LeeBismark täältä vaan, lukkojen takaa muistuttaa:
Vieläkin jäi ratkaisematta, miksi Maan kiertäessä aurinkoa kevät - ja syyspäiväntasaukset eivät satu Maan kiertoellipsin vaakatasossa kulkevan kuvitellun halkaisijan ja kiertoellipsin leikkauspisteeseen, vaan kohtaan johon maa on kiertäessään ehtinyt neljännen kiertopäivänsä aikana em leikkauspisteestä lukien.
Ja vielä Maasta ja Auringosta
42
426
Vastaukset
- maalaisjärjellä
Sehän tarkoittaisi, että auringon keskipiste ei olisi myöskään silloin maan kiertoradan keskipisteessä, vaan kohdassa, johon maa reilun 3:n vuorokauden aikana on kiertänyt tuosta kysymyksessä mainitusta "leikkauskohdasta lukien?
- LeeBismarkedelleen
Kyllä vaan!
Harvinaista, että tuli kommentti, jossa ei osoitettu yhtään epäkunnioitusta, ei kirottu, ei nimitelty solvaten ja reilu kysymys! Hienoa! - fiksuin.kreationisti
LeeBismarkedelleen kirjoitti:
Kyllä vaan!
Harvinaista, että tuli kommentti, jossa ei osoitettu yhtään epäkunnioitusta, ei kirottu, ei nimitelty solvaten ja reilu kysymys! Hienoa!No kuka sitä nyt yksinpuhelun aikana itseään solvaamaan alkaisi intterwebissä :D
- tieteenharrastaja
Koska Maan kiertorata ei ole ympyrä, vaan (varsin pyöreä) ellipsi, sillä on keskipisteen lisäksi kaksi polttopistettä. Auringon keskipisteen kuuluu olla toisessa niistä, ja Maan kiertonopeus radallaan vaihtelee. Lieneekö tuossa myös vastaus avauksessa esitettyyn ongelmaan?
- LeeBismarktaas
Pieni tarkennus: Jos asiasta tehtäisiin kuva, siinä olisi Maapallon kiertoellipsissä oikealla ellipsin poikittaishalkaisija ja ellipsiviivan kohdalla syyspäiväntasaus, jolloin Aurinko on zeniitissä Päiväntajaalla ja Pohjoisella pallonpuoliskolla on silloin syyskuun 22. tai 23 päivä. ( Eteläisellä puoliskolla
Vasemmalla vastaavasti olisi kevätpäiväntasaus, 20. tai 21. maaliskuuta.
Ellipsin "klo 12:ssa" olisi Talvipäivän seisaus Pohjoisella pallonpuoliskolla vuoden lyhin päivä, 21.–22. joulukuuta ja klo "18:ssa" vastaavasti kesäpäivänseisaus . 21.-22. kesäkuuta.
Mutta tasauspäivät eivät satu Auringon keskipisteen kohdalle, hyvä huomautus.
Voisko myös sanoa, että zeniitti on reilut kolme päivää "myöhässä"!
Arkielämään soveltuva "mahdoton esimerkki" olisi, jos joku kelloseppä olisi laittanut osoittimet kellotaulun keskipisteestä muutaman millimetrin verran ylemmäksi. - LeeBismarkedelleen
tieteenharrastaja kirjoitti:
Koska Maan kiertorata ei ole ympyrä, vaan (varsin pyöreä) ellipsi, sillä on keskipisteen lisäksi kaksi polttopistettä. Auringon keskipisteen kuuluu olla toisessa niistä, ja Maan kiertonopeus radallaan vaihtelee. Lieneekö tuossa myös vastaus avauksessa esitettyyn ongelmaan?
Ei riitä vastaukseksi vaan edelleen jää tärkein kysymys: MIKSI?
- maalaisjärjellä
LeeBismarktaas kirjoitti:
Pieni tarkennus: Jos asiasta tehtäisiin kuva, siinä olisi Maapallon kiertoellipsissä oikealla ellipsin poikittaishalkaisija ja ellipsiviivan kohdalla syyspäiväntasaus, jolloin Aurinko on zeniitissä Päiväntajaalla ja Pohjoisella pallonpuoliskolla on silloin syyskuun 22. tai 23 päivä. ( Eteläisellä puoliskolla
Vasemmalla vastaavasti olisi kevätpäiväntasaus, 20. tai 21. maaliskuuta.
Ellipsin "klo 12:ssa" olisi Talvipäivän seisaus Pohjoisella pallonpuoliskolla vuoden lyhin päivä, 21.–22. joulukuuta ja klo "18:ssa" vastaavasti kesäpäivänseisaus . 21.-22. kesäkuuta.
Mutta tasauspäivät eivät satu Auringon keskipisteen kohdalle, hyvä huomautus.
Voisko myös sanoa, että zeniitti on reilut kolme päivää "myöhässä"!
Arkielämään soveltuva "mahdoton esimerkki" olisi, jos joku kelloseppä olisi laittanut osoittimet kellotaulun keskipisteestä muutaman millimetrin verran ylemmäksi.Laitatappa mulle tuo kuva vaikka multimediaviestinä ( 0466540453 )
ja saat takasin pari muuta mielenkiintoista kuvaa. Tosin ei ihan samasta aiheesta.
t. Villepelle - LeeBismarkyhä
maalaisjärjellä kirjoitti:
Laitatappa mulle tuo kuva vaikka multimediaviestinä ( 0466540453 )
ja saat takasin pari muuta mielenkiintoista kuvaa. Tosin ei ihan samasta aiheesta.
t. VillepelleHarkitaan, soitan mieluummin vaikka illalla ja kysyn muita yhteystietoja kun en haluaisi jättää mitään omia numeroita. Mutta voisit mennä kirjastoon ja lainata Sidney Colletin kirjan, nimeltä Totuuden kirja. Sen varmaan saa kaukolainana ja vaikka onkin hellareiden kustantama, siinä on vahvaa tietoa Raamatun erehtymättömyydestä ja samoista asioista löytyy myös hyvä vanha kirja Werner Keller: Raamattu on oikeassa.
