät taaskaan tehneet nastat kesää, vaikka niin tuntuikin heti siihen asti kun pitoa olisi tarvittu.- RotanMääritteet
TheRat kirjoitti:
Mistä lähtien kevyet autot ovat olleet raskasta kalustoa?
Aika vähissä on ne hiekoitusautot joita ei ole rekisteröity kuorma-autoksi. Ja kuorma-autoja kutsutaan raskaaksi kalustoksi noin peruskansan keskuudessa. Vai onko sinulla tähänkin heittää joku todella älykäs itse keksimäsi painoraja?
RotanMääritteet kirjoitti:
Aika vähissä on ne hiekoitusautot joita ei ole rekisteröity kuorma-autoksi. Ja kuorma-autoja kutsutaan raskaaksi kalustoksi noin peruskansan keskuudessa. Vai onko sinulla tähänkin heittää joku todella älykäs itse keksimäsi painoraja?
Itse oletin sen olevan esim. pickuppi, jotka usein levittelevät hiekkaa. Voihan sellainen olla kuorma-autoksikin rekisteröity, mutta näkemissäni painoa on ollut sen verran vähän, että hieman epäilen...
- 10plus6
TheRat kirjoitti:
Käytännössä kaikilla kitkarenkailla ajavilla on kokemusta molemmista. Ne nastat kun ovat edelleen oletuksena alla melkein kaikissa autoissa.
Kyllä, kitkat ovat tietyissä tilanteissa heikommin pitäviä kuin nastat. Nastojen suurin ongelma on meteli ja tiestön kulutus. Alussa. Käytettynä tilanne muuttuu. Kitka pitää paremmin ja nasta huonommin (jarrutuksissa).
Lisäksi kokeneet kuljettajat tietävät, että renkaassa on paljon muitakin ominaisuuksia kuin pito, jotka vaikuttavat turvallisuuteen. Tämän takia kokeneet kuskit suosivatkin kitkoja.
Esimerkiksi tänään kun töihin lähdin, oli lämpötila juuri ja juuri plussan puolella. Kitkoilla huomasi heti, että liukasta on ja ajolinjat ja nopeudet tuli valittua sen mukaan. Nastoilla näki aikamoisia suorituksia, kun urpo paahtaa moottoritielle 140 km/h nopeudella, rapisee huojuen suoraan ohituskaistalle, siitä takaisin oikealle ja tiputtaa nopeuden 80 km/h lukemiiin... Eivät taaskaan tehneet nastat kesää, vaikka niin tuntuikin heti siihen asti kun pitoa olisi tarvittu.No tiedäpä tuosta kitkailijoiden kokemusten nastoista ja niiden validisuudesta, niin monethan täällä kehuskelevat ajaneensa vuosikausia, jopa 15 vuotta kitkoilla. Nastat ovat kehittyneet huimasti noista ajoista. Haitatkin vähentyneet murto-osaan, mm tien kulutus, melu, vaikka turvallisuusominaisuudet ovat parantuneet reippaasti.
Toisaalta nastojen hyöty tulee paitsi parempi pito autolle, jossa ne ovat, niin myös kitkoilla ajaville liukkauden poiston kautta ja erityisesti suolaustarpeen vähentämisenä. Tämä jos mikä on todellista hyötyä ja varmasti haittoja suurempaa.
Mitä ovat ne kitkojen muut turvallisuuten vaikuttavat paremmat ominaisuudet kuin pitokyky? Talvirenkaathan hankitaan juuri talvisten ja liukkaiden kelien vuoksi.
Kokeneet kuljettajat eivät suosi kitkoja, vaan kitkoilla ajaa enemmän kokeneita kuljettajia, jotka uskovat olevansa niin hyviä kuljettajia etteivät tarvitse nastojen tuomaa parempaa pitokykyä. Noin 85% suosii nastoja ja ammattiliikenne luultavasti vieläkin enemmän. On melkoisen kova väite, jos väittää näiden olevan kokemattomia tai edes vähemmän kokeneita kauttaaltaan.
Vähemmän kokeneet autoilijat ovatkin fiksuja ja ymmärtävät hankkia nastarenkaat lähes aina. Ei ole mitään syytä tinkiä turvallisuudesta ja tyytyä heikompiin, kun kokemustakin ja taitoa on vähemmän. Se, jos mikä on viisautta.
Uutena nastat on tietysti aivan ylivoimaisia pidon osalta. Kuluneina tilanne ei merkittävästi muutu julkisiudessa esiintyneiden testien perusteellakaan.
Tuo niin tyypillinen kulunut väite näissä keskusteluissa, että vain ja ainoastaan kitkoilla kykenee ajamaan rauhallisesti ja ennakoiden alkaa jo olla jokseenkin koominen tai säälittäväkin. Ajotaito ja kyky käyttäytyä liikenteessä on kuljetrajan ominaisuus, ei renkaiden. Mikähän tässä on niin vaikea ymmärtää?
Miten ihmeessä voisi olla niin, että pitää olla huonommat talvirenkaat, jotta voisi olla osaava ja taitava kuljettaja. Päteekö tämä merkillinen ajatus myös muihin auton turvavarusteisiin, turvavöihin ja lukuisiin muihin nykyaiton turvallisuutta edistäviin varusteisiin? Pitäisikö nämäkin jättää pois, jotta kykenisi ajamaan turvallisesti? Jos ei, niin miksi renkaat ovat poikkeus? - on.selvää
10plus6 kirjoitti:
No tiedäpä tuosta kitkailijoiden kokemusten nastoista ja niiden validisuudesta, niin monethan täällä kehuskelevat ajaneensa vuosikausia, jopa 15 vuotta kitkoilla. Nastat ovat kehittyneet huimasti noista ajoista. Haitatkin vähentyneet murto-osaan, mm tien kulutus, melu, vaikka turvallisuusominaisuudet ovat parantuneet reippaasti.
Toisaalta nastojen hyöty tulee paitsi parempi pito autolle, jossa ne ovat, niin myös kitkoilla ajaville liukkauden poiston kautta ja erityisesti suolaustarpeen vähentämisenä. Tämä jos mikä on todellista hyötyä ja varmasti haittoja suurempaa.
