Käytkö ehtoollisella?

Hoc est corpus meum eli hokkus pokkus eli tämä on minun ruumiini, hoki Luther Marburgissa väitellessään ehtoollisesta Zwingliä vastaan. Miten on, käytkö sinä ehtoollisella? Uskotko että ehtoollisaineet ovat todellisesti Kristuksen ruumis ja veri? Uskotko että ehtoollisaineissa on syntien anteeksi saaminen? Kiinnostaisi kuulla niin fundamentalisteilta kuin liberaaleiltakin ajatuksia Herran pyhästä ehtoollisesta.

10

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskovainenmiestäällä

Käyn ja uskon, että ehtoollisleivässä ja -viinissä Kristus on todellisesti läsnä. Tätä kutsutaan reaalipreesensiksi.

• htfukioh

Jeesus asetti ehtoollisen vai omille opetuslapsilleen!

katekismuksen herran ehtoollinen on Jeesusta pilkkaava eksytys jossa tehdään Jeesuksen ulostetta.
      Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
      15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
      Ja voitte olla varmoja, että Jeesuksen antama vastaus on edelleen sama:
      15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
      15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

sen lisäksi Paavalinne opetti että:
      1.Korinttolaiskirje:
      12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltan ne hänen jäseniänsä.

joten tuon Paavalin opin mukaan jyrsitte omaa syntistä lihaanne ja juotte omaa syntistä vertanne niistä ulostetta tehden ja siitä inhottavuudesta Paavali ilmoittaa mihin se johtaa:
      1. Kor. 11:28–29
      Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

Nyt tiedätte, että Jeesuksen pilkkamisen ja Paavalin antaman ilmoittaman totuuden joten tunne olosi omien lahkolaisesi ulosteeksi.
      Huomaa, että jotku eksytetyt seurakuntalaiset tulee ulostamaan sinutkin seurakuntalaisena sontaluukusta viemäriin!

• SymbolinenRuumis

Ehtoollisen asetussanat sisältää paljon sellaista mikä meille ei täällä eri kulttuurissa ja ajassa avaudu, mutta vaikks leipä ja viini eivät muutu Jeesuksen ruumiiksi vaan ovat sitä symboolisesti on Jeesus silti läsnä lievässä ja viinissä. Näen kuitenkin niitäkin joita ehtoollinen ei aiheena kiinnosta vaan aiheuttaa närästystä ja herättää ivaa. Suosittelen kuitenkin lukemassa Risto Santalan Messiaan aterian, joka valaisee ehtoollisen taustoja ja kontekstia. Kirjassaan Santala on paneutunut pääsiäisaterian teologiaan ja merkitykseen.

• Itse en käy ehtoollisella, koska Raamattu kieltää selvästi veren juomisen. "Ole vain luja siinä, ettet syö verta; sillä veri on sielu, ja sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa." (5. Moos. 12:23) Rituaali jossa juodaan verta ei voi olla Jumalan mielen mukainen. Lisäksi pidän ajatusta reaalipreesenssistä mahdottomana. Miksi Jeesuksen sanat "tämä on minun ruumiini" tulisi tulkita kirjaimellisesti? Jeesus sanoo myös "minä olen tie", "minä olen viinipuu" ja "minä olen paimen", eikä kukaan tulkitse näitäkään jakeita kirjaimellisesti. Jeesus viimeisellä aterialla pesee opetuslasten jalat ja toteaa "Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt." (Joh. 13:15) Miksi kristityt eivät pese toistensa jalkoja? Koska kukaan ei tulkitse Jeesusta kirjaimellisesti tässä kohtaa.
      Lisäksi ehtoollisaineissa ei näy mitään näkyvää muutosta, vaan ne näyttäisivät pysyvän ehtoollisen ajan selkeästi leipänä ja viininä. Mikäli ne todella ovat Jeesuksen tosi ruumis ja tosi veri, Jumala näyttäisi tehneen tässä kohtaa kaksinkertaisen ihmeen – mitään muutosta ei näy aineissa, jotka muuttuvat! Hokkus pokkus!

• KTS--

Joo. Sun kaltaisten näsäviisastelijoiden onkin syytä pysyä kaukana ehtoollisesta. Teijän lössi söisi sitä vain omaksi kadotuksekseen joten jatka valitsemallasi tiellä.

• PasiToivonen

Suomi on vapaa maa.

• yksiuskova_

Jeesus piti ensimmäistä ehtoollista opetuslapsiensa kanssa ENNENKUIN Hänet oli edes ristiinnaulittu. Eli se ei tuolloin voinut olla Jeesuksen veri kirjaimellisesti eikä Jeesuksen ruumis kirjaimellisesti. Eikä se ole sitä Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeenkään. Jeesus käski viettää ehtoollista Hänen MUISTOKSENSA. On myös tärkeä huomioida, että Paavalin kirjeessä sanotaan suoraan LEIPÄ JA KALKKI, kun ehtoollista otetaan, ei Jeesuksen ruumis ja veri.