- mä.ihmettelen
Miksi ei? Miksi pitäisi? Pitääkö kaikella olla syy?
- LeeBismarkainakinkerran
Kyllä syy siihen. että taivaankappaleet ovat siellä ja juuri siten, kun niiden on parhaiten ja perustellusti oltavakin, on meidän viisautemme ulkopuolella. Mutta se on ilmoitettu Raamatussa. Ja ellet ymmärrä Luojaa ja luomakuntaa taaksepäin, et nmyöskään näe tulevaa "suuren ahdistuksen aikaa", joka on niin hirmuinen, ettei sen kaltaista ole ollut maailman perustamisesta asti, eikä milloinkaan tule ja ellei
niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikääm liha pelastuisi, mutta valittujen tähden ne päivät lyhhetään. Kohta niiden päivien ahdiostuksen jälkeen Jumala lähettää enkelinsä kokoamaan valittunsa maan neljältä kulmalta suuren pasunan pauhatessa, silloin on kaksi miestä pellolla, toinen otetaan, toinen jätetään...
Syy: Jumala ei salli ihmiskunnan lopullisesti tuhota tätä planeettaa ja lupaa pelastuksen. Ota vastaan. sano Jeesukselle: tässä olen,ota omaksesi, anna usko sinuun! - tieteenharrastaja
Siksi, kun kunkin ratanopeuden ympyrävaihtoehtoja on vain yksi ja ellipsejä äärettömän monta. Satunnaisesti valikoituen osuu pakostakin ellipsiin.
Jumala halusi niin ja katso! niin tapahtui ja Jumala näki että se oli hyvä. Ja nyt suu suppuun.
- asteroidin.rata
Ellipsi on 'ympyrä', jolla on kaksi polttopistettä. Maan rata on ellipsi, jonka toisessa polttopisteessä sijaitsee Aurinko.
Aurinkoa kiertää useita asteroideja, joiden radan muoto on paljon epäsymmetrisempi kuin Maan. Niidenkin radan toisessa polttopisteessä sijaitsee Aurinko. Tutustu niiden ratoihin, niin on helpompi ymmärtää Maan radan ominaisuuksia.- LeeBismarkvielä
Mutta vieläkin jää epäselväksi Miksi?
Jos luet Mooseksen kirjan 1. luvun jakeet : 14-19, asia selviää.
Suuri viisaus vaadittiin tähänkin , että Maa oli yli neljä vuorokautta aikaisemmin ja
tämä kaikki toimii vain, jos 1.Ms mainitut päivät ovat 24-tuntisia, koska nämä taivaankappaleethan Jumala nimenomaan loi ja asetti erottamaan päivää yöstä, ja osoittamaan aikoja, päiviä ja vuosia ja ellei Maa olisi samalla 23 asteen kulmassa
oman ratansa pintaa kohti, meillä ei olisi vuodenaikoja.
Jo yksi tunnetuimmista astronomeista,Johan Keppler, keksi jo vajaa 400 vuotta sitten juuri tämän asian, että päiväntasauskohta saavutetaan vasta meljännen päivän kuluessa,
Luojamme on suuri ja ihmeellinen! Kiitos ja ylistys Herralle Jeesukselle!
Tälläkin pastalla toteutuu se, mitä Raamattu ilmoittaa; Kaikki, jotka haluavat elää jumalisesti Kristuksessa, joutuvat vainotuiksi.
"Vieläkin jäi ratkaisematta, miksi Maan kiertäessä aurinkoa kevät - ja syyspäiväntasaukset eivät satu Maan kiertoellipsin vaakatasossa kulkevan kuvitellun halkaisijan ja kiertoellipsin leikkauspisteeseen, vaan kohtaan johon maa on kiertäessään ehtinyt neljännen kiertopäivänsä aikana em leikkauspisteestä lukien."
Kolmannen kerran: vaikka nuo päiväntasaukset ja -seisaukset ovat lähellä noita tuon kiertoellipsin kuviteltujen akselien leikkauskohtia, niin niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Siksi että syyspäivän tasauksella, talvipäivän seisauksella, kevätpäiväntasauksella ja kesäpäivän seisauksella on oma syynsä, joka ei riipu maapallon kiertoradan muodosta, vaan ee johtuvat Maan akselikulmasta Aurinkoon nähden.- LeeBismarkvielä
Niin mutta tuo on vain ihmisviisautta.
Tiedä sinäkin, että sama Jumala, joka sinutkin kutoi kokoon äitisi kohdussa, teki Maan reilut 3 vuorokautta ennen aurinkoa. Siinä selitys, joka kannattaa ottaa vakavasti, tänä vakavana aikana.
Vaikka vanhempiesi sukupuoliyhdyntä, jonka seurauksena tuli raskaus ja sinun syntymäsi, oli kuinka kaunista ja rakkaudellista ihmismielen mukaan, se oli kuitenkin samaa, mistä kuningas Daavidkin jo totesi: Minä olen synnissä äitini kohtuun siitetty ja syntinen jo syntyessäni."