Mitä ovat ne kitkojen muut turvallisuuten vaikuttavat paremmat ominaisuudet kuin pitokyky? Talvirenkaathan hankitaan juuri talvisten ja liukkaiden kelien vuoksi.
Kokeneet kuljettajat eivät suosi kitkoja, vaan kitkoilla ajaa enemmän kokeneita kuljettajia, jotka uskovat olevansa niin hyviä kuljettajia etteivät tarvitse nastojen tuomaa parempaa pitokykyä. Noin 85% suosii nastoja ja ammattiliikenne luultavasti vieläkin enemmän. On melkoisen kova väite, jos väittää näiden olevan kokemattomia tai edes vähemmän kokeneita kauttaaltaan.
Vähemmän kokeneet autoilijat ovatkin fiksuja ja ymmärtävät hankkia nastarenkaat lähes aina. Ei ole mitään syytä tinkiä turvallisuudesta ja tyytyä heikompiin, kun kokemustakin ja taitoa on vähemmän. Se, jos mikä on viisautta.
Uutena nastat on tietysti aivan ylivoimaisia pidon osalta. Kuluneina tilanne ei merkittävästi muutu julkisiudessa esiintyneiden testien perusteellakaan.
Tuo niin tyypillinen kulunut väite näissä keskusteluissa, että vain ja ainoastaan kitkoilla kykenee ajamaan rauhallisesti ja ennakoiden alkaa jo olla jokseenkin koominen tai säälittäväkin. Ajotaito ja kyky käyttäytyä liikenteessä on kuljetrajan ominaisuus, ei renkaiden. Mikähän tässä on niin vaikea ymmärtää?
Miten ihmeessä voisi olla niin, että pitää olla huonommat talvirenkaat, jotta voisi olla osaava ja taitava kuljettaja. Päteekö tämä merkillinen ajatus myös muihin auton turvavarusteisiin, turvavöihin ja lukuisiin muihin nykyaiton turvallisuutta edistäviin varusteisiin? Pitäisikö nämäkin jättää pois, jotta kykenisi ajamaan turvallisesti? Jos ei, niin miksi renkaat ovat poikkeus?Äläpä muuta virka.
On käsittämätöntä tämä kitkailijoiden uskomus omien ajotaitojensa erinomaisuuteen verrattuna nastoilla ajaviin.
Kaikille lukutaitoisille luulisi olevan selvää, talvirengatestien vastaansanomaton tulos, nastarengas on vaikeissa talviolosuhteissa pitokyvyltään ylivoimainen kitkoihin verraten. - valosumu
10plus6 kirjoitti:
No tiedäpä tuosta kitkailijoiden kokemusten nastoista ja niiden validisuudesta, niin monethan täällä kehuskelevat ajaneensa vuosikausia, jopa 15 vuotta kitkoilla. Nastat ovat kehittyneet huimasti noista ajoista. Haitatkin vähentyneet murto-osaan, mm tien kulutus, melu, vaikka turvallisuusominaisuudet ovat parantuneet reippaasti.
Toisaalta nastojen hyöty tulee paitsi parempi pito autolle, jossa ne ovat, niin myös kitkoilla ajaville liukkauden poiston kautta ja erityisesti suolaustarpeen vähentämisenä. Tämä jos mikä on todellista hyötyä ja varmasti haittoja suurempaa.
Mitä ovat ne kitkojen muut turvallisuuten vaikuttavat paremmat ominaisuudet kuin pitokyky? Talvirenkaathan hankitaan juuri talvisten ja liukkaiden kelien vuoksi.
Kokeneet kuljettajat eivät suosi kitkoja, vaan kitkoilla ajaa enemmän kokeneita kuljettajia, jotka uskovat olevansa niin hyviä kuljettajia etteivät tarvitse nastojen tuomaa parempaa pitokykyä. Noin 85% suosii nastoja ja ammattiliikenne luultavasti vieläkin enemmän. On melkoisen kova väite, jos väittää näiden olevan kokemattomia tai edes vähemmän kokeneita kauttaaltaan.
Vähemmän kokeneet autoilijat ovatkin fiksuja ja ymmärtävät hankkia nastarenkaat lähes aina. Ei ole mitään syytä tinkiä turvallisuudesta ja tyytyä heikompiin, kun kokemustakin ja taitoa on vähemmän. Se, jos mikä on viisautta.
Uutena nastat on tietysti aivan ylivoimaisia pidon osalta. Kuluneina tilanne ei merkittävästi muutu julkisiudessa esiintyneiden testien perusteellakaan.
Tuo niin tyypillinen kulunut väite näissä keskusteluissa, että vain ja ainoastaan kitkoilla kykenee ajamaan rauhallisesti ja ennakoiden alkaa jo olla jokseenkin koominen tai säälittäväkin. Ajotaito ja kyky käyttäytyä liikenteessä on kuljetrajan ominaisuus, ei renkaiden. Mikähän tässä on niin vaikea ymmärtää?
Miten ihmeessä voisi olla niin, että pitää olla huonommat talvirenkaat, jotta voisi olla osaava ja taitava kuljettaja. Päteekö tämä merkillinen ajatus myös muihin auton turvavarusteisiin, turvavöihin ja lukuisiin muihin nykyaiton turvallisuutta edistäviin varusteisiin? Pitäisikö nämäkin jättää pois, jotta kykenisi ajamaan turvallisesti? Jos ei, niin miksi renkaat ovat poikkeus?Asia on täsmälleen näin! On erikoinen ajatusmaailma kitkakuskeilla. Heillä on automaattinen oletus, että nastarenkaat laitetaan autoon siksi, että voi ajaa kovempaa ja vähemmän ennakoiden. Eiköhän nastojen valinta renkaiksi ole nimenomaan sitä ennakointia parhaimmillaan.
