"Auton mittarilukema oli 40 736, mutta autossa ei ollut huoltokirjaa eikä kilometrejä oltu väitettykään oikeiksi."
http://www.iltalehti.fi/autot/201701032200048783_au.shtml
PIenellä etsimisellä olisi hyvinkin saattanut löytyä yksityisiltä myyjiltä autoja, joissa huoltokirja on tallessa ja kilmetrit olisi voinut todistaa oikeaksi.
Taas hyvä esimerkki, miksi autoliikkeestä EI KANNATA ostaa autoa, ei käytettyä eikä uuttakaan kunnes autovero on poistunut.
Kannattiko ostaa autoliikkeestä?
33
622
Vastaukset
- Oikea_Suunta
AIWAN MAHTAWAA!
KULUTTAJALAUTAKUNTA JÄRRRRRJISSÄÄN!- Aikamoista_
Ostaja on kyllä ollut se kuuluisa takuu-uskovainen. Alle tonnin rimpula, joka on jo "puoliksi kuusakosken puristimessa", niin pitäisi olla takuu toimivuudesta, kaupanpurku mahdollisuus ja vieläpä vian etsinnästä korvaus asiakkaalle. En tiedä mihin tämä ns. PISA-koulutustutkimuksessa pärjännyt kansa on menossa...?
- Automyyjä
Minä myin auton muutamalla satasella ja parin kuukauden päästä ostaja soittaa, että "Tämähän kuluttaa öljyä! Miten toimitaan?!" Niin niillä 1.3 koneisilla moottoreilla, joilla on ajettu 560tkm tahtoo käydä. Valittaakoon kulukallelle.
- KallisKa
Jobbariliikkeistä saa vain paskaa.
- tgjgöoyöi
Jotkut taas todella nuukia ja henkensä kaupalla ja pikkuautollakin ajetaan pitkiä päivittäisiä työmatkoja.Hiukan jo viittaa fiesta kokemuksella että jo toistasataa jo ajettu tai vesipumppu jossakin vaiheessa kypsynyt ja siitä niin välitetty.Ka malli kyllä kova mätänemään mikä suurin ongelma.
- EiKannata
Surkean arkipäiväinen esimerkki näistä liikkeen "huolletuista ja tarkistetuista" vaihtoautoista. Luultavasti yksityiseltä suoraan olisi saanut ehjän auton ja halvemmalla.
- 16781687
Tuossa taas nähdään hintaero liike vs yksityinen, "myydään korjattavaksi" -kuntoisen auton saa yksityiseltä 200-300 eurolla kun liikkeessä vastaavasta pitää maksaa lähes tonni. Noita tonnin pommeja nyt ei vaan ole mitään järkeä ostella liikkeistä.
- Tulkitzija
Tuommoiset 1000-2000 € autot ovat tee-se-itse -miehille. Muiden ei kannata sellaista hankkia. Jos auto on maksanut uutena vaikka 15.000, niin mitä voi luulostella olevan ehjänä kun arvosta on jäljellä 1/15 osaa? Noissa pitää osata kuulostella kaikkia ääniä tms. ja tunnistaa heti ongelmat ennen kuin ne pahenevat.
- OstaJosOsaat
Juuri näin on asia.
- Kauppakäy
Autoliike varmaan ostanut sen sisään pikkuvikaisena, maksanut siitä naureskellen ehkä satasen. Hyvä kate jobbarille.
- Kclcf
Autoliike sama kuin jobbari?
- KyäSäTiärät
Kclcf kirjoitti:
Autoliike sama kuin jobbari?
Jobbariliike
- Kgkogfopfokg
KyäSäTiärät kirjoitti:
Jobbariliike
Autoliike on sama kuin jobbariliike? Jiobbariliike on sama kuin autoliike?
- KutenPalstajobbari
Kgkogfopfokg kirjoitti:
Autoliike on sama kuin jobbariliike? Jiobbariliike on sama kuin autoliike?
Jobbariliikkeellä ei ole uusien autojen edustusta, on vain yksi myyntipiste, yleensä vielä katkeroitunut kusimuumi pyörittää puljua.
- kaikkijoppareita
KutenPalstajobbari kirjoitti:
Jobbariliikkeellä ei ole uusien autojen edustusta, on vain yksi myyntipiste, yleensä vielä katkeroitunut kusimuumi pyörittää puljua.
