Tuuli, sade, aurinko, jää, routa syö teidin pintoja, vaikka niillä ei ajettaisi pätkääkään.
Miten ministeriö aikoo verottaa routaa tai aurinkoa ???
Tiet rapautuu vaikka niillä ei ajettaisikaan
18
195
Vastaukset
- Delfin31
Vielä e, että EU:n komissio on kieltänyt parempien sidosaineiden käytön asfaltin valmistuksessa.
- Fataa_ko
Kerro lisää, tuo on todella mielenkiintoista.
- kiittäkää_jyrsijöitä
Paremman asvaltin käytön estävät jyrsijät. Jyrsijätuhot ovat niin pahoja, että asvalttimassan ominaisuudet valitaan pelkästään sen perusteella, muusta viis. Pitää käyttää mahd. kovaa kiviainesta (esim. oktomurske) ja raekoon pitää olla iso (vaikka ny vähän meluta saattaakin ja asvaltin pinnasta irtoavat kivet rikkovat tuulilaseja).
- kitkaguru
Nastarenkaat kuluttaa teitä eniten, milloin ministeriö alkaa verottaan näitä?
- Pysykääkotona
Kitkaguru pysyy vain alta pois. Osta sellainen auto, ettei nastan ropina häiritse, niin minäkin tein.Pian varmaan ehdotat, että talvinopeudet pitäisi tiputtaa 60kmh, kun niin pelottaa ajaa "kovaa", nykyistä 80kmh.
Kyllä se on tuo yltiöpäinen suolan kylväminen, joka eninten murentaa asfalttia. Nykyajan nastat eivät juurikaan rasita asfalttia.
- kitkaguru
Pysykääkotona kirjoitti:
Kitkaguru pysyy vain alta pois. Osta sellainen auto, ettei nastan ropina häiritse, niin minäkin tein.Pian varmaan ehdotat, että talvinopeudet pitäisi tiputtaa 60kmh, kun niin pelottaa ajaa "kovaa", nykyistä 80kmh.
Luuletko sinä onneton nastapelle että se autossa istuva vajakki on se ainoa jolle nastojen ääni kuuluu?
Mitä nopeurajoituksiin tulee niin päin vastoin niitä pitäisi nostaa ja mitä tuohon sinuun pelkoon tulee, niin ketähän tuolla liikenteessä mahtaa eniten pelottaa, kun pitää 7 kuukautta vuodesta ajella nastarenkailla. - kitkaguru
delfin84 kirjoitti:
Kyllä se on tuo yltiöpäinen suolan kylväminen, joka eninten murentaa asfalttia. Nykyajan nastat eivät juurikaan rasita asfalttia.
On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä? - SuolakoJyrsiiUrat
kitkaguru kirjoitti:
On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä?Juuri näin. Miksei se suola rapauta asfalttia esim. tien reunasta vaan kahdesta kohtaa ajorataa joihin muodostuu syvät urat?
- Kitkapelle
kitkaguru kirjoitti:
On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä?Oletkos koskaan kuullut vesileikkurista?
Mietipäs mitä se suolalitku tekee renkaan ja tien välissä, kun rengas painaa sitä edeltään pois.
Ihan peruskoulutasoinen fysiikan tuntemus riittää.
Oletkos koskaan katsellut paripyöräisen kuorma-auton, sisempien pyörien raideleveyttä?
Kolmostiellä (välillä Hki-Tre) on useissa kohdissa aivan selvät paripyörien urat. - kitkaguru
Vai vesileikkuri ne urat tiehen jyrsii. RUAHAHAHAHAHAHAHA!!!
Saattahan se kuorma-autokin uria tiehen tehdä jos asfaltin ja pohjatyöt on jotku kädettömät tehnyt, mutta kerroppas nyt ihan oikeasti miten noissa liikennevaloissakin on tiessä helevetinmoiset urat ja raapimisjäljet, eikait tämä "vesileikkuri" jyrsi heti kun rengas liikahtaa??? - SuuriNeroPäässytÄäneen
Kitkapelle kirjoitti:
Oletkos koskaan kuullut vesileikkurista?
Mietipäs mitä se suolalitku tekee renkaan ja tien välissä, kun rengas painaa sitä edeltään pois.
Ihan peruskoulutasoinen fysiikan tuntemus riittää.
Oletkos koskaan katsellut paripyöräisen kuorma-auton, sisempien pyörien raideleveyttä?