Nastarenkailla voi ajaa täsmälleen yhtä rauhallisesti, ennakoiden ja taitavasti kuin kitkoillakin, todennäköisesti niin juuri tehdäänkin. On vain sitten sen yllättävän tilanteen varalle vielä olemassa tuo reilusti etukäteen ennakoitu parempi pito käytössä. valosumu kirjoitti:
Asia on täsmälleen näin! On erikoinen ajatusmaailma kitkakuskeilla. Heillä on automaattinen oletus, että nastarenkaat laitetaan autoon siksi, että voi ajaa kovempaa ja vähemmän ennakoiden. Eiköhän nastojen valinta renkaiksi ole nimenomaan sitä ennakointia parhaimmillaan.
Nastarenkailla voi ajaa täsmälleen yhtä rauhallisesti, ennakoiden ja taitavasti kuin kitkoillakin, todennäköisesti niin juuri tehdäänkin. On vain sitten sen yllättävän tilanteen varalle vielä olemassa tuo reilusti etukäteen ennakoitu parempi pito käytössä.> Nastarenkailla voi ajaa täsmälleen yhtä rauhallisesti,
> ennakoiden ja taitavasti kuin kitkoillakin
Näinhän sitä voi. Ongelma onkin tietää, milloin pitää ajaa erityisen rauhallisesti ja ennakoiden. Kitkat kun viestivät liukkaudesta paljon nastoja herkemmin.
> todennäköisesti niin juuri tehdäänkin
Ei tilastojen valossa. Vai minkä takia nastarengaskuskit ovat useammin syyllisiä osapuolia liikenneonnettomuuksissa? Osatekijä voi toki olla se, että kitkoja käyttävät lähinnä kokeneet kuskit.- valosumu
"Näinhän sitä voi. Ongelma onkin tietää, milloin pitää ajaa erityisen rauhallisesti ja ennakoiden. Kitkat kun viestivät liukkaudesta paljon nastoja herkemmin."
Tämä on sinun ikioma fantasiasi. Tosiasia on, että johtuen kitkarenkaan pidon muodostumistekniikasta kitka on arvaamaton rengas. Luistava kitkarengas ei pidä paskan vertaa verrattuna luistamattomaan. Suomeksi pito romahtaa kun luisto alkaa. Tämä johtaa tilanteeseen jossa esimerkiksi mutkassa johon voi ajaa kitkoilla renkaan joutumatta luisuun 70 km/h, ajettaessa 71 km/h renkaan alkaessa luistaa pito katoaa silmänräpäyksessä lähes täysin eikä sellaista rattimiestä/naista ole olemassakaan joka luisuin oikaisee koska se ei fysiikan lakien takia ole mahdollista.
Nastarenkaan pito muodostuu eri asioista eikä pidon menetys ole yhtä dramaattinen.
Suomeksi rautalangasta. Kitkarenkaan ylivoimaisesti heikoin ominaisuus on se, että se ei varoittele liukkaudesta vaan pidon murtuessa kuljettajasta tulee matkustaja.
Tätä on sinulle yritetty ennenkin selittää, kuinka yksinkertaisesti se pitäisi kertoa, että menisi perille. Kitkarenkaan pito muodostuu pehmeään kumiseokseen tehtyjen lamellien pureutumisesta pieniin pinnan epätasaisuuksiin ja jonkin verran imukuppi-ilmiöön. Kumpikaan niistä ei toimi luistavassa renkaassa, vai kuinka?
Näistä ominaisuuksista johtuu kitkojen jopa 40% pidemmät jarrutusmatkat verrattuna nastoihin. valosumu kirjoitti:
"Näinhän sitä voi. Ongelma onkin tietää, milloin pitää ajaa erityisen rauhallisesti ja ennakoiden. Kitkat kun viestivät liukkaudesta paljon nastoja herkemmin."
Tämä on sinun ikioma fantasiasi. Tosiasia on, että johtuen kitkarenkaan pidon muodostumistekniikasta kitka on arvaamaton rengas. Luistava kitkarengas ei pidä paskan vertaa verrattuna luistamattomaan. Suomeksi pito romahtaa kun luisto alkaa. Tämä johtaa tilanteeseen jossa esimerkiksi mutkassa johon voi ajaa kitkoilla renkaan joutumatta luisuun 70 km/h, ajettaessa 71 km/h renkaan alkaessa luistaa pito katoaa silmänräpäyksessä lähes täysin eikä sellaista rattimiestä/naista ole olemassakaan joka luisuin oikaisee koska se ei fysiikan lakien takia ole mahdollista.
Nastarenkaan pito muodostuu eri asioista eikä pidon menetys ole yhtä dramaattinen.
Suomeksi rautalangasta. Kitkarenkaan ylivoimaisesti heikoin ominaisuus on se, että se ei varoittele liukkaudesta vaan pidon murtuessa kuljettajasta tulee matkustaja.
Tätä on sinulle yritetty ennenkin selittää, kuinka yksinkertaisesti se pitäisi kertoa, että menisi perille. Kitkarenkaan pito muodostuu pehmeään kumiseokseen tehtyjen lamellien pureutumisesta pieniin pinnan epätasaisuuksiin ja jonkin verran imukuppi-ilmiöön. Kumpikaan niistä ei toimi luistavassa renkaassa, vai kuinka?
Näistä ominaisuuksista johtuu kitkojen jopa 40% pidemmät jarrutusmatkat verrattuna nastoihin.> Tämä johtaa tilanteeseen jossa esimerkiksi mutkassa johon voi
> ajaa kitkoilla renkaan joutumatta luisuun 70 km/h, ajettaessa
> 71 km/h renkaan alkaessa luistaa pito katoaa silmänräpäyksessä
> lähes täysin eikä sellaista rattimiestä/naista ole olemassakaan joka
> luisuin oikaisee koska se ei fysiikan lakien takia ole mahdollista.
Tuo piti melkein paikkansa vielä 80-luvulla. Vaan ei enää... Päivitä vähän tietojasi.