Raamatun ilosanoma, joka on se tärkein, on että sama Luoja, joka meidät loi, tuli itse ihmiseksi, sikisi Pyhästä hengestä ja syntyi neitseestä ja vaikka oli synnitön, tehtiin meidän synniksemme, kuoli meidän syntiemme tähden Golgatan ristillä ja nousi Jumalan herättämänä kuolleista kolmantena päivänä. Olet ilmeisesti kastettu kristitty, joten sinun ei tarvitse muuta kuin rukoillrn sanoa Jumalalle: Tässä olen,johdata minua ja ota omaksesi, anna usko syntien anteeksiantamukseen, pelasta minut tästä pahasta maailman ajasta, lopun ajasta. Amen LeeBismarkvielä kirjoitti:
Tiedä sinäkin, että sama Jumala, joka sinutkin kutoi kokoon äitisi kohdussa, teki Maan reilut 3 vuorokautta ennen aurinkoa. Siinä selitys, joka kannattaa ottaa vakavasti, tänä vakavana aikana.
Vaikka vanhempiesi sukupuoliyhdyntä, jonka seurauksena tuli raskaus ja sinun syntymäsi, oli kuinka kaunista ja rakkaudellista ihmismielen mukaan, se oli kuitenkin samaa, mistä kuningas Daavidkin jo totesi: Minä olen synnissä äitini kohtuun siitetty ja syntinen jo syntyessäni."
Raamatun ilosanoma, joka on se tärkein, on että sama Luoja, joka meidät loi, tuli itse ihmiseksi, sikisi Pyhästä hengestä ja syntyi neitseestä ja vaikka oli synnitön, tehtiin meidän synniksemme, kuoli meidän syntiemme tähden Golgatan ristillä ja nousi Jumalan herättämänä kuolleista kolmantena päivänä. Olet ilmeisesti kastettu kristitty, joten sinun ei tarvitse muuta kuin rukoillrn sanoa Jumalalle: Tässä olen,johdata minua ja ota omaksesi, anna usko syntien anteeksiantamukseen, pelasta minut tästä pahasta maailman ajasta, lopun ajasta. AmenNo astronomia tuppa olemaan ihmisviisautta kuten muutkin luonnontieteet. Eipä ole tainnut yksikään ihmiskunnan ulkopuolinen esoteerinen entiteetti vaikuttaa luonnontieteiden kehittymiseen.
Nimimerekki "moloch_horridus" kirjoitti täyttä ihmisviisauteen perustuvaa asiaa.- tieteenharrastaja
LeeBismarkvielä kirjoitti:
Raamatun ilosanoma, joka on se tärkein, on että sama Luoja, joka meidät loi, tuli itse ihmiseksi, sikisi Pyhästä hengestä ja syntyi neitseestä ja vaikka oli synnitön, tehtiin meidän synniksemme, kuoli meidän syntiemme tähden Golgatan ristillä ja nousi Jumalan herättämänä kuolleista kolmantena päivänä. Olet ilmeisesti kastettu kristitty, joten sinun ei tarvitse muuta kuin rukoillrn sanoa Jumalalle: Tässä olen,johdata minua ja ota omaksesi, anna usko syntien anteeksiantamukseen, pelasta minut tästä pahasta maailman ajasta, lopun ajasta. AmenIhmisviisautta on on tuokin:
"Tiedä sinäkin, että sama Jumala, joka sinutkin kutoi kokoon äitisi kohdussa, teki Maan reilut 3 vuorokautta ennen aurinkoa. "
Ensimmäisen Mooseksen kirjan kertomus luomisen järjestyksestä ja aikataulusta on
muinaisen ihmisen kirjoittama ihmisten senaikaisen viisauden perusteella. Ehkä hän on pohjannut tekstinsä uneen tai näkyyn, jonka on kokenut saaneensa Jumalalta.
Suoraan Luojalta nuo sanat eivät ole voineet tulla, koska Hänen luomakunnassaan antamansa välitön (väärennyssuojattu ja kaikille lukijoille samanlainen) ilmoitus kertoo saman asian aivan toisin. Tietenkin myös sen tulkinta luonnontieteen tuloksina on "ihmisviisautta", mutta objektiivisiin tosiasioihin ja johdonmukaiseen logiikkaan nojaavaa. Mikä Jumalan rooli maailman luomisessa onkaan, se ei Hänen oman ilmoituksensa mukaan sisällä maapallon nikkarointia erikseen 3 vuorokautta ennen Aurinkoa. tieteenharrastaja kirjoitti:
Ihmisviisautta on on tuokin:
"Tiedä sinäkin, että sama Jumala, joka sinutkin kutoi kokoon äitisi kohdussa, teki Maan reilut 3 vuorokautta ennen aurinkoa. "
Ensimmäisen Mooseksen kirjan kertomus luomisen järjestyksestä ja aikataulusta on
muinaisen ihmisen kirjoittama ihmisten senaikaisen viisauden perusteella. Ehkä hän on pohjannut tekstinsä uneen tai näkyyn, jonka on kokenut saaneensa Jumalalta.
Suoraan Luojalta nuo sanat eivät ole voineet tulla, koska Hänen luomakunnassaan antamansa välitön (väärennyssuojattu ja kaikille lukijoille samanlainen) ilmoitus kertoo saman asian aivan toisin. Tietenkin myös sen tulkinta luonnontieteen tuloksina on "ihmisviisautta", mutta objektiivisiin tosiasioihin ja johdonmukaiseen logiikkaan nojaavaa. Mikä Jumalan rooli maailman luomisessa onkaan, se ei Hänen oman ilmoituksensa mukaan sisällä maapallon nikkarointia erikseen 3 vuorokautta ennen Aurinkoa."Mikä Jumalan rooli maailman luomisessa onkaan"
Sen rooli on olla ajatusvirhe fiktiivisessä tapahtumassa:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14735207/luoja-on-ajatusvirhe
"se ei Hänen oman ilmoituksensa mukaan"
Väite ilmoituksesta on ihan omasi.LeeBismarkvielä kirjoitti:
Raamatun ilosanoma, joka on se tärkein, on että sama Luoja, joka meidät loi, tuli itse ihmiseksi, sikisi Pyhästä hengestä ja syntyi neitseestä ja vaikka oli synnitön, tehtiin meidän synniksemme, kuoli meidän syntiemme tähden Golgatan ristillä ja nousi Jumalan herättämänä kuolleista kolmantena päivänä. Olet ilmeisesti kastettu kristitty, joten sinun ei tarvitse muuta kuin rukoillrn sanoa Jumalalle: Tässä olen,johdata minua ja ota omaksesi, anna usko syntien anteeksiantamukseen, pelasta minut tästä pahasta maailman ajasta, lopun ajasta. Amen"Niin mutta tuo on vain ihmisviisautta."
