Käyttääkö joku vielä sellaista taivutusmuotoa kuin "tulia" (= tulitte, imperfektin 2. persoonan monikko)?
Työ tulia (te tulitte)
7
161
Vastaukset
Toki on ihan käytössä savolaisalueella. Olen kyllä kuullut niin sanottavan.
- Sudeettisavolainen
Kuranttia kamaa Savossa. Sanoisin mielummin "tulija", joskin j on puheessa aika heikko.
- tämmöstätiällä
"Mistteepä työ tulija? Ae sieltä kaakoo! Onko siellä paljo aakeeta? Olko linjakkaassa ahasta istuva?"
- mietisitänyt
Tarkoitatteko onnikkaa? Tulija ja tulia on minusta kaksi eri asiaa. Ver. tulija/tulijat.
Misteepä tulijat on jotakin toista murretta tai runollinen ilmaus isommalle joukolle.
- joosellastanyt
Mistee työ tulia? Tulukee käämään.
- OlenTäysinHullu
Onneks toi Yelchin kuoli. Vitun ärsyttävä pikkupaska.
- höpisijä
vaikka olenkin suht nuori ja asun nykyisin etelä-suomessa, niin tuo "-(j)A"-muoto silloin tällöin puhekielessäni esiintyy. Savo-nuoruuden matkamuistoja :)
"kävi(j)äkö siel kaupas?"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667