Kitkarengas varoittelee nimen omaan pidosta, koska pito on heikointa kiihdytettäessä (ja heti liikkeelle lähdettäessä) ja paranee ajon edistyessä ja varsinkin jarrutettaessa.- valosumu
TheRat kirjoitti:
> Tämä johtaa tilanteeseen jossa esimerkiksi mutkassa johon voi
> ajaa kitkoilla renkaan joutumatta luisuun 70 km/h, ajettaessa
> 71 km/h renkaan alkaessa luistaa pito katoaa silmänräpäyksessä
> lähes täysin eikä sellaista rattimiestä/naista ole olemassakaan joka
> luisuin oikaisee koska se ei fysiikan lakien takia ole mahdollista.
Tuo piti melkein paikkansa vielä 80-luvulla. Vaan ei enää... Päivitä vähän tietojasi.
Kitkarengas varoittelee nimen omaan pidosta, koska pito on heikointa kiihdytettäessä (ja heti liikkeelle lähdettäessä) ja paranee ajon edistyessä ja varsinkin jarrutettaessa.No sittenhän voit kertoa mihin luistavan kitkarenkaan pito perustuu?
Luistavassa kitkarenkaassa käy käytännössä sama ilmiö, kuin vesiliirrossa. Alustan ja renkaan välinen kitka romahtaa periaatteessa samasta syystä vaikka mekanismi onkin eri, rengas irtoaa alustasta. Erona on se, että vesiliirrossa pito voi palautua jos rengas pääsee taas kosketukseen alustan kanssa. Kitkarenkaalla pito ei palaudu ennekuin vauhti on pudonnut niin alas, että romahtanut pitokin riittää pysäyttämään luisun. Ollaanko siinä vaiheessa enää turvallisella alueella onkin toinen juttu.
Ja usko pois, kokemusta löytyy molemmista renkaista kohtuullisesti ihan viime vuosiltakin. valosumu kirjoitti:
No sittenhän voit kertoa mihin luistavan kitkarenkaan pito perustuu?
Luistavassa kitkarenkaassa käy käytännössä sama ilmiö, kuin vesiliirrossa. Alustan ja renkaan välinen kitka romahtaa periaatteessa samasta syystä vaikka mekanismi onkin eri, rengas irtoaa alustasta. Erona on se, että vesiliirrossa pito voi palautua jos rengas pääsee taas kosketukseen alustan kanssa. Kitkarenkaalla pito ei palaudu ennekuin vauhti on pudonnut niin alas, että romahtanut pitokin riittää pysäyttämään luisun. Ollaanko siinä vaiheessa enää turvallisella alueella onkin toinen juttu.
Ja usko pois, kokemusta löytyy molemmista renkaista kohtuullisesti ihan viime vuosiltakin.Mitä ihmeen ainetta sinne tienpinnan ja renkaan väliin ilmestyy, kun kitkarenkaan pito lähtee? Kysyn vaan, kun en ihan heti keksi. Liukkalla tulee kitkarenkaalla autoa ajettua "luisussa" lähes päivittäin (jyrkkä mäki 90 asteen mutkan jälkeen, kun on peilijäässä, on parempi antaa renkaiden liukua hieman niin vauhti ei kuole).
Kitkarenkaan pito perustuu lähinnä kahteen tekijään:
1. Kumin mekaaninen pito
2. Imukuppiefekti
Aiemmin, kun tuota imukuppiefektia ei ollut, vaan kitkarenkaat olivat käytännössä pehmeästä kumista tehtyjä kesärenkaita hieman karkeammalla ja syvemmällä kuviolla, oli todellakin ongelmia luistonhallinnan kanssa.
Etsi jostain lasipöytä ja imukuppi. Länttäse imukuppi lasipöytään ja kokeile miten hyvin luisuu. Sama periaate.- valosumu
TheRat kirjoitti:
Mitä ihmeen ainetta sinne tienpinnan ja renkaan väliin ilmestyy, kun kitkarenkaan pito lähtee? Kysyn vaan, kun en ihan heti keksi. Liukkalla tulee kitkarenkaalla autoa ajettua "luisussa" lähes päivittäin (jyrkkä mäki 90 asteen mutkan jälkeen, kun on peilijäässä, on parempi antaa renkaiden liukua hieman niin vauhti ei kuole).
Kitkarenkaan pito perustuu lähinnä kahteen tekijään:
1. Kumin mekaaninen pito
2. Imukuppiefekti
Aiemmin, kun tuota imukuppiefektia ei ollut, vaan kitkarenkaat olivat käytännössä pehmeästä kumista tehtyjä kesärenkaita hieman karkeammalla ja syvemmällä kuviolla, oli todellakin ongelmia luistonhallinnan kanssa.
Etsi jostain lasipöytä ja imukuppi. Länttäse imukuppi lasipöytään ja kokeile miten hyvin luisuu. Sama periaate.Ei sinne mitään ainetta ilmesty. Kitkarenkaan kumi ei saa otetta pienistä alustan epätasaisuuksista kun luistaa niiden yli. Luistamaton kumi työntyy näihin pieniin kolosiin. Kirjoitin: "kitka romahtaa periaatteessa samasta syystä vaikka mekanismi onkin eri, rengas irtoaa alustasta"
Länttäse se imukuppu pöytään, pistä siihen mittari kiinni jolla näet voiman joka tarvitaan sivuttain vetämiseen. Vedä niin kauan, että imukuppi irtoaa ja vertaa liikuttamiseen tarvittavaa voimaa siihen mikä oli juuri, ennen kuin pito irtosi. Niin, pito romahtaa murto-osaan.
Minkälaisesta rautalangasta tämä pitää vääntää. - ljsflsjflsjflsjf
on.selvää kirjoitti:
Äläpä muuta virka.
On käsittämätöntä tämä kitkailijoiden uskomus omien ajotaitojensa erinomaisuuteen verrattuna nastoilla ajaviin.
