Yanmar oikkuilee joskus

Amaranttinen

Minulla on sellainen 3 pyttyinen 28 hp makeavesi moottori ja joskus kun noin viikon ollut käyttämättä saa pyörittää vähän pidempään ja kun käynnistyy puhaltaa reippaasti nokisavua. Olen kaikki polttoaineletkut vaihtanut ja muitakin tiivisteitä yrittänyt tarkistaa. Kun sitten käymään lähtee niin käy kuin kello. Tätä ei koskaan ole esiintynyt jos esim joka kolmas päivä käynnistää moottorin. Mikä voisi olla homman nimi ?

24

1744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajatusvaan

      Kovasti vaikuttaa että ilmaa haukkaa jostakin. Oletko esimerkiksi avanut polttoaineen vedenerottimen. Lucas vedenerotin on sellainen että kun sen on avnut ja kupin tyhjentänyt niin jostakin ,ilmeisesti yläosastaan pääsee ilmaa imaisemaan. Kannattaa tarkista se ylempi tiivisterengas.

    • TohtoriDsykerö

      Jos haukkaisi ilmaa, niin ei kävisi lainkaan.

      Miten on sauhuttelun laita, kun kone normaali lämpöisenä?

      Lähteekö käyntiin hyvin lämpimänä tai vaikka päivän seisottua?

      Onko tuossa myllyssä hehkutus vielä, jos on niin oletko älynnyt hehkutella ennen starttia?

      Millainen ilman suodatin ja koska vaihtanut

      Osaatko sanoa millainen systeemi sulla on siinä kampikammion höyryjen poistossa, suodatin vai meneekö imuilman mukana kiertoon?

      • Amaranttinen

        En tunne dieselien sielunelämää mutta jossakin yanmarin ohjekirjassa nimeenomaan sanotaan että jos käynnistyksen yhteydessä pöllähtää nookisavut niin jostakin pääsee hetkellisesti ilmaa seokseen. Se lähtee tosiherkästi aivan laakista käyntiin vaikka pari päivää seisottuaan mutta jos viikon seissyt niin aina välillä käy niin että saa pyörittää melko paljonkin ja sitten nykien lähtee käymään ja nokea pakoputkesta pöllyää. Ei ole hehkutusta ylipäänsä. Ilmansuodatin on sellainen metallikuppi missä metallinen verkko. Kampikammiosta ei ole mitään hajua. Kuten tuossa totetesin niin muuten käy kuin unelma heti kun on käynnistynyt ja sitten ei mitään huolia esim päivän, kolmen päästä jos käynnistää.
        Viime vuoden venemessuilla yanmar standillä myös puhuivat mahdollisista ilmavaivoista.


      • tohtoriDsykerö
        Amaranttinen kirjoitti:

        En tunne dieselien sielunelämää mutta jossakin yanmarin ohjekirjassa nimeenomaan sanotaan että jos käynnistyksen yhteydessä pöllähtää nookisavut niin jostakin pääsee hetkellisesti ilmaa seokseen. Se lähtee tosiherkästi aivan laakista käyntiin vaikka pari päivää seisottuaan mutta jos viikon seissyt niin aina välillä käy niin että saa pyörittää melko paljonkin ja sitten nykien lähtee käymään ja nokea pakoputkesta pöllyää. Ei ole hehkutusta ylipäänsä. Ilmansuodatin on sellainen metallikuppi missä metallinen verkko. Kampikammiosta ei ole mitään hajua. Kuten tuossa totetesin niin muuten käy kuin unelma heti kun on käynnistynyt ja sitten ei mitään huolia esim päivän, kolmen päästä jos käynnistää.
        Viime vuoden venemessuilla yanmar standillä myös puhuivat mahdollisista ilmavaivoista.

        tulee tuosta mieleen, että "nänni" letkun polttoaine letkun välissä voisi ehkä olla ratkaisu. Jos jostain syystä sulla polttoaine valuu takaisin tankin suuntaan....?

        Tarkasta kaikki polttoaine putkien liitokset suuttimille ja paluuputket myös.

        Tuosta voit katsoa tarkemmin mitä meinasin
        http://www.sbmar.com/articles/squeeze-bulb-priming-on-diesel-powered-boats/


      • MarkkusDsson
        Amaranttinen kirjoitti:

        En tunne dieselien sielunelämää mutta jossakin yanmarin ohjekirjassa nimeenomaan sanotaan että jos käynnistyksen yhteydessä pöllähtää nookisavut niin jostakin pääsee hetkellisesti ilmaa seokseen. Se lähtee tosiherkästi aivan laakista käyntiin vaikka pari päivää seisottuaan mutta jos viikon seissyt niin aina välillä käy niin että saa pyörittää melko paljonkin ja sitten nykien lähtee käymään ja nokea pakoputkesta pöllyää. Ei ole hehkutusta ylipäänsä. Ilmansuodatin on sellainen metallikuppi missä metallinen verkko. Kampikammiosta ei ole mitään hajua. Kuten tuossa totetesin niin muuten käy kuin unelma heti kun on käynnistynyt ja sitten ei mitään huolia esim päivän, kolmen päästä jos käynnistää.
        Viime vuoden venemessuilla yanmar standillä myös puhuivat mahdollisista ilmavaivoista.