Siis suurin osa Suomen autoliikkeistä ovat jobbariliikkeitä? Varsinaisia autoliikkeitä on vain kymmenkunta jos sitäkään?
Autoliikkeitä ovat siis Kivitila, ja, ja ... ei nyt tule mieleen ja loput ovat jobbariliikkeitä?
- Parinsatkunvehe
Jos tuollainen KA myydään korjattavaksi niin hinta kuulostaa aikas huimalta.
- Ounounythuimaa
Perseaukisesta se tonni voi kuulostaakin huimalta
- IdioottejaPiisaa
Pisatutkimukset tai teknologian kehittyminen ei tee ihmisestä älykkäämpää. Jos ostaa auton, jonka historia on epäselvä, täytyy ymmärtää myös riskit. Jos on tonnin auto kyseessä, niin ei kai kukaan täysillä käyvä usko kenenkään tekevän siihen kahden tonnin remontteja?
- 2017_Samat_Tuulet
Hyvä uutinen! Kerrankin asiaa autoalalta!
Pääasiat uutisen sisällöstä (toisin kuin ilmeisestikin varsin vähä-älyisen aloittajan poiminnat):
"940 eurolla ostettu auto hajosi: Kuluttajalautakunnan mukaan auto ei kuitenkaan ollut huonommassa kunnossa kuin olisi voitu odottaa, auto oli hintansa mukainen. Lautakunnan mukaan ostajalle ei oltu annettu väärää tietoa ja auto oli hintaansa nähden riittävässä kunnossa. Kuluttajariitakunta ei suositellut korvauksia... Myyjän ei tarvitse vastata vioista, jotka johtuvat ajoneuvon normaalista kulumisesta."
Näin se oikeus tapahtuu ja jatkossakin toivotaan, että kuluttajalautakunta suitsii pahimmat hullut järkiinsä ja karsii takuu-uskovaisilta luulottelut pois; jospa sillä hieman edes putsaantuisi tämänkin alan hulluudet ja autoliikkeiden perusteeton herjaaminenkin vähenisi ajan myötä. - billukka
Eihän tollasta biiliä kannata ostella!
- Kumikintas
Ford pasKAa ei ole kannattanut ostaa edes uutena. Tai ehkä kolmosautoks kaupunkiin, jos kioskille matkaa yli 100 metriä...
- Kannattiko_Tyhmä_olla
Taas, todellakin taas, hyvä esimerkki asiakkaan aasiakkaana olemisesta:
Se nyt vaan on tyhmää olla tyhmä, äärimmäisyyksiin menevä tyhmyys toteutuu usein tyhmyytensä korostamisella tekemällä äärimmäisen tyhmiä tyhmyyksiä.
Tyhmyys n:o 1: Ostit sitten loppuun ajetun louskun sitä sen kummemmin tarkastamatta, vieläpä kauppakirjamerkinnöillä "Myydään korjattavaksi" auton korjauskuntoiseksi tietoisesti hyväksyen.
Tyhmyys n:o 2: Kun se auto oli kuten myydessä sovittiinkin; korjauskuntoinen, valitit sitten kuluttajaneuvontaan ja -riitalautakuntaan tyhmyydestäsi irti rimpuillen, aivan kuin sieltä lainvastaisia kehotuksia kaupanpurkuun tulisi.
Melko tyhmää.- Jcifxoxcj
Oikeasti tyhmää on ostaa auto autoliikkeestä ja kuvitella saavansa jonkin takuun.
Viisas ostaa yksityiseltä. - 6543
Kyllä nuo autojobbarit kiroavat nettiautot, torit yms. korkeampaan helvettiin. Nyt ne ostelevat älypuhelimen avulla siellä autoja toisiltaan ja kukaan ei tule tänne kuplahalliin ja minä en saa roketettua sievoista summaa sieltä välistä prkl...on tämä kurjaa..
- 2017_Samat_Tuulet
6543 kirjoitti:
Kyllä nuo autojobbarit kiroavat nettiautot, torit yms. korkeampaan helvettiin. Nyt ne ostelevat älypuhelimen avulla siellä autoja toisiltaan ja kukaan ei tule tänne kuplahalliin ja minä en saa roketettua sievoista summaa sieltä välistä prkl...on tämä kurjaa..