Kaikille lukutaitoisille luulisi olevan selvää, talvirengatestien vastaansanomaton tulos, nastarengas on vaikeissa talviolosuhteissa pitokyvyltään ylivoimainen kitkoihin verraten.Talvirengastestien jäävertailut tehdään jääradalla. Ainoastaan tuossa jäävertailussa nastarenkaat ovat olleet selvästi paremmat, kuin kitkarenkaat. Olen ajanut kaikenlaisia teitä yli 30 v., eikä koskaan ole ollut tiellä jäärataan verrattavia olosuhteita. Ajelin paljonkin jäärataa n. kakskymppisenä, joten kokemusta siitäkin on. Joten mikä mahtaa olla lopulta se todellinen ero noiden renkaiden välillä? Sen kertoo vain se, kun itse kokeilee, testit eivät sitä kerro.
- Valosumu
ljsflsjflsjflsjf kirjoitti:
Talvirengastestien jäävertailut tehdään jääradalla. Ainoastaan tuossa jäävertailussa nastarenkaat ovat olleet selvästi paremmat, kuin kitkarenkaat. Olen ajanut kaikenlaisia teitä yli 30 v., eikä koskaan ole ollut tiellä jäärataan verrattavia olosuhteita. Ajelin paljonkin jäärataa n. kakskymppisenä, joten kokemusta siitäkin on. Joten mikä mahtaa olla lopulta se todellinen ero noiden renkaiden välillä? Sen kertoo vain se, kun itse kokeilee, testit eivät sitä kerro.
Taas kerran. Ei tehdä, pelkästään. Kyllä ne renkaat testataan kaikenlaisilla normaalin talven alustoilla. Tämäkin uskomus on kumottu kymmenet kerrat ja silti se putkahtaa aina esiin.
Oli alusta mikä tahansa, niin prosentuaalisesti ero säilyy suurin piirtein samana. Todella liukkaalla nastojen paremmuus korostuu jonkin verran prosenteissakin. Tosin turvavälineet onkin olemassa etupäässä ääritilanteiden varalle. Harvoin niitä jokapäiväisessä ajossa tarvitsee. - jfksjfksfjsk
Valosumu kirjoitti:
Taas kerran. Ei tehdä, pelkästään. Kyllä ne renkaat testataan kaikenlaisilla normaalin talven alustoilla. Tämäkin uskomus on kumottu kymmenet kerrat ja silti se putkahtaa aina esiin.
Oli alusta mikä tahansa, niin prosentuaalisesti ero säilyy suurin piirtein samana. Todella liukkaalla nastojen paremmuus korostuu jonkin verran prosenteissakin. Tosin turvavälineet onkin olemassa etupäässä ääritilanteiden varalle. Harvoin niitä jokapäiväisessä ajossa tarvitsee.Kyllä minä sen tiedän, että vertaillaan muillakin pinnoilla. Mutta kirjoitin nimen omaan JÄÄVERTAILUSTA. Siinä ne erot syntyvät. Muilla pinnoilla ei eroja ole esim. Nokian nastan ja kitkan välillä, luehan ne testit uudestaan. Olen edelleen sitä mieltä, että jos jäärataolosuhteita on normaalilla tiellä, niin ne ovat todella harvinaisia, kun ei ole vielä vastaan tullut.
- 10plus6
jfksjfksfjsk kirjoitti:
Kyllä minä sen tiedän, että vertaillaan muillakin pinnoilla. Mutta kirjoitin nimen omaan JÄÄVERTAILUSTA. Siinä ne erot syntyvät. Muilla pinnoilla ei eroja ole esim. Nokian nastan ja kitkan välillä, luehan ne testit uudestaan. Olen edelleen sitä mieltä, että jos jäärataolosuhteita on normaalilla tiellä, niin ne ovat todella harvinaisia, kun ei ole vielä vastaan tullut.
Millään talvisilla tienpinnoilla kitkat eivät ole nastoja parempia. Pehmeällä lumella, jossa ei jäätä pohjalla, pääsee kitkat kokolailla nastojen tasolle. Tällainen keli on kuitenkin melkoisen harvinainen ja silloin kun onkin, niin lyhytaikainen. Nopeasti lumi kovettuu liukkaaksi ellei sitä ehditä aurata pois.
Se on totta, että suurimmat erot syntyvät nimenomaan jäisillä pinnoilla. Ja nämä nyt ei niin kovin harvinaisia ole kuten tänäkin sysstalvena on nähty. Ei suolausta ehditä aina tehdä ennakkoon eikä nastat ehdi liukkautta poistaa heti. - Thgkiujgf
10plus6 kirjoitti:
Millään talvisilla tienpinnoilla kitkat eivät ole nastoja parempia. Pehmeällä lumella, jossa ei jäätä pohjalla, pääsee kitkat kokolailla nastojen tasolle. Tällainen keli on kuitenkin melkoisen harvinainen ja silloin kun onkin, niin lyhytaikainen. Nopeasti lumi kovettuu liukkaaksi ellei sitä ehditä aurata pois.
Se on totta, että suurimmat erot syntyvät nimenomaan jäisillä pinnoilla. Ja nämä nyt ei niin kovin harvinaisia ole kuten tänäkin sysstalvena on nähty. Ei suolausta ehditä aina tehdä ennakkoon eikä nastat ehdi liukkautta poistaa heti.Jäinen tienpinta ja testeissä käytetty jäärata ovat ihan erilaisia pinnoiltaan. Tienpinta ei ole koskaan tasaisen jäinen ja sileä, joten testit eivät siltä osin voi mitenkään kuvata todellista tilannetta. Kyllä minä olen tänä alkutalvena ajellut kitkoilla paljonkin jäisiä teitä, myös sivuteitä, ihan työn takia, eikä koskaan ole ollut ongelmia. Aikaisemmin olin vannoutunut nastarenkailija, mutta kun nyt uskalsin kokeilla kitkoja, niin takaisin en vaihda. Tämä on siis oma kokemukseni, muut voivat toki tehdä muitakin valintoja.