        Voisiko tollainen kumikäsipumppu olla ratkaisu myös siihen jos vahingossa ajanut dieselsäiliön tyhjäksi ja sitte pitäisi moottorin ilmata jotta taas saisi käymään. Ne pienet vipupumput ovat onnettomia ja usein hankalassa paikassa pienesää konehuoneessa. Tiedosta kiitollinen.


    • RistoInkinen

      Minulla on 4 pyttyinen Yanmari ja hieman samanlainen ongelma ollut parisen vuotta sitten. Vaihdoin kaikki letkut sekä vedenerottimen ja sen jälkeen ongelma oli poissa.
      Minun kohdalla se ongelma esiintyi jos moottoria ei ollut käynnistetty n 2 viikkoon. Kun käynnistyi niin kävi todella hyvin.

    • ariel3711

      Erittäin harkinnanarvoinen vaihtoehto on lisätä polttoaineeseen hiukan kaksitahtiöljyä. Se voitelee jumittavat suuttimet, savutus loppuu ja käynti pehmenee muutenkin.

      • foliohattu

        Tieteellisesti on todistettu, että toisen kaltaisen nikin käyttö johtuu alemmuuskompleksin potemisesta.

        Mutta aiheeseen: ilmavuoto tankin ja siirtopumpun välillä, ehkäpä juuri aiemmin ehdotetussa vedenerottimessa.


      • Hoonataan

        Tämä legenda se jaksaa vaan kiertää pitkin Internettiä. Sehän on ammttu alas mm. Nesteen toimesta.


      • TerkutMutterilaaksosta
        Hoonataan kirjoitti:

        Tämä legenda se jaksaa vaan kiertää pitkin Internettiä. Sehän on ammttu alas mm. Nesteen toimesta.

        Kyllä tuota 2t käytetään keskikokoisissa laiva moottoreissa voitelemaan ruiskupumppua. Ei sovellu commonrail koneisiin, muihin kyllä, sanoo nesteen ukko mitä vaan.

        Voit ampua itseäsi jalkaan :) kun et asioita tunne.


      • ariel371
        foliohattu kirjoitti:

        Tieteellisesti on todistettu, että toisen kaltaisen nikin käyttö johtuu alemmuuskompleksin potemisesta.

        Mutta aiheeseen: ilmavuoto tankin ja siirtopumpun välillä, ehkäpä juuri aiemmin ehdotetussa vedenerottimessa.

        Kyllä tuo oli ihan orkkis Ariel371 kirjoitus! Juuri Yanmareissa konsti on auttanut joka kerta. Ei tarvitse irroitella suuttimia, vaan voidella ne polttoaineen avulla 2t -öljyllä.


      • foliohattuprovo
        ariel371 kirjoitti:

        Kyllä tuo oli ihan orkkis Ariel371 kirjoitus! Juuri Yanmareissa konsti on auttanut joka kerta. Ei tarvitse irroitella suuttimia, vaan voidella ne polttoaineen avulla 2t -öljyllä.

        No ajattelin, että 3711 olisi feikki 371, ja kirjoitus sopisi sen yhden "tieteellinen tutkimus"-hepun provoksi. Sen joka ei osaa erottaa henkilökohtaiseen kokemukseen perustuvia vinkkejä tutkimustiedosta.
        Kyllähän tuo 2t-öljyn käyttö on pitkään tunnettu konsti.


      • 211047830
        ariel371 kirjoitti:

        Kyllä tuo oli ihan orkkis Ariel371 kirjoitus! Juuri Yanmareissa konsti on auttanut joka kerta. Ei tarvitse irroitella suuttimia, vaan voidella ne polttoaineen avulla 2t -öljyllä.

        Jos sitä tankkiin lurauttaa niin kuinka paljon uskaltaa 50litraan sekoittaa , vai kuinka operaatio hoidetaan ?


    • 28m

      Suuttimien kärjet kulahtaneet ja jääneet auki-asentoon -> pitkässä seisotuksessa dieseliä tippuu sylintereihin -> käynnistäessä savupilvi.

      Korjauksena suutimet irti, ja huollossa niiden hionta kuntoon tai pahimmassa tapauksessa vaihto uusiin kärkiin.

      • Amaranttinen

        Voiko ne suuttimet irroitta ihan kotikonstein ja viedä huoltoon ? Tarvitaanko erikoistyökaluja ? Onko suhtkoht helppo homma ?


      • ÄläNytHyväPoika

        Mistä sitä polttoainetta sinne suuttimiin tulee jos moottori ei käy ?
        jos suutin vuotaa se päästää vain putken ylipaineen sylinteriin ja lyhyenkin seisonnan jälkeen käynnistykseen kuuluu ylimääräinen kalina ja valkea savu, pidemmällä seisonnalla mitään muuta tai lisää polttoainetta ei tipu, eikä tunnu kovin todelliselta että kaikki suuttimet menisi samalla kertaa.