Kolmostiellä (välillä Hki-Tre) on useissa kohdissa aivan selvät paripyörien urat.Vesileikkurilla ja tiesuolalla on yhtäläisyyksiä vain se että molemmissa käytetään vettä. Ymmärrätkö lainkaan kuinka suurella paineella vesileikkurista veden ja hienonhiekan sekoitus tulee??? Ymmärrätkö oainkaan että se paine on jotain aivan muuta kuin renkaiden veteen ja suolaan tien päällä aiheuttaa?
- Kitkapelle
SuuriNeroPäässytÄäneen kirjoitti:
Vesileikkurilla ja tiesuolalla on yhtäläisyyksiä vain se että molemmissa käytetään vettä. Ymmärrätkö lainkaan kuinka suurella paineella vesileikkurista veden ja hienonhiekan sekoitus tulee??? Ymmärrätkö oainkaan että se paine on jotain aivan muuta kuin renkaiden veteen ja suolaan tien päällä aiheuttaa?
Tiedän toki vesileikkurin toiminnan ihan tarkkaan.
Se olikin vain esimerkkinä siitä, mitä liikkuva vesi saa aikaan.
Joet syövät suuria kanjoneita kallioon ja hiovat kivet sileiksi, pienellä paineella ja pienellä virtausnopeudella.
Kitkagurulle: Täällä kaupungissa liikennevaloista mennään välillä ihan vauhdillakin läpi. Ei ne ihan aina punaisena pala.
Mutta osaakos kitkaguru selittää bussipysäkeillä olevat paripyörien urat?
Käykö nastarenkaita käyttävät henkilöautot bussipysäkeillä ruopimassa ne paripyörien urat? - kitkaguru
Heh heh, alkoi kitkapellellä menemään jutut taas selittelyksi. Helppohan se on selittää jos bussipysäkillä on paripyörien urat, silloin asfaltoinnin pohjatyöt on tehty huonosti ja asfaltti painuu. Mutta tiedätkö että kun asfaltti painuu, niin ei se painu niin että asfaltin kiviaines jää korkeammalle kuin bitumi, kuten käy kun nastarenkaat repivät bitumin kivienvälistä. Juuri senpä takia asfaltti onkin äänekkäämpää noissa urissa, kun nastarenkaat on repineet bitumin kivien päältä ja pitemmän päälle myös ympäriltä.
Keväisinhän sitten saamme taas nauttia myös tuosta pölystä, kun nastarenkaat ovat raapineet myös tuota kiviainesta pölyksi 7 kuukautta.
Autotkin on jostain syystä heti mustan paskan peitossa, kun nastarenkaita alkaa syksyllä teillä liikkumaan vaikkei suolaa ole laitettu vielä muualle kuin savukalaan. - MitkähänNeUratTekeekään
Kitkapelle kirjoitti:
Tiedän toki vesileikkurin toiminnan ihan tarkkaan.
Se olikin vain esimerkkinä siitä, mitä liikkuva vesi saa aikaan.
Joet syövät suuria kanjoneita kallioon ja hiovat kivet sileiksi, pienellä paineella ja pienellä virtausnopeudella.
Kitkagurulle: Täällä kaupungissa liikennevaloista mennään välillä ihan vauhdillakin läpi. Ei ne ihan aina punaisena pala.
Mutta osaakos kitkaguru selittää bussipysäkeillä olevat paripyörien urat?
Käykö nastarenkaita käyttävät henkilöautot bussipysäkeillä ruopimassa ne paripyörien urat?https://drive.google.com/file/d/0B5uLU2x4b9pGSjBDaTNNa3lsQ18tN2xIbWJJbXRCeUNwNExB/view?usp=sharing
Siinä on kuva joka kertoo paljon. Lähes sokeankin pitäisi kuvasta voida päätellä miten raskaskalusto muka voisi teiden urat aiheuttaa. Tämä palsta on kyllä täynnä mitä ihmeellisimpiä kuvitelmia päässään keksiviä neroja. Järjen käyttö ei onnistu kaikilta millään. kitkaguru kirjoitti:
On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä?Kyllä suola rapauttaa koko päällystealaa ja onhan se selvää, että kohdassa, jossa rasitus on suurempi kuluu nopaemmin. Toisekseen suola ei liuota bitumia vaan suolan vaikutuksesta vedeksi muuttunut jää jalumi imeytyy päällysteenn huokoiseen pintaa ja kun pakkanen uudestaa jäädyttää veden, niin laajetessaa se murentaa päällystettä. Mureutunut päällsyte irtoaa ensimmäisena kohdasta, jossa on kuuten mainitsin eniten rasitusta.
- Fakta.homma
Kitkanyhveröitä varten levitettävä suola se tiet tuhoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih547168Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113314Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1421605Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2451424- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 891220
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124