Kiitos asiallisesta keskustelusta, ja Mukavaa Uutta Vuotta. - 10plus6
Thgkiujgf kirjoitti:
Jäinen tienpinta ja testeissä käytetty jäärata ovat ihan erilaisia pinnoiltaan. Tienpinta ei ole koskaan tasaisen jäinen ja sileä, joten testit eivät siltä osin voi mitenkään kuvata todellista tilannetta. Kyllä minä olen tänä alkutalvena ajellut kitkoilla paljonkin jäisiä teitä, myös sivuteitä, ihan työn takia, eikä koskaan ole ollut ongelmia. Aikaisemmin olin vannoutunut nastarenkailija, mutta kun nyt uskalsin kokeilla kitkoja, niin takaisin en vaihda. Tämä on siis oma kokemukseni, muut voivat toki tehdä muitakin valintoja.
Kiitos asiallisesta keskustelusta, ja Mukavaa Uutta Vuotta.Totta, se yksi osatesti, joka tehdää sileällä jäällä lähes laboratoriotasoisissa olosuhteissa, ei varmaan vastaa juuri koskaan maanteillä olevia olosuhteita. Sen tarkoitushan on vain taata kaikille renkaille prikulleen sama olosuhde, jossa pitoa testataan.
Se on kuitenkin vain yksi osatesti muiden joukossa ja antaa tietysti kaikille samat vertailukelpoiset olosuhteet.
Muita osatestejähän tehdään normaali talvisissa maantieolosuhteissa aina kuivasta sulasta tienpinnasta normaaliin jäiseen tienpintaan. Näissähän ihan 100:sesti ei joka kerta osu samanlainen 'kohta' just testaustilanteessa. Siksihän sama testi toustetaan monta kertaa, jotta tämän vaikutus minimoituisi. Käytännössä näin varmaan tapahtuukin.
Näin tehden noissa testeissä kyllä päästään käytännössä kaikkiin normaaleihin Suomen talvessa esiintyviin olosuhteisiin oikein hyvin.
En epäilekään, etteikö Suomen talvessa pärjäisi kitkoilla, vaikka niiden talvirengasominaisuudet eivät pärjääkään nastarenkaille. Siitä ei ole kyse.
Kyse on siitä, että nastat ovat paremmat talvirenkaina kaikkien julkaistujen jokavuotisten monipuolisten testien perusteella.
Erinomaista uutta vuotta! - eipelkkäähomottelua
Itse asiaan en ota kantaa, mutta hienoa keskustelua olette käyneet! Peukku molemmille.
valosumu kirjoitti:
Ei sinne mitään ainetta ilmesty. Kitkarenkaan kumi ei saa otetta pienistä alustan epätasaisuuksista kun luistaa niiden yli. Luistamaton kumi työntyy näihin pieniin kolosiin. Kirjoitin: "kitka romahtaa periaatteessa samasta syystä vaikka mekanismi onkin eri, rengas irtoaa alustasta"
Länttäse se imukuppu pöytään, pistä siihen mittari kiinni jolla näet voiman joka tarvitaan sivuttain vetämiseen. Vedä niin kauan, että imukuppi irtoaa ja vertaa liikuttamiseen tarvittavaa voimaa siihen mikä oli juuri, ennen kuin pito irtosi. Niin, pito romahtaa murto-osaan.
Minkälaisesta rautalangasta tämä pitää vääntää.> Ei sinne mitään ainetta ilmesty
>> kitka romahtaa periaatteessa samasta syystä
Mutta tästähän vesiliirrossa on nimen omaan kyse. Renkaan ja tienpinnan väliin tulee ainetta (vettä), jonka päällä auto on. Siis vesiliirrossa.
> Vedä niin kauan, että imukuppi irtoaa ja vertaa liikuttamiseen
> tarvittavaa voimaa siihen mikä oli juuri, ennen kuin pito irtosi.
Jos tarkoituksesi oli sanoa, että liukukitka on pienempi kuin lepokitka, niin onneksi olkoon. Olet jo peruskoulutasolla fysiikassa. Jos tarkoituksesi on todistaa, että nastarenkailla tämä ei pädekään, ollaan jo lähellä nobelin palkintoa...- Valosumu
TheRat kirjoitti:
> Ei sinne mitään ainetta ilmesty
>> kitka romahtaa periaatteessa samasta syystä
Mutta tästähän vesiliirrossa on nimen omaan kyse. Renkaan ja tienpinnan väliin tulee ainetta (vettä), jonka päällä auto on. Siis vesiliirrossa.
> Vedä niin kauan, että imukuppi irtoaa ja vertaa liikuttamiseen
> tarvittavaa voimaa siihen mikä oli juuri, ennen kuin pito irtosi.
Jos tarkoituksesi oli sanoa, että liukukitka on pienempi kuin lepokitka, niin onneksi olkoon. Olet jo peruskoulutasolla fysiikassa. Jos tarkoituksesi on todistaa, että nastarenkailla tämä ei pädekään, ollaan jo lähellä nobelin palkintoa...Voi herrajee. Taitaa olla tuhoon tuomittu ajatus yrittä selittää sinulle mitään vaikka kuinka koettaa yksinkertaistaa. "kitka romahtaa PERIAATTEESSA samasta syystä", ei siis täsmälleen samasta syystä. Molemmissa on tilanne, että rengas ei saa otetta tien pinnasta. Toisessa tapauksessa vesikerros estää kumin otteen alustaan ja toisessa kumi ei pääse työntymään alustan epätasaisuuksiin vaan liukuu niiden yli.
"Jos tarkoituksesi oli sanoa, että liukukitka on pienempi kuin lepokitka"
Oikeastaan en yritä sanoa. Kysymyshän on ollut tästä:
Lainaus itseltäsi
"Kitkarenkaan pito perustuu lähinnä kahteen tekijään:
1. Kumin mekaaninen pito
2. Imukuppiefekti"
Kuinka hyvin imukuppiefekti toimii liukuvassa renkaassa?