      • kyllälähteesuutin
        Amaranttinen kirjoitti:

        Voiko ne suuttimet irroitta ihan kotikonstein ja viedä huoltoon ? Tarvitaanko erikoistyökaluja ? Onko suhtkoht helppo homma ?

        Kyllä ne periaatteesa kotikonstein irrottaa. Eri asia on että kuinka helposti. Jos suutin on olut paikoillaa pitkään ja saanut merivettä joskus päällensä, niin voi olla aika tiukassa.

        Meillä pikku Yanmarin merivesipumpun stefa vuosi hieman ja ehti yhden kesän "sumuttaa" merivettä konehuoneessa ennen korjausta. Pari vuotta tämän jälkeen meni sylinterinkansi vaihtoon. Irrotetusta kannesta ei suutin lähtenyt ihan helpolla irti. Ensi pariviikko spray öljyllä liuotettiin eikä auttanut. Lopulta kansi ruuvipenkkiin kiinni ja kiintoavaimella 1,8m jatkovarrella väännettiin. Kaksi miestä ähisi, hikoili ja öljysi kunnes lopulta antoi suutin periksi ja irtosi. Veneessä tämä olisi ollut tekemätön paikka.

        Vanhan pyörrekammion poisto suuttimen etupuolelta vaati voimakkaan vasaroinnin alumiini tangolla ennen kuin sekin irtosi.

        Ei opetus. Älä anna meriveden loiskua / höyrytä konehuoneessa. Sillä on koneen osia kiinni liimaava vaikutus.

        Toisaalta jos olosuhteet olisivat olleet hyvät, niin varsin sivistyneesti olisi irti lähtenyt.


    • Vika tuntuu noin moottorin toiminnan kannalta vaikealta ymmärtää joten yksi mahdollisuus voisi olla käytetyssä polttoaineessa.
      Nykyisiin polttoaineisiin on säädösten mukaan lisättävä vähintään tietty osa biokomponenttia (maailmaa pelastamaan), kukaan ei tiedä, mitä on lisätty ja voisi olla mahdollista että pumpun ja suuttimien välisissä putkissa suuressa paineessa ajan myötä tapahtuu polttoaineessa kemiallista muutosta, joka lisää polttoaineen itsesyiiymislämpötilaa niin paljon että puristus ei riitä sytyttämään sitä.
      Kun suuttimille tulee sitten " terveempää tavaraa ", ongelma poistuu.

      Tämä nyt on vain ajatelmia asiasta kun tämän tapaisia ongelmia dieselien kanssa ei aikaisemmin ole ollut, bensiinin lisäaineista kylläkin murheellisiakin tapauksia.

    • kokeillut

      Savutus muutama sekunti käynnistyksen jälkeen on ihan tavallinen ilmiö.
      Rakensin kokeeksi liekkihehkun imusarjaan ja sillä käynnistys oli nopeaa. Poistin liekkihehkun sillä se alkoi kusemaan. Vuotava liekkihehku voi aiheuttaa moottoririkon.

    • w1power

      kuulostaa kyllä polttoaineen imulinjan vuodolta. tankin pinta lienee alempana, kuin suuttimet?

      laita paluupuolen letkuun pala kirkasta letkua väliin ja katso meneekö ilmaa heti moottorin käynnistyttyä.

      • Amaranttinen

        Miten toteaa että siitä paluletkusta vaikka kirkas menee ilmaa, se kun ei oikein näy? Tankki on kyllä huomattavan paljon alempana kuin suuttimet. Korkeusero voi jopa olla lähes metrin verran ellei tankki piripinnassaan.


    • Koetus

      Asenna sähköinen polttoainepumppu koneen ja vedenerottimen väliin. Omalla katkaisimella. Käynnistät koneen sähköpumpun avulla. Kun kone puksuttaa, sähköpumppu pois päältä. On hhelppo ilmatakin, jos ilmavoivoja on.

      • Amaranttinen

        Tätä sähköistä polttoainepumppua taidan kokeilla, varsinkin jos sen avulla saa ilmauksenkin kivasti hodettua.


    • seppomartti

      Vaikka nyt on yanmarista kyse niin sallittanee kokemukset Volvon D1-30 ja 2003 suuttimien korjailusta kunjoku yllä kyseli. Molemmat TAPAHTUI 2015-16. 2003 toimi kiitettävästi mutta tavan mukaa savutti. 2T öljyllä ei vaikutusta. Parikymmentä vuotta kiinni istuneet suuttimet lähti irti helposti. Takaisin asennus oli vaikeampaa kun vanha järjestelmä ei meinannut tiivistyä. Savutus loppui eikä käyntikään mennyt korjauksessa pilalle.
      D1-30 oli nuorempi 2006, vettä sylinterissä ainakin vuoden. Aukesi nekin suuttimet. Portugalilainen merkkihuolto ei saanut enää tiiviiksi ja kokosi ruiskutusputkienkin prikat väärin.
      Eli olisin kolemmista saanut suuttimet irti mutten moottoria kuntoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe