Kumpikohan olisi parempi ostos Rönnqvist 550/590 vai jokin aluvene esim. Buster X? Rönnqvistissä kiinnostaa eniten merikelpoisuus ja puoliliukuvan ominaisuus, että voi ajaa myös alhaisemmilla nopeuksilla esim. välillä 8-15 solmua sekä pienempi koneteho, toisaalta Rönnqvisti on turhan pelkistetty, vain yksi pulpetti eikä kuomua. Busterissa taasen plussana huolettomuus ja mahdollisuus hankkia ajokuomu eikä viima haittaa kun on tuulilasit ja ovi. Ajelen Helsingin lähistöllä merellä, yleensä vaimon kanssa kaksistaan joskus on kyydissä muutama ystävä jolloinka kuormaa n. 400 kg. Nykyinen veneemme on turhan pieni, Terhi 440.
Busteri vai Rönnqvist?
17
2199
Vastaukset
- TuomasAH
Eipä tuohon ole yhtä oikeaa vastausta. Vaikkakin buster ei ole lähelläkään rönnqvist laatua. Vertaile mieluummin faster:n se on samassa sarjassa. Yhtä huolettomia ovat kuitenkin, kun puhutaan "kovaan" käyttöön tehdyistä veneistä. Itse valitsisin rönnqvist:n
- makuasia1
Minullakin edellinen vene oli Terhi 440. Se vaihdettiin Rönnqvist 16:seen ja tyytyväisiä ollaan oltu. Alumiiniveneistä, eikä isommista Rönnqvisteistäkään ole kokemusta. Lähinnä ajattelen sitä, että jos olet tottunut uppoumarunkoiseen Terhiin, niin puoliliukuvan ominaisuudet voivat olla lähempänä mieltymyksiäsi. Ainakin itse huomaan usein ajavani edelleen uppoumanopeutta, vaikka lujempaakin pääsisi.
- skeppare152
Kiitos vastauksesta! Rauhallista nopeutta itsekin mieluiten ajan, olisi kuitenkin hyvä, että tarvittaessa isommallakin 4:n aikuisen kuormalla voisi ajaa vaikka 15 solmun nopeudella. Onko kokemusta riittääkö 15 hv:n 4-tahti moottori? Ei ole tarkoitus veneillä kovilla tuulilla, mutta sää merellä muuttuu melko nopeasti, mitenkä R 16:sta pärjää aallokossa?
- Äänirönkylle
Miksi ihmeessä pitäisi olla alumiinivene tuollaiseen käyttöön?
Kuomu rajaa toisalta Rönnqvistin pois. Asiallisella vaatetuksella voi osittain korvata kuomun puutetta ja onpa toisaalta vähemmän räplättävää veneeseen tullessa ja sieltä lähtiessä kun ei tarvitse askarrella kuomun kimpussa. Näkee paremmin ajaakkin kun ei ole kuomua.
Itse arvostan Rönnqvistiä veneenä paljon enemmän kuin Busteria. - AlumiesBorgå
Valinta riippuu siitä mihin venettä käyttää. Jos ajaa lyhyttä matkaa niin pieni pulpetti on kiva olla koska siinä on ratti kiinni. Jos ajaa yhtään pidempää matkaa niin on pakko olla suojassa tuplapulpettien takana ja välissä on vielä ovi tai edes pressu. Pelkkä tuuli on ikävä kun vähän pidempään ajaa. Äksässähän on tuulensuoja vakiona.
Jos matkan voi jättää tekemättä satteessa niin sitten ei haittaa kuomun puute. Kuomulla ei tee mitään jos ei ole tuplapulpetteja ja ovia. Kova ovi on paljon mukavampi kuin rätti. Ainakin jos siitä joutuu liikkumaan. Mitä useammin liikkuu sitä enemmän arvostaa toimivaa ovea.
En oikein ymmärrä mistä täällä palstalla esiintyvä Rönqvist-innostus johtuu. Ehkä liikkeellä on ammattimaisia Rönqvist-trolleja? Sehän on lasikuituversio perinteisestä avofiskarista. Hidas mutta aika epämukava. Käyttöä tuollaiselle on nykypäivänä vähän. Veneen pitää olla liukuva. Ei suomen oloihin kannata kuituvenettä hankkia jos on varaa ostaa alumiinia.- Perinteistä
Mihin ihmeeseen perustuu väite Rönnqvistin samankaltaisuus perinteisen avofiskarin kanssa? Avofiskarissa on keskimoottori, suippoperä, nopeus jotain 6-7s. Ja se on puuta.