Taidat unohtaa mistä tässä on ollut kysymys. Minä sanoin, että kitkarenkaan pito putoaa murto-osaan kun rengas lähtee luisuun ja sinä väität ettei pidä paikkaansa. Nyt sinulle on väännetty jo monesta ja paksusta rautalangasta miksi mekaaninen pito ja imukuppiefetkti ei toimi liukuvalla kitkarenkaalla. Rengas on arvaamaton sen takia ettei varoita liukkaudesta vaan pito häviää kertalaakista lähes kokonaan. Jokohan alkaisi valkenemaan. Valosumu kirjoitti:
Voi herrajee. Taitaa olla tuhoon tuomittu ajatus yrittä selittää sinulle mitään vaikka kuinka koettaa yksinkertaistaa. "kitka romahtaa PERIAATTEESSA samasta syystä", ei siis täsmälleen samasta syystä. Molemmissa on tilanne, että rengas ei saa otetta tien pinnasta. Toisessa tapauksessa vesikerros estää kumin otteen alustaan ja toisessa kumi ei pääse työntymään alustan epätasaisuuksiin vaan liukuu niiden yli.
"Jos tarkoituksesi oli sanoa, että liukukitka on pienempi kuin lepokitka"
Oikeastaan en yritä sanoa. Kysymyshän on ollut tästä:
Lainaus itseltäsi
"Kitkarenkaan pito perustuu lähinnä kahteen tekijään:
1. Kumin mekaaninen pito
2. Imukuppiefekti"
Kuinka hyvin imukuppiefekti toimii liukuvassa renkaassa?
Taidat unohtaa mistä tässä on ollut kysymys. Minä sanoin, että kitkarenkaan pito putoaa murto-osaan kun rengas lähtee luisuun ja sinä väität ettei pidä paikkaansa. Nyt sinulle on väännetty jo monesta ja paksusta rautalangasta miksi mekaaninen pito ja imukuppiefetkti ei toimi liukuvalla kitkarenkaalla. Rengas on arvaamaton sen takia ettei varoita liukkaudesta vaan pito häviää kertalaakista lähes kokonaan. Jokohan alkaisi valkenemaan.> Kuinka hyvin imukuppiefekti toimii liukuvassa renkaassa?
Ihan hyvin. Siitähän tässä on kyse.
> Minä sanoin, että kitkarenkaan pito putoaa murto-osaan kun rengas lähtee luisuun
Jeps. Kaikkien renkaiden pito putoaa murto-osaan kun rengas lähtee luisuun. Se liukukitka edelleen, katsos.
> sinä väität ettei pidä paikkaansa
En väitä.
> Nyt sinulle on väännetty jo monesta ja paksusta rautalangasta
> miksi mekaaninen pito ja imukuppiefetkti ei toimi liukuvalla kitkarenkaalla.
Ei ole. Molemmat toimivat myös liukuvalla kitkarenkaalla. Voit imukuppiefektia kokeilla sillä aiemmin vinkatulla imukuppi lasipinnalla -menetelmällä. Toki hieman eri asia kuin auton rengas, mutta huomaat kyllä että sitä pitoa on.
> Rengas on arvaamaton sen takia ettei varoita liukkaudesta
> vaan pito häviää kertalaakista lähes kokonaan.
Niin, nastarengas. Kitkarengas taas varoittelee pidon häviämisestä jatkuvasti.
Miksi intät, kun sinulla ei näemmä ole sen paremmin kokemusta kitkarenkaista, kuin käsitystä niistä fysiikan laeista, joihin sen toiminta perustuu? Tuntuuko hölmöltä?- kitkat_katkit
TheRat kirjoitti:
> Kuinka hyvin imukuppiefekti toimii liukuvassa renkaassa?
Ihan hyvin. Siitähän tässä on kyse.
> Minä sanoin, että kitkarenkaan pito putoaa murto-osaan kun rengas lähtee luisuun
Jeps. Kaikkien renkaiden pito putoaa murto-osaan kun rengas lähtee luisuun. Se liukukitka edelleen, katsos.
> sinä väität ettei pidä paikkaansa
En väitä.
> Nyt sinulle on väännetty jo monesta ja paksusta rautalangasta
> miksi mekaaninen pito ja imukuppiefetkti ei toimi liukuvalla kitkarenkaalla.
Ei ole. Molemmat toimivat myös liukuvalla kitkarenkaalla. Voit imukuppiefektia kokeilla sillä aiemmin vinkatulla imukuppi lasipinnalla -menetelmällä. Toki hieman eri asia kuin auton rengas, mutta huomaat kyllä että sitä pitoa on.
> Rengas on arvaamaton sen takia ettei varoita liukkaudesta
> vaan pito häviää kertalaakista lähes kokonaan.
Niin, nastarengas. Kitkarengas taas varoittelee pidon häviämisestä jatkuvasti.
Miksi intät, kun sinulla ei näemmä ole sen paremmin kokemusta kitkarenkaista, kuin käsitystä niistä fysiikan laeista, joihin sen toiminta perustuu? Tuntuuko hölmöltä?On kokemusta kitkarenkaista, ja sen takia en ajakkaan niillä enää..
Nastat pureutuu jäähän, ja vaikka pito häviääkin se saa otteen jäästä, ja alkaa pitämään luistossakin. Sen sijaan pidon menettänyt kitkarengas liukuu jään pinnalla niin kauan kunnes ollaan ojan pohjassa. kitkat_katkit kirjoitti:
On kokemusta kitkarenkaista, ja sen takia en ajakkaan niillä enää..
Nastat pureutuu jäähän, ja vaikka pito häviääkin se saa otteen jäästä, ja alkaa pitämään luistossakin. Sen sijaan pidon menettänyt kitkarengas liukuu jään pinnalla niin kauan kunnes ollaan ojan pohjassa.Edelleen ovat kokemuksesi 80-luvulta selvästi. Tai sitten jostain keskieuroopan mutarenkaista...
Kuten sanottua, itse ajan hallitussa luisussa lähes päivittäin. Kitkarenkailla ja takavetoisella. Ei se minnekään ojaan mene.- Valosumu
TheRat kirjoitti:
> Kuinka hyvin imukuppiefekti toimii liukuvassa renkaassa?
Ihan hyvin. Siitähän tässä on kyse.
> Minä sanoin, että kitkarenkaan pito putoaa murto-osaan kun rengas lähtee luisuun
Jeps. Kaikkien renkaiden pito putoaa murto-osaan kun rengas lähtee luisuun. Se liukukitka edelleen, katsos.