Tietenkin se on ihmisviisautta. Sitähän sinä peräsit, etkös vain? Vai luulitko, että Jumala olisi jollekin selittänyt, että miksi asia on noin? Ei ole. Edes Raamatun kirjoittajillakaan ei ollut asiasta mitään käsitystä, Vanhan testamentin kirjoittajat kun luulivat vielä, että Maa on littana ja että Aurinko kulkee rataansa lähtien porteista ja päätyen toisiin portteihin.- JC_-
"Siksi että syyspäivän tasauksella, talvipäivän seisauksella, kevätpäiväntasauksella ja kesäpäivän seisauksella on oma syynsä, joka ei riipu maapallon kiertoradan muodosta, vaan ee johtuvat Maan akselikulmasta Aurinkoon nähden."
Joudun korjaamaan hieman kirjoittamaasi, kysehän ei ollut ilmiöstä sinänsä (tasaukset) vaan niiden ajoituksista rataliikkeen suhteen. Ehkä muistat moloch että olen maininnut olleeni nuorena varsin aktiivinen tähtitieteen harrastaja, joten tällaiset astronomiset kysymykset ovat minulle varsin tuttuja. Ehdin aikoinaan mm. tapaamaan kirkkoherra Heikinheimon näissä merkeissä.
Maan kiertoakselin kaltevuus ratatasoon nähden on perussyy em. ilmiöille, tai yhtä hyvin voidaan sanoa: perussyy vuodenajoille. Pyörimisakselin kaltevuuden suunta elliptisen kiertoradan isoakselin suhteen ja itse radan elliptisyys (mm. vaihteleva ratanopeus) aiheuttavat omanlaisiaan poikkeamia (lisättynä muutamilla muilla tekijöillä) idealisoituihin ajoituksiin. Tätä ei kuitenkaan tule pitää osoituksena epätäydellisyydestä tai ottaa "todisteeksi " luomisoppia vastaan. Paremminkin päinvastoin - aurinkokuntamme hienosäätö osaltaan todistaa Raamatullista selitystä taivaankappaleiden alkuperälle.
Jos kiertoratamme olisi enemmän elliptinen, poikkeamat "ideaalista" ympyräradasta tulisivat ilmeisemmiksi. Nythän ratamme on kuitenkin lähes pyöreä. Hyvin elliptisellä radalla eri pallonpuoliskojen vuodenajat poikkeaisivat pituuksiltaan huomattavasti toisistaan - ja toki myös laadultaan koska etäisyys aurinkoon vaihtelisi merkittävästi.
Raamatussa tällaisia yksityiskohtia ei ole selitetty, vaan ne on jätetty tiedemiesten havaittaviksi ja oivallettaviksi. - Knark5
JC_- kirjoitti:
"Siksi että syyspäivän tasauksella, talvipäivän seisauksella, kevätpäiväntasauksella ja kesäpäivän seisauksella on oma syynsä, joka ei riipu maapallon kiertoradan muodosta, vaan ee johtuvat Maan akselikulmasta Aurinkoon nähden."
Joudun korjaamaan hieman kirjoittamaasi, kysehän ei ollut ilmiöstä sinänsä (tasaukset) vaan niiden ajoituksista rataliikkeen suhteen. Ehkä muistat moloch että olen maininnut olleeni nuorena varsin aktiivinen tähtitieteen harrastaja, joten tällaiset astronomiset kysymykset ovat minulle varsin tuttuja. Ehdin aikoinaan mm. tapaamaan kirkkoherra Heikinheimon näissä merkeissä.
Maan kiertoakselin kaltevuus ratatasoon nähden on perussyy em. ilmiöille, tai yhtä hyvin voidaan sanoa: perussyy vuodenajoille. Pyörimisakselin kaltevuuden suunta elliptisen kiertoradan isoakselin suhteen ja itse radan elliptisyys (mm. vaihteleva ratanopeus) aiheuttavat omanlaisiaan poikkeamia (lisättynä muutamilla muilla tekijöillä) idealisoituihin ajoituksiin. Tätä ei kuitenkaan tule pitää osoituksena epätäydellisyydestä tai ottaa "todisteeksi " luomisoppia vastaan. Paremminkin päinvastoin - aurinkokuntamme hienosäätö osaltaan todistaa Raamatullista selitystä taivaankappaleiden alkuperälle.
Jos kiertoratamme olisi enemmän elliptinen, poikkeamat "ideaalista" ympyräradasta tulisivat ilmeisemmiksi. Nythän ratamme on kuitenkin lähes pyöreä. Hyvin elliptisellä radalla eri pallonpuoliskojen vuodenajat poikkeaisivat pituuksiltaan huomattavasti toisistaan - ja toki myös laadultaan koska etäisyys aurinkoon vaihtelisi merkittävästi.
Raamatussa tällaisia yksityiskohtia ei ole selitetty, vaan ne on jätetty tiedemiesten havaittaviksi ja oivallettaviksi."aurinkokuntamme hienosäätö osaltaan todistaa Raamatullista selitystä taivaankappaleiden alkuperälle."
Ja Marilyn Monroe oli mies. JC_- kirjoitti:
Raamatussa tällaisia yksityiskohtia ei ole selitetty, vaan ne on jätetty tiedemiesten havaittaviksi ja oivallettaviksi."Joudun korjaamaan hieman kirjoittamaasi, kysehän ei ollut ilmiöstä sinänsä (tasaukset) vaan niiden ajoituksista rataliikkeen suhteen."
Niin. Ja kuten huomaat, et kyennyt korjaamaan kirjoitustani. Rataliikkeellä ja maapallon kallistuskulmalla ei ole yhteyttä.- JC_-
moloch_horridus kirjoitti:
"Joudun korjaamaan hieman kirjoittamaasi, kysehän ei ollut ilmiöstä sinänsä (tasaukset) vaan niiden ajoituksista rataliikkeen suhteen."
Niin. Ja kuten huomaat, et kyennyt korjaamaan kirjoitustani. Rataliikkeellä ja maapallon kallistuskulmalla ei ole yhteyttä.Ilmeisesti et edes ymmärtänyt korjaustani. Maan akselin kaltevuus mitataan suhteessa ratatasoon, ei "Aurinkoon nähden". Eikä kyse ollut triviaalista päiväntasausten olemassaolon syystä, vaan siitä kuinka ne ajoittuvat kiertoradan muotoon nähden.
"Rataliikkeellä ja maapallon kallistuskulmalla ei ole yhteyttä."
Tietenkin niillä on yhteys, niillä on suuntansa suhteessa toisiinsa. Etkö ymmärtänyt moloch ollenkaan mitä kirjoitin? Yritäpä ajatella, äläkä vain lainaa taas lukemaasi. Ja huomautan että tätä asiaa et löydäkään Wikiä lukemalla, sinun pitää ymmärtää. "Ilmeisesti et edes ymmärtänyt korjaustani. Maan akselin kaltevuus mitataan suhteessa ratatasoon, ei "Aurinkoon nähden"."
On aivan sama kumpaan ne mitatataan, koska ratataso on suhteessa juuri Aurinkoon.
"Eikä kyse ollut triviaalista päiväntasausten olemassaolon syystä, vaan siitä kuinka ne ajoittuvat kiertoradan muotoon nähden."
Ne ajoittuvat satunnaisesti koska niiden mekanismit eivät vaikuta toisiinsa, vai mitä?
"Tietenkin niillä on yhteys, niillä on suuntansa suhteessa toisiinsa."
Vaikka niillä on suuntansa suhteessa toisiinsa, niin Maan akselikulmalla ei silti ole syy-yhteytyttä siihen, mikä kiertoradan ellipsin kuvitteellisten akseleiden leikkauspisteillä on. Etkö edes tuon vertaa ymmärtänyt?
"Etkö ymmärtänyt moloch ollenkaan mitä kirjoitin?"
Ymmärsin täysin. Ja selitit taas turhanpäiväsitä diibadaabaa, jolla ei ollut keskutelun aiheen kannalta mitään merkitystä. Et vastannut edes aloittajan kysymykseen.
"Yritäpä ajatella, äläkä vain lainaa taas lukemaasi. Ja huomautan että tätä asiaa et löydäkään Wikiä lukemalla, sinun pitää ymmärtää."
Minä ymmärrän tämä täysin: maapallon kiertoradan ellipsinmuotoisuudella ei ole mitään tekemistä maapallon akselikulmaan Auringon kanssa. Etkö sinä ymmärrä edes noin yksinkertaista asiaa?- JC_-
moloch_horridus kirjoitti:
"Ilmeisesti et edes ymmärtänyt korjaustani. Maan akselin kaltevuus mitataan suhteessa ratatasoon, ei "Aurinkoon nähden"."
On aivan sama kumpaan ne mitatataan, koska ratataso on suhteessa juuri Aurinkoon.
"Eikä kyse ollut triviaalista päiväntasausten olemassaolon syystä, vaan siitä kuinka ne ajoittuvat kiertoradan muotoon nähden."
Ne ajoittuvat satunnaisesti koska niiden mekanismit eivät vaikuta toisiinsa, vai mitä?
"Tietenkin niillä on yhteys, niillä on suuntansa suhteessa toisiinsa."
Vaikka niillä on suuntansa suhteessa toisiinsa, niin Maan akselikulmalla ei silti ole syy-yhteytyttä siihen, mikä kiertoradan ellipsin kuvitteellisten akseleiden leikkauspisteillä on. Etkö edes tuon vertaa ymmärtänyt?
"Etkö ymmärtänyt moloch ollenkaan mitä kirjoitin?"
Ymmärsin täysin. Ja selitit taas turhanpäiväsitä diibadaabaa, jolla ei ollut keskutelun aiheen kannalta mitään merkitystä. Et vastannut edes aloittajan kysymykseen.
"Yritäpä ajatella, äläkä vain lainaa taas lukemaasi. Ja huomautan että tätä asiaa et löydäkään Wikiä lukemalla, sinun pitää ymmärtää."
Minä ymmärrän tämä täysin: maapallon kiertoradan ellipsinmuotoisuudella ei ole mitään tekemistä maapallon akselikulmaan Auringon kanssa. Etkö sinä ymmärrä edes noin yksinkertaista asiaa?Voi moloch, minne sinä joutuisit ilman jatkuvaa opastustani?
"...maapallon kiertoradan ellipsinmuotoisuudella ei ole mitään tekemistä maapallon akselikulmaan Auringon kanssa."
"...niin Maan akselikulmalla ei silti ole syy-yhteytyttä siihen, mikä kiertoradan ellipsin kuvitteellisten akseleiden leikkauspisteillä on."
Eihän siitä ollut kysymys, vaan Maan sijainnista tasauspäivinä suhteessa kiertoradan muotoon. Et nähtävästi vieläkään ymmärrä mitä kirjoitin.
"...ratataso on suhteessa juuri Aurinkoon"
Aurinkomme on pallomainen tähti. Toki sen pyörimisakseli suuntaa sen ainakin likimain ekliptikan suhteen. Mutta tietenkin oikea tapa määrittää Maan akselin kaltevuus on verrata sitä ekliptikaan, ei "Aurinkoon".
"Et vastannut edes aloittajan kysymykseen."
Toki vastasin, niin kiertoradan geometrian kuin Maan akselin kaltevuuden osalta. Ja lisäksi sisällytin tietyt havaintotekniset seikat "muiden tekijöiden" joukkoon. Jätin ne vähemmän kiinnostavina ja eräällä tapaa tulkinnanvaraisina tarkemmin yksilöimättä.
Yritä nyt moloch edes hieman ajatella itse. "Voi moloch, minne sinä joutuisit ilman jatkuvaa opastustani?"
Sinusta vain ei ole opastamaan kenellekään yhtään mitään. Kaiken mitä olen sinulta lukenut, olen huomannut sisältävän valhetta.
"...maapallon kiertoradan ellipsinmuotoisuudella ei ole mitään tekemistä maapallon akselikulmaan Auringon kanssa."
"Eihän siitä ollut kysymys, vaan Maan sijainnista tasauspäivinä suhteessa kiertoradan muotoon. Et nähtävästi vieläkään ymmärrä mitä kirjoitin."
Luin ja huomasin, että kirjoitit taas valhetta. Oliko aloittajan kysymyksessä kysymys siitä, että onko noilla tapahtumilla syy-yhteyrttä vai ei?
"Aurinkomme on pallomainen tähti. Toki sen pyörimisakseli suuntaa sen ainakin likimain ekliptikan suhteen. Mutta tietenkin oikea tapa määrittää Maan akselin kaltevuus on verrata sitä ekliptikaan, ei "Aurinkoon"."
Oletko totaalinen idiootti? Minä en missään vaiheessa puhunut Auringon pyörimisakselista. Kerro minulle, mistä kirjoituksestani löysit viittauksen siihen?
"Toki vastasin, niin kiertoradan geometrian kuin Maan akselin kaltevuuden osalta. Ja lisäksi sisällytin tietyt havaintotekniset seikat "muiden tekijöiden" joukkoon. Jätin ne vähemmän kiinnostavina ja eräällä tapaa tulkinnanvaraisina tarkemmin yksilöimättä."
Haha. Älä kehtaa.
"Yritä nyt moloch edes hieman ajatella itse."
Vastaukseni perustuivat juuri siihen, että ajattelin itse: nämä asiat ovat niin selviä, ettei minun tarvitse niitä tarkistella.- sivustatarkkailija
JC_- kirjoitti:
Voi moloch, minne sinä joutuisit ilman jatkuvaa opastustani?
"...niin Maan akselikulmalla ei silti ole syy-yhteytyttä siihen, mikä kiertoradan ellipsin kuvitteellisten akseleiden leikkauspisteillä on."
Eihän siitä ollut kysymys, vaan Maan sijainnista tasauspäivinä suhteessa kiertoradan muotoon. Et nähtävästi vieläkään ymmärrä mitä kirjoitin.
Aurinkomme on pallomainen tähti. Toki sen pyörimisakseli suuntaa sen ainakin likimain ekliptikan suhteen. Mutta tietenkin oikea tapa määrittää Maan akselin kaltevuus on verrata sitä ekliptikaan, ei "Aurinkoon".
"Et vastannut edes aloittajan kysymykseen."
Toki vastasin, niin kiertoradan geometrian kuin Maan akselin kaltevuuden osalta. Ja lisäksi sisällytin tietyt havaintotekniset seikat "muiden tekijöiden" joukkoon. Jätin ne vähemmän kiinnostavina ja eräällä tapaa tulkinnanvaraisina tarkemmin yksilöimättä.
Yritä nyt moloch edes hieman ajatella itse."Eihän siitä ollut kysymys, vaan Maan sijainnista tasauspäivinä suhteessa kiertoradan muotoon."
Ekvaattoritaso (päiväntasaajan taso) ja ekliptikkataso (Maan ratataso, jossa on myös se isoympyrä taivaalla, jota pitkin Aurinko näyttää liikkuvan) leikkaavat toisensa ja tasaukset ovat tasojen leikkaussuoralla. Kevätpäiväntasauksen aikaan Aurinko näyttää siirtyvän ekvaattorin eteläpuolelta sen pohjoispuolelle (syksyllä päinvastoin).
Kerrotko tarkemmin mikä suhde kiertoradan muodolla on näihin tapahtumiin. - JC_-
sivustatarkkailija kirjoitti:
"Eihän siitä ollut kysymys, vaan Maan sijainnista tasauspäivinä suhteessa kiertoradan muotoon."
Ekvaattoritaso (päiväntasaajan taso) ja ekliptikkataso (Maan ratataso, jossa on myös se isoympyrä taivaalla, jota pitkin Aurinko näyttää liikkuvan) leikkaavat toisensa ja tasaukset ovat tasojen leikkaussuoralla. Kevätpäiväntasauksen aikaan Aurinko näyttää siirtyvän ekvaattorin eteläpuolelta sen pohjoispuolelle (syksyllä päinvastoin).
Kerrotko tarkemmin mikä suhde kiertoradan muodolla on näihin tapahtumiin."Kerrotko tarkemmin mikä suhde kiertoradan muodolla on näihin tapahtumiin."
Tasauspäivien sijainti kiertoradalla määrittyy akselin kallistuman suunnan perusteella. Tätähän moloch ei tunnu ymmärtävän. Eli tasaukset voivat sattua vaikka apogeumiin ja perigeumiin tai vastinpisteille minne tahansa niiden välille.
Maan tapauksessa pyörimisakselin kaltevuuden suunnalla ei ole suurta merkitystä koska kiertorata on lähes pyöreä. JC_- kirjoitti:
"Kerrotko tarkemmin mikä suhde kiertoradan muodolla on näihin tapahtumiin."
