4500 v. vanhoiksi arvioidut savitaulut sisälsivät hämmästyttävän paljon yhtäläisyyksiä Raamattuun. Niistä löytyi kuvaus vedenpaisumuksesta ja Aadamista ja Eevasta ja jopa Joonasta, sekä vain muutama vuosi Nooan kuoleman jälkeen syntyneen Aabrahamin nimi joka vaelsi tuolla alueella isänsä Eberin kanssa jonka nimi myös mainittiin samassa yhteydessä.
Hiukan nuoremissa savitauluissa mainittiin sitten Simson, Yahweh, ja El, myös Baal ja Dagon, ja myös Daavid sekä Sodoma ja Gomorra sekä Soar jotka savitauluasiakirjojen mukaan kävivät kauppaa Eblan ja muiden syyrialaisten kanssa. (Varsinaisia fiktiokaupunkeja siis, heheh)
Eblassa sii kukoisti vahvana kirjallinen kulttuuri jo paljon ennen Aabrahamia joten ei ihme että heprealaisillakin pysyi hyvin kynä kädessä läpi vuosisatojen.
Eblan kuninkaallisesta arkistosta on löytynyt jopa 15000 savitaulua kauppakirjoista historiankirjoihin. He eivät olleet Yahwen palvelijoita vaan Dagonin ja Baalien joten on ymmärrettävää että he keskittyivät puhumaan enemmin näistä jumalistaan kun Yahvesta ja Aabrahamin jälkeläiset taa katsoivat että heidän tehtävänään on kirjoittaa historia Yahwen palvonnan kannalta katsoen tärkeistä asioista ja he mainitsivat siksi Dagonit ja Baalit vain siloin kun se oli olennaisen tärkeää.
Googlaahan Ebla savitaulut, ja näe se että kuinka yllättävän paljon Raamatun ulkopuolisia todisteita Raamatusta oikein löytyykään.
Kiintoisa savitaululöytö muinaisesta Eblasta
10
187
Vastaukset
- Eipä_yllätä
Hyvät tarinat on varastettu kautta aikain uusiin kirjoitelmiin. Niin myös Raamattuun.
- Kysäisenpä
Voisiko aloittaja vielä kertoa, miten tämä hänen esittämänsä kuuluu evoluutioon?
- LueSinäkinKirjaa
No evoluutioon uskoville raukoille kaikki mitä ihminen tekee, on evoluution aikaan saamaa.
Meille, jotka emme evoluutiosatuun usko, tässä on tietenkin vain yksi todiste asiasta, jonka tiesimme jo muutenkin: Raamattu on totuus!
- hämmäsyttää.kummastuttaa
Onhan se kyllä hämmästyttävää, että myöhemmissä kirjoituksissa on yhtäläisyyksiä vanhempiin. Toinen juttu mikä minua oikein hämmästyttää on se, että kovin monet englanninkieliset kirjailijat sun muut käyttävät hyvin samankaltaisia sanankäänteitä ja fraaseja kuin vuosisatoja ennen heitä elänyt Shakespeare. Voiko tämä olla sattumaa? Kolmas hämmästyksne ja hämmennyksen aihe minulle ovat yhtäläisyydet Bard Pittin tähdittämän Troija-elokuvan ja Homeroksen Iliaan välillä.
- joppasjoo
Noissa on kysymys vain yksittäistapauksista. Raamatun tueksi sen sijaan löytyy lukemattomia todisteita.
- 8765
joppasjoo kirjoitti:
Noissa on kysymys vain yksittäistapauksista. Raamatun tueksi sen sijaan löytyy lukemattomia todisteita.
Ensimmäinenkin todiste herättäisi ehkä mielenkiintoa...
- posjvu
Itse asiassa, se että ihan normi kauppakirjanpidosta löytyi lukemattomia selviä mainitoja Sodoman ja Gomorran ja Soarin kanssa käydystä kaupasta muisen kauppatositeiden joukosta panee kyllä ajattelemaan että olisivatko nuo kaupungit muka olleet jotenkin fiktiivisiä kuten raamatunkriitikot yrittävät änkyttää?
Eipä näytä tosiaankaan mahdolliselta.
On se erikoista että jopa HY:n teol. tiedekuinnassa opetetaan että nuo kaupungit ovat fiktiivisiä !!!!! Tosi outoa näiden kiistattomien löytyöjen valossa. - jhgggduduuoi
Ei voi olla totta nuo avauksen väittämät noista savitauluista sillä nehän osoittavat selvästi Raamatun ulkopulisina lähteinä sen että samoista asioistahan tuossa puhutaan.
Miten ihmeessä se on mahdollista???
Sitäpaitsi kun googlailin lisää tuo ajan asioita niin kun tietää että Ebla oli Israelin kauppanaapuri satoja vuosia niin tokihan heidän arkistoihin olisi jäänyt jotakin mainintoja muustakin kaupankäynnstä Isrelin kanssa, ja kas niinpä olikin, ja aika lailla, tyhmä Googlaa itse ja opi mokoma tyhmä evo ja viisastu. - savijalkainenhölmö
Maksatko sinä kirkollisveroa.
Tarkistuksen vuoksi: millaista kynää "heprealaiset" käyttivät? Oliko kuulakynä jo keksitty vai pitikö heidän tyytyä lyijäriin?
Niin että hehe itsellesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577370Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393651Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3762046Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1681844- 861499
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164