> sinä väität ettei pidä paikkaansa
En väitä.
> Nyt sinulle on väännetty jo monesta ja paksusta rautalangasta
> miksi mekaaninen pito ja imukuppiefetkti ei toimi liukuvalla kitkarenkaalla.
Ei ole. Molemmat toimivat myös liukuvalla kitkarenkaalla. Voit imukuppiefektia kokeilla sillä aiemmin vinkatulla imukuppi lasipinnalla -menetelmällä. Toki hieman eri asia kuin auton rengas, mutta huomaat kyllä että sitä pitoa on.
> Rengas on arvaamaton sen takia ettei varoita liukkaudesta
> vaan pito häviää kertalaakista lähes kokonaan.
Niin, nastarengas. Kitkarengas taas varoittelee pidon häviämisestä jatkuvasti.
Miksi intät, kun sinulla ei näemmä ole sen paremmin kokemusta kitkarenkaista, kuin käsitystä niistä fysiikan laeista, joihin sen toiminta perustuu? Tuntuuko hölmöltä?"Tuntuuko hölmöltä?"
Ei tunnu, mutta suurta myötähäpeää tunnen. Olet tässä asiassa pihalla kuin se kuuluisa tamppoonin naru.
Minun puolesta saat jatkaa noita höpöuskomuksiasi, olet niin jumiutunut uskomuksiisi ettet edes yritä ymmärtää mitä sinulle koetetaan selittää.
- onkoKitkaa
"Jos tarkoituksesi oli sanoa, että liukukitka on pienempi kuin lepokitka, niin onneksi olkoon. Olet jo peruskoulutasolla fysiikassa."
Sotkenpa oman peruskoulutason fysiikkani mukaan soppaan. Nimenomaan kyse on liukukitkan ja lepokitkan erosta. Lepokitkaan vaikuttavat kummatkin yo. mainitut jutut. En ole testaillut renkaiden imukuppuja erityisemmin kuin käytännön ajossa mutta normaali imukuppi lasilevyssä käyttäytyy kohtalaisen erilailla märässä ja kuivassa lasilevyssä. Suoraan pois vedettäessä imukuppi taitaa pysyä jopa paremmin märässä kuin kuivassa lasissa. Mutta sivuttaispito onkin päinvastoin!
Kitka tai luisto ilman imukuppeja lumella ja jäällä perustuu vesiliirtoon myös suksella ja luistimella. Mitä kovempi pakkanen sitä huonommin lumi ja jää sulaa suksen alla ja pito lisääntyy. Renkaassahan kumi jäykistyy pakkasella ja pitää sen takia huonommin mutta sitä kompensoi lumen oma kitka sulamisen vähenemisenä.
Ns. höyhenjarrutus perustuu lepokitkan hyödyntämiseen, myös nykyautojen automatisoiduissa "höyhenjarrutuksissa". Automatiikka toimii siinä mielessä paremmin että ei tarvii mutu-tuntumalla tunnustella että vieläkö se rengas pyörii vai ei? Jolloin pysytään lepokitka-alueella koko ajan vaikka kitka vähenisi tai parantuisi kesken kaiken. - lkiop
Osassa Suomea keliolosuhteet talvisin ovat niin muuttuvia, että asiaa teille ja varsinkin sivuteille on vain nastarenkailla ja isommat autot pitävät ketjuja mukanaan.
Kun tien pinta on niin jäässä, että auto liukuu, tarvitaan aina nastat ja lisäksi vielä taitava kuljettaja.
Tiedän että isommat autot eivät juuri nastoja käytä, olen kuitenkin nähnyt kuinka koulubussi juuri liukui penkkaan ja onneksi vain penkkaan, sillä kaidetta ei ollut ja putousta olisi ollut useampi metri aika jyrkästi alaspäin.
Toivon että kukaan lapsi ei joutuisi koulumatkallaan näihin jännitysmatkoihin, joissa heistä moni pelkää, sillä juuri nuo sivutiet ovat vaarallisimpia.- onkoKitkaa
"sillä juuri nuo sivutiet ovat vaarallisimpia. "
Vaarallisuus johtuu osaksi siitä että ainakin suomessa on rakennettu sivutiet monessa paikkaa niin että kallistus on ulkokurvin suuntaan. Siihen kun lisätään kunnon jäätikkökeli niin harvassa on ne gurut jotka maaliin asti pääsee?
Olen ollut pari kertaa bussissa mikä on poukkoillut jarrutuksessa koko kaistan leveydeltä ja hiukan ylikin. Eka kerta oli jossain E75:n pitkillä suorilla missä joku kyyditettävä halusi pysäkille. Ehdin näkemään jarrutuksen aikana samasta ikkunasta hyvin sekä eteen että taakse päin ennen kuin bussi pysähtyi jokun matkaa pysäkin jälkeen. Enpä osaa sanoa miten olisi käynyt jos joku olisi ollut pysäkillä steppailemassa?
Toinen kerta oli kaupunkiliikenteessä. Edessä oleva n. 10 auton jono pysähtyi kun liikennevalot vaihtuivat punaiseksi. Bussi teki taas kohtuullisen näytöksen ennenkuin kuski tajusi ajaa liikenteen jakajan yli vastaantulijoiden kaistalle. Mikä oli onneksi tyhjä sillä hetkellä. Siinä olisi ollut varma 10 auton keilaus muuten! Ja ehkä joku olisi jäänyt vielä suojatiellä auton alle? Bussi kulki muun liikenteen tahdissa tai ehkä jopa hiukan jäljessäkin.
Täysmittaisen rekan takana olen ollut yhden kerran itse kuskina kun täysmittaisen rekan pito loppui ylämäessä. Ja minun takana oli useampi henkilö-auto tukkimassa peruutussuunnan. Ihan pikkuisen tais tulla pöksypyykin aihetta kun tila loppui kummastakin suunnasta. Ei olis ehkä hesari mahtunut rekan ja mun pirssin väliin kun rekka kääntyi sen verran linkkuun että tökkäsi jonhonkin penkan töyssyyn ja pysähtyi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124