Tasauspäivien sijainti kiertoradalla määrittyy akselin kallistuman suunnan perusteella. Tätähän moloch ei tunnu ymmärtävän. Eli tasaukset voivat sattua vaikka apogeumiin ja perigeumiin tai vastinpisteille minne tahansa niiden välille.
Maan tapauksessa pyörimisakselin kaltevuuden suunnalla ei ole suurta merkitystä koska kiertorata on lähes pyöreä."Tasauspäivien sijainti kiertoradalla määrittyy akselin kallistuman suunnan perusteella. Tätähän moloch ei tunnu ymmärtävän."
Nöyttäisi pikemminkin siltä, ettet sinä ymmärtänyt mitä kirjoitin:
"ne johtuvat Maan akselikulmasta Aurinkoon nähden."- sivustatarkkailija
JC_- kirjoitti:
"Kerrotko tarkemmin mikä suhde kiertoradan muodolla on näihin tapahtumiin."
Maan tapauksessa pyörimisakselin kaltevuuden suunnalla ei ole suurta merkitystä koska kiertorata on lähes pyöreä."Eihän siitä ollut kysymys, vaan Maan sijainnista tasauspäivinä suhteessa kiertoradan muotoon."
Maan kiertoradan muoto ja kevättasauspiste eivät riipu toisistaan mitenkään kuten moloch_horridus on aloittajalle pariin kertaan jo todennut. Ekvaattoritaso ja ekliptikkataso eivät ole yhdensuuntaiset, vaan ne leikkaavat toisensa. Vuodenajat johtuvat ensisijaisesti ekvaattorin kaltevuudesta.
Heikki Oja - Markku Poutanen Aurinkokuntamme sivu 152:
kevättasauspiste ekliptikan ja maapallon ekvaattorin jatkeen, taivaanekvaattotrin leikkauspiste, jossa ekliptika nousee ekvaattorin pohjoispuolelle
Prekession ("hyrräliike") vaikutuksesta Maan pyörimisakselin suunta muuttuu ja samalla kevättasauspisteen suunta muuttuu vuodessa noin 50" ekliptikaa pitkin.
Ps. "Eli tasaukset voivat sattua vaikka apogeumiin ja perigeumiin ..."
apogeum on Maata kiertävän kappaleen radan kaukaisin piste ja perigium Maata kiertävän kappaleen radan läheisin piste. Aurinkoa kiertävällä kappaleella vastaavat pisteet ovat apheli ja periheli. - tieteenharrastaja
utti kirjoitti:
"Mikä Jumalan rooli maailman luomisessa onkaan"
Sen rooli on olla ajatusvirhe fiktiivisessä tapahtumassa:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14735207/luoja-on-ajatusvirhe
"se ei Hänen oman ilmoituksensa mukaan"
Väite ilmoituksesta on ihan omasi.Muotoiluni sallii myös olemattoman roolin. En väittänyt ilmoituksesta mitään, vaan kerroin, miten uskon siihen osana uskoani Jumalaan. Muistin kyllä sinua sanoja valitessani, enkä näköjään turhaan.
- mikäonpointti
Tämä asia on ilmeisesti tärkeä, kun kerran LeeBismark on sen useampaan kertaan ja useassa eri keskustelussa nostanut esiin. Minä en kuitenkaan millään ymmärrä sitä, miksi tällä kysymyksellä olisi merkitystä. Ehkä en vain ole perjantai-iltapäivänä ihan terävimmilläni, mutta miten tämä ilmiö tai miksi sitä pitäisi kutsua kertoo Jumalasta tai luomisesta?
Jari Sarasvuota lainatakseni:
"Ihmiset ovat hysteerisiä eri syistä."
Nyt tässä kreationismin tapauksessa sitten löytyy vaikka mitä toinen toistaan kummallisempia syitä. Ei noissa jutuissa tarvitse olla minkäänlaista järkeä. Yksi jankkaa homojuttujaan, toinen vääristelee tiedettä, kolmas sekoilee foliohattuineen. Sitten on koko joukko neljänsiä, viidensiä, kuudensia jne. joilla voi jokaisella olla joku oma fiksaatio, minkä kautta he yrittävät järkeillä kreationismia tai jotain muuta vastaavaa hourailua. Aika väsynyttä touhuahan se kaikki lähinnä on.- LeeeBismark
Se kertoo Luojasta ja luomisesta vain niille, jotka haluavat uskoa, että kun Joosua rukoili, Jumala kuuli rukouksen ja pitensi yhtä kesävuorokautta v.1451 eKr liki kaksinkertaiseksi ja kun Jesaja rukoili, Jumala kuuli rukouksen ja antoi aurinkokellon
varjon kääntyä 10 astetta takaisin Aahaan aurinkokellossa. Jotain "häikkää" on täytynyt tapahtua Auringon ja Maan suhtee.
Kun Jumala asetti Maan kiertoradalleen ja loi vasta 4.:ntenä päivänä Auringon, on tämä puolestaan syy siihen miksi Auringon keskipiste ei ole tasauspäivinä Maan kiertoellipsin vaakatason keskijanalla, vaan kohdassa, johon Maa on ehtinyt neljäntenä päivänä.
Kokonaisuutena haluan herätellä niitä, jotka eivät arvosta Raamattua, että yksikään Raamatun kirjoitus ei ole syntynyt ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina he kirjoittivat sen minkä saivat Jumalalta. Raamattu on kokonansa totuus ja se ei raukene tyhjiin vaan jokainen kirjoitus tulee toteumaann.
Aikaa ei ole paljon, joten nyt tulisi ottaa Jumalan Sana vakavasti.