Ööh... miksi autoliike-kauppiaat (joita "jobbari" halveerauksella ilmeisesti tarkoitit?) kiroaisivat mihinkään toimivia automyyntikanavia? Nehän laajentavat potentiaaliseksi markkina-alueeksi koko Suomen sen sijaan, että laiskasti liikkuvat ostajat tulisivat vain siitä omalta kylältä.
Mistä muuten keksit olettaman, että autoliikkeet kovastikin (vain ja ainoastaan mielestäsi) keskenään tekisivät kauppaa? Tuohan on mielenvikainen ajatus!?
Kyllä minun tuntemani autokauppiaat/autoliikkeet 99% kaupoistaan tekevät ihan yksityisten auton tarpeessa olevien kuluttajien kanssa; toki tuo 1% on vaihtuvuutta/kauppaa myös toisten liikkeitten kanssa, perustellut syynsä kullakin miksi ylipäätään kauppoja tehdään liikkeitten välisesti. Mutta jos 1 sadasta kaupasta on tätä kauppaa, niin eipä liene sinun murheesi?
Ps. Minä teen kaksi kauppaa tänään sunnuntainakin, en tosin "kuplahallista" ja ihan yksityiskuluttajien kanssa. Enkä heitä edes "rokota", he ovat hinnat sopiviksi katsoneet ja heidän kiireidensä vuoksi joustan sen verran, että palvelen sunnuntainakin; täyspäisiä asiakkaita on ilo palvella!
Ps. ...ja tulevat muuten kaukaakin, ihan nettiauton ilmoittelun perusteella.
- 6543
Katso sitten että myyt tarpeeksi halvalla, etkä ota senttiäkään välistä ja jos asiakas ei osaa itse tingata niin laske sinä se hinta itse alas että se olisi melkein ilmainen.
- 2017_Samat_Tuulet
Heh... tämä kun on kuin onkin yritystoimintaa, voin antaa 100% takuun että auton hankintahinta ( huoltokulut ennen myyntiinlaittoa) on ollut liikkeeseen sisään ostettaessa pienempi, kuin nyt sovitut/toteutuvat jälleenmyyntihinnat. Mutta tottakai myyn tarpeeksi halvalla, eihän ne asiakkaat muuten satoja kilometrejä kaukaa tulisi ostoksille!
- Kovatpuheet
Ja paperille sitten kaikki, muistakaa vaatia.
- 2017_Samat_Tuulet
Kovatpuheet kirjoitti:
Ja paperille sitten kaikki, muistakaa vaatia.
Tottahan toki!
Kauppasopimukseen tuli kirjattua kaikki oleellinen:
-kaupan kohde
-kauppasumma ja maksutapa
-myyjäliike ja ostaja
-allekirjoitukset päivämäärineen
-"autokaupan yleiset sopimusehdot" liitteeksi
-erityishuomiona toiseen kaupoista, asiakkaan kanssa yhdessä sovitusti kirjattiin myös: "Myydään vaihteiston osalta huollettavaksi, ei varmuutta/huoltokirjamerkintöjä aiemmista vaihteistohuolloista."
Ps. Vaihteistossa ei ollut havaittavaa tai tiedossamme olevaa vikaa tai edes ominaisuuksia kuten pienintäkään ääntä tai jurinaa, rutinaa tai tökkimistä. Tuo kirjaus siis yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa (toki minun aloitteesta), kun huoltohistoriaa tutkiessamme emme yhdessä asiakkaan kanssa löytäneet varsinaista merkintää erityisestä vaihteistonhuollosta, ainoastaan huoltoliikkeitten leimat huoltoruuduista ilman erityismainintoja huoltojen sisällöstä.
Kovat puheet, kovat kirjaukset. Kauppiaan vaatimuksesta.
- 6543
Hyvä, täytyy pistää Palsanmäki asialle.
- 2017_Samat_Tuulet
Jaahans; se onkin taas seuraava 7-päiväinen yrittäjän työviikko alkamassa... tavarapulan vuoksi taidankin pitää keskitetysti ostoviikon ja ostella autoja pikkuisen varastoonkin, ettei pääse myytävä loppumaan!