Leipä on symbolinen ja malja/kalkki on symbolinen. Ehtoollinen on tarkoitettu Jeesuksen muistoksi. Jos sitä yrittää tehdä kirjamellisesti, tällöin todellisuudessa yrittää ristiinnaulita Jeesusta uudestaan ja uudestaan. Saatana on mieltynyt mitätöimään Jeesuksen yhden ja ainutkertaisen työn ristillä, jossa hän kerran ja lopullisesti vuodatti verensä ja antoi ruumiinsa. Tätä työtä ei voi tehdä uudestaan kukaan ihminen. Ihminen ylpeydessään on niellyt Saatanan valheen siitä, että nyt ihminen voisi olla osallisena tällaisessa demonisessa tapahtumassa, jossa tämä ristintyö tulisi aina uudestaan ajankohtaiseksi, ikäänkuin Jeesuksen ainutkertainen työ, jossa Hän sanoi "se on täytetty", ei riittäisi.

Luuk. 22:
      19. Ja hän otti leivän, kiitti ja mursi, ja antoi heille*, sanoen: tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan: se tehkäät minun MUISTOKSENI; 20. Niin myös kalkin ehtoollisen jälkeen, sanoen: tämä kalkki on uusi Testamentti, minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

1. Kor. 11:
      26. Sillä niin usein kuin te syötte tästä leivästä ja juotte tästä kalkista, pitää teidän Herran kuoleman julistaman, siihenasti kuin hän tulee.

Monet sanovat, että tämän Raamatun mainitseman huom! LEIVÄN ja KALKIN on pakko ollakin kirjaimellisia, koska Raamattu puhuu siitä, että ei saa osallistua ehtoolliseen kevyesti. Tässä on ymmärretty väärin. Ehtoolliselle ei voi osallistua kevyesti, koska siinä muistellaan Herramme Jeesuksen ristintyötä. Tämä ristintyö on äärettömän arvokas. Jumalahan varoittaa toisaalla, että Hepr. 6:4. Sillä se on mahdotoin*, että ne, jotka kerran valaistus ovat , ja sitä taivaallista lahjaa maistaneet, ja ovat Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet,
      5. Ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa, ja tulevaisen maailman voimaa,
      6. Jos he lankeevat pois, että he vasta-uudesta parannukseen uudistettaisiin, jotka toistamiseen itsellensä Jumalan Pojan ristiinnaulitsevat ja pilkkana pitävät.

Koska Jeesuksen ainutkertainen ristintyö on niin tärkeä (että sitä on ihmisen vaikea ymmärtää), emme voi ottaa ehtoollista, ellei asiat ole Jumalan kanssa kunnossa. Muuten ihminen pilkkaa Jeesuksen sovitustyötä. Ihminen siis valehtelee jos osallistuu ehtoolliseen kevyesti, koska tällöin ei pidä minään Jeesuksen sovitustyötä hänen syntiensä puolesta, jota hän on nyt muistamassa, ja josta hän nyt on osallinen (jos on ottanut Jeesuksen Vapahtajanaan vastaan). Seurakuntahan on Raamatun termein Jeesuksen ruumis. Siksi ehtoolliseen pitää suhtautua vakavasti. Mutta itse ehtoollisella leipä ja kalkki vain kuvastavat Jeesuksen sovitustyötä, ja Hänen vuodattamaansa verta ja Hänen antamaansa ruumista, jota tulee muistella. Ne eivät kirjaimellisesti ole Jeesuksen ruumis ja veri.

Monet kirkot häpäisevät Jeesuksen ainutkertaista sovitustyötä väärällä ehtoollisella. Ehtoollisesta on muodostunut myös varsinainen uskonnollinen ase, kun ihmiset (vaikka heillä olisi asiat kuinka pielessä Jumalan kanssa) luulevat, että ehtoollisen ottaminen on tie pelastukseen.

• rec-ap

Käyn. Uskon. Uskon.

Minua on haukuttu liberaaliksi joten kai olen sitä, mutta zwingliläinen en ole ainakaan. Tuntuu että hänenhenkisessä porukassaan onkin paljon juuri niitä, joista on kiva nimitellä ihmisiä liberaaleiksi. Ehkä pitävät omaa oikein uskomistaan niin kovin tärkeänä.

• evita-ei.kirj

Ehtoolinen on Jeesuksen itse asettama muistoateria. " Niin usein kun te sitä teette tehkää se Minun muistokseni".
      Käsitän niin, että Jeesus on itse läsnä sillä aterialla. Ehtoollis viini ja leipä on symboleja, Jeesuksen ruumiille ja verelle. Kuten ehtoollisen astussanoissa sanotaan.
      Käyn ehtoollisella aina kuin se on mahdollista.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4249
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      842
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      827
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      763
    Aihe