Viimeöinen ohjustaistelu Israelin ja Syyrian välillä voi olla sen kriisin alku , joka johtaa sen Raamatun ilmoituksen toteutumiseen, jonka mukaan Damaskos poistetaan kaupunkien luvusta....
Siitä alkaakin mylläkkä, jonka aikana myös Iranin ja Venäjän armeija hyökkäävät Israeliin, mutta sinne ne myös haudataan. Hälyyttävintä on se, että Venäjä (Raamatun Goog) rynnii ensin Pohjolassa, mutta joutuu perääntymään.
Nyt olisi todella tärkeä luottaa Raamatun Sanaan ja tietenkin Jumalaan ja rukoillen valmistautua, koska pian paukkuu! - muuanmiäs
"Se kertoo Luojasta ja luomisesta vain niille, jotka haluavat uskoa"
Juuri näin! Totuuden siemen ilmaantui lopultakin kaiken tyhjän höpinän ja haastamisen takaa! Niille, jotka _haluavat_ uskoa. Halu uskoa mihin tahansa humpuukiin, joka tukee omaa pelastuskuvitelmaa kuvitellusta helvetistä, on se ratkaiseva juttu. Mitkään tosiasiat ilmiöiden taustalla eivät merkitse mitään, vaan ne väännetään tukemaan omia harhauskomuksia vaikka väkisin. Tuollainen on mielisairautta, verrannollista mielenterveyspotilaiden harhoihin, paitsi että uskontoon liittyvänä sitä ei yhteiskunnallisista syistä lueta mielenterveysongelmaksi. - kretujen-valheet
muuanmiäs kirjoitti:
"Se kertoo Luojasta ja luomisesta vain niille, jotka haluavat uskoa"
Juuri näin! Totuuden siemen ilmaantui lopultakin kaiken tyhjän höpinän ja haastamisen takaa! Niille, jotka _haluavat_ uskoa. Halu uskoa mihin tahansa humpuukiin, joka tukee omaa pelastuskuvitelmaa kuvitellusta helvetistä, on se ratkaiseva juttu. Mitkään tosiasiat ilmiöiden taustalla eivät merkitse mitään, vaan ne väännetään tukemaan omia harhauskomuksia vaikka väkisin. Tuollainen on mielisairautta, verrannollista mielenterveyspotilaiden harhoihin, paitsi että uskontoon liittyvänä sitä ei yhteiskunnallisista syistä lueta mielenterveysongelmaksi.Minua ei haittaa sinänsä tuo asenne, mikäli se ei johtaisi tieteellisten tosiasioiden vääristelyyn ja suorastaan absurdeihin väitteisiin (kuten tämä kadonnut päivä).
Näitä kretujen hörhöilyjä nimenomaan esitetään tieteen tulosten korvaajana ja tosiasioina, eikä sinänsä uskonnollisina kysymyksinä. Jotkut haluavat opettaa niitä koulussa vähintään vaihtoehtoina tieteelle tai vaihtaa kokonaan opetus kretujen hörhöilyn mukaiseksi.
Saa haluta uskoa mihin haluaa, ja kaikin mokomin pitää sitä oikeana eettisenä valintana, vaikka se usko ei välttämättä olekaan totta. Siinä kohtaa tulle mulle stoppi, kun niitä ajatuksia aletaan esittää tieteenä tai faktoina.
Eihän nuo "kretuoppineet" itsekään välttämättä usko väitteisiinsä tieteellisesti todistettuina faktoina. (Joku hörhö tai suuruudenhullu epigeneetikko ehkä uskookin). On vaan eettisesti oikein uskoa niihin, ja kyse on vain uskonnon aseman edistämisestä. Jos tuo näkökulma jää heidän opetuksistaan kokonaan pois, kretuista tulee propagandisteja ja suoraan sanottuna valehtelijoita, kuten täälläkin niin usein näkee.
- heshes
Kolmen päivän viive ei johdu maapallon ellipsiradasta eikä ratakallistumasta, vaan siitä, että ilmakehä taittaa auringon valon.
Taittumiskulma on noin puoli astetta, mikä tarkoittaa että näemme auringon nousevan hieman aikaisemmin kuin se todellisuudessa nousee horisontin yli. Vastaavasti illalla aurinko näkyy vielä vaikka se on todellisuudessa kadonnut horisontin taa.
Päiväntasaus tapahtuu päivänä, jolloin sekä päivä että yö ovat molemmat tasan 12 tuntia pitkät. Ilmakehän valon taittuminen aiheuttaa kolmen päivän viiveen geometrisen ja maanpinnalla havaittavissa olevan ilmiön välillä.
Tässä aiheesta lisää:
http://www.iweathernet.com/educational/why-equal-12-hour-day-night-occurs-3-days-after-the-equinox
Näin evokkitiede jälleen hakkaa kreationistien houreet 6-0 ;)- tieteenharrastaja
Kiitos tiedosta. Parempi myöhään kuin ei ollenkaan.
- Möttöskän.pojantytär
Miksi aurinko paistaa vain päivällä? Miksei se voi paistaa yöllä? Olisi kiva kun aurinko paistaisi yölläkin.
- riippuu.sijainnista
Aurinko paistaa maapallolle takuulla aivan koko ajan. Vaikutelma päivästä ja yöstä riippuu havaitsijan sijainnista maapallolla. Jos olet pohjoisnavalla, niin aurinko ei laske eli se ei mene horisontin alapuolelle kevätpäiväntasauksen jälkeen kuin vasta syyspäivän tasauksen aikaan.
- tieteenharrastaja
Neuvostoliitossa kuulemma levitettiin huhua suunnitteilla olevasta miehitetystä aurinkolennosta. Turvallisuuden vuoksi oli päätetty tehdä laskeutuminen yöllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565490Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212407Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2551675- 1141657
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681195Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3271195Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3341190Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly101187