Ja "6543", eipä olleet puolivalo-Palsanmäkeläisiä eikä neljännes-käkihulluja Katajiakaan vaan täyspäisiä, normaaliälyn omaavia asiakkaita molemmat eilen sunnuntaina kaupat tehneet pariskunnat. Toki tämän täyspäisyyden olin ennakkotiedusteluissa varmistanut, ihan huvikseen ei lähdetä vapaa-aikana autoja vain esittelemään vaan molemmin puolin yhteisymmärryksen pitää olla pohjana:
Jos ja kun auto on sellainen ja sitä mitä on luvattu, ostaja sen myös ostaa siihen hintaan mitä on sovittu. Ja näinhän tuossa kävikin.
Ps. Kun olit huolissasi tarpeeksi halvasta hinnasta ja katteista, niin suurin piirtein keskivertoisen palkansaajan kk-palkan verran tuli katetta näistä kaupoista. Toki siitä kulut, verot ja muut pakolliset poistot, ettei se kokonaan "puhtaana käteen" tullut... mutta kannatti sunnuntaina pari tuntia uhrata asiakaspalveluun!
Tästä on hyvä jatkaa.
Tää on sitä iän ajan jurputtamista, mutta ISO KÄYTETTYJEN AUTOJEN LIIKE on keksinyt laistaa kaikki vastuunsa siirtämällä romut myyntiin "huutokaupat.com" sivustolle. Katselin ilmoituksia ja kiinnostuin "mittarilukema122000 km" asiallinen, huoltokirja ym. ym. Sitten ne tekstit perään, autolla ei itään takuuta eikä palautusoikeutta ym ym. toimituskulut 99 euroa päälle. "pientä käytön jälkeä, asiallinen peli". Vuosimalli oli 2001 . En uutta odottanutkaan, menin kuitenkin katsomaan . Koeajon jälkeen kyselin huoltokirjaa ja minulle neuvottiin että se on hansikaslokerossa papereiden kanssa. ONNEKSI. Siellähän oli papereita ja vikaluetteloita ja korjauslaskuja , mutta ilokseni oli paperi/luovari jossa oli kirjoitettu: ostajalle kerrottu erilaisista vioista , ihan OK , mutta myös AUTOON ON VAIHDETTU MATKAMITTARI , TODELLINEN AJOMÄÄRÄ n.230 000 km. (oli siinä myös hinta millä se auto oli vaihtanut omistaa ko luovarilla) . Se ei ollut "vika" mutta ajokilometrien valehtelu ilmoituksessa oli . Ei tietysti voi syyttää mistään kun kirjoitetaan "mittarilukema 122000" . Myyjältä kyselin , niin jopas otti herneen nenään , ilmeisesti olin nähnyt liikaa hänen huolimattomuuttaan. Ei saatu myytyä, mutta nyt oli uudestaan myynnissä ja kilometrimäärää ei ole vieläkään korjattu/kerrottu ilmoituksessa . Jos joku vaikka huutaisi sen näkemättä. Minä menetin luottamukseni tämän suuren ketjun autokauppoihin .
- HyvinToiminutKikka
No kuule,tietäen että viimeisen päälle hyvä huoltokirja on joillekkin erittäin tärkeä(ainakin yksityisten välisissä kaupoissa)vaan jonkin verran toki liikkeessäkin kysytään tuota,niin koska olen autoharrastaja jolla ihan kohtuutaidot ja taatusti kumminkin huollankin autoni paremminkin kuin huolto-ohjeissa mutta leimatta itse,niin Ebaysta tilasin sopivin keksityin ja tunnetuiden huoltoliikkeiden tekstein leimasimia joilla voin tehdä teille semmoiset huoltokirjat ettei parempia ole=)
Väärissä käsissä näillä tekee nätisti paljon pahaakin tyyliin jakohihnan vaihdon vesipumpun kera,vaihdelaatikko tai kytkinrempan tai vaikka vaihtomoottorin,miten vain ja halvalla kuulkaa,salaman-nopeasti remontti kuin remontti.
Siinäpähän ottavat olemattomiin/olemassaoleviin osoitteisiin yhteyttä joskus jos tarvetta....enkä minäkään muistaisi siinä tapauksessa tietysti kuka tai missä moinen liike oli,oisko kaveri muistaakseni käyttänyt sitä huollossa..kuollut pahus jo...vai oisko liike lopettanut,yhdistynyt johonkin vaiko kirjanpidossa siellä jotain häikkää jos ei muka löydy merkintää tms.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506873Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6762978Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981271- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371120- 721022
- 223927