Esim. Rönnqvist 550 pro menee jo 40hv perämoottorilla 25s. ja se on tasaperäinen lujitemuovivene.
Ainoa joka siinä viittaa johonkin perinteiseen on limilautajäljitelmä rungossa. Kuulemma jäykentää sitä.
Fiskareita on yhtälailla sileärunkoisia, varsinkin suomenlahdella. Länsirannikon fiskarit ovat useimmin limilaitaisia ja leveämpiä. Myös ylhäältä leveä ja korkea keula on perinteinen hyvän meriveneen ominaisuus. Se löytyy myös Rönkystä.
Rönnqvist trolleja? Hehe! Ja varmaan vielä venäjältä? - ghbbbk
Olen aina miettinyt, että miksi ihmeessä joku maksaa itsensä kipeäksi tasapohjaisesta alumiiniveneestä. Itsellä oli joskus pieni alumiinivene, enkä muista siinä olleeen mitään muuta hyvää kuin se, että se oli kevyt vetää kuivalle maalle.
Kerran olisin halunnut hitsauttaa siihen yhden kahvan, mutta aluhitsari kieltäytyi hitsaamasta. Pelkäsi koteloissa olevaa uretaania. - Tää.on.niin.nähty
Tää palstahan on tunnettu siitä, että venemessujen lähestyessä, alkaa ilmestyä valtavasti "keskustelua" rönnqvisteistä...
- perinneveneilijä
Ihmisiä alkaa varmaan kiinnostamaan veneily kevään lähestyessä. Merelle/isoille järville sopivia puoliliukuvia venemerkkejä ei taida olla kuin muutama, liukuvia taasen useita kymmeniä. Kaikki eivät halua ajaa 20-25 solmun nopeudella, monille riittää 5-15 solmua jolloinka pystyy paremmin nauttimaan maisemista...
- kaksEriAsiaa
Rönnqvistin lisäksi tarjolla on Paro.
Molemmat ovat merikelpoisia veneitä, jotka kulkevat kohtuullisesti pienemmälläkin koneteholla.
Nää on järki-ihmisen paatteja. Karuja työkaluja rannikolle. Kalastajat ja saarimökkeilijät näillä ajelee. Busterit taas sopivat sunnuntaicruisailuun vaimon tai tyttöystävän kanssa.
- Simppu620
440:selle Terhille hyvä jatkumo olisi myös Simppu. Molemmat uppiksia, mutta Simpussa riittää tilaa.
- SvanneB3
Rönnqvist on täällä Kemiönsaaressa ammattikalastajien suosima. Kuvaa jotakin sen käyttökelpoisuudesta. Olen matkannut 590lla 6 aikuista 10ms myrkässä. Kastuttiin mutta meno oli pehmeä.
2017 mallista alkaen on pulpetti laminoitu turkkiin - ei pääse vettä välipohjaan mikä on hieno asia. Yksi vaihtoehto aavistuksen Rönnqvist 590 suurempana olisi Kulkuri 21. Vakaa ja puoliliukuva suuri ja tukeva avovene, jonka saa perämoottorilla, akselivetoisena, perävetolaitteella tai jetillä. Koneen ja propulsion valinnalla veneestä saa vaihtoehdon lähes kaikkeen.
- Fiskare123
Kulkuri 21 on kyllä pulpettiveneiden pulpettivene. Ääni sille tai jos löytää jostain Finnarkk 490:sen.
- Trim
Ääni täältä Simpulle ilman trimmilevyä.
- SvenneB
Kulkuri21 on lättäpohjainen ja ei itsetyhjenevä. Rönnis on puuveneen kaltainen, orgaanisesti muotoiltu otus ja itsetyhjenevä. Perämoottorilla paatit ei keskenään verrattavissa, Kulkuri sisämoottorilla varmasti hyvä botski, muuten Rönnis vie kirkkaasti potin.
- Kkkfffddd
Itse ajattelin seuraavaksi hommata rönkön tai vastaavan, aiemmin oli isohko hytillinen vene. Asun aivan avomeren äärellä paikassa missä tuulee lähes aina, minusta tuntuu että puoliliukuvalla kyyti on mukavampaa kun on helpompi säädellä nopeutta aallokon mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565410Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2351592- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3211145Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3131108